چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۰ - Sep 14, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) از مقابل دكان قصابي عبور مي كرد، مرد قصاب كه گوشت فربهي داشت به حضرت عرض كرد: از اين گوشت پروار بخريد. آن حضرت فرمود: فعلاً پول ندارم. قصاب گفت: نسيه مي دهم و براي دريافت پول آن صبر مي كنم. امام (ع) فرمود: بجاي صبر تو، من از خوردن گوشت صبر مي نمايم.
لئالي الاخبار ص ۱۲۷
امروز با حافظ
وز شما پنهان نشايد كرد سرّ مي فروش
دوش با من گفت پنهان كارداني تيزهوش
سخت مي گردد جهان بر مردمان سخت كوش
گفت آسان  گير بر خود كارها كز روي طبع
هفته آينده در تالار وحدت
۱۰ اثر برتر ادبيات نمايشي معرفي مي شود
فارس: مراسم معرفي برگزيدگان ادبيات نمايشي ۲۶ شهريور ماه در تالار وحدت برگزار مي شود. به همين مناسبت نشست خبري با حضور ايرج راد و بهزاد فرهاني در خانه تئاتر برگزار شد.
در اين نشست بهزاد فراهاني، يكي از اعضاي هيات مديره انجمن نمايشنامه نويسان گفت: با راه اندازي اين مسابقه خواستيم كه به لحاظ مادي به درام نويسان نيز كمك كنيم، به همين دليل در فراخواني كه براي هنرمندان اعلام كرديم شاخه هاي نمايشنامه نويسي بلند، كوتاه، ترجمه، تحقيق را در نظر گرفتيم و از نمايشنامه نويسان داخل و خارج از ايران خواستيم تا آثار خود را ارسال كنند.
اين كارگردان سپس به نحوه ارسال آثار اشاره كرد و گفت: بعد از اعلام فراخوان، بيشترين آثار از تهران به دبيرخانه رسيد اما از بسياري شهرستان ها كه توقع ارسال نمايشنامه داشتيم اين امر تحقق نيافت.
وي ادامه داد: متاسفانه برخي از مراكز وزارت فرهنگ و ارشاد استان ها در ارائه فراخوان به سطح استان خود كوتاهي كردند و هنرمندان شهرستاني از فراخوان بي اطلاع بودند.
بعد از اولين فراخوان حدود ۲۸۰ نمايشنامه به دست ما رسيد و بعد از اعلام فراخوان براي دومين بار، به ۳۸۰ اثر ارتقا يافت با اين وجود نمايشنامه هاي تهران ۲ برابر نمايشنامه هاي شهرستان بود.
عضو هيات مديره انجمن نمايشنامه نويسان به نوع داوري اشاره كرد و تصريح كرد: در داوري آثار تهران را به داوران شهرستاني و آثار نمايشنامه نويسان شهرستاني را به داوران تهراني ارائه داديم، آثار بعد از داوري توسط ۳ داور نهايي از تهران بازخواني شده و نتايج قطعي در هر مرحله اعلام مي شد.
بهزاد فراهاني گفت: تمام آثاري كه به داوران ارائه شد بدون نام بوده و داوران از طريق كد نمايشنامه ها را دريافت و به آنها امتياز مي دادند.
داوران دوره نهايي مسابقه ادبيات نمايشي نجف دريابندري، علي نصيريان، جعفر والي، حميد سمندريان و خسرو حكيم رابط هستند.مراسم معرفي برگزيدگان اولين دوره ادبيات نمايشي شنبه، ۲۶ شهريور برگزار مي شود و در اين مراسم از ميان آثار داوري شده، ۳ نمايشنامه بلند، ۳ نمايشنامه كوتاه، يك اثر ترجمه -تاليفي، يك اثر تحقيقي و يك اثر ترجمه برگزيده معرفي مي شوند.

اوايل مهر صورت مي گيرد
نخستين اجراي اركستر ملل ايران در تحت جمشيد
گروه ادب و هنر: پس از ماه ها تمرين، اركستر ۸۵ نفر ملل، در روزهاي ۶ ، ۷ و ۸ مهرماه در مكان باستاني _ تاريخي تخت جمشيد به اجراي برنامه مي پردازد.
پيمان سلطاني؛ آهنگساز و رهبر اركستر ملل در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: ايده شكل گيري اين اركستر از سال ها قبل در ذهنم بود. اما به دليل آماده نبودن شرايط، اجراي آن ميسر نمي شد. تا اين كه از اواسط سال قبل و با رايزني هايي كه با مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشتيم، موافقت آنها را براي اجراي اين اركستر در اماكن تاريخي معروف اخذ كرديم كه خوشبختانه مسئولان كنوني سازمان هم بر تداوم اين كار فرهنگي و ارزشمند تأكيد كردند.
وي به چگونگي تمرينات گروه اشاره كرد و گفت: علاوه بر ۷۵ نوازنده و گروه كر و خواننده ايراني ۱۰ نوازنده از ارمنستان نيز در اين اركستر مي نوازند.
وي به قطعات اجرايي از سوي اركستراشاره كرد و گفت: قطعاتي از آهنگسازان بزرگ جهان و تمدن هاي مختلف آن، آثاري از بلابارتوك، گريك، كوميتاس، موتزارت، بيزه، ويوالدي ازجمله آثار اجرايي از آهنگسازان تمدن غرب است و در كنار آن نخستين سرود ملي ايران كه تنها يك بار و در دوره قاجاريه اجرا شده بود، به همراه اثري كه نتيجه پژوهش روي سنگ نوشته هاي ۳ هزار سال پيش از ميلاد و به تمدن هاي سوم و يونان مربوط شود، از ديگر آثار اجرايي اين كنسرت است. اجراي آثاري براساس موسيقي قشقايي و تربت جام كه توسط سلطاني و سياوش بيضايي نوشته شده نيز از ديگر قطعات اجرايي اركستر ملل است.

عزت الله ضرغامي:
سياست حمايت از سينما شتاب مي گيرد
سيدعزت الله ضرغامي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به ادامه سياست هاي رسانه ملي در حمايت از سينماي ملي كه در سال گذشته شتاب بيشتري داشته است گفت: اين سياست ها بر اقتصاد سينما در سال گذشته نيز تاثير خوبي داشته است.
طبق آمار اعلام شده از سوي وزارت ارشاد، مخاطبان سينما ۲۵ درصد و درآمد سينما ۳۰ درصد در سال ۸۳ افزايش پيدا كرده است. ضرغامي با ابراز خوشحالي از فروش بالاي فيلم هايي با موضوعات دفاع مقدس و ژانر معناگرا افزود: قابليت سينماي ملي و جمهوري اسلامي به گونه اي است كه اين ظرفيت ايجاد شده، اما بدون ترديد حمايت هاي صدا و سيما نيز در آن موثر بوده است. وي پخش مكرر تيزرها و تخفيف هاي بالاي اداره كل بازرگاني سيما را از حمايت هاي صدا و سيما در اين باره برشمرد و گفت: مجموعه اين سياست ها باعث شده تا با همكاري متقابل سينماي كشور به سمت سينماي آرماني خود حركت كنيم.

معاون هنري وزارت ارشاد:
به تشكل هاي هنري و هنر شهرستانها
توجه بيشتري خواهد شد
مهر: هنرمندان سرمايه اصلي معنوي كشور هستند و اميدواريم كه بتوانيم شعار عدالت محوري را در حيطه فرهنگ و هنر دنبال كنيم و شاهد شكوفايي خلاقيت هاي هنري در كل كشور باشيم.
دكترمحمد حسين ايماني خوشخو، معاون امورهنري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، درجمع انجمن ها وتشكل هاي هنري استان آذربايجان شرقي گفت: وجود تشكل هاي هنري يكي ازدستاوردهاي دولت قبل بود كه دربرنامه دوم وسوم توسعه مورد توجه قرارگرفت تا بسياري ازبرنامه ها وفعاليت ها به انجمن هاي صنفي واگذارشود.وي ادامه داد: سعي مي شود دردوره جديد هم با توجه بيشتربه تشكل ها اجراي برنامه هاي فرهنگي وهنري به آنها واگذارشود.معاون امورهنري وزارت ارشاد برتوجه جدي به هنردرشهرستانها وايجاد تشكل سراسري هنري دراستانها تاكيد كرد وگفت: درراستاي توجه به هنردراستان ها گام هايي برداشته شده كه بايد ادامه يابد اما دراين جهت مشكل اصلي كمبود اعتباراست كه اميدواريم با افزايش بودجه دردوره جديد بتوانيم توجه بيشتري به هنراستان ها داشته باشيم.
وي درادامه به برنامه هاي حمايتي ازهنرمندان اشاره و اظهاركرد: تا كنون بيش از۱۲هزارنفرازهنرمندان تحت پوشش بيمه قرارگرفته اند. در طرح تكريم هنرمندان هم بيش ازهزارنفرتحت پوشش قرارگرفته اند.
ايماني، فعاليت هاي انجمن هاي صنفي هنري را مثبت خواند و افزود: دراين جهت برنامه هاي موثروحركت هاي ماندگاري شكل گرفت. اولين مسابقه ادبيات نمايشي كه هفته آينده برگزار مي شود ازجمله برنامه هاست كه كانون نمايشنامه نويسان با حمايت معاونت هنري برگزارمي كند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
سايت زنانه
بنا به اعلام سايت اينترنتي زنان ايران، نشريه اينترنتي كانون زنان ايران با سردبيري بني يعقوب به جمع وب سايت هاي خبري تخصصي زنان پيوست. اين نشريه اينترنتي كه ابتدا با نام كانون زنان ايران شروع به كار كرده بود به خاطر تشابه اسمي با سازمان غيردولتي كانون زنان ايران به سايت كانون زنان ايراني تغييرنام داد.اين روزها زنان روزنامه نگار براي اين كه از قافله عقب نمانند اينجا و آنجا وب سايت، وب لاگ و خبرگزاري راه مي اندازند، حالا خدا مي داند كه در فضاي فمينيستي موجود چه نوع اخباري به مخاطبان ارائه خواهد شد هرچند كه اين وب سايت اعلام كرده در حوزه هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي به انعكاس اخبار و اطلاعات خواهد پرداخت. حال با اين وضعيت ديگر خبري براي اعلام در رسانه هاي گروهي شنيداري _ ديداري باقي نخواهد ماند.
آقاي براون مقصريد
حالا كه پس از سال ها قيمت نفت به يكباره بالا رفته است، محافل اروپايي به خصوص سياستمداران انگليسي كه تحت فشار افكار عمومي قرار گرفته اند با مستمسك قرار دادن قيمت بنزين، گراني آن را به گردن اعضاي اوپك انداخته اند، بگذريم كه همفكران آقاي براون با طمع دست يابي به ذخاير نفت عراق دسيسه چيني كردند و به اين سرزمين حمله كردند. حالا كه اوضاع حسابي قمر در عقرب شده است انگشت اتهام را به سوي اين و آن مي گيرند. وي در گفت وگو با بنگاه خبرپراكني بي بي سي گفته است كه اميدوار است كه اوپك عرضه نفت را افزايش دهد و از فشار بازار بر قيمت ها بكاهد. البته ايشان نگفته كه خودشان هم در اين ماجرا بي تقصير نيستند و چه بسا كه همين نفت خام را در قالب فرآورده هاي نفتي به چند برابر قيمت به همان صادركنندگان نفت مي فروشند. ناگفته نماند كه اين وضعيت نفتي باعث شده كه آنها هم ماليات بر سوخت را افزايش بدهند.
توفان جان سخت
به گزارش مهر: نويسنده فيلمنامه جان سخت شماره ۴ وقتي ويراني هاي ناشي از توفان كاترينا را در نيواورلئان ديد فكر نمي كرد كه وقايع داستاني ذهني او اينگونه درست از آب درآيد. به همين خاطر نويسنده فيلمنامه از وضعيت پيش آمده حسابي ترسيده و فيلمنامه را تغيير داده است. آدم نمي داند از دست اين آمريكايي ها چه كند، يك بار هم كه طبيعت طراح صحنه فيلم شده آن وقت سازندگان فيلم براي اين كه متهم به خرابكاري در نيواورلئان نشوند، از خير آن مي گذرند. دست اندركاران فيلمنامه وقتي اين بخش از فيلمنامه را خواندند و صحنه هاي آب گرفتگي نيواورلئان را ديدند از تعجب خشكشان زد. اما با چنين وضعيتي كه ساكنان نيواورلئان دارند نمي توان از فيلمنامه استفاده كرد.

كوتاه از هفت هنر
داوري جشنواره فيلم فجر
هيات داوران نخستين جشنواره فيلم شهر، كار بررسي آثار راه يافته به بخش مسابقه را آغاز كرد.دربخش سينمايي و مستند، جهانگير الماسي، شهاب الدين عادل، محمدرضا اسلاملو، ضياءالدين دري و شفيع آقامحمديان و در بخش آثار كوتاه، يك دقيقه اي و پويانمايي، محمدحسين نيرومند، محمد درمنش، داود رسوليان و مسعود علمداري داوري نهايي آثار برگزيده شده براي بخش مسابقه را برعهده خواهند داشت.
به برگزيدگان بخش هاي پنج گانه جشنواره جوايز نفيسي اهدا مي شود.
۹۰ متن نمايشي در همايش عاشورايي
نويسندگان، كارگردانان و گروه هاي تئاتري از دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي استقبال گسترده اي كردند.تاكنون بيش از ۹۰ متن نمايشي با موضوع فرهنگ محرم و حماسه جاودان عاشورا به دبيرخانه اين همايش رسيده است و روند دريافت آثار از نمايشنامه نويسان و گروه هاي تئاتري از سراسر كشور همچنان ادامه دارد.
كمال تبريزي و بازداشتگاه شماره ۱۷
برنامه يك فيلم يك فيلمخانه با نمايش فيلم بازداشتگاه شماره ۱۷ ساخته بيلي وايلدر روز يكشنبه ۲۷ شهريور در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. در اين برنامه كمال تبريزي به نقد و بررسي اين فيلم مي پردازد. علاقه مندان مي توانند ساعت ۶ بعدازظهر به فرهنگسراي نياوران مراجعه كنند.
نخستين جشنواره سينماگران قم
همزمان  با روز جهاني  سينما، نخستين  جشنواره  سينماگران  استان  قم  روز سه شنبه  در سينماي  تربيت  آغاز شد.
در اين  جشنواره  مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي قم  گفت : سينما محصور به  زمان  و مكان  خاصي  نمي شود و در همه  عرصه هاي  سياسي  و اجتماعي  حضور دارد.وي درخصوص  جشنواره  سينماگران  قم  گفت : ۱۰۰ فيلم  به  دبيرخانه  جشنواره ارسال  شده  كه  ۳۰ فيلم  كوتاه ، كليپ  و بلند طي  سه  روز به  نمايش  درمي آيد.در مراسم  اختتاميه  اين  جشنواره  از ۱۰ نفر نويسنده ، فيلمساز، كارگردان  و تهيه كننده  برتر تجليل  مي شود.
سينماگران ايراني در آكادمي فيلم آسيا
رضاحائري  فيلم ساز جوان  ايراني  به  همراه  ۲۷ فيلم  ساز آسيايي  در نخستين دوره  آكادمي فيلم  آسيا شركت  مي كند.نخستين  كارگاه  آكادمي فيلم  آسيا از دوم  تا بيست  و دوم  مهرماه  آتي  در سئول  و پوسان  كره جنوبي  برگزار مي شود.
فيلم سازان  كشورهايي  چون  ايران ، كره جنوبي ، ژاپن ، چين ، هند، تايوان ، اندونزي ، مالزي ، فيليپين ، تاجيكستان ، لبنان  و افغانستان  در اين  برنامه  حضور دارند.
۱۱ پويانمايي در جشنواره كودك
۱۱ اثر انيميشني  در بخش  پويانمايي  موسيقايي  جشنواره  فيلم  كودك  به نمايش  گذاشته  مي شود.
فيلم هاي  بره  آوازه  خوان ، شتر كلك ، بارنمك ، موش  ترسو، دام  آهو، دوستي  موش  و گربه ، خرچنگ  دلير، ماهيخوار پير، بهترين  بزغاله  تازه كار، توزان ، تولدت  مبارك ، كاكل  زري ، هوهوخان ، مواظب  دكمه ها باشيد از آثار حاضر در اين  بخش  هستند.
خواب تلخ در كانون فيلم معناگرا
فيلم  خواب  تلخ  ساخته  محسن  اميريوسفي  در يازدهمين  نشست  كانون  فيلم معناگرا بنياد سينمايي  فارابي ، ۲۵ شهريورماه  در سالن  شماره  دو سينما فرهنگ  روي  پرده  مي رود.اين  فيلم  كه  نخستين  ساخته  بلند فيلمساز است  با نگاهي  طنز به  مقوله  مرگ  مي پردازد.خواب  تلخ  پيشتر در بيش  از ۲۰ جشنواره  جهاني  حضوريافته  و جوايز متعددي  دريافت  كرد.
نمايش آثار علي اكبر صادقي
برنامه  نشست هاي  نقد وبررسي  فيلم هاي  گلباران ، هفت  شهر عشق ، رخ ، من  آنم ... ملك  خورشيد و سيمرغ  از آثار علي اكبر صادقي  از ۲۴ تا ۳۱ شهريور ماه  در سينما تك  موزه  هنرهاي  معاصر تهران .
۳ فيلم كوتاه در خانه هنرمندان
فيلم هاي  كوتاه  زشت ترين  فرشته  دنيا از عاطفه  خادم ، بونكه  مرد ساخته  رضا سبحاني  و اين  باور پس  كي  مياد به  كارگرداني  ياسر انتظامي ، ۲۳ شهريورماه  در قالب  برنامه  باشگاه  انجمن  سينماگر آينده  در خانه  هنرمندان  روي  پرده  مي رود.
يك روياي دلپذير در نياوران
برنامه  نمايشنامه  خواني  (دور خواني ) نمايشنامه  يك  روياي  دلپذير با حضور حميد سمندريان  و بهزاد فراهاني ، ۲۶ و ۲۷ شهريورماه  در مجموعه  فرهنگي  هنري  تهران  برگزار مي شود.
اين  برنامه  در قالب  پاتوق  فرهنگي  در مجموعه  تهران  برپا مي شود.
داوران مجمع سينماي كودك
اعضاي  هيات  داوران  مجمع  سينماي  كودك  و نوجوان  با عنوان  تنديس  آبي در جشنواره  فيلم  كودكان  ونوجوانان  مشخص  شد.فرهاد توحيدي ، وحيد نيكخواه  آزاد، ليلا حاتمي ، فريال  بهزاد و مسعود كرامتي  هيات  داوران  در جشنواره  امسال  فيلم  كودك  هستند.
بيستمين  جشنواره  كودكان  و نوجوانان  از ۷ تا ۱۲ مهرماه  در اصفهان  برگزار مي شود.

برگزاري نخستين هم انديشي مركز
موسيقي و سرود صدا و سيما
نخستين  هم انديشي  علمي هنري  مركز موسيقي  و سرود صداوسيما با محورموسيقي  و رسانه  در ساختمان  اداري  جام  جم  برگزار شد.
بنا بر اين گزارش  در اين  همايش  كه  با حضور استادان  عرصه موسيقي  برگزار شد، كاركردهاي  موسيقي  در رسانه  و نقش  موسيقي  درانتقال  پيامهاي  رسانه اي  مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت.
همچنين  تعاريف  درست  موسيقي، رسانه  و موسيقي  رسانه ، تاثير توسعه اي رسانه  و آسيب  ها و چالش  هاي  موسيقي  رسانه  از ديگر محورهاي  مورد بحث اين  هم انديشي بود.
رئيس  مركز موسيقي  و سرود صداوسيما در سخناني  در اين  نشست، با اشاره به  تعريف  جديد موسيقي  در رسانه  ملي  گفت:  سلايق  و ديدگاههاي گوناگون  مخاطبان ۷۰ ميليوني  رسانه، بايد حول  سه  محور ميل، مصلحت  ونياز جامعه  در نظر گرفته  و ساخته  شود.
وي افزود: اين  همايش  به  منظور تعامل  بين تهيه كنندگان، كارگردانان  و آهنگسازان  براي  ارائه  آثار بهتر هر ماه با موضوعات  مرتبط با رسانه  ملي  در عرصه  موسيقي  برگزار مي شود.

شرف الدين:  جشنواره فيلم دفاع مقدس بهتر و پرشكوه تر برگزار مي شود
ايسنا:جشنواره فيلم دفاع مقدس بهتر از آن چيزي كه قبلا گفتيم برگزار خواهد شد.
مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولي برگزاري اين جشنواره در گفتگو با خبرنگار هنري ايسنا با اعلام اين مطلب گفت: ما حداقلي را در نظر گرفتيم اما همكاري ارگان هاي ذيربط نشان مي دهد مي توانيم بهتر از آنچه تصور مي كرديم اين جشنواره را برگزار كنيم.
شرف الدين، با بيان اينكه مسئولين به ما قول هايي دادند كه دغدغه دفاع مقدس را دارند و دوست دارند كاري كه به اين نام انجام مي شود در خور نامش باشد و تلاش ما اين است كه اين خواسته به حق مردم و دست اندركاران سينماي دفاع مقدس را برآورده كنيم.
وي تأكيد كرد:  اراده هاي مثبتي در پشت برگزاري جشنواره است و ما آن را باشكوه هرچه تمام تر برگزار خواهيم كرد.

برگي از تاريخ
تأسيس اوپك
با اكتشاف نفت، عمليات كشف، استخراج، توزيع و فروش اين ماده مهم، در دست كمپاني هاي بزرگ غربي قرار گرفت و آنان بهاي نفت را به ميل خود تعيين كرده، منافع و مصالح توليد كنندگان را ناديده مي گرفتند. تا اين كه در اواسط تابستان ۱۳۳۹ ش، خريداران نفت، قيمت اين ماده را كاهش دادند. يك ماه پس از اين كاهش يك جانبه، نمايندگان پنج كشور صادر كننده نفت شامل: ايران، عراق، عربستان، كويت و ونزوئلا در بغداد گرد هم آمدند و براي حفظ منافع خود در برابر اقدامات خودسرانه شركت هاي نفتي، سازماني به نام «سازمان كشورهاي صادر كننده نفت» موسوم به اوپك، به وجود آوردند. هماهنگي و يكنواخت ساختن سياست كشورهاي عضو و تعيين بهترين روش به منظور حفظ منافع كشورهاي مزبور، تثبيت قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني با ايجاد راه ها و وسايل لازم و جلوگيري از تغييرات غيرمعقول با ايجاد راه ها و وسايل لازم و جلوگيري از تغييرات غيرمعقول و زيان آور قيمت ها و اداره سازمان براساس تساوي كشورهاي عضو و ... از جمله اهداف تأسيس اوپك عنوان گرديد. اين سازمان در ابتدا در برابر شركت هاي جهاني نفتي كاري از پيش نمي برد ولي با پيوستن تدريجي كشورهاي صادر كننده ديگر نفت از قبيل الجزاير، ليبي، نيجريه، قطر، امارات متحده عربي، اندونزي، اكوادور و گابن به اوپك، اين سازمان به تدريج قدرت بيشتري يافت و ابتكار عمل را در دهه ۱۳۵۰ ش از دست كمپاني هاي غربي گرفت.
درگذشت مرتضي راوندي
استاد مرتضي راوندي در سال ۱۲۹۲ ش در تهران چشم به جهان گشود و پس از پايان تحصيلات، در رشته قضايي دستگاه تهران فارغ التحصيل شد. وي پس از عهده دار شدن كارهاي گوناگون به دليل داشتن حس ميهن دوستي و دلبستگي به تاريخ اين مرز و بوم و اشتياقش به سنت ها و آداب زندگي مردمان اين ديار، به پژوهش درباره تاريخ ايران و نقش سياسي و اجتماعي مردم پرداخت. از اين رو عمري طولاني بر سر پژوهش و تحقيق نهاد و آثار قلمي فراواني از خود به يادگار گذاشت كه تاريخ اجتماعي ايران در ۱۰ جلد، تفسير قانون اساسي، اقتصاد بشري و سير قانون و دادگستري در ايران از آن جمله اند. استاد راوندي اعتقاد راسخ به مذهب و آيين  تشيع داشت و با معاني و مفاهيم قرآني انس و الفت زيادي از خود نشان مي داد و در مجلدات مختلف تاريخ اجتماعي ايران، برخي از اين مفاهيم را منعكس كرده است.
سرانجام اين استاد توانا و پژوهشگر معاصر در ۲۳ شهريور ۱۳۷۸ ش در ۸۶ سالگي چشم از جهان فروبست و در قطعه فرهيختگان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
تصحيح
در مطلب برگي از تاريخ حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برابر با ۲۰ شهريور ۱۳۸۰ است كه بدينوسيله تصحيح مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اسم مستعار
در زندگي دقايقي وجود دارند كه مي تونند سرنوشت چند صد هزار ساله زمين را تغيير بدند!
روراست بگم: منم از همين چند دقيقه پيش كه داشتم فكر مي كردم به نظرم رسيد. شايد به خاطر اينكه امروز و در همين ساعت به سرازير زندگي، مرز پنجاه سال رسيدم؛ زماني كه انگار زندگي يكهو چپه مي شه و هرچي كه در جاده عمرت به عاريت گرفتي بايد كم كم پسشون بدي! يه عمر حتي از اسم مستعار استفاده كردم؛ اسمي كه حالا فكر مي كنم چقدر ازش بدم مي ياد. اصلاً از هر چيز عاريه متنفرم! وقتي همه چيز زندگي به عاريست. وقتي كه آدم مثل يه خرمالويي نارس مي مونه كه با شاخه از درخت جداش كردند. خدايا چقدر تقلا مي كنه كه بشه يه ميوه رسيده. اون وقت انگار همه دنيا در انتظار جدا شدنش از شاخند و اون راهي نداره جز اينكه يا يكهو تالاپي بيفته زمين! يا روي شاخه آويزون زندگي بگنده و بپوسه!
اما اسمم؛ اسمم مي تونه مال من باشه. اسمي گم و ناشناس؛ در دنيايي شلوغ؛ حتي برروي سنگي مرمرين؛ اما مال خود خودم!
آرين دخت فرنادپور

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۳۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
001953.jpg
نام علمي: Fuchsia ,Mrs. Lovell Swisher,
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه اي به بلندي ۶۰-۴۵ و گستردگي ۶۰-۳۰ سانتي متر است. گلهاي كم گلبرگ آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد.
حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴- ۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |