يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۱ - Sep 4, 2005
حضرت امام حسين(ع): كسي كه از راه گناه از پي كاري برخيزد اميدش بيشتر فوت مي شود و از آنچه مي ترسد سريع تر به آن مبتلا مي گردد.
بحارالانوار ،۱۷ ص ۱۴۹
امروز با حافظ
ايزد گنه ببخشد و دفع بلا كند
گر مي فروش حاجت رندان روا كند
يا وصل دوست يا مي صافي دوا كند
ما را كه درد عشق و بلاي خمار كشت
همايش ناصر خسرو در دانشگاه لندن برگزار مي شود
000939.jpg
دانشگاه لندن ميزبان يك همايش بين المللي دو روزه درباره زندگي، آثار و انديشه هاي ناصرخسرو قبادياني شاعر و متفكر ايراني است.
به گزارش رايزني فرهنگي ايران در آلماتي، دراين همايش كه در روزهاي۱۷و ۱۸ سپتامبر(۲۶و ۲۷شهريور) درمحل دانشكده مطالعات شرقي و آفريقايي دانشگاه لندن (سوآز) برگزار خواهد شد، پژوهشگراني از كشورهاي ايران، انگليس، آمريكا، آلمان، امارات متحده عربي، كانادا، روسيه، تاجيكستان و نروژ در قالب ۲۲سخنراني، تازه ترين يافته ها و تحقيقات علمي خود را درباره ناصرخسرو ارايه مي دهند.
بر اساس اين گزارش، به اعتقاد برگزاركنندگان اين همايش، اگرچه چند سده از آشنايي محققان و ايران دوستان با آثار ناصر خسرو قبادياني مي گذرد و در اين مدت تلاشهاي مختلفي براي بررسي آثار و زندگي وي صورت گرفته اما هنوز يك بررسي فراگير و تطبيقي آكادميك درمورد آثار شعر و نثر وي به ويژه در غرب انجام نشده است.
اين گزارش مي افزايد: در اين همايش علاوه بر بررسي آثار ناصر خسرو به زندگي و زمانه وي به عنوان برشي مهم از تاريخ ايران در سده هاي نخستين اسلامي پرداخته خواهد شد.
محورهاي اين همايش دو روزه بين المللي شعر در خدمت فلسفه اخلاقي، شعري كردن خرد توسط ناصر خسرو، زبان، خطابه و كيهان از نگاه ناصر خسرو ،هنر و تكنيك شاعري ناصر خسرو، آفرينش يك ديدگاه جهاني در ساختار شعر ناصر خسرو و مقوله هاي ديني شعر ناصر خسرو است.
همچنين، در اين همايش دو سخنراني ويژه پيش بيني شده كه با عناوين مقولات فلسفي و ادبي در شعر ناصر خسرو و برخي جنبه هاي ترمينولوژي فلسفي در شعر ناصر خسرو به ترتيب توسط پروفسور هرمان لاندوت استاد موسسه مطالعات اسماعيلي در لندن و پروفسور مهدي محقق استاد دانشگاه تهران و موسسه مطالعات اسلامي دانشگاه مك گيل در كانادا عرضه خواهد شد.
از ديگر برنامه هاي اين همايش بين المللي نمايش فيلم مستند يك ساعته اي با عنوان سفرنامه ساخته دكتر رضا صابري است كه به بررسي زندگي و سفرنامه نويسي ناصر خسرو از نگاه دوربين مي پردازد.
همايش شعر فلسفي ناصر خسرو با همت بنياد ميراث ايران، موسسه مطالعات اسماعيلي و دانشگاه لندن سازماندهي و برگزار خواهد شد.

شگفتي محافل هنري جهان از نمايشگاه جنبش هنر مدرن
مهر: برگزاري نمايشگاه جنبش هنر مدرن شامل آثار بزرگترين هنرمندان غربي در موزه هنرهاي معاصر تهران، در رسانه هاي خبري جهان از جمله رويترز و بي بي سي بازتاب داشت.
خبرگزاري رويترز در مطلبي با اظهار شگفتي از برگزاري نمايشگاه جنبش هنر مدرن در تهران نوشت: ايران براي نخستين بار در تاريخ جمهوري اسلامي مجموعه آثاري را به معرض نمايش عموم گذاشته است كه كارشناسان آن را مهم ترين مجموعه آثار هنر مدرن غرب خارج از اروپا و ايالات متحده ارزيابي مي كنند.
اين مجموعه آثار كه قدمت آنها از دهه ۱۸۷۰ آغاز مي شود و تا دهه ۱۹۸۰ ادامه دارد، شامل آثاري از پابلو پيكاسو، كلود مونه، اندي وارهول و جكسن پولاك مي شود.
نمايشگاه جنبش هنر مدرن براي نخستين بار شامل نقاشي هايي است كه پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در هيچ نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار داده نشده اند.
رويترز در ادامه آورده است: يكي از كارشناسان هنري بريتانيا به نام ادوارد لوسي اسميت مجموعه فعلي را مطمئناً يكي از شگفتي هاي بزرگ دنياي موزه هاي بين المللي عنوان مي كند و مي گويد: اين آشكارا مهم ترين مجموعه آثار هنري است كه در مقطع فعلي خارج از مرزهاي اروپا و آمريكاي شمالي برپا شده است. يادداشت اسميت در وب سايت رسمي موزه هنرهاي معاصر آمده است. نمايشگاه جنبش هنر مدرن حركتي جسورانه از موزه اي است كه سال گذشته نمايشگاهي از مجسمه هاي ديمين هرست و هنري مور بريتانيايي برپا كرد و امسال يكي از نقاشي هاي فرانسيس بيكن را پس از ۲۷ سال به بريتانيا فرستاد.
بي بي سي هم در گزارش خود از برپايي نمايشگاه جنبش هنر مدرن در تهران مي نويسد: مجموعه اي از آثار هنر مدرن كه ۲۵ سال گذشته را در انباري گذرانده اند، براي نخستين بار به معرض نمايش عموم گذاشته شدند. بسياري از ۱۸۸ تابلوي موجود در اين نمايشگاه در راستاي توسعه فعاليت هاي فرهنگي ايران از سوي همسر شاه سابق خريداري شده بودند. اين نمايشگاه تا هفت هفته آينده در موزه هنرهاي معاصر تهران برپاست. از جمله تابلوهاي به نمايش گذاشته شده مي توان به پرتره هاي ميك جگر و مائو اثر اندي وارهول و تابلويي از فرانسيس بيكن اشاره كرد.

پنجره ها در صدر فهرست فروش نمايش ها قرار گرفت
نمايش  «پنجره ها» به  كارگرداني  «فرهاد آييش » با پنج  اجرا و دو هزار و۱۷۵ تماشاگر در تالار اصلي  رتبه  نخست  جدول  فروش  تئاتر شهر را به  خود اختصاص  داد.
به  گزارش  روابط عمومي  مجموعه  تئاتر شهر، نمايش  «هشت  لحظه » كار «زهرا صبري » با ۱۱ اجرا در سالن  كوچك  و ۶۹۹ تماشاگر در رتبه  دوم  جدول  جاي گرفت .
«تنها راه  ممكن » به  كارگرداني  «محمد يعقوبي » با شش  اجرا در تالار سايه  و ۴۸۵ تماشاگر در رديف  بعدي  جدول  فروش  جاي  گرفت .
نمايش  «پروانه  و يوغ » به  كارگرداني  «آروند دشت  آراي » با هفت  اجرا و ۳۳۸ تماشاگر در رتبه  چهارم  جدول  فروش  مجموعه  تئاتر شهر قرار دارد.
«ليرشاه » از «سعيد آقايي » با هشت  اجرا و ۲۲۴ تماشاگر در سالن  نو در ديگر رده  جدول  فروش  جاي  دارد.
«ويتسك » كار «مسعود دلخواه » در سالن  قشقايي  با چهار اجرا و ۱۳۷ تماشاگر در پايان  جدول  فروش  قرارگرفت .
مجموعه  تئاتر شهر بر خلاف  گذشته  ريز فروش  نمايش ها را اعلام  نمي كند.

كميته انتخاب نخستين جشنواره فيلم شهر
خبرگزاري فارس: اعضاي كميته انتخاب نخستين جشنواره فيلم شهر طي احكام جداگانه اي در اين جشنواره منصوب و فعاليت خود را آغاز كردند.
به گزارش روابط عمومي  و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در بخش سينمايي و مستند حميد بهمني (نويسنده و كارگردان)،  مسعود اطبايي (تهيه كننده) مصطفي دالايي (فيلمساز)، مهدي عظيمي (سينماگر) و در بخش انيميشن، كوتاه و يك دقيقه اي خانم ها: زهره زارعي و مژگان بني هاشمي  (كارشناسان هنري در عرصه تئاتر و سينما) مهدي فيوضي (فيلمساز)  و مسعود شجاعي طباطبائي (رئيس خانه كاريكاتور ايران)  آثار برتر را براي شركت در بخش مسابقه انتخاب خواهند كرد.بر اساس اين گزارش، اين كميته همزمان با پايان مهلت ارسال آثار بازبيني فيلم هاي بخش هاي مختلف را آغاز نموده است و در روزهاي آتي اسامي آثار راه يافته به بخش مسابقه را اعلام خواهد كرد.

برزيده :
برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس بعيد به نظر مي رسد
عبدالحسين  برزيده  مديرعامل  سابق  انجمن  سينماي  دفاع  مقدس  گفت : برپايي جشنواره فيلم  دفاع  مقدس  در زمان  مقرر به  دليل  آماده  نبودن  شرايط و امكانات بعيد به  نظر مي رسد.
دهمين  جشنواره  فيلم دفاع  مقدس  قرار بود، سوم  خرداد گذشته  درتهران و خرمشهرتوسط معاونت  هنري  بنياد حفظ آثار و نشرارزش هاي  دفاع  مقدس  برگزار شود كه به  دليل  برخي  مشكلات  به  تعويق  افتاد.
در عين  حال  انجمن  سينماي  دفاع  مقدس  به  عنوان  متولي  جديد اين  رويداد، اواخر شهريورماه  جاري  را براي  برپايي  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  تعيين  كرده است .
برزيده  ديروز در گفت وگو با ايرنا، افزود: البته سخن  نهايي  درمورد زمان  و نحوه  برپايي  اين  رويداد را آقاي  شرف الدين دبيرجشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  مي زنند.
وي توضيح  داد: كساني  كه براي  جشنواره  دفاع  مقدس  زمان  تعيين  مي كنند، دغدغه  مسايل  پيراموني  برپايي  جشنواره  را ندارند اما براي  برپايي  اين  رويداد حتي در قالب  جشن  ساده  ، مقدماتي  لازم  است .
محمدرضا شرف الدين  رئيس  انجمن  سينماي  دفاع  مقدس  پيشتر گفت : درصورتي كه  مشكل  نقدينگي  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  برطرف  نشود، اين  رويداد صرفا درقالب  يك  جشن  ساده  برپا مي شود.

برگي از تاريخ
ابوريحان بيروني
ابوريجان بيروني از برجسته ترين دانشمندان سراسر اعصار بشري و از بزرگ ترين دانشمندان ايراني عهد اسلامي، در سال ۳۶۲ ق در شهر بيرون واقع در جمهوري ازبكستان امروزي به دنيا آمد. ۲۵ سال نخست عمر خود را در خوارزم گذراند و علوم مختلف را آموخت. سپس به بخارا، پايتخت سامانيان رفت و در آنجا، از حمايت معنوي امير منصوربن نوح ساماني برخوردار گرديد. در اين دوره، ابوريحان با ابن سينا مكاتبات علمي داشته است. ابوريحان در زمان حكومت سلطان محمود غزنوي به دربار راه پيدا كرد و در سفرهاي جنگي محمود به هندوستان و مسافرت هاي ممتد او به آن ديار، همراه وي بود. او در ضمن اين سفرها بود كه با دانشمندان آن سامان آشنا شد و علاوه بر فراگيري زبان سانسكريت، از علوم و عقايد هندوان نيز آگاهي يافت و كتاب ماللهند را نگاشت. آثار ابوريحان بيروني، محدود به مرزهاي تخصصي رشته هاي دانش بشري در آن روزگار نگرديده، بلكه با انديشه وسيع خود، همه ابعاد معرفت را در برگرفته است. اگر دانش هاي نقلي را كنار بگذاريم وي در معارف عقلي، خصوصاً در شعب علوم اثباتي و انساني، صاحب نظر و موثر است. بيروني نويسنده پركاري بود كه تا بيش از يكصد وشصت اثر از خود برجاي گذاشت. اين كتاب در فنون گوناگون از قبيل رياضي، نجوم، جغرافيا، فيزيك، مكانيك، طبيعي، گياه شناسي، طب، ادبيات، تاريخ، دين و فلسفه به رشته تحرير درآمده اند. وي سرانجام در ۲ رجب سال ۴۴۰ق در ۷۸ سالگي در غزنين درگذشت. در جمهوري اسلامي ايران، ۱۳ شهريور، به پاسداشت مقام علمي آن يگانه روزگار، به نام ابوريحان بيروني مزين شده است.

هفت هنر
فروشگاه كتاب هزارمتري در شرق تهران
يك فروشگاه كتاب چندمنظوره كه در آن علاوه بر فروش كتاب، قرائت خانه، فروشگاه محصولات صوتي و تصويري، و تالار اجتماعات براي برگزاري جلسات نقد و بررسي تعبيه شده است، به زودي در سه طبقه در منطقه تهران نو گشايش مي يابد.
خبرگزاري مهر اين فروشگاه را «نوانديشان فردا» ناميده كه هزار متر مربع مساحت دارد و اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نيز از آن حمايت كرده است.
پيش از اين در بخشهاي مختلف تهران، كتابفروشي هاي بزرگ و چند منظوره اي چون، شهر كتاب كارنامه، شهر كتاب صادقيه، كتابفروشي حافظ، كتابفروشي نشر ثالث و نشر چشمه و كتابفروشي گويا و... ايجاد شده بود.
معرفي شوراي علمي همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق
اعضاي شوراي علمي همايش بين المللي «طبيعت در هنر شرق» معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، بهمن نامور مطلق، نوشين دخت نفيسي، شهرام پازوكي، محمدرضا ريخته گران، عبدالمجيد حسيني راد، حسن بلخاري، نصرالله تسليمي، بهنام كامراني، مهرداد احمديان و سجاد محمديارزاده اعضاي شوراي علمي همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق را تشكيل مي دهند. همچنين دكتر بهمن نامور مطلق، به عنوان دبير كل، دكتر نوشين دخت نفيسي دبير علمي، محسن زارع دبير اجرايي، محبوبه پلنگي مدير روابط عمومي و منيژه كنگراني به عنوان دبير شوراي علمي همايش برگزيده شدند.
همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق روزهاي ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۸۴ در تهران و ۱۶ و ۱۷ همين ماه در يزد برگزار خواهد شد.
روايت ده قرن نثر فارسي «سيري در ادب ايران» منتشر شد
ايسنا: كتاب «نثر فارسي، سيري در ادب ايران» تاليف دكتر هاشم اعتماد سرابي منتشر شد.مولف در اين كتاب به سير نثر فارسي از قرن چهارم تا چهاردهم پرداخته است.اين كتاب در قطع جيبي از سوي انتشارات محقق به چاپ رسيده است.
سال گذشته بررسي سير شعر فارسي از زمان رودكي تا بهار، شهريار و دهخدا، در دفتري به نام «قند پارسي» از اين مولف منتشر شد.
با حفظ تركيب هيأت داوران قبلي
چهارمين دوره جايزه بيژن جلالي امسال برگزار مي شود
ايسنا: چهارمين دوره جايزه بيژن جلالي با حفظ تركيب هيات داوران قبلي برگزار مي شود.احمد جليلي - دبير هيات داوران جايزه - از قطعيت برگزاري اين دوره در سال ۸۴ توسط مهرداد جلالي - برادر بيژن - خبر داد.
وي اظهار داشت: تصميمي به تعويض هيات داوران دوره قبل شامل صفدر تقي زاده، محمد شمس لنگرودي، جواد مجابي، كاميار عابدي، بهاء الدين خرمشاهي، احمد جليلي، علي ميرزايي و كامران فاني ندارند، مگر اينكه هر يك به دلايلي نتوانند در اين دوره شركت كنند.او همچنين به اضافه شدن سيمين بهبهاني به اين تركيب اشاره كرد.
جزييات بيشتر اين دوره جايزه، مهرماه مشخص مي شود.
كمبود مخاطب ، بحران اصلي تئاتر ماست
خبرگزاري فارس: مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري گفت: بايد از نمايش هايي كه هيچ تناسبي با فرهنگ و هويت ما ندارد، دوري كنيم.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، سعيد «كشن فلاح» در ديدار با هنرمندان جوان عرصه تئاتر و نمايش خطاب به هنرمندان جوان گفت: نكته بسيار مهم در عرصه نمايش كه مورد توجه حوزه هنري است، تكرار نكردن كارهاي كلاسيك و مدرسه اي است.
وي افزود: بحران اصلي تئاتر ما، كمبود مخاطب است و علتش بيشتر از آن كه مربوط به امكانات سخت افزاري باشد، به قهر تماشاگر از صحنه و فاصله گرفتن آنان با تئاتر مربوط مي شود.راهكار مناسب در جذب مخاطب ابتكار، خلاقيت و پشتكار هنرمندان اين عرصه است و هنرمندان جوان بايد به دنبال قالب هاي جديد باشند.
هنر موفق، هنري است كه نوآوري داشته باشد.كشن فلاح ادامه داد: تئاتر در انواع شكل ها و تركيب هايي كه ارايه مي شود بايد به انسان و مسايل انساني توجه داشته باشد و قالب و تركيبي كه انديشه و ارزش هاي ذهني هنرمند در آن قرار مي گيرد بايد متناسب با فرهنگ و هويت مردم باشد تا مخاطب وادار به فكر كردن شود و پيام بگيرد، آن وقت است كه تئاتر تاثير گذار مي شود و مخاطبش افزايش مي يابد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
سخن از فاجعه نيواورلئان و ضعف دولت در كمك رساني
توجه رسانه ها در همه كشورها همچنان به اخبار، عكس ها و مصاحبه هاي بازماندگان توفان دريايي كاترينا و ويراني مناطق مسكوني دلتاي مي سي سي پي در ايالات متحده معطوف است كه بسياري از ضعف هاي اين ابر قدرت را آشكار كرده و به افسانه ها پايان داده است. برخي از روزنامه هاي اروپا، وضعيت شهر نيواورلئان آمريكا را با حادثه انفجار در يك نيروگاه برق اتمي شوروي در اوكراين در دهه ۱۹۸۰ مقايسه كرده اند كه ضعف هاي آن ابر قدرت نظامي را برملا ساخت. شبكه هاي تلويزيوني آمريكا ديروز نيز اخبار خود را تماماً به پوشش اين مصيبت اختصاص داده بودند و تقريباً تمامي گزارشگران معروف اين شبكه ها در محل مستقر شده اند. اين بار مقاله نگاران روزنامه ها هم كه عموماً روزنامه نگاراني سالخورده هستند براي مشاهده اوضاع از نزديك به محل رفته اند. كمك ها و نيز نيروهاي نظامي فدرال براي برقراري نظم، پنج روز پس از وقوع توفان به منطقه رسيده اند. روزنامه ها در خبرهاي خود از پنجاه كشور نام برده اند كه آمادگي خود را براي كمك رساني به آمريكا اعلام داشته اند از جمله كوبا، ونزوئلا و سريلانكا. فيدل كاسترو پيشنهاد اعزام يك هزار و يكصد دكتر كوبايي را به آمريكا داده است.
اظهارات مردمي كه خبرنگاران موفق به مصاحبه با آنان شده اند و شاهد غارت ها، مرگ ها، تجاوزهاي ناموسي، گرسنگي و تشنگي كشيدن ها و گم شدن اطفال بوده اند و از پناهگاه ها بيرون آمده اند روزنامه ها را پر كرده است. چند مورد از اين قبيل اظهارات از اين قرار است:
«له روي فوچي» ۴۲ ساله و بانو تراكلين جوزف ۳۷ ساله كه چهار روز در ساختمان كنوانسيون شهر نيواورلئان (خانه شهر) به سر برده اند، گفته اند: نه آب بود و نه غذا، در روزهاي آخر زنان و دختران مورد تجاوز به عنف قرار مي گرفتند. به چشم خود ديديم كه چند مرد يك دختر ۱۴ - ۱۵ ساله را از بستگانش جدا كردند و چهار ساعت مورد تجاوز قرار دادند تا درگذشت. سالخوردگان و معلولين در ويلچرهاي خود مي مردند، همچنين نوزادان و اطفال از گرسنگي و تشنگي. اينها در اينجا مردند، در آمريكا! آنان از گرسنگي و تشنگي و گرماي شديد در زير زمين كنوانسيون مردند. روز پنجم هم كه نظاميان آمدند، مانع ورود خبرنگاران عكاس به داخل زيرزمين شدند تا از اين وضعيت عكس نگيرند و سند تاريخ بوجود نيايد. «له روي» گفت كه پيش از انتقال من به زيرزمين كنوانسيون، مشاهده كردم كه در روز مصيبت هم ميان سفيد و سياه و دارا و ندار تفاوت قائل مي شوند زيرا نخست رفتند و ساكنان منطقه اعيان نشين «فرنچ كوارتر» را به جاي امن تر منتقل كردند.
ريچارد دونبار ۶۰ ساله نظامي سابق كه در ويتنام جنگيده پس از خروج از زيرزمين كنوانسيون (خانه شهر) گفت: رئيس جمهور ما در لشكركشي به عراق عجله كرد ولي براي نجات ما در نيواورلئان، نه!
«اريك مك كال» دانشجوي ۲۳ ساله پزشكي اظهار داشته كه در بيمارستان فاقد آب و برق بيشتر بيماران فوري مردند و بيش از ۴۰ جنازه را روي هم در يك اطاق قرار داديم. طبقه اول بيمارستان را آب فرا گرفته بود. اصلاً چرا در زمين پست، بيمارستان ساختند.
مردم ديروز گريه رئيس پليس نيواورلئان را كه از تأخير كمك مي ناليد در تلويزيون ها مشاهده كردند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
چشم به راه
چشم به راه بر روي صندلي، ساعتها به در خيره مانده بود.
با اينكه چشمهايش ياراي ديدن نداشت اما با اميد در ميان نگاه هاي ناآشنا، سراغ نگاه آشنايي را مي گرفت.
همان نگاهي كه سالهاي دورتر در نگاه او گره خورده بود و امروز او تنها در سراي سالمندان نگاهش در فضاي خالي گم مي شد.
بنفشه حيدرزاده

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۱۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي عطا هاشمي نژاد / ۱۱ تا ۱۷ شهريور / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي گروهي از بانوان / ۹ تا ۱۹ شهريور / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۷۸۱۹۴۶۸
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي گروهي / تا ۱۵ شهريور / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۸۷۸۶۲۷۶
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي، معرق، سياه قلم و سفال گروه حباب / از ۱۷ تا ۲۲ شهريور / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۲۶۲۱۳
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي عاطفه ثمري / ۱۸ تا ۲۳ شهريور / پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۲۵۴۴۱۰۲
* نگارخانه نياكان: نمايشگاه نقاشي لادن صفايي / تا ۱۷ شهريور / خيابان فاطمي، ابتداي جمالزاده شمالي،
كوي روزبه، شماره ۱۴ / تلفن: ۶۶۹۳۴۳۱۸

گل و گياه
سنبله اي
000936.jpg
نام علمي: stachgs candida
خانواده: LABIATAE
گياه پوششي به بلندي ۱۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سبز- خاكستري بوده و در تابستان گلهاي سفيد آن ظاهر مي شوند. مناسب كاشت در باغهاي صخره اي مي باشد.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي، خاك نسبتاً غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پائيز و تقسيم بوته در بهار صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |