چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۱ - Sep 28, 2005
رئيس جمهور در دانشگاه تهران:
بايد با اتكا به خود،انحصار علم
و فناوري هاي جهاني را بشكنيم
003240.jpg
فارس: رئيس جمهوري با اشاره به سياست قدرت هاي جهاني براي انحصار علم و فنون به ويژه فناوري هسته اي گفت: همان گونه كه در ۵ مهرماه با همين ايمان حصر آبادان را شكستيم، امروز نيز بايد با اتكا به خودمان و جوانان خلاق و اساتيد شجاع، حصر علم و فناوري جهان را شكسته و عرصه هاي جديدي را فراروي ملت بگشاييم.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران كه روز گذشته در آيين آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور در تالار علامه اميني دانشگاه تهران سخن مي گفت با تأكيد بر اينكه فناوري صلح آميز هسته اي حق مسلم ايران است، اظهار داشت: بيش از ۶۰ سال است كه علوم و فناوري هسته اي در اختيار بشر است ولي قدرتمندان و زور مداران اجازه نشر آن را حتي در مسير صلح آميز به ديگر ملت ها نداده و در عوض براي تداوم سلطه خود، از اين فناوري، بمب اتم ساخته اند.
وي با بيان اين كه جوانان ايراني با مجاهدت و تلاش گسترده خود و با بهره گيري از اساتيد مجرب و خلاق، عليرغم ميل قدرتمندان به اين فناوري رسيده اند، افزود: قدرتمندان استفاده از آن را،حتي در مسير صلح آميز از ما مي گيرند و مي گويند چرا از نفت و گاز بهره نمي بريد و ما مي گوييم چرا خودتان استفاده نمي كنيد و آنها مي  گويند سوخت هسته اي را ما به شما مي دهيم و ما مي گويم با چه تضميني؟
رئيس جمهور تصريح كرد: اتكاء به قول قدرت هايي كه حتي از دارو نيز بهره برداري سياسي مي كنند و بسياري را از درمان و سلامت محروم مي كنند، چه تضميني دارد؟
احمدي نژاد با اشاره به اينكه منابع فسيلي جهان رو به پايان است، تصريح كرد: بايد امروز ديگر به فكر انرژي جانشين باشيم چرا كه در آينده براي به دست آوردن آن بايد عزت و استقلال خود را نيز قرباني كنيم و علاوه بر هزينه هاي اقتصادي بايد هزينه سياسي نيز بپردازيم.
رئيس جمهور تأكيد كرد: ما ناگزير به دستيابي به علوم و فنون جديد هستيم و نمي توانيم از آن درگذريم و بسياري از علوم با تحقيق و پژوهش خودمان به دست مي آيد، اما سلطه گران با نگاه انحصار طلبانه مسير پيشرفت ما را كند مي كنند.
احمدي نژاد در ادامه اظهارداشت: آن چه مي خواهيم شدني است آن گونه كه در فناوري هسته اي، توليد سلول هاي بنيادين و سد سازي به آن دست يافتيم.
احمدي نژاد گفت: بايد مراقب باشيم تا محيط دانشگاه كه محيط تعامل فكري، عقلانيت، مهرورزي و محبت است، قرباني هيجانات افراد و گروه هايي كه با عينك منفعت طلبي سياسي به آن نگاه مي كنند نشود و شئون علمي دانشگاه تحت شعاع دعواهاي كاذب سياسي قرار نگيرد.
احمدي نژاد رويكرد دو گانه قدرت ها را در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي نوعي ارتجاع و جاهليت مدرن دانست و گفت: در آپارتايد علمي مدرن، به نام صلح و پيشرفت ملت ها را طبقه بندي مي كنند.
پيش از سخنان رئيس جمهوري، محمد باقر لاريجاني رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران و موسوي بجنوردي از اساتيد دانشگاه تهران در سخناني ضمن تبريك آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور به بيان برخي از مشكلات و چالش هاي فرا روي دانشگاه ها و عرصه آموزش عالي پرداختند.
همچنين در اين آيين از ۱۸ تن از برگزيدگان و نفرات اول كنكور سراسري سال جاري تقدير شد كه هداياي خود را از دست رئيس جمهور دريافت كردند.

در بيانيه وزارت امور خارجه اعلام شد
پاسخ رسمي ايران به قطعنامه شوراي حكام آژانس هسته اي
دبير شوراي عالي امنيت ملي، آخرين وضعيت پرونده
هسته اي ايران را در جلسه غيرعلني مجلس تشريح كرد
ايسنا: وزارت امور خارجه كشورمان شامگاه دوشنبه درباره قطعنامه جمعي از اعضاي شوراي حكام عليه ايران بيانيه اي صادر كرد.
اين بيانيه با اشاره به اينكه ايران اقدامات داوطلبانه مهمي را براي حل و فصل نهايي مسايل هسته اي به عمل آورده است تأكيد مي كند: قطعنامه  اخير، اين مسير و دستاورد هاي ناشي از آنرا در معرض نابودي قرار داد.بر پايه اين بيانيه در طول سه سال ايران واقعيات بسياري را به اثبات رسانده است: با آژانس همكاري كامل به عمل آورده است، نسبت به شفاف سازي كليه موارد مبهم تلاش و اقدام نموده است، همه آن چه كه گاهي به عنوان قصور و گاهي به عنوان تخلف، به ايران نسبت داده مي شد، به تدريج مورد حل وفصل قرار گرفته و در نهايت در آخرين گزارش مديركل محترم در سپتامبر ۲۰۰۵ حل آنها مورد ابرام واقع گرديد، به نحوي كه مديركل اذعان نموده است كه ايران هيچگونه انحرافي از فعاليت هاي صلح آميز نداشته است.
اين بيانيه درخصوص همكاري هاي ايران و آژانس يادآور مي شود ايران، آژانس و اساسنامه آن را تنها مرجع داراي صلاحيت در خصوص ايجاد توازن و تعادل تكنولوژيك هسته اي مي داند و هرگونه دخالت غير مسئولانه و يك جانبه و غير حقوقي آژانس را خطر جدي براي مديريت آينده هسته اي بين المللي تلقي مي نمايد.
اين بيانيه مي افزايد: ايران رويكرد دوگانه و آپارتايد هسته اي را برهم زننده تعادل و ثبات نظام امنيت بين المللي دانسته، اين فرآيند را تهديدي جدي براي آينده بشريت مي داند.
در ادامه اين بيانيه آمده است، تفسير حداقلي از حقوق كشورهاي ندار و تفسير حداكثري از اختيارات كشورهاي دارا، صلح و امنيت و توسعه بين المللي از يك سو و موفقيت و ادامه حيات معاهده مزبور را از سوي ديگر با تهديد جدي مواجه مي سازد.
اين بيانيه خاطرنشان مي كند، ايران اصرار بيش از حد بانيان اين قطعنامه را براي تحميل شرايط غير حقوقي به ايران در جهت عرفي نمودن سلب حقوق تمامي اعضاي آژانس مي داند.اين بيانيه در پايان اصول راهبردي تعاملات هسته اي آينده را تبيين مي كند كه:
ايران اصل برخورداري از چرخه كامل سوخت هسته اي را بر اساس ان پي تي، از حقوق مسلم خود مي داند و از هرگونه تلاش براي رسيدن به موفقيت و تفاهم كامل در موضوع هسته اي صرفا در چارچوب ان پي تي ، اساسنامه آژانس و قرارداد پادمان استقبال مي نمايد.
ايران به همراه اعضايي كه از دادن راي مثبت به قطعنامه ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۵ امتناع نمودند، به دليل نص صريح ان پي تي و اساسنامه آژانس، ناديده گرفتن حقوق و حاكميت مسلم كشورها و درخواست هاي فراحقوقي را مورد پذيرش ندانسته و غيرقابل اجرا مي داند.
در صورت عدم اصلاح قطعنامه يا پافشاري بر اجراي آن، جمهوري اسلامي ايران ناچار به لغو تمامي امتيازات داوطلبانه و موقت اعطاء شده پيشين از جمله اجراي  بدون تصويب پروتكل الحاقي مي باشد.
اعلان مي نمايد كه تهديد به ارجاع موضوع به شوراي امنيت تغييري در مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران ايجاد ننموده و كمكي به حل و فصل موضوع نمي نمايد.
تمامي بررسي ها و گزارش هاي آژانس بر پايبندي ايران به معاهدات خلع سلاح به ويژه ان پي تي و نيز بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران دلالت دارد و لذا ضمن تأكيد مجدد بر اين مواضع، اتهام عدم پايبندي را صرفاً موضعي سياسي و فاقد پشتوانه حقوقي تلقي مي نمايد.
اصرار بعضي از كشور ها براي نظرات يكجانبه گرايانه و شكستن روح اجماع در تصميمات شوراي حكام را تهديد جدي براي موفقيت فعاليت هاي بين المللي در اين حوزه مي داند.
تعامل برابر را به عنوان استراتژي رفتار خود در حوزه اي هسته اي اعلام مي دارد و چارچوبه ديپلماتيك و مذاكراتي را به عنوان مبناي عمل موفقيت آميز به شمار مي آورد و آماده پذيرش هرگونه پيشنهاد سازنده و كار آمد مي باشد.مذاكرات با كشور هاي مختلف جهت تسهيل فعاليت هاي آژانس را مفيد و از آن استقبال مي كند و سه كشور اروپايي را دعوت مي كند تندروي در حل مساله اتمي را به تعامل و مذاكره جهت تفاهم بدل نمايند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي آخرين وضعيت
پرونده هسته اي را در مجلس تشريح كرد
003243.jpg
در حاشيه
* مهدي كوچك زاده، نماينده تهران نسبت به عدم ارايه گزارش عملكرد بودجه سال ۸۳ توسط كميسيون بودجه تذكر داد و گفت اين براي سومين بار است كه در اين دوره تذكر مي دهم و ديگر تذكر نخواهم داد و تنها مي خواهم در تاريخ ثبت شود تا ملت شريف ايران بدانند كه خيلي مطالب و موضوعات را ما تذكر مي دهيم و مي خواهيم و قانوني است اما معلوم نيست بنا به چه مصلحتي و يا براساس چه اهمال كاري عملي نمي شود.
حداد عادل در پاسخ به اين تذكر افزود: تذكرتان را وارد مي دانم و توصيه مي كنم اگر عملي نشد باز هم تذكر دهيد و بدانيد به احتمال قوي گرفتاري سبب انجام نشدن تذكرات قبلي بوده است هيچ مصلحتي در كار نيست و امر پنهاني وجود ندارد و از كميسيون بودجه مي خواهم به وظيفه خود عمل كند.
* حداد عادل در پاسخ به تذكر علي زادسر نماينده جيرفت مبني بر اينكه برخي از دست اندركاران مجلس منصوب به هيات رئيسه شأني براي نمايندگان مجلس قائل نيستند لذا ما به دليل عدم امكانات اوليه از سوي مسئولين تداركات مجلس شرمنده مراجعه كنندگان به مجلس هستيم افزود: مطمئن باشيد مجلس هم شأن نمايندگان و هم حرمت مراجعه كنندگان را رعايت مي كند چرا كه هدف ما صرفه جويي و حل مشكل است.
* رئيس مجلس شوراي اسلامي  در جلسه علني روز گذشته از عدم توجه نمايندگان نسبت به مذاكرات در جلسه علني مجلس به شدت انتقاد كرد.
غلامعلي حداد عادل هنگام بررسي لايحه فوريتي تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت خطاب به نمايندگان اظهار داشت: وقتي  بحث هاي مخالف و موافق مطرح است، نمايندگان به مذاكرات گوش نمي كنند و يا بين الاثنين با هم صحبت مي كنند يا به كارهاي اداري خود مي پردازند.
رئيس مجلس تصريح كرد: اگر كسي از جايگاه هيات رئيسه اين منظره را ببيند، واقعاً حيرت مي كند.حداد عادل اضافه كرد: نتيجه اين بي توجهي اين است كه در راي گيري شركت نمي كنيد.
گروه سياسي: علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ديروز براي ارائه گزارش از آخرين وضعيت پرونده هسته اي ايران و تحولات اخير و قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه ايران به نمايندگان در يك جلسه غيرعلني حاضر شد. به گزارش خبرنگار ما در ابتداي اين جلسه حميدرضا كاتوزيان نماينده تهران، حسين آفريده نماينده شيروان، قربانعلي نعمت زاده نماينده قائم شهر، قدرت الله عليخاني نماينده بوئين زهرا، علي عباسپور نماينده تهران، ابراهيم كارخانه اي نماينده همدان و حسن كامران نماينده اصفهان به نمايندگي از نمايندگان درخصوص پرونده هسته اي ايران اظهارنظر كردند. سپس لاريجاني به ارائه گزارش پرداخت.
اين جلسه ساعت ۳۰/۱۰ دقيقه شروع و تا پايان ساعت ۱۲ به طول انجاميد. هم چنين قرار بود تا رأ ي گيري درخصوص طرح يك فوريتي تعليق توقف غني سازي به عمل آيد كه به د ليل كمبود وقت رأي گيري به امروز موكول شد.
پس از اتمام جلسه غيرعلني لاريجاني درحالي كه در حلقه خبرنگاران داخلي و خارجي قرار گرفته بود در پاسخ به سئوالي مبني بر رأي مثبت هند به قطعنامه شوراي حكام گفت: البته هندوستان يك كشور دوست براي ما است و ما توقع نداشتيم اينگونه رفتار كند اين اقدام دولت هند طبعا بي تأثير در شرايط ما نيست و من معتقدم هميشه نبايد با يك حادثه دوستان را آزمود. ما از هند گله هم داريم و بايد در آينده بيشتر با آنها صحبت شود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا صدور قطعنامه شوراي حكام اولين شكست ديپلماتيك دولت آقاي احمدي نژاد محسوب نمي شود و باتوجه به اين كه تصميم به راه اندازي سايت F.C.U اصفهان در زمان دولت آقاي خاتمي گرفته شد افزود: اين تصميم مربوط به دولت آقاي احمدي نژاد نيست. نظر دولت هاي مختلف در اين زمينه تفاوت چنداني ندارد و چون اين مسئله مربوط به منفعت ملي جامعه است بالاتر از تصميمات دولت هاست.
كل ملت ايران دنبال اين است كه چرخه سوخت را داشته باشند بنابراين، اين ربطي به دولت ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: سخنگوي كاخ سفيد آمريكا در روز جلسه شوراي حكام اعلام كرد تمام تلاش ما اين است كه به اجماع بين المللي برسيم كه چنين چيزي محقق نشد و كشورهايي مثل روسيه، چين، مكزيك و برزيل مخالفت كردند. بنابراين مشخص است كه به اجماع نرسيديم، لاريجاني درخصوص برخورد سخنگوي وزارت امور خارجه با رسانه ها درخصوص انتشار خبر اخراج سفير انگليس در ايران گفت: اصلا چنين تصميمي درباره اخراج سفير انگليس گرفته نشده است. اما او درباره علت انتشار اين خبر اظهارنظر نكرد.
وي افزود: در حال حاضر سياست بر اين نيست كه تصميم فوري و عاجل بگيرند در حال مطالعه هستيم و قطعا در روابط ديپلماتيك ما تأثير دارد ولي به اين نحو كه در اذهان عمومي به وجود آمده نمي باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين كه باتوجه به اين كه قبلا اعلام شد در صورت تلاش براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل، ما تعليق هاي داوطلبانه هسته اي خود را از سر خواهيم گرفت چه زماني از سر گرفته مي شود گفت: اين بستگي به رفتار اروپايي ها دارد اين صحنه اي است كه اروپايي ها بايد شرايط را فراهم كنند اگر بخواهند با زبان زور با ايران صحبت كنند ما زبان زور را نمي دانيم و مذاكره با زبان زور را نمي فهميم. اگر اين طور شود قطعا در تمام تصميماتي كه داوطلبانه گرفتيم تجديدنظر خواهيم كرد.
لاريجاني با اشاره به قطعنامه شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: در بيانيه اي كه از سوي وزارت امور خارجه منتشر شد اعلام گرديد اگر مفاد اين قطعنامه بخواهد قابليت اجرايي پيدا كند و اصرار بر اجراي آنها وجود داشته باشد و روشن شود كه با زور، اقدامات فراقانوني را از ايران بخواهند ايران نيز تصميم مقتضي را خواهد گرفت اما در شرايط فعلي هنوز مشخص نيست و به رفتار اروپا بستگي دارد.
وي تأكيد كرد: رفتار جمهوري اسلامي ايران منوط به چارچوب مقررات بين المللي در آژانس و معاهده NPT است و اكنون تنها طرحي كه در دست بررسي است تعليق اجراي پروتكل الحاقي است كه بايد منتظر باشيم تا تصميم مجلس مشخص شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: به دلايل مختلف انرژي هسته اي به نفع ملت ايران است ما كشوري هستيم كه NPT را پذيرفته ايم .در وظايف آژانس تصريح شده كه آژانس بايد رسيدن اين كشورها به فناوري هسته اي را حمايت كند و اين نيز حق ملت ايران است. لاريجاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا پيام هايي براي ادامه مذاكره دريافت كرده ايد اظهار داشت: بحث هاي جالبي مطرح شده ولي اظهارات رسمي مطرح نشده است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه شما درباره دستاوردهاي مذاكرات مسئولان قبلي گفتيد كه مرواريد داده شد و آب نبات گرفتيم، حال دستاورد سفر به هند و ساير مذاكرات چه بوده است گفت:
ما چرا بايد از نظر ديپلماسي خود را محدود كنيم و چون با سه كشور اروپايي مذاكره مي كنيم نبايد با كشورهاي ديگر مذاكره نماييم و ما مي خواهيم اين امر را بشكنيم و بايد با ساير كشورها نيز مذاكره شود زيرا دليلي براي محصور كردن خودمان وجود ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سئوال كه تيم هسته اي جديد راه تنش زدايي را در پيش خواهد گرفت ويا هر راهي را، گفت: بناي ما اين است كه در يك دالان آرامي دنبال حقوق ملت باشيم ا ما نبايد به اين قيمت باشد كه از حقوق ملت صرف نظر كنيم و بنا داريم كه چرخه سوخت هسته اي را داشته باشيم.
لاريجاني تصريح كرد: ما همه تلاش هاي ديپلماتيك را براي اين كه در يك فضاي آرامي اين حقوق ملي كسب شود انجام خواهيم داد. ما درمورد داشتن چرخه سوخت هسته اي ايران حتما ايستادگي مي كنيم ما براي رفتن به شوراي امنيت استقبال نمي كنيم ولي اگر بخواهند اين كار را بكنند بايد بدانند ملت ايران تا آخرين حد ايستاده است.
وي درخصوص ارتباط با اسرائيل گفت: ما درباره ارتباط با كشور اسرائيل كه حق ملت فلسطين را از بين مي برد مخالف هستيم و به كشورهايي كه اين كار را كرده اند تذكر داده ايم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به پيشنهاد احمدي نژاد مبني بر اين كه ديگران مي خواهند اعتماد بيشتري بكنند مي توانند مشاركت داشته باشند افزود: فكر مي كنم پيشنهادي كه آقاي رئيس جمهور مطرح كردند مسيري است كه ايران طي خواهد كرد.
وي تأكيد كرد: ما مي خواهيم در مسير آرامي كار خود را ادامه دهيم اگر كسي بخواهد با زورگويي رفتاري را به ايران تحميل كند ايران مجبور است در روابط و رفتار خود تجديدنظر كند.
لاريجاني هم چنين در پاسخ به اين سئوال كه سخنگوي تيم مذاكرات هسته اي كيست گفت: آقاي وعيدي اين مسئوليت را برعهده دارد.
مجلس شوراي اسلامي روز گذشته علاوه بر استماع گزارش علي لاريجاني دبير شورايعالي امنيت ملي دو مصوبه نيز داشت. براساس يك مصوبه نمايندگان مجلس مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي را از پرداخت تعرفه هاي آب، برق و گاز معاف كردند. مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي لايحه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت ماده ۴۷ اين لايحه را تصويب كرد. مجلس روز گذشته همچنين با رأي نمايندگان به حذف ماده ۵ لايحه الحاقي موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، گامي به عقب در جهت كوچك سازي دولت برداشت.

مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد:
حضور همزمان اعضاي شوراي شهر
در دولت غيرقانوني است
مهر: در پي عضويت چند تن از اعضاي شوراي شهر تهران در دولت احمدي نژاد، مركز پژوهش هاي مجلس، حضور همزمان اعضاي شوراي شهر در دولت را غير قانوني دانست.
يك نماينده تهران در مجلس هفتم كه نمي خواست نامش فاش شود، با بيان اين مطلب گفت: مركز پژوهش هاي مجلس پس از بررسي اين موضوع حضور همزمان عضو شوراي شهر را در سمت مشاورت، معاونت، وزارت و مسئوليت اجرايي خلاف قانون عنوان كرده است.
بنا به گفته اين نماينده مجلس، گزارش مركز پژوهش ها در اين باره در مراحل نهايي است و در صورت تقديم طرح استفساريه آن در مجلس از سوي نمايندگان، اين گزارش منتشر خواهد شد.
گفتني است هنوز درخواست استفساريه از سوي نمايندگان مجلس در اين باره تقديم مجلس نشده است اما شواهد نشان مي دهد نمايندگان مجلس از جمله نمايندگان تهران با حضور همزمان اعضاي شوراي شهر در دولت مخالفند.

بزرگترين رزمايش نيروي مقاومت بسيج كشور آغاز شد
مهر: بزرگترين رزمايش نيروي مقاومت بسيج كشور با عنوان رزمايش بزرگ ذوالفقار در منطقه مقاومت بسيج خوزستان با حضور فرماندهان عالي رتبه سپاه و بسيج از ديروز آغاز شد و تا يازدهم مهرماه ادامه خواهد يافت. فرمانده سپاه منطقه خوزستان كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت اظهار داشت : سي هزار بسيجي در قالب ۷۰گردان عاشورا و الزهرا و ۵۰۰ گروه رزمي، عصرديروز به مناطق برگزاري رزمايش اعزام شدند.
سردار كلولي دزفولي با اشاره به اينكه در اين رزمايش همچنين يگانهاي بالگرد و هواپيمايي سپاه پاسداران مشاركت خواهند داشت افزود: برگزاري اين رزمايش تايازدهم مهردر سراسر استان خوزستان ادامه مي يابد. وي ارتقاي قابليتهاي دفاعي و امنيتي در بدنه بسيج براي مقابله باانواع تهاجمات، ايجاد باز دارندگي دردشمن بانمايش قدرت و اقتدار بسيج، تمرين جنگ نامتقارن ، ارتقاء سطح آمادگي بسيج در زمان حوادث پيش بيني نشده و زنده نگه داشتن ياد و خاطره حماسه سازان ۸ سال دفاع مقدس را از اهداف برگزاري اين رزمايش عنوان كرد .

حداد عادل فردا به لبنان مي رود
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران فردا به لبنان سفر مي كند.
غلامعلي حداد عادل در اين سفر سه روزه كه در پاسخ سفر نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان لبنان به ايران صورت مي گيرد، با رئيس مجلس ملي، رئيس جمهور و نخست وزير لبنان و همچنين سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان ديدار خواهد كرد.رئيس مجلس همچنين در اين سفر از مناطق آزاد شده جنوب لبنان ديدار خواهد كرد.

دستور هاشمي شاهرودي براي نظارت ويژه
بر عملكرد مديران قضايي
فارس: سيد محمود هاشمي شاهرودي دريك بخشنامه كه خطاب به معاونان، روساي سازمانهاي تابعه، روساي دادگستري و دادستان هاي سراسر كشور صادر شده است با اشاره به تشكيل واحدهاي پيگيري زير نظر رئيس حوزه رياست اين قوه بر ضرورت اطلاع از اجراي دقيق دستورات صادره از سوي رئيس قوه قضائيه و اعمال نظارت موثر و ارزيابي عملكرد مديران قضايي تاكيد كرد.

وزير علوم:
برخي موارد در دانشگاه ها با هويت اسلامي
انقلاب سازگاري ندارد
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم گراميداشت هفته  دفاع مقدس كه ديروز از سوي بسيج كاركنان دانشگاه تربيت معلم برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه  مهر، مهرورزي است كه خوشبختانه رئيس جمهور محترم نيز آن را از برنامه هاي اصلي خود قرار داده اند. بسيجيان نيز در دوران دفاع مقدس و پس از آن عملا مهرورزي به اسلام و امام(ره) را نشان داده اند.
زاهدي گفت: دشمن از هر طريق ممكن مي خواهد كه هويت اسلامي ما را از ما بگيرد.اكنون چه در جامعه و چه در دانشگاه ها برخي مواردي مشاهده مي شود كه با هويت اسلامي انقلاب ما سازگاري ندارد، در اين راستا يكي از وظايف بزرگ بسيجيان ما اين است كه با مهرورزي تمام و سعه  صدر بالا بتوانند در بحث فرهنگي قدم جلو بگذارند و به مسؤولان نظام كمك كنند تا در ارتقاي فرهنگ غني اسلامي جامعه نقش داشته باشند و به هجمه هاي ناجوانمردانه  دشمن به مسائل فرهنگي پاسخ دندان شكني بدهند.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
آژانس نمي تواند براي ايران مقررات ويژه تعيين كند
مهر: حميدرضا آصفي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به اين سئوال كه آيا بر اساس بيانيه وزارت خارجه در صورت اعمال فشار بر ايران غني سازي نيز آغاز مي شود، اظهار داشت: بله تعليق غني سازي هم داوطلبانه بوده لذا تعليق آن را نيز لغو مي كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از تحرك ونزوئلا و اصرار بر راي گيري در شوراي حكام و همچنين مخالفت با قطعنامه تشكر كرد و خاطرنشان كرد: اين اقدام بسيار شايسته و به جا بود.
وي افزود: جا دارد از ۱۲ كشور ديگر هم كه رويكرد متفاوتي با گذشته اتخاذ كردند تشكر كنم و در خصوص ۲۲ كشور ديگر هم يك يادداشت اعتراض آميز در دست تهيه داريم كه در آن مباني حقوقي خود و ضعف هاي حقوقي آنها را يادآور مي شويم و به آنها ارسال مي كنيم.
آصفي تاكيد كرد: آژانس نمي تواند براي جمهوري اسلامي ايران قواعد و مقررات ويژه تعيين كند چون اين موضوع منجر به آنارشيسم بين المللي مي شود. ما با اين وضع به شدت برخورد مي كنيم.
سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: نبايد پادمان و پروتكل را با اقدامات اعتمادساز مخلوط كرد.ما علاوه بر پايبندي بر پروتكل و پادمان يك مقدار اقدامات اعتماد ساز و داوطلبانه انجام داديم. در حاليكه اينها در حيطه اختيارات و وظايف آژانس نيست.
وي با بيان اينكه تنها وظيفه آژانس مچ گيري نيست افزود: بخش مهم وظيفه آژانس ارائه تسهيلات و توجه به حقوق كشورها ست معدودي از كشورهاي غربي بويژه آمريكا NPT را به نفع خود تعبير مي كنند و آن بخش كه مربوط به كشورهاي عضو مي شود را فراموش كرده اند و ما اين را نمي پذيريم.
وي در خصوص بحث ارجاع پرونده به شوراي امنيت گفت: ما هيچ دليل حقوقي و قانوني براي اينكه پرونده به شوراي امنيت برود نمي بينيم.
حالا اگر غربي ها مي خواهند پرونده را به شوراي امنيت بفرستند بسم الله بفرستند، ببينيم چه كسي ضرر مي كند.
آصفي در پاسخ به اين سئوال كه آيا مصوبه مجلس در تعليق اجراي پروتكل اجرا خواهد شد گفت: مجلس هر تصميمي بگيرد به آن احترام مي گذاريم و تسليميم.
آصفي در پاسخ به اين سئوال كه آيا موضوع خروج از ان پي تي در دستور كار ايران قرار دارد گفت: خروج از NPT بستگي به تصميمات آژانس و كشورهاي ديگر دارد. اگر آژانس و اروپا رفتار تندي داشته باشند ما را به سمتي هل خواهند داد كه جز اينكه اقدامات متناسب با آنها را انجام دهيم چاره اي نخواهيم داشت.
وي تاكيد كرد: كشورهاي غربي مراقب باشند ايجاد بحران نكنند چون ايجاد بحران هميشه آسان است اما شايد نتوانند كنترلش كنند. ما اين هشدار را به اروپا و غرب داده ايم.
آصفي در خصوص تصميمات ايران در قبال كشورهايي كه عليه ايران در شوراي حكام موضع گرفتند بويژه هند گفت: قطعا سياست هايمان را با كشورهاي ديگر بر مبناي نوع روابط آنها تنظيم خواهيم كرد. از هنديها تعجب مي كنيم امروز قرار است معاون وزير خارجه هند با سفير ايران در دهلي گفت وگو كند.
وي افزود: كار هنديها بسيار عجيب و غريب بود ما از آنان ناراضي هستيم و متناسب با آن عمل خواهيم كرد.
خبرنگاري پرسيد براي اجراي بيانيه وزارت خارجه چقدر به اروپا فرصت داده ايد. آصفي گفت: وقت نداده ايم.اروپايي ها ببينند چگونه مي توانند اشتباه گذشته را جبران كنند.

مراسم توديع فرمانده سابق نيروي زميني ارتش برگزار شد
گروه سياسي: روز گذشته فرمانده كل ارتش در مراسم توديع و معارفه فرماندهان نيروي زميني از امير سرتيپ دكتر محمدي فر و وضعيت مطلوب نيروي زميني در مدت تصدي فرماندهي اين نيرو تقدير كرد و گفت : امير محمدي فر از ابتداي خدمت در ارتش و در سال هاي دفاع و دوران سازندگي فرماندهي مؤمن، جدي و مصمم به انجام مأموريت ها به نحو مطلوب بود و علم و عمل را توأما در تمام مراحل حذفي مورد توجه قرار داده است.
به گزارش روابط عمومي نيروي زميني ارتش امير سرلشكر صالحي افزود: اميرمحمدي فر ذخيره الهي براي نيروهاي مسلح و ارتش است و با توجه به تجارب ارزشمند دوران خدمت با تصويب فرماندهي معظم كل قوا در گروه مشاوران نظامي فرماندهي كل قوا انجام وظيفه خواهند كرد.
فرمانده كل ارتش همچنين ضمن تقدير از امير سرتيپ كه در زمان تصدي مسئوليت معاون هماهنگ كننده نيروي زميني با قرائت حكم مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا مبني بر انتصاب امير سرتيپ دكتر دادرس به فرماندهي نيروي زميني ارتش همچنين امير سرتيپ سيد ناصر حسيني را به عنوان جانشين فرمانده نيروي زميني معرفي كرد و فرماندهان و مديران نيروي زميني را به استقامت و پايداري در پيشبرد اهداف عاليه جمهوري اسلامي، همچون سال هاي قبل فراخواند.
گفتني است در اين مراسم امير سرتيپ محمدي فر نيز طي سخناني امنيت پايدار و توفيق در اقتصاد و سياست داخلي و خارجي كشور را در گرو آمادگي دفاعي نيروهاي مسلح و ارتش جمهوري اسلامي قلمداد كرد و خاطرنشان كرد با انتصابات جديد فرماندهي معظم كل قوا سربلندي پرانرژي و آمادگي روزافزون ارتش جمهوري اسلامي را شاهد خواهيم بود . وي در خاتمه عامل موفقيت نيروي زميني و رضايت فرماندهي معظم كل قوا را تلاش شبانه روزي آحاد افسران، درجه داران، سربازان و روحانيون مخلص دانست.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |