يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۱ - Sep 4, 2005
مقام معظم رهبري در ديدار رمضان عبدالله:
راه مقابله با دشمن صهيونيستي ادامه مقاومت و جهاد است
با تكيه بر ملت فلسطين، مقاومت بايد ادامه يابد
000963.jpg
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديروز در ديدار آقاي «رمضان عبدالله» دبير كل جهاد اسلامي فلسطين و هيات همراه با اشاره به پيروزي ارزشمند ملت فلسطين و مقاومت اسلامي در بيرون راندن رژيم صهيونيستي از غزه تأكيد كردند: تنها راه مقابله با دشمن صهيونيستي ادامه راه مقاومت و جهاد و تقويت آن است.
ايشان، گروه هاي مقاومت و جهادي را نماد ايستادگي ملت فلسطين و مبارزان صف مقدم دفاع از اسلام خواندند و افزودند: عقب نشيني رژيم صهيونيستي از غزه اگر چه در مقابل خواست و حق ملت فلسطين، بسيار ناچيز است اما درمقابل جبهه دشمن و حاميان رژيم صهيونيستي پيروزي بسيار بزرگي است كه نشان دهنده عجز رژيم اشغالگر قدس مي باشد.
مقام معظم رهبري، با تأكيد بر اينكه اين پيروزي نشان داد مقاومت نتيجه بخش است، خاطرنشان كردند: اين موفقيت در مناطق ديگر سرزمين هاي اشغالي نيز امكان پذير است و بايد با تكيه بر ملت فلسطين و جوان هاي شجاع فلسطيني و با همكاري گروه هاي جهادي مسير مقاومت ادامه يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به ضعيف شدن جبهه دشمن و نشانه هاي آن از جمله ناكامي آمريكا در لبنان، عراق و مواجهه سياسي با جمهوري اسلامي ايران، تصريح كردند: اين شكست ها به معناي آن است كه جبهه دشمن در حد آن قدرت و قوتي كه ادعا مي كند، نيست و آسيب پذيري بسياري دارد و در مقابل، جبهه حق نيز توانايي هاي فراواني دارد كه بايد از آنها به صورت صحيح استفاده شود.
در اين ديدار آقاي رمضان عبدالله دبير كل جهاد اسلامي فلسطين، از جمهوري اسلامي و ملت ايران به عنوان حامي واقعي و مأمن ملت فلسطين ياد كرد و با قدرداني از حمايت هاي معنوي ايران از مردم فلسطين افزود: پيروزي غزه نتيجه تأكيد بر ادامه مسير مقاومت بود و حفظ دستاوردهاي اين پيروزي و مقابله با تهديدهاي كنوني نيز تنها با مقاومت امكان پذير است.
وي با تأكيد بر اينكه جهاد اسلامي، قرارداد آتش بس را مشروط و با حفظ حق مقابله به مثل با هرگونه عمليات نظامي رژيم صهيونيستي پذيرفته است، خاطر نشان كرد: جهاد اسلامي فلسطين همواره بر همكاري با گروه هاي جهادي ديگر تأكيد دارد و گروه هاي جهادي با توطئه هاي خطرناك آمريكا و رژيم صهيونيستي قاطعانه مقابله خواهند كرد.

واكنش رسانه ها به گزارش البرادعي؛
اروپا براي منزوي كردن ايران ناتوان است
گروه سياسي: گزارش البرادعي به ۳۵ عضو شوراي حكام
درخصوص فعاليت هسته اي كشورمان روز جمعه در حالي انتشار يافت كه به باور بسياري از تحليلگران حاوي نكات جديدي به جز تاكيد بر مقررات گذشته ايران كه در گزارشهاي پيشين نيز به آن اشاره شده است، نبود. گزارش مذكور از بعد حقوقي داراي نكات قابل توجهي است از آن جمله اشاره به منشأ خارجي آلودگي ها و سطح غني سازي انجام شده در ايران كه، اثبات كننده فعاليت هاي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران به شمار مي رود.
البرادعي در اين خصوص اعلام نموده آلودگي هاي موجود در بسياري از سايت هاي ايران، همان گونه كه ايران اعلام كرده، به ويژه آلودگي هاي HEU خارجي بوده است.
البرادعي در اين گزارش مي افزايد:با اين وجود در اين زمان نمي توان درخصوص تمام آلودگي ها به ويژه آلودگي هاي LEU به صورت قطعي نتيجه گيري كرد. اين مساله بيانگر اهميت فعاليت هاي بيشتر درخصوص گستره و زمانبندي برنامه هاي سانتريفوژي p-۱ و p-۲ ايران است كه در نتيجه گيري درباره مسايل باقيمانده درخصوص آلودگي ها نقشي مؤثر خواهد داشت.
مديركل آژانس در اين گزارش مي افزايد: آژانس همچنان در حال ارزيابي ساير ويژگي هاي برنامه هسته اي ايران از جمله برنامه اعلام شده آن درتحقيقات پلوتونيوم به ويژه در زمينه تاريخ انجام آن و همچنين فعاليت هاي ايران در زمينه پلونيوم است.
البرادعي در اين گزارش با اشاره به برنامه هاي سانتريفوژي P-۱ و P-۲ ايران افزود:گرچه از نوامبر ۲۰۰۴ تاكنون در راستي آزمايي اظهارات مقام هاي ايراني درباره برنامه زماني غني سازي سانتريفوژ پيشرفت هايي صورت گرفته است،آژانس هنوز قادر نيست اين اظهارات را از نظر صحت و كامل بودن آن تأييد كند.
البرادعي افزود:در حالي كه درباره طرح P-۱ در سال ۱۹۸۷ و اواسط دهه ،۱۹۹۰ ايران جزئيات و اسناد بيشتري در اختيار آژانس قرار داده، تحقيقات آژانس درباره شبكه تهيه (قطعات و تجهيزات هسته اي) نشان مي دهد ايران بايد اطلاعات بيشتري در اين زمينه ارائه كند كه مفيد باشد. ايران نيز موافقت كرده است براي ارائه اطلاعات و اسناد بيشتر تلاش كند.از ايران همچنين خواسته شده است درباره روندي كه به تصميم تهران در سال ۱۹۸۵ مبني بر دنبال كردن غني سازي سانتريفوژ گازي و همچنين مراحلي كه به دستيابي آن به فن آوري غني سازي سانتريفوژ درسال ۱۹۸۷ منجر شد، جزئيات بيشتري ارائه كند.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: از اكتبر ۲۰۰۳ تاكنون در زمينه رفع تخلفات ايران و همچنين توانايي آژانس براي تأييد برخي جنبه هاي خاص اظهارات مقام هاي ايراني، كه در قالب معمولي اجراي پادمان دنبال خواهد شد(به ويژه درخصوص فعاليت هاي تبديل، غني سازي ليزري، توليد سوخت و برنامه تحقيقات راكتور آب سنگين)، پيشرفت هاي خوبي صورت گرفته است.
البرادعي افزود: همان طور كه در گزارش نوامبر ۲۰۰۴ اعلام شد، تمام مواد اتمي اعلام شده در ايران بررسي شده و آژانس به اين نتيجه رسيده است كه اين مواد در فعاليت هاي ممنوع استفاده نشده است.
گزارش البرادعي در عين حال شامل اصرار بر ابهامات در فعاليت هاي هسته اي ايران و هشدار به كشورمان براي توقف فعاليت UCF اصفهان بود كه نشان از فشار آمريكا و انگليس در تاثيرگذاشتن بر گزارش و سياسي كردن نتيجه گيري آن دارد. واكنش اوليه ايران به اين گزارش اظهارات دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان بود كه طي مصاحبه اي با صدا و سيما تصريح كرد كه ايران براي بخش هاي سياسي و غيرنفتي و حقوقي گزارش البرادعي در مورد فعاليت هسته اي كشورمان هيچ اهميتي قائل نيست. وي گفت: نكات منفي گزارش البرادعي ناشي از فشارهاي آمريكاست و جنبه حقوقي و فني ندارد. دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تاكيد كرد: ايران براي بخش سياسي گزارش هيچ اهميتي قائل نيست اما همكاري خود را در چارچوب ضوابط حقوقي و فني دنبال خواهد كرد.
همزمان با تحركات اخير آژانس در سياسي كردن پرونده هسته اي كشورمان وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در ولز توافق كردند، اگر آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كند فعاليت هاي هسته اي ايران به طور كامل صلح آميز نيست بايد پرونده ايران به شوراي امنيت برود. لحن نمايندگان اروپايي شركت كننده در نشست ولز نسبت به ارسال پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت گرچه متفاوت بود، اما نشان از فشار جديد اروپا به ايران براي تجديدنظر در تصميم ماه گذشته خود دارد. در حالي كه خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با صراحت ايران را تهديد به ارجاع پرونده هسته اي اش به شوراي امنيت سازمان ملل كرد، اما سه كشور طرف مذاكره ايران ضمن ابراز تأسف و نگراني از فعاليت دوباره تاسيسات اصفهان راه گفتگو و مذاكره را براي دستيابي به تفاهم درباره آنچه كه تضمين هاي متقابل دوطرف مذاكره كننده مي خوانند،باز مي دانند.
استراو وزير امور خارجه انگليس اظهار اميدواري كرد كه ايران در تصميم خود براي ازسرگيري فعاليت هاي غني سازي بازنگري كند. اشاره استراو به تصميم ماه پيش ايران برمي گردد كه طي آن پيشنهاد سه كشور اروپايي در زمينه پرونده هسته اي را به دليل اينكه منافع ملي و حقوق مسلمش در استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي را تامين نمي كرد، رد كرد. سياست جديد هسته اي ايران كه با آغاز به كار دولت جديد آغاز شده است، وسعت بخشيدن به دايره مذاكره كنندگان و استفاده از ديگر بازيگران عرصه بين المللي به منظور كاستن از فشار آمريكا و اروپا و در دست گرفتن ابتكار عمل و افزايش چانه زني در مذاكرات هسته اي است. به همين منظور علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در نخستين روزهاي كاري خود سفر خود را به وين و مذاكره مستقيم با البرادعي و همچنين هند به منظور همكاري بيشتر با كشورهاي خاور دور آغاز نمود. وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گرچه هر گونه تصميم گيري در خصوص پرونده اتمي ايران را منوط به گزارش البرادعي دانستند اما به باور بسياري از تحليلگران تاثير اظهارات ايران در گزارش البرادعي حكايت از دشواري راهي را مي نمايد كه سه كشور اروپايي در ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل در نشست آتي شوراي حكام با آن مواجه مي باشند. روزنامه فرانسوي فيگارو همزمان با انتشار گزارش «محمد البرادعي» مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران نوشت:اتحاديه اروپا براي در انزوا قراردادن ايران در اين خصوص به طور جدي با مشكل مواجه شده است.
فيگارو در اين باره نوشت:«اتحاديه اروپا در برخورد با پرونده هسته اي ايران كه در واقع نخستين آزمايش ديپلماتيك جدي آن به شمار مي رود به طور جدي با مشكل مواجه شده است. اتحاديه اروپا بعد از آنكه تابستان امسال با سرسختي ايران در ازسرگيري فعاليت هاي هسته اي اش مواجه شد، امروز بدون آنكه موفقيتي داشته باشد خواستار ارجاع پرونده اين كشور به شوراي امنيت شده است.»
اين گزارش مي افزايد: برخلاف انتظار اروپايي ها گزارش البرادعي چندان سخت گيرانه نيست و به نظر مي رسد موضع اروپايي ها را در قبال ايران تضعيف كند.
اما راهبرد اتحاديه اروپا كه انگليس به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا آن را هدايت مي كند به گونه ديگري رقم خورده است.
اين راهبرد خواستار ارجاع آرام پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت در آخر ماه سپتامبر است.
يك ديپلمات اروپايي در تشريح اين راهبرد گفت: ما نمي خواهيم برخلاف توافقنامه پاريس در شرايط كنوني تهديد تحريم را پيش بكشيم.ما مي خواهيم ابتدا اجماع بين المللي را در اين خصوص به دست آوريم و سپس پرونده را ارجاع دهيم.
با اين تفاصيل تاكتيك اروپايي ها خيلي ظريف و متمايزتر از تاكتيك آمريكايي هاست.هرچند كه تاكنون هم با شكست مواجه شده است،چه آنكه سه كشور بزرگ اروپايي مذاكره كننده با ايران در نشست روز چهارشنبه پاريس نتوانستند روسيه را درخصوص ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت متقاعد كنند.
البته در اين گونه موارد همانطور كه اين ديپلمات اروپايي مي گويد نبايد به موضع روس ها اميد بست زيرا تجربه نشان داده است كه مواضع روس ها هميشه قابل تغيير است.اما موضع چين كاملا متفاوت است.
چين تاكنون به استدلال اروپايي ها درخصوص پرونده هسته اي ايران هيچ اعتنايي نكرده است.استدلالي كه توني بلر در حاشيه نشست اتحاديه اروپا و چين در پكن بر آن تأكيد كرد.
فيگارو نوشت:«مشكل اروپايي ها فقط به اينجا هم محدود نمي شود.آنها در ارجاع اين پرونده بايد نظر كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به ويژه هند و مالزي را نيز جلب كنند كه قطعا در اين كار با مشكل به مراتب سخت تري مواجه خواهند شد.»
به هر حال، در شرايطي كه سه كشور بزرگ اروپايي  مذاكره كننده با ايران بي وقفه تلاش مي كنند تا حمايت جامعه بين  الملل نه چندان مشتاق را درخصوص درستي سياست خود جلب كنند، ايران هم با زيرسؤال بردن مشروعيت سه كشور بزرگ اروپايي مذاكره كننده با آن، از همه استعدادهاي ديپلماتيك خود براي ايجاد اختلاف در اتحاديه اروپا استفاده مي كند.
تا جايي كه جك استراو در واكنش به اين سياست ايران با دفاع از سياست اتخاذي تروئيكا اعلام كرد: اين سه كشور به نمايندگي از كل ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا مذاكره مي كنند.
اين روزنامه فرانسوي كه ديدگاههاي دولت فرانسه را منعكس مي كند خاطرنشان كرد: تا تاريخ ۱۹ سپتامبر (تاريخ برگزاري نشست آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين )، ديپلمات هاي اروپايي تماس ها و رايزني هاي خود را در پس پرده براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت ادامه خواهند داد.
يك ديپلمات انگليسي كه درخصوص به دست آمدن اكثريت آرا در آژانس بين المللي انرژي اتمي براي ارجاع پرونده ايران در آخر سپتامبر به شوراي امنيت اطمينان خاطر داشت، در اين باره چنين گفت:«اگر ما اكثريت را به دست نياوريم كه البته احتمال آن هم وجود دارد آنگاه به راي گيري روي خواهيم آورد كه آنگاه احتمال به دست آمدن اكثريت آرا خيلي زياد خواهد بود.»

كار خط لوله ايران- پاكستان - هند نهايي شد
مهر: منوچهر متكي وزير امور خارجه اعلام كرد: براساس تاكيد دكتر احمدي نژاد و هماهنگي وزارت خارجه در مذاكراتش با ناتو آرسينگ وزير امور خارجه هند، كار خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان و هند نهايي شد و راهكارهاي اجرايي آن در كميته هاي مختلف در دست انجام است.
منوچهر متكي پس از پايان مذاكراتش با ناتو آرسينگ در كنفرانس خبري مشترك گفت: در اين ديدار مباحث دستور كار همكاري هاي دو كشور در كميسيونهاي مشترك قبلي ، همكاريهاي استراتژيك و كلان، همچنين تجارت بين دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت و از روند اجراي موارد موافقتنامه هاي صورت گرفته ابراز رضايت شد.وي تصريح كرد: در زمينه پروژه خط لوله انتقال گاز توافق كرديم با توجه به تغيير شرايط در كشور ما و تغيير دولت، سرعت لازم به لحاظ بروكراسي در اجراي پروژه صورت گيرد.
متكي از طرح پيشنهاد ديدار سه جانبه وزراي نفت ايران، پاكستان و هند خبر داد و اعلام كرد:كميسيون مشترك ايران و هند در نيمه اول ماه مارس سال آينده برگزار خواهد شد.
ناتو آرسينگ وزير امور خارجه هند نيز در اين كنفرانس خبري در پاسخ به سوالي در خصوص گزارش شب گذشته البرادعي به اعضاي شوراي حكام درباره فعاليتهاي هسته اي ايران گفت:هنوز با آقاي متكي در اين باره صحبت نكرده ايم ولي قرار است صحبت كنيم.
وي به اين سوال كه آيا هند به عنوان عضو شوراي امنيت و عضو شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي راهكاري براي برون رفت ايران از وضعيت فعلي دارد يا خير پاسخ نداد.وزير خارجه هند با اشاره به اينكه تجارت دو كشور از مرز ۴ ميليارد دلار هم گذشته است بر اهميت تشكيل اجلاس كميسيون مشترك ايران و هند در اواسط مارس تاكيد كرد.
وي با اشاره به اينكه شركت مشاور براي احداث خط لوله ايران،هند و پاكستان تعيين شده است از نشست سه جانبه وزراي نفت سه كشور در ماه نوامبر خبر داد.

وزير امور خارجه هند با رئيس مجلس ديدار كرد
كي  ناتورا سينگ  وزير امور خارجه  هند ديروز  با غلامعلي  حدادعادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در تهران  ديدار و گفت  و گو كرد.
به  گزارش  اداره  اخبار و رسانه هاي  گروهي  مجلس  شوراي  اسلامي ، در اين ديدار، رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با اشاره  به  مشتركات  تاريخي ، فرهنگي  واجتماعي  دو كشور از ايران  و هند به  عنوان  دو تمدن  كهن  در آسيا نام  برد وروابط دو كشور را در منطقه  منحصر به  فرد خواند.
حداد عادل  وجود مجالس  قوي  و برگزاري  انتخابات  دوره اي  دو كشور را ازنشانه هاي  نظام  مردم  سالاري  در ايران  و هند برشمرد و خواستار تبادل  تجربه در اين  زمينه  شد.
وي  با اشاره  به  بحرانهاي  چند سال  اخير به  ويژه  حوادث  افغانستان  وعراق ، اظهار داشت : تجربه  چند دهه  اخير ثابت  كرد كه  استقرار صلح  و آرامش ، بدون  حضور فعال  كشورهاي  منطقه  غيرممكن  است .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با اشاره  به  نهايي  شدن  پروژه  خط لوله  انتقال گاز ايران  به  هند و از طريق  پاكستان ، از اين  خط، به  عنوان  خط صلح  ودوستي  ياد كرد و اظهار اميدواري  كرد كه  با اجرايي  شدن  اين  طرح ، منافع آن  به  هرسه  كشور منطقه  برسد.
وي  افزود: به  نظر ما اهميت  اين  خط لوله  فراتر از مصالح  اقتصادي  سه كشور است  و دربردارنده  مفهوم  همكاري  عظيم  منطقه اي  و گامي در جهت استقرار هرچه  بيشتر صلح  و امنيت  در منطقه  خواهد بود.
حداد عادل  با اشاره  به  وجود زمينه هاي  مساعد اجتماعي ، فرهنگي  و علمي در دو كشور، گفت : اميدواريم  با تعميق  مناسبات  علمي و فني  دو كشور وتبادل  استاد و دانشجو بتوانيم  گامهاي  بلندي  در همكاري  علمي تهران  -دهلي نو برداريم .
وي  با تأكيد بر التزام  ايران  به  رعايت  قوانين  و مقررات  بين المللي درخصوص  فعاليتهاي  صلح  آميز هسته اي ، اين گونه  فعاليت ها را حق  مسلم  جمهوري  اسلامي ايران  دانست  و اين  خواسته  را از مصاديق  استقلال  طلبي  ايرانيان برشمرد.
در اين  ديدار، كي  ناتوراسينگ  نيز گسترش  روابط با ايران  را به  دليل نقش  حياتي  كشورمان  در حفظ صلح  و ثبات  منطقه ، مهم  توصيف  كرد.
وزير امور خارجه  هند تاثير و تاثر فرهنگ  ايراني  بر آداب  و رسوم  مردم شبه قاره  را مورد تأكيد قرار داد و آن را عاملي  در نزديكي  دو ملت  دانست .
وي  با تأكيد بر علاقه  مندي  مقامات  و مسئولين  هند نسبت  به  تحولات  ايران و با اشاره  به  وجود دموكراسي  در دو كشور، گفت : مقامات  سياسي  و مردم  هند، تحولات  ايران  و انتخابات  رياست  جمهوري  ايران  را به  دقت  و علاقه مندي  پيگيري  مي كنند.
وزير امور خارجه  هند با اشاره  به  حجم  عظيم  مبادلات  تجاري  دو كشور، بر ضرورت  نهايي  و اجرايي  شدن  طرح  خط لوله  گاز ايران  به  هند تأكيد كرد وآن  را گامي اساسي  در همكاري  سه  كشور ايران ، پاكستان  و هند دانست .

حماس نام  فرماندهان  نظامي  خود را اعلام  كرد
جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين  حماس  در اقدامي بي سابقه  و براي  نخستين  بار نام  فرماندهان  نظامي گردان هاي  عزالدين  قسام  شاخه  نظامي اين  جنبش  را اعلام كرد.
حماس  ديروز با انتشار نخستين  شماره  نشريه  خود به  نام  فجر پيروزي كه  نيم  ميليون  نسخه  چاپ  و رايگان  در مناطق  فلسطيني  توزيع  شد، گفت  وگوهايي را با رهبران  گردان هاي  قسام  در بخش هاي  مختلف  باريكه  غزه  انجام  داد.
در اين  نشريه  نام  احمد الجعبري ، محمد ابوشماله ، رائد سعد، احمد غندور و مروان  عيسي  به  عنوان  فرماندهان  نظامي حماس  در مناطق  گوناگون  غزه  اعلام  شد.
اعلام  نام  اين  فرماندهان  چند روز پس  از توزيع  يك  نوار ويديويي  انجام گرفت  كه  در آن محمد ضيف  فرمانده  كل  نظامي حماس  به  مناسبت  آزادي  غزه سخنراني  كرد.
در نشريه  حماس  آماري  درباره عمليات  ضد صهيونيستي  چاپ  شده  و در آن آمده  است : ۵۴ درصد اين  گونه  عمليات  به  وسيله  مبارزان  حماس  انجام  و ۴۷درصد كشته هاي  اسرائيلي  نيز به  دست  اين  نيروها صورت  گرفته  است .
بر اساس  اين  آمار، ۷۰ درصد شهيدان  عمليات  تروريستي  رژيم  صهيونيستي  از اعضاي  حماس  و ۲۰ درصد نيز از اعضاي  جنبش  جهاد اسلامي فلسطين  بودند.
حماس  در آغاز دهه  ۱۹۹۰ عمليات  شهادت طلبانه  را آغاز كرد و تا زمان  حاضرصدهاعمليات  ضد صهيونيستي  را در سرزمين  اشغال  شده  فلسطين  انجام  داده  است .
اين  جنبش  به  عنوان  بزرگترين  گروه  پس  از فتح  و با گرايش  اسلامي و برنامه سياسي  مشخص  در كرانه  باختري  و به خصوص  باريكه  غزه ، فعاليت  مي كند.

زيباري: دولت عراق خواهان ايجاد روابط
قوي و مسالمت آميز با ايران است
هوشيار زيباري  وزير خارجه  عراق  گفت : دولت  عراق  خواهان  ايجاد روابط قوي  و مسالمت آميز با كشور همسايه  جمهوري  اسلامي  ايران  است . وي  به  شماره  ديروز  روزنامه  اماراتي  الاتحاد اظهار داشت : جمهوري  اسلامي  ايران  يك  كشور با نفوذ در منطقه  است  و عراق  نيازمند همياري  اين  كشور براي دستيابي  به  امنيت  و ثبات  در جهت  حفظ امنيت  منطقه  است .
زيباري  جنگ  هشت  ساله  عراق  با ايران  را عامل  قرباني  شدن  ميليونها تن از جوانان  و نيز هدر رفتن  ميلياردها دلار ازسوي  دوكشورتوصيف  كرد وگفت : پس ازتغيير نظام  در عراق  و سقوط دشمن  دوملت  ايران  وعراق  صدام  حسين، زمينه هاي جديدي  در روابط دوجانبه  گشايش  يافت .
وي  ادامه  داد: قضاياي  متعددي  از جمله  مسايل  مرزي  وامنيتي  در پرونده مناسبات  عراق  وايران  قرار دارد، اما ارتباطات  ميان  بغداد و تهران  به ويژه پس  از انتخاب  آقاي  احمدي  نژاد تداوم  دارد.
وزير خارجه  عراق  گفت : نتايج  انتخابات  اخير رياست  جمهوري  ايران  تمامي پيش  بيني ها را برهم  زد و اهميت  روابط بين  دو كشور را مورد تأكيد قرارداد.
زيباري  يادآورشد: ايران  از نفوذ موثري  در عراق  برخوردار است ، اما اين امربرخلاف  برخي  كشورهاي  همسايه  درجهت  ايجاد خشونت  نيست .
وي  دراين  گفت وگو از كشورهاي  عربي  خواستار اعزام  سفراي  خود به  بغداد شده  و از موضع  اتحاديه  عرب  به ويژه  عمروموسي  دبيركل  اين  اتحاديه  در قبال  قانون  اساسي اين  كشور انتقاد كرد.

اشك خون در كاظمين
روح بلند امام موسي كاظم(ع) هفتمين امام پرفروغ شيعيان، در سالروز شهادتش، جمعي ديگر از عاشقانش را در آغوش كشيد، كه در طول تاريخ هزار و چندصد سال شيعه، همواره از جانفشاني براي دفاع از عزت خويش و بزرگداشت شعائر ديني و مذهبي خود فروگذار نبوده اند. شهادت بيش از يكهزار نفر از عزاداران امام كاظم(ع) را به عموم شيعيان جهان تسليت گفته و در مورد ابعاد اين حادثه و همچنين پيامدهاي آن نكاتي چند قابل توجه مي نمايد:
۱- وقوع اين حادثه آنهم در آستانه تصويب قانون اساسي دائم عراق، علاوه بر آنكه بيانگر شكننده بودن وحدت و يكپارچگي اين كشور است؛ در حقيقت نشان مي دهد كه اصلي ترين چالش پيش روي عراق جديد، مقوله امنيت به شمار مي آيد. گرچه همه اخبار مربوط به اين رويداد غم انگيز دال بر آن است كه فقط يك شايعه موجب آشفتگي اوضاع گرديد؛ ليكن فضاي ناامن عراق و سوابق عمليات تروريستي كه بر عليه شهروندان عراقي صورت مي پذيرد بستري را به وجود آورد، تا يك شايعه به فاجعه بيانجامد.لذا مي توان گفت تا زماني كه اقدامات دولت عراق براي فراگيرشدن امنيت به سرانجام نرسد، مي توان و بايد هر لحظه در انتظار حوادثي اينچنين بود.
۲- در بحث امنيت، پرواضح است كه اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكايي و نيروهاي متحد آن و همچنين ادامه اشغال، اصلي ترين عامل ناامني آن كشور به شمار مي آيد. پس هرگونه اقدام در مسير استقرار امنيت و ثبات در عراق، لاجرم بايد با توجه به اين مهم طراحي و به مورد اجرا گذاشته شود تا امكان موفقيت آن فراهم آيد.
۳- يكي از طرحهاي آمريكا و انگليس براي تضمين سيطره و كنترل خود بر عراق آن است كه اختلافات ميان طائفه ها و نژادهاي مختلف عراقي دامن زده شود. متاسفانه گروهي از خود عراقيها نيز ناآگاهانه در اين دام فروافتاده اند. حاصل تلاقي دو انديشه بعثي و افراطيون سني مذهب كه اكثرا از خارج به عراق رفته اند، به تولد جريان جديدي در عراق انجاميد كه همه مي دانيم با تاريخ اين كشور و فرهنگ ديرينه همزيستي ميان مذاهب و نژادهاي مختلف در سرزمين بين النهرين سازگار نيست. اما اين جريان اينك با كوته بيني و جمود و خشك سري در دام دشمن غلتيده و به ابزار دست دشمن _ولو به طور غيرمستقيم _ در اجراي طرح شوم ايجاد اختلاف ميان مسلمانان بدل گرديده است.بزرگان اهل تسنن در عراق و خارج از آن اينك در برابر يك مسئوليت عظيم تاريخي قرار دارند. حداقل كاري كه آنها قادر به انجامش مي باشند، برگرفتن چتر حمايتي خويش از اين جريان منحرف است كه در نهايت ضربه اي اساسي به اسلام و مسلمانان وارد خواهد آورد.
۴- رهبران شيعه نيز در اين برهه حساس از تاريخ پرفراز و نشيب عراق رسالتي تاريخي بر دوش دارند. به همان ميزان كه استيفا و حفظ حقوق شيعه اهميت دارد و بايد بدان همت گمارد، مقابله با توطئه هاي دشمنان امت اسلامي نيازمند هوشياري و اتخاذ تصميمات حكيمانه است. سياست اين بزرگان مصلحت انديش در اجتناب از واقع شدن در دام درگيريهاي فرقه اي، امري پسنديده و ادامه آن بسيار ضروري است. به ويژه آنكه يكي از اهداف جريان منحرف مدعي اسلام در عراق، خارج كردن جريان شيعه از «اعتدال» است. مقابله با شيعه اي كه «اسلام خواهي» شعار آن و عدم همراهي با اشغالگران ويژگي آن باشد براي جريان منحرف غيرممكن خواهد بود؛ زيرا افكار عمومي جهان اسلام با آن همراه خواهد بود.
۵- جاي آن دارد كه توجه نخبگان جهان عرب به گلايه دردمندانه شيعيان مظلوم عراق جلب شود. آنها انتظار دارند كه دبيركل محترم اتحاديه عرب و ديگر انديشمندان و نخبگان جهان عرب كه نگران هويت عربي عراق هستند، در برابر به خاك و خون غلتيدن شيعيان عراق كه بخش مهمي از ملت عرب را تشكيل مي دهند، سكوت پيشه نكنند و حداقل از اين وقايع خونبار ابراز تأسف كنند؛ و به ويژه آنكه اين اقدام موجب دلگرمي آنان در ارتباط با ديگر برادران عربشان گرديده و حتماً ناخشنودي اشغالگران را به همراه خواهد داشت كه درصدد ايجاد اختلاف ميان مسلمانان و اعراب برآمده اند. شيعيان هماره در تاريخ و در پس حماسه عاشورا، آماده شهادت بوده اند. پس آنها را چه باك كه در راه پاسداري از شعائر ديني و مذهبي خود در برابر مرگ سرخ قرار گيرند. آنان از رويارويي با دشمن خارجي هيچ هراسي ندارند، ليك انتظارشان اين است كه برادران مسلمان عرب و غيرعرب در كنارشان باشند و اگر به هر دليلي توان همراهي ندارند، لااقل در برابرشان نايستند... بدان اميد.

معاون رئيس جمهور: جداسازي حفاظت اطلاعات
از وزارت اطلاعات در دستور كار دولت نيست
معاون رئيس جمهور: جداسازي حفاظت اطلاعات از وزارت اطلاعات در دستور كار دولت نيست
ايسنا: معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور اظهار داشت: در هيات دولت به جداسازي حفاظت اطلاعات از وزارت اطلاعات اشاره نشده و در دستور كار نيز قرار ندارد. اصلا چنين چيزي صحت ندارد.
حجت الاسلام سيداحمد موسوي در حاشيه جلسه شوراي اداري استان خوزستان در خصوص انتخاب وزير نفت توضيح داد: آقاي احمدي نژاد سرپرستي براي وزارت نفت انتخاب كردند تا ان شاءالله طبق سه ماه فرصت قانوني ايشان، فردي را براي اين وزارتخانه انتخاب كنند.
وي اضافه كرد: انتقال وزارت نفت به استان خوزستان را نشنيده ام ولي سياست دولت آن است كه برخي شركت هاي عمده و بزرگي كه در تهران هستند و حضورشان در استان ها از لحاظ منافع ملي ضروري تر به نظر مي رسد، به استان ها انتقال يابد. موسوي افزود:انتخاب وزير نفت از بين نمايندگان خوزستان مطرح شده، ولي هنوز تصميمي در اين زمينه گرفته نشده است.
معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور تصريح كرد: احساس وظيفه مي كنم كه نسبت به محروميت هايي كه در استان وجود دارد پيگير باشم و در هيات دولت مسائل را با وزرا مطرح كنم. بحث اختصاص ۵/۱درصد از درآمدهاي نفتي به استان خوزستان بنا به درخواست خود نمايندگان از دستور كار مجلس خارج شد و به اعتقاد بنده تصويب چنين لايحه اي كار بسيار گسترده و وسيعي را در مجلس مي طلبد. وي خاطرنشان كرد:اختصاص ۵/۱درصد از درآمدهاي نفتي به استان خوزستان در هيات دولت مطرح شده و آقاي احمدي نژاد نيز موافقت كرده اند كه به زودي در دستور كار دولت قرار خواهدگرفت.

حجت الاسلام خلفي دادستان انتظامي قضات شد
ايسنا: با حكم آيت الله هاشمي شاهرودي، حجت الاسلام علي خلفي به عنوان دادستان انتظامي قضات منصوب شد.
حجت الاسلام خلفي پيش از اين عضو شوراي عالي نظارت بر ارزشيابي قضات و سرپرست دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها بود كه با حكم رئيس قوه قضائيه از اين پس مسئوليت دادستاني انتظامي قضات را عهده دار خواهد بود.

قاليباف از رياست ستاد مركزي مبارزه با قاچاق
كالا و ارز استعفا كرد
فارس:محمدباقر قاليباف رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز استعفاي خود را تقديم محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كرد.
محسن نادي معاون هماهنگي و بازرسي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز روز گذشته در يك نشست خبري با اعلام اين مطلب گفت: آقاي قاليباف به تبع پايان يافتن دولت گذشته، براي اينكه دست رياست جمهوري را باز بگذارند استعفاي خود را تسليم كردند، ولي فعاليت ستاد همچنان ادامه دارد.
وي با بيان اين كه فعاليتهاي مستمر ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در مقابله با قاچاق همچنان ادامه دارد، افزود: پس از استعفاي دكتر قاليباف، رياست جلسات ستاد با سردار يعقوبي دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز است.
محمدباقر قاليباف خرداد ماه سال ۸۳ در پي جلسه سران سه قوه در حضور مقام معظم رهبري در مورد مفاسد اقتصادي، به عنوان نماينده ويژه رئيس جمهور كار خود را در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز آغاز كرد.

با استفاده ابزاري از ميزباني نهادهاي بين المللي
آمريكا به حداد عادل ويزا نداد
مهر: سخنگوي وزارت امور خارجه مخالفت دولت آمريكا با صدور رواديد به هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران براي شركت در كنفرانس جهاني رؤساي مجالس كشورها را اقدامي زشت و ابزاري دانست و آن را تقبيح كرد.
دكتر آصفي گفت:آمريكا با اين اقدام غير اخلاقي نشان داد كه فاقد صلاحيت براي ميزباني نهادهاي بين المللي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود:در حالي كه مجالس كشورها نماد مردمسالاري و دموكراسي بوده و يكي از مباحث جلسات رؤساي مجالس چگونگي گسترش و نهادينه كردن مردمسالاري است، اين اقدام آمريكا برخلاف ادعاهاي آنها و مخالفت آشكار با مردمسالاري و دموكراسي مي باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود:آمريكا با انگيزه هاي سياسي و مغاير با هنجارهاي شناخته شده همواره تعهدات بين المللي خود را نقض مي كند و كشورها بايد درخصوص برگزاري جلسات خود در اين كشور تجديدنظر كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |