چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴
اينترنت
تكنولوژي اينترنت، ارتباطات را بسيار آسان، كم هزينه و ارزان كرده است. اين تكنولوژي افراد زيادي را به خود جلب كرده و در زندگي روزمره افراد نفوذ كرده است. حتي رسانه هاي جمعي نيز، اينترنت را پذيرفته اند. تقريباً تمامي اشكال رسانه هاي سنتي از قبيل راديو، تلويزيون و روزنامه ها كار خود را در اين حوزه جديد بسط و گسترش داده اند.
000168.jpg
در واقع شبكه اينترنت همانند يك محل مجازي ملاقات عمومي شهروندان جهان است، يك نقطه تلاقي عمومي است كه در آن ميليون ها نفر از بيش از ۱۵۵ كشور جهان با هم در رابطه قرار مي گيرند و سازمان عظيمي را تشكيل مي دهند. اينترنت به افراد اجازه مي دهد طيف وسيعي از كارها را انجام دهند و افراد با استفاده از پست الكترونيك يا چت، با افراد ديگري كه در نقاط دوردست قرار دارند ارتباط برقرار كنند و اين امكان را پيدا مي كنند تا روزانه ديدار مجدد داشته باشند. برخي در وب، به بازي هاي اينترنتي مي پردازند تا از اين طريق سرگرم شوند يا وقت بگذرانند. برخي ديگر به جست وجو و كسب اطلاعات مي پردازند. برخي نيز براي دريافت خبرهاي هواشناسي، اخبار جالب و شنيدني، اخبار و رويدادهاي ملي يا بين المللي، اطلاعات تجاري و اخبار سياسي به سراغ رسانه هاي آن لاين مي روند. قاعده كلي حاكم بر اينترنت استفاده از اطلاعات به گونه اي آزاد است و ابعاد كاربري اينترنت به دو صورت است: ۱- مي تواند به عنوان تكنولوژي ميانجي ميان فردي، براي پيوندها و روابط اجتماعي، حل مشكلات، ادامه ارتباطات و اقناع و تبليغ مورد استفاده قرار بگيرد.
۲- مي تواند به عنوان وسيله ارتباط جمعي، براي مقاصد اطلاعاتي و فراغت مورد استفاده قرار بگيرد. براي برخي از قشرهاي جامعه ما «اينترنت» نامي كم و بيش آشنا، اما در عين حال مبهم و اسرارآميز است، نامي كه دانستني هاي پراكنده درباره آن همواره در طول چند سال اخير رو به افزايش بوده است و توسعه و تحول سريع آن هم سبب گرديده است كه اطلاعات در اين باره به سرعت كهنه شود. از سوي ديگر برخي از سازمان ها و به ويژه سازمان هاي علمي و آموزشي نيز نتوانسته اند در مقابل اين پديده كه مي توان آن را الگويي از يك جامعه اطلاعاتي دانست بي تفاوت بمانند و متقاضي اتصال به اينترنت شده اند. عطش جامعه به بيشتر دانستن درباره اينترنت موجب شده كه بسياري از ايستگاه هاي پخش تلويزيوني، راديويي و روزنامه ها، سايت هاي خود را با استفاده از تكنولوژي اينترنت اداره كنند. رسانه هاي آن لاين با توجه به طبيعت شان از رسانه هاي سنتي مجزايند، زيرا اين رسانه ها به خوانندگان خود اجازه مي دهند تا نه تنها از متن بلكه از تصاوير ديجيتال نيز سود ببرند. رسانه هاي آن لاين، توان ارائه تازه ترين اطلاعات و لينك ها را به مقوله هاي خبري مربوطه، از عناوين ملي تا بين المللي را داده است. در توصيف اينترنت از مفاهيم گوناگوني مانند شبكه شبكه ها، تار عنكبوت الكترونيك، فضاي مجازي، فضاي سايبرنتيك و... نيز استفاده شده است. با وجود اختلاف نظر از لحاظ نامگذاري اما همه در اين نكته اتفاق نظر دارند كه اينترنت انقلابي با همان درجه از اهميت چاپ، تلفن، راديو و تلويزيون است و هيچ كس نمي تواند در جهان معاصر موجوديت آن را ناديده بگيرد. اينترنت عكس العمل هاي متعددي را در دنياي رسانه ها ايجاد كرده است و به اين جهت در گروه بزرگراه هاي اطلاعاتي در مقام اول قرار گرفته است. اينترنت يك بانك اطلاعاتي نيست، بلكه گسترده ترين و با اهميت ترين شبكه كامپيوتري جهان است و شايد نمونه اي اوليه از بزرگراه هاي اطلاعاتي ربع اول قرن بيست و يكم باشد كه از توليدكنندگان، توزيع كنندگان و كاربران تشكيل شده است. نكته قابل توجه آن است كه تعداد كاربران اين جامعه الكترونيك همواره رو به افزايش است و جمعيت آن تقريباً هر سال دو برابر مي شود. انگيزه ورود افراد به اينترنت، اعتماد به آن به عنوان يك منبع اطلاعاتي است و كسب اطلاعات يكي از دلايل عمده و اساسي رويكرد كاربران از اينترنت است. همچنين قابليت تعامل، شخصي بودن اخبار مي تواند از دلايل ديگر محسوب شود براي مثال قابليت تعامل، به معناي آن است كه افراد با پست الكترونيك، در آن واحد قادرند تا ديدگاه ها و نظرات خود را به نويسنده منتقل كنند. اين امر، احتمالاً منجر به تغيير پويا در كنترل قدرت رسانه هاي جمعي مي شود و پاردايم غالب ارتباطات سنتي «يك فرستنده به چند گيرنده» مي تواند در اينترنت به «چند فرستنده به چند گيرنده» تغيير حالت دهد. مخاطب احتمالاً مي تواند در تعامل با اتاق خبر، اطلاعات جزئي و كامل تري را دريافت و ارائه كند. معمولاً كاربران رسانه هاي آن لاين، شخصي بودن اخبار را ترجيح مي دهند. اين امر به افراد اجازه مي دهد تا با توجه به علاقه خود، اخبار را سفارش دهند. يعني تنها آن چيزي را كه براي دانستن مفيد مي دانند، برمي گزينند و مطالعه مي كنند. همگرايي يكي از ويژگي هاي اساسي اينترنت يعني «ابر پيوند» يا «هايپرلينك» است. رسانه هاي آن لاين، لينك هايي را براي عناوين مربوطه، تاريخچه، رويدادها، سابقه مقوله ها و تصاوير بصري فراهم مي كنند. اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد، زشت و زيبا، اخلاقي و غيراخلاقي مي تواند تلقي شود، البته مسئله در اين است كه مرزهاي ميان اين صفات دوگانه را جامعه هاي مختلف چگونه تعريف كنند. با اتصال به شبكه اينترنت مي توان با ديگران رابطه برقرار كرد، از اطلاعات علمي، فني، سياسي، ادبي، تاريخي و... بهره مند شد، به درون غيرقابل دسترس ترين كتابها نفوذ كرد، فيلم يا نوار ويديويي مورد علاقه خود را تماشا كرد، براي عده زيادي در زمان بسيار كوتاه نامه ارسال كرد، از برنامه هاي راديويي و تلويزيوني دلخواه استفاده كرد، فعاليت هاي علمي و پژوهشي انجام داد، به آموزش خود در رشته هاي مختلف پرداخت، از فروشگاه هاي بزرگ كالاهاي مورد علاقه را خريد كرد، عمليات گوناگون بانكي انجام داد و... خلاصه آن كه روياي قديمي بشر را كه در بسياري از افسانه ها متجلي شده بود (سفر به اقصي نقاط دنيا در مدت زمان بسيار كوتاه) كم و بيش تحقق بخشيد. اكنون اين امكان فراهم شده است كه نه تنها دارندگان كامپيوترهاي شخصي (PC) بلكه دارندگان كامپيوترهاي قابل حمل و حتي استفاده كنندگان از تلفن سيار نيز بتوانند با شبكه اينترنت ارتباط داشته باشند. انسان معاصر بيش از پيش با فضاي رايانه اي خو مي گيرد. البته با وجود آن كه كاربران به منافع فراواني دسترسي دارند ولي خطر ارائه اطلاعات نادرست نيز وجود دارد. ظاهراً در وب كنترل و دروازه باني نسبت به نشريات مكتوب، كمتر است. نه دولت هاي اقتدارگرا و نه نهادها به جهت طبيعت اينترنت قادر نيستند بر تمامي اطلاعات نظارت داشته باشند. تقريباً همه قادرند كه در اينترنت مطالب خود را منتشر و ارائه كنند. بايد توجه داشت كه هزاران نفر فرصت مي يابند تا حتي در سايت هاي روزنامه هاي بسيار معروف به انتشار مطالب خود بپردازند. به هر حال افراد بي بهره از نگاه انتقادي احتمالاً مطالب نادرست را به عنوان مطالب درست مي پذيرند. هرچه اطلاعات در اينترنت بيشتر باشد، به همان اندازه فرصت كشف اطلاعات نادرست كاهش مي يابد. علاوه بر آن، اغلب افراد نه وقت آن را دارند كه صدق و كذب اطلاعات را ثابت كنند و نه ديگر به همان سايت برمي گردند، چرا كه كاربر ممكن است موفق به يافتن سايت مربوطه براي بار ديگر نباشد. آموزش فردي، معقول ترين شيوه اجتناب از كسب اطلاعات نادرست است. مطالعات حكايت از لزوم معيار جديدي براي سواد رسانه هاي آن لاين دارند.
بهاره نصيري

آنسوي مرزها
تلويزيون و كودكان
امسال پنجاه  و پنجمين سالگرد پخش برنامه  كودكان در تلويزيون بريتانياست. در سال ۱۹۵۰ تلويزيون بريتانيا براي اولين بار به طور روزانه پخش برنامه اي منسجم شامل بخش هاي تفريحي و آموزشي را براي خردسالان آغاز كرد. همزمان در آمريكا نيز برنامه هاي مشابهي براي كودكان تهيه و از تلويزيون پخش شد.از آن روزها و در طي دهه هاي اخير برنامه هاي تلويزيوني ويژه كودكان و نوجوانان چه در غرب و چه در كشورهاي در حال توسعه، به شدت تغيير كرده است. اما از همان ابتدا و دوران نوپايي تلويزيون، نگراني درباره تأثير تماشاي اين جعبه جادويي بر اين گروه سني وجود داشته است.كودكان ساعات زيادي را به تماشاي برنامه هاي تلويزيوني مي گذرانند. گاه وابستگي  آنها به تلويزيون تا حدي است كه والدين و مربيان را بيمناك مي كند. برخي حتي براي حل آنچه كه يك معضل مي دانند، به روانشناسان و مسئولان متوسل شده اند.تحليلگران و متخصصان در واكنش به اين نگراني ها تحقيقات گوناگوني را انجام داده اند كه نتايج آنها متفاوت است. شماري از مقالات ارتباط تلويزيوني با افراد كم سن را منفي و دسته اي ديگر آن را مثبت ارزيابي كرده اند. در هر حال گستردگي اين بحث نشان مي دهد كه اين ابزار ارتباطي در زندگي تقريباً همه ما اهميت زيادي دارد.
برخي نقطه نظرات موافق و مخالف تلويزيون براي كودكان چنين است:
* اگر از تلويزيون به درستي استفاده شود ابزاري ارزشمند براي آموزش كودكان است. بچه ها از طرق تفريحي بهتر ياد مي گيرند و تلويزيون يك وسيله تفريحي عمده است.
* تماشاي تلويزيون رفتاري منفعلانه و اتلاف وقت است. همچنين عدم تحرك بچه ها مي تواند منجر به فربه شدن آنها شود.
* همان طوري كه به فرزند خود اجازه نمي دهيم هر كتاب يا اسباب بازي را انتخاب كند اگر برنامه  تلويزيوني را با دقت انتخاب كنيم هيچ ضرري متوجه كودكان نيست.
* همواره نمي  توان بر انتخاب كودكان نظارت داشت. تاريخ برنامه هاي تلويزيوني نشان داده كه درصد تصاوير خشونت بار و منافي اخلاق بسيار بالاست و آنهايي كه مرتباً پاي برنامه هاي تلويزيوني نشسته اند تا پيش از رسيدن به سن بلوغ در معرض هزاران صحنه قتل و حمله(حتي در كارتون ها) قرار گرفته اند. تأثير اين گونه تصاوير مي  تواند به كودكي كم سال القا كند كه دنيا مكاني ترسناك است.
* برنامه هاي تلويزيوني به ويژه مستندسازي مي تواند اطلاعات زيادي را درباره جهان در اختيار كودكان قرار دهد.
* برنامه هاي تلويزيوني نگرش هاي جنسيتي(زنانه و مردانه) و نقش هاي كليشه اي براي نژادها و قوم ها را تقويت مي كند.
در حالي كه متخصصان كودكان در غرب مي گويند كودكان زير دو سال بايد از تماشاي تلويزيون منع شوند بسياري از خانواده ها و مراكز نگهداري از كودكان از اين وسيله براي سرگرم  كردن آنها استفاده مي كنند. در اين باره تقريباً همه كارشناسان متفق القول  هستند كه تلويزيون نبايد جايگزين ارتباط كودك با اطرافيان خود شود.

سايه روشن
تخفيف فرهنگي
مديركل بازرگاني سيما،  گفت: در آگهي هاي تلويزيون براي آثار ارزشمند فرهنگي و سينمايي، تخفيف هاي بالايي در نظر گرفته مي شود.
به گفته عبدالحميد انصاري «بيد مجنون» يكي از آثار خوب سينمايي چند سال اخير است، از اين رو، كليه آگهي هاي اين فيلم با ۸۰ درصد تخفيف كه بالاترين درصد تخفيف است، پخش مي شود. وي با تاكيد بر وجود ضوابطي در پخش تيزر گفت: صاحب تيزر بايد هر صحنه اي را كه مغاير با ضوابط و مقررات اين بخش است، اصلاح كند تا آن تيزر پخش شود. وضع پخش تيزر با پخش فيلم ها و سريال ها متفاوت از هم است.
روزهاي به ياد ماندني
انجمن هنرمندان دوستدار ميراث فرهنگي(ميراث هنر) و برگزاركننده جشنواره «ميراث وطن خواهي» ، از صدا و سيما و مركز «سيمافيلم» به جهت ساخت مجموعه تلويزيوني «روزهاي به يادماندني» قدرداني كرد.به گزارش انجمن «ميراث هنر» با اشاره به موضوع و ساختار سنجيده و هنرمندانه اين مجموعه تلويزيوني كه پس از پخش چند قسمت توانسته است مخاطبان بسياري را به خود جلب نمايد و به خوبي رشادت ها و دفاع مردم ايران را در طول تاريخ به نمايش گذارد.گفتني است كه مجموعه تلويزيوني «روزهاي به يادماندني» كه تاكنون هفت قسمت آن پخش شده است، از جمله مجموعه هاي تلويزيون در سال هاي اخير است كه روند توليد سنگيني داشته و با استفاده از يك تيم پژوهشي و تحقيقي ساخته شده است.
بوي گل هاي وحشي
مجموعه  تلويزيوني «بوي گل هاي وحشي» به نويسندگي و كارگرداني حسين ليالستاني و تهيه كنندگي موسسه فرهنگي- هنري «بط» وارد مرحله پيش توليد شد.
به گزارش روابط عمومي پروژه تلويزيوني «بوي گل هاي وحشي» اين مجموعه از محصولات گروه فيلم و سريال شبكه دو سيماست كه در ۱۳ قسمت ۵۰ دقيقه اي تهيه و توليد مي شود. اين پروژه از اوايل تير ماه وارد مرحله پيش توليد شده و با پايان يافتن اين مرحله مجموعه «بوي گل هاي وحشي» از نيمه دوم شهريور ماه وارد مرحله تصويربرداري خواهد شد كه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده اين مرحله از كار سه ماه و نيم به طول خواهد انجاميد. اين اثر مضموني كمدي دارد.
روايت كودتا
به اعتقاد كارگردان فيلم تلويزيوني «كاخ تنهايي» بايد همواره تاريخ را از صافي درام عبور داد و آن را براي مخاطب تلطيف كرد تا بيننده بتواند با فيلم ارتباط خوبي برقرار كند. به گفته محمدرضا ورزي- كارگردان (كاخ تنهايي) استفاده از جاذبه هاي دراماتيك به جذب مخاطب كمك مي كند. با توجه به حساسيت هاي موضوع در اين فيلم، من هستم كه در خدمت داستان قرار مي گيرم و داستان در خدمت من نيست. مجبور بودم با داستانك ها روحيه  مخاطب را براي تحويل گرفتن چنين داستان هايي تلطيف و آماده كنم. ورزي در خصوص «كاخ تنهايي» افزود: در نگارش فيلمنامه اين فيلم تلويزيوني پژوهش نقش مهمي را ايفا كرد. چرا كه مقطع بسيار حساسي از تاريخ ايران به تصوير كشيده مي شود و اين طور نيست كه اگر اشتباهي شود بتوان پاي همه چيز آن ايستاد. بدين ترتيب فيلمنامه كاخ تنهايي ۵ يا شايد ۶ بار بازنويسي شد و در نگارش آن دكتر شهبازي، يكي از مورخان سرشناس ايران مرا ياري كرد. اگر درست با تاريخ برخورد نشود، ممكن است اثر با شكست مواجه شود.
سفرهاي بادومي
تصويربرداري بخش دوم مجموعه  ماجراهاي بادومي به زودي آغاز مي شود و علاوه بر پخش شبكه  جام جم در شبكه هاي داخلي بر روي آنتن مي رود.
علي اكبر ذاكري نويسنده، كارگردان و تهيه كننده اين مجموعه گفت:   در برنامه جديد كه در ۲۶ قسمت توليد مي شود، ماجرا در ادامه بخش اول اتفاق مي افتد و فقط تغييراتي در بازيگران فرعي مجموعه ايجاد كرده ايم.
وي افزود: پرفسور كه در سري اول هم حضور دارد، محلولي را كشف مي كند كه وقتي در ماشين ريخته مي شود ماشين سخن مي گويد، حضور اين ماشين دزدان را به طمع مي اندازد تا اين محلول را بدزدند و اين باعث مي شود پرفسور به اتفاق بادومي و آقاجون به شهرهاي مختلف بروند و دزدان در تعقيب شان ماجراهايي بوجود آورند. پخش آنونس كار از شبكه جام جم آغاز شده و قرار است به زودي به صورت روزانه در ۲۶ قسمت پخش شود. ضمن اين كه احتمالا بعد از ۲ يا ۳ هفته اين مجموعه از شبكه يك سيما نيز پخش خواهد شد.
ارث بابام تا رمضان
جواد رضويان از پخش مجموعه  «ارث بابام» تا پيش از ماه مبارك رمضان خبر داد. به گفته جواد رضويان ابتدا قرار بود براي شبكه يك كاري بسازم كه به خواهش غفوريان قرار شد براي شبكه سه ونيم بنويسم و پس از آن پشت دوربين قرار گرفتم. وي افزود: در مجموعه «ارث بابام» مايل به استفاده از دوستاني بودم كه به دليل مشغله كاري نتوانستيم در خدمتشان باشيم. رضويان با بيان اين كه نهايت سعي در استفاده از طراح صحنه ، نويسنده، طراح گريم و همچنين بازيگران خوبي در اين مجموعه شده است، تصريح كرد: هنوز براي قضاوت درباره  اين مجموعه زود است، اما فكر مي كنم در اين چند شب كه پخش شده توانسته با مخاطب ارتباط برقرار كند.
پژواك فرهنگ
برنامه ادبي پژواك كه هر شب از ساعت ۲۱ الي ۳۰/۲۱ از گروه ادبيات شبكه فرهنگ پخش مي شود، اين هفته اختصاص به بررسي اشعاري در مورد حضرت زينب(س) دارد و همچنين زندگي و آثار امام محمد غزالي را مرور خواهد كرد.ضمناً درباره امير خسرو دهلوي، نظامي گنجوي، مولوي، فردوسي و سعدي از بزرگان علم و ادب، نكاتي تازه و شنيدني به سمع شنوندگان ارايه خواهد شد.برنامه پژواك به نويسندگي، سردبيري و تهيه كنندگي سيد اسماعيل ميرنژاد و با گويندگي مقدسي- رابعي روح بخش و ركني به شنوندگان برنامه عرضه مي شود.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |