چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۰ - Sep 14, 2005
جزئيات برنامه توسعه جغرافيايي بورس
تالارهاي بورس تا پايان امسال درتمام مراكز استانها و همه مناطق شهر تهران راه اندازي مي شوند
گروه بورس: شهروندان همه مناطق كلان شهر تهران تا پايان امسال شاهد تأسيس يك تالار معاملات سهام خواهند بود.
مهندس محمدرضا كبوراني معاون اجرايي و توسعه سازمان بورس اوراق بهادار در گفت وگو با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: طي دو سال اخير هر ۴۰ روز يك تالار منطقه اي بورس اوراق بهادار را در مراكز استان هاي كشور و برخي شهرهاي بزرگ نظير كرج افتتاح كرده ايم، ضمن اين كه در نظر داريم گذشته از تهران و مراكز استان ها مجوز تأسيس تالار در ساير شهرهاي بزرگ و داراي پتانسيل را به كارگزاران بورس بدهيم، به اين ترتيب پيش بيني مي كنيم نقاط تماس بازار سرمايه با مردم تا پايان امسال به بالاترين حد در طول تاريخ فعاليت چهل ساله بورس اوراق بهادار برسد.
وي افزود: براساس طرح توسعه جغرافيايي بورس تاكنون ۱۸ تالار منطقه اي در سراسر ايران فعال شده اند و در ادامه قرار است در فاز اول تالار بورس هاي كرمانشاه، بوشهر، سمنان، هرمزگان، مركزي، لرستان، گلستان، كردستان و خراسان شمالي به بهره برداري برسد و در فاز دوم تالارهاي خراسان جنوبي، ايلام، چهارمحال و بختياري و كهكيلويه و بويراحمد افتتاح خواهد شد.
كبوراني در خصوص اهداف توسعه جغرافيايي بورس گفت: اجراي اين طرح تركيب فعالان بازار و سهامداران شركت هاي بورس را متنوع مي سازد و امكان حضور سهامداران جزء را در بازار فراهم مي آورد. به اين ترتيب مردم ساكن شمال كشور مي توانند از منافع شركتي در جنوب ايران بهره مند شوند و به همين شكل ظرف مرتبطي در بازار سرمايه كشور به وجود خواهد آمد، ما بر اين باوريم كه برنامه عدالت گستري كه از شعارهاي محوري رئيس جمهوري بود از اين طريق نيز مي تواند دنبال شود.
وي در پاسخ به انتقادهايي كه از اجراي سريع تر برنامه توسعه جغرافيايي به جاي توسعه الكترونيك بورس مي شود تأكيد كرد: مفاهيمي چون بازار سرمايه و ابزارهايي چون اينترنت همگي براي اكثر مردم ما تازگي دارد بنابراين اجراي يكباره همه اين برنامه ها مي توانست ضريب موفقيت طرح را پايين بياورد.
وي در عين حال تصريح كرد: به موازات كامل شدن شبكه تالارهاي منطقه اي بورس در سراسر ايران، كار نصب نرم افزار جديد معاملات سهام نيز به پايان خواهد رسيد و از اين طريق امكان ارتباط الكترونيك بين سهامداران، كارگزاران و بورس فراهم مي شود و متقاضيان سرمايه گذاري مي توانند سفارش هاي خريد يا فروش خود را به صورت الكترونيك صادر كنند.
كبوراني در تكميل بحث هاي خود گفت: براساس بررسي هايي كه به وسيله كارشناسان سازمان بورس صورت گرفت، بازار سرمايه با دو نوع مخاطب روبه رو است، اول كساني كه بازار سرمايه و نرم افزارهاي الكترونيك را نمي شناسند دوم افرادي كه حرفه اي ترهستند و نيازي به لمس فيزيكي فضاهاي سرمايه گذاري ندارند. بورس با توجه به بحث عدالت گستري و همچنين گسترده تر بودن طيف مخاطبان نوع اول رسيدگي به خواسته آنان را در دستور كار خود قرار داد.
معاون اجرايي و توسعه بورس افزود: برنامه هاي توسعه بورس اوراق بهادار در ۳ محور توسعه جغرافيايي، توسعه الكترونيك و توسعه كيفي براي تعميق بازار سرمايه به موازات هم در حال پيگيري است و انتظار داريم همه اينها در كنار هم و با فاصله اندكي به نتيجه برسد.
وي ادامه داد: پيش بيني مي شود ظرف ماه هاي آينده قانون جديد بازار اوراق بهادار در مجلس شوراي اسلامي نهايي شود كه تا آن زمان سازمان بورس بستر لازم را براي توسعه سريع بازار سرمايه با اجراي طرح هاي ياد شده فراهم خواهد آورد.

مجري طرح تشكيل بورس نفت، گاز و پتروشيمي پيش بيني كرد:
گردش مالي ۸۰۰ميليارد دلاري در بورس نفت ايران
عاصمي پور: برخي عوامل داخلي بر سر تشكيل بورس نفت
كارشكني مي كنند
001941.jpg
ايسنا: تشكيل بورس نفت در ايران پس از گذشت يك قرن از شروع توليد نفت هرچند خيلي دير است ولي باز هم غنيمت است، زيرا اين امكان را فراهم مي كند كه ارزش افزوده بيشتري از فروش سرمايه ملي از طريق تجارت آن نصيب مردم شود.
مجري طراحي و راه اندازي بورس نفت با اشاره به اينكه در برنامه سوم توسعه به طور قانونمند موضوع ساماندهي نظام بازار از طريق بورس مورد توجه قرار گرفته بود، گفت: در جريان برنامه سوم و در بخش فرابخشي آن در قسمت اصلاح سيستم مالي، اين بازارها ديده شد و بورس اوراق بهادار توسعه جغرافيايي پيدا كرد و موجب تنوع بخشي ابزارهاي مالي شد و در ضمن بازارهاي كالا نيز شكل گرفت.
دكتر محمدجواد عاصمي پور افزود: از جمله محاسن اين كار اين بود كه سرمايه گذاران خارجي به بورس اوراق بهادار ايران وارد شدند، زيرا تا قبل از آن معمولاً ما به بورس هاي خارجي مي رفتيم و اوراق قرضه يك ميليارد يورويي با نرخ بازگشت ۸ درصد منتشر مي كرديم و يا اينكه بورس هاي كالاي فلزي و كشاورزي را راه اندازي كرديم كه البته به عقيده بنده اين كار با تعجيل صورت گرفت.
عاصمي پور گفت: بورس نفت با ساير كالاها تفاوت دارد، زيرا در داخل كشور معامله نمي شود و عمدتاً بازار نفت خام، بازار جهاني است ولي با اين وجود ما، از مابه ازاي تجارت نفت، سودي كسب نمي كنيم. ما نفت خام را در مرزهاي كشور تحويل مي دهيم و آن سوي مرزها بازيگراني در بورس هستند كه نفت ايران را چندين بار دست به دست مي كنند و از اين كار سود زيادي به دست مي آورند كه ما از آن بي نصيب هستيم.
عاصمي پور با تشريح اينكه روزانه بيش از ۸۲ ميليون بشكه نفت به صورت فيزيكي در بازارهاي جهاني معامله مي شود، گفت: اين در حالي است كه حجم معاملات در سه بورس اصلي نفت خام يعني IPE لندن، نايمكس نيويورك و سايمكس سنگاپور تا ۲۵۰ ميليون بشكه در روز مي رسد و گاه يك محموله پنج هزار بشكه اي نفت خام تا ۸۰ بار دست به دست مي شود كه اين خود يك تجارت را تشكيل مي دهد كه نوسانات را به حداقل مي رساند و يك روند معمولي و نرمال را ايجاد مي كند.
او با بيان اينكه بورس يك ابزار مهم در مديريت ريسك و كاهش نوسانات است افزود: حضور در بورس در طولاني مدت در سطح كلان و خرد باعث سودآوري براي كشور مي شود. ولي در حال حاضر ما در بورس هاي نفت دنيا حضور فعالي نداريم و به خصوص از سود سرشار معاملات كاغذي نفت نفعي نمي بريم در حالي كه اين كار نه تنها هيچ ايرادي ندارد، بلكه حتي در سيستم سنتي بازار كشور نيز به شكل معامله كارت انبار و خريد و فروش آن سابقه دارد.
عاصمي پور با بيان اينكه عالي ترين شكل معاملات بورس در خريد و فروش نفت انجام مي شود، گفت: بورس نفت در واقع كاري انجام مي دهد كه معاملات نفت، مانند بورس اوراق بهادار با شفافيت و در انظار همه انجام شود، به اضافه اينكه يك معامله كه در بورس انجام مي شود بلافاصله در يك مركز ثبت قراردادها منعكس مي شود و مثلاً به محض فروش يك محموله ۳۰ هزار بشكه اي از سوي مدير امور بين الملل شركت ملي نفت، اطلاعات آن به صورت شفاف شامل روز تحويل، قيمت، فرم قرارداد، خريدار و فروشنده در مركزي ثبت مي شود.
مجري طراحي و راه اندازي بورس نفت با اشاره به ماده ۹۵ قانون برنامه سوم، تاكيد كرد: نفت كالاي اصلي كشور است و مردم بايد بتوانند در يك بازار شفاف از تجارت نفت و گاز و پتروشيمي كسب سود كنند و با مديريت ريسك درآمدهاي جديدي به دست آورند. به اضافه اينكه راه اندازي بورس نفت ايران مي تواند نفت ايران را به عنوان يك پايه جديد قيمت معرفي و آن را مديريت كند.
وي گفت: بورس نفت ايران مجوز عرضه انواع محصولات پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي اصلي و ويژه، نفت خام ايران، نفت خام سوآپ آسياي ميانه و هرنوع نفت خام منطقه را داشته و در ضمن امكان تبادل با ساير بورس هاي دنيا از طريق كارگزاري هاي جوينت داخلي و خارجي را نيز دارد. تفاوت هاي بورس نفت ايران با ساير بورس ها در اتصال آن با ساير بورس هاست.
مجري طراحي و راه اندازي بورس نفت با تاكيد بر اينكه در فاز اول راه اندازي بورس نفت به طور قطع محصولات پتروشيمي عرضه خواهد شد، گفت: امروز قدرت برخي بنگاه هاي اقتصادي از اقتصاد ملي بيشتر است و منافع آنها در اولويت بالاتري قرار دارد كه بايد از طريق بورس نفت اين قدرت بنگاه ها خرد شود تا به قدرت اقتصاد ملي افزوده شود، به عنوان مثال محصولات پتروشيمي مي تواند از طريق ۱۰ يا ۲۰ شركت فعال پتروشيمي در بورس عرضه  شود و به اين ترتيب زمينه ايجاد رقابت نيز فراهم مي شود.
عاصمي پور در مورد نحوه حضور مردم در بورس نفت ايران، گفت: به طور قطع براي افزايش تعداد معاملات بايد مردم در بورس وارد شوند و از طريق معاملات كاغذي و خريد محموله هاي كوچك تعريف شده در حد محموله هاي يكهزار بشكه اي و حتي ۱۰۰ بشكه اي در بورس نفت حضور پيدا كنند.
او ادامه داد: ما بدنبال افزايش حجم معاملات در بورس نفت هستيم به عنوان مثال هدف گذاري ما اين است كه حداقل يك محموله، ۱۰ بار در بورس دست به دست شود و به اين ترتيب بورس نفت در سال حجمي معادل ۳۵۰ ميليون تن محصولات پتروشيمي و ۲۵ ميليون بشكه نفت خام در روز را خواهد  داشت.
او گفت: در حال حاضر مجوز راه اندازي بورس نفت اخذ شده و به طور همزمان ساير امور نيز در حال انجام است، از جمله ساختمان بورس نفت در جزيره كيش خريداري شده و كنسرسيوم اجرايي، شركت خدمات بورس و سازمان بورس اوراق بهادار، در حال ساماندهي آن هستند، نرم افزار لازم نيز تهيه شده و كارگزار ها و اساسنامه سازمان كارگزاري نيز در دست تهيه براي ارائه به شوراي بورس است. اگر تأمين مالي انجام كار ها به موقع انجام شود و موانع داخلي نيز برطرف شود بلافاصله آماده راه اندازي بورس هستيم، كمااينكه در خرداد ماه نيز بورس نفت آماده راه اندازي بوده ولي مقاومت ها و موانعي كه وجود دارد باعث شده تا افتتاح آن حداقل چهار ماه به تعويق بيفتد.
وي با انتقاد از سازمان هاي نظارت و بازرسي تصريح كرد: سازمان هاي نظارتي متاسفانه هميشه بدنبال اين هستند كه بگويند چقدر اختلاس شده يا خورده شده، ولي هيچ كس بدنبال تخلفات در حوزه انديشه كه باعث تأخير در كارهاي مي شود نيست، چرا تاكنون كسي از من نپرسيده است افتتاح بورس نفت ۶ ماه به تأخير افتاده و اين ۶ ماه تأخير موجب چه ميزان ضرر و زيان و عدم النفع براي كشور شده است. به نظر من اين نوع تخلفات از تخلفات چند ميليون دلاري احتمالي كه در برخي مناقصه ها روي مي دهد مهم تر است و بايد پيگيري شود.
وي در مورد تاريخ قطعي راه اندازي بورس نفت گفت: اگر وزير نفت جديد يا حتي سرپرست وزارتخانه به عوامل و موانع داخلي تذكر بدهند و دستوراتي را كه مي دهند تا حصول نتيجه پيگيري كنند، بنده اعلام مي كنم كه بورس نفت ايران همين فردا آماده افتتاح است. گزارش و عوامل تأخير در راه اندازي را هم در روز اول انتخاب آقاي وزيري به عنوان سرپرست وزارت نفت به ايشان ارائه كرده ام. وي در مورد فاز ۲ و ۳ بورس نفت نيز تصريح كرد: در بورس نفت ايران ايجاد يك مركز ثبت معاملات كه در اتصال با شبكه بين المللي ثبت معاملات است پيش بيني شده و جدا از اينكه كالا در فاز اول وارد شود يا نشود، معاملات را ثبت مي كند كه اين موضوع باعث شفاف سازي و نزديكي قيمت هاي بورس نفت ايران با ساير بورس هاي جهان مي شود. اين كار با يك نرم افزار اوليه كه از بورس فلزات لندن گرفته شده شروع مي شود و سپس در فاز  بعدي از نرم افزار ملي بورس اوراق بهادار استفاده مي كنيم كه در واقع نرم افزار يورونكست است.
او در مورد برآورد حجم گردش مالي كه در بورس نفت تحقق خواهد يافت، گفت: حداكثر سقف گردش مالي در بورس نفت اگر با فرض درآمد كل ۶۰ ميليارد دلاري شركت ملي نفت در سال گذشته و ۲۰ ميليارد دلاري فروش محصولات پتروشيمي ظرف ۱۰ سال آينده، با فرض حداقل ۱۰ بار معامله، بيش از ۸۰۰ ميليارد دلار در سال خواهد بود كه نقش اساسي در رشد درآمد ناخالص ملي ايفا خواهد كرد.

فعالان بورس كشاورزي تحت پوشش
حمايت بيمه اي قرار مي گيرند
موج: با همكاري صندوق بيمه محصولات كشاورزي فعالان بورس كشاورزي زير چتر حمايتي بيمه قرار مي گيرند.
احمدرضا لعلي نيا با اعلام اين خبر افزود: اين اقدام در قالب يك كارگروه انجام مي گيرد و قرار است با حضور كارشناسان صندوق بيمه و صاحب نظران بورس كشاورزي نخستين جلسه آن برگزار شود.
مدير كنترل كيفيت بورس كشاورزي تأكيد كرد: اين كارگروه، پوشش بيمه اي فعاليت هاي بورس از جمله پوشش قيمتي كالاها را بررسي مي كند.
وي توضيح داد: بر اساس اين پيش بيني با دريافت تعرفه از صاحبان كالاها ضرر و زيان هاي ناشي از عوامل قهري و غيرقابل پيش بيني در معاملات بورس كشاورزي بيمه مي شوند.
لعلي نيا اعلام كرد: ۱۷ كارخانه روغن كشي ماهيدشت كرمانشاه، سعيد كشت ميمه، بهپاك بهشهر، خاوردشت گرگان، گلبهار ميمه، ناب دانه سمنان، اتكا ورامين ، يگانه خزر آق قلا، اكسدانه تهران، سويا بين گرگان، جهان كرج، مارگارين شهرري، نرگس شيراز، فضل نيشابور، كشت و صنعت شمال (ساري)، ناز اصفهان و گلوش نيشابور با ظرفيت روزانه ۱۰ هزار تن در توليد كنجاله استاندارد واجد شرايط شناخته شده اند و از اين پس فقط كنجاله هاي توليد شده از سوي اين كارخانجات كه به روش حلال و اقدام به توليد كنجاله مي كنند در بورس كشاورزي پذيرفته مي شود.
وي در پايان تاكيد كرد: با اين اقدام امكان عرضه كنجاله هاي غيراستاندارد در بورس كشاورزي سلب شده است.

نبض بازار سهام در دست ليزينگ و خودرو
گروه بورس: در دو دهه نخست شهريور ماه شركت هاي ليزينگ به محبوب ترين سهام تالارهاي مبادلات بورس اوراق بهادار تبديل شدند.
به گزارش خبرنگار ما در ۲۰ روز گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در صف خريد سهام شركت هاي ليزينگ ايستادند.
ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي اين صنعت در دوره يادشده برابر ۴۳۷ ميليارد ريال بوده است.
از سوي ديگر با وجود اين كه در دو هفته نخست شهريور ماه اوج گيري خودرو شاخص هاي بورس را نيز رو به صعود حركت داده بود اما، در هفته سوم حجم تقاضا براي سهام خودروسازان كاهش يافت. ركود هفته سوم سهام خودرو را از نظر ميزان و تقاضا در كل روند ۲۰ روز گذشته در رتبه دوم بورس جاي داد.
در اين مدت ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر با پرداخت ۲۶۱ ميليارد ريال سهام شركت هاي خودروسازي فعال در بورس تهران را به سبد دارايي هاي خود افزودند.
انبوه سازان كه به عنوان قطب تازه سرمايه گذاري در بورس به حساب مي آيند در ۲۰ روز گذشته توجه ۹ هزار و ۲۰۰ خريدار را به خود جلب كردند، ارزش مبادلات صورت گرفته در اين گروه به يكهزار و ۵۷۶ ميليارد ريال رسيد كه اين گروه را از اين لحاظ در رتبه دوم بورس جاي داد.
روند حركت بورس تهران در مدت يادشده نشان مي دهد: بانك ها هنوز از پتانسيل بالايي براي جذب متقاضيان سرمايه گذاري برخوردارند. تعداد خريداران سهام اين گروه طي دوره مزبور برابر ۶ هزار و ۶۰۰ نفر بود. اين افراد براي خريد سهام ۳ بانك پذيرفته شده در بورس ۱۱۰ ميليارد ريال از نقدينگي خود را پرداختند.
شركت هاي سرمايه گذاري نيز با جلب توجه چهار هزار و ۶۰۰ خريدار در رتبه پنجم تقاضا در بورس تهران ايستادند. آمار ارائه شده نشان مي دهد: سهام معادن و شركت هاي فعال در صنايع فلزي كه از ابتداي امسال تاكنون بالاترين تعداد خريداران را به خود جذب كرده بودند در اين مدت با تعداد كمتر خريداران روبرو بوده اند.

صف خريد قيمت توسعه فارس را افزايش داد
گروه بورس: افزايش صف خريد روز گذشته قيمت عمران و توسعه فارس را ۵ درصد افزايش داد.
به گزارش خبرنگار ما، ۵۵ فعال بازار ديروز براي تعداد ۴۴۶ هزار و ۶۹۹ سهم اين شركت دستور خريد صادر كردند. ارزش سهم ياد شده ديروز به ۴/۲ ميليارد ريال رسيد.
در اين روز ۱۶۴ نفر نيز با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد يك ميليون و ۶۳۰ هزار و ۴۹۲ سهم ايران ارقام به ارزش كل ۱/۶ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.
براساس اين گزارش طي معاملات ديروز بازارگردانان بورس تهران سعي كردند تعادل را به تالار شيشه اي بازگردانند از اين رو تعداد دو ميليون و ۴۹۰ هزار و ۸۷۰ سهم سرمايه گذاري غدير، دو ميليون و ۳۹۷ هزار و ۸۱۹ سهم سرمايه گذاري بانك ملي، ۳۸۶ هزار ۷۰۹ سهم پتروشيمي اراك، ۵۹۹هزار و ۸۱ سهم صدرا، ۸۳۸ هزار و ۹۰۲ سهم سايپا و ۵۱۹ هزار و ۵۸۵ سهم سرمايه گذاري مسكن توس ديروز بازارگرداني شد.
اين گزارش حاكي است: صدر جدول عرضه روز گذشته به سرمايه گذاري غدير اختصاص يافت و پس از آن به ترتيب سيمان صوفيان، نيرو ترانس، سيمان شرق، سيمان تهران، سيمان شمال، سيمان كرمان و سيمان كارون در جايگاههاي بعدي اين جدول نشستند.

شاخص كل به مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نزديك شد
001938.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام طي معاملات روز گذشته بورس تهران با ۲۶ واحد كاهش به رقم ۱۰ هزار و ۵۲۷ واحد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي ۲۰ واحد افت كرد و روي ۱۰ هزار و ۲۱۴ واحد ايستاد. اما شاخص عملكرد تالار فرعي ديروز تنها ۵/۵ واحد منفي خورد و روي ۱۰ هزار و ۷۶۶ واحد ثابت شد.
عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري روز گذشته موجب افت ۳۱۲ واحدي شاخص واسطه گري هاي مالي شد و اين شاخص را تا مرز ۲۷ هزار و ۷۷۸ واحد پايين آورد.
بنابراين گزارش در جريان دادوستدهاي ديروز بورس تهران شاخص صنعت ۱۰ واحد، كاهش يافت و روي عدد ۸ هزار و ۸۶ واحد ايستاد. اين شاخص بيانگر عملكرد شركت هاي صنعتي بورس تهران است.
در اين گزارش آمده است: ديروز شاخص سهام نفت و پتروشيمي ۲۹ واحد و شاخص گروه وسايل نقليه ۱۳ واحد افت كردند اما شاخص سهام فلزات اساسي ۷ واحد بالاتر رفت.

مجمع ايرانيت فعلاًً برگزار نمي شود
گروه بورس: زمان برگزاري مجمع عمومي فوق العاده ايرانيت تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد.به گزارش خبرنگار ما به دليل آماده نبودن مجوز شركت توسعه صنعتي، عدم اخذ مجوز از سازمان بورس و اظهار نظر بازرس قانوني شركت در خصوص افزايش سرمايه، مجمع ايرانيت كه قرار بود ۲۶ شهريور ماه تشكيل شود فعلاً برگزار نمي شود. دو شركت نساجي مازندران و لوله و ماشين سازي روز ۲۶ شهريور ماه مجمع عمومي فوق العاده خود را برگزار مي كنند.براين اساس سهامداران نساجي مازندران مي توانند در اين روز رأس ساعت ۱۰ صبح به محل شركت مراجعه كنند.سهامداران لوله و ماشين سازي هم در روز ياد شده رأس ساعت ۱۶ بايد جهت شركت در مجمع عمومي فوق العاده به سازمان مديريت صنعتي مراجعه كنند.اين جلسه به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه و تغييرات اساسنامه برگزار مي شود.
ريسندگي و بافندگي كرمان نيز طي اعلاميه اي زمان برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه را به سهامداران خود اعلام كرده است. براين اساس ساعت ۹ صبح روز يكشنبه ۲۷ شهريور ماه نوبت دوم مجمع عمومي ريسندگي و بافندگي كرمان به منظور بررسي صورت هاي مالي در محل دفتر شركت برگزار مي شود.

عرضه عمده بين المللي توسعه ساختمان
گروه بورس: تعداد ۲۰۹ ميليون سهم شركت بين المللي توسعه ساختمان ۲۸ شهريورماه جاري به صورت نقد و يكجا در بورس تهران عرضه مي شود.به گزارش خبرنگار ما عرضه سهام ياد شده با قيمت پايه هر سهم ۵ هزار و ۵۳۴ ريال و توسط شركت سرمايه گذاري سپه صورت مي گيرد.بديهي است قيمت قطعي سهام مورد معامله پس از رقابت متقاضيان تعيين مي شود.
بنابر اين گزارش شركت بين المللي توسعه ساختمان يك هزار ميليارد ريال سرمايه دارد و ۲۷/۵۳ درصد سهام آن متعلق به سرمايه گذاري غدير، ۲۵ درصد در اختيار صنعتي و بازرگاني غدير و ۲/۹ درصد سهام آن متعلق به شركت سرمايه  گذاري سپه است.

پذيرش سهام دمافين در بورس تهران
گروه بورس: هيأت پذيرش اوراق بهادار درخواست پذيرش شركت هاي مهندسي و فناوري حرارتي دمافين و سولفور سديم ايران را مورد بررسي قرار داد.
به گزارش «ايران بورس» ، در پي بررسي پرونده پذيرش شركت مهندسي و فناوري حرارتي دمافين در هيأت  پذيرش سهام اين شركت در تابلوي فرعي بورس پذيرفته شد.
اين شركت عمدتاً ايركولر براي صنايع نفت و برق كشور توليد مي كند و سهامدار عمده آن شركت سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا (۶۰درصد) و شركت رادياتور ايران (۲۰درصد) و شركت صنايع تجهيزات نفت (۱۷درصد) است.
خالص فروش شركت در سال ۱۳۸۳ نزديك به ۸۰ ميليارد ريال بوده است و سود ناخالص آن ۲۵درصد رقم فروش يعني حدود ۲۰ ميليارد ريال بوده است.
عمده فروش شركت به پيمانكاران خارجي فعال در ايران به يورو و دلار است. شركت ۱۲۸ نفر نيروي انساني دارد و فعاليت توليدي خود را در دو سايت ادامه مي دهد.
در ادامه اين جلسه نيز پرونده شركت سولفور سديم ايران در هيأت مطرح شد و هيأت عمدتاً به  دليل كوچك  بودن حجم سرمايه و فروش شركت، با پذيرش سهام آن در بورس موافقت نكرد.

پيش بيني سود ساختمان ايران ۱۰ درصد بيشتر شد
گروه بورس: شركت سرمايه گذاري ساختمان ايران پيش بيني سود خود را ۱۰ درصد افزايش داد.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت قبلا درآمد خالص هر سهم خود را در آخرين گزارش مبلغ ۲۷۷ريال اعلام كرده بود.
سرمايه ساختمان ايران در حال حاضر ۸۸۰ ميليارد ريال است.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۱۰.۲۵-
۱۳۷-
۱,۲۰۰
آبسال
۰
۰
۱,۷۸۶
آبگينه
۰.۱۹
۱۳
۶,۹۹۰
آلومتك
۰.۹۱-
۳۳-
۳,۶۰۰
آلومينيم پارس
۴.۹۹-
۲۲۱-
۴,۲۰۸
الكتريك خودرو شرق
۱.۱۳-
۳۷-
۳,۲۵۰
ايران خودرو
۲.۴۸
۸۸
۳,۶۳۹
ايران خودروديزل
۴.۹۸
۱۹۰
۴,۰۰۳
ايرانيت
۰
۰
۱۰,۶۷۲
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۲.۵۲-
۱۴۶-
۵,۶۵۰
باما
۳.۲۹-
۱۰۸-
۳,۱۷۰
بانك اقتصادنوين
۲.۸۵-
۷۱-
۲,۴۲۰
بانك پارسيان
۳.۰۴-
۹۵-
۳,۰۲۶
بانك كارآفرين
۴.۷۹
۵۷
۱,۲۴۷
بسته بندي ايران
۰.۴۳
۲۷
۶,۳۰۱
بسته بندي پارس
۴.۹۹-
۲۸۹-
۵,۵۰۵
بين المللي توسعه ساختمان
۴.۶۸-
۶۰-
۱,۲۲۳
پارس خودرو
۴.۶۱-
۲۹۷-
۶,۱۴۲
پارس دارو
۴.۴۹-
۹۴-
۲,۰۰۰
پاكسان
۴.۹۷-
۴۴۴-
۸,۴۸۵
پتروشيمي آبادان
۰.۶۷-
۷۴-
۱۱,۰۰۰
پتروشيمي اراك
۱.۶۳-
۲۳۳-
۱۴,۰۹۰
پتروشيمي اصفهان
۱.۴۲
۱۷۲
۱۲,۲۵۴
پتروشيمي خارك
۴۷.۵-
۱۲۸۲-
۱,۴۱۷
پمپ سازي ايران
۴.۹۸-
۶۵۸-
۱۲,۵۴۳
تامين ماسه ريخته گري
۰.۱۳
۵
۳,۸۰۰
تراكتورسازي ايران
۲.۳۹
۴۸
۲,۰۵۷
تكنوتار
۳.۰۱-
۶۲-
۱,۹۹۹
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۲.۳
۱۰۵
۴,۶۷۹
توسعه معادن روي ايران
۰.۹۹-
۷۰-
۷,۰۰۰
تولي پرس
۰.۷۷-
۱۳-
۱,۶۷۰
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۱.۸۸
۲۶۲
۱۴,۲۰۰
توليد سموم علف كش
۲.۰۱-
۲۲-
۱,۰۷۲
توليدمحورخودرو
۵-
۶۳-
۱,۱۹۷
توليدي گرانيت بهسرام
۴.۹۹-
۷۰-
۱,۳۳۴
جنرال
۵-
۱۰۱-
۱,۹۱۹
چيني ايران
۴.۹۶-
۴۳۲-
۸,۲۷۰
حمل و نقل پتروشيمي
۱.۵۶-
۱۰۰-
۶,۳۱۵
حمل و نقل توكا
۰.۰۵-
۵-
۱۰,۰۷۸
خدمات انفورماتيك
۴.۹۹-
۳۱۱-
۵,۹۱۸
خوراك دام پارس
۱.۷۵-
۴۰-
۲,۲۵۱
داده پردازي ايران
۰
۰
۳,۲۹۰
داروسازي سبحان
۰.۶۴-
۲۲-
۳,۴۰۰
داروسازي كوثر
۰.۰۸-
۱۱-
۱۴,۵۷۰
دارويي رازك
۰.۲۳-
۱۳-
۵,۶۰۰
داملران
۲.۸۱-
۳۲-
۱,۱۰۸
درخشان تهران
۰
۰
۳,۴۸۵
دشت مرغاب
۴.۹۲
۵۰
۱,۰۶۷
روغن نباتي جهان
۳۹.۱۵-
۷۷۲-
۱,۲۰۰
روغن نباتي ناب
۱.۳۴-
۱۶-
۱,۱۸۰
رينگ سازي مشهد
۰.۸۱
۶۹
۸,۵۸۰
زامياد
۲.۰۵
۶۲
۳,۰۸۹
ساختمان اصفهان
۱.۲۳-
۱۷-
۱,۳۶۷
ساسان
۲.۶۶
۶۶
۲,۵۵۰
سالمين
۳.۵۶-
۱۰۷-
۲,۹۰۰
سامان گستراصفهان
۲.۶۸-
۹۶-
۳,۴۸۰
سايپا
۴.۹۶-
۹۴-
۱,۸۰۰
سايپا شيشه
۱.۱۳-
۲۴-
۲,۰۹۹
سايپاآذين
۲.۴۸
۱۵۱
۶,۲۵۰
سايپاديزل
۱-
۲۳-
۲,۲۶۶
سخت آژند
۰.۲۶-
۱۱-
۴,۲۰۰
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰
۰
۱,۵۰۱
سرما آفرين
۴.۹۷-
۸۸-
۱,۶۸۲
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۲.۹۴
۶۰
۲,۱۰۰
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰.۳
۱۰
۳,۳۸۵
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۱۲۱
سرمايه گذاري بهمن
۲.۶۳-
۶۹-
۲,۵۵۱
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۸۲-
۱۶-
۱,۹۴۱
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۱.۸۹
۲۱
۱,۱۳۰
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰
۰
۱,۰۰۰
سرمايه گذاري توسعه ملي
۴.۷۳
۱۵۸
۳,۵۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۴.۹۵
۵۵
۱,۱۶۵
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۴.۹۶-
۸۳-
۱,۵۹۱
سرمايه گذاري سپه
۳.۶۸-
۹۵-
۲,۴۸۷
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۴.۳-
۷۱-
۱,۵۸۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴.۹۷-
۱۲۵-
۲,۳۹۱
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱.۸۷-
۴۵-
۲,۳۶۵
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۰۲
۱
۴,۱۹۰
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۴.۹۶-
۷۸-
۱,۴۹۳
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۰۳
۱
۳,۶۳۹
سرمايه گذاري مسكن
۰.۳۸-
۴-
۱,۰۴۲
سرمايه گذاري ملت
۴.۹۸-
۷۱-
۱,۳۵۵
سرمايه گذاري ملي ايران
۵-
۲۵۸۲-
۴۹,۰۶۷
سيمان اروميه
۴.۹۹-
۴۸۷-
۹,۲۶۳
سيمان ايلام
۳۰.۵۹-
۷۰۵۱-
۱۶,۰۰۰
سيمان خزر
۳.۶۲-
۳۸۰-
۱۰,۱۲۶
سيمان سپاهان
۱.۸۷-
۴۵۸-
۲۴,۰۰۰
سيمان شاهرود
۵-
۵۱۳-
۹,۷۵۰
سيمان شرق
۵-
۱۱۷۶-
۲۲,۳۵۷
سيمان شمال
۵-
۳۰۹۰-
۵۸,۷۲۹
سيمان صوفيان
۵-
۹۶۴-
۱۸,۳۲۷
سيمان فارس
۰.۰۲
۱
۵,۹۴۱
سيمان فارس و خوزستان
۰
۰
۴,۵۵۰
شاهد
۰.۲۵-
۱۵-
۵,۹۷۴
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰
۰
۸,۰۳۸
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۰.۷۶
۲۳
۳,۰۶۷
شيميايي سينا
۲.۵۷
۲۴۳
۹,۷۰۰
صنايع جوشكاب يزد
۰.۰۳
۳
۹,۰۵۰
صنايع ريخته گري ايران
۱.۵۴
۱۳۲
۸,۶۸۱
صنايع شيميايي ايران
۰
۰
۳,۰۳۷
صنايع شيميايي فارس
۵
۵۵
۱,۱۵۵
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰.۴۹
۲۵
۵,۱۳۰
صنايع لاستيكي سهند
۴.۹۲
۵۹
۱,۲۵۸
صنايع مخابراتي راه دورايران
۲.۳۷
۷۰
۳,۰۲۷
صنايع مس شهيد باهنر
۴.۹۲
۱۰۹
۲,۳۲۶
صنعتي بهشهر
۰.۰۲
۱
۵,۱۶۵
صنعتي دريايي ايران
۵
۲۵۴
۵,۳۳۴
عمران و توسعه فارس
۰.۶۹-
۷-
۱,۰۰۹
فارسيت اهواز
۵-
۱۹۶-
۳,۷۲۶
فرآورده هاي تزريقي ايران
۴.۹۳
۳۳
۷۰۲
فرآورده هاي غذايي مشهد
۰.۹۲
۱۶
۱,۷۵۰
فرآورده هاي نسوز آذر
۰
۰
۲,۷۱۷
فرآورده هاي نسوز پارس
۰.۰۱
۱
۱۱,۷۸۱
فرآوري موادمعدني ايران
۰.۰۶
۱
۱,۶۸۰
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۱.۱
۱۳
۱,۱۹۹
فنرسازي خاور
۲.۹۸-
۳۶-
۱,۱۷۳
فنرسازي زر
۰
۰
۲,۴۵۷
فولاد كاويان
۵-
۳۷۱-
۷,۰۵۳
قند اصفهان
۲.۳۶
۴۵
۱,۹۵۰
قند ثابت خراسان
۰.۱۴
۲
۱,۴۰۳
قند شيرين خراسان
۴۹.۹۴-
۵۲۳۸-
۵,۲۵۰
قند لرستان
۰.۸۵-
۱۵-
۱,۷۴۹
قند نيشابور
۳.۰۷
۶۷
۲,۲۵۰
كابل سازي ايران
۱.۲۱-
۸۵-
۶,۹۱۶
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۰۳
۴۶
۴,۵۰۹
كارتن ايران
۴.۹۵-
۲۸۶-
۵,۴۹۱
كارخانجات داروپخش
۴.۸۶-
۷۵-
۱,۴۶۹
كارخانه فارسيت درود
۰.۰۴-
۷-
۱۶,۳۳۸
كالسيمين
۴.۹۳
۱۲۶
۲,۶۸۴
كشت وصنعت پياذر
۴.۹۸
۱۴۵
۳,۰۵۵
كنتورسازي ايران
۳.۹۶-
۱۹۷-
۴,۷۷۶
گازلوله
۴.۹۳-
۱۱۸-
۲,۲۷۶
گروه بهمن
۲.۶۷-
۱۶۴-
۵,۹۷۸
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۰.۴۹-
۲۱-
۴,۲۴۹
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۶۲
۶۳
۱۰,۳۰۰
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۱.۴۶-
۳۰-
۲,۰۲۷
گلتاش
۴.۹۹-
۲۰۸-
۳,۹۵۷
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۴.۸۴-
۶۱-
۱,۲۰۰
لاميران
۴.۶۵-
۲۴۶-
۵,۰۵۰
لبنيات كالبر
۰.۶۶-
۱۵-
۲,۲۵۰
ليزينگ ايران
۰.۰۹-
۲-
۲,۲۴۰
ليزينگ خودروغدير
۰.۵۲-
۱۷-
۳,۲۲۸
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۶۱-
۵-
۸۱۰
ماشين سازي اراك
۰.۰۴
۱
۲,۷۴۹
ماشين سازي نيرومحركه
۱.۸۶
۷۵
۴,۱۰۴
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۱۸
۲۵
۲,۱۳۵
محورسازان ايران خودرو
۳.۶۷-
۱۴۱-
۳,۷۰۱
معادن بافق
۰.۱۹
۱۵
۷,۸۰۰
معدني و صنعتي چادرملو
۳.۱۶
۱۷۶
۵,۷۴۹
ملي سرب و روي ايران
۱.۴۵-
۴۷-
۳,۲۰۰
مهرام
۰.۲۲-
۶-
۲,۷۰۰
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰
۰
۱,۸۷۱
موتوژن
۲.۳۳-
۶۴۵-
۲۷,۰۰۱
نفت بهران
۴.۶۲-
۳۳۶-
۶,۹۴۲
نورد آلومينيوم
۴.۹۵
۴۱
۸۶۹
نورد و لوله اهواز
۰.۴۴
۲۴
۵,۴۲۰
نوسازي وساختمان تهران
۴.۵۱-
۷۷-
۱,۶۳۰
نيرو محركه
۵-
۱۹۸-
۳,۷۶۵
نيروترانس
۰.۲۳
۳
۱,۳۰۰
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |