رابطه توليد علم و توسعه آموزش عالي در هندوستان
توسعه آ موزش و پرورش و آموزش عالي از منابع اصلي پيشرفت اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي كشورها به شمار مي روند. كليه شواهد موجود در كشورهاي كم توسعه و درحال توسعه حاكي از آن است كه افزايش دسترسي به آموزش عالي، بدون توجه به كيفيت، به پيشرفت يك كشور كمك چنداني نمي كند.ازنظر يونسكو، كيفيت در آموزش عالي مفهومي چندبعدي است كه به ميزان زياد به وضعيت محيطي (زمينه) نظام دانشگاهي، ماموريت يا شرايط و استانداردهاي رشته دانشگاهي بستگي دارد.امروزه ساختار آموزش عالي صرفا متكفل آموزش نيست بلكه از شاخص هاي توسعه يافتگي كشورها، ميزان حضور آنها در صحنه توليد دانش از طريق پژوهش و ارايه نظريه ها و يافته هاي علمي و كاربرد آنها براي توسعه اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و به ويژه گسترش فن آوري از طريق مديريت هاي صحيح موردنظر مي باشد.با رشد عظيم كشور هند در زمينه آموزش عالي، مي توان كشور هند را داراي شاخص توسعه يافتگي توصيف كرد و ارتباطي بين توليد علم و ويژگي هاي مديران (فاكتورهاي موثر در گزينش مديران) با توسعه آموزش عالي يافت.از بررسي عواقب واردشدن نظام آموزشي اروپايي به هند و نحوه ورود آن پس از انقلاب صنعتي درمي يابيم كه وجود تناقض ميان ارزش ها و دورنماي علمي از يك طرف و قواعد رفتار اجتماعي و چشم انداز و نظام ارزشي، از طرف ديگر، جزئي از هويت و شخصيت افراد گرديد.تجلي شخصي اين دوگانگي را در تفاوت هاي فكري، نگرشي، كرداري «جواهر لعل نهرو» و «مهاتما گاندي» مي توان مشاهده كرد. هردوي آنها براي يك هدف مي كوشيدند. «نهرو» توسعه دانش و فن آوري و يك نظام اجتماعي نوين به آينده را درنظر داشت حال آنكه گاندي به بافت گذشته و نظام ارزشي و چارچوب بنيادي آن مي نگريست.تاثير دانش بر فرهنگ كشور در دهه هاي آينده بستگي به اين خواهد داشت كه آيا شكاف بين مردم و جامعه علمي كشور كاهش خواهد يافت يا عميق تر خواهد شد.كاهش اين شكاف بستگي به نقش فعال جامعه علمي در حل مسايل مردم و تبديل دانش به جزء جدايي ناپذير فرهنگ كشور خواهد داشت و اين نيز بستگي دارد به اين كه علم رابطه خود را با مقاصد سياسي، اجتماعي و فرهنگي اروپاييان و آمريكائيان و سلطه مصرف گرايي و نابرابر گسيخته باشد و خصلت انساني بازستانده شده و دانش به خدمت هدف هاي جامعه صنعتي درآورده شود.موقعيت كشور هند در ليست ۲۰۰ كشور طراز اول دنيا و احراز رتبه ۴۱ در اين رده بندي و كسب رتبه دوازدهم در رتبه بنده ۵۰ كشور اول جهان براساس تعداد مقاله نمايه شده در SCI در سال ۲۰۰۳ و رشد پنجاه درصدي ازنظر تعداد كل توليدات علمي نمايه شده در SCI در طي سال هاي ۲۰۰۳-۱۹۹۳ و دقت در جايگاه هند از منظر شاخص هاي اساسي علم (دانشمندان، موسسات، كشورها، مجلات، مقالات پر استناد، مقالات داغ، زمينه هاي تحقيق پيشتاز)، مبين كاسته شدن اين شكاف مي باشد و بررسي تاثير اين شاخص ها در توسعه آموزش عالي در هند، مي تواند راهگشاي كشورهاي درحال توسعه (نظير ايران) كه داراي خط مشي مشترك فرهنگي با هند هستند باشد.با بررسي كمي و كيفي عوامل موثر در توسعه آموزش عالي در هند، جايگاه توليد علم به طور برجسته تصويرشده و نقش حياتي انتخاب مديران برتر در دانشگاه ها جهت عملي شدن هرگونه توسعه اي مشخص مي گردد.در اين صورت مي توان ارتباطي بين توليد علم و ويژگي هاي مديران با توسعه آموزش عالي يافت و نهايتا به ارايه يك GUIDE MODEL براي كشورهاي درحال توسعه پرداخت.
مهناز همتي نوعدوست گيلاني
|