چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۱ - Sep 28, 2005
روش جديد درمان فشارخون
از همسر خود حمايت كنيد
داشتن يك حمايت احساسي از سوي كسي كه او را دوست داريم به ما كمك مي كند تا با استرس ها به طرز درستي كنار بياييم
003162.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ياشار ابوترابي: مسلما شما هم تصديق مي كنيد كه بازگشت به منزل پس از يك روز خسته كننده كاري و پر از استرس هاي فراوان شغلي اگر با محبت و حمايت رواني همسر همراه باشد، چقدر لذت بخش خواهد بود و خستگي را از تن به در خواهد كرد. حتما شما هم اين باور را قبول داريد كه يك لبخند ساده و محبت آميز همسر بسياري از استرس هاي رواني را از بين مي برد. اما...
پيشدستي محبت بر دارو
محققان به تازگي دريافته اند كه حمايت رواني همسر و محبت و صميميت بين زوجين باعث درمان يكي از خطرناك ترين بيماري هاي بدن انسان يعني فشارخون بالا مي شود. اثبات اين مطلب اين روزها يكي از داغ ترين موضوعات تحقيقات دانشمندان است. مثلا محققان انگليسي در مؤسسه قلب بريتانيا مشغول تحقيق بر روي آنزيم استرس و ارتباط آن با بيماري قلبي هستند. همچنين در گوشه ديگري از دنيا دانشمندان در حال بررسي نقش آنزيم 11HSD1 هستند كه يك آنزيم سلول چربي و تنظيم كننده ميزان هورمون استرس بدن يعني كورتيزول است. دكتر گريفيت، سخنگوي مؤسسه قلب بريتانيا در اين باره مي گويد: داشتن يك حمايت احساسي از سوي كسي كه او را دوست داريم به ما كمك مي كند تا با استرس ها به طرز درستي كنار بياييم. ما در پي اثبات وجود و يافتن چگونگي اين پديده هستيم.
اما در اين بين دانشمندان كانادايي پيشدستي كرده و اثرات مستقيم تعادل رواني و حمايت هاي معنوي همسر را بر روي بيماري فشار خون بالا ثابت كردند. دانشمندان دانشگاه تورنتو در يك تحقيق جالب بر روي 216 زن و مرد، به مدت يك سال، دريافتند كساني كه داراي شغل هاي پراسترس هستند ولي روابط صميمي با همسرشان دارند، دچار فشارخون بالا نمي شوند.
همبستگي زناشويي
محققان كانادايي در اين تحقيقشان با بررسي ميزان روابط صميمي زوجين به نتايج فوق دست يافتند، به اين ترتيب كه ابتدا تمام اين 216 نفر را كه 40 تا 65 سال سن داشتند، از نظر ميزان فشار خون و استرس هاي شغلي و ميزان صميميت آن ها با همسرشان مورد بررسي قرار دادند. اين محققين براي ميزان صميميت با همسر عبارت زيباي همبستگي زناشويي را به كار مي برند. دكتر شلدون، استاد دانشگاه تورنتو و مسؤول اين تحقيق، در اين باره مي گويد: ميزان حمايتي كه انسان در منزل دريافت مي كند، دقيق ترين تعريف عبارت همبستگي زناشويي است. پس از يك سال دوباره ميزان فشارخون و استرس هاي شغلي و همبستگي زناشويي اين 216 نفر مورد ارزيابي قرار گرفت. نتيجه اين كه فشار خون همه افراد داراي مشاغل طاقت فرسا كه در منزل از حمايت رواني همسرشان برخوردار بودند، پس از يك سال، مختصري كاهش يافت. اين كاهش در حالي بود كه هم سن و سالان اين افراد حتي با مشاغل بسيار كم استرس تر و راحت تر معمولا مختصري دچار افزايش فشار خون مي شوند، ولي با حمايت همسر اين قضيه كاملا برعكس مي شود. دكتر شلدون در اين باره مي گويد: سختي كار تأثير مهمي روي ميزان فشار خون دارد و كساني كه داراي مشاغل سختي هستند و از روابط زناشويي ضعيفي برخوردارند حتما بايد براي كنترل فشار خون خود به پزشك مراجعه كنند.
منبع: بي بي سي

واكسن هندي ايدز
رئيس جمهور هند گفت واكسن ايدز توليد هند تا چهار سال آينده وارد بازار خواهد شد. اي.پي.جي. عبدالكلام در گردهمايي دو روزه مقابله با ايدز در شيلونگ، مركز ايالت مگاليا در شمال شرقي هند، گفت واكسن ايدز در مرحله آزمايش است و او اميدوار است اين واكسن تا چهار سال ديگر به بازار بيايد. عبدالكلام در مورد واكسن توضيح بيش تري نداد. يك مقام انجمن ملي كنترل ايدز هند گفت كه مرحله نخست آزمايش اين واكسن اوايل سپتامبر در مؤسسه ملي تحقيقات ايدز در شهر پونا در ايالت ماهاراشترا در غرب هند آغاز شده است. مؤسسات زيست پزشكي و نيز صنعت داروسازي هند بسيار پيشرفته هستند و هند داروهاي مهار ايدز را با هزينه نازل توليد و به سراسر جهان صادر مي كند. در هند حدود۱‎/۵ ميليون نفر ايدز دارند. بعد از آفريقاي جنوبي اين بيش ترين آمار ايدز در جهان است.
منبع: ايرنا

روغن موتور ، زمينه ساز روماتيسم
003159.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ياشار ابوترابي: كساني كه با روغن موتور سر و كار دارند ، بيشتر دچار بيماري روماتيسم مفصلي مي شوند. بر اساس تحقيقي كه طي 7سال در كشور سوئد بر روي بيش از سه هزار فرد سالم و بيمار مبتلا به روماتيسم مفصلي انجام شده است ، تماس شغلي با روغن هاي صنعتي ، خصوصا روغن موتور ، 30 درصد احتمال ابتلا به بيماري روماتيسم مفصلي را افزايش مي دهد.
روماتيسم مفصلي بيماري روماتولوژيكي است كه در اثر التهاب قسمت هاي مختلف بدن خصوصا مفاصل كوچك و بزرگ ايجاد مي شود. با وجودي كه علت دقيق بيماري آرتريت روماتوئيد ناشناخته است ولي تاكنون عوامل ژنتيكي به عنوان مهم ترين علت زمينه ساز بروز اين بيماري در نظر گرفته مي شدند. اين در حالي است كه در تحقيق دانشمندان سوئدي ، براي اولين بار روغن موتور نيز به عنوان يكي از علل زمينه ساز اين بيماري مطرح شده است. البته در نتايج تحقيقات دكتر سوردراپ و همكارانش در بيمارستان كاروليسناي استكهلم ، يك حقيقت جالب وجود دارد: بيماراني كه با روغن موتور سر و كار داشته و دچار روماتيسم مفصلي شده اند ، سابقه فاميلي و ژنتيكي اين بيماري را نداشته اند. اين حقيقت به آن مفهوم است كه در روغن موتور ماده اي هست كه مستقل از استعداد ژنتيكي فرد باعث بيماري روماتيسم مفصلي وي مي شود. در مقاله اي كه نتايج اين تحقيقات را منعكس مي كند و در نشريه پزشكي Arthritis Research & Therapy منتشر شده است نام اين ماده ذكر نشده است ، ولي مسلما يافتن اين ماده ، افق هاي جديدي را در حل مشكلات بيماران مبتلا به روماتيسم مفصلي باز خواهد كرد.
منبع: رويترز

علل مرگ در ICU
مبتلايان به نارسايي حاد تنفسي و ضايعات مغزي، پرخطرترين بيماران بستري در ICUها را تشكيل مي دهند. براساس آمارهاي موجود، بخش هاي مراقبت ويژه (ICU) برحسب كيفيت خدمات درماني، بين 20 تا 50 درصد مرگ و مير دارند.
رئيس انجمن بيهوشي ايران در آستانه برپايي چهارمين كنگره بين المللي مراقبت هاي ويژه پزشكي (6 تا 8 مهرماه 84) از بيماران مبتلا به نارسايي حاد تنفسي و ضايعات مغزي به عنوان پرخطرترين بيماران بستري در ICUها نام برد.
دكتر محمدمهدي قيامت فوق تخصص بيهوشي و مراقبت هاي ويژه پزشكي با اعلام اين مطلب افزود: بيماران پرخطر و بيماراني كه بيماري آنان نياز به درمان هاي گسترده و پيچيده دارد، در ICUها بستري مي شوند.
وي تصريح كرد: بيماران اورژانسي شامل بيماران قلبي، ريوي، بيماران مبتلا به ضايعات مغزي و همچنين بيماراني كه بر اثر عوامل گوناگون دچار نارسايي حاد تنفسي مي شوند، جزو گروه هاي پرخطري هستند كه تنها به كمك تيم پزشكي كه در رأس آن متخصص بيهوشي قرار دارد، مي توان جان اين بيماران را نجات داد.
دكتر قيامت با تأكيد بر اين كه تشخيص زودرس بيماري ها جزو لاينفك رشته بيهوشي است، گفت: وضعيت بيمار قبل، به هنگام و پس از عمل توسط متخصص بيهوشي ارزيابي شده و در صورت تشخيص و اقدام به موقع پزشك متخصص بيهوشي، از آمار مرگ هايي مانند مرگ مغزي كاسته خواهد شد.
وي عفونت و پارگي ريه را از جمله عوارض استفاده از دستگاه تنفس مصنوعي برشمرد كه براي كمك به بيماران دچار نارسايي حاد تنفسي در ICUها به كار گرفته مي شود و به كمك پزشك متخصص بيهوشي مي توان از چنين رخدادهاي منفي جلوگيري كرد. به گفته رئيس انجمن آنستزيولوژي و مراقبت هاي ويژه ايران، براساس آمارهاي موجود، بخش هاي مراقبت هاي ويژه(ICU)ها بر حسب كيفيت خدمات رساني بين 20 تا 50 درصد مرگ و مير دارند كه با افزايش كيفيت ICUها از جمله به كارگيري متخصص بيهوشي مقيم در ICUها و بالا بردن ساير استانداردهاي اين بخش از قبيل افزايش تعداد تخت و تجهيزات، مي توان آمار مرگ و مير را به ميزان چشمگيري كاهش داد. وي اضافه كرد: جديدترين محورها و موضوعات در زمينه نارسايي حاد تنفسي، تروماها (ضربات)، مراقبت هاي ويژه در حوادث غيرمترقبه، استانداردهاي بخش ICU، پايان زندگي در ICU، اورژانس هاي تنفسي، كنترل عفونت در ICU و... در چهارمين كنگره بين المللي مراقبت هاي ويژه پزشكي ارائه مي شود.

صداي صفحه كليد براي تايپ
003165.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: محققان دانشگاه كاليفرنيا مي گويند با گوش دادن به صداي كليدهاي صفحه كليد هنگام تايپ مي توانند توسط يك ميكروفن معمولي اطلاعات تايپ شده را تا 96 درصد بازسازي كنند. دگ تيگار يكي از محققان مي گويد: در اين روش هيچ نيازي به اطلاعات در مورد تايپيست، صفحه كليد، اتاق يا متن تايپ شده نيست. حتي ميكروفن را مي توان خارج از اتاق تايپيست نصب كرد. اين روش به صداي ضربات آهسته اي كه به كليدها وارد مي شود ارتباط دارد. هر كليدي صداي متفاوتي ايجاد مي كند. صداي كليدهاي كناري صفحه كليد با صداي كليد هايي كه در مركز قرار دارند بسيار متفاوت است. دقيقا مانند يك طبل، صدايي كه توسط ضربه به قسمت كناري توليد مي شود با صداي توليد شده از قسمت مركز متفاوت است. البته در مورد كليدهاي مجاور، تفاوت صداهاي شنيده شنيده به اندازه اي نيست كه بتوان دقيقا كليد را حدس زد. و اين جاست كه از يك نرم افزار استفاده مي كنيم. با استفاده از نوع صداي توليد شده چندين حرف انتخاب مي شوند و كلمات احتمالي حدس زده مي شوند. بعد از بررسي املاي لغت مي توان آن را حدس زد.
هنوز مشخص نيست اين سيستم كجا كاربرد دارد. شايد براي پيدا كردن رمز عبور بتوان از آن استفاده كرد.
منبع: nature.com

آيا كتاب مجاني خواهد شد؟
گروه دانش و فناوري ـ مريم جعفراقدمي: دوربين تلفن هاي همراه يك پيشرفت بزرگ را پيش  رو دارند. قرار است نرم  افزاري كه توسط موسسه NAIST و شركت NEC ژاپن طراحي شده است، بر روي تلفن هاي همراه نصب شود تا امكان اسكن كردن هر عكس و متني را براي آن فراهم كند. با استفاده از اين تكنولوژي كاربر توانايي اسكن كردن يك متن يا يك سند و تبديل آن به متن را پيدا مي كند و مي تواند يك كپي آسان از هر صفحه روزنامه يا كتاب كه بخواهد تهيه كند. اين خبر، كتابفروشي ها و روزنامه  فروشي ها را عصباني كرده است، چرا كه مشتريان از صفحات روزنامه عكس مي گيرند و در مسير رفتن به كار روزانه مقالاتي را كه مي خواهند مطالعه مي كنند. البته اين كار تنها با استفاده از نرم افزار OCR كه قابليت تبديل عكس اسكن شده به متن را دارد امكان پذير است. OCR يك نرم افزار قديمي است و كار جديد اين شركت توسعه توانايي و دقت دوربين تلفن همراه است تا اسكن دقيقي از متن را تهيه كند. با استفاده از اين نرم افزار و يك دوربين يك مگاپيكسل كه در فاصله حداقل 20 سانتي متري صفحه تنظيم شده باشد، اسكن كردن يك صفحه در ابعادA4 ، تا فقط 3 تا 5 ثانيه طول مي كشد.
دقت و سرعت عمل اين تكنولوژي باعث نگراني  هايي درباره كپي رايت شده است. چرا كه صاحبان اين تلفن هاي همراه مي توانند از كتابي بدون آن كه آن را بخرند در مدت كوتاهي يك نسخه كپي تهيه كنند. با توجه به اين نگراني ها NEC اعلام كرده است نرم افزار آن ها هنگام استفاده، بوق هاي كوتاه هشدار دهنده اي مي زند تا مشكلاتي از قبيل كپي كتاب و روزنامه و ديگر اسناد پيش نيايد. اما استفاده از اين نرم  افزار براي كارهاي شخصي بسيار مناسب و كارا خواهد بود. NAIST و NEC اعلام كرده اند تا سه سال ديگر اين تكنولوژي را روانه بازار نخواهند كرد.
منبع: نيوساينتيست

ستارگان آبي جوان
ستاره شناسان با استفاده از تلسكوپ فضايي  هابل، هويت سرچشمه نور آبي رنگي كه يك سياهچاله پرجرم و بزرگ را در كهكشان همسايه ما يعني كهكشان  اندرومدا احاطه كرده بود مشخص كردند. اين عكس، ده سال اخترشناسان را متحير كرده بود. كشفيات جديد داستان را جالب تر مي كند. نور آبي اطراف سياهچاله از يك صفحه داغ متشكل از ستارگان آبي و جوان مي آيد. اين ستارگان مانند سيارات كه به دور خورشيد مي چرخند به دور سياهچاله در گردش هستند. ستاره شناسان از اين كه چگونه اين ستارگان به دور يك سياهچاله پرجرم شكل گرفته اند شگفت زده هستند. نيروهاي سياهچاله مواد را به ذرات سازنده آن ها تجزيه مي كند. اما سؤال اين جاست با وجود اين كه اين سياهچاله پرجرم در آن جا قرار دارد چگونه گاز و غبار در آن جا باقي مانده اند و ستارگان را تشكيل داده اند؟ اخترشناسان شواهدي بر وجود يك پوسته به دور سياهچاله يافته اند كه به آن ها كمك مي كند دليل آن را پيدا كنند. اين شواهد تئوري هاي موجود در مورد ماده تاريك را در هسته كهكشان  اندرومدا رد مي كند. تاد لاور از رصدخانه ملي تاكسون در آريزونا در اين باره مي گويد: نگاه كردن به اين جرم مانند نگاه كردن به شعبده بازي است كه از كلاه خود يك خرگوش بيرون مي آورد. در اين مورد ما مي دانيم كه چه اتفاقي مي افتد، اما دليل آن را نمي دانيم.
منبع: پارس اسكاي

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |