چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۴
گفت وگو با حسين كعبي
بازگشت به توصيه «بورا»
000819.jpg
عكس:ايپنا
حسين كعبي از جمله بازيكنان نسل جديد فوتبال ايران است كه با بازي هاي قابل قبول خود در جناح راست تيم ملي، جايگاه خود را تثبيت كرده و برانكو نظر بسيار مساعدي روي او دارد.
اما زندگي فوتبالي كعبي پرفراز و نشيب است. او فصل گذشته به تيم السد قطر پيوست و تحت مربيگري بورا ميلوتينويچ، بازي هاي خوبي را هم براي اين تيم انجام داد اما به گفته خودش به توصيه بورا به ايران بازگشت تا فوتبال خود را در كشوري دنبال كند كه ليگ آن از سطح بالاتري نسبت به ليگ قطر برخوردار است. طي فصل نقل و انتقالات، صحبت هايي مطرح شد دال بر اين كه تيم هاي انگليسي خواستار به خدمت گرفتن اين بازيكن هستند و حتي رئيس باشگاه فولاد عنوان كرد يكي از تيم هاي ليگ برتر، مستقيماً با خود او در خصوص حسين كعبي تماس گرفته است. با اين حال بازيكن ريزنقش فوتبال كشورمان همچنان به حضور خود در فوتبال ايران ادامه مي دهد.
حسين كعبي مي گويد: فولاد در رقابت هاي اين فصل، نتايج خوب فصل قبل را تكرار خواهد كرد و در جام باشگاه هاي آسيا نيز قهرمان خواهد شد.
با او گفت وگويي انجام داديم كه از نظر شما مي گذرد.

* قبل از هر چيز بهتر است از شكست سنگين مقابل صباباتري در سوپر جام و همچنين اولين بازي ليگ مقابل استقلال اهواز صحبت كنيم.
- طبق صحبتي كه رئيس باشگاه با فرانچيچ سرمربي تيم داشت قرار نبود از بازيكنان ملي پوش در ديدار مقابل صبا استفاده شود با اين حال تشخيص مربي غير از اين بود. بازيكنان ملي پوش فولاد به خاطر حضور در اردوهاي بلند مدت تيم خسته بودند و نتوانستند عملكرد خوبي را از خود به نمايش بگذارند. البته تيم ما شكست خورده و بايد به فكر بازي هاي بعدي در ليگ برتر و ليگ قهرمانان آسيا باشيم. شايد به جرأت بتوان گفت كه اين اتفاق براي فولاد خيلي ناگوار بود و من از همه هواداران عذرخواهي مي كنم. با اين حال به آنها قول مي دهم كه اين شكست را جبران كنيم.
در مورد بازي با استقلال اهواز هم بايد بگويم كه اولين بازي در ليگ بسيار دشوار است اما مطمئن باشيد كه با يك شكست نبايد از قهرماني نااميد شد.
* مي خواهيم به گذشته بازگرديم. آيا فكر مي كني بازي با تيم كوئيز پارك رنجرز به صلاح تيم ما بود؟
- اگر نظر مرا بخواهيد بله. ما بايد به منظور آماده شدن براي بازي با ژاپن، چند بازي تداركاتي انجام مي داديم كه بازي با كوئيز پارك رنجرز و پورتسموث، مي توانست توان فني تيم ما را بالا ببرد اما به دلايل مسائلي كه نيازي به گفتن آن نيست، مجبور شديم به كشور بازگرديم. با اين حال اعتقاد دارم اردوي انگلستان به رغم نيمه كار ماندن، اردوي خوبي بود.
* وقتي در بازي مقابل تيم انگليسي، عملكرد خوبي از خود نشان دادي، عنوان شد كه سرمربي آن تيم بازي ات را پسنديده و چندان بي ميل نيست تو را به خدمت بگيرد.
- نگاه كنيد موضوع پيوستن من به ليگ برتر انگلستان، موضوع تازه اي نيست. تيم هاي آستون ويلا،پورتسموث و تاتنهام خواستار به خدمت گرفتن من بودند اما ترجيح دادم فوتبال خود را در ايران ادامه بدهم. البته مطمئن باشيد روزي به ليگ برتر خواهم رفت و در يك تيم انگليسي بازي خواهم كرد.
* آيا دليل منطقي براي حضور در فوتبال ايران داريد؟ چرا كه مردم به سختي باور مي كنند كه يك تيم انگليسي شما را بخواهد و پاسخ منفي بشنود.
- من هنوز خودم را بازيكن  كاملي نمي دانم و مي خواهم به سطح بالاتري از فوتبال دست پيدا كنم. مردم ايران خيلي دوست دارند يك بازيكن از كشورشان در ليگ برتر بازي كند و من هم قصد دارم در اين يك سالي كه پيش رويم قرار دارد، فوتبال خود را تا حد ممكن ارتقا ببخشم تا پس از آن صلاحيت حضور در سطح اول فوتبال اروپا را پيدا كنم.
* با اين حساب، آيا تصميم داريد سال آينده به يك تيم ليگ برتري بپيونديد؟
- بله حتماً. البته نمي توان در مورد آينده پيشگويي كرد. من عاشق بازي در انگلستان هستم. بازي در ليگ برتر به جرأت آرزوي هر بازيكني است. من فوتبال انگلستان و آب و هواي اين كشور را دوست دارم. البته امسال هم به لحاظ مالي با تيم هاي انگليسي به توافق رسيده بودم. با اين حال به دليلي كه گفتم از حضور در ليگ برتر سرباز زدم. پس از مسابقات جام جهاني، به انگلستان مي روم و در يكي از تيم هاي مطرح بازي خواهم كرد.
* با توجه به اين كه در اردوي انگلستان حضور پيدا كردي، چه تفاوتي از لحاظ امكانات تيم دسته اولي كوئيز پارك رنجرز با تيم هاي فوتبال خودمان مشاهده كردي؟
- اصلي ترين تفاوتي كه بين فوتبال انگليس و ما وجود دارد اين است كه آنها حرفه اي هستند و ما نيستيم. فوتبال ما فقط نام حرفه اي را يدك مي كشد. تيم هاي انگليسي از هر نظر حرفه اي هستند. زندگي كردن، تمرين كردن، بازي كردن و... يك فوتبال وقتي حرفه اي مي شود كه از هر نظر حرفه اي باشد. من به هيچ وجه نمي توانم تيم كوئيز پارك رنجرز را با تيم هاي فوتبال خودمان قياس كنم. آنها حرفه اي هستند و اصول حرفه اي گري را رعايت مي كنند حال آن كه ما چنين شرايطي را در فوتبال خودمان نداريم.
* تيم السد قطر چطور؟
- نگاه كنيد فوتبال قطر به لحاظ فني خيلي از فوتبال ما پايين تر است و اگر بگوييم اصلاً با ما قابل مقايسه نيست اغراق نكرده ام. اما همين قطري ها هم به لحاظ امكانات، خيلي از ما بالاتر هستند. تيم هاي ما هرگز مثل آنها روي فوتبال سرمايه گذاري نكرده اند و از اين بابت در موقعيت پايين تري قرار دارند. البته آن روي ديگر فوتبال در ليگ هايي مثل قطر اين است كه آنها با پول، بازيكنان را بدعادت مي كنند. قطري ها فقط پول خرج مي كنند.به همين دليل اين ليگ فقط به درد بازيكنان ۳۵ سال به بالا مي خورد تا سال هاي پاياني فوتبال خود را در آنجا سپري كنند.
* آيا قبل از اينكه بخواهي به اين تيم بپيوندي، اين موارد را نمي دانستي؟
- حضور من در قطر اشتباه بود. فوتبال من در اين كشور افت كرد و من براي اينكه بيش از اين تنزل نكنم به كشور بازگشتم. اي كاش اصلاً به آنجا نمي رفتم هر چند كه حضور در آن ليگ و كار با مربي بزرگي همچون بوراميلوتينويچ به ميزان تجارب من افزود.
* از بورا گفتي؛ فكر نمي كني كار كردن زير نظر يك مربي با اين موقعيت ممتاز جهاني، مي توانست سبب برطرف شدن ضعف هاي شما شود؟
- من از بورا خيلي چيزها ياد گرفتم. اصلاً به توصيه خود او به ايران بازگشتم. او مي گفت فوتبال قطر براي من كوچك است و بايد به فكر بازي در تيم هاي بزرگ تر باشم. وي به من گفت كه قراردادم را تمديد نكنم. هر وقت بازي مي كردم مي گفت مراقب باشم تا سلامتم به خطر نيفتد. بورا به من گوشزد مي كرد كه مسابقات جام جهاني را در پيش دارم و بنابراين بايد به اين مسابقات مهم فكر كنم. بورا مربي سرشناسي است و تا به حال چندين تيم را به جام جهاني برده، با اين حال، اعتقاد دارم، ليگ، شرط اول موفقيت يك بازيكن است و ليگ قطر نمي توانست باعث پيشرفت فوتبال من شود.
000822.jpg
* با توجه به شكستي كه در سوپر جام مقابل صبا باتري و در اولين بازي ليگ مقابل استقلال پذيرا شديد آيا فكر مي كني فولاد در رقابت هاي امسال ليگ برتر بتواند مقام فصل گذشته خود را تكرار كند؟
- شرايط همواره براي تيم هايي كه قهرمان مي شوند سخت است با اين حال تيم ما حتي به رغم شكست مقابل صبا باتري و استقلال اهواز در شرايط بسيار خوبي قرار دارد و مي تواند موفقيت هاي فصل گذشته خود را تكرار كند. البته امسال احمد مؤمن زاده و علي بداوي را در اختيار نداريم با اين حال مي توانيم مسابقات خود را با پيروزي پشت سر بگذاريم.
* آيا فكر مي كني فولاد بتواند در رقابت هاي آسيايي موفق شود. چرا كه تيم هاي شهرستاني در اين رقابت ها درخشش نداشته اند؟
- من شناخت خوبي از تيم فولاد دارم و در قطر هم كه بودم، فوتبال اين تيم را از طريق تلويزيون دنبال مي كردم. بنابراين در همين جا به شما قول مي دهم كه فولاد در ليگ قهرمانان آسيا نتيجه خواهد گرفت.
ما بازيكنان فولاد، ۶ سال است كه در كنار هم هستيم و چنانچه از حاشيه دور شويم و مغرور نشويم، به نتيجه دلخواه دست پيدا مي كنيم و در غير اين صورت، در فوتبال ايران هفتم هم نمي شويم و چه برسد به آسيا.
* در خصوص تيم ملي و به ويژه شكست مقابل ژاپن برايمان صحبت بكن.
- ما در بازي با ژاپن خيلي بد بازي كرديم هر چند كه در نيمه دوم وضعيت تغيير كرد. بچه ها رفته رفته بازي خودشان را انجام دادند. اما نگاه كنيد ما به تيمي باختيم كه ۷ بازي تداركاتي سخت را پشت سر گذاشته بود و كاملاً براي اين ديدار آمادگي داشت. اما ما هر كجا رفتيم بازي كنيم يا بمب گذاري شده بود و يا آتش سوزي. ژاپني ها در اين ديدار از ما آماده تر بودند و مزد آمادگي شان را هم گرفتند.
* آيا فكر نمي كنيد برانكو در ديدار با ژاپن دچار اشتباهاتي شد كه آن اشتباهات در نهايت به شكست تيم ملي كشورمان منجر گرديد؟
- همه انسانها اشتباهاتي دارند و نمي توان منكر آن شد. با اين حال فكر مي كنم بهتر است در شرايط فعلي، برانكو و تيم ملي را حمايت كنيم. تيم ملي مقابل ژاپن بد بازي كرد اما وقتي به گذشته رجوع مي كنيم، مي بينيم كه كمتر اتفاق افتاده تيم ملي بازي هاي بدي را انجام داده باشد. بنابراين نبايد به خاطر يك شكست، همه چيز را به زير سؤال ببريم.
* از ديد يك بازيكن ملي پوش براي موفقيت در رقابت هاي جام جهاني چه بايد چه كرد؟
- بازي هاي تداركاتي با تيم هاي مطرح و صاحب نام مي تواند قابليت هاي تيم ملي كشورمان را افزايش بدهد. چنانچه اين بازي ها انجام شود، در جام جهاني راحت تر به ميدان مي رويم و مي توانيم تيم شگفتي ساز اين دوره از رقابت ها لقب بگيريم.
* الگوي حسين كعبي در فوتبال ايران و جهان كدام بازيكنان هستند؟
- من به بازي تمامي لژيونرهاي كشورمان مخصوصاً مهدوي كيا، هاشميان و كريمي علاقه دارم. از ميان خارجي ها هم شيفته بازي لوييز فيگو هستم و هرگاه اين بازيكن بازي مي كند، دقت مي كنم تا نكات جديدي را از بازي او فرا بگيرم.

مدافع راست كلاسيك
اميربهادري نژاد
Bahadori@ hamshahri. org
هر گاه كه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي صحبت از جناح راست تيم ملي مي شد ناخودآگاه در اذهان طرفداران فوتبال نام جواد زرينچه و مجيد نامجو مطلق تداعي مي شد و هنوز هم مي شود، اما حالا كه از زرينچه سئوال مي كنيم كه پس از وي بهترين مدافع راست فوتبال ايران چه كسي است او بدون تأمل نام حسين كعبي را مطرح مي كند. با آنكه زرينچه نيز با ما هم عقيده است كه كعبي بايد كماكان مدارج تكامل را طي بكند، اما ويژگي هاي مثبت اين بازيكن را بسيار بيشتر از نقاط مبهم بازي او مي داند.
چند سال قبل هنگامي كه برانكو ايوانكوويچ اين بازيكن جوان، مستعد و گمنام را از گنج فوتبال خوزستان استخراج كرد و در تركيب اصلي تيم ملي قرار داد كمتر كسي تصور مي كرد كه وي بتواند چند سال متوالي مالكيت اين بخش از تيم ملي را به خود اختصاص بدهد. كعبي ذاتاً يك بازيكن پر شور با خصوصيات كاملاً تهاجمي بود، اما در كلاس درس بگوويچ و برانكو، اصول بازي تدافعي را نيز آموخت و در دفاع ۴ نفره تيم ملي به يك بك راست كلاسيك تبديل شد. اوج هنرنمايي كعبي مربوط به رقابت هاي جام ملت هاي آسيا در سال ۲۰۰۴ مي شود كه زوج وي با مهدي مهدوي كيا در جناح راست تيم ملي ياد دوران بازي زرينچه و نامجو مطلق را در اذهان زنده مي كرد. به هرحال حضور مداوم كعبي در جناح راست تيم ملي باعث شد تا وي جذب فوتبال قطر بشود كه در آن كشور نيز زير نظر بورا ميلوتينويچ يكي از بزرگترين تئوريسين هاي فوتبال جهان، درس هاي زيادي را آموخت تا اينكه حتي مورد توجه تيم هاي انگليسي قرار بگيرد. تمايل چند باشگاه انگليسي به استخدام كعبي و حتي تست گرفتن از وي يكي از مواردي است كه بايد مورد توجه منتقدان برانكو قرار بگيرد. آنهايي كه هر روز و از تريبون هاي مختلف تصميم برانكو مبني بر برگزاري اردو در كشور انگليس را زير سئوال مي برند بايد اين موضوع را مد نظر داشته باشند كه حداقل فايده برگزاري بازي هاي تداركاتي با تيم هاي اروپايي اين است كه مربيان اين باشگاهها با قابليت هاي نهفته بازيكنان ايراني و در مجموع فوتبال ايران آشنا مي شوند و مسير حضور بازيكنان ملي پوش در باشگاههاي اروپايي هموار خواهد شد كه در نهايت سود اين فعل و انفعال نصيب تيم ملي ايران مي شود. به طور حتم نگاه مربيان فوتبال جهان به تيمي كه با مجموعه اي از بازيكنان شاغل در باشگاههاي اروپايي در جام جهاني حضور مي يابد كاملاً متفاوت با نگاه آنان به يك تيم ملي گمنام و بدون ستاره مي باشد.به هر حال در فاصله ۹ ماه مانده به رقابت هاي جام جهاني حسين كعبي كه به احتمال بسيار زياد مدافع راست تيم ملي در اين رقابت ها خواهد بود بايد به چند نكته اساسي توجه داشته باشد كه بر طرف كردن نقص هاي موجود در بازي وي تا حدود بسيار زيادي برعهده مربيان وي در باشگاه فولاد و تيم ملي خواهد بود.
با توجه به اينكه اغلب تيم هاي فوتبال جهان از جمله تيم ايران با دفاع چهار نفره خطي به ميدان مي روند شعاع حركت و دامنه مسئوليت مدافعان كناري افزايش مي يابد. به عنوان مثال هنگامي كه مدافع چپ تيم ملي نفوذ مي كند ، كعبي بايد خود را به جمع سه مدافع ديگر در خط دفاعي برساند و در قالب يك مدافع مركزي انجام وظيفه نمايد. كعبي بايد اين موضوع را در نظر داشته باشد كه بازي در دفاع راست با بازي در زماني كه به يك مدافع مركزي تبديل مي شود كاملاً تفاوت دارد. نظر به اينكه كعبي در تكل زدن بي پروا عمل مي كند چندين بار شاهد بوده ايم كه وي در قلب خط دفاعي ضربات شروع مجدد به حريفان تقديم كرده است كه اين بي پروايي وي بايد پيش از جام جهاني شكلي كاملاً كنترل شده به خود بگيرد. البته بايد اذعان داشت كه كعبي در چند سال اخير عملكرد خود را در اين بخش بهبود بخشيده است. ديگر نكته اي كه بايد مورد توجه كعبي و مربيانش باشد افزايش قدرت بدني وي است. همانگونه كه پيشتر به آن اشاره شد گسترده بودن شعاع حركت كعبي در سيستم دفاعي چهار نفره باعث مي شود كه در حين از دست دادن توپ در نقش يك مدافع ظاهر بشود و در هنگام صاحب توپ شدن تيمش در نقش يك تغذيه كننده براي مهاجمان. در چنين سيستمي بازيكنان و به ويژه مدافعان كناري بايد از قدرت بدني و سرعت بالايي برخوردار باشند كه خوشبختانه كعبي از فاكتور سرعت برخوردار است و اگر قدرت بدني بالا نيز مكمل سرعت او شود به يك مدافع كناري كاملاً كلاسيك تبديل خواهد شد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |