سه شنبه ۵ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۰ - Sep 27, 2005
با حضور ميهماناني از ۴۵ كشور جهان
بيست و دومين دوره مسابقه هاي
جهاني قرآن كريم برگزار مي شود
مراسم افتتاحيه مسابقه هاي جهاني قرآن كريم با حضور رئيس جمهوري و مراسم اختتاميه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود
003057.jpg
گروه علمي فرهنگي: بيست و دومين دوره مسابقه هاي جهاني حفظ، قرائت و تفسير قرآن كريم با حضور ميهماناني از ۴۵كشور جهان در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري بيست و دومين دوره مسابقه هاي جهاني قرآن  كريم همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان با سخنراني دكتر محمود  احمدي نژاد رئيس جمهور آغاز مي شود.
حجت الاسلام نظام زاده رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با اعلام اين خبر در يك مصاحبه مطبوعاتي گفت: در نخستين روز ماه مبارك رمضان همه شركت كنندگان در بيست و دومين دوره مسابقه هاي قرآن كريم همراه با هيأت داوران و جمعي از مسئولان ميهمان مقام معظم رهبري هستيم و در حسينيه امام خميني (ره) با معظم له ديدار مي كنيم.
وي در ادامه سخنانش در تشريح برنامه هاي بيست و دومين مسابقه هاي قرآن كريم گفت :اين مسابقه ها در سه رشته حفظ كل ، تفسير پنج جزء و قرائت قرآن برگزار خواهد شد و به پنج نفر اول هر رشته جوايز ارزشمندي اهداء مي شود.
وي جايزه نخست رشته حفظ قرآن كريم را ۵۰ سكه تمام بهار آزادي ذكر كرد و اظهار داشت: نفرات اول رشته هاي تفسير پنج جزء قرآن كريم و قرائت قرآن نيز هر كدام به ترتيب ۳۵ و ۴۵ سكه تمام بهار آزادي دريافت مي كنند.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه مدت برگزاري اين دوره از مسابقه ها را شش روز ذكر كرد و گفت: هزينه برگزاري اين مسابقه ها اعم از بليت رفت و برگشت ميهمانان خارجي و اسكان آنها، هزينه هاي تبليغاتي و ساير هزينه هاي جانبي در كل ۴۵۰ ميليون تومان مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش هيأت داوران اين دوره از مسابقه هاي قرآن كريم را شانزده نفر ذكر كرد و گفت: هشت نفر از اعضاي هيأت داوران از كشورهاي مصر، لبنان، سوريه، مراكش، الجزاير، اندونزي و تونس دعوت شده اند و هشت داور ديگر از جمهوري اسلامي ايران اين مسابقه ها را داوري مي كنند.
نظام زاده گفت: مراسم اختتاميه نيز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود و برگزيدگان مورد تقدير قرار مي گيرند.
وي گفت: قرار است وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در يكي از روزهاي برگزاري اين مسابقه ها سخنراني كند.
دومين جشنواره انتخاب كتاب سال قصه هاي قرآني
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در بخش ديگري از سخنانش از برگزاري دومين جشنواره انتخاب كتاب سال قصه هاي قرآني در روزهاي شانزدهم تا بيست و يكم مهر خبر داد و گفت: در قالب جشنواره كليه آثار مربوط به قصه هاي قرآني كه از سال ۷۱ تاكنون منتشر شده اند مورد بررسي قرار مي گيرند.وي توضيح داد: هيأتي شامل فضلاء، نويسندگان آثار ديني و صاحب نظراني از حوزه علميه قم حدود ۱۳۴۹ عنوان كتاب كه در زمينه هاي قصه هاي قرآني نوشته شده اند را بررسي كردند.وي افزود: در نهايت ۱۵۳ اثر داستاني به مرحله بالا راه يافتند كه از ميان آنها، آثار برگزيده معرفي و از نويسندگان آنها تجليل خواهد شد.نظام زاده با اشاره به اين كه ۹۰مقاله نيز در رابطه با قصه هاي قرآني شناسايي شده اند گفت: پژوهش هاي قرآني كه تا سال ۸۴ انجام شده اند نيز در اين جشنواره معرفي و از پژوهش هاي برتر تقدير مي شود.رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه اظهار داشت: دومين جشنواره انتخاب كتاب سال قصه هاي قرآني در سه مقطع كتاب هاي كودكان، نوجوانان و بزرگسالان برگزار مي شود.دومين جشنواره انتخاب كتاب سال قصه هاي قرآني از ۱۶ تا ۲۱ مهر سال ۸۴ در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار خواهد شد.

مركز پژوهشهاي مجلس پيشنهاد داد
اصلاح نارسايي هاي قانون ازدواج
و جلوگيري از مهريه هاي غيرمتعارف
گروه اجتماعي: دفاتر مطالعات فرهنگي و حقوقي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در قالب گزارشي اظهار نظر كارشناسي خود را درباره طرح «اصلاح موادي از فصل نكاح قانون مدني» پيرامون نارسايي هاي قانون ازدواج و جلوگيري از مهريه هاي غيرمتعارف اعلام كردند.
براساس اعلام واحد اطلاع رساني مركز پژوهشهاي مجلس، در اين گزارش كه به درخواست كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده، موارد اصلاحي و پيشنهادي مركز پژوهش هاي مجلس پيرامون تعدادي از مواد قانون مدني مصوب سال ۱۳۱۳ (۷۱ سال پيش) ارائه شده است.
اين گزارش شامل نكات پيشنهادي در خصوص مواد ۱۰۳۶ ، ۱۰۴۰ ، ،۱۰۴۴ ۱۰۸۰ و ديگر مواد قانون مدني پيرامون مسائلي همچون لزوم اخذ اجازه براي ازدواج دختر از پدر يا جد پدري، تعيين مقدار مهر، شرايط تعلق نفقه،تبيين مصاديق حسن معاشرت زن و شوهر، تشريح وظايف زوجيت و موارد حق فسخ عقد نكاح مي باشد.
در گزارش دفاتر مطالعات فرهنگي و حقوقي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي پيرامون اصلاح ماده ۱۱۰۳ قانون مدني آمده است: زن و شوهر مكلف به حسن معاشرت با يكديگرند و سكونت مشترك، رعايت شروط ضمن عقد، پرهيز از انجام هرگونه اعمال مضر به سلامت جسمي، روحي و حيثيتي يكديگر، پرداخت نفقه، داشتن روابط جنسي در حد متعارف، كوشش در جهت تأمين آسايش و آرامش همسر و تمكين زن در برابر شوهر از مصاديق حسن معاشرت به شمار مي روند.
در گزارش مركز پژوهشها همچنين مواد ديگري از قانون مدني در باب نشوز، نفقه، فسخ نكاح به علت تدليس، رياست شوهر در خانواده و نحوه تعيين مهر المتعه مورد بررسي قرار گرفته و نظرات اصلاحي پيرامون آنها ارائه شده است.
علاوه بر موارد ذكرشده در اين گزارش بايد گفت: زندگي هاي مشتركي كه در آغاز با هزاران آرزو و اميد شروع مي شوند، اما چند ماهي بعد به انتهاي خط مي رسند، نشان مي دهند كه جوانان ما متأسفانه با چشم بسته و بي گدار به آب مي زنند و اصلاً متوجه اين موضوع نيستند كه همسريابي و تشكيل زندگي مشترك نيازمند اطلاعات، دانش، فهم و معرفت ويژه اي است كه بدون ازدواج مي تواند يك تله و يا چيزي در حد خودكشي باشد.همسريابي به اين معناست كه شما مي خواهيد نيمه ديگر روح خود را بيابيد و ناقص بودن روح خود را در كنار همسر خود به كمال برسانيد. از اين رو در آموزه هاي ديني تأكيد مي شود كه همسر شما بايد در «كفو» شما باشد؛ و كفو يعني هم تايي، هم شأني و هم قواره بودن در آرمان ها، ارزش ها و ظرفيت هاي انساني.
از آنجايي كه امروزه يادگيري نقش عمده اي در پيشرفت شما بازي مي كند، بايستي به توان يادگيري همسري كه انتخاب مي كنيد، بسيار حساس باشيد.
مشكلات ديگري در خانواده
همچنين دكتر فروتن به نكته ديگري اشاره مي كند و مي گويد: حداقل ۵۰ درصد اختلافات خانوادگي و طلاقها ريشه در مشكلات جنسي دارد كه در فرهنگ ما طوري بيان شده كه جزء حريم هايي است كه به آن كمتر پرداخته مي شود و در آينده جامعه را با مشكل اساسي مواجه خواهد كرد. وي گفت: امروز ما بايد مسائل جنسي را از دو بعد اجتماعي و علمي بنگريم چرا كه از لحاظ تربيتي و خانوادگي اين موضوع براي ما چالشهاي متعددي ايجاد كرده و خلاء برنامه ريزي در اين زمينه طوري است كه فرزندان ما و نيز زوج هاي تازه ازدواج كرده براي آگاهي و كنجكاوي به سراغ اينترنت و ماهواره مي روند و به راحتي در معرض تهاجم فرهنگي قرار مي گيرند كه خود تبعات منفي زيادي به دنبال دارد و از نظر علمي و تحقيقاتي نيز در محافل دانشگاهي و يا حوزوي كمتر به آن پرداخته مي شود.
وي با اشاره به اين مطلب كه بسياري از افراد و مبتلايان به مشكلات جنسي نمي دانند كه براي حل مشكل خود و يا درمانهاي لازم به كجا بايد مراجعه نمايند، گفت: متأسفانه مراكز كسب اطلاعات جهت راهنمايي افراد در اين زمينه به ندرت وجود دارد و چنانچه اين مشكل حل نشود عوارض ناشي از آن به طور پايدار باقي مانده، بعدها به صورت بيماري هاي روحي نظير افسردگي، نگراني، دلشوره و اضطراب و عدم اتكا به نفس و حتي بيماري هاي جسماني خود را نمايان مي كند.
اين كارشناس افزود: از جنبه اجتماعي نيز خطراتي مثل اختلاف خانوادگي كه ظاهر آن با چيزي ديگر پوشانده مي شود بروز مي كند.
وي خاطرنشان ساخت: حداقل ۵۰درصد اختلافات خانوادگي و طلاق ها زمينه اش در مسائل و مشكلات جنسي است كه با آموزشهاي لازم و كافي قبل و بعد از ازدواج براي زوجين مي توان از ميزان آن به مقدار زيادي كاست.
دكتر فروتن ضمن اشاره به اين مطلب كه در رابطه با مسائل جنسي بايد از زواياي مختلف پزشكي، روانپزشكي، روانشناسي، فقهي، حقوقي، تربيتي، فرهنگي و اجتماعي موضوع مورد بررسي قرار گيرد، متذكر شد در كشور ما به دليل عدم وجود گروه ها، سازمانها و يا مراكزي كه بايد براي رفع اين موضوع برنامه ريزي كنند، اثرات مستقيم و غيرمستقيم مشكلات جنسي در خانواده ها و اجتماع به وضوح مشاهده مي شود.
وي گفت: شيوع بيماري هاي جنسي به مراتب بيشتر از بيماري هاي شايع ديگر نظير ديابت و يا بيماري هاي كليوي است و همچنان كه براي اين بيماريها تشكيلات و مراكز متعددي در كشور فعاليت مي نمايند، ضروري است مسئولين محترم كشور به طور جدي براي اين معضل مهم ولي پنهان برنامه ريزي نمايند. دكتر فروتن يادآور شد در اسلام كه دين كاملي است به طور شفاف و جزء به جزء به اين موضوع پرداخته شده است و به گفته بسياري از انديشمندان اسلامي ما در صدر اسلام مشكلي به نام مشكل جنسي نداشته ايم.

سرگرداني بيش از ۸۰۰ دانشجوي خوابگاهي دانشگاه شهيد بهشتي در خيابانهاي تهران؛
واكنش معاون دانشجويي وزارت علوم:
تخليه خوابگاه دخترانه زيبنده نيست
گروه علمي فرهنگي: سال تحصيلي جديد در دانشگاه شهيد بهشتي در حالي آغاز شد كه اين دانشگاه ۸۲۰ ظرفيت خوابگاهي خود را به يكباره در پي صدور حكم تخليه دو خوابگاه دانشجويي اش از دست داد. دانشگاه شهيد بهشتي يكي از دانشگاههاي بزرگ و مهم كشور است كه با توجه به حجم بالاي ورودي خود، امسال نيز دوهزار و ۶۰۰ دانشجوي جديد پذيرفته است كه بيشتر آنها متقاضي خوابگاه هستند. به گزارش ايسنا:دانشگاه شهيد بهشتي با داشتن حدود چهارهزار ظرفيت خوابگاهي ۵۲۰ ظرفيت خالي خوابگاهي براي دانشجويان جديد پيش پيني كرده بود كه از اين ميزان ۱۷۰ ظرفيت خوابگاه هاي دختران و ۳۵۰ ظرفيت نيز براي پسران بود. در سال جديد ۱۱۰۰ دانشجو متقاضي خوابگاه شدند يعني عليرغم تمهيدات انديشيده شده، دانشگاه نمي تواند تقاضاي خوابگاه ۴۸۰ دانشجوي خود را برآورده سازد. دانشگاه شهيد بهشتي با وجود كمبود خوابگاه، امسال در پي صدور حكم تخليه، مجبور به تخليه خوابگاه شهيد چمران با ۳۶۰ نفر ظرفيت شد كه در حال حاضر ۱۲۰ نفر از دانشجويان ساكن آن به خوابگاهي در بلوار كشاورز منتقل شده اند و مابقي بدون داشتن محل اسكان در تهران سرگردان شده اند. اين دانشگاه همچنين خوابگاه طالقاني را كه بيشتر دانشجويان كارشناسي ارشد در آن ساكن بودند با ۴۶۰ نفر ظرفيت، بايد در يك ماه آينده تخليه كند. اين خوابگاه در حالي تخليه مي شود كه قرار است دانشجويانش به خوابگاهي منتقل شوند كه تنها يك سوم ظرفيت خوابگاه طالقاني را دارد و دوسوم دانشجويان باقيمانده باز بدون محل اسكان مي مانند.
تخليه خوابگاه زيبنده نيست
دكتر غلامرضا ظريفيان، معاون دانشجويي وزارت علوم در اين باره به ايسنا گفت: با بنياد مستضعفان و مسئولان ذيربط در تماس هستيم تا اين خوابگاهها تخليه نشود، چرا كه زيبنده نيست كه در بازگشايي دانشگاه ها يك خوابگاه دخترانه كه همه نسبت به آن حساس هستند، حكم تخليه بگيرد. وي از مسئولان كشور خواست نگذارند دانشجويان دختر در تهران آواره شوند.
واكنش وزير علوم
دكتر محمدمهدي زاهدي وزير علوم نيز در برابر حكم تخليه خوابگاههاي دانشگاه شهيد بهشتي واكنش نشان داد و با انتقاد از روند تخليه خوابگاه دانشجويي در آغاز سال تحصيلي جديد به ايسنا گفت: با چند مقام مسئول در اين زمينه تماس گرفتم و آنها قول دادند اين مساله را حل كنند.

مزاياي تشكچه
امين فرزانه
آدم عاقل و دورانديش پول بي زبان خود را به كسي يا كساني نمي دهد كه هنگام نيازمندي نتواند آن را پس بگيرد.
البته آدم هاي عاقل و دورانديش گاهي گول به سرشان ماليده مي شود و پولشان را نه به آ دم ها، بلكه به ماشين هايي مي سپارند كه نه عقل دارند و نه احساس، نه شرافت سرشان مي شود و نه صداقت و نه...
ماشين هايي كه وقتي مي خواستند پول اين  آدم ها را از جيب شان يا زير فرش خانه شان بيرون بكشند، وعده مي دادند كه «پولتان را به ما بسپاريد و خيالتان را راحت كنيد» ، «ما بهترين حافظ پول شما هستيم» ، «ما هفتاد سال، ما ۵۰ سال، ما ۶۰ سال سابقه خدمت داريم» ، «سرمايه ما، اعتماد شماست» و خلاصه آنقدر وعده و وعيد كه...
حالا چند سالي مي شود كه آدم هاي عاقل و دورانديش متوجه شده اند كه چه گولي به سرشان ماليده شده و پولشان به كجا رفته است. حالا چند سالي مي شود كه به جاي پول بي زبان، يك كارت مغناطيسي به دست آورده اند كه هر وقت شندرغاز حقوق ماهانه شان را هم مي خواهند بگيرند، آواره خيابان ها مي شوند؛ از اين باجه به آن باجه و از اين بانك به آن بانك و... طبق «طرح شتاب» با شتاب فراوان مي دوند و مي دوند و مي دوند، اما...
آدم هاي عاقل و دورانديش حالا فهميده اند كه نبايد به اين سادگي گول به سرشان ماليده مي شد و كاري مي كردند كه چنين شود.
آدم هاي عاقل حالا مي فهمند كه زير تشكچه و فرش خانه شان بهترين عابر بانك يا خودپردازي است كه بدون كارمزد و خرابي دستگاه، در هر لحظه و ساعت پولشان را در اختيارشان مي گذارد.

اتفاقي ناگوار در راه...
گروه علمي فرهنگي: مدرسه بهار آزادي واقع در منطقه ۸ تهران سال تحصيلي جديد را نه با شوق كه با هراس و دلهره كودكان و والدين شان آغاز كرد.
به گزارش همشهري، ۸۰۰ دانش آموز مشتاق در حالي قدم به اين دبستان قديمي گذاشتند كه ديوار آن به علت گودبرداري ساختمان كناري آن كاملاً آسيب ديده و استحكامي نداشته و بنا به نظر كارشناسي كه از طرف اعضاي انجمن مدرسه به بررسي وضعيت موجود پرداخته است، ديوارها در مقابل باد و باران و حتي دويدن بچه ها مقاومتي ندارد و احتمال ريزش آن وجود دارد.
وحشت كودكان و اصرار پدران و مادرانشان براي جلوگيري از بروز حادثه  اي غيرقابل جبران راه به جايي نبرد و كار به بحث و جدالي چندساعته ميان مسئولان ساختمان در حال احداث، مدير مدرسه، نماينده نيروي انتظامي و بالاخره نماينده آموزش و پرورش كشيد و در نهايت، فكر انتقال مدرسه به مكاني ديگر، تعطيلي موقت دبستان تا مشخص شدن وضعيت جديد و ... همه تلاش هاي بيهوده اي بود كه بي نتيجه ماند و هيچ پاسخ قانع كننده اي جز وعده ضمانت از سوي مسئولان آموزش و پرورش عايد والدين  نشد؛ تضميني كه هيچ ضمانت اجرايي پشت آن نيست.
همشهري اين چند سطر را نوشت تا شايد جلوي حادثه غم انگيز ديگري چون حادثه پارك شهر و ولنجك گرفته شود.

آيين نامه بهداشت محيط مدارس امضا شد
003060.jpg
گروه اجتماعي: در حالي كه تنها يكهزار و ۲۸۸ واحد آموزشي از بين ۱۳۵هزار واحد، داراي مربي بهداشت هستند، آيين نامه بهداشت محيط مدارس بالاخره پس از ۸ سال معطلي به علت عدم تامين اعتبارات، امضاء شد.
به گزارش ايسنا هم اكنون ۱۲۴ هزار و ۷۱۲ مدرسه كشور فاقد مربي بهداشت بوده و در بين يكهزار و ۲۸۸ مدرسه ابتدايي و راهنمايي دخترانه و ابتدايي پسرانه داراي مربي بهداشت نيز كمبود ۴۶ هزار و ۹۲۵ توالت، دستشويي و آبخوري وجود دارد.
گفتني است، آيين نامه بهداشت محيط مدارس در شرايطي ۸ سال درگير امضا در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شده بود كه در حال حاضر بنا به گفته معاون دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش، تنها ۲۰ درصد مدارس استانداردهاي نسبي بهداشت را رعايت مي كنند. بعلاوه در سال تحصيلي گذشته ۳ هزارو ۵۰ دانش آموز دختر راهنمايي، ۱۵ هزار و ۶۰۶ دانش آموز دختر ابتدايي و ۱۳ هزار و۲۵۴ دانش آموز پسر ابتدايي به انگل روده اي مبتلا شده اند.
دكتر رياض غيرتمند، مدير كل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش در اين زمينه مي گويد: از آنجا كه اعتبارات عمراني مورد نياز براي سالم سازي محيط مدارس سنگين است ، مدتها طول كشيد تا مسئولان تامين كننده اعتبارات لازم براي اجراي اين طرح بپذيرند كه مدارس نيازمندند مطابق آيين نامه اي، بهسازي شده و تبديل به محيطي سالم براي تحصيل دانش آموزان شوند.

كميته اي سه جانبه درباره هديه دولت به
روزنامه نگاران تصميم مي گيرد
فارس:مدير كل دفتر وزارتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: شيوه پرداخت هديه دولت به روزنامه نگاران در كميته اي سه جانبه مورد بررسي قرار مي گيرد كه پس از تصويب اعلام مي شود.
پرويز كرمي درباره طرح پيشنهادي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به رئيس جمهور افزود: ايشان بنا دارد روزنامه نگاران، علي رغم خلف وعده ها و تبليغاتي كه براي هديه يك ميليون دلاري دولت به آنها انجام شد و دست هيچ روزنامه نگار ذي حقي هم در اين زمينه گرفته نشد، در دولت جديد به حق خود برسند.
وي درباره اين طرح جديد توضيحي نداد اما گفت: وزير ارشاد در جلسه اي مشترك كه با حضور معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن روزنامه نگاران مسلمان، انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران و تعدادي از پيش كسوتان روزنامه نگاري برگزار مي شود اين ديدگاهها را به رئيس جمهور اعلام مي كند و در اين باره تصميم قطعي گرفته مي شود.
كرمي بيان كرد: زمان دقيق به اجرا درآمدن اين طرح را نمي توانم مشخص كنم اما در اين تدبير تازه، ممكن است پرداخت نقدي يا دادن حواله به روزنامه نگاران ديده شود كه بر اساس آن بتوانند از شركتي كه مشخص مي شود هر نوع كالايي كه نياز دارند تهيه كنند.
در عين حال يك منبع آگاه گفت: نظر غالب اين است كه حواله هايي به روزنامه نگاران اختصاص يابد و توسط شركت گسترش انفورماتيك كالاهاي مورد نياز آنان از طريق اين حواله ها كه قابل انتقال هستند، وصول شود.

نيمي از دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي در
دوره ابتدايي تحصيل مي كنند
گروه علمي فرهنگي: مدير كل دوره  پيش  دبستاني  و ابتدايي  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : ۵۰درصد دانش آموزان  مدارس  غيرانتفاعي  كشور در دوره  ابتدايي  تحصيل  مي كنند.
حسين  احمدي  روز دوشنبه  به  ايرنا افزود: هم اكنون  حدود يك  ميليون  و۲۰۰هزار نفر در دوره هاي  ابتدايي ، راهنمايي ، متوسطه  و پيش  دانشگاهي  مدارس  غيرانتفاعي  تحصيل  مي كنند كه  ۶۰۰هزار نفر آنها را دانش آموزان  دوره  ابتدايي  تشكيل  مي دهند.
وي  اظهار داشت : كاهش  جمعيت  دانش آموزي  كشور امسال  نيز ادامه  يافت  و از ۱۵ميليون  و۸۰۰ هزار نفر در سال  تحصيلي  گذشته  به  بيش  از ۱۴ميليون و۵۰۰ هزار نفر در سال  تحصيلي۸۵ -۸۴ رسيده  است .
احمدي  توضيح  داد: شمار دانش آموزان  دوره  ابتدايي  كشور نيز از شش  ميليون  و ۲۰۰ هزار نفر به  پنج  ميليون  و ۹۰۰ هزار نفر كاهش  يافته  است .

شيوه تازه براي درمان مجروحان شيميايي
ايسنا: رئيس مركز تحقيقات آسيب هاي شيميايي با اعلام اين كه در كشور بيش از ۶۰ هزار جانباز شيميايي وجود دارد كه عمدتاً با گاز خردل مجروح شده اند، گفت: پيوند ريه و قلب از درمان جديد مطرح جانبازان شيميايي است كه در حال حاضر در مرحله تحقيق قرار دارد.
پروفسور خوش باطن با بيان اين كه مشكلات جانبازان شيميايي بر اساس شدت به سه دسته «ملايم» ، «متوسط» و «شديد» تقسيم مي شود، گفت:  درصد كمي از جانبازان شيميايي ضايعات شديد ريوي دارند كه اغلب به شهادت آنها منجر مي شود. وي هزينه درمان جانبازان شيميايي را با توجه به مزمن بودن عوارض، سرسام آور دانست و ادامه داد: گاهي براي درمان پيوند كبد و ريه به ۲۰۰ ميليون تومان هزينه نياز است. حال آنكه درمان پيوند ريه جديداً در دنيا مطرح و موفقيت آن صد درصد نيست.

آموزش پزشكي از وزارت بهداشت جدا نمي شود
ايسنا: به گفته معاون آموزشي وزارت بهداشت جداسازي بحث آموزش پزشكي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عملي و ميسر نيست. دكتر محققي گفت: آموزش پزشكي در وزارت بهداشت ضعف  هايي دارد؛ اما جداسازي آن از وزارت بهداشت كار درست و معقولي نيست.
بازارچه خيّريه حمايت از معلولان ذهني و جسمي
گروه اجتماعي: دومين بازارچه حمايت از معلولان مجتمع بهزيستي امام علي(ع) به همت گروهي از خيّرين و حاميان كودكان معلول ذهني و جسمي از فردا ششم مهرماه به مدت ۳ روز در محل مجتمع توانبخشي امام علي(ع) برگزار مي شود. مجتمع توانبخشي امام علي(ع) در بلوار ارتش، بلوار نيروي زميني، خيابان كامران، كوچه توانبخشي واقع است.

مخالفت صريح با حكم ديوان عدالت اداري
ايسنا: در پي حكم ديوان عدالت اداري مبني بر واگذاري مجوز تأسيس داروخانه به غير داروسازان و عدم حضور دانشجويان داروسازي در كلاس هاي درس، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با بيان اين كه وزارت بهداشت استراتژي خودش را به زودي اتخاذ خواهد كرد، گفت: ما توان مخالفت با حكم ديوان عدالت اداري را نداريم ولي بايد طبق قانون ضابطه  جديدي تدوين شود كه در آن مسايل قانوني لحاظ گردد.

همسر مهربان ضد فشار خون
003063.jpg
ايلنا: تحقيقات نشان مي  دهد؛ داشتن همسري دلسوز و مهربان مي  تواند اثرات منفي شغل  هاي پرتنش و استرس  زا را بر روي فشار خون كاهش   دهد. به دنبال مطالعاتي كه در يك سال بر روي ۲۱۶ زن و مرد انجام شد، مشخص شد؛ داشتن شغل  هاي پراسترس و فقدان همسري مهربان و دلسوز مي  تواند موجب افزايش فشار خون در افراد شود. اما بالعكس افرادي كه داراي شغل  هاي پراسترس هستند، اما از موهبت همراهي همسري مهربان برخوردارند از بيماري فشار خون نيز در امان هستند.

سه برابر شدن طلاق در كره جنوبي
فارس: وزارت رفاه و بهداشت كره جنوبي در گزارشي نسبت به گسترش طلاق در اين كشور هشدار داد. بر اساس گزارش وزارت رفاه و بهداشت كره جنوبي، ميزان طلاق در اين كشور طي ۱۰ سال گذشته نزديك به سه برابر شده است. هم اكنون به ازاي هر هزار كره اي ۵/۳ نفر طلاق مي گيرند.

زندانيان بدهكار را دريابيد
ايلنا: جشن گلريزان حمايت از زندانيان نيازمند در روز بيستم مهرماه سال جاري برگزار مي  شود.به گفته اسدالله جولايي- رئيس ستاد ديه- هر سال در ماه مبارك رمضان، جشن گلريزان كمك به زندانيان برگزار مي  شود و امسال نيز اين مراسم در هفتم ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد. وي از مردم خواست كه با توجه به نياز فرزندان اين زندانيان به پدر يا مادرشان و بي  گناه بودن آنها، نسبت به اهداي كمك  هاي خود در جهت آزادي اين افراد اقدام كنند. مردم مي  توانند كمك  هاي خود را به حساب جاري ۲۴۲۴ ستاد مردمي رسيدگي به امور ديه و كمك به زندانيان نيازمند در بانك ملي شعبه شهيد بهشتي واريز كنند.

ناهماهنگي توزيع شير در مدارس استان تهران رفع مي  شود
ايلنا: كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس استان تهران گفت: ناهماهنگي  هاي موجود كه در برخي از مدارس در زمينه توزيع شير رايگان وجود دارد تا پايان هفته رفع خواهد شد. الهه حسن  پور، كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس استان تهران، گفت: براساس هماهنگي  هاي صورت گرفته قرار بود شير در تمام مدارس در روز دوم مهر ماه توزيع شود و بر اين اساس بيشتر مدارس شير رايگان را دريافت كردند. وي با اشاره به اعلام آمادگي كارخانجات توزيع شير افزود: شيرهاي استريليزه در اواخر شهريورماه در مدارس توزيع شده و تنها ناهماهنگي  هاي محدودي در خصوص توزيع شير پاستوريزه در مدارس وجود دارد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |