دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۸ - Sep 12, 2005
كشفيات جديد كاسيني
رقص در حلقه هاي كيوان
001698.jpg
كاسيني و كيوان
گروه دانش و انفورماتيك مهدي صارمي فر: تعطيلات اين تابستان به پژوهشگران ناسا در آزمايشگاه نيروي محرك موشكي JPL در دانشگاه كلتك Caltech در لس آنجلس، بسيار خوش گذشت. آن ها داده  هايي را تحليل مي كردند كه از آخرين مطالعات فضاپيماي بدون سرنشين كاسيني روي حلقه هاي كيوان به دست آمده بود. اين تحليل ها نتايج جالبي داشت كه پيش از اين بر دانشمندان پنهان بود. عكس ها و داده هاي كاسيني از يكي از حلقه هاي كيوان حلقه F نشان مي  داد كه ذرات تشكيل دهنده اين حلقه ها سرعت بسيار كمتري نسبت به  آن چه كه قبلا تصور مي شد دارند، و ساختارشان مانند دانه هاي برف است.
قبلا پژوهش هايي روي دروني ترين حلقه اطراف كيوان حلقه D چنين شكي را در تيم پژوهشي هدايتگر كاسيني در JPL برانگيخته بود، اما عكس هاي جديد كاسيني از حلقه F، آن ها را مطمئن كرد كه ساختار حلقه هاي كيوان با آن  چه قبلا تصور مي كردند، يعني قطعات و خرده ريز ه هاي سنگ و غبار، متفاوت است. عكس  ها نشان مي داد شفافيت يكي از قسمت هاي حلقه D در طول زمان تغيير مي كند و در حقيقت خواص تناوبي از خود نشان مي  دهد. عكس هاي بعدي از حلقه D نشان داد كه اين قسمت حلقه در يك دامنه 200 كيلومتري به جلو و عقب نوسان مي كند. چنين حركت پيچيده اي را قبلا در فعاليت هاي حلقه هاي كيوان نديده بودند. دوره هاي تناوب اين حركت بسيار كند است به طوري كه دانشمندان JPL از مقايسه عكس هاي 25 سال قبل وويجر با كاسيني به اين نتيجه رسيده اند.
دكتر مت هدمن از دانشگاه كرنل در اين باره مي گويد: «تصور مي كنيم عكس هاي كاسيني از حلقه D اطلاعات جديدي در مورد ويژگي هاي پوياي حلقه ها به ما مي  دهد و مي توانيم به اين ترتيب عمر حلقه  ها را تخمين بزنيم.»
يكي ديگر از يافته ها در عكس هاي كاسيني از حلقه G به دست آمد. در اين حلقه كه فاصله آن تا مركز كيوان 170هزار كيلومتر است، تغيير روشنايي بعضي از قسمت ها نشان اين بودند كه اين حلقه خود چند بازو شبيه بازوهاي كهكشاني دارد. وجود اين بازوها نشان اقماري كشف  نشده است كه جاذبه شان ساختار حلقه ها را به هم مي ريزد. چنين وضعيتي را قبلا، وقتي وويجر 2 از نپتون عكس مي فرستاد، در اين سياره آبي رنگ ديده بودند.
قسمت زيادي از حلقه D و حلقهG كه اين خواص غيرمنتظره را در آن ها ديده اند از ذرات كوچك گرد و غبار و يخ پديد آمده اند. اما جالب ترين نكته در حلقه F است. اين حلقه يك هسته  مركزي دارد و بقيه قسمت هاي حلقه روي استوانه اي دور آن قرار دارند. مثل فنري كه دور سياره حلقه زده باشد. به چنين ساختارهايي چنبره مي گويند. اين شكل زيبا در اثر تغييرات چگالي و امواج ضربه اي به وجود آمده كه عامل آن ها جاذبه قمرهاي كيوان بوده است.
علاوه بر اين، تعداد ديگري حلقه كوچك تر هم كشف شده كه دوره عمر آن ها كوتاه است و در اثر جاذبه يكي از اقمار كيوان به وجود مي آيند و بعد از بين مي روند. هنگامي كه يك قمر كيوان از كنار حلقه ها مي گذرد، ذراتي از اين حلقه ها را جدا مي كند. پس از گذشت زماني حدود يك سال، اين ذرات، خود يك حلقه جديدتر پديد مي آورند كه نسبتا نازك و كم رنگ است، اما پس از مدتي اين حلقه خود به خود از بين رفته و جذب حلقه هاي بزرگ تر مي شود.
كاسيني كه از جولاي 2004 در مدار كيوان است، كشف هاي بسيار جالبي در اين سياره انجام داده كه بي نظير است. اين فضاپيما زمستان گذشته كاوشگري را به سمت تايتان، بزرگ ترين قمر كيوان كه يكي از عجايب منظومه شمسي است فرستاد. طرح كاسيني بيش از 3ميليارد دلار هزينه داشته و ناسا و سازمان فضايي اروپا ESA آن را برنامه ريزي كرده اند.
منبع: ساينس ديلي

در خريد كيف مدرسه دقت كنيد
001701.jpg
كيف مدرسه كودكان ژاپني، نمونه اي عالي از يك كيف متناسب بدن
نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه 83 درصد شكايت دانش آموزان از دردهاي پشت، شانه و دست مي تواند به نوعي مربوط به حمل كيف باشد.
به گزارش ايسنا، نتايج پژوهش محققان كشورمان كه درباره ارتباط وزن كيف مدرسه و محتويات آن با وزن بدن دانش آموزان انجام شده، حاكي است 2/18درصد دانش آموزان در موقع حمل كيف احساس ناراحتي مي كنند. وزن كيف دانش آموزان بايد كمتر از 10درصد وزن بدنشان باشد، در حالي كه 12 درصد آن ها كيفي با بيش از۱۰درصد وزن بدن خود را حمل مي كنند.
دختران دانش آموز بيش از پسران در موقع حمل كيف ناراحتي داشته اند و به طور كلي ميانگين وزن كيفي كه دختران همراه با تغذيه به مدرسه مي آورند بيشتر از۳۰۰ گرم بيشتر از ميانگين وزن كيف پسران است.
ميانگين وزن كيف دانش آموزان بدون تغذيه در دختران و پسران به صورت معني داري متفاوت است. دختران بار بيشتري به مدرسه مي آورند، همين طور ميانگين وزن كيفي كه بايستي طبق برنامه درسي به مدرسه بياورند بدون تغذيه نيز به نحو معني داري در دختران بيشتر است.
اين پژوهش توسط محققان دانشگاه علوم پزشكي همدان در سطح مدارس ابتدايي اين شهر انجام شده است. نكته قابل توجه آن كه ميانگين وزن كيف دانش آموزان كلاس اولي۲۰۰ گرم بيشتر از كلاس دومي هاست.
انجمن «كايروپراكتيك» انتاريو در كانادا معتقد است: «شاگردان مدارس ابتدايي نبايد بيش از۱۰ درصد وزن بدنشان بار حمل كنند و در شاگردان دبيرستاني اين نسبت نبايد بيش از 15درصد وزن بدن باشد.» حمل كيف سنگين پر از كتاب در يك دست يا آويخته بر شانه در يك طرف بدن از علل اصلي مشكلات كودكان در طرز نشستن و ايستادن بوده و همچنين در بد  شكلي اندام نيز موثر است، زيرا وقتي كه كوله پشتي سنگين باشد كودك بيش از حد پشت را قوس دار مي كند يا سر و تنه را به جلو خم مي كند تا بتواند وزن كيف را تحمل كند. اين فشار روي عضلات گردن و پشت سبب خستگي بيش از حد و آسيب مي شود. از ميان دانش آموزاني كه در موقع حمل كيف ناراحتي داشتند 16 درصد از درد پشت، 38 درصد از درد شانه و 29 درصد از درد دست شكايت داشته اند.
يافته ها نشان مي دهد كوله هايي كه يك بند دارند باعث عدم تقارن ستون مهره ها و اختلال در توانايي طبيعي گيرندگي ضربه به وسيله ستون مهره اي مي شوند و باعث دردهاي شانه، گردن و كمر در كودكان مي شوند.
اگر كودك كوله را بر روي يك شانه حمل كند، براي جبران وزن اضافي آن به طرف مقابل خم مي شود و اين مساله درد بخش فوقاني و تحتاني پشت و كشش عضلات شانه و گردن را به دنبال دارد.
به علاوه بند باريك برخي كوله ها جريان خون و رشته هاي عصبي دست ها را تحت فشار قرار داده و سبب ضعف و گزگز بازو و دست ها مي شود.
ويژگي هاي كيف مناسب براساس
معيارهاي علمي
انجمن «كايروپراكتيك» كانادا در مورد انتخاب نوع كيف گفته است: «كيف بايد از سبك ترين جنس انتخاب شود. بالاي كوله پشتي نبايد بالاتر از شانه ها قرار گيرد و انتهاي آن نبايد از بالاي استخوان باسن پايين تر قرار گيرد. نوار كوله پشتي كه روي شانه قرار مي گيرد بايد پهنايي معادل 5 سانتي متر داشته باشد و نبايد دور بازو جمع شود. براي اجتناب از صدمه به ستون مهره ها بايد هر دو بند را بر دوش انداخت. بندهاي كمري كيف بايد بتواند۵۰ تا۷۰ درصد وزن را از روي شانه و ستون مهره ها به استخوان لگن انتقال دهد تا فشار روي استخوان ها و مفاصل و ماهيچه ها يكسان شود و دانش آموزان بايد چيزهاي سنگين تر را نزديك به محور مركزي بدن طوري كه نزديك به مركز ثقل بدن باشد قرار دهند و از پيچ و تاب خوردن كوله پشتي در پشت خود پرهيز كنند.»
نكته جالب ديگر در اين پژوهش اين بود كه با افزايش سطح سواد والدين، ميانگين وزن كيف هاي دانش آموزان نيز افزايش مي يابد و اين مي تواند به دليل انتخاب كيف هاي سنگين تر از طرف والدين و لوازم التحرير بيشتر نيز باشد.
همچنين نتايج اين تحقيق نشان داد اگر چه كيف و كوله پشتي هاي مدرسه دانش آموزان زياد سنگين نبوده، ولي نحوه حمل آن، طرز به شانه انداختن و پيچ و تاب خوردن كيف ها در پشت دانش آموزان و حتي نوع و جنس آن و بندهاي آن ها كه به سختي در شانه فرومي روند، همه مي توانند آسيب رساننده باشند.
منبع: ايسنا

سيلويا دو همدم دارد
001644.jpg
در فاصله مكاني بين مريخ و مشتري در منظومه شمسي، ميليون ها سنگ آسماني وجود دارد كه به شكل كمربندي به دور خورشيد مي گردند. يكي از اين سنگ ها كه از بزرگ ترين آن ها هم هست، سيلويا نام دارد. اين سنگ كه در سال 1866 كشف شده بود حدود 300 كيلومتر قطر دارد و شعاع مدار آن 5/3 برابر مدار زمين است. اما در هفته گذشته، ستاره شناسان در كنار سيلويا، 2 سنگ آسماني ديگر را نيز كشف كردند كه به دور آن مي چرخند. اين نخستين بار است كه 2 قمر براي يك سنگ آسماني كشف مي شود. سيلويا ماهيتا از برخورد و كنار هم قرار گرفتن چند سنگ كوچك تر ساخته شده است. به نظر مي رسد كه اين دو سنگ هم از باقي مانده همان برخوردها باشند. هم سيلويا و هم اقمار آن، تكه هاي عظيم يخ هستند كه با قلوه سنگ و ذرات غبار مخلوط شده اند.

نپتون در آيينه هابل
001668.jpg
ناسا، تصاويري را كه تلسكوپ فضايي هابل در بهار امسال از سياره نپتون تهيه كرده بود، در اختيار عموم قرار داد. اين تصاوير هر 5 ساعت يك بار و به مدت 50 ساعت از سطح نپتون تهيه شدند. در فاصله زماني هر عكس، نپتون يك چهارم دور چرخيده است.
اين تصاوير جزئيات دقيقي را از جو اين سياره نمايان ساخته است.
نپتون كه هفتمين سياره منظومه شمسي است، جو غليظ و عميقي دارد كه ماده اصلي تشكيل دهنده آن، گاز متان است. به همين دليل اين سياره به رنگ آبي ديده مي شود. زيرا متان نور آبي را پراكنده مي كند و بقيه طيف مرئي نور خورشيد را جذب مي كند. در اين تصاوير از فيلترهايي استفاده شده است كه جزئياتي را كه براي چشم انسان قابل رؤيت نيست را هم آشكار كرده اند. ارتفاع جو نپتون تقريبا بيست برابر قطر زمين است و غير از متان، هيدروژن، هليم و آب هم دارد. اين سياره هر 165 سال، يك دور به گرد خورشيد مي چرخد و تاكنون 13 قمر براي آن شناسايي شده است.

پنگوئن در ماه
001671.jpg
سال گذشته دولت ايالات متحده آمريكا اعلام كرد كه قصد دارد مطالعات و تحقيقات بيشتري روي ماه، مشتري و مريخ انجام دهد. براي همين، پژوهشگران در ناسا شروع به ساخت چند كاوشگر جديد كرده اند. يكي از اين كاوشگرها «پنگوئن» نام دارد. پنگوئن قرار است در سال 2009 روي سطح ماه فرود بيايد. اين كاوشگر 110 كيلوگرمي حدود يك متر طول دارد و به آخرين وسايل آزمايشگاهي براي مطالعه سطح ماه و جست وجوي يخ در آن مجهز است. اين كاوشگر قرار است توسط يك موشك كروز به ماه فرستاده شود و روي قطب ماه فرود بيايد.
منبع: پايگاه ملي داده  هاي علوم زمين

باز هم پرواز شاتل به تعويق افتاد
001674.jpg
گروه دانش و انفورماتيك ـ مريم افضلي: توفان كاترينا به تأسيسات ناسا واقع در لوئيزيانا و مي سي سي پي خساراتي در حدود 1/1 ميليارد دلار وارد كرد و براي همين زمان پرتاب شاتل بعدي به فضا فعلا به تعويق افتاده است.
تام گرير، سخنگوي ناسا گفت: مدير اجرايي شركت هواپيماسازي «لايكهيد مارتين» سه چهارم از دو هزار پرسنل خود را به تأسيسات فضايي «ميكود» در شرق نيواورلئان، محلي كه مخزن هاي سوخت خارجي شاتل در آن جا ساخته مي شوند، فرستاده است. حدود هفتاد درصد از 250 كارگر مركز هوا- فضايي استنيس در نزديكي سنت لوييز، مي سي سي پي، با وجود سيل و توفان به اين مركز كه مخصوص تست موتورهاي شاتل است، بازگشته اند.
بيل پارسون، مسؤول بازسازي و امدادرساني گفت: «بر اثر توفان يك قطعه از بتون سقف ساختماني كه حاوي مخازن سوخت بوده روي اين مخزن ها افتاده و آن ها را تخريب كرده است.» طبق آمار 20 درصد پرسنل ناسا در اين مركز بي خانمان هستند كه به نظر مي رسد اين تعداد افزايش يابد.
بازسازي خرابي ها، اسكان كارمندان، حمل امكانات و اطلاعات به مكان ديگر بالغ بر 500 ميليون دلار در ميكود و 600 ميليون دلار در استنيس هزينه دارد. در ميان اين به هم ريختگي اوضاع، عده اي از مقامات ناسا، براساس ميزان خسارت هاي وارد شده، اظهار داشتند كه ناسا تا پاييز سال آينده، آماده پرواز نيست. حتي مدير اجرايي ناسا گفته است كه الان نمي توان راجع به يك روز خاص براي پرواز شاتل صحبت كرد. بايد اين قضيه را تا ماه « مارس» آينده متوقف شده دانست.

اپل پا به دنياي تلفن همراه گذاشت
گروه دانش و انفورماتيك ـ محمد كرباسي: استيو جابز، مدير شركت اپل تازه ترين محصول اين شركت را معرفي كرد. محصول جديد اپل تلفن همراهي به نام روكر است. اپل، روكر را با همكاري موتورولا ساخته است. روكر در واقع تركيبي از تلفن همراه و دستگاه پخش موسيقي معروف اين شركت يعني آي پاد است. اين گوشي تلفن كاربران را از داشتن دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال بي نياز مي كند و قادر است 100 قطعه موسيقي را روي كارت حافظه 512 مگابايتي خود ذخيره كند. فعلا تنها با رابط USB مي توان اطلاعات را از دستگاه هاي ديگر روي اين تلفن گذاشت، اما اپل تلاش مي كند با شركت هاي تلفن  همراه مذاكره كند تا كاري كنند كه بشود از طريق خطوط تلفن و بي نياز به سيم و رابط اين كار را كرد. اپل بايد در اين مذاكرات تلاش كند شركت هاي خدمات تلفن را قانع كند كه امكان دريافت اطلاعات با سرعت زياد را فراهم كنند. در حال حاضر سرعت دريافت اطلاعات از طريق خطوط بي سيم تلفن هاي همراه بسيار كم است و هزينه  دريافت فايل موسيقي در چنين وضعيتي سرسام آور است.
بدنه  روكر نقره اي است، صفحه TFT 262 هزار رنگ، هندزفري و بلندگوي استريو و دوربين با زوم 4 برابر دارد. اپل اميدوار است با اين تلفن بتواند باز به اندازه فروش آي پاد موفق شود. اپل تا كنون بيش از 21 ميليون دستگاه آي پاد فروخته است. استيو جابز علاوه بر روكر يك مدل كوچك تر به نام آي پاد نانو را نيز معرفي كرد. اپل قصد دارد با مذاكره با شركت هاي خودروسازي بزرگ جهان مانند هوندا و آ.او.دي در سال 2006 سيستم پخش استريو توسط آي پاد را در خودروها باب كند.
منبع: رويترز

مواظب گوشتان باشيد
001689.jpg
گروه دانش و انفورماتيك - احسان لطفي : بيشتر مردم اين روزها حسرت داشتن يك MP3پلير و يك دست گوشي جمع وجور و با كيفيت را مي خورند كه صدايش تا چند متري شنيده شود، اما MP3پليرها دقيقا با همين جذابيت شان مي توانند به گوش و شنوايي شما آسيب برسانند.
بيشتر ماجرا، زير سر گوشي هاست. در يك تحقيق كه نتايج آن سال گذشته در نشريه گوش و شنوايي به چاپ رسيد، دكتر برايان فليگور از مدرسه پزشكي هاروارد، طيف وسيعي از گوشي ها را مورد بررسي قرار داد و دريافت كه به طور متوسط، هر چه اين قطعات كوچك تر باشند، ميزان توان خروجي از آن ها در يك حجم صداي مشخص، بيشتر است. در مقايسه با گوشي هاي بزرگتري كه كل گوش را مي پوشانند، بعضي از گوشي هاي كوچك كه كاملا در گوش فرو مي روند مثل انواع سفيدرنگ فروخته شده با ipod ـ شدت صوت را تا 9 دسيبل افزايش مي  دهند. اين عدد ممكن است چندان بزرگ به نظر نيايد. اما از آن جا كه دسيبل يك مقياس لگاريتمي است، اين تفاوت چيزي است حدود تفاوت زنگ بيدارباش ساعت حدود 80 دسيبل و صداي ماشين چمن  زن 90 دسيبل كه كاملا قابل توجه است.
مشكل دوم كه يك تحقيق ديگر به آن پرداخته، اين است كه گوشي هاي كوچك، نسبت به گوشي هاي بزرگ  تري كه روي گوش قرار مي گيرند، در جلوگيري از نفوذ نويز پس زمينه چندان كارا نيستند و بنابراين شنونده تمايل بيشتري به زياد كردن صدا پيدا مي كند. البته آمار دقيقي از مقدار نويزي كه علاقه مندان موسيقي لابه لاي قطعات مورد علاقه شان گوش مي كنند در دست نيست، ولي آمارگيري گسترده از استفاده كنندگان 18 تا 54 ساله ipod در استراليا كه ماه گذشته انجام شد، نشان داد كه حدود يك چهارم كاربران، صداي موسيقي را آن قدر زياد مي  كنند كه مي تواند به آسيب هاي شنوايي بلندمدت منجر شود.
منبع: نيوزدات كام

سخت افزارهاي جديد مايكروسافت
001692.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- محمد كرباسي: شركت مايكروسافت آخرين سري سخت افزاري توليد خود را كه شامل صفحه كليدهايي با طراحي جديد و موس هاي ليزري است، به بازار عرضه كرد.
در موس هاي ساخت مايكروسافت به جاي ديودهايي كه در موس هاي نوري كاربرد دارند، از ليزر استفاده شده كه دقت آن را در حركت بسيار بيشتر كرده است. اين دقت بيش از همه به كار كساني مي آيد كه كارهاي گرافيكي انجام مي دهند. موس هايي هم با طراحي خاص براي لپ تاپ عرضه شده است. صفحه كليدهاي جديد مايكروسافت هم به صورت خاصي طراحي شده است. در يك نوع از محصولات اين شركت، صفحه كليد دو قسمت است كه نسبت به هم دوازده درجه زاويه دارند. كارشناسان اين شركت اعلام كرده اند اين طراحي باعث مي شود كه حروفچيني خيلي سريع تر و دسترسي به كليدها راحت تر شود. مسئولان مايكروسافت اعلام كرده اند تحقيقاتشان براي طراحي ارگونوميك سخت افزارها ادامه دارد و همه مي توانند منتظر باشند كار با رايانه از اين هم راحت تر شود. مايكروسافت قصد دارد در آينده نزديك يك دسته بازي ويژه ويندوز XP عرضه كند كه با XBOX 360 هم هماهنگي كاملي دارد.

جلوگيري از بخار گرفتن شيشه ماشين
در روزهاي سرد و باراني كه رطوبت هوا هم بالا است، قبل از گرم شدن شيشه هاي ماشين، ذرات بخار آب روي شيشه ها مي نشيند و با هم قطره مي شوند. اين قطره ها امواج نور را در جهات مختلف پراكنده مي كنند؛ پراكندگي اي كه براي راننده خطرناك است.
گروهي از محققان دانشگاه MIT آمريكا براي رفع اين مشكل از فناوري نانو استفاده كرده اند. آن ها سطح داخلي شيشه را با ذرات نانومتري پوشانده اند. اين لايه تنها 100 نانومتر قطر دارد و باعث مي شود قطره هاي آب مسطح شوند و از نور پراكنده نشود.
اين ذرات آب را شديد جذب مي كنند، بسيار شفاف و ارزانند.
مي توان اين لايه را روي سلول هاي خورشيدي هم كشيد و از آن ها محافظت كرد.با اين روش بازده سلول هاي خورشيدي در روزهاي باراني بالا مي رود.
منبع: نيوساينيتست

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |