سه شنبه ۵ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۰ - Sep 27, 2005
سنت شكني در بازار سرمايه
نخستين گزارش عملكرد كارگزاران بورس منتشر شد
گروه بورس: سرانجام پس از سال ها انتظار سازمان بورس اوراق بهادار براي نخستين بار يك گزارش رسمي اما محدود از عملكرد كارگزاران فعال در بازار سهام منتشر كرد.
به گزارش خبرنگار ما تا پيش از اين هيچ گونه اطلاعات و آماري از ميزان كاركرد كارگزاران بورس اجازه انتشار نيافته بود و حتي نسبت به گزارش هاي موردي منتشر شده در اين باب به طور غيررسمي اعتراض مي شد.
اين در حالي است كه همه شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران در دوره هاي معين و تحت ضوابطي سخت موظف به انتشار آمار و اطلاعات مربوط به خود هستند، اما كارگزاران بورس به عنوان واسطه هاي معاملات در بازار سهام با وجود ارتباط گسترده شان با سرمايه گذاران و سهامداران از اين امر مستثني شده بودند.
در گزارش سازمان بورس كه به وسيله كارشناسان مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه تهيه و تدوين شده فقط به درصد سهم هر كارگزار از كل معاملات اشاره شده و اطلاعات ديگري در اختيار فعالان بازار قرار نگرفته است.
براساس اين گزارش كارگزاري بانك صادرات در چهار ماه نخست امسال فعال ترين كارگزار بورس تهران بود. اين كارگزاري در دوره ياد شده ۱۴درصد از كل معاملات سهام را در بورس تهران انجام داده است.
كارگزاري بانك ملي نيز با در اختيار گرفتن ۴/۱۰درصد از كل معاملات رتبه دوم را در جمع كارگزاران فعال بورس به خود اختصاص داده است.
گذشته از دو كارگزاري ياد شده كه متعلق به بانك ها هستند شركت هاي كارگزاري نهايت نگر و كيمياسهم در اين دوره هر يك بيش از ۶درصد سهم بازار را در اختيار گرفته و به عنوان فعال ترين كارگزاران خصوصي بورس شناخته شده اند.براساس اين گزارش طي مدت ياد شده ۹۱درصد كل دادوستدها در بورس تهران از طريق ۴۲كارگزار انجام گرفته و ۲۸كارگزار ديگر در مجموع ۹درصد دستورهاي خريد يا فروش را وارد سيستم معاملات كرده اند.
اين گزارش حاكي است: در چهار ماه نخست امسال دو شركت كارگزاري بانك مسكن و بانك رفاه كارگران بيشترين ركود را در فعاليت هاي خود شاهد بوده اند. در حالي كه سال گذشته ۶/۱۷درصد از كل مبادلات از طريق كارگزاري بانك رفاه انجام شده بود، طي دوره ياد شده در سال جاري حجم عملكرد كارگزاري بانك رفاه به ۶/۱درصد كاهش يافت. از سوي ديگر حجم فعاليت كارگزاري بانك مسكن نيز از ۳/۹درصد در سال گذشته تا ۵/۲درصد در سال جاري پايين آمد.

بررسي سناريوهاي حركت بورس در پاييز ۸۴
003075.jpg
گروه بورس: بازارسهام در سال ۸۴ نشان داد كه تأثيرات سياسي بيش از هر مسئله ديگر بر روي روند تغييرات شاخص كل اثرگذار بوده است. ابهام و نگراني در مورد پرونده هسته اي ايران وزن زيادي بر معاملات و روند شاخص كل داشته و با توجه به اين كه احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت قوت گرفته است مي توان انتظار داشت كه بازار براي ماه هاي آينده در صورتي كه توافقات محكمي در مورد پرونده ايران با اتحاديه اروپايي صورت نگيرد به روند نزولي خود ادامه دهد.
گروه تحليل و تحقيقات پارس« آتي نگر » كه به طور مرتب مشغول مانيتور بازار سهام است در تازه ترين تحليل خود نوشته است: به نظر مي رسد مسائل كلان اقتصادي نيز در جريان حركت بازار نقش كمتري در شرايط حال حاضر ايفا كند، اما بحث بر سر سياست هاي دولت و مسئله تثبيت قيمت ها را نيز بايد مد نظر قرار داد. همچنين افزايش قيمت نفت، كسري بودجه دولت و تصميم در مورد آزادسازي نرخ ارز و پرداخت يارانه به بنزين و كالاهاي اساسي ديگر در سال جاري مي تواند بر نحوه تصميم گيري معامله گران موثر باشد.
در حال حاضر بازار مهرماه با دو مسئله اساسي مواجه است. تقويم بازار نشان مي دهد: احتمال فروش هايي از سوي سرمايه گذاري ها وجود دارد و همچنين در نيمه دوم مهرماه در ماه رمضان قرار خواهيم داشت. بدين ترتيب در بازار مهرماه چنانچه اخبار مثبتي از پرونده هسته اي ايران نرسد مي توان انتظار كاهشي بودن شاخص را مدنظر قرار داد.
نگاهي به سناريوهاي احتمالي
در صورتي كه معامله گران از ارجاع پرونده هسته اي ايران بيم داشته باشند سناريو الف پيش بيني شده و مي توان انتظار داشت كه بازار در كوتاه مدت به يك روند نزولي هدايت شود اما اگر خبرهاي مثبتي در مورد توافق اروپا با ايران منتشر شود سناريو دوم و برگشت بازار در ميان مدت پيش بيني مي شود. در سناريو الف بازار تا رسيدن اخبار قوي و ايجاد يك محرك مهم منتظر مي ماند و كاهش هاي عمقي را تجربه مي كند. در واقع سناريوي الف نشان مي دهد كه شاخص كل در مهرماه بيشترين افت را متحمل خواهد شد.
اما سناريو (ب) بازگو مي كند در كوتاه مدت به دليل ابهامات بازار و نگراني معامله گران و قرار داشتن بازار در سايه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در ابتدا نزول و سپس با ايجاد اخبار مثبت رونق دوباره به بازار حاكم مي شود. اگر به فرض مثال اين سناريو مورد نظر باشد معامله گر ابتدا فروشنده سهم و سپس در موقعيت خريد قرار خواهد گرفت.
در سناريوي (ب)  نشان داده شده كه اگر در آذرماه نگراني هاي بازار تشديد شود روند نزولي ادامه خواهد يافت. بديهي است كه اگر مذاكرات ايران با اروپا به نتيجه مشخص و اميدوار كننده اي برسد بازار مي تواند رونق و رشد را تجربه كند.
در شرايط كنوني نمي توان از تحولات ايجاد شده در روند پرونده هسته اي ايران نتيجه قطعي گرفت و نمي توان گفت كه لزوماً بايد پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت كشانده شود، ولي فشارهاي جهاني و تلاش هاي ديپلماتيك در برابر خواسته هاي ايران در دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز رو به افزايش است.
بررسي تكنيكي روند شاخص كل
كاهش هاي شاخص كل هنوز تداوم دارد، اما بررسي هاي انجام شده حاكي از كاهش سرعت نزول شاخص است. البته اين موضوع از دو ديدگاه قابل بررسي است، ديدگاه اول اين است كه شاخص كل به دليل اينكه در منطقه حساس حمايتي ۱۰۴۵۰ قرار گرفته از سرعت نزول آن كم شده است و ديدگاه ديگري كه در اين مورد مي تواند مطرح باشد اين است كه شاخص كل به دليل كاهش هاي زيادي كه در ماه هاي اخير داشته است، تمايل دارد كمي كاهش هاي خود را جبران كند.
روند نزولي ميان مدت شاخص شكل گرفته است و براي پايان بخشيدن به اين روند شكل گرفته ملزم به افزايش هاي محسوس و جدي است. اگر شاخص از سطح حمايت ۱۰۴۵۰ واحد عبور كند حمايت جدي و مهمي تا سطح ۹۲۰۰ تا ۹۰۰۰ واحد وجود ندارد. بايد توجه داشت كه سرمايه گذاران از سطح ۱۰۴۵۰ واحد انتظارات بيشتري داشتند. آنها انتظار داشتند كه شاخص در اين سطح (۱۰۴۵۰ واحد) با كمي افزايش روبرو شود و مقداري از كاهش هاي خود را جبران كند، اما به نظر مي رسد اين اتفاق نمي خواهد رخ دهد.
با ورود به مهرماه، كه منسوب به فروش شركت هاي سرمايه گذاري است و طبق سيكل هاي گذشته نمي توان انتظار چنداني از رشد شاخص داشت. بايد در نشر داشت شاخص كل بورس اوراق بهادار در مهرماه هر سال كاهش داشته است.
استراتژي و پيش بيني
با توجه به روند كنوني شاخص هاي كلان بازار، شاخص هاي تكنيكي، پايين بودن انتظارات معامله گران، نگراني هاي بازار در مورد پرونده هسته اي ايران و عدم تمايل بازار به داد و ستدهاي جدي ادامه روند كاهشي شاخص كل و فشار فروشندگي در پاييز پيش بيني مي شود. اما مي توان برگشت ها و افزايش هايي هر چند موقتي را براي آن در نظر گرفت.
از اين رو دقت نظر سرمايه گذاران به رخدادهاي كلان و مسائل سياسي در داد و ستد مي تواند در شرايط حال حاضر بسيار مؤثر باشد. روند مذاكرات هسته اي ايران و نامشخص بودن تصميم گيري كشورهاي مؤثر بر پرونده ايران بازار را در دو دلي قرار داده و اكثر سهام در كف قيمتي معامله مي شوند وهمه به انتظار اخبار قوي نشسته اند و به هر صورت انتظار افزايش قوي بازار تا رسيدن اخبار جديد و مثبت محتمل نيست.
به طور كلي به دليل تداخل اهم اخبار سياسي و اقتصادي كلان واكنش سريع بازار به اخبار متفاوت انتشار يافته در بازار و حساسيت بازار نسبت به روند مذاكرات هسته اي بررسي كلان بازار در اولويت است. در حال حاضر بازار سرمايه در شرايط حساسي قرار گرفته است. از يك سو توجه سرمايه گذاران به سياست هاي اقتصادي و از طرف ديگر بحران در سياست خارجي، ديدگاه متفاوت از بازار سرمايه و تغيير در قوانين بورس و ساير موارد ديگري كه در حال حاضر مطرح هستند، باعث شده است كه برآيند آن در قيمت سهام شركت ها اثرگذار باشد و سبب كاهش انتظارات سرمايه گذاران در بازار سرمايه شود.
اين پيش بيني تنها با استفاده از نماگرها انجام گرفته و تغيير هر كدام از پارامترهاي اقتصادي و سياسي بر روند شاخص و تغيير پيش بيني انجام گرفته تأثير مي گذارد. تقويم بازار و توجه به رويدادهاي آن مي تواند نتيجه مناسبي را در داد و ستد ايفا كند.

دو شركت سهامداران خود را به مجمع دعوت كردند
گروه بورس: سهامداران دوشركت بورس خود را براي حضور در مجامع آنها آماده مي كنند.
براين اساس كمباين سازي از سهامداران خود دعوت كرده تا روز ۹ مهر ماه ساعات ۱۴ و ۱۶ به ترتيب در مجامع عمومي عادي به طور فوق العاده و فوق العاده شركت كنند.در اين مجامع قرار است ضمن انتخاب هيات مديره جديد افزايش سرمايه شركت نيز بررسي شود.سهامداران پرميت نيز ساعت ۱۰ صبح روز يكشنبه ۱۷ مهرماه به محل تالار سپيده مراجعه مي كنند تا در مجمع عمومي عادي فوق العاده اين شركت حضور يابند.
اين جلسه به منظور اصلاح برخي از مواد اساسنامه شركت برگزار مي شود.

شاخص كل ۷۳ واحد ديگر كاهش يافت
003072.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران روز دوشنبه بار ديگر ۷۳ واحد كاهش يافت تا مرز ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد نيز در تالارهاي مبادلات فرو ريزد.
به گزارش خبرنگار ما، با توجه به افت ۱۵۰ واحدي شاخص كل قيمت سهام طي دو روز گذشته رقم اصلي ترين شاخص عملكرد بازار سهام به مرز ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد نزديك شده است. اگر همين روند كاهش شاخص ها ادامه يابد، پيش بيني مي شود شاخص كل در ابتداي هفته آينده براي اولين بار ظرف دو سال و نيم گذشته به زير مرز رواني ۱۰ هزار واحد سقوط كند.
ديروز همزمان با افت شاخص كل ارزش بازار سهام تهران نيز براي نخستين بار در سال هاي اخير به كمتر از ۳۵۰ هزار ميليارد ريال رسيد. در ۹ ماه گذشته از رقم ارزش بازار سهام تهران ۷۴ هزار ميليارد ريال يعني معادل ۸ ميليارد دلار كاسته شده است.
در پايان وقت مبادلات روز گذشته شاخص عملكرد تالار اصلي ۷۷ واحد تنزل كرد و شاخص تالار فرعي با ۵۰ واحد افت مواجه شد.
شاخص صنعت نيز ۴۸ واحد افت ديگر را تجربه كرد. در سوي ديگر بازار شاخص واسطه گري مالي به روند افت شتابان خود ادامه داد و حدود ۴۰۰ واحد ديگر پايين آمد. اين شاخص طي دو روز گذشته معادل يك هزار واحد نزول كرده است.

۲۳ شركت مجوز افزايش سرمايه گرفتند
گروه بورس: ۲۳ شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار طي شهريور ماه، امسال مجوز افزايش سرمايه خود را دريافت كردند.
به گزارش خبرنگار ما، به اين ترتيب طبق مجوزهاي صادر شده ،شركت هاي مزبور مي توانند نسبت به انتشار ۵/۸ ميليارد برگه سهم جديد در تالارهاي مبادلات اقدام كنند. منابع لازم براي انجام اين افزايش سرمايه ها كه رقم آن در مجموع معادل ۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال برآورد مي شود بيشتر از محل سود انباشته و آورده نقدي سهامداران تأمين خواهد شد.
به باور بسياري از كارشناسان در شرايطي كه بازار با كاهش شديد تقاضا مواجه است و شاخص هاي بورس به طور مرتب افت مي كنند عرضه سهام جديد و انجام افزايش سرمايه هاي تازه به ركود بيشتر بازار سهام دامن خواهد زد.
طبق مجوزهاي صادر شده سرمايه شركت هايي نظير؛ سايپا، مپنا، گروه بهمن، تايدواتر، توس گستر، چادرملو و سرمايه گذاري رنا افزايش خواهد يافت.

سرمايه گذاري بوعلي سياست تقسيم سود خود را دائمي كرد
گروه بورس: سرمايه گذاري بوعلي درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به پايان شهريور ماه ۸۵ مبلغ۲۶۲ ريال پيش بيني كرد.
به گزارش خبرنگار ما تا پايان سال ۸۵ ميزان سود خالص و سود عملياتي اين شركت به ترتيب به ارقام ۲۱۰ ميليارد ريال و ۲۱۱ ميليارد ريال مي رسد.
بنابر پيش بيني هاي بوعلي، طي سال مالي ۸۵ اين شركت مبلغ ۱۰۷ ميليارد ريال از محل سرمايه گذاري ها و ۱۱۰ ميليارد ريال از محل فروش سرمايه گذاري ها سود كسب مي كند.
اين شركت امسال ضمن افزايش سرمايه از مبلغ ۸۰۰ ميليارد ريال به يك هزار ميليارد ريال، ۹۰ درصد از سود خود را بين سهامدارانش تقسيم مي كند و در صورت موافقت سهامداران اين سياست را همواره ادامه مي دهد. اين گزارش حاكي است: پيش بيني عملكرد سرمايه گذاري بوعلي براي سال مالي منتهي به پايان شهريور ماه ۸۵ در مقايسه با سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ سود حاصل از سرمايه گذاري ها ۲۹ درصد افزايش، سود حاصل از فروش سرمايه گذاري ها ۱۴ درصد كاهش، سود عملياتي دو درصد افزايش و سود خالص دو درصد افزايش داشته است. شركت دلايل تغييرات ياد شده را كاهش سود حاصل از فروش سرمايه گذاري ها، افزايش درآمد هر سهم شركت هاي سرمايه پذير، افزايش نرخ دستمزد، كاهش تسهيلات مالي دريافتي و سود سپرده هاي بانكي اعلام كرده است.

اطلاعات مالي ۱۰ شركت شفاف شد
گروه بورس: ۱۰ شركت بورس طي شهريور ماه امسال و در آستانه برگزاري مجامع خود اطلاعات مربوط به پيش بيني درآمد هر سهم خود را شفاف كردند.
به گزارش خبرنگار ما در اين مدت بيشترين سود پيش بيني شده متعلق به سيمان درود بود. اين شركت درآمد خالص هر سهم خود را با سرمايه ۴۶ ميليارد ريال مبلغ دو هزار و ۹۱۸ ريال اعلام كرده است.بنابراين گزارش پس از اين شركت به ترتيب ايرانيت با يك هزار و ۱۴۰ ريال، كابلسازي تك با يك هزار و ۱۱۶ ريال و بين المللي توسعه ساختمان با يك هزار و ۸۷ ريال بيشترين پيش بيني سود را براي سال مالي منتهي به پايان شهريور ۸۵ اعلام كرده اند. قند قهستان در بين شركتهاي ياد شده كمترين سود را پيش بيني كرده، پيش بيني سود اين شركت براي سال مالي ۸۵ مبلغ ۱۷۵ ريال است.در اين گزارش آمده است: سود هر سهم سرمايه گذاري توسعه آذربايجان ۱۹۶ريال، سرمايه گذاري صنعت بيمه ۲۵۰ريال، عمران و توسعه فارس ۳۷۲ريال، صندوق بازنشستگي ۳۸۰ريال پيش بيني شده و پارس سرام نيز ۹۶۵ريال سود براي هر سهم خود پيش بيني كرده است.

عرضه سهام غذايي مشهد
گروه بورس: تعداد ۳ ميليون و ۷۶ هزار و ۵۲۲ سهم، معادل ۴۲ درصد از كل سهام فرآورده هاي غذايي مشهد امروز در بورس اوراق بهادار تهران عرضه مي شود.
به گزارش خبرنگار ما عرضه اين تعداد سهم كه از مجموع ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار سهم شركت است به صورت يكجا و نقد با قيمت پايه يكهزار ريال و در تابلوي فرعي انجام مي شود.

صف هاي فروش طولاني تر شد
گروه بورس: روند سقوط بازار سهام تهران كه طي دو روز اخير شتاب بيشتري گرفته دامن گير شركت هاي مستحكم بازار شد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز همزمان با افت سريع شاخص هاي عملكرد بازار، سهام بانك پارسيان كه ظرف يك ماه اخير بالاترين حجم تقاضا را به سوي خود جلب كرده بود. در جدول فروش قرار گرفت.
ديروز بر اثر شرايط رواني پيش آمده ۴۳۵ نفر از سهامداران بانك پارسيان براي عرضه سهام ۵/۳ميليون سهم اين بانك در صف فروش قرار گرفتند.در جدول تقاضا نيز كماكان كارگزاران بازارگردان نبض بازار را در اختيار داشتند. در اين روز فقط سهام ايران ارقام با تقاضاي فعالان بازار روبه رو بود به طوري كه ۹۷ نفر در صف خريد ۸۰۰ هزار سهم اين شركت ايستادند.

داد و ستد ۴۶ ميليارد ريالي در بورس كشاورزي
ايلنا: طي ماه گذشته، فعالان تالار بورس كالاي كشاورزي در شهريور ماه امسال ۲۷ هزار تن انواع محصولات كشاورزي را داد و ستد كردند.در اين مدت ۲۷ هزار و ۷۸۵ تن برنج، جو، ذرت و كنجاله به ارزش ۴۵ ميليارد و ۸۰۰ ميليون و ۵۷۰ هزار ريال در تالار بورس كشاورزي مورد مبادله قرار گرفت كه نسبت به مرداد ماه، از نظر حجم با ۴۷ درصد كاهش و از نظر ارزش با ۵۲ درصد افت مواجه بود.براساس اين گزارش، در اين ماه، بيش از ۲۳۴ هزار و ۲۴۰ تن انواع محصول كشاورزي در اين تالار مورد عرضه قرار گرفت كه در برابر آن در مجموع ۲۸ هزار و ۵۰۵ تن تقاضا از سوي خريداران به تالار ارائه شد.
اين گزارش حاكي است: از كل محصولات عرضه شده، در اين ماه، مقدار ۱۲۵ تن برنج به ارزش يك ميليارد و ۳۴۵ ميليون ريال، يك  هزار تن جو دامي به ارزش يك ميليارد و ۵۸۱ ميليون و ۸۲۰ هزار ريال، ۲۵ هزار و ۴۱۰ تن ذرت دامي به ارزش ۳۹ ميليارد و ۶۲۱ ميليون و ۹۰۰ هزار ريال و يك  هزار و ۲۵۰ تن كنجاله به ارزش سه ميليارد و ۲۵۱ ميليون و ۸۵۰ هزار ريال مبادله شد.
از كل محصولات عرضه شده در شهريور ماه، دو هزار و ۸۰۰ تن به صورت نسيه و ۲۳۱ هزار و ۴۴۰ تن به صورت نقدي عرضه شده بود كه يك  هزار و ۶۰۰ تن عرضه شده به صورت نسيه به همراه و ۲۶ هزار و ۱۸۵ تن عرضه شده به صورت نقدي، مورد داد و ستد قرار گرفت.

درآمدهاي خصوصي سازي نبايد در امور جاري هزينه شود
003078.jpg
ايرنا: رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي، گفت: درآمدهاي حاصل از خصوصي سازي نبايد صرف پرداخت هزينه هاي جاري كشور شود بلكه بايد در جهت توسعه صنعت، سرمايه گذاري هاي جديد، اصلاح و توسعه زيرساختها هزينه شود.
عبدالله پوري حسيني افزود: هزينه كردن درآمدهاي ناشي از خصوصي سازي به منظور تامين هزينه هاي جاري كشور، بدترين شكل خصوصي سازي است.
پوري حسيني، اصطلاح عرضه سهام تدريجي را مختص شركتهاي بورسي دانست و گفت: در صورتي كه سهام شركتهاي دولتي به اندازه اي باشد كه عرضه يك جاي آن براي خريدار و فروشنده داراي مزيت باشد، آن وقت بلوكي عرضه مي شود. در صورت كم بودن ميزان سهام قابل عرضه، روش تدريجي به كار گرفته مي شود، ولي وقتي سهام متعلق به دولت به حجمي باشد كه خريدار آن بتواند نقشي در مديريت آن داشته باشد، سهام بلوكي عرضه خواهد شد؛ ضمن اين كه سهام كمتر از پنج درصد را هم اكنون به صورت تدريجي و بالاي آن را به صورت بلوكي در بورس عرضه مي كنيم.
پوري حسيني افزود: آن دسته از شركتهايي كه دولت بيش از ۵۱ درصد سهم آن را (حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد) در بورس واگذار مي كند، به آن ميزان (۵۱ درصد) بلوكي و مابقي به صورت تدريجي در بازار سهام به فروش گذاشته مي شود.
پوري حسيني درباره نحوه قيمت گذاري سهام قابل عرضه از سوي سازمان خصوصي سازي گفت: نرخ سهام تدريجي از طريق تابلوي بورس تعيين و به تناسب وضعيت بازار سهام در تالار عرضه مي شود.

دلايل تأخير در تصويب لايحه بازار اوراق بهادار
گروه بورس: تصويب آيين نامه هاي متعدد در بازار سرمايه مجموعه پراكنده اي از مقررات را ايجاد كرده است حسين كدخدايي استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار «ايران اكونوميست» با بيان اينكه ديدگاه هاي مختلفي در رابطه با تأخير در تصويب لايحه بازار سرمايه وجود دارد كه براي اثبات هر كدام بايد نگاه كارشناسي صورت گيرد ، گفت : از سال ۷۶ تا ۸۴ يعني ۹ سال است كه قانون بازار سرمايه پس از تدوين در شرايط تصويب قرار دارد ولي هنوز به نقطه پايان نرسيده است. وي يكي از دلايل اين تأخير را دست هاي پشت پرده دانست و افزود : افراد بسياري از وضع موجود سود مي برند به طوري كه با تعويق در تصويب اين لايحه بهتر مي توانند از آب گل آلود ماهي بگيرند.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۹۴-
۷۹-
۱,۵۱۹
آبگينه
۰.۱۷-
۲-
۱,۱۷۱
ارج
۲.۷۱-
۱۱۴-
۴,۱۰۰
الكتريك خودرو شرق
۴.۹۹
۱۷۳
۳,۶۴۱
ايران ارقام
۴.۹۹-
۴۰۹-
۷,۷۸۰
ايران ترانسفو
۴.۹۹-
۱۶۲-
۳,۰۸۲
ايران خودرو
۲.۵-
۸۶-
۳,۳۶۰
ايران خودروديزل
۴.۹۹-
۳۶۶-
۶,۹۶۸
ايران گچ
۴.۹۹-
۱۸۸-
۳,۵۷۶
ايرانيت
۴.۹۹-
۵۲۹-
۱۰,۰۶۵
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۴.۹۹-
۲۷۶-
۵,۲۵۴
باما
۵-
۱۶۰-
۳,۰۴۰
بانك اقتصادنوين
۴.۹۶-
۱۰۴-
۱,۹۹۴
بانك پارسيان
۴.۹۷-
۱۵۱-
۲,۸۸۶
بانك كارآفرين
۳.۸۷-
۴۶-
۱,۱۴۳
بسته بندي ايران
۴.۹۴-
۶۲-
۱,۱۹۲
پارس خودرو
۴.۹۹-
۳۱۳-
۵,۹۵۸
پارس دارو
۲.۳۳
۱۱۱
۴,۸۶۵
پارس سرام
۴.۹۸-
۹۹-
۱,۸۸۷
پاكسان
۵-
۴۱۲-
۷,۸۳۵
پتروشيمي آبادان
۵-
۵۵۰-
۱۰,۴۵۳
پتروشيمي اراك
۵-
۶۹۸-
۱۳,۲۶۲
پتروشيمي اصفهان
۵-
۵۹۹-
۱۱,۳۸۷
پتروشيمي خارك
۴.۸۷
۷۱
۱,۵۳۰
پمپ سازي ايران
۴.۹۹-
۱۸۴-
۳,۵۰۷
تراكتورسازي ايران
۴.۹۶-
۸۷-
۱,۶۶۶
تكنوتار
۴.۹۶-
۱۰۱-
۱,۹۳۵
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۴.۹۹-
۲۲۳-
۴,۲۴۳
توسعه معادن روي ايران
۴.۹۶-
۷۹-
۱,۵۱۳
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۵-
۶۵۴-
۱۲,۴۳۰
توليد سموم علف كش
۴.۹۵-
۵۴-
۱,۰۳۷
توليدمحورخودرو
۴.۹۹-
۱۰۰-
۱,۹۰۴
چيني ايران
۴.۹۹-
۲۷۰-
۵,۱۳۷
حمل و نقل توكا
۰.۰۷-
۷-
۱۰,۰۶۴
خدمات انفورماتيك
۵-
۴۳۸-
۸,۳۲۵
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۴.۹۶-
۱۰۵-
۲,۰۱۰
داده پردازي ايران
۰.۰۶
۲
۳,۱۴۷
داروسازي سبحان
۴.۹۹-
۴۳۱-
۸,۲۰۸
داروسازي فارابي
۰.۰۶-
۲-
۳,۵۳۰
دشت مرغاب
۰
۰
۱,۰۲۳
روغن نباتي جهان
۴.۹۷
۵۶
۱,۱۸۲
روغن نباتي ناب
۲.۲۹-
۱۹۵-
۸,۳۰۷
زامياد
۲.۲
۵۷
۲,۶۵۰
سالمين
۴.۹۹-
۱۴۷-
۲,۷۹۶
سامان گستراصفهان
۵-
۱۷۶-
۳,۳۴۶
سايپا
۴.۹۹-
۱۰۲-
۱,۹۴۲
سايپاآذين
۴.۵۵-
۲۸۶-
۶,۰۰۰
سايپاديزل
۴.۹۹-
۱۰۹-
۲,۰۷۶
سخت آژند
۴.۹۹-
۲۱۵-
۴,۰۹۶
سراميك هاي صنعتي اردكان
۴.۹۶-
۸۲-
۱,۵۷۲
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۴.۹۷-
۱۰۲-
۱,۹۵۱
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰.۰۳
۱
۳,۳۹۵
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۳۷-
۴-
۱,۰۸۷
سرمايه گذاري بهمن
۹.۹۹-
۲۵۸-
۲,۳۲۴
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۴.۹۶-
۸۹-
۱,۷۰۷
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۴.۹۸-
۱۹۷-
۳,۷۵۷
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴.۹۹-
۵۶-
۱,۰۶۷
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴.۹۹-
۱۴۵-
۲,۷۶۰
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰
۰
۱,۰۰۰
سرمايه گذاري توسعه ملي
۴.۹۹-
۲۹۶-
۵,۶۳۱
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۵-
۱۸۴-
۳,۴۹۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۴.۹۸-
۵۶-
۱,۰۶۹
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۴.۶۵-
۱۱۸-
۲,۴۱۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۴.۹۴-
۸۲-
۱,۵۷۷
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴.۹۷-
۱۲۳-
۲,۳۵۳
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۴.۹۸-
۱۱۹-
۲,۲۶۹
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۰۲
۱
۴,۱۹۰
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۴.۹۳-
۶۷-
۱,۲۹۲
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۰۳
۱
۳,۶۵۲
سرمايه گذاري مسكن
۵-
۵۲-
۹۸۹
سرمايه گذاري ملت
۴.۹۹-
۶۹-
۱,۳۱۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۴.۸۷-
۳۲۸-
۶,۴۱۳
سيمان بجنورد
۴.۹۹-
۵۸۹-
۱۱,۲۰۵
سيمان تهران
۱.۶۷-
۹۹-
۵,۸۴۱
سيمان فارس و خوزستان
۳.۹۷-
۱۶۶-
۴,۰۱۸
شاهد
۴.۹۹-
۱۳۹-
۲,۶۴۶
شيشه قزوين
۴.۹۹-
۱۵۴-
۲,۹۳۵
شيميايي سينا
۴.۹۱-
۴۹-
۹۴۸
صنايع آذرآب
۱.۶-
۱۵۸-
۹,۷۰۰
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۴۹
صنايع ريخته گري ايران
۴.۹۱-
۵۲-
۱,۰۰۶
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۵-
۲۵۲-
۴,۷۹۰
صنايع لاستيكي سهند
۴.۹۷-
۸۱-
۱,۵۴۸
صنعتي آما
۴.۹۸
۱۲۱
۲,۵۵۰
صنعتي بهشهر
۹.۹۴-
۵۱۷-
۴,۶۸۲
صنعتي دريايي ايران
۴.۹۹-
۲۹۲-
۵,۵۵۵
عمران و توسعه فارس
۰.۰۵
۵
۹,۵۰۰
فرآورده هاي غذايي و قند پيرانشهر
۴.۹۹-
۱۹۵-
۳,۷۱۳
فرآورده هاي تزريقي ايران
۴.۹
۴۱
۸۷۸
فرآورده هاي غذايي مشهد
۰.۴۸-
۸-
۱,۶۶۷
فرآورده هاي نسوز آذر
۰
۰
۲,۷۱۷
فرآورده هاي نسوز پارس
۴.۹۹-
۵۴۴-
۱۰,۳۵۳
فرآوري موادمعدني ايران
۰.۳۹-
۷-
۱,۸۰۰
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۲.۸۸-
۳۴-
۱,۱۴۸
فنرسازي خاور
۴.۶۷-
۵۴-
۱,۱۰۳
فنرسازي زر
۳.۸۱-
۹۱-
۲,۳۰۰
فولاد كاويان
۴.۹۹-
۳۵۸-
۶,۸۱۳
قند اصفهان
۱.۳
۲۵
۱,۹۵۰
قند ثابت خراسان
۰.۳-
۵-
۱,۶۷۰
قند نيشابور
۴.۹۸-
۱۰۸-
۲,۰۶۱
كابل سازي ايران
۵-
۳۳۹-
۶,۴۴۷
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۴.۹۹-
۲۳۶-
۴,۴۹۲
كابلسازي تك
۴.۹۹-
۴۱۳-
۷,۸۶۶
كارخانجات مخابراتي ايران
۴.۹۵-
۷۳-
۱,۴۰۳
كارخانه فارسيت درود
۵-
۷۸۶-
۱۴,۹۴۸
كالسيمين
۴.۹۷-
۱۵۹-
۳,۰۳۸
كربن ايران
۴.۹۳-
۱۱۵-
۲,۲۱۷
كشت وصنعت پياذر
۵-
۱۷۳-
۳,۲۸۸
كمباين سازي ايران
۱.۲۹-
۳۸-
۲,۸۹۷
كنتورسازي ايران
۳.۲۹-
۱۷۷-
۵,۲۰۰
كيميدارو
۴.۹۹-
۲۳۹-
۴,۵۴۶
گازلوله
۳-
۶۶-
۲,۱۳۳
گروه بهمن
۴.۹۸-
۱۸۲-
۳,۴۷۳
گروه صنعتي سپاهان
۴.۹۹-
۲۰۴-
۳,۸۸۳
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۲.۲۵-
۴۵-
۱,۹۵۱
گلتاش
۰.۱۳-
۵-
۳,۹۳۷
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۴.۹۸-
۱۰۹-
۲,۰۷۹
ليزينگ ايران
۴.۹۹-
۱۰۹-
۲,۰۷۷
ليزينگ خودروغدير
۴.۹۷-
۱۴۹-
۲,۸۵۰
ليزينگ صنعت و معدن
۴.۴-
۳۵-
۷۶۰
ماشين سازي اراك
۰.۶۸
۳۴
۵,۰۵۰
مجتمع صنعتي آرتاويل تاير
۴.۹۶-
۱۰۱-
۱,۹۳۵
محورسازان ايران خودرو
۵
۱۶۵
۳,۴۶۶
معادن بافق
۵-
۲۷۳-
۵,۱۸۹
ملي سرب و روي ايران
۴.۹۹-
۱۵۴-
۲,۹۳۱
مهرام
۴.۹۸-
۶۴-
۱,۲۲۲
مهركام پارس
۴.۹۸-
۱۳۰-
۲,۴۸۳
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۴.۹۶-
۹۲-
۱,۷۶۴
موتوژن
۵-
۱۳۷۱-
۲۶,۰۵۰
نفت بهران
۴.۳۳-
۲۹۳-
۶,۴۷۸
نورد آلومينيوم
۴.۹-
۴۶-
۸۹۳
نورد و لوله اهواز

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |