يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴
اگر مي خواهيد فرزندتان افت تحصيلي نداشته باشد...
000327.jpg
خانه، مدرسه و اجتماع، محيط زندگي دانش آموزان را تشكيل مي دهند و شخصيت متعالي فراگيران در آنها شكل مي گيرد. اين محيط باعث رشد و شكوفايي استعداد دانش آموزان مي شود. اما هر يك از اين محيط ها به تنهايي داراي وظايفي هستند كه انجام آنها موفقيت دانش آموز را به همراه دارد كه البته هدف نهايي هم هست.
در اين نوشته ابتدا، مقدمه اي كوتاه پيرامون نظام آموزش و پرورش دوره راهنمايي كه مهم ترين دوره تحصيلي است، ارائه شده، سپس راه كارهايي براي برون رفت از افت تحصيلي پيشنهاد گرديده است.

دوره راهنمايي تحصيلي پس از يك دوره پنج ساله ابتدايي آغاز مي شود و مدت آن سه سال است و اهداف زير را پي گيري مي كند:
* پرورش فضايل اخلاقي و معنوي دانش آموزان؛
* كمك به ايجاد و پرورش عادت نظم و تربيت و تفكر علمي كه از دوره پنج ساله ابتدايي آغاز شده است؛
* افزايش تجارب و معلومات عمومي دانش آموزان براي زندگي بهتر در اجتماع؛
* شناخت استعدادها و علايق فردي دانش آموزان در رشته هاي نظري، فني و حرفه اي و راهنمايي آنان به رشته هاي مختلف در مراحل بعدي تحصيل.
در مجموع بزرگترين تجارب و يادگيري سازمان يافته در مدارس به نوجوانان انتقال مي يابد. مدرسه، دانش ها و تجربه ها را به دانش آموزان خود ياد مي دهد تا به كمك آنها سازگاري اجتماعي پيدا كنند و براي زندگي تحصيلي و شغلي آتي خود نيز آماده شوند.
فضاي آموزشي و ارتباطي مدارس راهنمايي و دبيرستان متفاوت از مدارس ابتدايي است. اين دوره، تجارب رواني، اجتماعي و فرهنگي تازه اي را در اختيار نوجوانان قرار مي دهد.
از سوي ديگر، نحوه برخورد والدين با مسائل تحصيل نوجوانان، نقش مهمي در پيشرفت يا افت تحصيل دانش آموزان دارد و البته بين مشكلات محيط  خانوادگي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي او نيز همواره همبستگي معني داري وجود دارد.
عواملي كه باعث پيشرفت تحصيلي و جلوگيري از افت تحصيلي دانش آموزان است و مربوط به خانواده ها مي شوند را به طور خلاصه مي توان به شرح زير بيان كرد:
* تعيين هدف از تحصيل فرزند و كمك به تعيين اهداف او؛
* جلوگيري از تعيين اهداف غيرمعقول و ايجاد هدف هاي چند مرحله اي براي فرزندان؛
* برنامه ريزي ماهانه و سالانه اوليا جهت كنترل پيشرفت تحصيلي فرزندان؛
* ايجاد انگيزه در فرزندان به عنوان اصلي ترين عامل در تعيين اهداف و موفقيت آنها؛
* انجام كليه معاينات پزشكي جهت اطمينان از سلامت جسمي فرزندان؛
* ايجاد نظم و ترتيب در امور زندگي و انتقال آن به فرزندان؛
* تشويق فرزندان جهت دست يافتن به موفقيت؛ 
* ارائه الگويي مناسب در امور ديني و مذهبي براي فرزندان، به طوري كه اين امر تنها به عهده مدرسه گذاشته نشود؛ 
* حتي تصور فكر گناه در والدين نيز مي تواند زندگي زناشويي را مختل كرده و باعث اختلالات روحي و رواني در فرزندان شود؛ لذا بايد با اين پديده شوم در زندگي خانوادگي مقابله و از تسري آن به ميان فرزندان جلوگيري كرد؛
* داشتن صبر و بردباري در برابر انجام كارهاي نامعقول فرزندان جهت گرفتن تصميم صحيح؛
* هرچه فرزندتان مي خواهد، نبايد در اختيارش قرار دهيد، بلكه به او فرصت دهيد تا ارزش به دست آوردن و لذت و استحقاق داشتن را درك كند؛
* بايد به فرزندانتان اين احساس را بدهيد كه بداند دوست داشتني و قابل احترام است و هرگز با او مانند يك كودك رفتار نكنيد؛
* توقعات نوجوانان را در حد معقول و درست برآورده سازيد؛
* وجود ساز و كارهاي منسجم در خانواده باعث مي شود فرزندان حدود خود را بشناسند؛
* رفتار نوجوانان را به طور نامحسوس تحت نظر داشته باشيد؛
* رفتار والدين بايد به صورتي باشد كه براي فرزندان قابل پيش بيني باشد؛
* احترام به شخصيت فرزندان در حضور دوستان و همكلاسي هاي آنها؛
* عدم ايجاد ترس در دانش آموزان جهت موفقيت؛ زيرا باعث اضطراب و بدبيني در فرد مي شود؛ 
* عدم استفاده از تنبيه بدني در اشكال گوناگون؛ 
* عدم بيان كلمات تمسخرآميز نامربوط و زشت به فرزندان و يا ديگران در حضور فرزندان؛
* جدايي از دوران كودكي و ورود به دوران نوجواني، يكي از عوامل ايجاد اضطراب است و بايد والدين آن را درك كنند؛
* گفتن كلمات اطمينان بخش و به موقع به فرزندان باعث اعتماد به نفس و آرامش آنها مي شود؛
* پرورش استعدادهاي فردي، باعث محبوبيت نوجوان در جمع و نيز افزايش اعتماد به نفس  وي مي شود؛
* درخواست خريدهاي روزانه از فرزندان. خريدهاي روزانه به طور كلي براي فرزندان سه فايده دارد: الف) كاهش افسردگي، ب) بالا رفتن اعتماد به نفس، ج) افزايش انگيزه حيات و مثبت نگري به امور اجتماعي؛
* بايد اجازه ابراز وجود به نوجوانان داده شود و به نظرات آنها احترام گذاشت؛
* بايد توانمندي هاي نوجوان را مد نظر قرار داد، نه ضعف ها و ناتواني هاي آنان را؛
* فرزند خود را بيش از حد به خود وابسته نكنيد، زيرا باعث كاهش اعتماد به نفس وي مي شويد؛ 
* عدم بيان اختلافات و درگيري بين والدين در حضور فرزندان؛
* در نظر داشتن تفاوت هاي فردي بين فرزندان خود و نيز با افراد ديگر. زيرا هر فرد داراي توانايي ها و شخصيتي متفاوت با ديگران است؛
* توجه و محبت را در بين فرزندان خود به طور متعادل تقسيم كنيد؛
* سعي كنيد اولين و صميمي ترين دوست براي فرزند خود باشيد؛
* نسبت به احساسات و عواطف فرزند خود بي تفاوت نباشيد و آنها را به گرمي بپذيريد؛
* آشنايي با محيط تحصيل و كادر آموزشگاه جهت ايجاد ارتباط بهتر؛
* دانستن اين كه سطح آموزش دوره راهنمايي پيچيده تر از دوره ابتدايي بوده و همراه با مشكلاتي مخصوص به خود است؛
* آماده كردن فرزند خود جهت افزايش فعاليت  و توان خود در اين دوره تحصيلي؛
* پرداختن والدين به مطالعه در منزل، زيرا در بررسي هاي به عمل آمده والديني كه در منزل به مطالعه مي پردازند، باعث ترغيب بيشتر فرزندانشان به مطالعه مي شوند؛
* بايد مهارت هاي اجتماعي نوجوان كم رو را تقويت كرد تا در محيط مدرسه بر مشكلات خود غلبه كند؛
* در اكثر دانش آموزان، علت گريز از نوشتن تمرين و تكاليف نحوه غلط انجام آن بر روي زمين است كه باعث خستگي شديد در آنها مي شود، مي توان از ساده ترين راه يعني استفاده از ميزهاي كوچك اين مشكل را حل كرد؛
* در حضور فرزندتان، انتقادهاي شديد نسبت به دبيرانشان نكنيد؛ زيرا نسبت به دبيران خود بدبين شده و باعث عدم ارتباط مناسب مي شود؛
* قرار دادن وقت براي مطالعه آزاد فرزندان، زيرا مطالعه مداوم كتب درسي باعث زدگي و خستگي آنها مي شود؛
* قرار دادن اوقات فراغت براي فرزندان در برنامه ريزي هاي خود؛ 
* داشتن برنامه غذايي مناسب، مخصوصاً تغذيه مناسب قبل از حضور دانش آموز در مدرسه؛
* تشويق به شركت در رشته هاي ورزشي، زيرا ورزش توانايي را بالا برده و كيفيت كار را افزايش مي دهد؛
* در زمان امتحانات سعي كنيد از ايجاد اضطراب كه يكي از عوامل افت تحصيلي است، اجتناب كنيد؛ 
* دانش آموزي كه از نظر درسي موفق است، بدين معني نيست كه از نظر روحي و رواني نيز در وضعيت عالي است. همواره به تعامل اين دو توجه كنيد؛
* والديني كه مشكلات را بهتر تحمل مي كنند، كودكاني سازگارتر پرورش مي دهند.
داود ملاعباسي
دبير آموزش و پرورش

ويژه برنامه تابستانه ۸۴ در فرهنگسراي مدرسه تهران برگزار شد
جامعه، مركز يادگيري
000336.jpg
محوطه بيروني فرهنگسراي مدرسه
مسلماً همانگونه كه كودكان از حيث جسماني نياز به مراقبت دارند، پرورش جنبه هاي مختلف عقلاني، اجتماعي و عاطفي آنان نيز بايد موردتوجه قرار گيرد، به عبارت ديگر، بايستي تمام تلاش و كوشش مربيان و مسئولان تعليم و تربيت، صرف هدايت استعدادهاي افراد به مسير مطلوب و مطابق با خواسته ها و ارزشهاي اخلاقي و اجتماعي جامعه شده و آنها را به طريقي پرورش دهند كه خير و صلاح انفرادي، اجتماعي، دنيوي و بالاخره اخروي آنان را تضمين كند.
جامعه و محله اي كه مدرسه در آن قرار دارد، آزمايشگاه آموزشي ارزشمندي به شمار مي رود كه مملو از منابع مختلف براي تقويت و غني سازي يادگيري است.
در حالي كه مدارس، دانش آموزان را براي جامعه اي تربيت مي كنند كه آن جامعه در چهارچوب ديوارهاي كلاس، محتويات دروس، توضيحات معلمان و... قرار گرفته و اي بسا در پاره اي مواقع مطالب كلاسي، با واقعيت هاي جامعه تفاوت هاي معتنابهي دارد. به همين سبب، فرهنگسراي مدرسه تهران كه هويت آن در مسير كمك به آموزش و پرورش طرح ريزي شده، در برنامه هاي تابستاني ،۸۴ طرحي را به اجرا درمي آورد كه با عنوان «جامعه، مركز يادگيري» معرفي شده است. در اين طرح دانش آموزان سراسر تهران از طريق فرهنگسراهاي محل خود با وسايل نقليه رايگان به نهادهاي دولتي، صنعتي، علمي، خدماتي نظير:
مؤسسات دولتي؛ مساجد، تكايا، حسينيه ها؛ واحدهاي خدماتي شهرداري نظير ايستگاه هاي آتش نشاني، سازمان پاركها و...، پاسگاه پليس، اداره هاي پست، موزه ها، فرودگاه ها، راه آهن، ترمينالهاي اتوبوسراني، تعميرگاه ها، سازمان هاي صنعتي و تجاري، مؤسسات كشاورزي، كارخانه هاي چوب بري، كارخانه هاي ماشين سازي، كارخانه هاي صنايع چوب، كارخانه هاي سنگ بري، نمايشگاه ها، سدها و مؤسسات مشابه اعزام مي شوند تا ضمن بازديد، با اهداف اين نهادها آشنا شده و خود را براي اشتغال در جامعه آينده آماده كنند.
000306.jpg
نمايي از كتابخانه فرهنگسراي مدرسه
اهداف طرح «جامعه، مركز يادگيري»
فرهنگسراي مدرسه، هفت هدف، براي طرح «جامعه، مركز يادگيري» پيش بيني كرده است:
ـ پر كردن شكاف ميان دنياي خارج از مدرسه و داخل مدرسه،
ـ برطرف كردن شكاف محيطي داخل و خارج مدرسه،
ـ انتقال مطالب درسي به صورت واقعي و عيني به دانش آموزان،
ـ ايجاد تنوع در محيط آموزشي كه دربردارنده فعاليت و تحرك بيشتري است،
ـ فرصت شناخت و شكوفايي استعدادها،
ـ ارضاي احتياجات فراگيران نظير تحرك، تقويت حواس با مشاهده مستقيم،
ـ افزايش تفكر توسعه يافته و بهره ور در زندگي.

دوره آموزش عالي مهندسي مالي راه اندازي مي شود
براي نخستين بار دوره آموزش عالي مهندسي مالي از مهرماه سال جاري در پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاد دانشگاهي راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس خسرو طايي معاون آموزشي پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاددانشگاهي با اعلام اين خبر افزود: اين دوره با كسب صلاحيت از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مبني بر ارائه آموزش هاي مرتبط با مهندسي صنايع برگزار مي شود و طي آن دانشجويان با مباحثي همچون روش هاي مهندسي در حل مسائل مالي، طراحي، توسعه و نوآوري در ابزارها و سيستم هاي مالي، ارائه راه حل هاي خلاق براي حل مشكلات و مسائل مالي با رويكرد رياضيات، تحقيق در عمليات، مديريت ريسك، سيستم هاي اطلاعاتي و فناوري اطلاعات و ارتباطات، اصول و فنون طراحي ابزارها و سيستم هاي مالي با رويكرد حل مسأله، طراحي سبد سهام متقاضيان سرمايه گذاري در بورس و طراحي معيارهاي اندازه گيري سلامت بنگاه و كنترل آن آشنا مي شوند.
طايي خاطرنشان كرد: داشتن مدرك كارشناسي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در يكي از رشته هاي فني و مهندسي يا علوم پايه، تسلط به رياضيات پايه، نظريه احتمالات، آمار، شبيه سازي و مباني كامپيوتر و برنامه ريزي، آشنايي با تكنيك هاي برنامه ريزي خطي، مباحث مديريت عمومي، مديريت مالي و سرمايه گذاري و روش هاي پيش بيني و تسلط به زبان انگليسي از جمله شرايط مورد نياز متقاضيان است.
معاون آموزشي پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاددانشگاهي در خاتمه اظهار داشت: دانش آموختگان اين دوره مي توانند در مؤسسات سپرده پذير (بانك هاي تجاري، تخصصي، توسعه اي)، مؤسسات سرمايه گذاري (شركت ها، صندوق هاي سرمايه گذاري)، مؤسسات مالي اعتباري (صندوق و اتحاديه اعتباري، ليزينگ و...) مؤسسات خدماتي و مشاوره اي،  بورس اوراق بهادار و شركت هاي خصوصي و سازمان هاي دولتي به فعاليت بپردازند.

بازارفرهنگ
000333.jpg
روايتي جديد از موش و گربه براي كودكان
آقا رنگي و گربه ناقلا عنوان كتابي است كه داستان جنگ و گريز پايان ناپذير موش و گربه را به قالبي جذاب و سرگرم كننده براي كودكان بازگو مي كند.
اين كتاب با مقدمه اي جالب به كودكان خواننده اش هشدار مي دهد كه اگر كتاب را ورق بزنند، شايد يك مرتبه گربه اي از صفحه هاي آن بيرون بيايد و در يك چشم  به هم زدن آنها را بخورد البته اگر موش باشند!
در اين كتاب، با عنوان كامل «آقا رنگي و گربه ناقلا يا اين جوري بود كه اون جوري شد» ضمن بهره گيري از تصاويري جذاب- كه علي خدايي آنها را نقاشي كرده است- در بخش هايي هوش بچه ها با استفاده از تصاويري سرگرم كننده براي پيدا كردن موش ها در تصوير يا مسير حركت گربه به سمت موش ها، مورد آزمايش قرار مي گيرد.
شخصيت داستان كتاب، نقاشي به نام آقا رنگي است كه با سه موش پدر، مادر و بچه موش زندگي مي كنند و مشكلات او از زماني آغاز مي شود كه سوژه نقاشي اش يعني گربه ناقلا از داخل تابلو فرار مي كند و به جنگ و گريز با موش ها مي پردازد.
او درنهايت با پيدا كردن راه حلي مناسب، بين موش ها و گربه صلح و دوستي برقرار مي كند؛ ولي در نهايت خواب مي بيند كه سوژه بعدي نقاشي اش يك سگ است...
كتاب آقا رنگي و گربه ناقلا را كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به قلم فرهاد حسن زاده، در ۳۲ صفحه، در شمارگان ۱۰ هزار نسخه و به قيمت ۷ هزار و پانصد ريال روانه بازار كرده است.
000303.jpg
كودكان، خوب ديدن را تمرين مي كنند
كتاب «بچه ها، حالا نقاشي بازي» ، با استفاده از تمرين هايي، علاوه بر پرورش قدرت خوب ديدن، كودكان و نوجوانان را با مهارت هاي نقاشي آشنا مي كند.
اين كتاب كه به تازگي منتشر شده است، با شيوه رنگ آميزي اتفاقي، موجب مي شود تصويرهاي انتزاعي تازه در ذهن كودكان پديد آيد و كشف اين اشكال نهفته موجب لذت و رشد خلاقيت آنان شود.
ابوالفضل همتي آهويي كه طراحي و اجراي نقاشي هاي اين كتاب را بر عهده داشته است در مقدمه آن آورده است: كشف تصويرهاي تازه از ميان رنگ ها به وسيله كودك، به غير از سرگرمي و شگفتي آفريني زمينه ساز خودباوري، خوب ديدن و خيال انگيزي است.
او از خوانندگان كتابش مي خواهد به تمامي فضاي اين تصاوير با دقت نگاه كنند و با مداد يا روان نويس شكل ها را كه به شكل موجودات، انسان، حيوانات و گياهان و اشياء مختلف موجود در طبيعت است، دورگيري كرده و حتي با بر عكس كردن كتاب تصاوير جديدي را پيدا كنند.
علي خوش جام نيز صفحه آرايي كتاب« بچه ها، حالا نقاشي بازي» را كه در ۳۲ صفحه در شمارگان ۲۰ هزار نسخه و با بهاي ۶ هزار ريال، توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان روانه بازار شده، بر عهده داشته است. اين كتاب براي كودكان پيش دبستاني و دوره دبستان مناسب است.
000330.jpg
خاطرات و نقاشي هاي بچه هاي بم كتاب شد
مجموعه اي از نوشته ها، خاطرات و نقاشي هاي كودكان شهر زلزله زده بم در قالب كتابي با نام بچه هاي بم منتشر شده است.
اين كتاب به روايت نويسنده اش پري ناز هاشمي، «گشت و گذاري است در ميان كودكان باز مانده؛ قربانيان بي دفاعي كه نزديك ترين كسان شان، همه زندگي و هستي شان و تمام آرزوهايشان را از دست داده اند، كودكاني كه سخت ترين روزهاي زندگي خود را مي گذرانند و حرف ها و درد دل هايشان را از طريق نامه به خدا و به ما نوشته اند.»
نويسنده در اين كتاب، خود نيز به بيان خاطراتش از همراهي با كودكان مصيبت زده اي مي پردازد كه در زلزله دهشتناك پنجم دي ماه ۱۳۸۲ بسياري از عزيزان خود را از دست دادند و زندگي و خانه هايشان در اين فاجعه در زير تلي از خاك و آهن و آجر مدفون شد.
او خاطرات و گفته هاي بچه ها را نيز در جاي جاي اين شهر در بيمارستان، مدرسه و در محل هاي اسكان موقتشان نقل قول مي كند و بخشي از درد و رنج آنان را مقابل چشم خوانندگان كتاب قرار مي دهد. عكس هايي از كودكان بم و تصوير نقاشي هاي آنان نيز خواننده را با فضاي اين شهر زلزله  زده و آ رزوها و تلخ كامي هاي مردم آن آشنا مي كند.
اين كتاب در شمارگان ۳ هزار نسخه در ۱۵۲ صفحه و با بهاي ۹ هزار و پانصد ريال توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر شده است.

نكته هاي خواندني
درباره مديران
مهشيد باستاني  پورمقدم
چهار شايستگي مديران موفق
مديران موفق، بايد چهار شايستگي مهم داشته باشند:
* شايستگي ادراكي؛ كه مربوط به توانايي ذهني مدير در هماهنگ كردن تعاملي فعاليت ها و منافع سازمان است.
* شايستگي هاي انساني؛ كه مربوط به توانايي مدير در كار كردن با افراد، شناخت آنها و ايجاد انگيزه در تمامي نيروهاي انساني شاغل در سازمان است.
* شايستگي هاي فني؛ كه به استفاده و آشنايي شخص مدير از ابزارها، شيوه نامه هاي كار و فنون لازم در زمينه تخصصي مربوط با وي مرتبط مي شود.
* شايستگي سياسي؛ كه مربوط است به توانايي فرد در بالا بردن قدرت خود، ايجاد پايگاه قدرت و ايجاد ارتباط درست با نهادها و سازمان هاي ديگر (منظور از شايستگي سياسي، سياست به معناي مصطلح و رايج آن نيست).
مديران و كتاب ها
مديران را نيز مي توان مانند كتاب ها تقسيم بندي كرد. از اين رو؛
- بعضي مديران جلد زركوب دارند، بعضي جلد ضخيم و بعضي نازك.
- بعضي از مديران با كاغذ كاهي چاپ مي شوند و برخي ديگر با كاغذ سفيد. البته نوع ايراني و خارجي كاغذ سفيد هم داريم.
- بعضي از مديران، كتاب ترجمه شده اند و برخي ديگر، به زبان اصلي چاپ مي شوند.
- بعضي از مديران تجديد چاپ شده اند و برخي ديگر، فتوكپي مديران ديگرند.
- بعضي از مديران با حروف سياه چاپ مي شوند و تعدادي از آنها صفحات رنگي هم دارند.
- بعضي از مديران تيتر دارند، فهرست دارند، ولي برخي مديران فاقد اين مواردند.
- بر روي پيشاني بعضي از مديران، همچون روي جلد كتاب ها نوشته شده: حق هر گونه استفاده، ممنوع و محفوظ است.
- بعضي از مديران قيمت روي جلد دارند و حتي بالاتر از آن فروخته مي شوند، ولي برخي از مديران با چند درصد تخفيف به فروش مي رسند. البته بر پيشاني بعضي از مديران هم نوشته شده «بعد از فروش، پس گرفته نمي شود.»
- بعضي از مديران نمايشنامه اند و در چند پرده نوشته مي شوند.
- بعضي از مديران فقط جدول و سرگرمي دارند، ولي بعضي از آنها فقط معلومات عمومي اند.
- بعضي از مديران كم غلط هستند، برخي خط خوردگي دارند و تعدادي هم با غلط هاي فاحش چاپ مي شوند.
- از روي بعضي از مديران بايد مشق نوشت، ولي از روي برخي مديران، بايد جريمه نوشت.
- بعضي از مديران تأويل پذيرند و آنها را چند بار بايد خواند تا به منظورشان پي برد، ولي برخي از مديران به درد خواندن نمي خورند.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |