چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۱ - Sep 28, 2005
ضوابط جديد صدور دفترچه درمان تأمين اجتماعي اعلام شد
گروه اجتماعي: صدور اولين دفترچه درمان تأمين اجتماعي براي بيمه شده اصلي، منوط به انجام معاينات صحت سلامت شد.
به گزارش سازمان تامين اجتماعي با صدور دستورالعملي، بر وظيفه شعب اين سازمان در زمينه معرفي بيمه شدگان اصلي براي انجام معاينات صحت سلامت، پيش از صدور دفترچه درمان بيمه شده اصلي تأكيد كرد.
اين معاينات با هدف كشف و پيشگيري و درمان زودرس بيماري هاي احتمالي قبل از استقرار و پيشرفت بيماري و ايجاد صدمات غيرقابل برگشت، انجام مي شود.
در معاينات صحت سلامت اوليه هنگام صدور دفترچه درمان بيمه شده اصلي، سازمان تامين اجتماعي همچنين براساس وظايف قانوني خود، در پي تشخيص نيازمنديهاي مربوط به مراقبتهاي بهداشتي و درماني و ارجاع كار مناسب با قابليت جسماني بيمه شدگان است، ضمن آن كه با انجام اين معاينات، امكانات فني لازم براي اعمال نظارت سازمان در مواقع برقراري تعهدات قانوني فراهم مي شود.
به گزارش ايسنا، در اين دستورالعمل، شعب تأمين اجتماعي مكلف شده اند هنگام صدور دفترچه درمان بيمه شده اصلي، بيمه شده متقاضي دفترچه رابه يكي از مراكز و كلينيك هاي خدمات بهداشتي و طب كار اين سازمان براي انجام معاينات پزشكي صحت و سلامت معرفي كنند. نتيجه اين معاينات، در هر حال مانع از صدور دفترچه درماني براي بيمه شدگان اصلي مشمول بيمه اجباري نخواهد بود، اما ممكن است محدوديتهايي در زمينه برخورداري از تعهدات بلندمدت تأمين اجتماعي در پي داشته باشد.
به گزارش ايسنا، در دستورالعمل جديد سازمان تأمين اجتماعي تأكيد شده است كه بسترهاي اجرايي لازم بايد به گونه اي فراهم آيد كه كليه امور مربوط به انجام معاينات و ارسال نتايج آن به شعبه تامين اجتماعي درخواست كننده، حداكثر ظرف مدت يك هفته انجام شود.
به گزارش ايسنا براي تسهيل و تسريع در انجام اين معاينات در شهرستانهايي كه سازمان تأمين اجتماعي در آنها فاقد مركز درماني يا كلينيك خدمات بهداشتي و طب كار است، مديريت درمان تأمين اجتماعي استان مكلف شده است با نظارت و برنامه ريزي مركز و كلينيك خدمات بهداشتي و طب كار استان، يكي از پزشكان شاغل در مراكز درماني ملكي شهرستان را براي انجام اين معاينات، انتخاب كند.
همچنين مقرر شده است درمورد مناطقي كه سازمان تأمين اجتماعي فاقد مركز درماني ملكي است، ضوابط و دستورالعمل نحوه بهره گيري از خدمات ساير مراكز خصوصي يا دولتي، در اداره كل درمان مستقيم تأمين اجتماعي تدوين شود.
به گزارش ايسنا، پرداخت هزينه انجام اين معاينات كه در مراكز درماني و كلينيك هاي خدمات بهداشتي و طب كار سازمان تأمين اجتماعي براساس تعرفه هاي دولتي تعيين مي شود، برعهده فرد بيمه شده متقاضي دفترچه درماني است.
در اين دستورالعمل در عين حال تأكيد شده است كه چنانچه كارفرمايان در اجراي ماده ۹۰ قانون تأمين اجتماعي، قبل از بكارگماردن افراد در كارگاه ها، ترتيب معاينات پزشكي بدو استخدام آنان را داده و نتيجه اين معاينات در پرونده فني بيمه شده، موجود باشد، نيازي به معرفي مجدد اين دسته از بيمه شدگان براي انجام معاينات صحت سلامت نيست.

بازرسان بهداشت بر مساجد و اماكن متبركه نظارت مي كنند
گروه اجتماعي:معاونت هاي  بهداشت  و سلامت  دانشگاههاي  علوم  پزشكي  با نزديك شدن  حلول  ماه  رمضان  موظف  شدند بر موازين  و ضوابط بهداشتي  مساجد و اماكن  متبركه  نظارت  داشته  باشند.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، در اين  بخشنامه  كه  از سوي  معاون  سلامت  صادر شده  است ، نظارت  مستمر بر تمام  مساجد و اماكن  متبركه ، تكميل  فرم  آيين نامه  مقررات  بهداشتي  مساجد، برگزاري  جلسات  سخنراني  با حضور كارشناسان  مرتبط براي  ارتقاء اطلاعات  بهداشتي  مردم  در دستور كار معاونت هاي  بهداشتي و سلامت  دانشگاههاي  علوم  پزشكي  سراسر كشور قرار گرفت .نظارت  بر پخت  غذا و جلوگيري  از توزيع  غذاي  گرم  در ظروف  يكبار مصرف ، تأكيد بر مصرف  صابون  مايع  و ترجيحا استفاده  از سيستم  لوله كشي  مايع دستشويي ، نظارت  مستمر بر آب مصرفي  مساجد، توجيه  هيات هاي  امناي مساجد در امر جمع آوري  زيرسيگاري ها و نصب  تابلوي ممنوعيت  استعمال  دخانيات  از ديگر موارد مندرج  در اين  دستور كار است .
بر اساس  اين  گزارش ، صدور كارت  معاينه  پزشكي  براي  تمام  افراد درگير در امر تهيه  و توزيع  چاي  و غذا در مساجد به  صورت  رايگان  نيز در دستور كار معاونت  بهداشتي و سلامت  دانشگاه هاي  علوم  پزشكي  سراسر كشور قرار گرفت .براساس  اين  بخشنامه ، مسئولان  بهداشتي  بايد هيات هاي  امناء را در حذف  ليوان هاي  يكبارمصرف  معمولي  براي  نوشيدني هاي  داغ  راهنمايي  كنند و با بازرسي  از روان بودن  امكانات  ايمني  در شرايط اضطراري  از جمله  راه  خروج  اضطراري  و كسب  اطمينان  از وسايل  و تجهيزات  برقي  و گازي ، فراهم  نمودن  وسايل  اطفاء حريق  و جمع آوري  وسايل  مشترك  از قبيل  حوله  و چادر و توزيع  مواد گندزا در صورت  ضرورت  توجيه  كنند.

۳۰۰ عنوان كتاب در زمينه ترويج فرهنگ شهادت منتشر شد
گروه اجتماعي:نخستين همايش تخصصي نويسندگان ادبيات داستاني در حوزه ايثار و شهادت با حضور شماري از نويسندگان و فرهيختگان نام آشناي عرصه ادبيات ايثار و شهادت ديروز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم دكتر خامه يار معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، طي سخناني به استناد آياتي از قرآن كريم و روايات معصومين(ع) بر جايگاه و مقام والاي قلم در فرهنگ اسلامي اشاره كرد و به تشريح سياست ها و رويكردهاي جديد اين معاونت در حوزه توليد و نشر كتاب پرداخت.
وي با اشاره به اين كه در دو دهه گذشته، اين بنياد ۳۰۰ عنوان كتاب در زمينه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت چاپ و منتشر كرده است از ساماندهي و بازنگري در حوزه نشر خبر داد و اظهار داشت :توجه به گسترش دايره مخاطبان، توجه ويژه به كودكان و نوجوانان ،ارتقاء سطح كيفي و بهبود كيفيت به جاي كميت در حوزه نشر و تأليف، توجه به خلاقيت و نوآوري، و توجه به ترجمه كتاب هاي حوزه ايثار و شهادت به زبان هاي ديگر ازجمله رويكردهاي جديد اين معاونت در حوزه نشر است.دكتر خامه يار افزود: مخاطبان فرهنگي ما فقط خانواده هاي معظم شهدا، آزادگان و جانبازان نيستند، بلكه براي توليد و عرضه آثار فرهنگي، تمام سطح جامعه را در نظر گرفته ايم.معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، حضور مؤثر و فعال در جشنواره هاي فرهنگي و نمايشگاه هاي سراسري كتاب را ازجمله اهداف اين حوزه ذكر كرد. وي از آغاز ترجمه ۱۴عنوان كتاب در زمينه ايثار و شهادت به زبان هاي خارجي خبرداد و حضور فعال در نمايشگاه هاي كتاب در خارج از كشور را از ديگر برنامه هاي حوزه نشر برشمرد.

بازرسان انجمن صنفي روزنامه نگاران انتخاب شدند
گروه اجتماعي:مجمع عمومي انجمن صنفي روزنامه نگاران عصر ديروز در محل اين انجمن برگزار و پس از ارائه گزارش هيأت مديره، بازرسان انجمن براي مدت يكسال انتخاب شدند.
در اين جلسه پس از ارائه گزارش هيأت مديره و ارائه تراز مالي اين انجمن عذرا فراهاني با ۷۳ رأي، افشين اميرشاهي با ۶۴ رأي، ابوالحسن مختاباد با ۵۹ رأي به عنوان بازرسان اصلي و هوشنگ صدفي و رامين رادنيا به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.

توزيع يك ميليون جزوه پيشگيري از ايدز در مدارس
گروه علمي فرهنگي: معاون دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش خبر داد: جزوه پيشگيري از ايدز ميان يك ميليون و ۵۸۱ هزار و۶۳۰ دانش آموز پايه اول متوسطه كشور توزيع شد.
متقيان در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه جزوه پيشگيري از ايدز ضميمه كتاب علوم زيستي و بهداشت دانش آموزان است، افزود: در اين جزوه مقدمه اي پيرامون بيماري ايدز و تاريخچه و چگونگي افزايش آن در كشور مطرح شده است.
وي ادامه داد:دانش آموزان از طريق اطلاعات اين جزوه ۶ صفحه اي باHIV و ايدز و تفاوت هاي بين آنها آشنا شده و به عنوان فعاليت، پوستري كه بيانگر حمله HIV به گلبول هاي سفيد و تخريب آنها باشد تهيه خواهند كرد.
وي گفت: تب طولاني بيش از يك ماه، از دست دادن بيش از ۱۰درصد وزن بدن در يك ماه، اسهال مزمن و طولاني بيش از يك ماه، احساس خستگي شديد به مدت طولاني، سرفه مداوم و طولاني بيش از يك ماه، عرق شبانه فراوان ،ثبورات پوستي خارش دار، زخم هاي دهاني، عفونت هاي قارچي دهان و گلو، تبخال، تورم غده هاي لنفي از نشانه هاي تشخيص ايدز است كه دانش آموزان با  آنها در جزوه پيشگيري آشنايي پيدا مي كنند.

توصيه هاي انجمن ديابت ايران به بيماران ديابتي
در ماه مبارك رمضان
انجمن  ديابت  ايران  اعلام  كرد : با توجه  به  فرارسيدن  ايام  ماه  مبارك رمضان ، افراد ديابتي  كه  از آموزش هاي  لازم  برخوردار شده  باشند، به  خوبي قادرند تشخيص  دهند، آيا مي توانند روزه  بگيرند.
به  گزارش  اين  انجمن ، اين  افراد طي آموزش هاي  خود دريافته اند كه  به  كدام  گروه  از ديابتي ها تعلق  دارند و در مورد شرايط روزه داري  در هر گروه  حتما با پزشك  خود مشورت  كنند.
حدود چهارميليون  نفر از جمعيت  كشور به  ديابت  مبتلا هستند و حفظ مقدار قند خون  در حد طبيعي  هدف  درمان  ديابت  است .افزايش  درازمدت  قند خون ، سبب  بروز عوارض  ديابت  مي شود كه  در آن صورت ، درمان  ديابت  بسيار پرهزينه  و گاه  غيرممكن  خواهد شد.
فرد ديابتي  كه  روزانه  قند خون  و يا قند ادرار خود را در منزل  مورد آزمايش  قرار نمي دهد احتمالا قادر به  روزه داري  نخواهد بود.
با توجه  به  اينكه  بيماران  ديابتي  در پي  تزريق  انسولين  بايد به  دفعات آن  نيز غذا ميل  كنند، بنابراين  توصيه  نمي شود كه  روزه  بگيرند.افرادي  كه  داروهاي  خوراكي  (قرص ) مصرف  مي كنند، براي  گرفتن  روزه  حتما با پزشك  خود مشورت  كنند و در ايام  ماه  مبارك  رمضان  بطور آزمايشي  روزه داري  را آغاز و قند خون  خود را قبل  از سحر، دو ساعت  بعد از سحر، بين  ساعت  يك  تا سه بعد از ظهر و قبل  از افطار آزمايش  كنند.بنا بر اين  گزارش ، در صورتي  كه  مقدار قند خون  اين  افراد در حد تعادل باشد، آنها قادر خواهند بود روزه  بگيرند كه  در آن صورت  بايد هنگام  افطار، قبل  از خوردن  هر غذايي ، قرص  خود را تقريبا به  نصف  كاهش  و حتما دو ساعت بعد از افطار و دو ساعت  بعد از خوردن  سحري ، قند خون  يا قند ادرار خود را آزمايش  كنند.بايد مقدار غذاي  افطار خود را نيز به  دو تا سه  وعده  تقسيم  و هنگام افطار از خوردن  همه  مواد غذايي  در يك  زمان ، جدا خودداري  كنند.

خطر آنفلوانزاي مرغي انسان را تهديد نمي كند
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: آنفلوانزاي پرندگان يك بيماري نوپديد است كه بيشتر پرندگان را تهديد مي كند و خطر چنداني براي انسانها ندارد.
سيد مويد علويان افزود:  بر اساس گزارشهاي رسيده تاكنون حداكثر ۱۲۰ نفر در جهان به اين بيماري مبتلا شده اند كه عمدتا در كشورهاي آسياي جنوب شرقي بوده اند. بنابراين خطر چنداني از نظر بيماري آنفلوانزاي مرغي براي انسانها متصور نيست.وي ادامه داد: با وجودي كه تهديدي از نظر انتقال بيماري آنفلوانزاي مرغي يا آنفلوانزاي پرندگان براي انسانها متصور نيست ولي كميته هاي كارشناسي و هماهنگي در اين زمينه با همكاري سازمان دامپزشكي كشور تشكيل شده است و بروشورهاي آموزشي در اين زمينه تهيه شده و در اختيار افرادي كه به نوعي با پرندگان در تماس هستند مانند شكارچيان قرار مي گيرد.
معاون سلامت وزارت بهداشت اضافه كرد:عامل آنفلوانزاي پرندگان با نام علمي HSN1 شناخته شده است كه بيشتر در مزارع ماكيان وجود دارد و از طريق ترشحات مرغان و پرندگان مبتلا به اين بيماري ممكن است منتقل شود، بنابراين انتقال آن از طريق خوردن گوشت پرندگان مطرح نيست و انتقال انسان به انسان آن نيز هنوز به اثبات نرسيده است.
علويان گفت: كميته نظارت و پيشگيري از آنفلوانزاي مرغي از سال ۸۲ در كشور تشكيل شده و دستورالعمل ها و ضوابط خاصي براي كنترل آن در كشور وجود دارد و جاي نگراني نيست.
وي درمورد بيماري وبا در كشور نيز توضيح داد: بيماري وبا يك بيماري آندميك و بومي در كشور ايران است كه خوشبختانه اپيدمي آن با اقدامات بسيار خوب سيستم بهداشتي كشور كنترل شد.

خاتمي بازنشسته شد
فارس: محمد علي ابطحي از بازنشسته شدن سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق خبر داد.محمد علي ابطحي مسئول دفتر و معاون رئيس جمهوري سابق ديروز در مطلبي در «وب نوشت ها»ي خود با اعلام اين مطلب افزود: حكم بازنشستگي سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق با درخواست خودش و با ۲۸ سال و ۱۰ ماه سابقه كار صادر شد.به گفته وي، خاتمي كه چند ماه پيش دوران رياست جمهوري اش تمام شد، بر اساس يك سنت نيكو تقاضاي بازنشستگي كرد.ابطحي اضافه كرد: رئيس جمهوري سابق در دوره اول مجلس، چنانچه خودش مي گويد با پيگيري دوست خوب شهيدش مرحوم شاهچراغي به صورت كارمند رسمي مجلس شوراي اسلامي در آمد و بعد كه وزير شد، پرونده اش به نهاد رياست جمهوري رفت و در دوران رياست كتابخانه ملي هم به عنوان مشاور رئيس جمهور، كارمند رياست جمهوري ماند تا آنكه خودش رئيس جمهور شد.مشاور سابق خاتمي ادامه داد: خاتمي اكنون به عنوان كارمند نهاد رياست جمهوري بازنشسته رسمي اين نهاد شد و در اول مهر، حكم بازنشستگي اش رسماً صادر شد و البته آن چند سالي هم كه در هامبورگ مشغول خدمت بود، مورد قبول واقع شده است.

حضور رئيس جمهور در تجمع طلاب
در محكوميت رفتار كشورهاي اروپايي
فارس: تجمع طلاب و روحانيون حوزه علميه قم در محكوميت رفتار كشورهاي اروپايي در زمينه استفاده ايران از انرژي هسته اي فردا با حضور رئيس جمهور برگزار مي شود.در اين همايش كه در آستانه ماه مبارك رمضان و همزمان با سفر رئيس جمهوري به شهر قم انجام مي شود، محمود احمدي نژاد و برخي از اساتيد حوزه علميه قم سخنراني خواهند كرد. احمدي نژاد امروز در سفر به قم علاوه بر حضور در اين تجمع، در جلسه مشترك اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماي اين شهر، شركت و سخنراني خواهد كرد.

استعفاي علي دارابي از عضويت در جمعيت ايثارگران
فارس:علي دارابي عضو شوراي مركزي و قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، از عضويت در اين حزب استعفا مي دهد.دارابي كه از موسسان جمعيت ايثارگران به شمار مي رود، در پي قبول دعوت عزت الله ضرغامي  رئيس سازمان صدا و سيما براي تصدي معاونت استانها و امور مجلس اين سازمان، از عضويت در اين حزب استعفا خواهد داد. حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در اين خصوص  گفت: قائم مقام جمعيت ايثارگران به دليل قبول مسئوليت در رسانه ملي و با هدف كمك به استقلال اين رسانه از احزاب، از مسئوليت در جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي استعفا داده است.

توكلي: حضور افراد وزارت اطلاعات
در وزارت كشور را مناسب نمي دانيم
فارس: رئيس مركز پژوهشهاي مجلس گفت: وزارت اطلاعات را چون «عصب» كشور مي دانيم و افراد آن مورد احترام ما هستند، اما حضور اين افراد را در وزارت كشور مناسب نمي دانيم. احمد توكلي نماينده مردم تهران در پاسخ به سئوالي مبني بر علت اعتراض برخي از نمايندگان نسبت به برخي انتصابات مخصوصاً وزارت كشور گفت: اين طبيعي است كه هر سياستمداري مي تواند نظراتي داشته باشد.
نماينده مردم تهران افزود: وزير كشور حق دارد هر كس را كه مصلحت مي بيند نصب كند، ولي بيشتر زماني نگراني درباره وزارت ايشان بود كه مبادا تمايل داشته باشد افرادي را كه قبلاً وزارت اطلاعات بودند به مسئوليت ها منصوب كند.
توكلي در پاسخ به سؤال ديگري درباره علت غيبت هاي طولاني خود در مجلس اظهار داشت: از اواخر بهمن ماه دچار ديسك كمر شده ام و وقتي كه حالم خوب شد، دنبال كارهاي انتخابات بودم.

انتقاد فراكسيون اقليت مجلس درباره روند
تحولات داخلي و خارجي كشور
فارس: هيات رئيسه  فراكسيون اقليت مجلس بعد از ظهر سه شنبه تشكيل جلسه داد و موضوعات مختلف كشور از جمله تحولات اخير در پرونده  هسته اي و نتايج حاصله از مذاكرات تيم هسته اي و هم چنين تغييرات اجرايي را بررسي كرد. در اين جلسه ضمن ابراز تاسف از عزل گسترده  مديران مياني برخي دستگاه هاي اجرايي و عدم تناسب آن با شعار دولت هفتاد ميليوني رئيس جمهوري، بر ضرورت توجه به توانمندي هاي مديران، فارغ از نوع گرايش سياسي و فكري آنان تأكيد شد.هيات رئيسه  فراكسيون ادامه شرايط كنوني در عزل مديران را نافي مصالح و منافع ملي كشور به خصوص در شرايط كنوني دانست و خواستار آن شد تا رئيس جمهور مانع حذف مديران كارآمد از دستگاه هاي اجرايي كشور شود.فراكسيون اقليت هم چنين موضوع نتايج به دست آمده از پرونده  هسته اي ايران را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار داد و با تأكيد بر توجه ويژه در رسيدگي پرونده، فارغ از گرايش هاي سياسي و توجه جدي به منافع ملي، تصريح كرد: آنچه تاكنون از پرونده  هسته اي ايران به دست آمده تناسبي با شعارها و وعده هاي داده شده ندارد و دستاوردهاي گذشته ايران در اين پرونده را نيز دستخوش ناكامي كرده است.

مختارپور معاون مطبوعاتي ارشاد شد
ايسنا: با حكمي ازسوي محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عليرضا مختارپور قهرودي به سمت معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني اين وزارتخانه منصوب شد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حكم خود اظهار اميدواري كرده است: معاون جديد با استفاده از ظرفيت هاي موجود در جامعه فرهنگي و مطبوعاتي كشور نسبت به ساماندهي و بهبود وضعيت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني با حفظ حقوق و تكاليف متقابل مردم و جامعه بزرگ مطبوعات و رسانه هاي كشور كوشش كند.

منتقدان منصف مي توانند مشاوران خوبي باشند
ايسنا: محمدباقر ذاكري با تاكيد بر ضرورت وجود فضاي نقد منصفانه در كشور گفت: حاكمان و دولت بايد روحيه  انتقادپذيري داشته باشند و البته انتقادكنندگان نيز بايد شجاعت و شهامت لازم را براي انتقاد دارا باشند. عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با اعتقاد به اين كه بيشترين فضاي نقد منصفانه را كساني كه مورد انتقاد قرار مي گيرند، ايجاد مي كنند، خاطرنشان كرد: بايد از سوي حاكمان كه داعيه دار عدالت و حركت در راه حضرت علي(ع) هستند فضاي نقد منصفانه در كشور ايجاد شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |