چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۰ - Sep 14, 2005
آب آلوده به مواد شيميايي را مي توان با صافي هاي باكتريايي تصفيه كرد
پاكسازي آب آلوده با صافي هاي ماكاروني شكل
001911.jpg
گروه دانش و فناوري- زهرا بخشي: چند تن از محققاني كه در يك گردهمايي در انجمن شيمي آمري«ا در واشنگتن شركت كرده بودند، گفتند ممكن است ي« لوله با«تريايي بهترين راه پا« «ردن آب اشاميدني از مواد شيميايي آلوده مانند نيترات ها و پرو«لرات ها باشد.
پرو«لرات ها را در را«ت هاي سوختي و مواد آتش بازي استفاده مي كنند. در هر جاي دنيا مقداري پروكلرات وارد منابع آب آشاميدني شده است. مي گويند پرو«لرات ها مانع عمل«رد درست غدد تيروئيد هستند و به رشد جنين نيز صدمه مي زنند. با اين كه در ايالات متحده محيط زيست به شدت مورد بحث است، هنوز در اين كشور بر پرو«لرات ها نظارت «املي نيست، اما روش هاي بسياري را براي استخراج آن ها از آب آلوده آزمايش مي كنند.
به تازگي بروس ريتمن ي«ي از اعضاي مر«ز بيوت«نولوژي محيطي دانشگاه آريزونا، گفته است استفاده از با«تري راه حل مبارزه با پرو«لرات ها است؛ راه حلي متفاوت. در روش ريتمن از با«تري هايي استفاده مي كنند «ه براي توليد آب و «لر گاز هيدروژن مصرف مي «نند.
اين با«تري روي غشاهاي ما«اروني ش«لي «ه به اندازه تارهاي موي انسان است رشد مي «نند. اين تارهاي ما«اروني ش«ل را مي توان با هيدروژن پر «رد و به ش«ل لوله هايي درآورد «ه آب از آن ها عبور «ند.
ريتمن مي گويد : در ي« سيستم
1/5 متري كه 7000 تار ما«اروني ش«ل دارد، مي توان 4 تا 8 ليتر آب را در ي« دقيقه پا« «رد، اما حداقل 2 سال طول مي «شد تا بتوان اين سيستم را 1000 برابر گسترش داد. آن قدر كه بتوان آب آلوده شهر «وچ«ي را پا« «رد.
در بعضي از روش هاي رايج پا«سازي آب آلوده از پرو«لرات ها، از اتانول و اسيد استي« استفاده مي كنند. در اين روش ها نم« هايي توليد مي شود «ه شامل پرو«لرات هستند. در روش رايج ديگر، از مبادله يون ها استفاده مي كنند. در اين روش براي خارج «ردن پرو«لرات ها از آب از حباب هاي رزين استفاده مي كنند. مش«ل اين روش اين است «ه پس از استفاده از اين حباب ها بايد آن ها را شست يا دور ريخت.
ريتمن تخمين زده است «ه در روش با«تريايي اش هزينه تقريبا نصف هزينه روش هاي رايج خواهد بود و ماده زائدي هم توليد نمي شود.
پل هاتزينگر كه در شركت لوزيانا فروشنده سيستم هاي تصفيه آب از پروكلرات است، مي گويد: ما هنوز دنبال بهترين سيستم استخراج پرو«لرات از آب آلوده هستيم و روش با«تريايي را با روش هاي ديگر مقايسه «رده و نتيجه را اعلام مي «نيم.
منبع: نيچر

در گور دوم كه را دفن كرده اند؟
001914.jpg
گروه دانش وفناوري شيدا عظيمي: تا امروز فكر مي كردند گور آخرين شاه وايكينگ ها، اسون استريدزن، كنار گور مادرش استريد، در جزيره اسجيالند دانمارك است. استريدزن در سال 1047 ميلادي درگذشته است. اما اكنون مطالعات ژنتيكي روي DN A دو جسدي كه در اسجيالند است، نشان داده كه اين دو جسد مادر و پسر نيستند.
اكثر  اندامك هاي سلول تخم از تخمك، و در نتيجه از مادر، ارث مي رسند و قوانين وراثت در مورد آن ها متفاوت است. مثلا ميتوكندري يكي از  اندامك هاي سلولي است و D A خاصي دارد. ژن هاي اين  اندامك گروهي از پروتئين هاي دخيل در چرخه تنفسي را كد مي كنند. معمولا اين پروتئين ها و ژن هاي ميتوكندري هر كس مانند ژن هاي ميتوكندري مادرش هستند.
يورگن ويزينگ از پزشكي قانوني كپنهاگ، روي DN A ميتوكندري اي كه از مغز استخوان و دندان شاه وايكينگ و استريد گرفته اند، مطالعه كرده و متوجه شده استريد مادر شاه نيست. DN A ميتوكندري شاه و استريد همسان نبودند و از طرفي شرايط استخوان ها و دندان هاي زني كه در گوري كنار گور شاه است، نشان مي دهد كه اين زن در 35 سالگي مرده است. در حالي كه در اسناد تاريخي، سن مرگ استريد مادر شاه را 75 سالگي نوشته اند. احتمالا اسم همسر يكي از پسران شاه نيز استريد بوده است و اين استريد دوم را كنار شاه دفن كرده اند.
از D A ميتوكندريايي كپي هاي فراواني در سلول هست، بنا بر اين مطالعه درباره  آن بسيار آسان است و اين روش مي تواند در بسياري از زمينه هاي پزشكي قانوني و تاريخي به كار گرفته شود.
منبع: نيوساينتيست

كشف فسيل شامپانزه در آفريقا
001917.jpg
گروه دانش وفناوري مريم افضلي: باستان شناسان در بيابان هاي شرق آفريقا فسيل دندان هاي شامپانزه را كشف كردند. اين فسيل كه 500 هزار سال قدمت دارد، قديمي ترين فسيلي است كه تاكنون پيدا شده است و مي تواند به روشن شدن سير تكامل ميمون هاي انسان نما كمك كند. با مطالعه روي اين سه دندان مي  توان به چگونگي سير تكامل شامپانزه كه معمايي پيچيده است پي برد. كشف اين فسيل در منطقه شرق آفريقا نشان مي  دهد كه برخلاف آن چه تصور مي شد، انسان ها در گذشته هاي دور هم شامپانزه را مي شناخته اند.
نينا جابنسكي و سالي مك بريتي محققان دانشگاه كانكتيكات اين فسيل را در كنيا در نزديكي درياچه بارينگو پيدا كرده  اند و مي گويند: تاكنون تصور مي شد شامپانزه ها تنها در منطقه مرطوب و جنگلي غرب آفريقا زندگي مي كردند كه اين آب و هوا موجب تخريب فسيل آن ها شده است. علاوه بر اين، برخلاف فسيل هاي متعددي از انسان كه در شرق آفريقا پيدا شده بود، اثري از فسيل شامپانزه در اين قسمت نبود و نظريه هاي پيشين نشان مي دهند كه شامپانزه ها از درة Rift عبور نكرده اند و تنها در جنگل هاي غرب و مركز آفريقا ساكن بودند. تشخيص اين كه اين دندان ها متعلق به گونه كنوني شامپانزه ها هستند يا گونه اي كه اكنون منقرض شده، مشكل است و از كشف گونه  هاي متعددي كه منقرض شده اند، نبايد تعجب كرد.
مك بريتي، معتقد است اگرچه شامپانزه هاي بيشتري در قسمت غربي آفريقا ساكن بودند، اما به علت خشكي آب و هوا در قسمت شرقي، فسيل هاي بيشتري در اين قسمت پيدا خواهد شد. وي قصد دارد تحقيقاتش را در دسامبر در كنيا از سر بگيرد كه علي رغم گرماي شديد، زمان مناسبي براي بررسي فسيل هاست.
منبع: نيچر

استنشاق به جاي تزريق انسولين
001908.jpg
اداره نظارت بر مواد غذايي و دارويي ايالات متحده به دولت اين كشور توصيه «رده نوع جديدي از انسولين را براي استفاده بيماران ديابتي تأييد «ند. اين نوع جديد انسولين «ه اگزوبرا (Exubera) نام دارد، به جاي تزريق از طريق استنشاق وارد بدن مي شود و در نتيجه، نياز بيماران به تزريق روزانه را از ميان مي برد، يا لااقل تقليل مي دهد.
هنوز اين نوع انسولين به بازار نيامده است، اما احتمالا ميليون ها نفر بيمار ديابتي در آمري«ا و جهان از آن استفاده خواهند كرد. «ارشناسان دارويي فروش سالانه بيش از دو ميليارد دلار از اين دارو را تنها در آمري«ا پيش بيني «رده اند. مبتلايان به بيماري قند مي توانند اين انسولين را قبل از غذا استفاده «نند، اما احتمالا ا«ثر بيماران همچنان به نوع تزريقي، با تاثير بلندمدت تر هم نياز خواهند داشت.
منبع: بي بي سي

جشنواره خوارزمي
گروه دانش و فناوري- هما كبيري: نوزدهمين جشنواره خوارزمي، زمستان امسال برگزار مي شود. با اين تفاوت كه دو بخش جوان و بين المللي جشنواره به يك بخش تبديل شده است. جشنواره امسال با فرم هاي متفاوت نسبت به سال هاي گذشته براي پذيرش طرح هاي جديد، كار خود را شروع كرده و مكانيزه كردن تمام فرآيندها و طرح هاي 18 سال گذشته، يكي ديگر از برنامه هاي جديد جشنواره است.
قرار است از جشنواره هجدهم به بعد، شش نفر از مخترعان آزاد و برگزيدگان به منظور ثبت اختراعشان به خارج از كشور معرفي شوند. همچنين به منظور هدايت صدها پروژه شركت كننده در جشنواره، گروه هاي تخصصي جشنواره به حوزه فناوري هاي نوين و معاونت حمايتي سازمان پژوهش هاي علمي  و صنعتي ارجاع داده خواهند شد.
محمدجواد قاسمي دبير جشنواره هجدهم و عضو هيأت علمي  سازمان، از پوشش بيمه اي برگزيدگان خارجي جشنواره در زمان اقامت آن ها در تهران و بازنگري در نحوه تشكيل جلسات هيأت داوران جشنواره خبر داد و استفاده از سيستم بانكي يا كارت هاي اعتباري براي پرداخت جوايز به برگزيدگان را يك ضرورت دانست كه اين سيستم از امسال اجرا خواهد شد. تعداد طرح هاي ارائه شده به جشنواره در بخش جوان 430 طرح، در بخش بزرگسالان، 300 طرح، ايرانيان مقيم خارج 10 طرح و شركت كنندگان خارجي 20 طرح گزارش شده است.
تصويب تأسيس بنياد خوارزمي  به منظور رايزني هاي علمي  و فرهنگي با كشورهاي همسايه، يكي  ديگر از فعاليت هاي هيأت امناي برگزاري جشنواره خوارزمي  است.

لباس نانومتري
پژوهشگران دانشكده شيمي دانشگاه كاروليناي شمالي، با نانولوله هاي كربني، لباسي هوشمند ساخته  اند. اين پژوهشگران، لوله هاي نانومتري را به بافت هاي طبيعي متصل كرده اند. اين لايه 20 نانومتر ضخامت دارد و جلوي مواد شيميايي اي مثل گاز خردل را مي گيرد، اما هواي تازه مي تواند از ميان بافت هاي لباس عبور كند.
منبع: نانو اسپيس

اينترنت،پناهگاه آسيب ديدگان كاترينا
001905.jpg
گروه دانش وفناوري محمد كرباسي: آب دارد كنار خانه من بالا مي آيد و تمام منطقه را گرفته، من و خانواده ام كمك نياز داريم. خانه ما كنار بانك HSBC است. لطفا به ما كمك كنيد. اين نوشته ي«ي از اهالي نيواورلئان است كه در خانه خود گير افتاده بود و فقط به اينترنت بي سيم دسترسي داشت.
وقتي كه سهمگين ترين طوفان آمريكا شهرهاي جنوبي اين كشور را به تدريج تخريب مي كرد و شبكه هاي خبري دفاتر خود را در اين مناطق تعطيل مي كردند، دوباره وبلاگ ها اولين منبع خبري شدند. شبكه هاي خبري مثل CBS گزارش هاي لحظه به لحظه خود را با كمك وبلاگ ها منتشر مي كردند. خطوط اينترنتي پرسرعت قطع شده بود، ولي اينترنت بي سيم (Wi-Fi) هنوز در خيلي جاها كار مي كرد. حتي روزنامه سن آنتونيو در نسخه آنلاين خود جايي براي وبلاگ نويس ها باز كرده بود تا وبلاگ نويس ها براي خوانندگان روزنامه گزارش هاشان را منتشر كنند. اكثر اين وبلاگ نويس ها از رايانه هاي جيبي
Black Berry استفاده مي كردند كه مي شد با باتري ماشين شارژشان كرد.
كساني هم كه مي خواستند بعد از فرار از شهرها از خانه و محله شان خبر بگيرند، از تصاوير ماهواره اي Google Earth استفاده مي كردند. اين تصاوير چندان واضح نبود و مثلا عمق بالا آمدن آب را نشان نمي داد، ولي آسيب ديدگان به نماي كلي خانه هاي خود و همسايه هايشان قانع بودند و مي ديدند كه خانه ها چه قدر سالم مانده اند و چه قدر خراب شده اند. خبرگزاري Associated Press هم تصاوير ماهواره اي با كيفيت بسيار بالا از مناطق آسيب ديده را در سايت خود گذاشته بود؛ طوري كه مي شد در هر پيكسل، 2/4 متر از منطقه را ديد. مسؤولان مركز ملي كودكان گمشده هم با استفاده از وب سايتشان فعاليت گسترده اي را براي يافتن افرادي كه در اين طوفان مفقود شده اند شروع كرده اند. تصاوير، اسامي  و مشخصات كساني كه مفقود شده اند و همچنين كودكاني كه اين مركز جابه جا كرده است، سريع در اين سايت منتشر مي شود.

سيگار، عامل كوري
گروه دانش وفناوري ـ مريم افضلي: محققان هشدار مي دهند ارتباط بين سيگار و بيماري AMD (انحطاط مولكول هاي زيستي در اثر افزايش سن) به اندازه خطر ابتلا به سرطان ريه در سيگاري ها است. هنوز بسياري از سيگاري ها نمي دانند سيگار كشيدن ممكن است موجب كوري شود. اتحاديه AMD و مؤسسه ملي نابينايان انگليس از دولت اين كشور خواسته اند بودجه اي براي آگاه كردن مردم و ممنوع كردن كامل سيگار در مكان هاي بسته عمومي در نظر بگيرد.
بيماري AMD معمولا بعد از 50 سالگي پيشرفت مي كند و به شبكيه چشم آسيب مي زند. در انگليس حدود 500 هزار نفر بر اثر AMD كور شده اند و 54 هزار نفر هم در معرض كوري هستند.در گزارش اتحاديه مبتلايان به AMD، تنها 7 درصد مردم انگليس اين بيماري را مي شناسند و 41 درصد آن ها كه بيماري را شناخته اند براي مدتي و 28 درصد كاملا سيگار را ترك مي كنند. تحقيقات نشان مي دهد ده سال بعد از ترك سيگار، خطر ابتلا به بيماري كم مي شود و بيست سال بعد از ترك، خطر ابتلا به اندازه افراد غيرسيگاري است.
منبع: بي بي سي

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |