چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۱ - Sep 28, 2005
رئيس كميسيون انرژي مجلس:
ايران در فروش نفت به كشورهاي مخالف
فعاليت هسته اي بايد تجديد نظر كند
مهر: رييس كميسيون انرژي مجلس گفت: ايران علاوه بر قراردادهاي نفتي خود، بايد در فروش نفت به كشورهاي مخالف فعاليت هسته اي نيز تجديد نظر كند.
كمال دانشيار درباره راي مخالف تعدادي ازكشورها با فعاليت هسته اي ايران گفت: كشور هند اولين كشوري است كه در چند سال اخير به توافقات زيادي در زمينه نفت و گاز با ايران رسيده است به گونه اي كه بعد از چند سال مذاكره بالاخره مقرر شد ايران امتيازاتي درزمينه صنعت نفت وگاز به اين كشور داده و هند نيز از ايران در مجامع بين المللي دفاع كند.
وي افزود: قرارداد صادرات گاز ايران به كشور هند و واگذاري توسعه ميادين نفتي ايران به اين كشور از جمله اين قراردادها بوده اين درحالي است كه به دليل نوع مذاكرات و يا هر دليل ديگر شاهد راي مخالف اين كشور در آژانس بوديم.
وي گفت: ايران بايد در ديپلماسي خود با هر كشوري فرهنگ آن كشور را نيز مورد بررسي قرار دهد به عنوان مثال بعضي از كشورها براي خريد گاز ايران با قيمت پايين وارد مذاكرات به عناوين مختلف مي شوند اما بعد از اينكه قرارداد به نتيجه رسيد به هيچ كدام از تعهدات خود عمل نمي كنند.
وي با اشاره به سياست ايران در مقابل كشورهاي مخالف گفت: ايران بايد دو سياست را اتخاذ كند، اول اينكه خريد كالا از اين كشورها را تحريم كند و اگر در حال حاضر با يكي از اين كشورها قراردادي دارد در آن قراردادها تجديد نظر كند و دوم اينكه فروش نفت خود را به اين كشورها محدود كند.
وي گفت: بدين ترتيب اين كشورها تنبيه اقتصادي مي شوند و از سويي ديگر نقش ايراني ها در قراردادهاي نفتي افزايش مي يابد.
وي همچنين در ادامه درباره منحل شدن وزارت نفت گفت: بررسي و تجربيات نشان مي دهد كه شركت ملي نفت با بين المللي شدن و افزايش كارايي خود مي تواند نقش وزارت نفت را ايفا كند.
به گفته وي، بدين ترتيب شركت ملي نفت نقش اجرايي تري به خود مي گيرد و از سويي ديگر مي تواند بسياري از هزينه ها را كاهش دهد.
وي گفت: دولت بايد در اين باره به نتيجه برسد چرا كه بسياري از كارشناسان با اين امر موافق هستند.

وزير جهاد كشاورزي :
خسارت سبزيكاران به تفكيك استاني
توسط صندوق خسارت كشاورزي پرداخت مي شود
كليات طرح تنظيم بازار ميوه و مركبات در هيأت دولت تصويب شد
003210.jpg
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: روز گذشته وزير جهاد كشاورزي به وعده خود مبني بر نشست ماهيانه با نمايندگان رسانه هاي جمعي عمل كرد گرچه در اين نشست اسكندري پاسخ به پرسش هاي مطرح شده را به طور اجمال انجام داد.
وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما با اشاره به زيان هاي ناشي از انتشار اخبار آلودگي سبزي و صيفي كشور به وبا، اين امر را ناشي از عدم آشنايي تصميم گيرندگان وزارت بهداشت با مسايل فني دانست و گفت: تنها ۵ درصد سبزي كشور با آب هاي غير بهداشتي توليد مي شد كه اين امر نيز موضوع تازه اي نيست.
وي افزود: با تشكيل دولت جديد، اصلاح مصوبات غلط وزارت بهداشت و اعلام عمومي اين وزارتخانه مبني بر اينكه هيچ موردي از وبا كه ناشي از آلودگي سبزي و صيفي باشد گزارش نشده و پس از تأييد سازمان بهداشت جهاني مبني بر عدم آلودگي سبزي و ميوه ايران به وبا، بايد اعتماد سازي لازم براي عرضه و مصرف اين محصولات بوجود آيد.
اسكندري جلوگيري از كشت سبزي با آب آلوده و رعايت نكات بهداشتي در مصرف سبزي را از وظايف دستگاههاي ذي ربط دانست و گفت: در اين راستا وزارت جهاد كشاورزي مكاتباتي را با قوه قضاييه براي انهدام مزارع سبزي كه با آب آلوده اين محصول را توليد مي كنند و وزارت نيرو براي تأمين آب سالم براي كشت محصول انجام داده و به توليد كنندگان سبزي آلوده نيز هيچ گونه امكانات و يا خسارتي پرداخت نخواهد شد.
مشكلي براي تأمين خسارت سبزيكاران
وجود ندارد
وزير جهاد كشاورزي در زمينه پرداخت خسارت سبزيكاران گفت: برآوردهاي كه از ميزان خسارات وارده به توليد كنندگان سبزي صورت گرفته چندان كارشناسي نيست. فعلاً پرداخت ۱۵ ميليارد تومان براي جبران اين خسارت در هيأت دولت تصويب و براي پرداخت در اختيار صندوق پرداخت خسارات كشاورزي قرار گرفته تا براساس برآورد ميزان خسارت به سبزيكاران پرداخت شود.
اسكندري افزود: پرداخت اعتبار مذكور به تفكيك استانهاي مختلف و پس از برآورد خسارت، به اين صندوق ابلاغ شده و بر اين اساس ۴۰ درصد اين اعتبار مربوط به استان تهران و بقيه مربوط به ساير استانها است چرا كه در بسياري از استانهاي كشور منعي براي مصرف سبزي توليد شده وجود نداشته است. وي در پاسخ به برخي انتقادها مبني بر كمي اعتبار مصوب براي جبران خسارت سبزيكاران گفت: تأمين اعتبار كلي جبران اين خسارت منوط به برآورد دقيق ميزان خسارات است و براي تأمين اعتبار مورد نياز بعدي نيز مشكلي وجود ندارد.
تصويب طرح تنظيم بازار ميوه و تركيبات
وزير جهاد كشاورزي با انتقاد از كاهش تعرفه واردات سيب و مركبات گفت: ممانعت از واردات انواع ميوه كه در داخل كشور به اندازه كافي توليد مي شود را در هيأت دولت پيگيري خواهيم كرد و معتقديم بايد تعرفه هاي اعلام شده لغو شود چرا كه در بسياري از اين محصولات فني داراي مزيت صادرات نيز هستيم. اسكندري با اشاره به برنامه هاي هيأت دولت در زمينه تنظيم بازار ميوه و مركبات گفت: در ميوه هايي كه توليد كافي داخلي وجود دارد بايد نياز كشور از اين طريق تأمين شود و پس از جمع آوري و ذخيره ، مازاد توليد براي كنترل قيمت از طريق تشكل هاي توليدي اين بخش به كار گرفته شود. در اين رابطه برنامه مشتركي را با وزارت بازرگاني، وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانك مركزي و ... در نظر داريم، كه كليات آن به تصويب هيأت دولت رسيده و قسمت اول جزئيات اين طرح در كميسيون تنظيم بازار تصويب و دو قسمت جزئي در جلسه يكشنبه هفته آينده اين كميسيون به تصويب خواهد رسيد.
در اين طرح تشكل هاي مرتبط حضور پررنگ تري در زمينه ذخيره سازي، بازاريابي، درجه بندي و بسته بندي و عرضه ميوه و مركبات خواهند داشت.

حضور در نهادهاي اقتصادي
طي روزهاي اخير وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل بانك مركزي به ترتيب در اجلاس بانك جهاني و صندوق بين المللي پول شركت كرده اند.
درخصوص حضور در نهادهاي مالي بين المللي اين سئوال مطرح است كه شركت در اجلاس صندوق بين المللي پول يا بانك جهاني چه دستاوردهايي براي اقتصاد كشور دارد.
در جواب به اين سئوال بايد به بررسي لزوم گسترش روابط تجاري كشور و فلسفه تأسيس چنين نهادهايي پرداخت.براي توضيح بيشتر حضور وزير اقتصاد در اجلاس بانك جهاني را مي توان با حضور رئيس جمهور در سازمان ملل تشبيه كرد. همان طور كه حضور در نشست سازمان ملل بهترين فرصت براي مذاكره با رؤساي جمهور ديگر كشورها است. اجلاس بانك جهاني نيز بهترين فرصت است تا وزير اقتصاد در فرصتي كوتاه با بسياري از وزراي اقتصادي ديگر كشورها مذاكره كرده و تا حدودي به وضعيت اقتصادي اين كشورها آشنا شده و اوضاع اقتصاد ايران را براي ديگران تشريح كند. اما فايده بعدي حضور در مجامع مالي بين المللي استفاده از حقوق بلااستفاده ايران است.
براي نمونه ايران از سهامداران بانك جهاني است كه به همين دليل هرساله مي تواند از منابع ارزان قيمت اين بانك استفاده كند، اما متأسفانه به دليل عدم بهره برداري مناسب از اين حق در حال حاضر سهم ايران از وام هاي بانك جهاني بسيار كم است كه حضور قوي و مؤثر مسئولان كشور در دو نهاد مالي بين المللي يعني بانك جهاني و صندوق بين المللي پول مي تواند سهم كشور از تسهيلات مالي اين مؤسسات را افزايش دهد.اما تأثير در گزارش هاي سالانه نيز مزيت ديگري است كه مي توان از اهداف حضور در اجلاس بانك جهاني برشمرد.نهادهاي فوق الذكر معمولا در سال چندين بار گزارش هايي را در زمينه تحولات اقتصادي كشورهاي مختلف منتشر مي كنند كه اتفاقاً اين گزارش ها مورد توجه بسياري از مؤسسات ريسك سنجي قرار مي گيرد و درنهايت مي توان با كاهش ريسك اعلام شده از سوي اين مؤسسات، شركت هاي داخلي با هزينه كمتري از وام هاي بين المللي استفاده كنند.

طرح تثبيت قيمت ها متوقف نمي شود
طرح تثبيت قيمت ها كه از سوي مجلس تصويب شده متوقف نمي شود.
احمد توكلي نماينده مردم تهران در جمع خبرنگاران پارلماني در پاسخ به اين سوال كه برخي نمايندگان مجلس اعلام كرده اند طرح تثبيت قيمت ها متوقف مي شود، گفت: اين طرح متوقف نمي شود.
وي افزود: اين نظر من است و از اين گفته منظوري ندارم.
پيش از اين عبداللهي، رئيس كميسيون برنامه و بودجه اعلام كرده كه اين طرح بايد متوقف شود.

نحوه پرداخت تسهيلات صندوق حمايت
از فرصت هاي شغلي تغيير مي كند
گروه اقتصادي: وزير كار و امور اجتماعي از تغيير در روند پرداخت تسهيلات اشتغال خبر داد و گفت: در رويكرد جديد به دنبال پرداخت تسهيلات به بنگاه ها به منظور پايداري اشتغال هستيم.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي، دكتر سيدمحمد جهرمي  در مراسم معارفه مديرعامل صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي افزود: ارزيابي عملكرد صندوق نشان مي دهد، پرداخت تسهيلات به بنگاه ها بيشتر به پايداري اشتغال منجر شده است.وي يادآور شد: اين تغيير رويه به معناي حذف پرداخت تسهيلات به افراد نيست و در صورتي كه افراد بتوانند با طراحي فرايند مناسب، شغل پايداري را ايجاد كنند، مشمول دريافت تسهيلات مي شوند.
وي بر لزوم نظارت در پرداخت تسهيلات از سوي صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي تأكيد كرد و گفت: در فرآيند پرداخت وام بايد به حضور افراد در بنگاه هاي اقتصادي و تعداد مشاغل بنگاه توجه شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات وعده داد :
وضعيت تلفن هاي همراه ۱۵۰ هزار توماني
تا پايان مهر مشخص مي شود
003213.jpg
گروه اقتصادي: اگرچه ماجراي تلفن هاي همراه يكصد و پنجاه هزار توماني به سرانجام نرسيده و هنوز بحث و گفت وگو ميان طرفين ذينفع و مسئولان دولتي و نمايندگان مجلس براي ايجاد زمينه فعاليت يك شركت مشترك ايراني و خارجي و ارايه خدمات تلفن همراه با قيمت هاي رقابتي با شركت دولتي تلفن سيار ادامه دارد، ديروز وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات وعده داد كه وضعيت اين شركت تا پايان مهرماه سال جاري مشخص مي شود.
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در واقع متولي برگزاري اين مناقصه در دو سال پيش بوده است و پس از تغييرات متن قرارداد در مجلس شوراي اسلامي در سال گذشته و كاهش سهم خارجي در اين فعاليت بحث چگونگي تقسيم سهام اين شركت و مساله كاهش سهم نهادهاي دولتي در اين شركت موجب بروز اختلاف هايي در ميان سهامداران كنسرسيوم برنده مزايده شد. اين مساله پس از فراز و نشيب هايي كه در طول سه سال گذشته از هنگام اعلام برنده مزايده داشته همچنان در نقطه اوليه است و معلوم نيست كه عاقبت چگونه و چه زماني تلفن هاي همراه يكصد و پنجاه هزار توماني به دست مصرف كنندگان ايراني خواهد رسيد.
همه چيز
تا پايان مهر
ديروز محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پس از برگزاري مراسم صبحگاه مشترك اعضاي بسيج وزارت متبوعه با تاكيد بر اينكه سرنوشت اين قرارداد تا آخر ماه جاري مشخص مي شود اين مساله را كه مدت طولاني است به يك بحث جنجالي و رسانه اي در كشور تبديل شده غيررسانه اي خواند و تاكيد كرد: اين مساله بايد در يك جو فني و كارشناسي بررسي شود. وي از اظهارنظر در مورد اينكه شركت خارجي برنده مزايده كه به تركسل موسوم است از اين قرارداد حذف مي شود خودداري كرد و تاكيد كرد همه چيز به مذاكرات و گفت وگوهايي كه تا پايان ماه جاري انجام مي شود بستگي دارد.
تركسل مي ماند
هفته جاري اعضاي ايراني و خارجي شركت ايرانسل و نماينده دولت و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جلسه اي براي بررسي روند تحولات حول اين قرارداد برگزار كردند ولي در اين جلسه نتيجه مشخصي كه از تعيين تكليف سرنوشت اين شركت و آغاز فعاليت آن حكايت داشته باشد حاصل نشد.
ديروز كنسرسيوم آسياي شرقي موسوم به تركسل در بيانيه اي كه از سوي مشاور مطبوعاتي اش صادر كرد در مورد اين جلسه تاكيد نمود،  اين شركت برنده قانوني قرارداد اپراتور دوم است و ديدگاه هاي شركاي داخلي آن كه هريك ۱۵ درصد سهم در اين شركت دارند نمي توانند ملاك حضور و يا عدم حضور اين كنسرسيوم در قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه ايران باشد.در اين بيانيه تاكيد شده كه مساله حضور و عدم حضور آنان بايد از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مشخص شود. در اين اطلاعيه هرگونه مذاكره با طرف ثالث خارجي نيز غيرقانوني اعلام شده است.
در اطلاعيه اي كه اين شركت منتشر كرده و تلويحاً از اجراي اين قرارداد ،تمايل آنان براي ماندن در ايران حكايت دارد ،جلسه مجلس شوراي اسلامي با حضور سهامداران ايرانسل و نماينده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات جلسه اي مشورتي اعلام شده است.

معاون كل وزارت اقتصادي و دارايي
عوامل افت شاخصهاي بورس به دولت گزارش مي شود
فارس: معاون كل وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: گزارش عوامل افت شاخصهاي بورس در ماههاي اخير تهيه و به هيات دولت ارايه مي شود.
طهماسب مظاهري در خصوص ديدار ديروز خود با صاحب نظران و سهامداران بورس اظهار داشت: براي بررسي وضعيت بازار و مشكلاتي كه سبب شده است قيمت سهام روند نزولي پيدا كند، در بازار سرمايه حاضر شدم و با صاحب نظران بورس به تبادل نظر پرداختم.
مظاهري افزود: امروز نيز با جمعي از سهامداران حقيقي و شركتهاي بزرگ سرمايه گذاري ديدار و گفت وگو خواهم كرد و گزارش جامعي از عوامل دروني و بيروني تاثيرگذار بر بازار سرمايه تهيه و پس از جمع بندي تقديم هيات دولت خواهد شد.
وي با بيان اينكه اين گزارش مشخص خواهد كرد براي ساماندهي بازار سرمايه  چه كارهايي مي توان انجام داد، افزود: تصميم دولت بهبود و گسترش بازار سرمايه و حمايت از سهامداران جزء است.
مظاهري با اشاره به بررسي لايحه بازار سرمايه در مجلس تهيه گزارش ويژه بررسي وضعيت بازار را در روند رسيدگي و تصويب اين لايحه موثر دانست.
بررسي پرونده هسته اي ايران در شوراي حكام و تصويب قطعنامه اروپا در اين شورا طي روزهاي اخير سير نزولي افت شاخصها را شدت بخشيده است.

كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي درآمد
بانك ها را پايين مي آورد
گروه اقتصادي: طرح منطقي كردن تسهيلات بانكي اخيراً در كميسيون اقتصادي مجلس به تصويب رسيد. در راستاي اين طرح مقرر شد نرخ سود تسهيلات بانكي تا پايان برنامه چهارم به زير ۱۰ درصد برسد. در اين زمينه با دكتر محمد طبيبيان اقتصاددان گفت وگو كرده ايم.
***
* اجراي طرح كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي در حال حاضر چه تأثيري بر سيستم بانكي كشور دارد؟
در يكي از احكام اين طرح عنوان شده است كه دولت از محل برداشت از حساب ذخيره ارزي مي تواند بدهي خود به سيستم بانكي را بپردازد تا از اين طريق نقدينگي بانك ها افزايش يابد. اين درحاليست كه همه ساله دولت با كسري بودجه روبه روست. لذا شايد اگر به شكل دستوري اين طرح به بانك ها ابلاغ شود آنها چاره اي جز اجرا نداشته باشند، اما درحقيقت هرچه از كاركردهاي آزاد نظام اقتصادي دور شويم به سيستم بانكي لطمه خواهد خورد. درواقع وقتي يك عرضه منابع را دچار اخلال كنيم اين امر موجب اختصاص منابع بيشتر به متقاضيان نخواهد شد. از طرف ديگر دولت نمي تواند از محل هيچ درآمدي اين مبالغ را بپردازد چراكه ارز برداشتي از اين حساب را نمي توانيم به ريال تبديل كنيم.
* يعني معتقديد اجراي طرح فوق زمينه ساز بروز رانت مي شود؟
بايد ديد در هنگام اعطاي اعتبارات، اعتبارات فوق نصيب چه كساني خواهد شد. آيا عايد افراد نزديك به سيستم بانكي مي شود يا همگان مي توانند از آن استفاده كنند.
* در صورتي كه دولت براي كمك به سيستم بانكي از حساب ذخيره ارزي برداشت كند، چه اتفاقي رخ خواهد داد؟
اين امر يا موجب تورم خواهد شد يا موجب واردات اضافه تر و آسيب  ديدن توليد داخلي مي شود و يا زمينه ساز خروج سرمايه مي گردد. درواقع با فروش ارز به بانك مركزي فشار تورمي رخ مي دهد. در شرايط فعلي اقتصادي، امكان آزادسازي نرخ ها وجود ندارد و اين كار زماني انجام خواهد شد كه الزامات بازار وجود داشته باشد. درواقع وجود اقتصاد زيرزميني در كنار اقتصاد رسمي كشور شكاف گسترده اي را در نرخ پول ايجاد كرده است و به همين جهت دولت ناگزير به دخالت در تعيين نرخ سود است. هرچند كه اين كاهش از درآمد سيستم بانكي خواهد كاست.

وزير صنايع و معادن:
صدور ۳۰۰ ميليون د لاري قطعات خودرو در برابر
واردات ۳ ميليارد دلاري رقم ناچيزي است
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: سال گذشته قطعه سازان داخلي صدور ۵۰۰ ميليون دلار قطعات خودرو به خارج از كشور را هدف گذاري كرده بودند كه از اين رقم حدود ۳۰۰ ميليون دلار محقق شد.
هرچند كه اين ميزان از صادرات در قياس با آنچه هدف گذاري شده بود چندان نامطلوب به نظر نمي رسد، اما وزير صنايع و معادن نظر ديگري دارد، چنانچه عليرضا طهماسبي شامگاه دوشنبه در حاشيه بيست و ششمين گردهمايي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو به صراحت اظهار كرد: باتوجه به واردات ۳ ميليارد دلاري قطعات خودرو در برابر صادرات ۳۰۰ ميليون دلاري قطعات فوق با داخلي سازي هرچه بيشتر بايد اين رقم در سال آينده به زير ۲ ميليارد دلار كاهش يابد و حجم صادارتي قطعات از ايران به خارج نيز تا چند سال آينده به سالانه حدود يك ميليارد دلار برسد.وي بر لزوم توازن بين صادرات و واردات تاكيد كرد و در مورد كيفيت ساخت قطعات گفت: باتوجه به حقي كه براي خريداران قائل هستيم براي افزايش كيفي محصولات قابل عرضه، قطعه سازان را تحت فشار قرار مي دهيم.
طهماسبي درخصوص تاخير خودروسازان در تحويل خودروها به متقاضيان افزود: از خودروسازان قول گرفته ايم تا دي ماه سال جاري اين مشكل را حل كنند. همچنين درصدد اجراي سه سياست كوتاه مدت، ميان مدت و درازمدت هستيم كه در قالب آن ها به اصلاح سيستم خدمات پس از فروش خودروسازان در كوتاه مدت و ميان مدت و صادرات در بلندمدت توجه خاص خواهد شد.
وزير صنايع و معادن تاكيد كرد: وزارت صنايع از صادرات صنعتي حمايت مي كند و در اين راستا اميدواريم پيش از پايان برنامه چهارم توسعه، بتوانيم ۱۰ ميليارد دلار صادرات صنعتي داشته باشيم.
وي سهم صنعت در توليد ناخالص ملي در كشورمان را ۱۸ درصد و در كشورهاي صنعتي ۲۵ درصد عنوان كرد و گفت: حمايت از بخش خصوصي، كاهش نرخ تسهيلات بانكي و توسعه بخش تحقيق در صنعت براي افزايش سهم صنعت در توليد ناخالص ملي از سياست هاي وزارت صنايع و معادن است.وي درمورد پروژه ال ۹۰ هم اظهار كرد: اصلاحات در قرارداد اين پروژه را ادامه مي دهيم زيرا بايد مشخص شود نحوه صادرات قطعه و خودروي ساخت داخل در اين قرارداد چگونه انجام خواهد گرفت.
وي افزود: شركت رنو نمي تواند سود سرمايه گذاري خود را از كشور خارج كند، مگر با صادرات محصول (قطعات و خودرو) كه بايد حداقل ۶۰ درصد ارزش افزوده آن در داخل كشور به وجود آمده باشد.
بررسي تدوين طرح رفع
موانع توليد در صحن علني مجلس
همچنين رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين گردهمايي از تدوين طرح رفع موانع توليد و بررسي آن در آينده اي نزديك در صحن علني مجلس خبر داد و گفت: در اين زمينه از تمامي توليدكنندگان و صنعتگران مي خواهيم تا با ارايه نقطه نظرات خود نمايندگان را در تدوين اين طرح كمك كنند، تا قوانين در آينده با كمترين نقص در اجرا روبه رو شوند.
همچنين سيد مصطفي ميرهاشمي تاكيد كرد: تا پايان برنامه چهارم، حجم صادرات صنعتي كشور بايد به ۵/۱۲ ميليارد دلار برسد كه صنعت خودرو مي تواند نقش عمده اي در اين صادرات ايفا كند.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۵۱
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۳۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۷۲


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |