دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۸ - Sep 12, 2005
اولويت سلامت ايرانيان با نمايندگان سازمان هاي
خارجي بررسي شد
001686.jpg
گروه اجتماعي: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ديروز در ديدار با نمايندگان سازمان هاي بهداشت جهاني، يونيسف، UNFPA UNAIDS اولويت هاي بهداشتي و سلامت كشور را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
دكتر سيد مؤيد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به همكاري مشترك سازمان هاي ملل با وزارت بهداشت گفت: هدف از برگزاري اين جلسات آشنايي سازمان هاي بين المللي با اولويت هاي سلامت جامعه ايراني است، تا بر اساس آن برنامه ريزي صورت گيرد.
وي با بيان اين كه اولويت سلامت ايران با ساير كشورهاي همسايه و منطقه متفاوت است، افزود: ما نيازمند مشاوره كارشناسي، تجهيزات و دانش فني سازمان هاي ديگر هستيم تا اشكالات تكنيكي ما بدين صورت حل شود.
دكتر علويان در اين جلسه از نمايندگان سازمان هاي بين المللي خواست تا هر سه ماه يك بار گزارش پيشرفت پروژه ها را ارائه كنند.
به گزارش ايسنا، عبدالاحد نماينده UNFPA در ادامه اين جلسه با بيان اين كه اين جمعيت فعاليت هايي در خصوص ايدز و اصلاح نظام سلامت انجام مي دهد، تصريح كرد: اما بودجه تخصيصي كافي نيست.
وي با اشاره به ضرورت افزايش بودجه به ۵ ميليون دلار ادامه داد: بهداشت باروري، تنظيم خانواده، كودكان، بهورز، اصلاح نظام مديريت و بهداشت باروري از ۵ پروژه مشترك اين جمعيت با وزارت بهداشت است.
وي ارتقاي مركز بهداشت باروري را ضروري دانست و افزود: ايران در زمينه بهداشت باروري پيشرفت هاي خوبي داشته است.
دكتر لاينز نماينده يونيسف با بيان اين كه بهداشت كودكان و تغذيه، ايدز و بهداشت روان از اهداف توسعه هزاره سوم است، افزود: دو ميليون دلار براي پيشگيري از سوء تغذيه كودكان و بهداشت آنان اختصاص يافته كه در سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي اقدامات خوبي در اين خصوص انجام شده است.
وي ادامه داد: پروژه بهداشت روان نيز به مدت ۳ سال در كشور آغاز شده است و براي برنامه ريزي آموزشي مقابله با اپيدمي ايدز ۴ ميليون دلار اختصاص يافته است؛ اين در حاليست كه در بخش نظام سلامت ۱۲ ميليون دلار هزينه شده است.
دكتر مبشر شيخ در اين جلسه به وجود برنامه هاي دوسالانه اشاره و خاطرنشان كرد: براي سال هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برنامه ريزي شده و يك ميليون دلار نيز اختصاص يافته است.

استفاده اجباري از كمربند ايمني براي
سرنشين جلو سرويس مدارس
مهر: بر اساس دستور العمل ايمني تردد دانش آموزان در سال تحصيلي جديد، ايستگاههاي سرويس مدارس بايد به اندازه ۵۰ متر جهت سوار و پياده كردن دانش آموزان باشد.
پاكسازي ايستگاههاي سرويس مدارس توسط عوامل راهنمايي صورت گرفته و سوار و پياده كردن دانش آموزان مي بايست فقط از درب سمت راست وسايل نقليه صورت بگيرد.
استفاده اجباري از كمربند ايمني براي سرنشينان جلو سرويس مدارس و تعيين يك نفر به عنوان ارشد سرويس با عنوان پليس سرويس مدرسه، از ديگر ضوابط تعريف شده در دستورالعمل ايمني تردد دانش آموزان براي سال تحصيلي ۸۵ - ۸۴ به شمار مي رود.
بر همين اساس، گزارش وضعيت رعايت مقررات رانندگي سرويس توسط پليس هاي سرويس و حضور پرسنل راهور از ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه تا ۹ صبح و از ساعت ۱۱ الي ۱۴ مقابل مدارس تعيين شده در ايام بازگشايي مدارس، از ديگر دستورالعمل هاي مذكور است.
به گزارش مهر، همچنين استفاده از پل مقابل مدارس توسط دانش آموزان با هدايت پليس ياران مهر و تنظيم زمان حضور سرويس ها با فاصله زماني مناسب كه موجب تراكم در مقابل مدارس نگردد، از ديگر ضوابط و دستورالعمل هاي صادره جهت ايمني تردد دانش آموزان است.
همچنين مدارسي كه فضاي مناسب و كافي جهت توقف دارند، سرويسها بايد قبل از زنگ آخر در محوطه مدرسه مستقر و پس از سوار شدن و خروج دانش آموزان بي  نياز از سرويس، مدرسه را ترك كنند.

حفظ حقوق مالكيت معنوي يافته هاي پژوهشي
از دغدغه هاي محققان كشور است
گروه علمي فرهنگي: معاون پژوهشي وزير علوم تاكيد كرد، احساس نياز به تحقيقات بايد در ارگان ها و سازمان هاي كشور ايجاد شده و براي رفع آن به سمت داخل كشور و توانايي هايي پژوهشي موجود هدايت شوند.
دكتر منصور كبگانيان اظهار داشت: وزارت علوم تاكنون در حفظ دستاوردهاي موجود در سطح مرزهاي دانش بشري، توليدات علمي و مقالات در سطح بسيار مناسبي بوده اما محور اصلي كه نياز به همت بالايي دارد ايجاد نياز به تحقيقات در ارگان ها و سازمان ها است كه اين نياز بايد به سمت داخل كشور و توانايي هاي پژوهشي موجود هدايت شود. وي افزود: علاوه بر آن بايد توانايي هاي پژوهشي در مؤسسات، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها تقويت شود زيرا زيرساخت آنها به علت ضعف هاي موجود در حوزه پژوهشي و دانشگاه تا حدودي ضعيف بوده و صنعت نيز نيازهاي خود را به موسسات پژوهشي و دانشگاه ها ارجاع نمي دهد. با تقويت و برقراري اين اتصال مي توان جنبش پژوهش و فن آوري را در كشور ايجاد كرد.
دكتر كبگانيان خاطرنشان كرد: در حال حاضر محققان نگران از بين رفتن يافته هاي پژوهشي خود هستند بنابراين ايجاد بانك هاي اطلاعاتي در زمينه فعاليت هاي پژوهشي بايد در كشور فعال شود.

تسهيلات ويژه اعياد شعبانيه براي زايران
مسجد مقدس جمكران
001677.jpg
مهر: در آستانه فرارسيدن ميلاد خجسته حضرت ولي عصر(عج) و برگزاري اعياد شعبانيه تسهيلات ويژه اي براي رفاه و آسايش زايران مسجد مقدس جمكران فراهم شده است.
به گزارش ستاد مردمي برگزاري اعياد شعبانيه احداث ۱۸۰ سكو براي استقرار زايران در بوستان فدك، فراهم كردن امكانات لازم براي اسكان زايران در بوستانهاي شهر به منظور اسكان يك شبه و ايجاد اردوهاي ويژه از جمله اقدامات استانداري قم براي پذيرايي از منتظران آقا امام زمان است.
معاون عمراني استانداري قم در گفت وگو با ستاد خبري برگزاري اعياد شعبانيه گفت: طي ۴ ماه گذشته ۳۴ جلسه كارگروه در استانداري قم براي برگزاري باشكوه مراسم نيمه شعبان تشكيل شده و ۲ ميليارد تومان به منظور امور زيربنايي مسجد جمكران اختصاص يافته است.
مجاهد ضيايي افزود: ايجاد دوربرگردان هاي لازم در جاده هاي منتهي به مسجد، آسفالت معابر، ساخت و تجهيز آشيانه آتش نشاني، ۴۳ هكتار پاركينگ عمومي و نصب كيوسكهاي اطلاع رساني از ديگر اقدامات انجام شده براي رفاه حال زايران در ايام اعياد شعبانيه است.

سند ملي آموزش و پرورش
تا پايان امسال تدوين مي  شود
گروه اجتماعي: سند ملي آموزش و پرورش با هدف نگاه جامع و سيستماتيك به آ موزش و پرورش و حذف بخشي نگري تا پايان امسال تدوين مي  شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مهدي نويد ادهم، رييس سازمان پژوهش و برنامه  ريزي آموزشي، در مراسم افتتاحيه دوره آموزشي توجيهي طرح تدوين سند ملي آموزش و پرورش، گفت: يكي از فعاليت  هاي آموزش و پرورش، تدوين سند ملي است؛ زيرا آموزش و پرورش نهادي فرهنگي و اجتماعي است كه با تغيير و تحول مستمر همراه بوده و موضوع كار اين نهاد، انسان است.
وي، افزود: فعاليت آموزش و پرورش فعاليتي درازمدت است و براي انجام اين فعاليت بايد برنامه  اي درازمدت طراحي كرد؛ زيرا تنها با برنامه  ريزي  هاي كوتاه  مدت نمي  توان به اهداف مشخص شده در آموزش و پرورش دست يافت. وي، گفت: آموزش و پرورش با كاستي  ها و چالش  هايي روبه  رو است كه علي  رغم تلاش جدي دست  اندركاران و سرمايه  گذاري فراوان، دستاوردهاي آن كامل نبوده و استمرار اين وضع نمي  تواند بستر مناسبي براي آموزش و پرورش باشد؛ زيرا آموزش و پرورش موتور توسعه كشور است.

فعاليت آموزش عالي پنج مؤسسه خلاف قانون اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: فعاليت آموزش عالي پنج مؤسسه از سوي وزارت علوم خلاف قانون اعلام شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دفتر آموزشهاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فعاليت پنج مؤسسه را كه با عنوان «آموزش مكاتبه اي» و «فروش كتاب و جزوات آمادگي كارداني به كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي به كارشناسي ارشد» و مشابه آن اقدام به برگزاري كلاس هاي حضوري براي داوطلبان شركت در آزمون دانشگاه ها، خلاف قوانين اعلام كرد.
دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، فعاليت پنج مؤسسه «سنجش ۳» ، «كوي كوثر تهران» ، «دادآفرين» ، «دانش پژوهان فردا» و «پيشروان مديريت فردا» را خلاف قانون ذكر كرده است.

هر ۳ ثانيه يك كودك مي ميرد
فارس: سازمان ملل متحد چند روز پيش از برگزاري اجلاس سران كشورها، با انتشار گزارشي به آنان هشدار داد كه اين آخرين فرصت براي نجات جان ميليون ها كودك در سراسر جهان است.
به گزارش سازمان ملل، در هر سه ثانيه يك كودك جان خود را از دست مي دهد، يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون نفر از مردم جهان با درآمد روزي كمتر از يك دلار زندگي مي كنند، و تا سال ۲۰۱۵ بيش از ۴۷ ميليون كودك و نوجوان از رفتن به مدرسه محروم خواهند بود. بر پايه همين گزارش، اگر رهبران جهاني در اجلاس آتي براي رسيدن به اهداف سال ۲۰۱۵ تعهدات قوي ندهند، طي ده سال آينده بيش از ۴۱ ميليون كودك جان خود را از دست خواهند داد.

افزايش ۳۰ درصدي پوشش سنجش شنوايي نوزادان
ايسنا: مسئول گروه ناشنوايي و آگاه سازي معاون پيشگيري سازمان بهزيستي از قرار گرفتن سه مرحله غربالگري، تشخيص و مداخله ناشنوايي به عنوان يكي از سياستهاي پيشگيرانه در بخش بيمه اي وزارت رفاه در سال جاري خبر داد. دكتر مسعودي انصاري با اشاره به اين كه ۷/۱ درصد سال هاي عمر از دست رفته يا بار بيماري ها به علت كم شنوايي است، افزود: شيوع كم شنوايي در ايران ۷/۱۰ در ۱۰ هزار نفر جمعيت كشور يعني پس از معلوليت هاي ذهني، جسمي و حركتي شايع ترين معلوليت است. مسئول گروه ناشنوايي و آگاه سازي معاون پيشگيري سازمان بهزيستي از افزايش پوشش سنجش شنوايي ۱۰ تا ۱۵ درصدي نوزادان به ۲۰ تا ۳۰ درصد تا پايان برنامه چهارم توسعه خبر داد.

گزارش محدوديت  ها، براي افاغنه استان تهران
ايلنا:  مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران، از افزايش روند دستگيري افاغنه غيرمجاز در استان تهران خبر داد و گفت: يك نفر از هر خانواده افغاني به ازاي بازگشت تمام خانواده مي  تواند در ايران براي اشتغال مانده و كارت اقامت دريافت كند. محسن صفري, مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران، طرح تشديد محدوديت  ها در بخش  هاي اداري، آموزشي، بهداشتي و اشتغال براي افاغنه مقيم استان تهران را يادآور شد و افزود: در بخش محدوديت  هاي اسكان نيز هر گونه اجاره، خريد و فروش مسكن به اتباع افغاني غيرمجاز، ممنوع است.

ساخت روكش هوشمند براي داروها
ايلنا: بي  موقع باز شدن روكش داروها در بدن باعث كاهش اثر آنها مي  شود. به گزارش BBC محققان آمريكايي، روكشي هوشمند را براي داروها ساختند كه بدين ترتيب داروها در زمان مناسب و جاي مورد نياز، وارد بدن مي  شوند. اين روكش «پوليمر» مخصوص در بدن با گذشت زمان حل مي  شود. يكي از مشكلاتي كه هميشه گريبان  گير پزشكان بود، مشكل بي  موقع باز شدن روكش داروها در بدن بود كه در نتيجه آن دارو كه پيش از موعد و در جايي نامناسب وارد بدن مي  شد، نمي  توانست اثر مناسب را داشته باشد.

شرايط آرم طرح ترافيك براي خبرنگاران
فارس:مدير عامل تعاوني مطبوعات كشور گفت: خبرنگاراني كه خودروي شخصي ندارند فقط مي توانند به نام همسرانشان ثبت نام كنند. علي يوسف پور با بيان اين مسأله كه خبرنگاراني كه خودروي شخصي ندارند مي توانند به نام يكي از بستگان درجه يك مانند پدر، مادر، خواهر يا برادر خود ثبت نام كنند از سوي نيروي انتظامي به ما اعلام نشده افزود: بر اساس تصميماتي كه در جلسه  سازمان ترافيك شهرداري تهران با حضور تعاوني مطبوعات، انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران و نيروي انتظامي اتخاذ شد: كليه خبرنگاران واقعي با داشتن كارت طرح ترافيك مي توانند به راحتي به محدوده طرح ترافيك تردد كنند.
وي اضافه كرد: تعاوني مطبوعات و انجمن روزنامه نگاران مسلمان با هم اين كار را انجام مي دهند به اين نحو كه كليه مديران مسئول جرايد كه صاحب خودرو هستند با پرداخت مبلغ ۳۰ هزار تومان و خبرنگاران مطبوعات با مبلغ ۲۵ هزار تومان مي توانند مجوز كارت طرح ترافيك را دريافت مي كنند.

ثروتمندان كامروني ۳ برابر فقرا مبتلا به ايدز هستند
فارس: وزارت بهداشت كامرون اعلام كرد، ميزان ابتلاي مردان و زنان ثروتمند به ايدز در اين كشور سه برابر بيش از ميزان ابتلاي فقرا است. به گزارش پايگاه خبري نيوز واير، ميزان شيوع ايدز در ميان مردان و زنان كامروني كه در مناطق مرفه زندگي مي كنند، سه برابر بيش از افرادي است كه در محله هاي فقير نشين اين كشور زندگي مي كنند. بر اساس اين گزارش، ميزان ابتلاي به ايدز در ميان زنان كامروني نيز بيش از مردان است. بر اين اساس، در حالي كه هفت درصد از تعداد كل زنان كامروني به ايدز مبتلا هستند، اين رقم براي مردان چهار درصد است.

گردشگران خارجي فرصت ساز و آسيب رسان
در ايران طبقه بندي مي شوند
گروه اجتماعي: ششمين نشست تخصصي ميراث فرهنگي و گردشگري (ويژه خبرنگاران) با موضوع «طبقه بندي گردشگران خارجي فرصت ساز و آسيب رسان در ايران» برگزار مي شود.به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين نشست كه روز سه شنبه ۲۲ شهريورماه ۸۴ از ساعت ۳۰/۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهد شد، آقاي دكتر «اسرافيل شفيع زاده» استاد دانشگاه و عضو هيأت مديره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي به ايراد سخن مي پردازد و در پايان به پرسش هاي حاضران پاسخ مي گويد.
شركت در اين نشست براي عموم روزنامه نگاران، خبرنگاران و دانشجويان ارتباطات آزاد است و علاقه مندان مي توانند در زمان ياد شده به نشاني خيابان استاد نجات اللهي شمالي (ويلا) نبش كوچه بيرجند- شماره ۲۸۴- ساختمان معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مراجعه كنند.
اطلاع بيشتر در اين باره از طريق شماره تلفن ۶۶۰۱۳۴۸۹ قابل دستيابي است.

معلولان از پرداخت عوارض ساخت و ساز معاف هستند
گروه اجتماعي: رييس سازمان بهزيستي كشور به مجوزهاي قانوني و معافيت معلولان از پرداخت عوارض هاي قانوني اشاره كرد و گفت : براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي كليه واحدهاي مسكوني معلولان از پرداخت عوارض مربوط به شهرداري ، صدور پروانه ، عوارض نوسازي و آماده سازي زمين معاف شدند.
به گزارش مهر رييس سازمان بهزيستي در آيين واگذاري ۸۴ واحد مسكوني ويژه معلولان و نيازمندان مشهد (پروژه ميلاد ) افزود : در حال حاضر سه هزار واحد مسكوني ويژه معلولان و نيازمندان تحت پوشش سازمان بهزيستي با مشاركت دولت ، خيرين و نيكوكاران كشور در حال ساخت است .
محمد رضا راه چمني با اشاره به برنامه ريزي هاي انجام شده و دريافت مجوزهاي قانوني براي ساخت مسكن معلولان ، تصريح كرد : اين ميزان در سال آينده به دو برابر افزايش خواهد يافت.وي گفت : سازمان بهزيستي يكهزار و ۷۰۰ واحد مسكوني در سال گذشته به معلولان و نيازمندان كشور واگذار كرده است.وي اضافه كرد : دولت قادر است هر سال يكهزار واحد مسكوني براي معلولان و نيازمندان بسازد كه با توجه به حجم درخواست ها ، ناكافي است.
رييس سازمان بهزيستي اظهار داشت : دولت نيمي از هزينه هاي ساخت مسكن معلولان و نيازمندان را تامين كرده و مابقي بايد توسط خيرين و بهره برداران تامين شود.
وي اضافه كرد: آمادگي داريم در هر شهري كه خيرين و نيكوكاران مشاركت كنند ، بهزيستي نيمي از هزينه هاي ساخت مسكن معلولان و افراد نيازمند را تامين كند.
راه چمني گفت: با اين حال معتقديم بدون كمك خيرين و نيكوكاران دولت قادر نيست تمام معلولان و افراد نيازمند را صاحب خانه كند.
وي افزود : همچنين در برنامه چهارم توسعه دولت پيش بيني شده كه معلولان بهزيستي و زنان سرپرست خانوار از پرداخت حق امتياز انشعاب آب ، برق و گاز و فاضلاب معاف شوند .
رييس سازمان بهزيستي تصريح كرد : وزارت مسكن و شهرسازي موظف شده ده درصد از واحدهاي مسكوني اجاره به شرط تمليك را به معلولان و نيازمندان اختصاص دهد و زمين مورد نياز براي احداث مسكن آنان را به قيمت دولتي واگذار نمايد.
وي افزود: بانكها نيز مكلف شدند در چارچوب قانون جامع حمايت از حقوق معلولان و تسهيلات يارانه دار به معلولان و موسساتي كه براي معلولان خانه سازي مي كنند اعطا نمايد.

توزيع  كنندگان قليان در سفره  خانه  هاي سنتي
جريمه نقدي مي  شوند
001683.jpg
ايلنا: كارشناس دفتر بهداشت محيط و كار وزارت بهداشت، اعلام كرد: بازرسان وزارت بهداشت، توزيع  كنندگان قليان را در سفره  خانه  هاي سنتي جريمه مي  كنند.
خديجه محصلي، كارشناس دفتر بهداشت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: طبق قانون «منع استعمال دخانيات در اماكن عمومي» ، اگر سفره  خانه  داران سنتي اقدام به توزيع قليان كنند، جريمه خواهند شد.
وي، افزود: به تمامي دانشگاه  هاي علوم پزشكي ابلاغيه  اي ارسال شده كه بازرسان خود را براي نظارت بر عدم استعمال دخانيات در سفره  خانه  ها و غذاكده  ها اعزام كنند. به گفته محصلي، استعمال قليان در رستوران  ها و غذاكده  ها ممنوع است و متخلفان جريمه مي  شوند. وي، تصريح كرد: اجراي طرح ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي، قطعي است و اجراي آن به صورت كامل است. كارشناس دفتر بهداشت محيط و كار وزارت بهداشت، معتقد است؛ مجلس با اجراي اين طرح، موافقت خواهد كرد و به زودي اجراي آن آغاز مي  شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |