ساماندهي سرويس هاي مدارس بر عهده انجمن اوليا و مربيان است
استاندارد سازي تردد دانش آموزان
الهام اناري
پاييز از راه رسيد. ديگر از سكوت صبحگاه تابستاني خيابان ها خبري نيست. اين روزها بچه مدرسه اي ها هم به بقيه مسافران صبحگاهي اضافه شده اند و حجم بزرگي از ترافيك شهري را به خود اختصاص داده اند.
رفت و آمدهاي بين خانه و مدرسه، علاوه بر ايجاد ترافيك شهري، براي خانواده هزينه بر است؛ هزينه هايي كه تحت عنوان هزينه سرويس مدارس همه ساله به خانواده ها تحميل مي شود؛ هزينه هايي كه گريزناپذير است؛ خانواده ها مجبورند براي آسايش رفت و آمد فرزندان خود، اين هزينه را بپردازند.
مسافت خانه تا مدرسه دانش آموزان اغلب زياد است. اولياي دانش آموزان هنگام ثبت نام فرزندانشان، بدون هيچ سئوال اضافي اين هزينه را مي پردازند، ولي آيا يدك كشيدن عنوان مدرسه، مي تواند ضامن صددرصد سلامت و امنيت همه جانبه سرويس ها باشد؟ به عبارت ديگر آيا مي توان بدون آگاهي از شرايطي كه يك سرويس مدرسه بايد دارا باشد، با چشمان بسته اين هزينه را پرداخت كرد و بچه ها را به امان خدا سپرد؟
آگاهي از شرايط مناسبي كه سرويس مدرسه بايد دارا باشد، مي تواند اين حق را به اولياي بچه ها بدهد كه شرايط ايده آل را از مسئولان مدرسه طلب كنند.
معاون آموزش عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، اخيرا اعلام كرده كه انجمن هاي اوليا و مربيان، وظيفه ساماندهي سرويس هاي مدارس را برعهده دارند؛ يعني مدير مدرسه نمي تواند بتنهايي در اين قبيل امور تصميم گيري كند و تنها هزينه را از والدين دانش آموزان دريافت كند. برنامه ريزي براي اين امور بايد با همكاري دو طرف، يعني خانه و مدرسه صورت بگيرد.
بخش ويژه حادثه خيز در تهران
سردار ساجدي نيا، رئيس راهور تهران بزرگ اعلام كرده، بار ترافيك درتهران همزمان با بازگشايي مدارس، حدود 25 درصد افزايش مي يابد. بر اين اساس، همزمان با بازگشايي مدارس، تهران به دو نقطه ويژه و عادي تقسيم مي شود كه نيروهاي راهنمايي و رانندگي در نقاط ويژه شامل مناطق 1، 2، 3، 4، 6، 7، 13، 11 و 12 كه با بازگشايي مدارس با تراكم بار ترافيكي همراه هستند، حضوري فعال داشته باشند.
اما مناطق 4، 5 و 21 داراي بيشترين نقاط حادثه خيز هستند و قرار است تيمي كارشناسي، مسئول بررسي اين نقاط شود و اصلاحاتي در اين مناطق صورت بگيرد.
برگه اخطار پليس ياران كوچك
از روز 31 شهريور ماه تمام ماموران راهنمايي و رانندگي در طرح مهر براي كنترل ترافيك تهران در معابر مشخص مستقر مي شوند و 16 هزار پليس يار نوجوان نيز به صورت پليس يار ترافيكي به تسهيل عبور و مرور كمك مي كنند؛ پيدا كردن جاي پارك براي والدين و عبور دانش آموزان از گذرگاه عابر پياده، از جمله وظايف اصلي پليس ياران ترافيكي است. آنها ضمن تذكر و ارشاد متخلفان، فرم هاي اخطاريه تذكري هم در اختيار دارند. در سرويس هاي سواري يك نفر و در ميني بوس ها، دو نفر به عنوان پليس يار نامحسوس حضور دارند و 10 تخلف شاخص به مديران مدرسه گزارش مي شود. مديران، تخلفات را به راهور گزارش مي دهند و در صورت تكرار تخلف، مجوز رانندگان لغو مي شود. هدف از اجراي طرح هاي جديد آن است كه رانندگان سرويس هاي مدارس با مسئوليتي مضاعف نسبت به انجام خدمات درخصوص انتقال دانش آموزان اقدام كنند.
شرايط راننده و ماشين سرويس
اما رئيس راهنمايي و رانندگي، امسال از شرايط سرويس هاي مدارس نيز سخن به ميان آورده است تا والدين اين شرايط را بدانند و هنگام ثبت نام براي سرويس، اين ويژگي ها را از مسئولان مدرسه خواستار شوند. سرويس هاي مدارس بايد فرم صحت و سلامتي و معاينه فني داشته باشند. همچنين رانندگان سرويس هاي مدارس مي توانند برگه عدم سوءپيشينه خود را ظرف 5 روز دريافت كنند. رانندگان سرويس مدارس دخترانه در مقطع راهنمايي و دبيرستان، بايد 23 سال به بالا و متاهل باشند.
توصيه هاي پليس در آغاز سال تحصيلي
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در آستانه آغاز سال تحصيلي 85-84 با صدور اطلاعيه اي به والدين توصيه كرد كه در روزهاي آغازين مهر ماه، براي رساندن دانش آموزان به مراكز آموزشي از وسايل نقليه شخصي استفاده نكنند.
به والديني كه داراي دانش آموز مقطع دبستان هستند توصيه مي شود كه حداقل چند روز ابتداي مهر ماه را با خردسالان همراهي كرده و آنان را با نحوه عبور از خيابان و حوادث احتمالي آشنا كنند و دانش آموزان را آموزش دهند كه حتما براي طي عرض معابر از نقاط خط كشي شده و پل هاي مخصوص عابران استفاده كنند.
به دانش آموزان نيز تاكيد مي شود از سيستم حمل و نقل عمومي نظير اتوبوس هاي شركت واحد، تاكسي و سرويس هاي آرم دار خطي استفاده كنند و از سوار شدن به وسايل نقليه متفرقه خودداري كنند و همچنين رانندگان نيز به علائم نصب شده در اطراف مدارس و مراكز آموزشي توجه كرده و مراقب جان دانش آموزان در اين نقاط باشند. توصيه مي شود رانندگان و والدين از توقف و پارك دوبله در مقابل در مدارس كه موجب راهبندان هاي مقطعي مي شود پرهيز كنند. همچنين با توجه به محدوديت سطح مفيد معابر و سنگيني بار ترافيك بزرگراه ها و خيابان ها، به رانندگان توصيه مي شود كه براي خروج از منزل برنامه ريزي داشته و حتي المقدور قبل از ساعت 7 صبح سفر خود را آغاز كنند.
مسئولان مدارس از رانندگان باصلاحيت و اتومبيل هاي سالم جهت سرويس بهره گيري كنند و بر نحوه ارائه خدمات آنها نظارت كنند. همچنين استفاده از اتومبيل هاي سواري متفرقه توسط برخي از خانواده ها فاقد ايمني بوده و بنابراين توصيه مي شود كه جهت جابه جايي دانش آموزان، از رانندگان متفرقه استفاده نشود.
كنترل نامحسوس تخلفات 9 گانه
سردار ساجدي نيا اعلام كرده كه تخلفات 9 گانه و كنترل سوار و پياده كردن دانش آموزان از سوي پليس ياران نامحسوس كنترل مي شود. متخلفان به مدير مدرسه معرفي شده و در مرحله اول تعهد مي دهند و سوءسابقه نيز در پرونده شان درج مي شود. در صورت تكرار، قرارداد آنها لغو شده و به راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام مي شود كه آنها در ساير مدارس نيز نمي توانند فعاليت كنند.
تمامي سرويس هاي مدارس ملزم هستند كه تنها يك سرنشين در صندلي جلو خودرو سوار كنند. به خودروهاي متخلف از اول مهر تذكر مي دهند، اما از 15 آبان به طور قانوني خودرو جريمه خواهد شد.
بر اساس دستورالعمل ايمني تردد دانش آموزان در سال تحصيلي جديد، ايستگاه هاي سرويس مدارس بايد به اندازه 50 متر جهت سوار و پياده كردن دانش آموزان باشد.
به گزارش مهر، پاكسازي ايستگاه هاي سرويس مدارس توسط عوامل راهنمايي صورت گرفته و سوار و پياده كردن دانش آموزان مي بايست فقط از در سمت راست وسايل نقليه صورت بگيرد.
استفاده اجباري از كمربند ايمني براي سرنشينان جلو سرويس مدارس و تعيين يك نفر به عنوان ارشد سرويس با عنوان پليس سرويس مدرسه، از ديگر ضوابط تعريف شده در دستورالعمل ايمني تردد دانش آموزان براي سال تحصيلي 85 - 84 به شمار مي رود.
بر همين اساس، گزارش وضعيت رعايت مقررات رانندگي سرويس توسط پليس هاي سرويس و حضور پرسنل راهور از ساعت 6:30 دقيقه الي 9 صبح و از ساعت 11 الي 14 مقابل مدارس تعيين شده در ايام بازگشايي مدارس، از ديگر دستورالعمل هاي مذكور است.
همچنين استفاده از پل مقابل مدارس توسط دانش آموزان با هدايت پليس ياران مهر و تنظيم زمان حضور سرويس ها با فاصله زماني مناسب كه موجب تراكم در مقابل مدارس نشود، از ديگر ضوابط و دستورالعمل هاي صادره جهت افزايش ايمني تردد دانش آموزان است.
همچنين در مدارسي كه فضاي مناسب و كافي جهت توقف دارند، سرويس ها بايد قبل از زنگ آخر در محوطه مدرسه مستقر و پس از سوار شدن و خروج دانش آموزان بي نياز از سرويس، مدرسه را ترك كنند.
قانون مندي رفت و آمد از خانه تا مدرسه
در هفته اول مهرماه سال گذشته در 4هزارو 453تصادف درتهران، 365 نفر كشته و مجروح شدند.
هفته اول مهر است و سفرهاي درون شهري دانش آموزان در فاصله خانه تا مدرسه اغاز شده است.اما آمار تصادفات سال گذشته نگران كننده است. پس بايد به فكرتامين امنيت جاني دانش آموزان در اين مسيرها بود. دانش آموزان از سرويس مدارس استفاده مي كنند.
حضور يك سرنشين در صندلي جلو،تشكيل پرونده براي سرويس هاو...از شرايطي است كه امسال براي خودروهاي سرويس مدرسه تعيين شده است.
|