چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۲ - Aug 24, 2005
ساخت دستگاه آندوسكوپي با استفاده از كامپيوتر
كتابهاي طنز در تلفن همراه
000027.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: يكي از شركت هاي عرضه كننده خدمات تلفن همراه در ژاپن تعداد كتابهاي طنز خود را كه قابل رويت در گوشي هاي تلفن همراه مشتركانش مي باشد سه برابر كرده است. با توجه به اينكه كتابهاي طنز طرفداران بسياري در ژاپن دارد به همين دليل شركت هاي عرضه كننده خدمات تلفن همراه سخت در تلاش هستند تا محتويات اين كتابها را به گوشي هاي تلفن مشتركان خود انتقال بدهند تا آنها انگيزه بيشتري براي خريد تلفن همراه داشته باشند.
در حال حاضر شركت مورد نظر بيش از ۳۰۰ جلد كتاب طنز به مشتركان خود عرضه مي كند كه اين تعداد كتاب حداقل دو برابر بيشتر از شركت هاي رقيب مي باشد. مشتركان مي توانند با پرداخت ۹۰/۲ دلار در ماه ۵ كتاب طنز را روي گوشي خود دانلود نمايند. نظر به اينكه دانلود كردن موسيقي، بازيهاي كامپيوتري و حتي رمان ها در ميان صاحبان تلفن همراه در ژاپن طرفداران بسياري دارد به همين دليل شركت هاي عرضه كننده خدمات تلفن همراه قدرت خود را روي كتاب هاي طنز متمركز كرده اند تا از اين راه نيز درآمد خوبي كسب كنند.
تنها در سال ۲۰۰۳ ميلادي مردم كشور ژاپن بيش از ۱۰۰ ميليارد ين(معادل ۹۰۶ ميليون دلار) صرف خريد كتابهاي طنز نمودند. جالب اينكه افراد ميانسال نيز به اندازه جوانان و نوجوانان به كتابهاي طنز علاقه مند هستند.
دستگاه آندوسكوپي ارزان
يك پزشك در مناطق فقيرنشين كشور ويتنام با استفاده از كامپيوتر خود و اجناس ارزانقيمت موفق به ساخت دستگاه آندوسكوپي خانگي شده است.
اين در حالي است كه كشور ويتنام با كمبود شديد چنين دستگاههايي مواجه است و در هر ايالت تنها يك دستگاه وجود دارد. همچنين با توجه به اينكه ارزانترين دستگاه آندوسكوپي در حدود ۳۰ هزار دلار قيمت دارد به همين دليل اغلب بيمارستانها و مراكز درماني توانايي خريد چنين دستگاهي را ندارند.
همين موضوع باعث شد تا پزشك مورد نظر به فكر طراحي يك دستگاه آندوسكوپي ارزان قيمت بيفتد و پس از ۲ سال تلاش دستگاه آندوسكوپي خانگي را عرضه نمايد. با استفاده از اين دستگاه مي توان بدون انجام عمل جراحي به بررسي اندام داخلي بدن انسان پرداخت.
تصاوير دريافتي توسط لنزهاي دستگاه آندوسكوپ از طريق وب كم به دستگاه تحليلگر انتقال مي يابد كه هزينه كل اين تجهيزات در حدود ۸۳۰ دلار مي باشد. همچنين براي ارزيابي نتايج آندوسكوپي به يك دستگاه كامپيوتر پنتيوم ۴ و يك پرينتر رنگي نياز است تا اينكه تصاوير دريافت شده در حين آندوسكوپي روي كاغذ بيايد. براي ذخيره سازي تصاوير كامپيوتري مي توان از سيستم عامل ويندوز استفاده كرد و آنرا در پرونده پزشكي بيمار ثبت كرد.
براين اساس پزشك مورد نظر مي تواند تنها طي يك هفته يك دستگاه آندوسكوپي جديد بسازد. او تاكنون يك دستگاه براي خود و دو دستگاه نيز براي دوستانش طراحي كرده است. با آنكه وي يك پزشك ماهر يه شمار مي آيد اما اطلاعات كامپيوتري اش بسيار محدود بود و حتي نمي توانست بدون كمك به نصب يك نرم افزار در كامپيوتر خود بپردازد. به همين دليل مجبور بود از معلمان IT مشورت و كمك بگيرد.قرار است وي در آينده اي نزديك چنين دستگاههايي براي بيمارستانهاي كم درآمد بسازد.

بررسي پديده وبلاگ
000024.jpg
گروه انفورماتيك _ مرتضي  اسلام زاده: وبلاگ چيست؟ شايد به راستي خيلي ها از اين پديده اطلاعات دقيق و جامعي نداشته باشند. وبلاگ يك پديده كاملاً منحصر به فرد است كه در همه ابعاد و جزئيات از مسائل اداري گرفته تا تحقيقات دانشگاهي و... تأثير گسترده اي در جوامع امروزي داشته است.
آمار نشان مي دهد كه خيلي از افراد كه روزانه با اينترنت سر و كار دارند و البته تعداد آنان هم زياد است، هنوز تفاوت وبلاگ و وب سايت را نمي دانند و يا بهتر است بگوييم به درستي نمي دانند. وب سايت يك منش غيرشخصي دارد و در واقع آرشيوي است از بيوگرافي شخصي كه آن را ساخته و عرضه كرده است. اما وبلاگ، نوشته ها و افكار و سلايق شخص را عنوان مي كند. در وبلاگ شما مي توانيد با سليقه شخصي خودتان هر چه را مي خواهيد بنويسيد و منتشر كنيد، وبلاگ رابط بين افراد در سراسر دنياست. در واقعه زلزله دلخراش بم خيلي ها توانستند از طريق وبلاگ از ماجرا مطلع شوند و با درد و رنج مردم بم آشنا شوند.
نخستين وبلاگ فارسي حدود شش سال پيش راه اندازي شد. طبق آمار ايران در مقام چهارم جهان در زمينه وبلاگ نويسي قرار دارد. در ايران بيش از ۷۵ هزار وبلاگ وجود دارد كه از اين بين وبلاگهاي فعال كمتر از يكهزار گزارش شده است. نكته بسيار عجيب اين است كه با توجه به اينكه اينترنت يك پديده نوپا در ايران است اما وبلاگ خيلي سريع در كشورمان همه گير شده است. با توجه به نكته فوق سؤالي مطرح مي شود با اين مضمون كه وبلاگ در ميان كدام دسته از مردم ايران طرفداران پروپا قرصي دارد؟
بيشترين استفاده كنندگان از وبلاگ جوانهاي بين ۱۸ تا ۳۵ سال هستند و در واقع مي شود چنين عنوان كرد كه قشر جوان بيشترين كاربران وبلاگ هستند. در كشور ما حتي ممكن است كه خيلي ها از ايميل اطلاع چنداني نداشته باشند ولي در بين دانشجويان از هر كسي در مورد IT و اينترنت و وبلاگ سؤال كنيد مي توانيد مطالب جالب و درخور توجه به دست آوريد. در واقع جوانها به وبلاگ پناه مي آورند تا بتوانند گفته ها و احساسات دروني خود را به ديگران ابراز كنند. زيرا وبلاگ تنها جايي است كه جوانان توانايي آن را دارند تا در آن افكار و علائق خود را بيان كنند.
هر وبلاگ نويس با توجه به افكار و نوشته هايي كه مي خواهد ارائه دهد نامي براي وبلاگ خود انتخاب مي كند در واقع نام هر وبلاگ بيان كننده محتوي مطالب آن وبلاگ است.
جالب آن است كه وبلاگ در عرصه زبان فارسي نيز رخنه كرده و واژه هايي هرچند نامأنوس را وارد زبان فارسي كرده است. واژه هايي همچون وبلاگستان، لاگيدن، وبگرد، لينكستان و... خيلي از نويسندگان، خبرنگاران و روزنامه نگاران در سراسر دنيا توانايي نوشتن مطالب خود را در روزنامه ها و مجلات و رسانه هاي گروهي كه در آن مشغول به كار هستند را دارند ولي عجيب اين است كه تمايل آنها بيشتر در نوشتن مطالب خود در وبلاگ شخصي خودشان است.
استفاده از وبلاگ روزبه روز افزايش مي يابد و تعداد وبلاگ نويسان هم بيشتر و به طبع آن وبلاگ نويس بيشترمي شود. كارشناسان امور پيش بيني مي كنند كه در آينده تعداد دختران و زنان وبلاگ نويس به دو برابر مردان برسد.

لزوم تدوين برنامه هاي اجرايي سند ملي زيست فناوري
پس از مدت ها تلاش جمعي، در نامه اي به تاريخ ۱۹/۲/۸۴ مصوبه جلسه مورخ ۴/۱۱/۸۳ هيأت وزيران، تشكيلات شوراي عالي زيست فناوري و شرح وظايف آن ابلاغ شد. اعضاي اين شورا عبارتند از: رئيس جمهور و در غياب ايشان معاون اول وي(رئيس شورا)، وزير علوم، تحقيقات و فناوري(نايب رئيس شورا)، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزير صنايع و معادن، وزير جهاد كشاورزي، وزير نفت، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و چهار نفر صاحب نظر به انتخاب شورا. دبيرخانه شورا در وزارت علوم مستقر بوده و دبير شورا با پيشنهاد وزير علوم و تصويب رئيس شورا انتخاب مي شود. قرار است ظرف يك ماه پس از ابلاغ تصويب نامه، ساختار تشكيلاتي و شرح وظايف دبيرخانه شورا توسط وزارت علوم پيشنهاد شده و پس از تأييد مراجع ذي صلاح تصويب شود. شرح وظايف اين شورا بدين شرح اعلام شده است:
تعيين سياست ها و راهبردهاي اجرايي، ترويجي، تحقيقاتي و منابع انساني؛ هدف گذاري و تعيين خطوط كلي زيست فناوري؛بررسي و تصويب ساختار نظام مديريت زيست فناوري كشور؛نظارت بر پيشرفت و برنامه هاي اجرايي سند ملي زيست فناوري.در اين ابلاغيه به طور مشخصي سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف به تأمين اعتبارات لازم براي اجراي برنامه هاي پيش بيني شده در سند مزبور شده است كه توسط شوراي عالي تصويب مي شود.همچنين به منظور بررسي، تهيه و اجراي برنامه هاي مربوط، تشكيل كارگروه هاي تخصصي در وزارتخانه هاي نفت، دفاع، جهاد كشاورزي، علوم، بهداشت، صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست پيش بيني شده است. به عبارت ديگر مهمترين فعاليت شوراي عالي بيوتكنولوژي اجراي صحيح سند ملي زيست فناوري و راه هاي تحقق آن است.خوشبختانه در اين مدت كوتاه فعاليت هاي قابل توجهي صورت گرفته به طوري كه در اولين قدم دبيرخانه شوراي عالي بيوتكنولوژي تشكيل و دبير شورا نيز كه يك چهره آشنا و مسلط بر عرصه هاي مديريت زيست فناوري هست، انتخاب شد.
در مراحل بعد ۴ عضو حقيقي اين شورا نيز از بين بهترين متخصصين عرصه زيست فناوري كشور انتخاب شد و تركيب شورا نيز كامل گرديد.برگزاري دو نشست در سطح وزيران مرتبط، چندين جلسه در سطح معاونين وزرا و تشكيل كميته هاي تخصصي و شروع فعاليت براي انتشار مجله علمي ترويجي در زمينه زيست فناوري، گوشه اي از فعاليت هاي شورا در مدت كوتاهي كه از آن مي گذرد است.تشكيل شوراي عالي بيوتكنولوژي با توجه به آن كه رئيس جمهور يا معاون اول او رياست آن را به عهده دارد و در عالي ترين سطح وزراي مرتبط با حوزه زيست فناوري برگزار مي شود، براي كشور ما يك موهبت الهي و منشأ خير و بركات زياد خواهد بود.در كشورهاي توسعه يافته اي نظير كانادا، آلمان و ژاپن كه برنامه هاي مدوني در زمينه تحقيق و توليد زيست فناوري دارند كه نيازي به چنين شوراهايي احساس نشده و دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي درون يك پازل بزرگ قرار گرفته و با انجام وظايف خود نتيجه مطلوب را براي كشورشان فراهم مي كنند.اما براي كشورهاي جهان سوم كه وضعيت مدون و برنامه ريزي شده اي براي پژوهش وجود ندارد، لازم است تا شورايي متشكل از همه دستگاه هاي درگير و با اختيارات وسيع و زير نظر عالي ترين مقام اجرايي كشور تشكيل شود تا عهده دار پيگيري تحقق سند ملي زيست فناوري گردد.با نگاهي به وضعيت بيوتكنولوژي در كشورهاي جهان سوم كه در عرصه زيست فناروي رشد قابل توجهي داشته اند به ويژه كوبا و هند، مي  توان دريافت كه تشكيل چنين شورايي تا چه حدي در اين عرصه مفيد بوده است،به طوري كه كشورهاي فوق پس از ۴ تا ۶ سال از شروع فعاليت در اين عرصه ها به محصولات نوتركيب و دستكاري شده ژنتيكي دست يافته اند و آن را نه تنها به بازار داخلي بلكه وارد بازارهاي بين المللي كرده اند. آيا واقعاً ما از آرژانتين و برزيل كه سهم بزرگي از گياهان دستكاري شده ژنتيكي را در اختيار دارند، عقب مانده تر هستيم، آيا محققين ما از متخصصين زيست فناوري كوبايي و هندي، علم و دانش كمتري دارند، البته كه اين طور نيست بايد به درستي موانع توسعه زيست فناوري را در كشور شناسايي كرد، اولويت هاي كشور در زمينه هاي مختلف مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي را تدوين كرده و به دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي ابلاغ كنيم.براي پيشرفت در اين زمينه بايد قوانين راهگشا براي متخصصين تدوين كرد و بودجه مناسب در اختيار آنان قرار داده و از امكانات موجود حداكثر بهره برداري را كرد.اين شورا با تركيب بلندپايه اجرايي و شرح وظايف وسيع و كلان مي تواند با اقتدار بيشتري خطوطي كلي زيست فناوري را جهت داده و تلاش هاي پراكنده  كنوني را هم گرا و هم افزا كند. تعيين سياست ها و راهبردها، تعيين ساختار مديريتي و نظارت بر پيشرفت برنامه هاي اجرايي سند ملي زيست فناوري، همگي گوياي وظيفه سنگين هدايت و نظارت بر اين امر مهم هستند. در همين راستا تصويب بودجه هاي مورد نياز توسط اين شورا و موظف كردن سازمان مديريت و برنامه ريزي به تأمين آن، قدرت دو چنداني را به شوراي مذكور براي بهره گيري از اهرم بودجه در هدايت برنامه هاي اجرايي سند و نظارت بر آن مي دهد.اميد آن كه دولت جديد نيز اين جريان را شدت بخشيده و با رفع و رجوع موانع احتمالي، بستر لازم براي اجرايي شدن سند و مصوبات شوراي عالي را هموار سازد. بر اساس اين ابلاغيه بخش عمده اي از وظايف فوق برعهده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان متولي فناوري در كشور به طور عام و دبيرخانه اين شورا به طور خاص گذارده شده است. اميد است متصديان امر در اين وزارت با درايت و وسعت نظر كافي، زمينه را براي تحقق خواسته هاي زيست فناوران كشور كه همانا برخورداري ايران و مردم شريف آن از مواهب اين فناوري برتر و سبز است فراهم آورند.بر وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي است كه با تمكين به مصوبات شوراي عالي ابزارهاي نيروي خود و ديگران را هم افزا كرده و از اين فناوري در زيرمجموعه هاي خود بهره كافي ببرند. بر زيست فناوران كشور است كه به هدف گذاري ها و جهت گيري هاي مصوب شورا توجه كرده و توان علمي و عملي خود را به سوي اين اهداف هم گرا كنند. اكنون با وجود پشتوانه قانوني و قدرت اجرايي نهفته در اين شوراي عالي، حجت بر شما تمام و عرصه عمل برايتان گشوده شده است. تجربه شوراهاي علمي موفق ديگر چشم انداز روشني را براي پيشرفت در اين عرصه فراهم كرده است.
دكتر عباس اخوان سپهي

وقوع مرحله كليدي تنظيم ژن در پلاكت هاي خوني
گروه دانش: محققان دانشگاه يوتا به تازگي نشان داده اند كه تنظيم بيان ژن مي تواند در پلاكت هاي خوني انساني _ سلول هاي غيرمعمولي كه فاقد هسته اند- رخ دهد.
دانشمندان طي مدت بسيار طولاني تصور مي كردند تبديل mRNA اوليه به mRNA بالغ تنها مي تواند درون هسته سلولي رخ دهد. اما آنها با استفاده از سلول هاي بنيادي به دست آمده از بند ناف جنيني و از طريق دستكاري سلول هاي پيش ماده جهت ساخت پلاكت هاي خوني انساني، در كمال ناباوري مشاهده كردند كه پديده پيرايش mRNA مي تواند در سيتوپلاسم پلاكت هاي خوني نيز اتفاق افتد.
به گزارش مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي، محققان دانشگاه يوتا كه يافته هاي خود را به شماره ۱۲ آگوست مجله Cell ارائه داده اند، موفق به شناسايي mRNA اوليه اي كه پروتئين اينترلوكين را رمز مي كند شدند، اين مولكول يك پروتئين كليدي است كه نقش اصلي را در التهاب، دفاع بدن، توسعه ارگانيسمي و بيماري ها ايفا مي كند.هنگامي كه پلاكت هاي خوني طي علائم بيوشيميايي در جواب به جراحت فعال مي شوند،   mRNA اوليه به mRNA بالغ تبديل شده و بعد از آن مستقيماً پروتئين هاي مهاجم توليد مي شوند.
سرپرست اين مطالعات در مؤسسه زيست سلولي مولكولي و ژنتيك انساني Eccles مي گويد: اين عقيده كه پلاكت هاي خوني فاقد هسته قادر به توليد پروتئين هستند، بسيار بديع است و اين موضوع احتمالات جديدي را جهت رديابي مكاني كه اين فرآيند كليدي مي تواند در انواع ديگري از سلول ها صورت گيرد، براي ما مطرح مي كند.
وي همچنين مي افزايد: عمل پيرايش mRNA در بيرون از هسته يكي از انبوه راه هاي پيچيده اي است كه بدن انسان در فرايند تنظيم بيان ژن اعمال مي كند كه بسياري از اين مكانيسم هاي تنظيمي به تازگي شناخته شده است.
وي افزود: همچنين اين تحقيق مي تواند راه هاي جديدي را جهت پي بردن به چگونگي گسترش بيماري ها در اختيار ما قرار دهد.

سرويس جديد موسيقي ياهو
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: ياهو در رقابت با رقيب ديرينه خود شركت اپل، سرويس موسيقي نويني راه اندازي كرده است.
اين سرويس كه از چند روز پيش شروع به كار كرده است به كاربران اينترنتي اجازه مي  دهد كه به صدها هزار موسيقي رايگان به صورت آنلاين گوش كنند و در صورت علاقه آنها را از سرويس موسيقي ياهو خريداري كنند.
اين اقدام در حالي از سوي شركت ياهو صورت گرفت كه ساير سرويس هاي موسيقي به كاربران خود تنها امكان گوش كردن ۳۰ ثانيه اي از موسيقي مورد نظر را مي دهد، اما سرويس جديد موسيقي ياهو به كاربران اين امكان را مي دهد كه تمام آهنگ دلخواه خود را تنها با كيفيت كمتر از نسخه اصلي گوش كنند.
با پايان دوره آزمايشي ارائه خدمات موسيقي از سوي ياهو و شروع به كار سرويس موسيقي اصلي، مقامات اين شركت اظهار داشتند كه حق عضويت خدمات موسيقي در سايت ياهو همچنان ثابت خواهد بود و اين خدمات با قيمت ناچيز سابق به كاربران عرضه خواهد شد.
كاربران براي دانلود نامحدود موسيقي در هر ماه تنها ۷ دلار مي پردازند و كساني كه مايل باشند در تمامي ۱۲ ماه سال از اين خدمات استفاده كنند، با برخورداري از تخفيف ويژه هر ماه ۵ دلار مي پردازند.
شركت ياهو اميدوار است بتواند با ارائه سرويس موسيقي نوين خود با حق عضويت محدود با شركت اپل كه فروشگاه موسيقي ITUNE را در اختيار كاربران دستگاه پخش موسيقي Ipod قرار داده است، رقابت كند.

آغاز به كار مركز مهندسي كاوش ماه در چين
پكن- ايرنا: مركز مهندسي كاوش ماه در چين روز دوشنبه آغاز به كار كرد و با فعاليت اين مركز كار ساخت ماهواره كاشف ماه اين كشور نيز شروع شد.
به گزارش روز سه شنبه شين هوا، كارشناسان چيني گفته اند كه اين اقدام به معناي شروع واقعي كار ساخت ماهواره كاشف ماه در اين كشور است.
شوراي دولتي چين نخستين برنامه  اكتشاف و كاوش ماه را ژانويه(دي ماه) سال گذشته ميلادي تصويب كرد.
چين قصد دارد تا قبل از سال ۲۰۰۷ميلادي ماهواره كاوش ماه را به فضا پرتاب كند. هدف از تأسيس مركز مهندسي كاوش ماه چين اجراي كامل برنامه ساخت و پرتاب ماهواره كاوش ماه به ارزش ۱۷۰ميليون دلار ذكر شده است .
ماهواره «چانگ آر _ ۱» نخستين ماهواره كاشف ماه چين محسوب مي شود كه برنامه پرتاب آن براي سال ۲۰۰۷ميلادي تنظيم شده است.
چين پس از پرتاب اين ماهواره، مأموريت ديگري چون بررسي خودكار و اكتشاف بر روي ماه را انجام خواهد داد و كاوشگرهاي ساخت اين كشور در سطح ماه به اكتشافات علمي خواهند پرداخت. طرح اكتشاف كره ماه چين شامل بررسي مواد، بررسي سطح ماه، نجوم و زمينه هاي ديگر است.

افزايش ميزان شيوع بيماري آسم در آمريكا
فاطمه كيا: براساس نتايج تحقيقات دانشمندان آمريكايي در سالهاي اخير ميزان وقوع و بار ناشي از بيماري آسم در اين كشور افزايش يافته است. تخمين هاي فعلي در مورد ميزان شيوع آسم حاكي از ابتلاي ۱۴ تا ۱۵ ميليون نفر در ايالات متحده است.
در سال ۱۹۹۳ ، ۱۹۸ هزار مورد بستري شدن در بيمارستان و ۳۴۲ مورد مرگ ناشي از آسم در افراد پائين تر از ۲۵ سال گزارش شده است، كه افزايش ۲۸ درصدي از سال ۱۹۸۰ الي ۱۹۹۳ را نشان مي دهد. استفاده صحيح از داروهاي نگه دارنده و درمان هاي پزشكي سبب شده كه بسياري از مبتلايان به آسم، بيماري خود را كنترل كنند. اما هزينه هاي درمان زياد است. توضيح آنكه نمونه مورد استفاده در مطالعه فوق فقط بيماران مبتلا به آسم را شامل مي شد كه هزينه هاي پزشكي مستقيم را پرداخت مي كردند.
همچنين مشخص شد كه تفاوت هايي در نسبت اقليت نژادي نيازمند مراقبت از لحاظ گروه سني وجود دارد. به طور اخص تعداد افراد در گروه هاي جوان در مقايسه با گروه هاي سني مسن تر آمريكائيان سياهپوست بيشتر بود. اين امر مي تواند نشانگر دسترسي محدود آمريكائيان سياهپوست بالاتر از ۱۸ سال به مراقبت هاي بهداشتي باشد. توجيه ديگر در اين ارتباط كاهش ميزان وقوع آسم در ميان اين گروه همزمان با افزايش سن است.
يافته هاي حاصل از اين مطالعه مشخص كرد كه در سال ۱۹۸۷ تئوفيلين متداول ترين داروي مصرفي ۲۶ درصد و به دنبال آن آلبوترول ۲۳ درصد قرار داشت و كورتيكو استروئيدهاي استنشاقي فقط ۲/۶ درصد داروهاي مصرفي را نشان مي دهد.
اطلاعات جديدتر حاكي از آن است كه آگونيت هاي بتاي استنشاقي متداول ترين داروي مصرفي ساختار حفظ سلامتي به شمار مي آيد. بنابراين اطلاعات حاصل از تحقيقات مي تواند به ردگيري تغييرات در درمان دارويي آسم در طول زمان و اثر درمان هاي دارويي بر كاربري مراقبت هاي بهداشتي مفيد بوده و كمك كند.

تلويزيون سه بعدي با قابليت پخش بو
ايسنا:  ژاپني ها در حال كار بر روي يك تلويزيون سه بعدي هستند كه قرار است در سال ۲۰۲۰ به عنوان يك واقعيت تجاري در جهان مطرح شود.
اين تلويزيون قابليت هاي زيادي از جمله نمايش بازيكنان يك مسابقه فوتبال را به صورت سه بعدي دارد. به طوري كه بيننده از هر زاويه اي كه بخواهد مي تواند بازي را مشاهده كند و حتي بوي استاديوم را نيز استشمام كند.
يوشيكا تاكاچي، رئيس مركز تحقيقات و توسعه وزارت ارتباطات و امور داخلي ژاپن گفت: تاكنون شركت ها، دانشگاه ها و موسسات پژوهشي در سرتاسر جهان دستاوردهاي زيادي در زمينه بازسازي تصاوير سه بعدي به صورت تلويزيوني داشته اند ولي پيشرفت فناوري لمس كردن و بو كردن اين رقابت را به بيشترين حد ممكن افزايش خواهد داد. پژوهشگران به دنبال به كارگيري امواج مافوق صوت، برانگيختگي الكتريكي و فشار هوا به عنوان فن آوري هاي عمل كننده براي ايجاد قابليت لمس كردن اجسام هستند. اين فناوري همچنين به پزشكان كمك مي كند كه جراحي هاي مختلف را به صورت شبيه سازي شده مشاهده و حتي انجام دهند.
به گفته تاكاچي قرار است وزارت ارتباطات و امور داخلي ژاپن يك ميليون ين (معادل ۹ ميليون دلار) از دولت براي سرمايه گذاري اين پروژه ملي در سال آينده مالي درخواست كند.

ميزان فروش جهاني رايانه هاي شخصي افزايش پيدا مي كند
ايسنا: براساس آخرين پيش بيني ها، انتظار مي رود كه ميزان فروش جهاني رايانه هاي شخصي در سال جاري تا  ۱۲‎/۷ درصد افزايش پيدا كند اما اين در حالي است كه به دليل كاهش هزينه، درآمد حاصل از اين تجارت تنها  ۰‎/۵ درصد افزايش خواهد يافت. شركت تحقيقات بازاري گارتنر در اين خصوص اعلام كرد كه صادرات رايانه هاي شخصي در سراسر جهان در سال ۲۰۰۵در مجموع به ۲۰۶‎/۶ ميليون دستگاه خواهد رسيد و درآمد حاصل از آن نيز به ۲۰۲‎/۷ ميليارد دلار مي رسد. همچنين پيش بيني مي شود كه خريد و فروش اين محصول در سال ۲۰۰۶در حدود  ۱۰‎/۵ درصد رشد داشته اما درآمد حاصل از آن ۰‎/۴ درصد كاهش پيدا كند. حتي با وجود رشد ۳۱ درصدي فروش تلفن هاي همراه و رايانه هاي لپ تاپ هزينه هاي اين ابزار الكترونيك و ارتباطي نيز كاهش يافته است.

يافته  هاي  تازه  در خصوص  باكتري  ها
گروه دانش : محققان  به  يافته هاي  جديدي  در خصوص  نحوه  ورود نوعي  باكتري  به  سلول هاي  بدن  و مخفي  شدن  در آنها دست  پيدا كردند.به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  انستيتو پزشكي  هوارد هيوز نوعي  باكتري  به  نام  ليستريا كه  از عوامل  مهم  بيماري هاي  منتقل  شونده  از راه  غذاست  با به  خدمت  گرفتن  ماشين  حمل  و نقل  سلول  به  آنها نفوذ مي  كند و از دسترس  دستگاه  ايمني  بدن  دور مي  ماند.باكتري  ليستريا در آب  و خاك  يافت  مي شود و با مصرف  غذاهايي  كه  خوب  پخته  نشده اند يا مواد غذايي  غير پاستوريزه  علايم  گوارشي  يا شبه  آنفلوانزا ايجاد مي  كند.
عفونت  با اين  باكتري  در افرادي  كه  دستگاه  ايمني  آنان  ضعيف  است  و همچنين  در زنان  باردار با عواقب  وخيمي  از جمله  مرگ  و مير و سقط  جنين  همراه  است .

تأثير متقابل  باكتري ها
گروه دانش :محققان  دريافتند تماس  فيزيكي  يك  باكتري  با باكتري  ديگر مي تواند از رشد و تكثير يكي  از آنها جلوگيري  كند.
به  نوشته  آخرين  شماره  نشريه  ساينس  يافته  جديد مي  تواند در درمان  بيماري  هاي  مزمن  نظير عفونت  هاي  دستگاه  ادراري  مورد استفاده  قرار گيرد.براساس  مطالعه  جديد باكتري  هاي  كه  رشد آن  متوقف  مي  شود وارد مرحله  نهفته  مي  شود.در اين  مطالعه  نشان  داده  شد باكتري  تي  - كولها مهمترين  باكتري  آلوده  كننده  دستگاه  ادراري ، ست  ژن  هايي  دارد كه  وقتي  فعال  مي  شود رشد ساير باكتري  هاي  تي  كولها را كه  در مجاور آن  قرار مي  گيرند، متوقف  مي  كند.محققان  اميدوارند از اين  يافته  براي  ساخت  پادزيست  هاي  جديد استفاده  كنند. هنوز معلوم  نيست  چرا مجاورت  فيزيكي  مي تواند از رشد بعضي  باكتري  ها جلوگيري  كند ولي  به  نظر مي  رسد بعضي  باكتري  ها با استفاده  از اين  توانايي  رقباي  خود را از ميدان  خارج  مي  كنند.

زمين هيچ گاه به صورت كامل دچار يخبندان نشده است
لندن- ايرنا: زمين شناسان تاكنون بر اين باور بودند در دوره اي از زمين شناسي كه از آن به اصطلاح عاميانه «زمين گلوله برفي» ياد مي شود، كل سياره زمين از يخ و برف پوشيده شد. شواهد جديدي كه از فتوسنتز خزه ها در دوران ماقبل تاريخ به دست آمده دلالت بر آن دارد كه آب اقيانوسهاي مناطق استوايي هيچ گاه در عصر يخبندان سراسر زمين منجمد نشده است.
زمين شناسان بر اين نكته توافق دارند كه زمين در دو نوبت طي يك دوره كه از۵۷۰ ميليون تا ۷۵۰ميليون سال قبل به طول انجاميد شاهد يخبندان گسترده بوده است، اما در اين نكته متفق نيستند كه آيا زمين طي اين دوران واقعاً يك گلوله برفي تمام عيار بوده يا نظير فالوده تركيبي از برفاب و يخ منجمد. به نوشته هفته نامه علمي نيوساينتيست ، اكنون آليسن اولكات از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي واقع در لس آنجلس به اتفاق همكارانش توانسته اند در لايه هاي زيرين صخره هاي برزيل به شواهدي دست يابند كه از نظريه فالوده اي حمايت مي كند.
اين صخره ها كه در دوران دو يخبندان بزرگ به صورت رسوبات كف دريا شكل گرفتند حاوي نشانه هاي مربوط به فتوسنتز خزه ها و ديگر ارگانيزم هاي ميكروبي و كوچك هستند. اين ارگانيزم ها و خزه ها مي توانستند در زير لايه اي نازك از يخ زنده بمانند، اما براي آنها امكان بقا در زير لايه هاي غليظ يخ وجود نداشته است.
لايه هاي غليظ يخ مانع عبور نور و انجام فعاليت حياتي فتوسنتز مي شدند.

كاربرد پوسته حشرات در ساخت تجهيزات نظامي
محققان دانشگاه «كانزاس» آمريكا به شناسايي ژني موفق شدند كه سختي پوسته بدن حشراتي از قبيل سوسك را موجب مي شود.از دهه ،۱۹۴۰ محققان در حال بررسي آنزيم هايي بودند كه عامل سخت شدن پوسته سوسك ها مي شود. در آخرين بررسي هاي انجام شده مشخص شد آنزيمي به نام لاساس ۲ عامل سختي پوسته اين حشرات است. نتايج بدست آمده در توليد نسل جديدي از تجهيزات نظامي از قبيل هواپيما به كار خواهد رفت .

دسترسي شهروندان به شبكه اينترنت بي سيم
شهردار ايالت سانفرانسيسكوي آمريكا اعلام كرد كه قصد دارد اين شهر را به عنوان اولين شهر دارا ي شبكه سراسري بي سيم مطرح كند.
گاوين نيوزم، در نظر دارد براي شهروندان امكاني فراهم آورد تا هر شهروندي در هرجاي شهر بتواند به اينترنت پرسرعت دسترسي داشته باشد.
اين ايالت تاكنون با حجم زيادي از تقاضاي دسترسي به اينترنت بي سيم مواجه بوده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |