سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴
المپيك دانشجويان
يونيورسياد
000444.jpg
محمدرضا منصوريان
شهر ازمير تركيه محل برگزاري بيست و سومين دوره بازي هاي دانشجويي جهان (يونيورسياد) محل بيان واقعيات و موجوديت كنوني ورزش دانشجويان ما بود. بازي هاي ازمير بار ديگر نشان داد كه تربيت بدني راه به علم و فن و عمل دارد، يك حرفه و يا يك فن و يا به هر حال يك وسيله است مثل «فيزيوتراپي» و «ئيدروتراپي» و غيره... كه همه وسيله هستند و هر كدام به نوعي در تربيت بدني جاي دارند،حتي مانند «اورتوپدي» .
ورزش يك پديده است كه غير از راهي به فلسفه، راهي به اخلاق، راهي به منطق، راهي به سياست داشته و از همه مهم تر اين كه جلوه اي خاص و والا از تلفيق و تشريك مساعي و اختلاط روح و جسم است كه همان هنر مي شود. هر چند هنر نيز خود در نزد بسياري از اعتقادات اگر بصورت وسيله در خدمت هدف قرار نگيرد بي حاصل و دور ريختني مي شود، ولي در نزد همان اعتقادات نيز كاربرد يك پديده كه راهي بهتر داشته فراتر از آن گام مي زند، چيزي ديگر و نوعي ديگر است.
يك سري مسائل روشن و كاملا محسوس وجود دارد كه نشان مي دهد بطور طبيعي ورزش و تربيت بدني در دانشگاههاي ما امروزه اگر چه رفتارهايي مبتني بر علم مديريت دارند، اما از چالش ها و نقاط ضعفي نيز برخوردارند كه براي درمان آن ها بايستي با انديشه ورزي هاي كلان به سراغشان رفت. يك مثال كوچك از بيان واقعي اين نكته نشان مي دهد كه در چه جايگاهي هستيم. اگر ورزش و تربيت بدني در دانشگاهها مبناي علمي دارد، براي ما كه داراي امكانات كمي هستيم، چگونه مي تواند زمينه هاي رشد و توسعه فراهم باشد. و يا آنكه براي دانشجوي ما اين انگيزه و شوق فراهم شود كه در ارتقاي هويت و موجوديت ورزش دانشجويي توانمند و تأثيرگذار باشد.
ورزش دانشجويي در ايران براي آنكه از لحاظ فني در خور توجه قرار گيرد، در گام اول بايد امكان سنجي شود. امروز ما به دوره اي رسيده ايم كه در اين بخش به شدت نيازمند تسهيلات و سرمايه گذاري  هاي بيشتري هستيم.
ما بايد بنشينيم و بيانديشيم كه ورزش دانشجويي ما بايد چگونه باشد و با چه روش هايي به معيارهاي بهتر وسازنده تر برسد.
رشد ورزش دانشگاهي تكنولوژي پيچيده اي نيست كه نتوان آن را اجرا كرد. ما مي دانيم و مي توانيم آغاز كنيم.

سابقه بازي هاي دانشجويي به اوايل قرن نوزدهم بر مي گردد، يعني زماني كه مسابقات ورزشي توسط يكي از اسلاف بنيانگذاران المپيك بارون پي ير دوكوبرتن آغاز شده بود.
نخستين رقابت هاي ورزشي بين دانشگاهي ميان كشورهاي آمريكا، انگليس و سوئيس برگزار شد. اين فعاليت ها در سال هاي بعد موجب تأسيس اولين انجمن هاي ورزشي دانشگاهها شد.
اولين انجمن دانشجويي در سال ۱۹۵۰ در آمريكا تأسيس شد و پس از آن فدراسيون هاي بين المللي ديگري در مجارستان، لهستان، آلمان، سوئد و نروژ به وجود آمدند.
گرچه جنبش المپيك از مدت ها پيش در سطح بين المللي فعال بود (المپيك ۱۸۹۴) اما كنفدراسيون بين المللي دانشجويان (C.I.E) در سال ۱۹۱۹ در استراسبورگ تأسيس شد. در حقيقت همين انجمن بود كه كميسيوني ورزشي را كه مسئول برگزاري بازي هاي جهاني دانشجويان در سال ۱۹۳۳ بود به وجود آورد. رئيس اين كميسيون يك مهندس شيمي جوان به نام «جين پتيتجين» از فرانسه بود. او يك انسان شناس واقعي و يك ايده  آليست بزرگ بود. از وي به عنوان پدر جنبش بازي هاي دانشجويي نام برده مي شود.
000441.jpg
پتيتجين از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۵ رئيس باشگاه دانشگاه پاريس بود و فعالانه در ايجاد دفتر ورزشي دانشجويان دانشگاه (اتحاديه O.S.S.U) و همزمان با دفتر (UNEF) ملي دانشجويان فرانسه مشاركت داشت. او همچنين پدر اتحاديه بازي ها در سال ۱۹۵۷ بود كه اولين نشانه حركت ورزشي اتحاديه ورزشي دانشجويان بود.
بعد از بروز اختلافات سياسي و شكاف هاي عميقي كه در اتحاديه ورزشي دانشجويان بوجود آمد سازمان تشكيلاتي جديدي با نام «فيزو» در جهان شكل گرفت كه «پاول شليمر» داراي دكتراي علوم و رياضيات از لوكزامبورگ به رياست آن انتخاب شد. او اين فدراسيون جوان را بطريقي بسيار ديپلماتيك در طول دهه پرآشوب ۵۰ هدايت كرد.
در طي اين سال ها «فيزو» هفته هاي ورزش بين الملل دانشجويان را ترتيب مي داد تا اينكه در سال ۱۹۵۷ كشور فرانسه پيشنهاد برگزاري اولين دوره بازي هاي متحد دانشجويي را ارائه كرد و به اين ترتيب با اعلام آمادگي ۳۶ كشور براي حضور در اين بازي ها عملاً پايه يك حركت تازه و متحد ورزش دانشجويي دنيا شكل گرفت.
دو سال بعد يعني در سال ۱۹۵۹ در شهر تورين، ايتاليايي ها نام يونيورسياد را به بازي هاي اين دوره دادند و در مراسم اهداي مدال سرود فيزو را جايگزين سرودهاي ملي كشورها كردند.
در سال ۱۹۶۱ بازي هاي ورزشي دانشجويان در صوفيه بلغارستان برگزار شد. اين بازي ها به اتحاد دو بلوك شرق و غرب كمك بسيار كرد و در همين زمان دكتر «پريموبنيولو» به عنوان رئيس فيزو انتخاب شد.
در سال ۱۹۶۷ براي اولين بار بازي هاي دانشجويان در قاره آسيا و در شهر توكيو برگزار شد. اين دوره، دوره اي فراموش نشدني است، با اين حال بعضي از كشورهاي شرقي نتوانستند در آن شركت كنند.

عملكرد كاروان ايران از زبان رئيس
000438.jpg
در پايان بيست وسومين دوره بازي هاي ورزشي دانشجويان در شهر ازمير تركيه كاروان اعزامي ايران با ۲ مدال طلا، ۶ نقره و ۴ برنز در مكان نوزدهم قرار گرفت! در اين بازي ها تيم روسيه اول شد.
دكتر محمدحسين عليزاده رئيس كاروان ورزشي ايران در پايان اين بازي ها چنين گفته است: نزديكي  و مجاورت  جغرافيايي  و فرهنگي  ايران  با تركيه  باعث شد كه  ما با اعزام  اين  كاروان ، تجربه  كاملا متفاوتي  را براي  سازماندهي مناسب  كارواني  با اين  وسعت  در بازيها داشته  باشيم .
وي  افزود: حضور دراين  بازيها را به  عنوان  يك  رويداد مهم  و قابل  توجه ، مورد توجه  مسئولين  كشور قرارداديم  و با استفاده  از امكانات  ملي  باكمترين  مشكل ، كاروان  را روانه  بازيها كرديم  و به  نتايج  خوبي  هم  دست يافتيم .
عليزاده  گفت : دراين  كاروان  براي  اولين  بار دختران  دانشجوي  كشورمان  حضوردر يونيورسياد  را تجربه  كردند و تكواندوكاران  توانستند با حريفان سرشناس  جهان  رقابت  كنند.
وي  افزود: هرچند از قبل  هم  پيش  بيني  مي كرديم  كه  شانس  چنداني  براي  كسب مدال  نداشته  باشند اما اصل  مشاركت  آنان  بود كه  با موفقيت  انجام  شد وتيم زنان  تكواندوكار ايران  در ۴ وزن  دراين  بازيها حضور داشتند.
عليزاده  سپس  به  نتايج  بدست  آمده  توسط تيم  تكواندو مردان  اشاره  كرد و گفت : تلاش خوبي  از سوي  فدراسيون  مربوطه ، مربيان  و ورزشكاران  دانشجو به عمل  آمده  و ۴ ورزشكار پاي  فينال  داشتيم  اما نتوانستيم  به  مدال  طلا دست يابيم و دراين  رقابتها به  ۴ مدال  نقره  و ۲ برنز اكتفا كرديم .
وي  افزود: اين  نتايج  از انتظاري  كه  ما داشتيم  و آنهم  كسب  مدال  طلا بود، فاصله  داشت  اما در مجموع  تكواندوكاران  موفق  عمل  كردند.
عليزاده  ادامه  داد: در كشتي  با تيم هاي  كامل  شركت  كرديم  اما نتايج آنچنان  كه  انتظار مي رفت  و پيش  بيني  مي شد به  دست  نيامد.
اين  تيم  براي  اولين  بار در تاريخ  يونيورسيادهاي  ورزشي ، ۲ مدال  طلا براي كاروان  ايران  به  ارمغان  آورد كه  ارزش  ويژه اي  براي  ورزش  كشور دارد اماقابليت  نهفته  ورزش  ما بسيار بيشتر از اين  بود و دراين  بازيها مي توانستيم به  مدالهاي  بيشتري  دست  پيدا كنيم .
استنباط عليزاده  درخصوص  تيم  فوتبال ، متفاوت  با ساير رشته ها بود، وي گفت : دراين  رشته  انتظار ما حداقل  تكرار مقام  پنجم  جهان  در يونيورسياد قبلي بود اما ظاهرا فوتبال  ما به  همان  مشكلاتي  كه  در ليگ هاي  كشور وجود دارد، گرفتار شد و تيمي كه  اميد اول  بود متاسفانه  نتوانست  در دور مقدماتي  به مرحله  دوم  صعود كنند و موجبات  تاسف  و حسرت  را باعث  شد.
كسب  مقام  يازدهم  براي  فوتبال  ما چندان  خوب  نيست  و فكر مي كنم  اگردانشجويان  ورزشكار مقداري  به  دور از حاشيه  و با توجه  به  هدفي  كه يونيورسياد دنبال  مي كند، كار خود را ادامه  مي دادند، مربيان  مي توانستندبا كسب  نتايج  بهتر، موفق  تر عمل  كنند.
عليزاده  سپس  با اشاره  به  كسب  مقام  ششم  در واليبال  دانشجويان  جهان  گفت : اين  اولين  بار است  كه  در واليبال  به  اين  مقام  نايل  شديم  و افتخار ارزشمندو مهمي براي  واليبال  كشور است .
در دووميداني ، ورزشكاران  به  هدف  مهم  و دستاوردهاي  بسيار ارزشمندي  نايل شدند و براي  اولين  بار شاهد بوديم  كه  ۵ نفر از تيم  ۸ نفره  ما به  فينال ر اه  پيدا كردند.
يقيناًِ اگر آماده سازي  خوبي  براي  اين  تيم  صورت  مي گرفت ، ورزشكاران  آن عليرغم  سطح  بالاي  رقابتهاي  دووميداني ، مي توانستند به  مقام هاي  بهتري  دست يابند.اما توانايي  بچه هاي  ما با توجه  به  تداركات  داخل  كشور بيشترنبود واگر دراين  رشته  سرمايه گذاري هاي  خوبي  انجام  شود براي  دوره هاي  بعديونيورسياد، موفق  تر خواهيم  بود.
عليزاده  درخصوص  نتايج  بدست  آمده  توسط تيم  بسكتبال  گفت : تلاش  بسكتباليست ها فراتر از انتظاربود.
تيم  ايران  در دور مقدماتي  در گروه  بسيار سختي قرار گرفت  كه  آمريكا قهرمان  اين  دوره  از مسابقات  شد و تيم  آلمان  در رده پنجم  جدول  جاي  گرفت .تيم  ايران  درنهايت  به  مقام  ۱۸ جهان  دست  يافت  كه باتوجه  به  اينكه  در دوره  قبل  يعني  ۲۰۰۱ كه  تيم  بسكتبال  ايران  دريونيورسياد پكن ، مقام  ۲۷ را كسب  كرد، رشد خوبي  است .
عليزاده  گفت : پيروزيهاي  بدست  آمده  توسط بسكتبال  نشانه هاي  خوبي  از توجه جدي  به  اين  ورزش  دانشگاهي  است  ومن  اميدوارم  بتوانيم  كماكان  اين  ورزش  رادر مسابقات  يونيورسياد داشته  باشيم  زيرا تنها فرصتي  است  كه بسكتباليست هاي  ما مي توانند با تيم هاي  قدرتمند آمريكا، اروپا وساير نقاط مبارزه  كنند.
مدال ها چگونه توزيع شد
ورزشكاران  ۵۷ كشور جهان  در بازيهاي  المپيك  دانشجويي  ازمير موفق  به دريافت  مجموعا ۶۳۷ مدال  طلا، نقره  و برنز شدند.
در اين  بازي ها ۱۹۷ مدال  طلا، ۱۹۶ مدال  نقره  و ۲۴۴ مدال  برنز بين ورزشكاراني  كه  عناوين  اول  تا سوم  را كسب  كردند، توزيع  شد.
در پايان  اين  بازي ها روسيه  با كسب  ۲۶ مدال  طلا، ۱۶ نقره  و ۲۳ برنز درصدر جدول  رده بندي  توزيع  مدال ها قرار گرفت .
چين  با ۲۱ مدال  طلا، ۱۶ نقره  و ۱۲ برنز و ژاپن  با ۱۸ طلا، ۱۸ نقره  و ۲۰برنز در رده هاي  دوم  و سوم  ايستادند.اوكراين  با ۱۸ مدال  طلا، ۱۸ نقره  و ۲۰ برنز در رديف  چهارم ، آمريكا با ۱۷طلا، ۱۲ نقره  و ۱۴ برنز در رديف  پنجم  و تركيه  با ده  طلا، ۱۱ نقره  و شش  برنز در رديف  هشتم  جدول  جاي  گرفتند.در اين  جدول  تيم  ايران  با كسب  دو مدال  طلا، شش  نقره  و چهار برنز دررده  نوزدهم  ايستاد.
واليبال پربيننده ترين ورزش دانشجويان
مسابقات  واليبال  با ۴۶ هزار و ۷۹۱ تماشاگر، پربيننده ترين  رشته  ورزشي در طول  بازيهاي  جهاني  دانشجويان  در ازمير بود.در طول  ۱۱ روز برگزاري  اين  بازيها، ۳۰ هزار و ۸۹۷ تن  مسابقات  بسكتبال ، ۲۹ هزار و ۴۵۵ تن  مسابقات  فوتبال  و ۲۹ هزار و ۴۵۵ تن  نيز مسابقات  دو وميداني  را تماشا كردند.در اين  دوره  مسابقات ، هندبال  با ۱۱ هزار و ۲۱۲ تماشاگر پنجمين  رشته ورزشي  محبوب  تماشاگران  داخلي  و خارجي  بود.مسابقات  تكواندو در بازيهاي  دانشجويي  ازمير را شش  هزار و ۸۸ تن  ومسابقات  كشتي  را نيز چهار هزار و ۱۳۶ تن  تماشا كردند.تيراندازي  با كمان  با يك  هزار و ۴۹۵ تماشاگر و شمشيربازي  با يك  هزار و۱۸۵ تماشاگر كمترين  تعداد تماشاگر را در جريان  اين  بازيها جذب  كردند.به  گفته  ناظران  آگاه ، دوري  سالنهاي  محل  برگزاري  مسابقات  از يكديگر ومركز شهر، از عمده ترين  عوامل  استقبال  اندك  تماشاگران  در طول  برگزاري بازيهاي  دانشجويان  جهان  بود.سالنهاي  ورزشي  موجود براي  ورزشهاي  مختلف  در نقاط مختلف  ازمير پراكنده شده  بود و بعد مسافت ، مانع  عمده اي  براي  رسيدن  به  اين  سالنها بود.

نگاه
۷ هزار ورزشكار در يونيورسياد ۲۳
بيست  و سومين  دوره  بازيهاي  جهاني  دانشجويان  جهان  در ازمير تركيه  از نظرتعداد كشورها و همچنين  ورزشكاران  شركت كننده  و كيفيت  برگزاري  در تاريخ مسابقات  ورزشي  دانشگاهي  كم  نظير بوده  است .
رشته  دو و ميداني  با ۹۸۳ ورزشكار شامل  ۴۱۷ ورزشكار زن  و ۵۶۶ ورزشكارمرد بيشترين  تعداد ورزشكار را در بين  رشته هاي  ورزشي  اين  بازيها دارا بود.
در رشته  دو و ميداني  در بخش  زنان  ورزشكاران  ۹۶ كشور جهان  و در بخش مردان  نيز ورزشكاران  ۱۰۲ كشور جهان  به  رقابت  پرداختند.
در رشته  بسكتبال  ۲۴۵ بازيكن  زن  و ۳۶۹ بازيكن  مرد در قالب  هفت  گروه  چهارتيمي و يك  گروه  سه  تيمي در بخش  مردان  و چهار گروه  پنج  و يك  گروه  شش  تيمي در بخش  زنان  به  ميدان  رفتند.
در رشته  واليبال  مجموعاًِ ۵۱۸ ورزشكار شامل  ۲۳۰ بازيكن  زن  و ۲۸۸ بازيكن مرد در قالب  چهار گروه  شش  تيمي در بخش  مردان ، دو گروه  شش  و دو گروه  پنج تيمي در بخش  زنان  شركت  داشتند.
در رشته  شنا مجموعاًِ ۵۱۳ شناگر شامل  ۲۰۳ ورزشكار زن  و ۳۱۰ ورزشكار مردبه  آب زدند و رقابت  كردند.
در رشته  شنا ۶۸ كشور شناگر مرد و ۶۰ كشور شناگر زن  به  اين  مسابقات اعزام  كرده  بودند.
در رشته  تكواندو ۱۳۶ تكواندوكاي  زن  از ۵۴ كشور جهان  و ۲۱۸ تكواندوكاي مرد از ۶۴ كشور جهان  به  روي  شياپ  چانگ  رفتند.
در كشتي  زنان  ۸۶ كشتي گير زن  در رشته  كشتي  آزاد و ۲۷۸ كشتي  گير مرد در كشتي  آزاد و فرنگي  از ۴۶ كشور جهان  در روي  تشك  كشتي  رقابت  كردند.
در بازيهاي  دانشجويان  جهان  در ازمير، دانشجويان  ورزشكار ۴۷ كشور جهان در رشته  شمشيربازي  در بخش  مردان  و ۴۱ كشور در بخش  زنان  روي  تخته  به  شمشيربازي  پرداختند.
در رشته  تنيس  ورزشكاران  زن  ۵۳ كشور و ورزشكاران  مرد از ۵۶ كشور جهان شركت  داشتند.
جورج  كيليان  رئيس  فدراسيون  بين المللي  ورزشهاي  دانشجويي  در ارزيابي  اين  بازيها گفت : در بازيهاي  ازمير مجموعاًهفت  هزار و ۸۰۵ ورزشكار از ۱۳۱ كشور جهان  شركت  داشتند.
وي  با عنوان  اين  كه  در بازيهاي  سال  ۲۰۰۱ پكن  شش  هزار و ۶۵۷ تن ، دربازيهاي  دايگو كره  جنوبي  شش  هزار و ۶۴۳ تن  شركت  داشتند، گفت : تعدادورزشكاران  شركت كننده  در ازمير يك  ركورد محسوب  مي شود.
به  گفته  وي  در اين  بازيها شناگران  مرد و زن ، ۱۶ ركورد جديد به  جاگذاشتند.

سايه روشن
آينده ورزش دانشجويان
شهر ازمير تركيه ميزبان بيست وسومين دوره بازيهاي دانشجويان جهان بود. ازمير تركيه محل تلاقي نيروهاي ورزش دانشگاهي بود. اين قشر از ورزشكاران هميشه در بخش اروپا به ويژه اروپاي شرقي براي خود جايگاهي داشتند. بزرگترين قهرمانان بزرگ جهان از ورزش دانشگاه ها قدم به عرصه المپيك و بازيهاي جهاني گذاشتند.
اتحاد جماهير شوروي قهرمانان بزرگ المپيكي خود را از دانشگاه ها به روي سكوهاي طلايي فرستاد. ورزش در دانشگاه هاي ما طي نيم قرن اخير هنوز نتوانسته از جايگاه ورزشي خود يك تعريف جامع و جهاني بدهد. كلاً فرهنگ حاكم بر ورزش ما نيز اين عرصه را به گونه اي باز نكرده بود كه دانشجويان ما در فرصت هاي مناسب بتوانند در كنار تحصيل بطور جدي ورزش قهرماني را نيز دنبال كنند.
تعريف كلي ورزش در دانشگاهها و در نزد دانشجويان در چارت هاي تعيين شده نيز هنوز كامل نيست و براي رسيدن به يك هدف مشخص در اين بخش از فعاليت هاي ورزشي بايد برنامه ريزي كلان كرد. نتايج حاصله از بازيهاي دانشجويان در ازمير نشان داد كه بايد در اين زمينه بيشتر كار كنيم و با توجه به پتانسيل موجود ورزش كشورمان نيروهاي فرهنگي خود را به گونه اي صف آرايي نمائيم كه دانشجويان ما بتوانند در رشته هاي مختلف ورزشي در تيمهاي اعزامي جاي مناسبي براي خود بدست آورند.
كسب دو مدال طلا در رشته انفرادي كشتي درخور ورزش دانشجويان ما نيست و اميدواريم در آينده با تلاش بيشتر به دست آوردهاي قابل بحث و مهم تري برسيم.
خداحافظ ازمير، سلام بانكوك
بازي هاي دانشجويان  جهان  در ازمير تركيه  به پايان رسيد و پرچم  بازيها به  تايلند ميزبان  دوره  بعدي  در سال  ۲۰۰۷ سپرده شد.
در مراسم  اختتاميه  بازيها كه  در ورزشگاه  آتاتورك  ازمير برگزار شد، شهردار ازمير گزارشي  از روند بازيها ارائه  داد و جرج  كيليان  رئيس  مجمع  عمومي  فدراسيون  جهاني  ورزش  دانشجويان  (فيزو)ازمير را در برگزاري  اين  مسابقات ، موفق  ارزيابي  كرد.
كيليان  گفت : تركيه  با ميزباني  خوب  و برگزاري  موفق  اين  بازيها توانست پيام  صلح ، دوستي  و آشتي  ميان  ملتها را منتقل  سازد.
در اين  مراسم  كه  ورزشكاران  باقي  مانده  در دهكده  المپيك  و از جمله  اعضاي تيمهاي  فوتبال ، تكواندو، بسكتبال ، واليبال  و دو و ميداني  كاروان  ايران  هم حضور داشتند، با خاموش  كردن  مشعل  المپيك ، پايان  يافتن  بازيها رسما اعلام شد.
گروه  كر سرود بدرود المپيك  را اجرا كرد و پرچم  بازيها به  نماينده بانكوك ميزبان  بيست  و چهارمين  دوره  المپيك  دانشجويان  جهان  در سال  ۲۰۰۷سپرده  شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |