پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۶
اجراي طرح مدرسه سبز
پانزده سال تا فرهنگ سبز
001839.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
معصومه صفايي
واقعا چرا آموزش هاي ارائه شده از سوي ارگان هاي مختلف درجامعه اينقدر دير جواب مي دهد و با وجود تمام تكرارها و تاكيدها، حتي گاهي هم به نتيجه نمي رسد؟ مثلا از هزار و يك ترفند از آواز و كليپ و بيل برد گرفته تا برگزاري سمينار و جلسه و نمايشگاه استفاده مي كنند تا ياد بدهند چطور از خيابان رد شويد؛ آخرش هم عبور از خيابان بيشتر بر دور در جا زدن به افتخار جمع تاكيد دارد تا استفاده از خط عابر و به چپ و راست نگاه كردن؛ شايد چون مسئولان امر خيلي دير به فكر آموزش افتاده اند. هر چه باشد آنقدر از كودكي موضوع براي يادگرفتن زياد است كه در سالهاي بعدي عمر، كمتر جايي خالي براي موضوعات جديد پيدا مي شود. تغييردادن يافته هاي كودكي هم كه تقريبا غيرممكن است. بنابراين اگر قرار است موضوعي به اصطلاح، در وجود افراد جامعه نهادينه شود، بهتر است متوليان امر كمي زودتر بجنبد؛ مثلا 20-10 سال.
حفظ محيط زيست هم يكي از همين مقوله هاست كه البته به دليل نوپا بودنش جايگاهي در بروز رفتارهاي عمومي و روزمره جامعه ندارد و بي ترديد بزرگترين ضربه نيز از همين طريق و البته كاملا بي غرض بر پيكر محيط زيست كشور وارد است. مهندس محمدهادي حيدرزاده كارشناس ارشد معاونت آموزش و برنامه ريزي سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر لزوم نهادينه شدن محبث محيط زيست با آغاز آموزش از دوران كودكي مي گويد: گنجاندن لزوم حفاظت از محيط زيست و رعايت موازين آن مسئله اي است كه آموزش آن بايد خيلي زود شروع شود تا در وجود آدم ها نهادينه شود؛ مثل سلام كردن. اگر اين موضوع از كودكي با آموزش در وجود ما نهادينه نمي شد و قرار بود حالا آن را ياد بگيريم، تقريبا غيرممكن بود؛ پس بهتر است آموزش از همان ابتدا در مباحث آموزشي ابتدايي گنجانده شود .
البته آموزش هاي زيست محيطي، سرمايه گذاري بلند مدتي است كه امروز و فردا به جواب نرسيده و حداقل 15 سال براي به بار نشستن آن زمان لازم است و اين سرمايه گذاري بايد از سوي آموزش و پرورش انجام بپذيرد تا در آينده در جامعه به شكل يك فرهنگ بروز كند.
حيدرزاده مي گويد: متاسفانه در طول اين سالها توجه خاصي به مبحث محيط زيست نشده بود، اما چند سالي است كه تفاهمنامه اي بين سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت آموزش و پرورش به منظور گنجاندن بخش محيط زيست در كتب درسي به امضا رسيده است. كارشناسان هر دو طرف نيز در حال بررسي و تنظيم اين مباحث و چگونگي ارائه آنها متناسب با دوره هاي آموزشي مختلف هستند .فعلا مقطع سوم راهنمايي به عنوان اولين فاز اجراي اين طرح برگزيده شده و در كتاب علوم آنها بخشي با عنوان محيط زيست در نظر گرفته شده است. اما حيدرزاده معتقد است معمولا استفاده از روش هاي آموزشي مستقيم در اين قبيل موارد، آن طور كه بايد به نتيجه نمي رسد. او مي گويد: ما بايد از تجارب كشورهاي توسعه يافته در اين زمينه استفاده كنيم. آنها اين قبيل مباحث را با استفاده از وسايل كمك آموزشي و ارائه برنامه هاي جنبي در اصول آموزشي شان مي گنجانند. امروز ديگر تاكتيك آموزش مستقيم زياد جوابگو نيست. برگزاري جشنواره و نمايشگاه، برگزاري مسابقات انشا و نقاشي با موضوع محيط زيست و حتي بازي هاي كامپيوتري به دليل جذابيت و ماندگاري بهتر، مي توانند راندمان كاري را بالا ببرند و بسيار تاثيرگذارتر باشند .
بنابراين بايد برنامه اي ريخته شود تا گفت وشنود، يعني سيستم آموزش معلم و آموختن دانش آموز به گونه اي، سمت و سويي جديد پيدا كرده و فرصتي ايجاد شود تا گفت و شنود به گفت وگو تبديل شود. البته كپي برداري از جوامع ديگر بدون توجه به پتانسيل هاي موجود در كشوري كه از تمام جهات متفاوت با كشور الگوست، چندان نمي تواند به پاسخ مطلوب برسد. بنابراين براي كشور ما بايد روشي تدوين شود برگرفته از زمينه ها و امكانات موجود. حيدرزاده در اين باره مي گويد: در كشور ما هيچ يك از روش هاي مستقيم و غيرمستقيم به طور مستقل نمي تواند جوابگو باشد، بلكه بايد براي دستيابي به نتيجه مطلوب از تلفيق هر دو روش بهره گيري شود؛ يعني هم گنجاندن مباحث زيست محيطي در كتب درسي و هم اجراي برنامه هاي جنبي به منظور نهادينه شدن اين اصول در دانش آموزان .
اما در سال تحصيلي جديد آيا فصل جديدي از آموزش زيست محيطي در مدارس گشوده خواهد شد؟ حيدرزاده مي گويد: امسال با همكاري محيط زيست و آموزش و پروش در تعدادي از مدارس، طرح مدرسه سبز به اجرا درمي آيد. در سطح اين مدارس، تمامي اصول زيست محيطي با همكاري دانش آموزان به مرحله اجرا مي رسد كه از جمله آنها مي توان به تفكيك زباله، مصرف بهينه انرژي و گازسوز كردن سرويس مدارس اشاره كرد. اين طرح، امسال براي اولين بار و تقريبا به صورت آزمايشي اجرا مي شود تا ما نقاط ضعف و قوت طرح را دريابيم و با استفاده از آنها در سالهاي بعد آن را در شهرها و استان هاي ديگر هم به اجرا درآوريم . با اين تفاسير اگر امروز شروع كنيم، حداقل 15 سال ديگر به نتيجه مي رسيم؛ بنابراين همين امروز هم دير است. پس زمان را دريابيم؛ شايد حتي 15 سال ديگر هم چيزي براي حفاظت باقي نمانده باشد. اجراي طرح مدرسه سبز گام است از فرسنگ ها مسيري كه در پيش روست ولي هميشه سفر با گام نخست آغاز مي شود.باز جاي شكرش باقي است كه محيط زيست با تمام مهجوري اش در سال هاي گذشته توانسته پيش برود و جاي خودش را حتي در كتاب هاي درسي و دوره هاي آموزشي پيدا كند.وقتي عنواني، سرفصل يكي از كتاب هاي مورد تدريس در مدارس سراسر كشور مي شود،اميد آن هست كه روزي به شكل يك ارزش در جامعه نمود پيدا كند، هرچند كه اين زمان چندان كوتاه نباشد. ولي ديگران كاشتند و ما خورديم، ما بكاريم و ديگران بخورند .
آغاز آموزش محيط زيست در مدارس حتي در قالب جشنواره يك روزه يا مسابقه نقاشي، شروعي است براي آينده اي روشن تر. ما امانت گذشتگانمان را به خوبي پاس نداشتيم ولي شايد با اين كار،
آيندگان تمام آنچه را ما از رشته هاي گذشتگان پنبه كرديم دوباره بريسند.

به نفع محيط زيست
حفاظت از محيط زيست طبق اصل پنجم قانون اساسي يك وظيفه ملي و عمومي است و بر طبق آن كليه اقداماتي كه در جهت تخريب محيط زيست به انجام برسد ممنوع اعلام شده است اما مسئله اينجاست كه روي كاغذ و در قانون خيلي چيزها نوشته شده است كه وقتي به مرحله عمل مي رسد بايد بگوييم حيف از آن كاغذ و مركبي كه براي نوشتن اين قبيل قوانين هدر شده است.

كلانشهر
كلانشهرها در تدارك مهر
به استقبال مهر رفتن ديگر براي همه مسئولان شهري به يك عادت تبديل شده است؛ به گونه اي كه حتي اگر تاكيد سرپرست وزارت آموزش و پرورش به سرعت بخشيدن به فعاليت هاي ستادهاي مهر هم نباشد، باز تاخيري در تدارك ويژه شهرداري هاي سراسر كشور ايجاد نمي شود.
آماده سازي و زيباسازي مدارس و معابر منتهي به آنها، همكاري با ارگان ها و بويژه نيروي انتظامي، سازمان اتوبوسراني شهري و ... براي كاستن از مشكلات ترافيك، اتخاذ تدابيري به منظور تامين امنيت مدارس و پاسداري از حريم آنها (بويژه مدارس دخترانه)، دعوت از مديران، مسئولان و شخصيت ها براي حضور در مراسم بازگشايي مدارس، برنامه ريزي براي تكريم از پيشكسوتان آموزش و پرورش و برنامه ريزي بزرگداشت هفته دفاع مقدس و تجليل از شهداي فرهنگي و خانواده هاي آنان در مدارس، از جمله برنامه هايي است كه ستادهاي مهر سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها ملزم به اجراي آنها هستند. اين در حالي است كه شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور نيز تداركات خاص خود را براي استقبال از ماه مهر دارند؛ فعاليت هايي چون سرويس دهي رايگان سازمان اتوبوسراني به دانش آموزان، ممنوعيت حفاري در شهر، آسفالت معابر منتهي به مدارس، رنگ آميزي نماي بيروني مدارس و... .
شايد مروري به فعاليت هايي كه در چند كلانشهر كشور صورت گرفته است، بتواند گوشه اي از اين تداركات ويژه را نمايان سازد.
طرح ويژه اتوبوسراني مشهد
مشهد يكي از كلانشهرهايي است كه طرح هاي ويژه اي را براي آغاز سال تحصيلي جديد تدارك ديده است. به گفته مشاور شهردار مشهد تمام دانش آموزان مشهدي مي توانند از خدمات رايگان سازمان اتوبوسراني استفاده كنند. جواد عرفانيان با اشاره به اينكه اين تصميم بر اساس توافق شوراي اسلامي شهر و شهرداري مشهد انجام مي شود، گفت: در اجراي اين طرح، دانش آموزان مناطق هفت گانه آموزش و پرورش مشهد در شيفت صبح و عصر به طور رايگان جابه جا خواهند شد و پيش بيني مي شود در طرح مذكور بيش از 300 هزار دانش آموز در مسير خانه به مدرسه جابه جا شوند .
مشاور شهردار مشهد افزود: در طرح سرويس دهي رايگان به دانش آموزان، يكهزار و 500 دستگاه اتوبوس همكاري خواهند داشت . همچنين مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري مشهد از اجراي طرح ويژه بازگشايي مدارس، همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد خبر داد. حسين ضيايي گفت: اين طرح با هدف خدمت رساني به شهروندان و سرويس دهي منظم و مطلوب به دانش آموزان و فرهنگيان اجرا مي شود . او با بيان اينكه در اجراي اين طرح، كار انتقال دانش آموزان به مدارس بين ساعت 6:30 تا 8:30 به صورت ويژه انجام مي شود، افزود: براي خدمت رساني سريع به دانش آموزان و فرهنگيان، طرح ويژه بازگشايي مدارس بدون توقف اتوبوس ها در ابتدا و انتهاي ايستگاه هاي اتوبوسراني انجام خواهد شد .
حفاري در شيراز ممنوع!
از طرح جابه جايي رايگان دانش آموزان كه بگذريم، بايد به ممنوعيت حفاري هاي شهري در برخي كلانشهرها اشاره كنيم. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز گفت: حفاري هاي شهري از تاريخ 15 شهريور تا 15 مهرماه متوقف خواهد شد . مهندس خيرانديش افزود: اين حفاري ها در مسيرهاي شرياني و پرترافيك شيراز، باعث تشديد ترافيك و مسدود شدن معابر مي شود . او يادآور شد: با توجه به آغاز فصل خريد دانش آموزي ويژه بازگشايي مدارس و حجم ترافيك به وجود آمده، تمامي حفاري هاي شهري متوقف و تمامي دستگاه هاي اجرايي موظف هستند مطابق قانون، خود را با مقررات جاري شهر هماهنگ كنند .
قم و SMSهاي تبريك مهر
يكي ديگر از كلانشهرهايي كه خود را آماده استقبال از مهر مي كند، شهر مقدس قم است. عبدالله باقري، مسئول كميته توجيه و تبليغ پروژه مهر استان قم در اين باره گفت: براي شروع سال تحصيلي جديد، 27 مدرسه را به مناسبت بيست و هفتمين سالگرد پيروزي انقلاب انتخاب كرده ايم كه مراسم بازگشايي مدارس با حضور استاندار، فرماندار، نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر، شهرداران مناطق مختلف و مديران حوزه ستادي سازمان آموزش و پرورش در اين مدارس انجام خواهد شد . باقري از ابتكاراتي گفت كه شايد براي اولين بار است كه در سطح كشور به اجرا گذاشته شده: به پيشنهاد كميته توجيه و تبليغ، از مراجع تقليد و آيات عظام خواسته ايم تا نقطه نظرات خود را در خصوص آموزش و پروش، جامعه، مدرسه و حوزه تعليم و تربيت اعلام كنند تا در روز اول مهر به همراه پيام رئيس جمهور، وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان، سر صف قرائت شود و در تابلو مدارس نيز قرار گيرد تا طريق روشني باشد پيش پاي مناديان دانش و بينش. همچنين با همكاري شركت مخابرات قرار است پيام كوتاه (SMS) مهرورزي با مهر در دو نوبت و طي روزهاي 29 شهريور و اول مهر براي 40هزار مشترك تلفن همراه ارسال شود .

نگاه
001824.jpg
دانش آموزان افغان مقيم ايران برگه تردد بگيرند
خـــانــــواده  هاي دانش آموزان مهاجر افغان چند روز پيش با تجمع در برابر وزارت آموزش و پرورش با انتقاد به آنچه كه از آن با عنوان تبعيض ياد مي كردند، نسبت به ممانعت از ثبت نام فرزندانشان اعتراض كردند.
در واكنش به اين حركت، حسيني (مدير كل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور) به ايسنا گفت: دانش آموزان افغان امسال براي نخستين بار تنها با داشتن برگه تردد آموزشي ثبت نام مي شوند.
حسيني با اعلام اينكه تمامي مهاجران افغان قانوني ساكن در كشور، موظف به دريافت برگه تردد آموزشي از امور اتباع استانداري ها هستند، مي گويد: هيچ دانش آموز افغاني، بدون داشتن برگه تردد آموزشي ثبت نام نمي شود. اين در حالي است كه آموزش و پرورش موظف شده است كه تمامي دانش آموزان افغان مقيم ايران را تنها با ارائه مدارك قانوني اقامت ثبت نام كند.
مدير كل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور تصريح كرد: افغان ها داراي مدارك مختلفي همچون دفترچه پناهندگي، گذرنامه و انواع برگه هاي تردد هستند كه بعضا مهلت آنها به اتمام رسيده و آموزش و پرورش در ثبت نام دانش آموزان افغان با اين برگه ها دچار مشكل شده است. براي شناسايي دقيق و ثبت نام آسان، امسال براي نخستين بار برگه تردد آموزش، حاوي اطلاعات مربوط به دانش آموز به همراه عكس او طراحي شده است.
امسال بر اساس سياست هاي اتخاذ شده  از سوي وزارت كشور مبني بر اينكه هيچ دانش آموز افغاني نبايد از تحصيل محروم شود، علاوه بر ثبت نام آنها با برگه تردد آموزشي، حدود 50 تا 70 درصد از هزينه ثبت نام دانش آموزان كاهش يافته است.
به گفته حسيني، سال گذشته دانش آموزان افغان در مقاطع تحصيلي مختلف 120 تا 160 هزار تومان شهريه ثبت نام پرداخت مي كردند كه امسال با برنامه ريزي و توافق هاي انجام شده بين دو كشور ايران و افغانستان، اين مبلغ به 40 تا 50 هزار تومان كاهش يافته است.
آمار دقيقي از شمار دانش آموزان افغان در كشور موجود نيست، اما در يك دهه گذشته 350 هزار دانش آموز در كشور در حال تحصيل بوده اند.
ثبت نام ساير اتباع خارجي بدون برگه تردد آموزشي امكانپذير است.
اعلام هزينه ثبت نام دانش آموزان افغان
هزينه كشوري ثبت نام دانش آموزان افغان مقيم ايران در سال تحصيلي 85 84 براي سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان به ترتيب 30۲۰، و 40 هزار تومان تعيين شد.
تعيين اين شهريه در استان هاي تهران، شهرستان هاي تهران، سيستان و بلوچستان، قم و خراسان رضوي به علت كثرت دانش آموزان به شوراي آموزش و پرورش استان ها واگذار شده است.
بر اين اساس، مقرر شده كه شوراي آموزش و پرورش هر استان با تشكيل جلسه اي رسمي و با توجه به وضعيت مالي دانش آموزان، بر مبناي حداقل ابتدايي، راهنمايي و متوسطه 30۲۰، و 40 هزار تومان و حداكثر 50۴۸، و 67هزار تومان مبلغي ثابت اعلام و جهت بررسي به كميسيون تخصصي كارگروه دائمي اتباع بيگانه وزارت كشور ارسال كند.
اين هزينه برنامه از اين مصوبه مستثني بوده و شيوه نامه ثبت نام رايگان به قوت خود باقي مانده و بند تخفيف حذف مي شود.
همچنين بر اساس اعلام شوراي آموزش و پرورش شهر تهران، ميزان شهريه ثبت نام دانش آموزان افغان مقيم ياپتخت در مقطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه به ترتيب 40۳۰، و 60 هزار تومان تعيين شد.
دريافت شهريه نقدي از اتباع، ممنوع اعلام شده و مبالغ، صرفا بايد به شماره حساب تعيين شده ازسوي دفتر همكاري هاي علمي و بين المللي آموزش و پرورش واريز شده و فيش آن براي ثبت نام ارائه شود.
001848.jpg
برگزاري مراسم مهر كوهستان در كوهپايه هاي تهران
به مناسبت روز جهاني پاكسازي كوهستان و سال جهاني ورزش، مراسمي با نام مهر كوهستان در كوهپايه هاي شمال تهران در اولين روز مهر برگزار خواهد شد. به گزارش ايسنا، به نقل از روابط عمومي موسسه مطالعات زيست محيطي جوانان انديشه پويا، موضوعات اصلي برگزاري اين مراسم پيرامون بحران آلودگي ناشي از پسماند ها، فرسايش  خاك، توسعه بي رويه ساخت و سازها، كاهش بي سابقه حريم محدوده همگاني تفرجگاهي و همچنين پيدايش آلودگي هايي چون صوتي و تصويري در سطح نواحي است.
همچنين در برنامه پيش بيني شده اين روز تلاش خواهد شد با جذب مشاركت داوطلبانه شهروندان مناطق 22 گانه شهر تهران به صورتي هدفمند كانون هاي تخريب و آلودگي شناسايي و راهبردهاي موجود در كاهش سطح تخريب ها و آلودگي  هاي شايع سنجيده شود.
لازم به ذكر است كه به منظور تشويق شركت كنندگان در اين مراسم مسابقه مقاله نويسي و عكاسي در موضوعات زباله سازان، آزادي حيوانات، طبيعت زشت و زيبا، شكست صوت، نابودي كوهساران، زمين خواري، آبي كه رفت و ساير موضوع هاي مرتبط برگزار خواهد شد.
گفتني است كه اين نمايشگاه و مسابقه در هفته منابع طبيعي سال جاري برگزار و به برگزيدگان جوايزي اهدا خواهد شد.

يادداشت
مهر، يادآور بادهاي غروب در جاده كويري
يوسف بهمن آبادي
مهر، براي ما يادآور بادهاي غروب كويري است در جاده اي نه چندان طولاني (بهمن آباد تا مزينان). مهر يادآور صبح هاي سرد اواخر پاييز و زمستان است كه تن خود را مي پوشانديم به چند لباس و بازهم سرما آزارمان مي داد؛ صبح هاي به صف ايستاده در صبحگاه كه آقاي علي آبادي، كوشان و شجاعي ناظم مدرسه بودند و آقاي مهري رئيس مدرسه و ما را به نظم و هنجار مكلف مي كردند. مهر، براي ما يادآور آن ديوار گلي بلند قطوري كه از چندين سال قبل، هنوز پابرجا بود و در سالهاي آخر تحصيل، ترك خورد. مهر، يادآور لحظات تعطيل شدن مدرسه هاست كه با اشتياقي آكنده از سرور، پا به مسير بازگشت به خانه مي گذاشتيم. جاده شوسه، به قدم هاي بچه ها عادت كرده بود. ماشين هايي كه تك و توك از كنارمان مي گذشتند و سير، ما را خاك مي دادند. روزهاي با دوچرخه بودن؛ چه لذتبخش بود آن روزها!
مهر، يادآور معلمان عشق و انسانيت است؛ معلم هايي از جنس فروتني و رنج و دلسوزي. سالهاي 67 تا 74 در مدرسه دكتر علي شريعتي مزينان. معلمان آمده بودند تا رسم انسانيت به ما بياموزند، فارغ از آنچه به لياقتشان تعلق مي گرفت. آنها چگونه مي توانند از ياد بروند؟ آنهايي كه اهتمام خود را براي انسان شدن ما به كارگرفته بودند. خاطره ها، مهر را از ياد نمي برند. مهر كه يادآور زيباترين لحظات زندگي  است؛ براي جان گرفتن نفس ها، روح و جسم، با طراواتي فراموش نشدني! كه ذهن را آماده مي ساختند، براي آموزش چگونه زيستن، چگونه بودن و چگونه عشق ورزيدن. چكاوك هايي كه بر آسمان مدرسه، ترنم پيوستگي و سرزندگي را مي خواندند كه ثانيه، ثانيه لحظاتش، درسي از يك آغاز است. مهر، در نهايت قله آغازكردن است؛ آغاز براي فراگرفتن؛ روح را آماده ساختن براي آموختن چگونه آزاد بودن. مهر، تنها يك ماه نيست. مهر براي ما، مجموعه اي به عظمت آن 12سالي است كه درس خواندن و انسان شدن را تجربه كرديم. يادآور آن تلاش هاي پدر و مادر است كه به سخت ترين آهنگ هاي زندگي ساز مي كردند، تا ما براي خود كسي شويم، آزاد و بدون سربار . غمي نداشتيم و درس فردا تنها دغدغه ما بود. مهر يادآور روزهاي خردادي است كه شب  ها، زير آسمان پرستاره كوير و زير تيرهاي برق كه لامپ  هاي 100 وات نورشان را در سينه كتابمان منعكس مي كردند، درس مي خوانديم و براي امتحان هاي روزهاي بعد آماده مي شديم. يادآور آن روزهايي كه خرابه ها مأمن درس خواندن ما بود. مهر يادآور شيرين لحظات زندگي است؛ لحظاتي كه هر چه از رسم انسانيت آموخته ايم به پاس آن روزهاي زيباست.

امروز
پليس مدرسه آماده انجام وظيفه!
زهره مسكني - تالار رنگين كمان پارك آموزش ترافيك پونك، اين بار نيز در آستانه بازگشايي مدارس، ميزبان نمايندگان ترافيك مناطق مختلف شهرداري تهران، راهنمايي و رانندگي و آموزش و پرورش شهر تهران بود. جلسه هماهنگي طرح پليس مدرسه (گذربان مدرسه) در حالي برگزار شد كه بسياري از سازمان ها و نهادهاي ذي ربط در روزهاي اخير با تشكيل ستاد مهر از سوي حوزه حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مشغول بررسي و سر و سامان دادن به مشكلات احتمالي ترافيك روزهاي اول مهر هستند. در همين راستا، طرح پليس يا گذربان مدرسه نيز امسال براي سومين سال متوالي تحت بررسي دوباره قرار گرفت تا پس از رفع نواقص و مشكلات سالهاي پيش بتواند در آغاز و ادامه سال تحصيلي جديد به موفقيت هاي چشمگيري نسبت به گذشته دست يابد. سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران به عنوان باني و طراح اصلي طرح گذربان مدرسه با برگزاري جلسه اي، مسئولان ترافيك مناطق مختلف شهرداري،  آموزش و پرورش و راهنمايي و رانندگي را به نشستي در خصوص چگونگي هماهنگي هاي لازم در زمينه طرح مذكور فرا خواند.
كاهش بروز تصادفات و حوادث ناشي از تخلفات ترافيكي، بويژه در رفت و آمد دانش آموزان به مدارس، مهمترين هدف طرح گذربان مدرسه است. دكتر محسن جليلوند - معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران - ضمن بيان اين هدف،  بحث ايمني دانش آموزان در اين رفت و آمدها را از محوري ترين موضوعات مدنظر كميته آموزش و نظارت بر اجراي مقررات شوراي ترافيك ذكر كرده و اظهار اميدواري مي كند كه امسال نيز با ايجاد هماهنگي هاي لازم، طرح مذكور همچون سالهاي گذشته با موفقيت رو به رو شود. پليس هاي مدرسه در طول سال تحصيلي از ميان دانش آموزان مستعد و علاقه مند گزينش شده و با هماهنگي هاي اولياي مدارس تحت آموزش هاي راهنمايي و رانندگي و مسائل ترافيكي لازم قرار مي گيرند. به نظر مي رسد وظايف اين پليس هاي كوچك، هر سال سنگين تر از قبل شده و دانش آموزان را بيش از پيش ملزم به رعايت و مشاركت در اجراي قوانين مي كند. مهندس محمود برآبادي - كارشناس سازمان ترافيك - طرح گذربان مدرسه را به دليل مشاركت دانش آموزان در برنامه هاي اجتماعي، از موثرترين روش هاي مسئوليت پذيري آنان دانسته و آن را نوعي تمرين جهت انجام وظايفي ذكر مي كند كه جامعه در آينده بر عهده افراد خواهد گذاشت.
فاصمه مرصوص - نماينده آموزش و پرورش در طرح پليس مدرسه - نيز استقبال دانش آموزان از اين طرح را بسيار چشمگير توصيف كرده و صدور گواهينامه براي آن دسته از دانش آموزاني كه اين دوره آموزشي را با موفقيت پشت سر مي گذراند را از نكات قابل توجه و تشويق آنان مي داند. اين در حاليست كه مسئولان راهنمايي و رانندگي نيز در تكميل اقدامات سال گذشته از به كارگيري پليس ياران ترافيك، جهت پيشگيري از تخلفات و كنترل سرويس هاي مدارس در مسير رفت و آمدها خبر داده و بر رفع نواقص و مشكلات موجود در طرح پليس مدرسه تاكيد كردند. به گفته مسئولان، در حال حاضر طرح پليس يا گذربان مدرسه با به دست آوردن تجريبات و نتايج كارآمد، از شهر تهران به طرح كشوري ارتقاي پيدا كرده و قرار است از امسال علاوه بر مدارس ابتدايي، مقطع راهنمايي را نيز تحت پوشش قرار دهد.

فرهنگ
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |