چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۲ - Aug 24, 2005
در پيام به همايش مسئولان سازمان قضايي نيروهاي مسلح
رئيس قوه قضائيه بر ممنوعيت شكنجه
و هتك حيثيت متهمان تأكيد كرد
ايسنا: امروز در نظام مقدس جمهوري اسلامي، محاكم نظامي به خاطر اهميت و حساسيت ها از جمله محاكم اختصاصي محسوب شده و درچارچوب ضوابط ويژه و صلاحيت هاي خاصي كه براي آنها مقرر است به امر قضا در سازمان نظامي مي پردازند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران منطقه خراسان، سيد محمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه در پيامي به همايش سراسري مسئولان سازمان قضايي نيروهاي مسلح با بيان اين مطلب افزود: به دليل اهميت ويژه نيروهاي مسلح در حفظ اسرار و حيثيت نظام، ضرورت رسيدگي خاص به جرايم نيروهاي مسلح و رعايت حرمت و شان فرماندهان آنها و تفاوت ماهيت جرايم نظامي با ساير جرايم، لازم است كه اين جرايم در محاكم اختصاصي تحت عنوان دادگاه هاي نظامي رسيدگي شود.
از اين رو محاكم نظامي به عنوان محاكم اختصاصي در قانون مجازات جرايم نيروهاي مسلح تبيين شده  است.
در ادامه اين پيام آمده است: سازمان قضايي نيروهاي مسلح به لحاظ اين جايگاه ويژه، بايد از نظر قانون گرايي و عمل به قانون سرلوحه ديگر سازمان ها قرار گيرد از اين رو مي توان گفت، كشور ما در اين زمينه نه تنها جلوتر از ساير جوامع غربي است بلكه سرمشق آنها نيز مي باشد.
هاشمي شاهرودي افزوده است: سازمان قضايي نيروهاي مسلح به عنوان يكي از مهم ترين مراكز اجراي قوانين و انجام دادرسي هاي نظامي و انتظامي در كانون توجه حقوقدانان و منتقدان قضايي قرار دارد، از اين رو عملكرد صحيح و قانون گرايي آن مي تواند در پيشبرد مقاصد عاليه توسعه قضايي موثر باشد.
وي با بيان اين كه شايد هيچ قانوني به اندازه آيين دادرسي تحول پذير نباشد، گفته است: اين قوانين پيوسته در حال تغيير و تحول مي باشند ضمن اينكه ما زماني مي توانيم از سيستم قانون آيين دادرسي كيفري سخن بگوييم كه مطالعات لازم در روش هاي تحقيق و دادرسي بهترين روش را براي كشف و تعقيب جرايم در دادسراها و نحوه دادرسي درمحاكم و اجراي سريع و صحيح احكام برگزينيم.
هاشمي شاهرودي در اين پيام با اشاره به اين مطلب كه دادخواهي حق مسلم هر فرد است افزوده است: از اين رو لازم است عزيزان شركت كننده در اين همايش، راهكارهاي مناسب علمي و عملي و منطقي زير را بيشتر مورد توجه قرار داده  و در حفظ كرامت انساني و رعايت حقوق شهروندي تلاش نمايند:
- شرايط محاكمه عادلانه و منصفانه.
- رعايت اصول مربوط به تضمين حقوق اصحاب دعوي.
- حق تجديد نظر خواهي از قرارها و احكام كيفري.
- علني بودن دادرسي ها مگر درموارد استثنا.
- مستدل و مستند بودن آراي صادره.
- ممنوعيت بازداشت افراد مگر به حكم قانون.
- تفهيم اتهام به متهم با ذكر دلايل.
- حاكميت اصل برائت.
- ممنوعيت شكنجه جهت اخذ اقرار.
- ممنوعيت هتك حرمت و حيثيت افراد بازداشت شده.
- رعايت اصل قانوني بودن جرايم و مجازات ها.
- اعاده حيثيت متهم و جبران ضرر و زيان مادي و معنوي وي در رسيدگي به ضرر و زيان ناشي از جرم.
- نظارت ديوان عالي كشور بر حسن اجراي قوانين.
در انتهاي اين پيام آمده است: همچنين بايد بتوان سياست جرم زدايي يا كاهش عناوين مجرمانه و توجه به اهداف اصلي مجازات ها با تاسيس حقوقي نيروهاي مسلح را مد نظر قرار داده و در جهت هرچه بيشتر رشد و تعالي آراي صادره از محاكم تلاش كرد.

با حكم فرمانده كل سپاه حجت الاسلام
تائب معاون فرهنگي سپاه پاسداران شد
ايرنا: سردار سرلشكر «يحيي  صفوي » در مراسم  توديع  و معارفه  جانشين  فرمانده  قرارگاه  سازندگي  خاتم  الانبياء و معاون فرهنگي سپاه پاسداران گفت : نظام  جمهوري  اسلامي  ايران  تنها حكومت  علوي  و فاطمي در جهان  امروز است .
به  گزارش  روابط عمومي  دفتر فرماندهي  كل  سپاه ، وي  با اشاره  به اينكه  حكومت  علوي  مظهري  از دوران  آن حضرت  است ، افزود: مسئولان  نيروهاي  مسلح  بدون  معرفت  و عمل  كردن  به  سيره  علي  (ع ) نمي توانند ادعاي  پيروي  از دومين  شخصيت  بزرگ  جهان  اسلام  يعني  حضرت  علي  (ع ) را داشته  باشند.
در اين  مراسم ، سردار «عابد» به  سمت  جانشين  فرمانده  قرارگاه  سازندگي  خاتم  الانبياء سپاه ، حجت الاسلام  «تائب » به  عنوان  معاون  فرهنگي  و حجت الاسلام  «رمضاني » به  سمت  معاون  اطلاعات  ستاد مشترك  سپاه  و حجت الاسلام  «علي  اكبري » به  عنوان  رئيس  دانشكده  علوم  انساني  دانشگاه  امام  حسين  (ع ) معرفي  شدند.

جمع آوري فرش هاي تشريفاتي در نهاد رياست جمهوري
فارس: فرش هاي تشريفاتي و تزئيني موجود در نهاد رياست جمهوري كه ميليون ها تومان هزينه نگهداري سالانه آنها مي گرديد، جمع آوري شده و به موزه اين نهاد تحويل داده خواهد شد.اين اقدام به دستور رئيس جمهوري و با هدف جلوگيري از تشريفات زائد صورت گرفته است.اين فرش ها كه از صدها ميليون تومان ارزش مادي برخوردار است، در دوره گذشته به عنوان وسائل تزئيني بر كف اتاق هاي مسئولان دفتر رئيس جمهور، همچنين سالنها، سرسراها و تالارهاي رياست جمهوري انداخته شده و ميليون ها تومان هزينه نگهداري سالانه آنها مي گرديد.محمود احمدي نژاد رئيس جمهور پيش از اين نيز در احكام انتخاب همكاران ستادي خود بر لزوم هزينه هاي زائد و تشريفات غيرلازم در رياست جمهوري تأكيد كرده بود.در حال حاضر فرش هاي تزئيني صرفاً در اتاق ديدارهاي خارجي نهاد رئيس جمهوري مورد استفاده قرار مي گيرد.

معاون وزير رفاه:
مشكل بيمه رانندگان درون شهري حل شد
فارس: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي از مبادله مقاوله نامه بيمه رانندگان درون شهري بين اين وزارتخانه و شهرداري خبر داد و گفت: از اين پس شهرداريها كارفرماي مجازي رانندگان درون شهري مي شوند و پرداخت ۲۰ درصد حق بيمه آنان به عهده شهرداري است.
محمدرضا واعظ مهدوي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: رانندگان درون شهري شامل تاكسي ها، وانت بارها، شخصي هايي كه در خطوط ويژه كار مي كنند و شخصي هاي مسافركش مي شوند.
وي در ادامه گفت: در واقع چون خدمات اين رانندگان در حيطه خدمات شهري است مذاكراتي با شهرداري صورت گرفت كه آنها پذيرفتند كارفرماي مجازي رانندگان درون شهري شوند و بدين ترتيب بخش اعظم از حق بيمه اين افراد را پرداخت كنند.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي درخصوص ميزان پرداخت حق بيمه اين افراد گفت: ۲۰ درصد از سهم حق بيمه را كارفرما كه همان شهرداري است، ۷ درصد را بيمه شده كه راننده است و ۳ درصد را دولت مي پردازد.
واعظ مهدوي اظهار داشت: در حال حاضر مكانيسم هاي چگونگي پرداخت حق بيمه توسط شهرداري در حال بحث و بررسي است كه يكي از اين پيشنهادات اعمال دريافت نوعي تعرفه بوده است.
وي در ادامه گفت: كارشناسان تامين اجتماعي و شهرداري تهران در تلاش براي عملياتي كردن بيمه رانندگان درون شهري هستند.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي تصريح كرد: با عملي شدن الگوي بيمه رانندگان درون شهري در شهر تهران، در واقع الگويي براي ديگر شهرهاي كشور بدست خواهد آمد.
واعظ مهدوي خاطر نشان كرد: پيش از اين رانندگان درون شهري تنها مي توانستند بيمه خويش فرما شوند كه در چنين حالتي پرداخت كل حق بيمه بر عهده خودشان بود.

رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران خبر داد:
اختصاص ۱۰ درصد كل تسهيلات اشتغال به ايثارگران
ايسنا: رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد: دستگاه هاي استفاده كننده از اعتبارات دولتي موظف شدند به ازاي هر شهيد، جانباز از كارافتاده و يا آزاده دستگاه خود يكي از فرزندان داراي شرايط استخدام را به كار گيرند.
دكتر محمد حسين دهقان، با اشاره به ميانگين سني ۲۶ سال فرزندان شاهد و ورود سالانه ۱۰ هزار نفر از اين فرزندان به بازار كار، گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از فرزندان شاهد فاقد شغل هستند كه در مجموع بايد سالانه حدود ۱۵ هزار فرصت شغلي ايجاد كنيم تا قادر باشيم همواره بر مشكل بيكاري فرزندان شاهد فائق آييم و مانع از بروز و بحران و معضل جدي در بخش اشتغال فرزندان شاهد شويم.
وي تصريح كرد: يكي از طرق رفع مشكل بيكاري فرزندان شاهد استخدام رسمي است كه در گذشته اين فضاي قانوني موجود بود كه ۲۰ درصد ورودي دستگاه هاي دولتي بايد ايثارگران باشد كه ۱۵ درصد اين ميزان را فرزندان شاهد و مابقي راجانبازان و آزادگان تشكيل مي دادند كه اين امكان همچنان مستمر است.
دهقان در اين جهت از اختصاص ۱۰ درصد كل تسهيلات اشتغال به ايثارگران خبر داد و گفت: با توجه به سياست كوچك سازي دولت و اين كه استخدام هاي فرزندان شاهد و جامعه ايثارگري در دستگاه هاي دولتي قابل توجه نيست، لذا بيشترين تلاشمان بايد متوجه كارآفريني در جامعه هدف باشد به گونه اي كه افراد تحت پوشش با بهره گيري از تمامي توانمندي خود بتوانند منشاء توليد شغل و اشتغال در جامعه باشند تا اين كه منتظر ايجاد فرصت شغلي بمانند تا از آنها به عنوان مستخدمين استفاده شود.

اولين جلسه كابينه جديد در مشهد تشكيل مي شود
فارس: رئيس جمهور تصميم دارد پس از رأي اعتماد مجلس شوراي اسلامي  به وزراي پيشنهادي، اولين جلسه هيات دولت را در مشهد برگزار كند.
سيدعلي رياض نماينده مردم تهران با اعلام اين خبر گفت: به ياد دارم رئيس جمهور پيش از اين اعلام كرده بود تصميم دارد برخي جلسات دولت را در استانها تشكيل دهد كه اين اقدام، ضمن آن كه آغاز به كار دولت را در شهري مقدس نويد مي دهد، مي تواند گامي در جهت ارتباط بيشتر دولت با همه مردم در سراسر كشور باشد.

لاريجاني: استراتژي آمريكا جنگ نيست،
واداركردن ما به خودكشي است
فارس: دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: امروز استراتژي آمريكايي ها آن است كه چماق خود را بلند كنند و با صداي بلند كشورهاي ضعيف را وادار به خودكشي و اسارت كنند ولي نبايد از صداي بلند آنها و اين عمليات رواني ترسيد و بايد بدانيم كه اين تاكتيك آنهاست و به هيچ وجه قصد جنگ در بين نيست.
علي لاريجاني روز گذشته در آخرين روز از سومين همايش گراميداشت هفته جهاني مساجد در محل مصلاي امام خميني (ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با بيان اينكه مساجد در جوامع اسلامي اهميت فوق العاده زيادي دارند، افزود: وزير امور خارجه آمريكا اخيراً در قاهره گفته است «ماموريت ما فراتر از دولت هاست، مساجد و سيستم تغذيه  مالي آنها براي ما خيلي مهم است و ادامه داده است ما به اين نتيجه رسيده ايم كه كار بر روي سيستم هاي دولتي همه كار نيست بلكه عرصه كار ما عرصه نرم است و بايد روي مساجد كار كنيم.» كه اين حرف واقعاً از ته دل آنها بر آمده است. دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: توجه خانم رايس به تغذيه  مالي و نحوه كاركرد مساجد به اين دليل است كه وي به نمايندگي از دولتش مي گويد ما مي خواهيم بدانيم كه مساجد چگونه بدون هيچگونه وابستگي مالي كار مي كنند و تمايل دولت خودش را براي اينكه مساجد وابسته بشوند تا بشود كارهاي آنها را كنترل كرد را بيان مي دارد.لاريجاني به نقل از يكي ديگر از كارشناسان استراتژيست آمريكايي به نام جيمز ولسي بيان داشت: اين كارشناس آمريكايي مي گويد بعد از فروپاشي شوروي دمكراسي ليبرال از طرف عموم كشورها مورد اقبال قرار گرفت و ما فكر مي كرديم نظريه پايان تاريخ فوكوياما محقق شده و ديگر امنيت جهاني برقرار است اما بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر فهميديم كه اشتباه مي كرديم و كانون هاي بحران همچنان وجود دارند.وي خاطرنشان كرد: از نظر آنها كانون خطر و اشاعه آن ايران است، چرا كه دولتي در آن بر سر كار است كه تفكري منطقي دارد و تفكر آن در چارچوب جغرافيايي خودش محصور نيست بلكه داراي عنصري الهام بخش است كه قابليت زيادي براي توسعه و انتشار دارد.

تأكيد دانشمندان بين المللي
بر غيرتسليحاتي بودن فعاليت هسته اي ايران
فارس: گروهي از دانشمندان آمريكايي و بين المللي با تأييد اظهارات ايران به اين نتيجه رسيده اند ايران هيچ برنامه مخفي تسليحات هسته اي ندارد و آثار آلودگي در برخي از تجهيزات هسته اي ايران ناشي از تجهيزات آلوده وارداتي از پاكستان بوده است.
روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در شماره ديروز خود با اعلام اين مطلب به نقل از يك ديپلمات غربي نوشت در نشست سوم سپتامبر آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام مي شود كه مساله آلودگي دستگاههاي سانتريفيوژ ايران به اورانيوم با غناي بالا حل شده است.اين روزنامه به نقل از مقامات آمريكايي و ديگر كشورها افزود: «دانشمندان آمريكايي، فرانسوي، ژاپني، انگليسي و روس در ۹ ماه گذشته به منظور بررسي اطلاعات جمع آوري شده بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي درمورد ايران تشكيل جلسات سري مي دادند.»اخيرا اين گروه كه ماهيتش پيش از اين فاش نشده است، نمونه هاي اورانيوم با غناي بالا را با تجهيزات سانتريفيوژ كه توسط دولت پاكستان تحويل آژانس اتمي شده، تطبيق دادند.آنها دريافتند نشانه هاي اورانيوم با غناي  بالا كه دو سال پيش در ايران يافته شده، از تجهيزات آلوده پاكستاني آمده و هيچ نشانه اي از برنامه مخفي تسليحات هسته اي در ايران وجود ندارد.يك مقام ارشد كه خواست نامش فاش نشود و درمورد اين يافته هاي محرمانه صحبت مي كرد، گفت: «بزرگترين دليل فعاليت هاي سري تسليحاتي ايران كه همه بر آن تأكيد مي كردند اكنون با اين نتيجه گيريها از بين رفته است.»
به گفته مقامات آمريكايي و اروپايي كه درخصوص جزئيات اين تحقيق بحث كرده و خواسته اند نامشان فاش نشود، نتيجه گيريهاي اين دانشمندان در گزارشي در هفته اول ماه سپتامبر به اطلاع شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  مي رسد.

بوربور دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي شد
ايسنا: در پي برگزاري اولين مجمع عمومي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي و انتخاب شوراي مركزي جديد اين تشكل، اعضاي اين جمعيت عصر روز دوشنبه جلسه اي تشكيل دادند و در آن دبيركل جديد را انتخاب كردند.
عظيمي، سخنگوي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي  اظهارداشت: در جلسه دوشنبه شب «حبيب الله بوربور» به اتفاق آرا به عنوان رئيس جديد جمعيت به مدت دو سال انتخاب شد. هم چنين بنده به عنوان قائم مقام و سخنگو برگزيده شدم.
وي افزود: در اين جلسه هم چنين دو منشي و خزانه دار جمعيت انتخاب شدند.
عظيمي  درمورد حسن غفوري فرد، دبيركل قبلي جمعيت گفت: غفوري فرد در اين جلسه براي دبيركلي نامزد نشده بود و در حال حاضر به عنوان عضو شوراي مركزي، عضو شوراي عالي نظارت و عضو هيات موسس در جمعيت حضور دارد.
اسامي  جديد شوراي مركزي اين تشكل عبارت است از: عباس شيباني، جواد منصوري، حبيب الله بوربور، حجت الاسلام شبيري، مسلم ميرزاپور، حجت الاسلام ابوالفضل دعوتي، محمدمهدي عبدخدايي، عليرضا علي احمدي، محمد عظيمي، رضا انصاريان، خدايار پوريان، حسن غفوري فرد، جواد توكليان، علي مردي، حسن زماني، فاطمه بروجردي، مهندس مصطفي ميري، دكتر محمدمهدي معتمد، محمد بناييان، حسين مهربان، مرتضي شمسايي.هم چنين حميد يعقوبي فرد، رضا برانگيز، محمدعلي شايسته نيا، حجت الاسلام عليرضا فامورزاده، حجت الاسلام فريدون عباسي به عنوان اعضاي علي البدل اين تشكل سياسي انتخاب شدند.

كروبي از آخرين فعاليتهاي حزبش سخن گفت
ايسنا: مهدي كروبي تقدير و تشكر از ستادهاي انتخاباتي و تحليل انتخابات اخير رياست جمهوري، همچنين نوع رويكرد و فعاليت حزب «اعتماد ملي» را در آينده دو مبحث مدنظر جهت طرح در پيش كنگره  روز جمعه اين حزب عنوان كرد.وي كه براي تشكيل حزب اعتماد ملي پيشقدم شده و از موسسان آن است فراز و نشيب هاي پيش آمده از اواخر خرداد سال جاري تا به امروز براي ثبت اين حزب را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز پس از دو ماه فعاليت، مجوز روزنامه، فصلنامه و ماهنامه و از سويي مجوز فعاليت حزب اعتماد ملي را گرفتيم.وي برگزاري جلسات مرتب اعضاي هيات موسس اعتماد ملي را يادآور شد و با بيان اينكه در حال حاضر به دنبال ساختمان به عنوان دفتر حزب هستند، ادامه داد: در كنگره روز جمعه از سراسر كشور نيروهايي كه در ستادهاي انتخاباتي مان كار كرده اند حضور دارند و در اين نشست قدم هاي بعدي براي اعتماد ملي را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
كروبي درباره راه اندازي شبكه ماهواره اي كه پيش از اين از آن سخن گفته بود به رايزني هاي صورت گرفته با برخي شبكه هاي ماهواره اي توسط بهروز افخمي  جهت پخش برنامه هاي خود از آن شبكه ها تا راه اندازي رسمي شبكه ماهواره اي خود اشاره كرد و گفت: به دنبال اين هستيم كه از شبكه هاي ماهواره اي كه با چارچوب هاي نظام جمهوري اسلامي  مطابقت دارند ساعاتي را بگيريم و برنامه هاي خود را تا زمان راه اندازي شبكه خودمان در آنها به پخش برسانيم كه در اين زمينه رايزني هايي از طريق بهروز افخمي  به انجام رسيده است.
دبير كل حزب اعتماد ملي، با بيان اينكه احتمالا تا سه ماه ديگر برنامه هاي مان روي آنتن خواهد رفت، در پايان گفت: احتمالا پخش اولين برنامه مان در عيد فطر صورت خواهد گرفت.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |