يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴
نگاهي به نقص اكتسابي سيستم ايمني در بدن انسان
ايدز چگونه سلامت انسان را تهديد مي كند؟
000354.jpg
آزيتا مطيعيان
در روزنامه هاي كثيرالانتشار مكرراً از قول مقامات بهداشتي و درماني كشور نقل مي شود كه آلودگي با ويروس ايدز در ايران، در صورت عدم رعايت موازين بهداشتي به يك معضل بزرگ تبديل خواهد شد. چنانچه تاكنون از ميان افراد مبتلا به ويروس ايدز ۶۰ درصد از طريق تزريق و استفاده از مواد مخدر بوده است و اين عدد همچنان در حال گسترش است.بيماري ايدز نوعي بيماري نوپديد است كه از سال ۱۳۶۰ در دنيا تشخيص داده شده و ناشي از آلودگي به نوعي ويروس است كه قادر است سيستم دفاعي بدن را غيرفعال كرده و در اثر ضعف سيستم دفاعي، مبتلايان دچار عفونت هاي متعدد و گاهي سرطان مي شوند و متأسفانه در غالب موارد منجر به مرگ مي شود. به همين دليل نيز بيماري ايدز را نقص اكتسابي سيستم ايمني(دفاعي) بدن مي نامند.
سيستم ايمني چيست؟
در بدن تمام افراد در دوران جنيني و بعد از تولد، سلول ها و عوامل متعددي تكامل مي يابند، كه وظيفه مهم و تعيين كننده دفاعي در مقابل ورود عوامل عفوني و ممانعت از بروز سرطان ها را به عهده دارند. اين سلول هاي دفاعي كه همان گلبول هاي سفيد هستند، در خون در حال حركت بوده و در بافت هاي مختلف نيز حضور دارند.
عامل بيماري ايدز چيست؟
عامل بيماري ايدز نوعي ويروس كوچك است كه علاوه بر انسان در گربه، گاو و ميمون نيز شبيه اين ويروس ديده مي شود. مخزن اصلي اين ويروس را ميمون سبز آفريقايي مي دانند كه در آفريقاي مركزي زندگي مي كند.
بيماري ايدز چگونه منتقل مي گردد؟
راه اصلي انتقال بيماري از طريق تماس جنسي افراد با بيماران آلوده و همچنين از طريق دريافت خون آلوده و يا اعتياد به مواد مخدر تزريقي و انتقال از مادران آلوده به فرزندان در دوران بارداري يا شيرددهي از فردي به فرد ديگري منتقل مي گردد و تماس بيماران با وسايل و ابزار جراحي و دندانپزشكي آلوده نيز ممكن است موجب انتقال ويروس شود.
در آلودگي اوليه با ويروس، علامت مهمي غير از عوارضي شبيه به سرماخوردگي ديده نمي شود كه بعد از مدت كوتاهي مرتفع مي شود. پس از بهبودي در آلودگي اوليه، فرد بيمار مدت نسبتاً  طولاني مي تواند ظاهراً  سالم بوده در حالي كه ويروس را در بدن خود به صورت خفته حفظ مي كند.
خوشبختانه در اين مرحله با انجام آزمايش خون تشخيص آلودگي احتمالي به اين ويروس تا حد زيادي امكان پذير است. اين دوره ركود ممكن است ۱۰ تا ۱۲ سال نيز به طول بينجامد و بعد از طي اين مدت در تعدادي از بيماران با كاهش سلول هاي دفاعي، بيماري رو به وخامت خواهد گذاشت و عفونت هاي متعدد تنفسي و خوني بروز نموده و در مواردي نيز سرطان خون و آلودگي سيستم اعصاب منجر به مرگ بيمار مي شود.
000324.jpg
بيماران مبتلا به ايدز چگونه درمان مي شوند؟
داروهاي ضد ويروس زيادي تا به حال براي مبارزه با اين بيماري به كار گرفته شده است كه از آن ميان داروهايي مانند AZT و انترفرون مهمترند كه متأسفانه علاوه بر قيمت گران و داشتن عوارض جانبي، چندان هم موثر و مفيد نبوده اند، ولي تحقيقات در چند سال اخير براي درمان اين بيماري بسيار نويدبخش بوده است.
چگونه از ابتلا و گسترش بيماري ايدز
جلوگيري مي شود؟
مهمترين عامل براي جلوگيري از انتشار اين بيماري آگاهي كافي در سطح عموم از خطرات بيماري و پرهيز از فساد اخلاقي و اعتياد به مواد افيوني است. با توجه به اين كه برخلاف جوامع غربي، در ايران انتقال از طريق تماس با خون و محصولات مرتبط با آن و تماس با وسايل و ابزار پزشكي آلوده ميسر مي شود، لذا بايد مطمئن بود كه محيط هاي درماني و بيمارستان هاي عاري از آلودگي باشند و هرگز از مواد و وسايل چندبار مصرف و غيراستريل استفاده نشود.
آيا آزمايش و پيگيري تشخيص آلودگي احتمالي به ويروس ايدز در تمام افراد ضروري است؟
با توجه به اين كه راه انتقال بيماري، خون آلوده و يا تماس جنسي با افراد بيمار است، افرادي كه خون دريافت كرده و يا مكرراً  دريافت مي نمايند، جراحان،  دندانپزشكان و پرسنل آزمايشگاهها و مراكز درماني بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند. ولي بايد توجه كرد كه تمام افراد جامعه به نوعي در خطر مواجه شدن با اين ويروس مي باشند.
چه آزمايشي براي تشخيص آلودگي ضروري است و چه وقت بايد انجام داد؟
تشخيص آلودگي به ويروس ايدز با اندازه گيري آنتي بادي ضدويروس و يا اجزاي ويروس در سرم خون امكان پذير است كه معمولاً  توصيه مي شود اين مواد با روشي كه موسوم به اليزا است اندازه گيري شود.
پروتكل هاي بين المللي توصيه مي كنند كه در صورت مثبت شدن تست اليزا، بايد آزمايش، مجدداً  با روش ديگري تأييد شده و در نهايت بيمار براي انجام آزمون هاي نهايي به مراكز تشخيص خاص و آزمايشگاههاي كنترل بيماري هاي ويروسي اعزام شود.

شير و كلسيم بدن
000348.jpg
همه ما در طول روز، توصيه هايي درباره مصرف شير مي شنويم، اگرچه براي بار اول ممكن است اين جمله ها تبليغاتي به نظر برسند، اما توجه به يافته هاي جديد دانشمندان علوم  تغذيه مي تواند ديدگاه شعاري نسبت به اين مسأله را تغيير دهد.
تازه ترين تحقيقات در زمينه فوايد كلسيم، اهميت خاص آن را در حفظ سلامت بيش از هر زمان ديگري آشكار كرده است. اگرچه كلسيم از غذاهاي ديگري، علاوه بر شير نيز تأمين مي شود، اما شير كماكان عمده ترين منبع تأمين كلسيم بدن است. اين روزها كارشناسان تغذيه درباره كمبود مصرف شير، زياد هشدار مي دهند. چون فقط تعداد اندكي از افراد در حلول روز به ميزان كافي از پنير و يا مواد كلسيم دار غيرلبني مانند برگ كلم مصرف مي كنند؛ به طوري كه كلسيم مورد نياز آنها را تأمين كند. البته براي كمبود مصرف شير در بعضي افراد، دلايل متفاوتي وجود دارد، شير در بعضي انسان ها نفخ يا اسهال ايجاد مي كند. خصوصاً مصرف شير با معده خالي اين حالت را به وجود مي آورد و توصيه كارشناسان به اين گونه افراد اين است كه شير را همراه با خوراكي هاي ديگر ميل كنند. مصرف شير را با مقدار كم شروع كنند و مصرف آن را به طور تدريجي افزايش دهند تا به مصرف شير عادت  كنند.
توجه به كودكان در ارتباط با تأمين كلسيم مورد نياز، به دليل نقش آن در سلامت استخوانها بسيار ضروري است.
000351.jpg
كودكان ۴ تا ۸ ساله روزانه به ۸۰۰ ميلي گرم كلسيم نياز دارند كه اين نياز در نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال ۱۳۰۰ ميلي گرم و در افراد ۱۹ تا ۵۰ ساله روزانه ۱۰۰۰ ميلي گرم است. افراد بالاي ۵۱ سال نيز روزانه ۱۳۰۰ ميلي گرم كلسيم نياز دارند. براساس يافته هاي دكتر «الكساندر دوان» مدير مؤسسه ملي سلامت كودكان، بدون شير در رژيم غذايي روزانه، تقريباً غير ممكن است كه مقدار كلسيم مورد نياز بدن جذب شود. يك بررسي در اواسط دهه ۱۹۹۰ نشان داد فقط ۵/۱۳ درصد دختران و ۳۶ درصد پسران در سنين ۱۲ تا ۱۹ سال، كلسيم كافي مواد غذايي كلسيم دار بخصوص شير و ساير فرآورده هاي لبني مثل ماست و پنبر را به خوبي آشكار مي كند. كارشناسان توصيه مي كنند، به جاي مصرف نوشابه هاي گازدار، شيركاكائو يا ديگر اشكال شير، جايگزين شود.
نتيجه يك تحقيق نشان داد، زنان مسني كه در دوران كودكي روزانه كمتر از يك ليوان شير مصرف مي كرده اند، استخوان هاي سست و شكننده تري داشته اند و احتمال شكستگي استخوان در آنها دو برابر زناني بوده است كه در دوران كودكي، روزانه يك ليوان شير مصرف كرده اند.
دكتر «كاني ويور» رئيس مركز تحقيقات تغذيه دانشگاه «پردو» مي گويد: دوره نوجواني در تكامل استخوان ها بسيار مهم است. زيرا نيمي از توده استخواني افراد بالغ، در اين زمان شكل مي گيرد. در دختران ۹۵ درصد مجموع بافت استخوان تا سن ۱۷ سالگي ساخته و ذخيره مي شود. بنابراين، دختري كه در دوره كودكي و نوجواني كلسيم كافي دريافت نكرده است، هنگامي كه وارد ميانسالي مي شود، فاقد استخوان هاي قوي و سالم است و با عوارض گوناگوني مانند شكستگي استخوان ها روبه روست. برخلاف بسياري از مواد غذايي، شير حاوي ويتامين  D است و وجود اين ويتامين براي جذب كلسيم ضروري است.
همچنين قندهاي طبيعي موجود در شير به جذب كلسيم كمك مي كنند.
ن.توكلي

خواص دارويي پياز
000357.jpg
گياهي است به ارتفاع ۶/۰ تا يك متر و داراي پياز بزرگ متورم و خوراكي، مركب از لايه هاي متكي بر يكديگر است. گل هاي آن به رنگ سفيد يا سفيد مايل به سبز و يا گلي مايل به بنفش و مجتمع به صورت چتري بزرگ با منظره كروي هستند. گرچه پرورش پياز امروزه در غالب نواحي معمول است، ولي به نظر مي رسد كه منشاء گياه در ايران، بلوچستان و افغانستان بوده و از آنجا به ساير مناطق نفوذ پيدا كرده است.
تركيبات شيميايي: پياز داراي اسانسي است كه بر اثر پختن از بين مي رود. اثر درماني آن نيز مربوط به تركيبات گوگرددار و ويتامين هاي آن است. به علاوه پياز داراي نوعي انسولين گياهي به نام گلوكوكينين به مقدار ۱۱ تا ۱۰ درصد، قند غيرقابل تبلور، اسيد سيتريك، فسفات، كلسيم، املاح سديم و غيره است.
خواص درماني: پياز غذاي سالمي است كه تقريباً غالب اختصاصات سير را به وضع مشابه دارد، مانند آنكه محرك، مدر، ضد اسكوربوت، ضد كرم، معالج بيماري قند و در استعمال خارجي اثر ضد عفوني كننده و ميكروب كش دارد. اگر پياز به ملايمت پخته شود و به آن تدريجاً كره افزوده گردد، در رفع يبوست و نفخ مي تواند مفيد واقع گردد و حتي پياز پخته مي تواند حالات عصبي را كاهش دهد و تصلب شرائين را درمان كند. پياز خام فعاليت معدي را زياد مي كند، ولي در عين حال، اسيديته شيره معده را نيز بالا مي برد. در نتيجه در مواردي كه اسيديته شيره معدي كم باشد، مفيد بوده و در غير اين صورت و نيز مواردي كه شخص مبتلا به Pyrosis باشد كه ترشحات معده بالا آمده، ايجاد ناراحتي و سوزش در لوله مري مي نمايد و يا در كساني كه ناراحتي هاي پوستي دارند، از خوردن آن بايد خودداري كنند. به علاوه پياز اثر مدر دارد و چون اين خاصيت مربوط به عمل دياستازها مخصوصاً اكسيدازهاست، از اين رو يا بايد خام مصرف شود و يا خيلي سطحي پخته شده باشد. يك دوره درماني پياز مي تواند آب آوردن انساج، خيز عمومي بدن و حتي رماتيسم را تا حدي معالجه كند، مشروط بر آن كه ناراحتي هاي كبدي و حالات التهابي وجود نداشته باشد. مصرف پياز، آلبومن ادرار را كاهش مي دهد. سرطان كبدي، ورم ماهيچه دل و ذات الجنب را از وضع وخيم خارج مي سازد و نيز در بيماري Anasarque كه مايع در بافت زير جلدي جمع مي گردد، اگر به بيمار اختصاصاً پياز خام داده شود معالجه مي شود. جوشانده پياز در عمل جهت رفع عارضه عدم دفع ادرار توصيه مي شود. شربت پياز به طور محسوس در رفع دردهاي عصبي مؤثر است. به علاوه اثر كم كننده فشار خون دارد. همچنين در رفع چين و چروك صورت و نيز تسكين محل گزش زنبور مؤثر است.
عاطفه لطفي جبلي

اخبار دانش
روش  جديد براي  مهار ويروس  ابشتين بار
دكتر آلن  ريكينسون  و همكارانش  در دانشگاه  بيرمنگام  در مطالعه اي  كه  نتايج  آن  در شماره  اخير نشريه  تحقيقات  باليني  منتشر شد، چگونگي  مهار ويروس  معروف  ابشتين بار را در زمان  بروز عفونت  در لنفوسيت  هاي  گردش  خون  بررسي  كردند.
به گزارش  پايگاه  خبري  يوركالرت  در اينترنت ، اين  محققان  سه  گروه  از بيماران  را در مراحل  مختلف  عفونت  بررسي  كردند.
گروهي  كه  در مراحل  ابتدايي  عفونت  بودند و گروهي  كه  به  مدت  طولاني  حامل  ويروس  بودند.
اين  محققان  دريافتند: بهترين  راه  كنترل  ويروس  ابشتين بار، حضور سلولهاي  تي  سيستم  دفاعي  بدن  در مناطق  دهان  و گلو است .
كشف  جديد محققان  درباره  دستگاه  دفاعي  باكتريها
محققان  علوم  پزشكي  اعلام  كردند باكتري  ها سيستمي  دارند كه  وجود مواد ضدباكتري  را در بدن  هشدار مي دهد و باكتري  را براي  مقابله  با اين  مواد آماده  مي  سازد.
به  گزارش  پايگاه  خبري  يوركا لرت  در اينترنت ، به گفته  محققان  دانشگاه هاي  واشنگتن  و مك  گيل ، بسياري  از موجودات  زنده  از ميوه  گرفته  تا انسان ، به  طور طبيعي  مواد شيميايي  در بدن  مي سازند كه  به  پپتيدهاي  ضد ميكروبي  موسومند و وظيفه  كشتن  باكتري ها را برعهده  دارند ولي  اكنون  محققان  دريافته اند، برخي  باكتريهاي بيماري زا نيز در مقابل ، حضور اين  پپتيدها را حس  مي كنند و از تخريب  به  دست  اين  مولكولها فرار مي كنند.
نتايج  بررسيهاي  اين  محققان  كه  بر روي  ميكروب  سالمونلاتيفي  موريوم  انجام  گرفته ، در شماره  اخير نشريه  معروف  سلول  منتشر شده  است .
اين  ميكروب  قادر است  گوشتهاي  قرمز و جوجه  را آلوده  كند و سبب  بروز بيماري  روده  شود.
دانشمندان  اميدوارند با كشف  اخير، راهي  براي  مقابله  با سالمونلوز و بيماريهاي  ميكروبي  ديگر بيابند.
روش هاي مقابله  با گرمازدگي  در ورزشكاران  جوان 
محققان  علوم  پزشكي  در كالج  پزشكي  ورزشي  آمريكا اعلام  كردند افزايش  شدت  و زمان  ورزش  و تمرين  و نيز اطمينان  يافتن  از اين  كه  بازيكنان  فوتبال  به  اندازه  كافي  مايعات  مصرف  كرده اند دو روشي  است  كه  به  وسيله  آنها مي  توا ن  به  طور بارزي  از گرمازدگي  و صدمه  ديدن  ورزشكاران  جوان  حين  تمرين  و ورزش  كاست .
به  گزارش  پايگاه  خبري  يوركالرت  در اينترنت ، محققان  مي گويند مربيان  نيز بايد بين  مراحل  تمرين  و ورزش  به  ورزشكاران  جوان ، امكان  استراحت  كافي  بدهند.
دكتر ميشل  برگرون  مي  گويد آنچه  ما دريافته ايم  اين  است  كه  بيشتر ورزشكاران  ورزش  را در حالي  آغاز مي كنند كه  آب  بدن  آنها كم  يا بسيار كم  شده  است  و ورزشكاران  جوان  به  طور عموم  به  اندازه  كافي  به  خصوص  بعد از ورزش  سنگين  و يا تمرين  در گرما آب  مصرف  نمي كنند.
000360.jpg
نگرش مردم تهران به طب گياهي، طب سوزني و هيپنوتيزم
نتايج تحقيقات پژوهشگران جهاد دانشگاهي نشان مي دهد ۴۲ درصد مردم تهران از روش هاي مختلف طب مكمل استفاده مي كنند.
اين مطالعه كه توسط پژوهشگران پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي بر روي جمعيت بالاي ۱۵ سال شهر تهران انجام شد، حاكي است ۲/۸۳ درصد از مردم تهران نسبت به يكي از روش هاي طب مكمل (روش هاي تشخيصي و درماني كه به صورت غيررسمي آموزش داده شده و در درمان بيماران مورد استفاده قرار مي گيرد) آگاهي دارند. از ميان كساني كه اعلام كرده اند به يكي از روش هاي طب مكمل آگاهي دارند ۶/۷۵ درصد با طب گياهي ۶/۴۳ درصد با طب سوزني، ۲/۳۹ درصد با هيپنوتيزم، ۱/۲۸ درصد با انرژي درماني و ۱/۲۲ درصد با يوگا آشنايي دارند.
براساس اين مطالعه از بين روش هاي معمول طب مكمل، اغلب افراد (۴/۳۸ درصد) از طب گياهي و درصد كمي از طب سوزني (۷/۲ درصد)، انرژي درماني (۴/۳ درصد) و هيپنوتيزم (۲/۱ درصد) استفاده كرده اند، به علاوه اكثر پاسخگويان اظهار داشته اند، روش هاي يوگا و طب گياهي علمي تر هستند.
روش هاي انرژي درماني، هيپنوتيزم و يوگا اغلب براي بيماري هاي اعصاب و روان، طب سوزني براي بيماري هاي اسكلتي- عضلاني و طب گياهي براي بيماري هاي گوارشي استفاده مي شوند، ضمن اين كه بيشتر افراد تأثير درماني يوگا، انرژي درماني و طب گياهي را زياد و تأثير طب سوزني و هيپنوتيزم را كم اعلام كرده اند.
روش  جديد براي  بهبود كاركرد مثانه 
محققان  علوم  پزشكي  در دانشگاه  پتزبورگ  در مطالعه اي  كه  نتايج  آن  در شماره  اخير نشريه  تحقيقات  باليني  منتشر شد سيگنالهايي  را توصيف  كردند كه كاركرد غشاي  اپي  تليالي  مثانه  را تحريك  و كاركرد آن  را ترميم  مي كند.
به گزارش  پايگاه  خبري  يوركالرت  در اينترنت  دكتر جرارد ادوپاكا و همكارانش  اعلام  كردند مولكول  اي  تي  پي  نقشي مهم  در كاركرد طبيعي  مثانه  بر عهده  دارد.
اين  كشف  كمك  شاياني  به  درك  تنظيم  فيزيولوژيك  مثانه  و ديگر مسائل  سلولهاي  اپي  تليالي  مي كند.
اين  سلولها در لايه  داخلي  راههاي  هوايي  و روده ها قرار دارند.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |