شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۰ - Sep 3, 2005
انتقاد يك مسئول بهداشتي از نابساماني بهداشت در نانوايي ها
فقط ۴۰ درصد نانوايان
ضوابط بهداشت فردي را رعايت مي كنند
عامل اصلي رعايت نشدن اصول بهداشت فردي ،نبودن متصديان اصلي نانوايي ها و اجاره دادن اكثر نانوايي ها به افراد غير مسئول است
000819.jpg
گروه اجتماعي:  رعايت نكردن بهداشت محيط و فردي در برخي نانوايي ها يكي از عوامل گسترش بيماريهاي واگير و عفوني است.
علاوه بر مسايل بهداشتي، استفاده از جوش شيرين در تعداد محدودي از نانوايي ها نيز مي تواند بر سلامت افراد جامعه _ به خصوص كودكان- تاثير نامطلوب بگذارد.
مدير بررسي بهداشت اماكن وزارت بهداشت در اين باره به خبرگزاري فارس گفت: فقط حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد كارگران نانوايي ها در كشور ضوابط بهداشت فردي را رعايت مي كنند.
سيدرضا غلامي  افزود: عامل اصلي رعايت نشدن اصول بهداشت فردي كارگران نانوايي ها نبودن متصديان اصلي نانوايي ها در محل نانوايي و اجاره دادن اكثر نانوايي ها به افراد غير مسئول و نيز جابه جايي مكرر كارگران نانوايي ها به علت مهاجر بودن آنهاست.
وي ادامه داد: اكثر كارگران نانوايي ها به خصوص در تهران از استانهايي خاص به تهران مهاجرت مي كنند و به صورت فصلي مشغول به كار مي شوند و چون جا به جايي در ميان آنها بسيار زياد است نظارت و كنترل مستمري بر نحوه كار آنها وجود ندارد. البته وزارت بازرگاني و اتحاديه نانوايي ها نيز در اين زمينه با وزارت بهداشت همكاري ضعيفي دارند.
وي گفت: از نظر بهسازي محيط نانوايي ها، البته وضعيت بهتر است و حدود ۷۰ درصد نانوايي ها اصول بهسازي محيط را شامل كاشي كاري مناسب، كف سازي مناسب، داشتن انبار آرد و... رعايت مي كنند.
غلامي اضافه كرد: درمورد مصرف جوش شيرين نيز حدود ۸۶ درصد نانوايي ها در كشور از جوش شيرين استفاده نمي كنند اما هنوز حدود ۱۴ درصد نانوايي هاي كشور از جوش شيرين استفاده مي كنند.  البته اين آمار در تهران كاملا متفاوت است و بيش از ۶۵ درصد نانوايي هاي تهران به خصوص لواشي ها هنوز از جوش شيرين استفاده مي كنند.
وي گفت: از نظر بهسازي محيط نيز در تهران حدود ۳۰ درصد نانوايي ها همه اصول بهسازي را رعايت مي كنند و ۷۰ درصد آنها همه ضوابط را رعايت نمي كنند و ممكن است فقط يك يا چند مورد از ضوابط در اين نانوايي ها رعايت شود.
وي افزود:   مشكل اصلي نان در تهران استفاده بيش از حد از جوش شيرين در نان است كه عوارض بسياري براي مردم به خصوص زنان دارد، كه علت اصلي آن تنبلي نانوايي ها براي صرف وقت بيشتر براي تخمير آرد با خميرمايه است و مي خواهند ظرف مدت كوتاهي خمير نان را با جوش شيرين به صورت مصنوعي تخمير كنند در حالي كه كيفيت آرد نانواييهاي تهران از همه جاي كشور بهتر است و به خوبي با خمير مايه در صورت صرف زمان كافي تخمير مي شود.
غلامي گفت: قرار بود كميته ساماندهي نانواييهاي تهران با همكاري سه دانشگاه علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران و نيز اتحاديه نانواييهاي استان تهران و وزارت بازرگاني ساماندهي شود، آيين نامه فعاليت اين كميته تدوين شده و قرار بود ضوابط اجرايي نيز تدوين و كار شروع شود كه متاسفانه شيوع وبا در كشور و آماده باش نيروهاي بهداشت محيط براي كنترل آن موجب غير فعال شدن اين كميته كاري شد.
عكس تزئيني است

معاون سازمان ثبت احوال:
شناسنامه رايانه اي، پايان سال سراسري مي شود
ايسنا: معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور گفت: صدور شناسنامه هاي رايانه اي تا پايان امسال سراسري مي شود.
مهندس عبودي در گفت وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه تاكنون در ۱۱۲ شهر كشورمان شناسنامه  رايانه اي صادر شده است و صدور آن در ساير استانها نيز بتدريج ادامه مي يابد، افزود: تا پايان سال ۸۴ صدور شناسنامه رايانه اي براي نوزادان سراسري شده و از ابتداي سال آينده براي هيچ نوزادي شناسنامه غيررايانه اي صادر نمي شود.
وي درخصوص ايمني شناسنامه هاي جديد گفت: شناسنامه هاي رايانه اي به صورت پيچيده طراحي و مندرجات آن با روكش ايمني پوشش داده شده است و بوسيله دستگاه حرارتي پرس مي شوند و امكان جعل آن وجود ندارد.
عبودي افزود: صدور شناسنامه رايانه اي براي افراد بالاي ۱۵ سال هم در مرحله مطالعه است كه پس از حصول نتايج، شناسنامه جديد جايگزين شناسنامه هاي قديمي مي شود.
وي تصريح كرد: سيستم هاي صدور شناسنامه در كليه ادارات و سازمان ها مستقر شده است و با  آموزش پرسنل و نصب سخت افزارها و نرم افزارها امكان صدور اين شناسنامه براي همه نوزادان تا پايان سال ۸۴ مهيا مي شود.
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال در ادامه به تعداد نوزادان متولد شده در ۵ ماه گذشته سال جاري اشاره كرد و به ايسنا گفت: از ابتداي سال ۸۴ تاكنون ۴۹۵ هزار و ۵۰۰ نوزاد متولد شده اند و از سوي سازمان ثبت احوال براي آنها شناسنامه صادر شده است.
به گفته وي سال گذشته مجموعا براي يك ميليون ۱۷۲ هزار و ۶۴۴ نوزاد شناسنامه صادر شد.
عبودي همچنين از فراگير شدن صدور كارت شناسايي ملي خبر داد و به ايسنا گفت: سال گذشته اين كارت براي جمعيت شهري صادر شد كه از امسال براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، اين كارت براي روستاييان نيز صادر خواهد شد.

پليس كوهستان، شكل گرفت
ايلنا: پليس كوهستان در ۵ محور كوهستاني، دركه، دارآباد، دربند، ولنجك و جمشيديه مستقر مي  شود كه تاكنون دو اكيپ در «دركه» و ولنجك ساماندهي شده  اند.
سرهنگ علي صدوقي، مديركل تربيت بدني نيروي انتظامي تهران بزرگ، در اين باره گفت: هدف از افتتاح و تشكيل پليس كوهستان اين است كه مردم در محورهاي كوهستاني احساس آرامش كامل داشته باشند.
وي افزود: از نيروهاي مردمي كه عمدتاً از قشر تحصيل كرده هستند؛ براي تشكيل پليس كوهستان استفاده مي  كنيم و اين افراد از لحاظ قدرت بدني، توانايي كوهنوردي و كمك به مردم شرايط لازم را دارند. صدوقي، با اشاره به اينكه با حضور پليس  هاي افتخاري، امنيت مناسبي در محورهاي كوهستاني برقرار مي  شود، گفت: در كنار اين نيروها، ماموران پليس نيز حضور دارند و تلفيقي از اين دو براي تامين امنيت كوه  ها تلاش مي  كنند. به گفته وي، پليس  هاي افتخاري جليقه  هاي مخصوص به تن دارند كه روي آن عنوان «پليس افتخاري» نوشته شده است و هيچ تجهيزات ديگري در اختيار نخواهند داشت. مديركل تربيت بدني نيروي انتظامي تهران بزرگ، تصريح كرد: پليس  هاي افتخاري به صورت فشرده آموزش  هايي را براي كمك به مردم فرا مي  گيرند كه مهمترين آن آموزش  هاي مربوط به امداد و نجات است. صدوقي افزود: پليس افتخاري علاوه بر تامين خواسته  هاي پليسي مردم، نسبت به مسائلي كه براي كوهنوردان اتفاق مي  افتد به آنها كمك خواهد كرد.

براساس يك تحقيق جديد اعلام شد
ضريب هوشي مردان بيشتر از زنان است
گروه اجتماعي: اختلاف بر سر توانايي هاي زنان و مردان، هميشه موجب برتر بيني يكي از دو جنس را پديد مي آورد.
عليرغم بسياري از تحقيقات در اين باره و تاكيد مكرر به توانايي هاي بالقوه هر يك از دو جنس زن يا مرد در مواردي خاص، خبرگزاري فارس به نقل از بي بي سي اعلام كرد مطالعات جديد دانشمندان اعتقاد ديرينه مردان را مبني بر اينكه آنها داراي مغز بزرگتر و ضريب هوشي بالاتري نسبت به زنان هستند، را تاييدمي كند .
اين پايگاه خبري گزارش داد: دانشمندان ياد شده معتقدند كه مردان از زنان باهوش ترند به خاطر همين اغلب استادان بزرگ شطرنج و برندگان جايزه نوبل مرد هستند.
دانشمندان اعلام كرده اند كه ميانگين ضريب هوشي مردان ۵ درجه بيشتر از زنان مي باشد، وبه همين دليل است كه مردان معمولا در شطرنج، رياضي و فيزيك از زنان قوي تر جلوه مي كنند.
ولي در مقابل، برخي محققان نيز معتقدند كه ضريب هوشي معيار مناسبي براي برتر دانستن مردان نسبت به زنان از لحاظ هوش نيست.
اين عده از محققان، دليل اينكه مردان جايزه نوبل را بيشتر از زنان مي برند در اين مي دانند كه مردان مدت طولاني تري كار مي كنند و پشتكار قوي تري دارند.
اين محققان به مرداني كه ضريب هوشي بالايي دارند ولي هيچ مسئوليت اجتماعي را قبول نمي كنند اشاره مي كنند و مي گويند بالاتر بودن بهره هوشي مردان به هيچ وجه نبايد مانع تلاش زنان براي دستيابي به موفقيتهاي بزرگ علمي شود.
در همين حال، يك مؤسسه تحقيقات اجتماعي در اسكاتلند گزارش داد تحقيقات انجام شده توسط اين مؤسسه نشان مي دهد، مردان اسكاتلندي نسبت به ۴۰ سال پيش دو برابر بيشتر نسبت به زنان خاضع تر شده اند.
بر اساس اين گزارش، اكثر اين مردان در اطاعت از فرامين همسرانشان به انجام كارهاي خانه همچون آشپزي و بچه داري مي پردازند.
برخي معتقدند كاركردن مردان اسكاتلندي به علت خسيس بودن ذاتي آنها است.

وعده فرمانده نيروي انتظامي براي امنيت بيشتر در تهران
برخورد با مزاحمان خياباني شديدتر مي شود
فارس: فرمانده نيروي انتظامي گفت پليس به منظور افزايش ضريب امنيت اجتماعي شهروندان تهراني از نيمه شهريور با هماهنگي همه دستگاه هاي ذيربط برخورد با مزاحمان و اراذل و اوباش را تشديد مي كند.
سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي با اعلام اين مطلب اظهار داشت: به منظور بررسي راه هاي پيشگيري از جرايم با اولويت بهبود امنيت اجتماعي به خصوص براي شهروندان تهراني جلسه اي با دادستان تهران، بسيج و سازمان اطلاعات تهران داشتيم كه با توجه به گشايش مدارس ، افزايش خريد خانواده ها و رفت و آمد آنها در بازار و معابر عمومي و نگراني آنها از مزاحمت هاي خياباني تصميم گرفته شد برخورد با مزاحمان و اراذل و اوباش تشديد شود.
او با اشاره به اينكه مردم تماس هاي زيادي در اين رابطه با پليس داشته اند ، تصريح كرد: ما هم در پاسخ به خواسته شهروندان در نظر داريم از ۱۵ شهريور ماه با هماهنگي همه دستگاههاي ذيربط براي افزايش ضريب امنيت اجتماعي در تهران ، برخورد با مزاحمان خياباني و اراذل و اوباش را تشديد كنيم.
فرمانده نيروي انتظامي كه در گفت گو با سايت پليس سخن مي گفت، افزود: جزييات اين طرح از طرف مسوولان اجرايي به موقع اعلام خواهد شد.
رييس پليس كشور يكي ديگر از اهداف اين نيرو را برخورد با كاروان هاي عروسي كه در داخل شهر آسايش شهروندان را سلب مي كنند ، برشمرد و گفت: عروسي يك امر مباركي است و ما هم به همه جواناني كه اين ايام خجسته را براي عروسي انتخاب مي كنند، تبريك مي گوييم، اما اينكه برخي به دليل عروسي ،كاروان راه بيندازند و براي مردم مزاحمت ايجاد كنند، منطقي نيست.
سردار احمدي مقدم با تاكيد براينكه شادي حق مسلم مردم است ، خاطر نشان كرد: بسياري از شهروندان شب ها براي تفريح از منزل خارج مي شوند ، اما گاهي به علت راه افتادن اين كاروان هاي عروسي در راه بندان ها وترافيك بسيار طولاني گرفتار مي شود و از اين موضوع شكايت دارند.
وي اضافه كرد: اگر كسي مي خواهد شادي كند نبايد معابر عمومي را براي اين كار انتخاب و آنجا را سد كند و پليس هم در پاسخ به مطالبه شهروندان با افرادي كه اقدام به اين كار مي كنند ابتدا با راهنمايي و ارشاد و در صورت رعايت نكردن حقوق ديگران ، بر اساس وظايف قانوني خود حتما برخورد مي كند.

تسهيلات ويژه براي ترخيص خودروهاي توقيفي
ايسنا: نيروي انتظامي به مناسبت عيد سعيد مبعث تسهيلات ويژه اي براي ترخيص خودروهايي كه به لحاظ عدم رعايت مسائل اخلاقي و اجتماعي توقيف شده اند، ارايه مي كند.
برابر موافقت فرمانده ناجا، بر اين اساس مالكين اين دسته از خودروها مي توانند از تاريخ ۱۲ شهريور ماه جاري با بهمراه داشتن مدارك مالكيت خودرو به واحدهاي توقيف كننده مراجعه كنند.گفتني است مالكيني كه خودروي آنها با حكم مقام قضايي توقيف شده اند، مشمول اين تسهيلات قرار نمي گيرند.

ثبت خلاصه معاملات پس از ۵۰ سال
فارس: مديركل اسناد و املاك تهران گفت: ثبت تمامي خلاصه معاملات  معوقه تهران پس از گذشت ۵۰ سال از سوي ثبت استان تهران انجام شد. حميدرضا آدابي افزود: عدم ثبت خلاصه معاملات صورت گرفته طي ۵۰ سال گذشته در تهران يكي از مشكلات عمده سازمان ثبت بود كه با اقدامات صورت گرفته توانستيم تمامي خلاصه معاملات معوقه را ثبت كنيم.

دستورالعمل پيشگيري از وبا در مدارس تدوين شد
ايسنا: رئيس اداره سلامت جوانان و مدارس وزارت بهداشت از تدوين دستورالعمل اجرايي پيشگيري از وبا در مدارس سراسر كشور خبر داد.در اين دستورالعمل بر رعايت بهداشت فردي، آب آشاميدني، كنترل و نظارت بوفه هاي مدارس، استفاده از وسايل شخصي تاكيد شده است. دكتر گلايول اردلان در اين باره گفت: اين دستورالعمل در نشستي با حضور مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش، رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت و همكاران اداره سلامت جوانان و مدارس وزارت بهداشت و اداره سلامت محيط و كار تدوين شد.

ارسال محموله دارويي هلال احمر به كاظمين
مهر: جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران اقدام به ارسال محموله دارويي و امدادي به شهر كاظمين عراق نمود.در پي حملات تروريستي روز گذشته به زائران حرم مطهر امام موسي كاظم(ع) در شهر كاظمين كه منجر به شهيد و مجروح شدن تعداد زيادي از آنان شد، كمك هاي انسان دوستانه دارويي و امدادي به وزن ۱۰ تن توسط جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران به كشور عراق ارسال شد.

آب شرب سرعين سالم و بهداشتي است
مهر:  معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي استان اردبيل اعلام كرد: آب شرب سرعين سالم و بهداشتي بوده و تاكنون هيچ گونه آلودگي ميكروبي در آن مشاهده نشده است.
مهندس اديب گفت: اصولا بايد در مسافرتها از آب بسته بندي شده استفاده شود و دليل آن هم اين است كه اين آبها داراي املاح تنظيم شده و عدم اختلالات الكتروليتي بوده و به دليل دارابودن املاح تثبيت شده مورد توجه و استفاده مردم و مسافران قرار گرفته است.

داروساز كم داريم
000816.jpg
ايلنا: اكنون كشور حداقل با كمبود ۱۸۰۰ داروساز مواجه است. دكتر ابوالحسن احمدياني، معاون وزير بهداشت گفت: با توجه به افزايش تعداد كارخانجات دارويي و تعداد واحدهاي داروخانه در كشور، حمايت و توسعه دانشكده  هاي داروسازي كشور ضروري است.وي گفت: هم  اكنون ميانگين دكتر داروساز در كارخانه  هاي داروسازي كشور ۸/۵ نفر است كه اين رقم بايد به ۱۰ نفر برسد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |