چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۲ - Aug 24, 2005
در پايان ساعتها بحث و بررسي ويژگيهاي وزيران پيشنهادي رئيس جمهور
مجلس امروز درباره كابينه تصميم مي گيرد
000096.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
000093.jpg
گروه سياسي: نمايندگان مجلس امروز درباره رأي اعتماد به وزيران پيشنهادي رئيس جمهوري تصميم مي گيرند.
پس از ساعت ها بحث و بررسي پيرامون ويژگي هاي افراد معرفي شده امروز رأي گيري به عمل مي آيد و نمايندگان آراء خود را درمورد هريك از وزيران پيشنهادي اعلام خواهند كرد.
در سومين روز جلسات علني مجلس براي بررسي كابينه احمدي نژاد، تعدادي از نمايندگان نسبت به نحوه تعيين وقت براي موافقان و مخالفان وزراي پيشنهادي تذكر دادند.
اين تذكرات از آنجا نشأت گرفت كه تعدادي از افراد شاخص مجلس كه قبلاً براي مخالفت با وزيران پيشنهادي ثبت نام كرده بودند به هنگام رسيدن نوبت جهت اعلام مخالفت، انصراف داده و مخالفتي نكردند. اين امر موجب اعتراض كساني شد كه قصد ابراز مخالفت با برخي وزرا را داشتند ولي چون ليست ثبت نامي كامل شده بود نامشان ثبت نشد و امكان سخن گفتن پيدا نكردند. مشروح اين تذكرات در اخبار حاشيه اي مجلس خواهد آمد.
وزير پيشنهادي كشاورزي
در ادامه جلسه روز گذشته روند بررسي رأي اعتماد به وزيران پيشنهادي رئيس جمهور با بررسي برنامه وزير پيشنهادي جهاد كشاورزي آغاز شد.
كريم شافعي نماينده مرند و جلفا به عنوان تنها مخالف وي گفت: آقاي اسكندري در برنامه خود ادعا كرده است كه در سه سال گذشته توليد گندم را به سطح خودكفايي رسانده است در حالي كه طرح خودكفايي گندم بدون اقدامات سيزده سال قبل به نتيجه نمي رسيد و تنها دوران آقاي اسكندري با تغيير اصل اين طرح همراه بوده است.
شافعي تصريح كرد: وي ادعا مي كند كه كشاورزي را خصوصي مي كند غافل از اينكه ۹۰ درصد كشاورزي ايران خصوصي است و ما انتظار داشتيم وي در مورد حمايت دستگاه بانكي از كشاورزان، برنامه هاي ارايه مي داد. آقاي اسكندري هيچ راهكار جدي براي نجات  بخش كشاورزي ارايه نكرده است.
ابوالفضل كلهر نماينده شهريار و جاسم ساعدي رئيس كميسيون كشاورزي به عنوان موافقان وي ايراد سخن كردند و نگاه عملگرايانه به بخش كشاورزي، انگيزه و تخصص در اين رشته و تعامل با دستگاهها را از جمله ويژگيهاي اسكندري عنوان كردند.
محمدرضا اسكندري وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت جهاد كشاورزي، محروميت زدايي، استقلال و عدالت در بخش كشاورزي، حاكم كردن روحيه كار و تلاش، بهره مندي از نيروهاي كارشناس و محققين دانشگاه ها و واگذاري كارها به مردم را به عنوان اولويت هاي كاري خود عنوان كرد.
وي تصريح كرد: رفع مشكلات ساختاري، مشكلات سيستم بانكي در بخش كشاورزي، پايين بودن نرخ بهره  وري و پايين بودن راندمان آبياري كه به عنوان عمده ترين چالش هاي پيش رو در بخش كشاورزي است يكي از برنامه هاي مهم او در صورت تصدي در وزارت جهاد كشاورزي خواهد بود.
وزير پيشنهادي دادگستري
جمال كريمي راد وزير پيشنهادي دادگستري در حالي كه هيچ نماينده اي در قالب موافق يا مخالف براي او صحبت نكرد در دفاع از برنامه هاي خود گفت: تقديم لوايح جديد در خصوص ادامه اصلاح ساختار سيستم قضايي و بهبود رسيدگي به پرونده هاي قضايي به عنوان بخشي از برنامه هاي من است.
وي افزود: لايحه اي در خصوص شوراهاي حل اختلاف براي گسترش شوراها تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهم كرد.
وزير پيشنهادي دفاع
رضا طلايي نيك، رئيس كميته دفاعي مجلس به عنوان تنها موافق مصطفي نجار وزير پيشنهادي دفاع و نيروهاي مسلح گفت: يكي از مهمترين برنامه هاي نجار مهندسي مجدد ساختارها و فرآيندها در وزارت دفاع است كه به ارتقاي سازندگي دفاعي كشور منجر مي شود.
وي هم چنين توانايي نجار در استفاده از فرصت هاي تجاري مناسب در صادرات تجهيزات و كالاهاي دفاعي و هوشمند سازي و مدرن سازي تجهيزات و ارتقاي فرماندهي به عنوان مهمترين هدف برنامه چهارم توسعه در بخش وزارت دفاع را از ديگر ويژگيهاي وي برشمرد.
شايان ذكر است كه وي مخالف نداشت. مصطفي محمد نجار وزير پيشنهادي وزارت دفاع گفت: يكي از مهمترين برنامه هاي من حذف واحدهاي موازي در اين وزارتخانه مي باشد. همچنين در بخش دفاع احتياج به سرمايه گذاري زيادي است و بايد از امكاناتي كه در بخش صنعت وجود دارد استفاده كرد كه اين موجب جلوگيري از سرمايه گذاري اضافي و هم چنين صرفه جويي مي شود.
وزير پيشنهادي راه و ترابري
حسن كامران تنها مخالف محمد رحمتي وزير پيشنهادي راه و ترابري گفت: تأخير پروازها يكي از عمده ترين دلايل مخالفت من با آقاي رحمتي است. در اسفند ماه سال گذشته سؤالي در همين خصوص مطرح كرديم كه در آن زمان آقاي رحمتي گفت تازه  آمده ام. اما گزارشي را در اين باره ارائه مي كنم اما تا به حال گزارشي به من نرسيده است.
وي نبود نظارت در زمينه خريد هواپيما، واگذار نشدن برخي كالاها در اين وزارتخانه به انجمن ها و NGO ها، ضعف مديران پايين دستي، توجه نداشتن به حل مشكل بيمه رانندگان و نبود برنامه براي سبك سازي كشتي ها را از ديگر مخالفت هاي خود برشمرد.
احمد بلوكيان نماينده كاشمر و عفت شريعتي نماينده مشهد به عنوان موافقان وي تشكيل شوراي ايمني راهها و تدوين لايحه ايمني ترابري و روحيه نشاط در ميان كاركنان و بهره گيري از حداكثر توان آنها و پاسخگو و همراه بودن با نمايندگان مجلس را از ويژگي هاي رحمتي برشمردند.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان، محمد رحمتي وزير پيشنهادي وزارت راه و ترابري در دفاع از برنامه هاي خود گفت: حمل و نقل بايد در همه زمينه ها توسعه پيدا  كند در بخش ناوگان حمل و نقل اقدامي را شروع نكرديم كه اميدواريم با تقويت صنايع هوايي كه در كشور وجود دارد بتوانيم مسأله ايمني را از مشكلات حمل و نقل پاك كنيم و با توسعه راه هاي بزرگراهي و آزادراهي سير صعودي، در تلفات جاده اي را كاهش داده و ايمني و راحتي را افزايش دهيم.
وزير پيشنهادي رفاه و تأمين اجتماعي
سيد مهدي هاشمي وزير پيشنهادي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي بعد از اظهارنظرهاي دو مخالف و چهار موافق كه در جلسه ديروز اين تعداد موافق و مخالف چشمگير بود در دفاع از برنامه هاي خود گفت: بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي پوشش بيمه اي روستاييان نياز است كه تا پايان سال بايد ۸ ميليون نفر تحت پوشش اين بيمه قرار بگيرند.
وي افزود: در روستاها ميانگين درآمد ۸۰ هزار تومان و در شهرها ۱۲۰ هزار تومان اعلام شده كه بايد در بالا بردن آن تلاش كرد. هفت هزار ميليارد تومان اعتبار براي بالابردن خط فقر نياز داريم كه بخش منابع آن در قانون رفاه و تأمين اجتماعي پيش بيني شده است.
وزير پيشنهادي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تصريح كرد: از ديگر برنامه هايم هدفمند كردن يارانه ها است اين امكان وجود دارد كه از ۱۸ هزار ميليارد توماني كه سالانه به عنوان يارانه پرداخت مي شود بخشي را هدفمند كرد و كاهش داد.
وزير پيشنهادي صنايع و معادن
عليرضا طهماسبي وزير پيشنهادي وزارت صنايع و معادن بعد از اظهارنظرهاي موافقانش گفت: موتور اصلي رشد اقتصادي توسعه صنعتي است و ما مي توانيم با تقويت قدرت رقابت پذيري صنعت كشور در راه توسعه صنعتي گام برداريم.
وي افزود: مشكل عمده صنعت ما عدم رقابت پذيري است بايد در چهار سال آينده از رتبه ۱۳۹ در صنعت دنيا به رتبه ۶۰ برسيم و اين فقط با يك برنامه ريزي مدون و ساختاري ممكن است.
طهماسبي تصريح كرد: ما بايد از نفت به عنوان موتور توسعه صنعتي استفاده كنيم و سرمايه گذاري توليدي، صنعتي و معدني را به صورت عادلانه و بدون تبعيض براي جوانان و كارآفرينان گسترش دهيم.
وي خاطرنشان كرد: بررسي همه جانبه و اصلاح سند توسعه با استفاده از همه كارشناسان كشور و برپايه سند چشم انداز ۲۰ساله كشور است.
وزير پيشنهادي علوم
مهدي زاهدي وزير پيشنهادي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري اطلاعات سه موافق داشت اما در همين حال عماد افروغ نماينده مردم تهران جدي ترين مخالف وي به طرح پرسشهاي اساسي پرداخت و سپس زاهدي به مسايل مطرح شده پاسخ داد.
حسن نوعي اقدم كه به عنوان موافق با وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت علوم سخن مي گفت با اشاره به آشنايي ۳۰ ساله خود با وزير پيشنهادي علوم اظهار داشت: آقاي زاهدي در تشكل هاي دانشجويي مشاركت كننده در پيروزي انقلاب، نقش بسزايي داشت و قهرمان علمي و به عنوان نفر اول از دانشگاه فار غ التحصيل شد.
وي با اشاره به عملكرد دوران تحصيلي و مقالات قابل توجه وزير پيشنهادي تصريح كرد: افرادي كه در چنين جايگاهي علمي قرار دارند، اغلب در خارج از كشور هستند، ولي ايشان در داخل مانده تا براي نظام و فرزندان ملت خدمت كند.
سيد محمدرضا مير تاج الديني هم در موافقت با وزير پيشنهادي وزارت علوم تحقيقات و فناوري با تأكيد بر لياقت هاي زاهدي اظهار داشت: تحقيقي در مورد اين وزير در ميان شخصيت هاي علمي، فرهنگي و دانشگاهي انجام دادم كه همين امر سبب اشتياق من براي دفاع از ايشان است.
دكتر عماد افروغ در جلسه علني مجلس به عنوان مخالف محمد مهدي زاهدي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري به ايراد سخن پرداخت و با بيان اينكه وزير اين وزارتخانه بايد علم شناس متبحري باشد، خاطرنشان كرد: بيش از آنكه در علم و فناوري تخصصي داشته باشد بايد درباره علم و فناوري تخصص داشته باشد؛ معرفت شناسي هاي مختلف علمي را بشناسد، نسبت به علم با فرهنگ و علم با جامعه را بشناسد و علم را در حد يك آزمايشگاه و چند استاد و دانشگاه تقليل ندهد.
مخالف زاهدي همچنين با اشاره به برنامه پيشنهادي زاهدي در خصوص «توليد فكر و دانش ايراني» و «نهضت نرم افزاري» از زاهدي خواست تا اين مطالب را توضيح دهد.
وي با اشاره به هدايت، حمايت و نظارت مستمر با دانشگاهها در اين برنامه پيشنهادي خواستار تعريف معناي نظارت و نحوه اجراي آن از سوي زاهدي شد.
نماينده مردم تهران در ادامه به بخش ديگري از اين برنامه مبني بر «اتخاذ تدابير براي تقويت پيوند حوزه و دانشگاه» پرداخت و از وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري پرسيد كه رويكرد وي نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه چيست و چالشهاي آن كدام است و چه نسبتي بين اين پيوند و وحدت با رابطه علم و دين برقرار مي كند؟
وي با اشاره به بخش ديگري از برنامه زاهدي در خصوص تلاش براي ارتقاي سهم ايران در توليد علم جهاني، از زاهدي پرسيد كه تعريف شما از علم جهاني و وجه تمايز علم جهاني و علم سنجي در جهان اسلامي چيست؟افروغ با اشاره به بحث مطرح شده مبني بر هماهنگي و متمركز كردن فعاليت هاي پژوهشي كشور با مديريت آموزش عالي در برنامه زاهدي پرسيد: اين با تمركززدايي شما چگونه جمع مي شود و آيا به تبعات و ملزومات آن واقفيد؟
نماينده مردم تهران همچنين به مطالب ديگري در اين برنامه پيشنهادي اشاره و سئوالاتي را در خصوص اين برنامه و همچنين سئوالات ديگري از وزير پيشنهادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پرسيد از جمله برنامه فعاليت هاي سياسي دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي؛ نسبت فرهنگ و علم با سياست و اقتصاد؛ آسيب شناسي از نظريه حاكم بر دانشگاهها؛ ارزيابي از شاخص هاي فعاليت هاي علمي موجود و معاونان آن؟ افروغ خطاب به زاهدي با بيان اينكه خبرهاي خوشي را درباره معاونان شما دريافت نكرده  ام، اظهار داشت: مي شنوم كه فرصت طلباني دور شما هستند كه من خاطره خوشي از آنها ندارم.
مخالف زاهدي با اشاره به سابقه اجرايي وي گفت: فقط معاون پژوهشي دانشگاه و عضو شوراي شهر كفايت نمي كند.
در حاشيه
سيد كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا تذكر دهنده جلسه ديروز بود كه با تاكيد بر عادل بودن حداد و آقاي باهنر گفت: تعدادي از همكاران باتجربه، راه مخالفت خاموش را در پي گرفته اند و به بهانه مخالفت، وقت ديگران را مي گيرند.
نماينده صومعه سرا در ادامه بيانات خود به هيات رئيسه اعتراض كرد كه چرا اجازه نمي دهد در حالي كه براي برخي وزيران مخالفي صحبت نمي كند، موافقان نطق كنند و وقت مجلس را بگيرند.
وي ادامه داد: بعضي موافقان هم وقت خود را به دو سه نفر مي دهند و به جاي تبيين برنامه به تعريف و تمجيد مي پردازند.
دلخوش افزود: بهتر است وقتي مخالفان ثبت نام كرده انصراف مي دهند، از مخالفان ديگر حاضر در جلسه دعوت به صحبت شود.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر نماينده صومعه سرا گفت: در مورد راي اعتماد به وزيران پيشنهادي رئيس جمهور آئين نامه داخلي مجلس به صراحت نگفته است كه اگر مخالفي وجود نداشت، موافق نيز صحبت نكند.
حداد عادل ادامه داد: چون گاهي اوقات برخي ها در مجلس در مورد طرح ها و لوايح براي اينكه موافقان صحبت نكنند به عنوان مخالف ثبت نام كردند و بعد انصراف مي دهند. در مورد راي اعتماد ما از آئين نامه نتيجه مثبت نگرفتيم كه اگر مخالفي صحبت نكند، موافق نيز نبايد صحبت كند.
سپس حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان نيز در تذكر آئين نامه اي خود گفت: روش ثبت نام كنوني براي صحبت كردن در مخالفت و موافقت روش صحيحي نيست چون هر كسي صبح يكشنبه زودتر از خواب بيدار شده مي تواند در مخالفت صحبت كند يا انصراف دهد.
وي افزود: برخي نمايندگان مطالب مهمي داشتند كه به دليل اين شيوه ناقص نتوانستند مطالب خود را بيان كنند.
شاپور مرحبا نماينده آستارا نيز در تذكر آئين نامه اي بعدي گفت: اينكه نمايندگان مشكلات حوزه انتخابيه خود را هنگام مخالفت و موافقت مطرح مي كنند به معناي آن است كه از وزيران آينده سهم مي خواهند.


وزير پيشنهادي رئيس جمهور براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: نيازي به وزارت ندارم. محمد مهدي زاهدي با اشاره به پيگيري يازده هدف خود در قالب پنج برنامه اجرايي گفت: اين برنامه ها كاملا اجرايي و كاربردي است و در برخي موارد اصلا نيازي به پول ندارد و تنها مديريت مي خواهد.
زاهدي افزود: در بحث مهندسي فرهنگي سه فرض، طراحي شده كه يكي عقبه علمي و فرهنگي و اتاق هاي فكري است كه نخبگان علمي و فرهنگي حوزه و دانشگاه در آن جاي دارند.وي تقويت نگاه دين باور و حمايت از حقوق و آزادي هاي قانونمند دانشگاهيان را ضروري شمرد و گفت: توسعه و تقويت شوراي نقد و بررسي كتب علوم انساني و نيز ميدان دادن به دانشجو به عنوان يك فرصت براي كشور، بايد مورد تأكيد قرار گيرد.وزير پيشنهادي وزارت علوم گفت: ضابطه من براي انتخاب معاونين خود سطح علمي، مردم داري و پيگيري و ساده زيستي آنها و عدم سابقه سوءاخلاقي و مالي است.زاهدي با اشاره به نگراني هاي موجود در مورد كنكور گفت: پذيرش دانشجو بايد ساماندهي شود و شيوه هاي جديد و نويني را به كار گيريم.وي گسترش دانشگاه هاي مجازي و بردن دانشگاه به خانه ها را ضروري دانست و گفت: اين كار مانع هزينه هاي زياد و مشكلات جانبي ديگر خواهد شد.
زاهدي ايجاد دانشگاه در مناطق مختلف كشور با اشاره به ويژگي هاي منطقه اي و قومي را لازم خواند و افزود: بايد نيازسنجي شود و تعديلي در نظام آموزش عالي كشور صورت بگيرد.
وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد
وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي به بيان ديدگاههاي خود پرداخت كه نماينده خميني شهر برنامه هاي وي را برنامه اي  جامع براي تحول در حوزه فرهنگ دانسته و عضو كميسيون فرهنگي مجلس صفار هرندي را آشنا با زبان فرهنگ و هنر امروز كشور توصيف كرده بود.
فرد پيشنهادي براي تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: براي احيا و بازسازي فرهنگ عمومي و آداب خوب زيستن و مهر و محبت ايراني كه زير چرخ تهاجم له شده است بايد آستين ها را بالا زد.
صفار هرندي با تأكيد بر اينكه نگاه ولي امر و حاكم بايد در عرصه فرهنگ جاري و ساري شود، افزود: تعديلي ميان شبه روشنفكران و طرفداران نگاه تفريحي در عرصه فرهنگ ايجاد شده است و با نگاه فقهي حضرت امام(ره) توانستيم وارد اين عرصه شويم.
فرد پيشنهادي براي تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به چالش ديگر عرصه فرهنگ اشاره كرد و گفت: آنان كه با نظارت دولت در عرصه فرهنگ مخالفند خود در بسياري از موارد با عرضه آزاد كالاها مخالفت مي كنند كه خود جاي تفسير دارد.
وي چالش ديگر عرصه فرهنگ را تهاجم و تعامل ميان فرهنگ خودي و ساير فرهنگ ها عنوان كرد و گفت: اين بحث در غالب تهاجم فرهنگي پس از دوران دفاع مقدس آغاز شد ولي اگر دفاع از مرزهاي فرهنگي جرم است، ما به اين جرم افتخار مي كنيم.
فرد پيشنهادي براي تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عين حال تصريح كرد: بعضي از دوستان خودي از سر محبت به سوي ما تيرهايي رها كردند ولي كساني با نگاه تساهل چشم بر تهاجم بستند و هشدار شبيخون فرهنگي را پس از سال ها باور كردند.
وي تمركز فعاليت هاي دشمن را بر روي مسائل فرهنگي به عنوان رويكرد تازه دشمن عنوان كرد و گفت: كساني كه ديروز اسلحه به دست از كشور فراري مي شدند، بعدها قلم به دست به كشور بازگشتند و در حاليكه در غالب چريك، در مقابل مردم كم آورده بودند، در غالب هنرمند به كشور بازگشتند.
وي با تأكيد بر اينكه بسياري از نيروها و بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هنرمندان و فرهنگيان كشور افراد دلسوز و صاحب دغدغه نظام هستند، گفت: دوره من نه دوره قلع و قمع ها، كه دوره آزادي هاست ولي بدانيد كه وقتي آزادي پاس داشته نشود آزادي، دشمن آزادي مي شود.
وي تصريح كرد: ما سينما را گسترش مي دهيم ولي بر مبناي تعريف درست؛ فرهنگ و تئاتر را بر مبناي اعتقادات مردم گسترش مي دهيم.
صفار هرندي در ادامه با ابراز تاسف از عدم استقبال مردم از برخي رسانه ها و هنرها، گفت: چند صدايي به معني حضور يك نفر در پشت چند رسانه نيست و در ماجراهاي اخير مشخص شد برخي نشريات براي يك هدف سياسي اجاره شده بودند كه اين به هيچ عنوان برازنده مطبوعات كشور نيست.
وي با تأكيد بر احياي مطبوعات كشور گفت: جاي تاسف است كه براي مردمي كه دغدغه ۸۰ درصد آنها معيشت است، دغدغه مسائل فرهنگي و مطبوعاتي ۳ درصد است كه ناشي از سوء مديريت فرهنگي است.
كانديداي وزارت ارشاد گفت: اگر چند صدايي در تشكل واقعي خود نمايان شود آنگاه هر حزب سياسي مي تواند يك نشريه داشته باشد و در صورت فراهم كردن ساز و كارهاي قبلي نياز به بسته  شدن نشريه هم نيست.
وي با انتقاد از عدم توجه به هنرمندان جوان شهرستاني در عرصه ادبيات و تئاتر، گفت: بايد با گسترش سالن هاي سينما فضاي فرهنگي را عادلانه گسترش دهيم.
صفارهرندي گفت: در شهر تهران پايتخت ايران كه ظرف ۲۵ سال گذشته بزرگ شده است تنها در مركز شهر شاهد افزايش سينما شده ايم.
فرد پيشنهادي براي تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه تصريح كرد: بايد با اميد اينكه مي شود در عرصه فرهنگ خيلي كارها كرد، جوانگرايي به عنوان يك تاكتيك پس از انتخابات هم در عرضه فرهنگ و هنر گسترده خواهد شد.
صفار هرندي گفت: بايد براي اهالي موسيقي و سينما امكانات نوسازي تجهيزات فراهم شود و سالن تئاتر تازه بايد ساخته شود.
وي تأكيد كرد: با بودجه اندك نيم درصدي نمي توان فرهنگ كشور را بازسازي كرد و با تعامل مجلس مي توان ضمن صرفه جويي، بودجه لازم براي توسعه فرهنگ و هنر كشوررا تامين كرد.

يك ايراني از گوانتانامو آزاد شد
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اخبار منتشر شده درباره آزادي يك زنداني ايراني از زندان آمريكايي گوانتانامو اظهار داشت: با تلاش ها و رايزني هاي به عمل آمده با صليب سرخ، آقاي محمد انور كرد، زنداني ايراني در گوانتانامو آزاد و به جمهوري اسلامي ايران بازگردانده شد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اظهار داشت: انور كرد چندين سال پيش به صورت غيرمجاز به افغانستان رفته و در آنجا به همراه تعدادي افغاني توسط نيروهاي آمريكايي دستگير و به زندان گوانتانامو منتقل شده است.
وي همچنين گفت: طبق بررسي هاي به عمل آمده نامبرده در زندان گوانتانامو با مشكلات و اختلالات روحي رواني متعددي رو به رو شده كه ناشي از رفتار غير انساني و رويه هاي آزاردهنده زندانبانان كه مغاير هنجارهاي حقوق بشري است بوده و به دليل اين شرايط نامناسب نياز به اقدامات تاميني و بازپروري دارد.
خبرگزاري فرانسه ديروز گزارش داده بود: پنتاگون اعلام كرد سه تن از بازداشت شدگان در زندان گوانتانامو را آزاد و به يمن، تاجيكستان و ايران فرستاده است.
براساس اين گزارش در جلسه اي كه براي بررسي موقعيت زندانيان گوانتانامو برگزار شد، دادگاه بررسي موقعيت مبارزان اعلام كرد كه دو تن از اين زنداني ها ديگر از مبارزان دشمن نيستند؛ توصيه براي آزادي بازداشت شده ايراني در يك شوراي بررسي ديگر مطرح شد.
فلكس پلكسيكو، سخنگوي پنتاگون گفت: بازداشت شده ايراني به افغانستان فرستاده شده و در آنجا ترتيبات براي انتقال وي به ايران انجام گرفته است.
وي ادامه داد: اين دومين بار است كه يك بازداشت شده ايراني از گوانتانامو آزاد مي شود؛ اين كار اولين بار در اوايل سال ۲۰۰۴ انجام شد.

نامه جمعي از نويسندگان و خبرنگاران
انتشارات سروش به نمايندگان مجلس
جمعي از مديران، كاركنان، نويسندگان و خبرنگاران انتشارات سروش طي نامه اي به نمايندگان مجلس برخي سوابق و ويژگي هاي علي اكبر اشعري وزير پيشنهادي دكتر احمدي نژاد براي تصدي وزارت آموزش و پرورش را مطرح كردند.
متن نامه به اين شرح است:
در روزهاي گذشته، درباره كارنامه جناب آقاي اشعري در انتشارات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، گفته هايي در صحن علني مجلس بر زبان رفت كه بدون شك ظلمي بزرگ در حق زحمات و دستاوردهاي ايشان در اين سازمان است. البته شخصيت جناب آقاي اشعري، به عنوان انساني ارجمند و معلمي انديشمند كه همه زندگي خود را وقف انقلاب اسلامي كرده است، بي نياز از دفاعي از اين دست است، اما بي اطلاعي برخي نمايندگان محترم از خدمات ارزشمند ايشان در دوره تصدي مسئوليت انتشارات سروش، وظيفه اطلاع رساني در اين زمينه را بر دوش ما مي گذارد. هر چند اين بي اطلاعي، از سويي مايه تاسف دوست داران فرهنگ انقلاب، و از سويي ديگر نشانه اي دوباره بر فروتني و اخلاص اين يار صديق شهيدان بزرگوار رجايي و باهنر است.
روش معلم گونه ايشان در اداره بزرگترين موسسه انتشاراتي كشور، پس از سالها ركود در فعاليتهاي اين موسسه، دوراني طلايي را در سروش به وجود آورد كه نظير آن در فعاليتهاي فرهنگي بخش دولتي در اين سالها كمتر رخ داده است. در دوره هدايت خردمندانه جناب آقاي اشعري، مجلات سروش از ۳ عنوان با مجموع شمارگان پانزده هزار نسخه به ۶ عنوان با مجموع شمارگان يكصدوپنجاه هزار نسخه ارتقاء يافتند و براي اولين بار با تنوع عناوين تمام اعضاي خانواده را در دايره مخاطبان خود گرفتند. در همين دوره روزنامه جام جم در انتشارات سروش راه اندازي شد و در شرايطي كه درباره موفقيت اين روزنامه ترديدهايي جدي وجود داشت، راه رسيدن به پرتيراژترين روزنامه كشور و تبديل به سازماني مستقل را در سروش پيمود. در اين دوره فعاليتهاي انتشارات سروش در چاپ و انتشار كتاب نيز از نظر كمي و كيفي رشد چشم گيري يافت، تا آنجا كه علي رغم جو سياسي مخالف در ميان برگزاركنندگان نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، عنوان ناشر برگزيده به سروش اهدا شد. جناب آقاي اشعري همكاري ده ها تن از زبده ترين چهره هاي علمي و فرهنگي كشور را در انتشارات سروش جلب كردند كه نتيجه آن، انتشار مجموعه هاي تخصصي ارزشمندي در زمينه هاي رسانه، هنر و ادبيات، دين و فلسفه و... بود كه بسياري از آنها به عنوان كتب مرجع دانشگاهي مورد استفاده است. روابط صميمانه ايشان با دهها نويسنده، خبرنگار، مولف، مترجم و نخبه فرهنگي همكار با سروش كه هنوز هم در سطحي گسترده ادامه دارد،  ثمرات و بركات فراواني را براي نظام اسلامي به همراه داشته است. استعفاي اين مدير فرهنگي نيز بنا به تشخيص و اصرار جدي خود ايشان، پس از چندين بار تكرار و چندين ماه تامل، توسط جناب آقاي دكتر لاريجاني پذيرفته شد.
نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي بدون شك در انتخاب يا عدم انتخاب وزراي پيشنهادي رئيس جمهور محترم مختارند، ولي انتظار ما از نمايندگان حساس و وظيفه شناس مردم اين است كه در كنار انجام وظيفه قانوني و شرعي خويش، مراقب سرمايه هاي انقلاب نيز باشند تا خداي نكرده شاهد تخريب اين سرمايه هاي گران قدر نباشيم. آموخته هاي ما از جناب آقاي اشعري، صداقت در گفتار، متانت در كردار و اخلاص در نظر، در همه حال همراه ماست و اگر فرزندان اين مرزوبوم نيز بتوانند آنچه را ما از ايشان آموخته ايم بياموزند، مي توان گفت اهداف عالي انقلاب از «آموزش» و «پرورش» نسل ها تحقق يافته است.

تكذيب خبر اعتراض سوريه به ايران
ايسنا: يك منبع آگاه در وزارت امور خارجه كشورمان گفت: نه وزارت خارجه و نه سفارت مان در دمشق هيچ يادداشتي مبني بر اعتراض سوريه در خصوص سفر اسد به تهران دريافت نكرده اند.
يك منبع آگاه در وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص خبر يك سايت خبري كه به نقل از منابع ديپلماتيك از تسليم يادداشت اعتراض آميز دولت سوريه به وزارت خارجه ايران درخصوص نحوه استقبال از بشار اسد، رئيس جمهور اين كشور در تهران خبر داده بود، تأكيد كرد كه هيچ يادداشت اعتراض آميزي نه به وزارت امور خارجه و نه به سفارت جمهوري اسلامي  ايران در دمشق، تسليم نشده است.
اين سايت خبري به نقل از منابع ديپلماتيك از تسليم يادداشتي هفت صفحه اي به مقامات كشورمان خبر داده بود كه طرف سوري در آن مراتب ناخرسندي اش از نحوه استقبال از اسد در خيابان فلسطين و برخي بي برنامگي ها در جريان سفر وي به تهران را اعلام كرده بود.

حمايت ايران از پيشرفت در تدوين قانون اساسي عراق
گروه سياسي: سخنگوي وزارت امور خارجه تدوين قانون اساسي عراق را بسيار ارزشمند خواند و نسبت به انجام اين مرحله ابراز خرسندي كرد.
حميدرضا آصفي گفت: تدوين قانون اساسي عراق گامي ارزنده و بسيار مهم براي حفظ استقلال و يكپارچگي، كمك به تثبيت امنيت و استقرار صلح و تحكيم اصل مسلم حق تعيين سرنوشت ملت عراق مي باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به روند گفتگوها و مذاكرات جاري ميان مقامات عراقي براي تدوين نهايي قانون اساسي عراق ابراز اميدواري كرد هر چه زودتر مراحل روند تدوين قانون اساسي تكميل و قدمهاي بعدي براي برطرف كردن مسائل باقيمانده برداشته شود.

به دليل كارشكني ها در مذاكرات هسته اي انجام شد
اعتراض دانشجويان بسيجي در مقابل
نمايندگي هاي انگليس، آلمان و فرانسه
مهر: دانشجويان بسيجي سراسر كشور در حمايت از دستيابي به فناوري هسته اي صلح آميز در خيابان هاي منتهي به سفارتخانه هاي انگليس، فرانسه و آلمان راهپيمايي كردند.
دانشجويان بسيجي كه در اعتراض به سياست هاي دوگانه سه كشور اروپايي نسبت به دستيابي ايران به فن آوري صلح آميز هسته اي در دانشگاه شهيد بهشتي تهران سازماندهي شده بودند، ابتدا در مقابل سفارت فرانسه تجمع و پس از آن به سوي سفارتخانه هاي آلمان و انگليس راهپيمايي كردند.
ما مي خواهيم سوخت نيروگاه هسته اي را خودمان توليد كنيم، انرژي هسته اي حق مسلم ماست، جاسوس انگليسي اخراج بايد گردد، آمريكا، انگليس ننگ به نيرنگ تان، سلاح هسته اي ما جوانان هستيم و مرگ بر اسرائيل و آمريكا از جمله شعارهايي بود كه بر روي پلاكاردها نوشته و توسط معترضان حمل مي شد.
در ادامه اين تجمع متوليان مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه هاي استان تهران گفت: كشورهاي اروپايي و آمريكا بدانند كه پس از ۲۶ سال ايران به چنان ثباتي دست يافته كه هيچ وقت از تحريم نمي ترسد.وي در ادامه به مسئولان نظام و دولت جديد گفت كه بدانند شرط اول در مذاكرات، استقامت است.پس از آن پرچم انگليس در ميان جمعيت معترض به آتش كشيده شد، دانشجويان پسر و دختر بسيجي با در دست داشتن پلاكاردهايي كه روي آن شعارهايي را نوشته بودند در خيابان هاي منتهي به سفارت هاي آلمان، فرانسه و انگليس راهپيمايي كردند و در همان حال شعارهايي از جمله سفارت انگليس تعطيل بايد گردد، توقف UCF خيانت خيانت، مرگ بر آمريكا، واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد ارتش دنيا نتواند كه جوابم دهد، لانه روباه پير تعطيل بايد گردد، سر مي دادند.

به دليل از سرگيري فعاليت هاي هسته اي
اروپا مذاكره با ايران را به تعليق درآورد
ايسنا: خبرگزاري رويتر گزارش داد كه فرانسه روز سه شنبه اعلام كرد كه سه كشور اروپايي مذاكرات ۳۱ اوت با ايران در خصوص مشوق هاي پيشنهادي براي متقاعد ساختن ايران به رها كردن فعاليت هاي هسته اي اش را لغو كردند.
اين خبرگزاري انگليسي به نقل از ژان باپتيست ماتي، سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه ادعا كرد: مذاكراتي كه طي پيشنهاد رسمي اروپا در اوايل ماه جاري مطرح شد، نمي تواند پيش برود، چرا كه ايران برخي فعاليت هاي هسته اي را كه نقض تعهدش مبني بر حفظ تعليق، مادامي كه مذاكرات انجام مي گيرد، از سرگرفته است.
وي در نشست خبري افزود: در واقع هيچ نشست مذاكراتي در تاريخ ۳۱ اوت برگزار نخواهد شد ، زيرا ايراني ها تصميم گرفتند كه تقاضاي توافق پاريس را به حالت تعليق درآورند.
سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد: بنابراين بر اساس توافق مشترك ميان سه كشور اروپايي روشن است كه مادامي كه ايراني ها همچنان خارج از توافق پاريس باقي بمانند، هيچ نشست مذاكراتي برگزار نخواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |