شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۰ - Sep 3, 2005
سيستم ردياب پاسپورت
با استفاده از اين دستگاه مدارك جعلي مسافران و مهاجران
قابل شناسايي خواهد بود
000822.jpg
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: يك هواپيماي مسافربري مي تواند سيصد مسافر را بر روي باند فرودگاه هيترو لندن به زمين بنشاند، اما چه كسي از هويت واقعي اين مسافران هنگام ورود به اين كشور با خبر است. مسافران هواپيما فقط در هنگام ورود به فرودگاه پاسپورت ها و مدارك شان كنترل مي شود، اما كسي نمي داند كه آيا آنها در طول مسير مسافرتشان پاسپورت هاي خود را عوض كرده اند يا نه؟
اين امكان وجود دارد كه مسافران بدون مدارك يا مدارك جعلي به منطقه مورد نظر بروند و سپس موضوع پناهندگي خود را اعلام كنند. در حال حاضر دولت بريتانيا نمي داند به درستي چه تعدادي مهاجر غير قانوني در آن كشور زندگي مي كنند و همين امر موجب نگراني بريتانيا شده است و همه اين مسائل از بمب گذاري هاي اخير سرچشمه مي گيرد. اين كه چگونه بمب گذار حادثه لندن با گذرنامه باطل شده و از طريق قطار يورو استار به پاريس رفته بسيار عجيب است.
هر چند دولت بريتانيا كوشش زياد و سرسختانه اي براي جلوگيري از هرگونه خطا در مرزهاي خود مي كند ولي هنوز امكان ورود اشخاص با گذرنامه جعلي و يا مخدوش به اين كشور وجود دارد.
راجو ايدن، مخترع دستگاهي است كه اين مشكل را تا حدودي حل مي كند. وي مي گويد: معمولاً  كاري كه افراد غير واجد شرايط براي گرفتن پناهندگي خود هنگام ورود به فرودگاه هيترو لندن مي كنند اين است كه مدارك خود را در دستشويي دور مي اندازند و وقتي كه به مقصد مي رسند با نقشه اي از پيش طراحي شده دروغين موضوع را طوري جلوه مي دهند كه مداركشان گم شده و به اين ترتيب سعي در قانع كردن مأموران در اين مورد دارند.
راجر ايدن مخترع اين سيستم ردياب معتقد است كه با استفاده از اين تكنولوژي مي توان از صحت مدارك مسافرتي اشخاص زودتر باخبر شد.
اين سيستم ردياب با كاهش زمان بررسي مدارك از ورود مهاجران و مسافران با مدارك جعلي جلوگيري مي كند.هزينه اين دستگاه به ازاي هر مسافر كمتر از ۵ سنت است.
پيتر اسميت، مسئول امنيت پرواز فرودگاه هيترو لندن در اين زمينه مي گويد: به طور كلي مرزهاي كشور بريتانيا و بويژه فرودگاه هاي اين كشور در معرض خطر هستند و در حال حاضر بسياري از كساني كه مجاز نيستند به بريتانيا سفر كنند مي توانند وارد اين كشور شوند. دولت بريتانيا نياز به ديده باني مجهز و نظارت دقيق بر حركت مسافران و جهانگردان در كشور دارد. وي كه بيش از ۳۰ سال سابقه كار در بخش امور حفاظت و امنيت شركت هواپيمايي دارد معتقد است براي جلوگيري از ورود مهاجران غيرقانوني، كشورها نياز به سيستم هاي كارآمد، هماهنگ و مشابه دارند.
ولي سؤال اين است كه چه كسي بايد هزينه اين گونه سيستم ها را بپردازد؟
شركت هاي هواپيمايي در حال حاضر متحمل فشارهاي مالي هستند و رغبتي به اجراي سيستم هايي كه هزينه هاي بيشتري در پي دارد نشان نمي دهند، زيرا معتقدند اين هزينه ها را دولت بايد پرداخت كند.
طبق آمار منتشر شده تا سال ۲۰۱۰ هر ساله بيش از صد ميليون مسافر و مهاجر از فرودگاه ها و مرز هاي بريتانيا عبور خواهند كرد. دولت بريتانيا سعي دارد هر چه زودتر راه هاي متفاوتي براي جلوگيري از عبور مهاجران غيرقانوني و حملات تروريستي پيدا كند و به همين جهت از طرح راجر ايدن حمايت كرده است.

مشتركين شبكه هاي اينترنت پرسرعت ژاپن
از مرز ۲۰ميليون نفر فراتر رفت
توكيو- ايرنا: گزارش وزارت امور عمومي ژاپن نشان مي دهد كه شمار مشتركين خطوط اينترنت پرسرعت (برود باند) در اين كشور براي نخستين بار از مرزي ۲۰ميليون نفر فراتر رفته است.
براساس گزارش اين وزارتخانه در روز پنجشنبه ، شمار مشتركين خطوط سريع اينترنتي در ژاپن به حدود ۲۰ميليون و ۵۷۸هزار نفر رسيده كه نسبت به سال قبل چهار ميليون نفر بيشتر شده است.
اين گزارش نشان مي دهد كه بيش از ۱۴ميليون نفر از اين آمار ، مشترك خطوط سريع اينترنتي از نوع «دي اس ال» هستند.
مشتركين خطوط سريع اينترنتي از نوع فيبرنوري هم با نزديك به ۳ميليون و ۵۰۰ هزار نفر مشترك در رده دوم خطوطي است كه در ژاپن توانسته مشترك جذب كند.
خطوط كابلي و خطوط بي سيم هم در رده هاي بعدي قرار دارند كه موفق شده اند مشتري در ژاپن جذب كنند.
دست اندركاران مي گويند كه دادن خدمات آسان و ارزان خطوط سريع از سوي شركت هاي ارايه كننده خدمات اينترنت پرسرعت، سبب افزايش تمايل مردم ژاپن به استفاده از اين خطوط براي اتصال به شبكه اينترنت شده است.
پرسرعت ترين خطوط اينترنتي در ژاپن داراي ۵۰مگابايت سرعت هستند كه به وسيله آن مي توان در زماني بسيار كوتاه به اطلاعات در شبكه اينترنت دسترسي يافت و يا اطلاعات خود را ارسال كرد.
هم اكنون هزينه اشتراك خطوط سريع اينترنتي در ژاپن كه تقريبا سه ماه نخست رايگان ارايه مي شود، حدود ۳هزار و ۵۰۰ين معادل حدود ۳۵ دلار در ماه است كه معادل دستمزد سه ساعت كار يك كارگر است.

استقرار نخستين رصدخانه ثابت در قطب شمال
000828.jpg
گروه دانش- علي اصغر محمدي: در ادامه كوشش براي كشف اسرار تغيير آب و هوا و شرايط جوي، گروهي از دانشمندان بين المللي يك رصدخانه ثابت را در نزديكي قطب شمال مستقر كرده اند.
دانشمندان بر اين باورند كه نخستين نشانه هاي تغييرات جوي بر روي كره زمين در ابتدا در مناطق قطبي شمال نمايان مي شود كه با توجه به گرم شدن قطب شمال در سال هاي اخير دانشمندان سرعت گرم شدن جهان را با گرم شدن قطب شمال مي سنجند.
گرم شدن هوا و آب شدن يخ ها تغييراتي را در دماي آب اقيانوس ها كه به نوبه خود تأثيري شگرف در چرخش اقيانوس به جاي مي گذارد را در پي دارد.
پروفسور «كلي فالكنر» ، اقيانوس شناس دانشگاه ايالتي اورگان در اين مورد مي گويد: من مي خواهم شرايط جوي زمين را با كار قلب انسان مقايسه كنم، گرما به قطب شمال پمپاژ مي شود.آبهاي تازه ناشي از ذوب شدن يخها به اقيانوس اطلس سرازير مي شود و وارد شدن آبهاي تازه به اقيانوس در گردش آب اقيانوس و شرايط جوي تأثيري شگفت انگيز مي گذارد.
گرچه هنوز پيش بيني آينده جو زمين بسيار زود است، با اين حال دانشمندان شاهد تغييراتي بوده اند كه يكي از اين تغييرات گرم تر شدن چند درجه اي آبهاي جاري اقيانوس اطلس است. در نتيجه حرارت آبهاي روي سطح يخ نيز كه قطعات شناور يخ را از گرما حفظ مي كند، تغيير مي يابد.
آبهاي روي سطح كه مانند لايه عايق كار مي كند در نقاط معيني ناپديد شده و سپس بازمي گردد. وي مي گويد: بنابراين هدف ما بررسي همه جانبه و تحت نظر قرار دادن آن تصاوير است.
دانشمندان به مطالعات خود براي رد گيري و تحليل يافته هاي جمع آوري شده همچنان ادامه خواهند داد.

لايه اوزون در حال بازسازي است
000825.jpg
گروه دانش:مطالعات جديد دانشمندان نشان مي دهد لايه اوزون كه طي دهه هاي اخير پهناي آن به ويژه در قطب هاي زمين كاهش قابل توجهي يافته بود، در حال بازسازي خود است.
نشريه بين المللي تحقيقات ژئوفيزيك اعلام كرد، مطالعات جهاني جديد نشان مي دهد لايه اوزون ديگر در حال كاهش حجم نيست. بر اساس اين مطالعه كه با استفاده از اطلاعات ماهواره هاي فضايي و ايستگاه هاي زميني انجام شده است، در برخي از نقاط زمين لايه اوزون در حال افزايش است. اين در حالي است، كه طي دهه هاي اخير بر اثر گسترش مواد شيميايي و گازهاي گلخانه اي، لايه اوزون در برخي از مناطق زمين بسيار نازك و حتي سوراخ شده بود.
پژوهشگران مي گويند اين واقعيت شايد نشان دهنده اين باشد كه لايه اوزون در حال ترميم است، اما بايد در اين زمينه تحقيقات بيشتري انجام شود.
لايه اوزون، زمين را از انعكاس اشعه مضر فرابنفش محافظت مي كند. اشعه فرابنفش عامل اصلي بيماري سرطان پوست به شمار مي رود.

توليد سخت ترين ماده جهان با استفاده از فناوري  نانو
ايرنا: محققان موفق شده اند در آزمايشگاه و با استفاده از فن آوري نانو و ذرات كربن، ماده اي با سختي بالاتر از سختي الماس توليد كنند.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوساينتيست» ، ماده جديد به نام «اي سي ان آر» با فشردن و حرارت دادن نوعي از مولكولهاي كربن به نام كربن-۶۰ توليد شده است.
مولكول كربن-۶۰ متشكل از ۶۰ اتم كربن با ساختارهاي پنج و شش ضلعي و مشابه توپ فوتبال است و به خودي خود ماده بسيار سختي محسوب مي شود.
دانشمندان دانشگاه «بيروث» در آلمان با فشردن مولكولهاي ماده كربن-۶۰ فشاري معادل ۲۰۰ برابر فشار اتمسفر و حرارت دادن آن تا دماي ۲۲۲۶درجه سانتيگراد موفق به توليد سخت ترين ماده جهان شده اند.
ماده «اي سي ان آر» ۰‎/۳درصد از الماس سخت تر بوده و تحمل آن در برابر فشار از تمامي مواد شناخته شده موجود در جهان بيشتر است.
دانشمندان عقيده دارند مي توان كاربردهاي گسترده اي براي ماده جديد در نظر گرفت.
اين ماده با قابليت تحمل دماهاي بسيار بالا و حتي بالاتر از حداكثر دماي تحمل شونده توسط الماس، مي تواند براي حفاري هاي بسيار عميق و يا صيقل دادن موادي كه خود ساينده مواد معمولي هستند، مورد استفاده قرار بگيرد.
ماده «اي سي ان آر» به صورت انبوه قابل توليد است و احتمالا در آينده نزديك در صنايع مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

يافته هاي جديد در مورد نحوه بروز پاركينسون
ايرنا: دانشمندان دانشگاه علوم اعصاب بوفالو براي اولين بار نحوه پيشرفت بيماري پاركينسون را كشف كردند.
به گزارش يك پايگاه اينترنتي اين گروه سمي به نام روتنون را يافتند كه با تخريب سلول هاي عصبي توليدكننده دوپامين باعث بروز بيماري پاركينسون در انسان مي شود.
دوپامين در بدن براي حركت و كنترل عضلاني ضروري است. درون سلول ها اندامك هايي موسوم به ميكروتوبول وجود دارد كه همچون شاهراهي دوپامين را از سلول هاي توليدكننده به مناطقي از مغز كه مسئول كنترل حركات بدن است منتقل مي كنند. آسيب رسيدن به اين ميكروتوبول ها مانع از رسيدن دوپامين به مناطق كنترل حركات در مغز مي شود. بنابراين اين واسطه عصبي شيميايي در سامانه انتقال سلولي بي حركت مي ماند. سپس دوپامين تجمع يافته در سلول عصبي شروع به تخريب مي كند. نتيجه تخريب دوپامين در بدن آزاد سازي راديكال هاي آزاد سمي است كه سلول هاي عصبي را از بين مي برند.

ايجاد نگراني اعتياد به بازي آنلاين در كره  جنوبي
گروه انفورماتيك:مرگ جوان ۲۸ ساله  كره  جنوبي در پي ۵۰ ساعت بازي آنلاين كه چندي قبل اتفاق افتاد، مسئولان اين كشور را نسبت به سلامت ميليون ها بازيكن اينترنتي در بزرگ ترين كشور شبكه  ارتباطات كابلي، نگران ساخته است.
۷۰ درصد از جمعيت ۴۸ ميليوني كره  جنوبي، از اينترنت استفاده مي كنند و همين امر اين كشور را به عنوان دارنده  بيشترين ميزان ارتباطات شبكه اي جهان معرفي كرده است كه البته تقريبا تمام كاربران آن با مشكل اعتياد اينترنتي مواجه هستند.
هفته  گذشته نيز يك خبرگزاري دولتي كره اعلام كرد كه تعداد جلسات مشاوره براي اعتياد به بازي در سال گذشته ۴ برابر سال پيش از آن شده است.
در سال ،۲۰۰۴ تعداد ۸ هزار و ۹۸۷ جلسه  مشاوره براي جلوگيري از اعتياد به بازي آنلاين برگزار شده است كه در مقايسه، اين تعداد در سال ۲۰۰۳ ، ۲ هزار و ۲۴۳ جلسه بوده است. همچنين در ۷ ماه نخست امسال تعداد اين جلسات به ۷ هزار و ۶۴۹ جلسه رسيده است.

استفاده از سرويس «صدا از طريق اينترنت»
در سيستم مخابرات نيوزلند
شركت مخابرات نيوزلند به منظور ارايه  سرويس صدا از طريق پروتكل اينترنتي، قرارداد ۱۵۱ ميليارد دلاري با شركت فرانسوي آلكاتل امضا كرد.
به گزارش ايسنا، مسئولان شركت مخابرات بر اين باورند كه براي ارايه سرويس هاي جديد و كاهش هزينه ها، تبديل شبكه  تلفني سنتي به شبكه  اينترنتي توانمند در  ۷ سال آينده، لازم و ضروري است. همچنين اين شركت اعلام كرد كه اولين شبكه  ساخت آلكاتل، در سال  ۲۰۰۷ راه اندازي مي شود و انتظار مي رود تا سال ،۲۰۱۲ تمامي  ۱‎/۷ميليون مشترك نيوزلندي تحت پوشش اين شبكه قرار گيرند.

افزايش شديد درآمد بازار تلفن همراه خاورميانه
به گزارش يكي از روزنامه هاي شهر جده، كارشناسان امور ارتباطات، درآمد بازار تلفن همراه خاورميانه را طي  ۵ سال آينده  ۱‎/۶ ميليارد ريال عربستان برآورد كرده اند.
سهم عربستان سعودي از اين درآمد ۱۹ درصد خواهد بود.
به عقيده  كارشناسان، شركت هاي داخلي سعي دارند از طريق تلفن همراه با يكديگر رقابت كنند كه همين موضوع باعث مي شود شركت هاي تلفن همراه جهان به دنبال افزايش تعداد مشتريان خود در منطقه خاورميانه باشند.

Apple تلفن همراه iTunes ارايه مي دهد
قرار است شركت Apple در كاليفرنيا و شركت Cingular Wireless، براي كمپاني Motorola تلفن همراهي طراحي كنند كه از منبع موسيقي Apple موسيقي پخش مي كند.
اين تلفن همراه كه iTunes نام دارد موسيقي مورد نظر كاربر را از مجموعه  موسيقي iTunes شركت Apple ، به تلفن همراه ارسال مي كند.
گفته مي شود كه اين تلفن همراه كريسمس به بازار مي آيد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |