دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۸ - Sep 12, 2005
رئيس جمهور در مراسم توديع و معارفه انصاري و موسوي:
با همين قوانين و ظرفيت هاي اداري مي شود
انقلابي و درست عمل كرد
001737.jpg
عكس: عطا طاهركناره
ايسنا: رئيس جمهور از زحمات و خدمات حجت الاسلام  والمسلمين مجيد انصاري، به پاس فعاليت در مجلس و در معاونت حقوقي و پارلماني رياست جمهوري تشكر كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد عصر روز يكشنبه طي سخناني در مراسم توديع حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري ( معاون حقوقي و امور
مجلس رئيس جمهور در دولت
سيدمحمد خاتمي) و معارفه حجت الاسلام والمسلمين سيداحمد موسوي معاون حقوقي و امور مجلس خود گفت: تنقيح را مجلس شروع كرده و همكاران ما در دولت نيز بايد در اين زمينه كمك كنند.
همه بايد وسط ميدان باشيم تا مقداري از مشكلاتي كه داريم برطرف و انشاءالله قوانين روان، هماهنگ و يكسان شود.
وي با اشاره به تاويل قوانين اظهار داشت: اجازه داريد و مي توانيد تاويل كنيد و آن جا كه منافع يك فرد، يك گروه و جمع محدودي مانند محرومين، مستضعفين و ضعفا مطرح است به نفع آنها تاويل كنيد و اگر طرف حساب دولت جايي قدري محروم است شما مي توانيد به نفع او تاويل كنيد.
رئيس جمهور با اشاره به معاون حقوقي و امور مجلس خود خاطرنشان كرد: آقاي موسوي تلاش خواهد كرد كه ارتباط با مجلس را سازمان داده و منظم و سازنده كنند.
وي ادامه داد: اگر ارتباطات خوب تنظيم شود، مي توان حداكثر استفاده را از ظرفيت بسيار بالاي نظام كرد و فكر مي كنم علي رغم مشكلاتي كه در قوانين و مقررات و چرخش كارهاست همين حالا با همين قوانين مي توان قريب به اتفاق مشكلات را برطرف كرد و مهم اين است كه نگاه ما چگونه باشد.
احمدي نژاد با تأكيد بر اين كه هرچه كار قانوني تر باشد موفق تر است، گفت: با اتكاء به قوانين مي توان كار را سريع تر و انقلابي انجام داد.
وي هم چنين با بيان اينكه با همين قوانين و ظرفيت هاي اداري مي شود انقلابي، سريع و درست عمل كرد، افزود: مهم اين است كه رويكرد ما رويكرد انقلابي، اجرايي و خدماتي باشد.
بايد به گونه اي اجراي قانون را مديريت كنيم كه اين تلقي پيش نيايد كه اجراي قانون مانع از انجام وظيفه است و اين مشكل را در نظارت هم داريم، چون وظيفه نظارت و اجرا خوب تنظيم نمي شود. احمدي نژاد بر درست عمل كردن، سريع عمل كردن و انقلابي عمل كردن تأكيد كرد.
مجيد انصاري هم در اين مراسم با ابراز افتخار از مسئوليتي كه هرچند كوتاه در سمت معاون حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري در دوران سيدمحمد خاتمي داشته است، از بركات اين دوره را آشنايي با مجموعه اي از جمله فرهيختگان و حقوقدانان و كساني كه از آنان به عنوان برادران و خواهران بسيار ارزشمند اين حوزه نام برد دانست و از آنها به عنوان مجموعه اي كم توقع، پركار و موثر در چرخه تصميم گيري ها و تصميم سازي هاي دولت جمهوري اسلامي ايران ياد كرد.
وي با بيان اين اعتقاد كه چرخه معيوب قانونگذاري در كشور سابقه طولاني دارد و هنوز به نقطه مطلوبي نرسيده است افزود: بسياري از نارسايي هاي موجود در دستگاه هاي مختلف كشور و به ويژه مشكلاتي كه مردم در تعامل با دستگاه هاي حكومت دارند به نقص در قانونگذاري برمي گردد؛ قوانيني كه احيانا ناقص وضع و غيرمجاز تصويب مي شوند و يا حداقل منسجم و مرتبط با يكديگر نيست.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور سابق با بيان اين كه لباس قانونگذاري و تقنين كشور بسيار مندرس و وصله خورده است در اين باره گفت: وصله هايي كه رنگ و انسجام لازم در آنها ديده نشده است و در نتيجه ما امروز با حجم انبوهي از قوانين روبرو هستيم كه هنوز تنقيح كامل نشده است و قوانين ناسخ از منسوخ دقيقا مشخص نيست.
تداخل قوانين در يكديگر بسيار زياد است و گاهي در قانوني كه صرفا جنبه اقتصادي دارد گريزي به جنبه هاي جزايي و كيفري ديده مي شود و گاهي در قوانين حقوقي و جزايي گريزي به مقررات مالي و اقتصادي و فرهنگي زده مي شود و يك مجموعه تداخل هاي غيرفني در قانون گذاري موجب سردرگمي مجريان در اجراي صحيح قانون و دستگاه قضايي در تشخيص عدالت و تخلف و جرم شده و از سوي ديگر موجب شده است كه نوعي قانونگريزي از رهگذر ضعف قوانين در كشور تسهيل شود و بسياري از نارسايي ها به نوعي به قانون استناد پيدا كند، حل اين معضل و مشكل جز با اصلاح چرخه قانونگذاري در كشور ميسر نيست.
001740.jpg
وي بر اهميت جايگاه معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري تأكيد كرد و افزود: بعضا مقاومت هايي در دستگاه هاي اجرايي در برابر معاونت هاي حقوقي و امور مجلس دستگاه ها وجود دارد، چون نظر حقوقي مي دهند و نظر هاي حقوقي بعضا انتقادي و بازدارنده  يا به تعبير ديگر نظم بخش است و شايد مقداري اختيارات را محدود و امور را آن طور كه دلخواه مسئولان اجرايي است پيش نبرد. اما بركات آن نظم بخشيدن و سازمان دادن به امور كشور است.
انصاري از همكاران خود در حوزه معاونت حقوقي و پارلماني رئيس جمهور تشكر كرد و افزود: از رئيس جمهور محترم به خاطر انتخاب شايسته آقاي موسوي تشكر مي كنم.
موسوي معاون جديد حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور هم در اين مراسم تأكيد كرد: اگر دولت و مجلس با يكديگر تعامل سازنده داشته باشند، بركت آن براي مردم است، مجلس اختيارات و دولت نيز اختياراتي دارد، ولي با تعامل سازنده هر دو از اختيارات خودشان در جهت پيشرفت و تعالي كشور استفاده خواهند كرد.
موسوي به حديثي از امام صادق(ع) مبني بر اين كه خداوند انسان را روي زمين خلق كرده است و زندگي انسان با عقل و استفاده از اين عقل است و حيات عقل با دانش است و حيات علم با عمل كردن است و حيات عمل با اخلاص است از اين حديث به عنوان سرلوحه كار خود اشاره كرد و افزود: معتقدم اگر بخواهيم چهار اصل اساسي دولت را پياده كنيم، بهترين كار رعايت اين حديث كه راهكار ها در آن بيان شده است مي باشد.
وي آماري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال ۱۳۸۱ را يادآور شد و افزود: از ۱۶۸۳۸ نفر آمار گرفته اند و بيش از ۵۶ درصد مردم نسبت به اجرا نشدن عدالت در جامعه معترض هستند، جامعه اي كه نسبت به عدل و اجراي آن مايوس باشد، اميد به زندگي در آن كم مي شود، ولي بعد از انتخابات رياست جمهوري اين مساله برعكس شد، اميد مردم نسبت به اين امر بيشتر شد كه عدل، مهرورزي و خدمت بي منت حاكم، توسعه و تعالي كشور از لحاظ مادي و معنوي احيا شود و به اعتقاد من بعد از انتخابات رياست جمهوري ما به اصلاح دروني انقلاب پرداختيم و آن اهدافي كه براي آن انقلاب كرديم و به فراموشي سپرده شده دوباره بايد زنده كنيم.
وي خاطرنشان كرد: بايد فكر رئيس جمهور را نهادينه كنيم و نهادينه شدن فكر ايشان اصول چهارگانه برگرفته از اسلام و در قوانين است. همه قوانيني كه از دولت به مجلس مي رود بايد اين ۴ اصل به آن اشراف داشته باشد.

وزير امور خارجه:
ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت ورود به بازي
باخت _ باخت است
001734.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
گروه سياسي: منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته سومين كنفرانس مطبوعاتي خود را برگزار كرد و ديدگاه هاي جديد دستگاه سياست خارجي تحت مديريت خود را تشريح كرد.
متكي احتمال ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را ورود غرب به بازي باخت- باخت با ايران دانست.
وي گفت: فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران بر دو محور مهم بنا شده است: نخست محور ايجاد اطمينان در جامعه بين المللي و كشورهاي مختلف مبني بر صلح آميزبودن اين فعاليت ها و ديگر تاكيد بر حق قانوني، حقوقي  و ملي مان در برخورداري از اين فناوري استوار است.
ما در بخش اعتمادسازي نسبت به افكار عمومي و طرف هاي مذاكره مان و همچنين جامعه بين المللي از هيچ كوششي دريغ نكرده ايم و متقابلا انتظار داريم تا علاوه بر به رسميت شناختن حقوقمان، در تحقق اين حق مسلم به ما كمك نيز بشود.
متكي همچنين گفت: تحولات جديدي كه پس از تصميم جمهوري اسلامي ايران براي راه اندازي دوباره فعاليت هاي NPT ايجاد شد و همچنين ضرورت تعيين جامع تر مواضع جمهوري اسلامي ايران و تاكيد بر تداوم مذاكرات ايجاب مي كند كه ما در مقاطع مختلف ابتكاراتي داشته و از ابتكارات جديد استقبال نماييم.
وي ادامه داد: اين خواست عمومي ماست كه در دوره جديد بتوانيم با اتكا بر داخل و در چارچوب NPT و آژانس دو محور اصلي مذكور را دنبال نماييم و جناب آقاي دكتر احمدي نژاد نيز چندي پيش ايده اي را در اين خصوص بيان كرده اند كه تعقيب مي شود.
متكي همچنين گفت: ايده مذكور براي فراهم آوردن زمينه همكاري هاي بيشتر در حال تدوين است و ظرف روزهاي آينده نهايي خواهد شد و در سفر جناب دكتر احمدي نژاد به نيويورك با طرف هاي مختلف از جمله مقامات سازمان ملل، كشورهاي اروپايي، اعضاي شوراي حكام و ديدارهاي دوجانبه مطرح خواهد شد.
متكي در پاسخ به سئوالي در ارتباط با خواسته سه كشور اروپايي از ايران مبني بر اين كه در صورت عدم تعليق فعاليت هاي اصفهان تهديد به شوراي امنيت عملي خواهد شد افزود: اقدام ما به فك پلمب اصفهان براساس تحليلي بوده كه از توافقنامه پاريس داشته ايم؛ ضمن آن كه بر بازگشت مذاكرات در قالب هاي پيشين و قالب هاي جديد تاكيد داشته ايم كه مي تواند بررسي شود؛ ولي موضوع تعليق دوباره اصفهان در اين بخش قابل طرح نيست.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: با توجه به فعاليت هاي شفاف و همكاري هاي روشن جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و مذاكرات صريح و شفاف مان با سه كشور اروپايي هيچ دليل حقوقي و قانوني براي ارجاع پرونده هسته  اي مان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد نمي بينيم و البته چنانچه بنابر ملاحظات سياسي تصميمي در اين خصوص اتخاذ شود مواضع ما در اين زمينه روشن خواهد بود.
وي در پاسخ به سئوال امكان مذاكره مستقيم ايران با آمريكا در پرونده هسته اي گفت: در موضوعاتي همچون افغانستان و برخي مسايل ديگر و يا در مذاكراتي چندجانبه معمولا يكي از اعضاي هيات ها آمريكايي بوده اند ولي ما الان با نمايندگان اتحاديه و شوراي اروپا مذاكره داريم؛ ضمن آن كه تغيير طرف هاي مذاكره نيز مي تواند مورد بررسي قرار گيرد؛ همان گونه كه برخي كشورهاي عدم تعهد و طرف هاي ديگر نيز در اين رابطه مطرح اند ولي به هر صورت ما از آمريكا درخواستي براي شركت در اين مذاكرات دريافت نكرده ايم.
وزير امور خارجه كشورمان درباره اين كه در صورت ارجاع پرونده هسته  اي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ايران چه عكس العملي را نشان خواهد داد گفت: اگر تصميم سياسي براي ارجاع پرونده هسته ايران به شوراي امنيت اتخاذ شود به اعتقاد ما اين مساله يك نوع ورود به بازي باخت - باخت است كه ما ترجيح مي دهيم چنين نشود. متكي خاطرنشان كرد: نگاه ما براي ورود به اين مذاكرات نگاهي مبتني بر ديدگاه برد - برد بود؛ به اين معنا كه هم كشورهاي اروپايي و جامعه بين المللي از صلح آميز بودن فعاليت هاي ما اطمينان حاصل كنند و اين برد آنها باشد و هم جمهوري اسلامي ايران به حق قانوني اش برسد و اين برد ما باشد.
متكي همچنين درباره مخالفت برخي كشورها در خصوص مساله ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد گفت: بسياري از كشورهاي عضو شوراي حكام اعتقاد دارند كه مساله ايران در قالب آژانس بين المللي انرژي اتمي و كار با شوراي حكام و تيم و طرف هاي تعيين شده براي مذاكره قابل حل است و اين نشانگر دفاع اين كشورها از مباني حقوقي اساسنامه آژانس مي باشد.
متكي در پاسخ به سئوال ديگري درباره وقفه در مذاكرات كشورمان با سه كشور اروپايي گفت: تلاش هايي در جريان است تا اين مذاكرات از سرگرفته شود؛ ضمن آن كه ما با ادامه مذاكرات بي قيد و شرط موافقيم و از آن استقبال مي كنيم.
وي همچنين خاطرنشان كرد: ما در ارتباط با افزايش طرف هاي مذاكره نگاهي مثبت داريم و سعي داريم در چارچوب يك تفاهم مسايل را دنبال كنيم.
متكي در ادامه در خصوص آخرين تحولات هسته اي كشورمان گفت: تحركات اخير ايران با سفر برخي وزراي خارجي كشورهاي مختلف به ايران و همچنين سفرهاي دبير شوراي عالي امنيت ملي و رييس كميسيون امنيت ملي مجلس ايران در تفهيم مواضع ما و آخرين تحولات هسته اي كشور تحرك مثبت و موثري بود.
وي خاطرنشان كرد: مواضع به حق ما طي اين مدت از سوي كشورهاي طرف  مذاكره مان مقبوليت داشت و موضع اصولي اين كشورها مخالفت با ارجاع ايران به شوراي امنيت و تاكيد بر حق مسلم مان بود و ما اين گونه مذاكرات را ادامه خواهيم داد و با عموم اعضاي شوراي حكام بخشي از اين گفت وگوها را در نيويورك و در فرصت سفر رياست جمهوري و دبير شوراي عالي امنيت ملي به سازمان ملل تداوم خواهيم داد.
وزير امور خارجه كشورمان يادآوري كرد: ما فكر مي كنيم كه اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهان حل مسالمت آميز، تداوم مذاكرات و در نظر گرفتن هر دو سوي معادله  هسته اي ايران يعني اعتماد و اطمينان سازي از سويي و حفظ حق ايران در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي از ديگر سو است.
متكي همچنين درخصوص سفر سه شنبه رئيس جمهور به نيويورك و اجلاس سران كشورها در سازمان ملل گفت: اجلاس ويژه سران هر چند سال يكبار در بالاترين سطوح برگزار مي شود و موضوعاتشان را در مورد دستور كار آن سال بيان مي كنند.امسال هم بحث تجديد ساختار سازمان ملل است كه آقاي دكتراحمدي نژاد صحبت كوتاهي خواهند داشت و هم درمورد مسائل كلان بين المللي در بخش ديگري صحبت خواهند كرد.
وي تاكيد كرد: حضور فعال سياسي و ديپلماتيك در صحنه هاي مختلف بين المللي جزو برنامه هاي سياست خارجي كشور ماست. وي همچنين از صدور بخش قابل توجهي از ويزاهاي همراهان رئيس جمهور خبر داد.
خبرنگاري پرسيد: ظاهرا برنامه اي براي جنگ رواني عليه هيات ايراني در نيويورك وجود دارد. خانم رايس گفته است اگر احمدي نژاد را ببينم سلام مي كنم آيا برنامه براي مقابله با جنگ رواني داريد؟
متكي با خنده گفت: سلام كه خيلي برنامه ريزي نمي خواهد قاعدتا دكتر احمدي نژاد در صورتي كه از سوي كسان ديگري مطلبي مطرح شود عكس العمل خود را نشان خواهند داد بنابراين بهتر است صبر كنيم ببينيم چه مي شود.
متكي درخصوص شوراي راهبردي سياست خارجي كه در آغاز مسئوليت جديدش وعده تشكيل آن را داده بود توضيح داد: شوراي راهبردي روابط خارجي با هدف كمك به حوزه هاي اجرايي ديپلماسي بررسي جامع روابط خارجي مبتني بر مطالعات، پژوهش، توليد فكر و نظريه پردازي است و اين شورا كه همكارانم در حال تدوين تركيب و شرح وظايف آن هستند از ظرفيت هاي سراسر كشور از ميان نخبگان و صاحب نظران تشكيل خواهد شد و با مشاركتي كه از حوزه عمل در وزارت خارجه برخوردار خواهد بود و فاصله بين تئوري و عمل را از بين خواهد برد.

تجليل رئيس جمهور از جانبازان
ايسنا: همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام و گراميداشت روز جانباز، پنج تن از اعضاي هيأت دولت از جانب دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور، در چند آسايشگاه جانبازان واقع در تهران حضور يافتند و ضمن تجليل و عيادت از آنان روز جانباز را تبريك گفتند.
آقايان دانش جعفري، سعيدي كيا، باقري لنكراني و جهرمي وزيران امور اقتصاد و دارايي، مسكن و شهرسازي، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و كار و امور اجتماعي و نيز مددي سرپرست وزارتخانه رفاه و تأمين اجتماعي با حضور در آسايشگاههاي امام خميني (ره)، ثارالله، شهيد بهشتي، بقية الله و مؤسسه توانبخشي و بازتواني، با جانبازان بستري در اين مراكز ديدار و گفت وگو كردند و از نزديك با نحوه زندگي، درمان و مشكلات آنان آشنا شدند.
نمايندگان رئيس جمهور هم چنين با آرزوي شفاي كامل و عاجل براي جانبازان عزيز از ايثارگري و فداكاري آنان در دوران دفاع مقدس تجليل و قدرداني كردند.

ديدار احمدي نژاد با رئيس جمهور اندونزي در نيويورك
فارس: رئيس جمهوري اسلامي ايران قرار است در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل با رئيس جمهوري اندونزي ديدار كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از جاكارتا، محمود احمدي نژاد در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه از ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهريور) آغاز به كار مي كند، با «سوسيلو بامبانگ يودهويونو» ديدار خواهد كرد.
رئيس جمهوري اندونزي نيز مانند احمدي نژاد در نشست مجمع عمومي سازمان ملل روز ۱۶ سپتامبر درمورد موضع كشورش درمورد اصلاحات سازمان ملل سخنراني مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |