شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۳ - Oct 1, 2005
هشدار سازمان بهداشت جهاني
درباره شيوع آنفلوآنزاي مرغي
۱۹ مورد مشكوك به آنفلوآنزاي مرغي در مازندران شناسايي شد
گروه اجتماعي: تغيير شكل  ويروس  آنفلوآنزاي  مرغي ، اين  بيماري  خطرناك  را قابل  انتقال  به انسان  خواهد كرد و همين  امر موجب  نگراني  جدي  از احتمال  شيوع  جهاني  آن شده  است .
به  گزارش  روز جمعه  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي ، مسئول  جديد هماهنگي  برنامه هاي  مقابله  با آنفلوآنزاي  مرغي  در سازمان  بهداشت  جهاني  احتمال  شيوع  اين بيماري  را در سطح  جهاني  پيش  بيني  كرده  است .
به  گفته  دكتر ناباررو چنين  پيشامدي  ممكن  است  حتي  به  مرگ  ۱۵۰ ميليون نفر بينجامد.
به  گفته  اين  مسئول ، شيوع  جهاني  آنفلوآنزاي  مرغي  ممكن  است  هر لحظه  آغازشود و دليل  آن هم  تغيير شكل  ويروس  اين  بيماري  به  صورت  قابل  انتقال  سريع در انسان  خواهد بود.
دكتر ناباررو گفت  تعداد مرگ  و مير احتمالي  ناشي  از اين  بيماري  بستگي  به آمادگي  و نحوه  برخورد كشورها با آن خواهد داشت .
وي  گفت  در حال  حاضر موارد آنفلوآنزاي  مرغي  در ميان  پرنده هاي  مهاجري  كه از قاره اي  به  قاره  ديگر مي روند، ديده  شده  و اگر اين  پرنده ها بيماري  را به آفريقا يا خاورميانه ، كه  آمادگي  مقابله  با آن كم  است ، ببرند تلفات  زيادي به  بار خواهد آمد.تا به  حال  ۶۰ نفر، يعني  نيمي از مبتلايان  به  اين  بيماري ، در كشورهاي آسيايي  جان  خود را از دست  داده اند.در تلاش  براي  پيشگيري  از گسترش  بيماري  تا كنون  ميليون ها قطعه  پرنده مبتلا نابود شده  است .

به مناسبت روز جهاني سالمند
جاي خالي احترام دولتي به سالمندان
003417.jpg
گروه اجتماعي: امروز روز جهاني جوانان پرشور ديروزي است كه حالا بر اثر كهولت سن در خانه نشسته اند و خاطرات سال هاي قبل را مرور مي كنند. امروز روز جهاني سالمند است.
به مناسبت روز جهاني سالمند كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد از دولتمردان جهان خواست جوامعي براي همه سن ها به وجود آورند و با ايجاد تحول در برخوردها، سياست ها و عملكرد در قرن بيست ويكم از توان بالقوه عظيم سالمندان بهره ببرند.
در پيامي كه به اين مناسبت صادر شده آمده است: زنان به وضوح اكثريت افراد سالمند را در جهان تشكيل مي دهند. موضوع روز بين المللي افراد سالمند امسال «سالمند در هزاره جديد: تمركز بر فقر، زنان سالمند و توسعه» است كه بر نياز به شناخت اثرات گوناگون سالمندي بر زنان و مردان تأكيد دارد تا از برابري كامل بين آنها و ادغام هر دو منظر جنسيت و سن در قانونگذاري، سياست ها، برنامه ها و تلاش ها در فقرزدايي يقين حاصل شود.
كوفي عنان در بخش ديگر پيام خود به مناسبت اين روز گفته است: «در اجلاس سران ماه گذشته، رهبران جهان عزم خود را براي به رسميت شناختن اهداف توسعه و دستاوردهايي كه در كنفرانس ها و اجلاس هاي بزرگ سازمان ملل به دست آمده شامل اهداف توسعه هزاره مورد تأكيد دوباره قرار دادند. بخش مهمي از اين تلاش ها شامل برنامه اقدام بين المللي مادريد درباره سالمندي است كه دولت ها را متعهد به نه تنها اقدام براي امنيت افراد سالمند مي كند بلكه دولت ها بايد تلاش كنند تا سالمندان را توانمند نمايند تا بتوانند به گونه اي كامل در زندگي اجتماعي، سياسي و اقتصادي جوامع خود مشاركت داشته باشند. درحالي كه تعداد افراد سالمند طي نسل هاي آتي افزايش مي يابد، مردم بيشتري كه بيش از ۶۰ سال سن دارند در فقر زندگي خواهند كرد. اما آنان بيش از هر زماني درگير تلاش هاي ريشه كني فقر نيز خواهند بود. سالمندان از قبل، تعهد، عزم و تلاش خود براي مواجهه با اين چالش را نشان داده اند. غالبا كمك هاي بالقوه آنها ناديده گرفته مي شود. معهذا ما نمي توانيم فقر را ريشه كن كرده يا به ساير اهداف خود برسيم بدون اين كه درك كنيم چگونه سالمندان به ويژه زنان ،فقر را تجربه كرده اند و يا مشاركت فعال افراد سالمند را در طراحي و اجراي برنامه ها و فعاليت هاي مناسب ترويج ندهيم.»
گراميداشت سنتي
در جامعه ما سالمندان هميشه در خانواده ها نقش و حضور داشته اند. اين نقش اگرچه در شهرهاي بزرگ با ايجاد خانه هاي سالمندان اندكي كم رنگ شده است اما هنوز حتي آن كسي كه مجبور به گذاشتن والدين پيرش در خانه سالمندان مي شود مِي داند احترام گذاشتن به بزرگترها ارزش و هنجاري پذيرفته شده است. نوه ها از همان دوران طفوليت مي دانند كه علاوه بر كمك به پدر و مادر بزرگشان بايستي به آنها احترام بگذراند. مهرباني هميشگي سالمندان نسبت به نوه ها زمينه ايجاد اين احترام را بيشتر فراهم مي كند
با وجود تأكيدات مذهبي و ملي بر نگهداري سالمندان در كانون خانواده، برخي افراد به دليل اختلافات خانوادگي بر سر نگهداري سالمند و يا نداشتن توان مالي، پدر و مادر خود را در خانه هاي سالمندان مي گذارند كه خود نيز از اين عمل ناخرسندند.
وعده هاي قشنگ دولتي
سالمندان بنا به سنت و آموزه هاي مذهبي در جامعه از احترام برخوردارند اما برخورد دولت و مسئولان با آنها نشان داده است كه سالمندان از حداقل هاي احترام و حقوق اجتماعي برخوردار نيستند. نمونه مشخص و بارز اين حرف مستمري ۱۱۸ هزار توماني در ماه است. فردي كه حالا علاوه بر فرزند، نوه هم دارد و شايد بزرگ فاميل هم شده باشد چگونه مي تواند با اين مستمري ها از عهده مخارج ماهيانه خانواده اش برآيد؟ سالمندي كه به سن ۷۰ سالگي رسيده است ديگر تواني براي كار كردن ندارد. اين درحالي است كه در جامعه نيز به سالمندان مسئوليت و شغلي سپرده نمي شود.
حسن كامكار، يك بازنشسته با اعلام اين كه با دريافت حقوق ۱۴۰ هزار تومان بابت ۳۰ سال كار كردن نمي توان امورات زندگي را گذراند گفت: گاهي فكر مي كنم بهتر است كه دوباره در جايي مشغول كار شوم؛ اما مشكل اينجاست كه به دليل مشكلات جسمي توان كار كردن را ندارم. باورتان نمي شود كه در بسياري از مواقع از فرزندان و نوه هايم خجالت مي كشم، آنها توقع دارند كه پس از سال ها خدمت، از نظر مالي كمتر از سال هاي كار كردنم نباشم.
يكي ديگر از بازنشسته ها درمورد وعده هاي بي شمار مسئولان دولتي گفت: مسئولان وعده هاي خوب و قشنگي مي دهند اما در عمل هيچ كدام از آن وعده ها به نتيجه نمي رسد و هميشه در روزهاي اول در روزنامه ها و رسانه ها پر از مصاحبه و خبر است ولي چند ماه بعد كه زمان اجراي طرح ها فرا مي رسد، ديگر هيچ خبري از آن وعده ها نيست.
عباس معارفي، بازنشسته آموزش و پرورش گفت: هزينه زندگي كارمندان و كاركنان دولت در زمان بازنشستگي افزايش مي يابد اما ميزان دريافت حقوق و مزاياي آنها كاهش مِي يابد. به رغم گذشت ماه ها و با وجود اعتراض هاي مكرر و ارسال نامه از سوي كانون بازنشستگان به مجلس و سازمان مديريت و برنامه ريزي، پاداش پايان خدمت بازنشسته ها كه حق مسلم آنها است، هنوز پرداخت نشده است.
طرح ها و برنامه هايي چون پرداخت وام، ايجاد تسهيلات ويژه ارائه كارت تكريم سالمندان و صدها شعار ديگر مسئولان نشان داده است كه جز نام شعار و وعده چيز ديگري نمي توان بر روي آنها گذاشت. تحصن و اعتراضاتي كه اين افراد جلوي ساختمان وزارتخانه هاي مختلف مي كنند و يا حتي اعتراضات و گله هايي كه در روزنامه ها منتشر مي شود شاهدي بر اين مدعا است. چندي پيش يكي از سالمندان با مراجعه به روزنامه همشهري پس از فهرست كردن همه مشكلات قشر خود گفت: همه مسئولان بدانند كه روزي خودشان بر روي صندلي پارك ها خواهند نشست و فكر دخل و خرج خانواده را خواهند كرد. آن روز خيلي دور نيست.

در همايش رؤساي دادگستري هاي سراسر كشور عنوان شد
كاهش زمان دادرسي و علني شدن دادگاهها
گروه اجتماعي: رؤساي كل دادگستري هاي سراسر كشور روز پنجشنبه گردهم آمدند تا مشكلات موجود در دستگاه قضايي را بررسي كرده و راهكارهاي مطلوب براي كاهش اين مشكلات و رفع معضلات قضايي را بيابند.
به گزارش مهر از محل برگزاري اين همايش و به نقل از رئيس قوه قضائيه طولاني شدن رسيدگي به پرونده ها موجب نگراني و ناراحتي مردم است و سرعت، دقت و سهولت در راهكارها از موارد ضروري است كه دادگستري هاي استانها و قضات بايد به آن توجه بيشتري كنند.
هاشمي شاهرودي با اشاره به اقدام هاي خوب و موثر در كاهش اطاله دادرسي، حفظ آزادي هاي مشروع، رسيدگي به تظلمات مردم، اجراي احكام قضايي، حقوق شهروندي، شوراهاي حل اختلاف و... با قدرداني از رييس دادگستري استان قم به لحاظ ارائه طرحي در اين زمينه تصريح كرد: اين طرحها در مسير اهداف بلند قضايي بسيار ضروري است و هر قدر گسترده تر شود نظام قضايي موفق تر خواهد بود.
وي جلب رضايتمندي مردم و احترام و اعتماد جامعه به احكام قضايي را مورد تاكيد قرار داد و يادآور شد: شفافيت در برخوردهاي قضايي و علني بودن محاكم كه يكي از سياست هاي اصولي دستگاه قضايي است همچنين توجه به روح قوانين و مصالح منظور در آنها و نيز پرهيز از عادات خشك از اهداف قوه قضائيه است و با دقت و جديت دنبال خواهد شد.
ضرورت هماهنگي قوه قضائيه و پليس
همچنين ايسنا به نقل از معاون اول قوه قضائيه در خصوص نحوه ورود پليس قضايي به مجموعه ضابطان دستگاه قضايي گزارش داد: نبايد اين مساله به ذهن  آيد كه پليس قضايي مي خواهد بيايد و در عرض نيروي انتظامي قرار گيرد. در شرايط فعلي كه نيروي انتظامي  كليه  احكام قوه  قضائيه را ابلاغ و اجرا مي كند اين هماهنگي و تعامل در امنيت كشور مهم خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در جمع خبرنگاران گفت: فرمانده  نيروي انتظامي  بيان كرده است اگر به جهاتي قوه قضائيه احساس مي كند نيروي انتظامي در وظيفه  خود نسبت به سرويس دهي و كمك به قوه  قضاييه در جهت اهدافش مشكل دارد و آنها به اين جهت سراغ تشكيل پليس قضايي رفته اند، ما بنا داريم كه اگر لازم است در تشكيلات مان تغيير ساختاري ايجاد كنيم تا مشكل دستگاه قضايي حل شود.وي ادامه داد: در وضعيت فعلي هماهنگي بين نيروي انتظامي و قوه  قضائيه يك ضرورت است و اين ضرورت هم براي دستگاه قضايي و هم براي نيروي انتظامي روشن و مشخص است.
وي افزود: اولين همايش مشترك قوه  قضائيه و نيروي انتظامي در جهت ايجاد تعامل و تفاهم بين اين دو نهاد بسيار خوب بود.
رئيسي، پليس قضايي را براي كشور يك ضرورت دانست و اعلام كرد: چه بسا افراد اين پليس قضائي از نيروي انتظامي يا نيروهاي مسلح انتخاب شوند اما بحث ما در پليس قضائي عبارت است از يك مجموعه قدرتمند كه آشنايي به مباني حقوقي و قضايي داشته و هر نيرويش مانند يك قاضي، اطلاعات حقوقي داشته باشد.
معاون اول قوه  قضائيه يادآور شد: پليس قضائي براي اجراي احكام دادگاه هاست. پليس قضائي مي تواند كار اجراي احكام را در قوه  قضائيه تسهيل كرده و كمك خوبي براي نيروي انتظامي و ديگر نيروهايي كه در جامعه ايجاد امنيت مي كنند، باشد.
ستادمبارزه با مفاسد اقتصادي
در انتظار نظر رئيس جمهور
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اظهار اميدواري كرد كه كار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با نظر سران قوا و راهنمايي مقام معظم رهبري يا ادامه يابد يا اين كه به گونه ديگري طي شود.
حجت الاسلام والمسلمين ايزدپناه نيز در حاشيه  همايش روساي كل دادگستري هاي سراسر كشور در جمع خبرنگاران گفت: بحثي مطرح است كه آيا نياز به وجود ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به اين نحو وجود دارد يا خير؟
رئيس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ادامه داد: گزارشي كه به مقام معظم رهبري داده شده به دليل پايان كار دولت خاتمي بود و بايد ببينيم دكتر احمدي نژاد درباره  ادامه كار ستاد چه نظري دارد. اميدواريم با نظر سران سه قوه و اگر مقام رهبري هم فرمايشي داشته باشند، يا كار ادامه يابد يا به گونه ديگري طي شود.
زمان تاثيرگذاري حكم
همچنين وزير دادگستري و سخنگوي قوه قضائيه با بيان اين كه حل معضل اطاله  دادرسي از اولويت هاي دستگاه قضايي در سال ۸۴ عنوان شده است، يادآور شد: اطاله  دادرسي امري است كه آسيب هاي جدي را متوجه امر قضا مي كند. اگر به يك پرونده در زمان مناسبي رسيدگي شود قطعا ًتاثيرگذاري بيشتري هم خواهد داشت. البته ما در حل معضل اطاله  دادرسي پيشرفت هاي زيادي داشتيم اما در حال حاضر اين پيشرفت ها موجب رضايتمندي رئيس قوه  قضاييه و مردم نشده است.
سخنگوي قوه  قضائيه تصريح كرد: در جلسه  امروز اصلاحات و توسعه  قضايي در سه بخش عمده و كلان مدنظر رئيس قوه  قضاييه مطرح شد. ابتدا اهداف نظام قضايي كه در قانون اساسي تبيين شده است، دوم سياست ها و راهبردهايي كه ما را به اين برنامه ها و اهداف مي رساند و سوم راهكارهاي عملياتي و دستورالعمل هاي اجرايي كه براي رسيدن به اين سياست ها مدنظر رئيس قوه  قضاييه قرار دارد.
سخنگوي قوه  قضائيه تصريح كرد: ما به دنبال اين هستيم كه دادگاه ها به صورت علني برگزار شوند زيرا غيرعلني برگزار كردن دادگاه دليل و تصميم مي خواهد. نظر رئيس قوه  قضاييه هم اين است كه دادگاه ها تا آن جا كه امكان دارد علني برگزار شوند.

جانشين فرمانده نيروي انتظامي:
آمار و ارقام نشانه امنيت نيست
مهر: جانشين فرماندهي نيروي انتظامي كشور اعلام كرد اولويتهاي كاري نيروي انتظامي بر اساس درخواستهاي مردم تعيين مي شود.
سردار علي عبداللهي در حاشيه مراسم افتتاح نمايشگاه توانمنديهاي نيروي انتظامي استان تهران در فرهنگسراي كوثر شهرستان كرج در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مهمترين وظيفه نيروي انتظامي تامين امنيت است ولي بر اساس ارزيابي و نظر سنجي هاي انجام شده سعي مي كنيم اولويت ماموريتهاي ناجا در جاهايي باشد كه مردم تقاضا دارند.
وي امنيت را يك توليد اجتماعي خواند و تصريح كرد: با اتكاء به آمار و ارقام نمي توان مدعي شد امنيت بهتر شده است بلكه امنيت به صورت ذهني بايد احساس شود و به طور عيني نيز قابل مشاهده باشد.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي كشور تاكيد كرد: مقوله امنيت بايد در تعامل نيروي انتظامي با دستگاههاي امنيتي و نيز تمام دستگاههاي كشور برقرار شود تا در كشور شاهد ايجاد امنيت ذهني و عيني باشيم.

نازايي در كمين زنان ورزشكار است
ايسنا: يك متخصص زنان و زايمان گفت: زناني كه به صورت حرفه اي و دائمي ورزش مي كنند، ممكن است توانايي بارداري خود را از دست بدهند.دكتر فاطمه رمضانزاده جراح و متخصص زنان و زايمان و باروري ضمن اعلام مطلب فوق گفت: ورزشهاي حرفه اي مثل بدنسازي يا تنيس موجب ترشح بيش از حد برخي هورمونها در بدن فرد شده و روي سيستم باروري فرد تاثير مي گذارد.وي ادامه داد: به همين جهت حالتي در ورزشكاران زن، موسوم به آمنوره ورزشي يا قطع عادت ماهانه رخ مي دهد كه در نتيجه آن فرد موقتا توانايي باروري خود را از دست مي دهد.اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به اين كه آمنوره ورزشي، با قطع فعاليت ورزشي و مصرف دارو، قابل درمان است به زنان ورزشكار توصيه كرد: اگر تصميم به بارداري دارند، زير نظر يك متخصص زنان، فعاليت ورزشي خود را براي مدتي قطع كرده يا از شدت آن بكاهند.گفتني است اين افراد مي توانند پس از زايمان مجدداً فعاليت خود را از سر گيرند.

آنفلوانزاي مرغي در مازندران
واحد مركزي خبر: مديركل  دامپزشكي  مازندران  گفت : تاكنون  نوزده  مورد مشكوك  به  بيماري آنفلوانزاي  مرغي  در بين  پرندگان  و طيور استان  گزارش  شده  است .به گفته رضواني  بي اشتهايي  و پژمردگي  شديد، اختلال  در تنفس  و مرگ  و مير بيش  از حد پرندگان  از علائم  اين  بيماري  است.

عشاير خوزستان بيمه مي شوند
003420.jpg
ايرنا: مجري  طرح  بيمه  تامين  اجتماعي  روستائيان  و عشاير خوزستان  خبر داد: از هفته  آينده ، روستائيان  و عشاير اين  استان  زير پوشش  خدمات  سازمان  تامين  اجتماعي قرار مي گيرند.«مسعود اسدي» گفت: اين  طرح  ابتدا از اهواز شروع  و بتدريج  از اول   آبانماه  در ديگر نقاط خوزستان  به  مرحله  اجرا در مي آيد. گفتني است عشاير خوزستان به ۱۰۰ هزار نفر مي رسد.

عربستان از اولين روز ماه رمضان خبر داد
ايرنا: روزنامه الوطن چاپ عربستان ديروز به نقل از يك ستاره شناس كويتي نوشت: سه شنبه اين هفته اولين روز ماه مبارك رمضان است. به  نوشته  الوطن ، دكتر «صالح  العجيري» ، ستاره شناس  كويتي  معتقد است  كه روز دوشنبه  هفته  آينده  شاهد يك  خورشيدگرفتگي  جزئي  خواهيم  بود و اين  به معناي  آخرين  روز از ماه  شعبان  است .به  گفته  اين  ستاره شناس  هلال  ماه  رمضان  دوشنبه  شب  در مكه  مكرمه ، غرب آفريقا، كويت ، كراچي  و شهرهايي  از اندونزي  و مالزي  قابل  رويت  است .

بودجه ۱۰۰ ميلياردي براي دندانها
گروه اجتماعي: پوسيدگي دندان در كشور از رقم ۶/۱ به ۹/۱ رسيده كه نگران كننده است.دكتر عليرضا زالي رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين مطلب، از اختصاص بودجه ۱۰۰ ميليارد ريالي مجلس براي معاينه درمان پوسيدگي دندان كودكان زير ۱۲ سال خبر داد.

وعده ۳۱ هزار واحد مسكوني به ايثارگران
ايلنا: به گفته معاون عمران و مسكن بنياد شهيد براي ساماندهي مسكن خانواده شهدا و امور ايثارگران در سال جاري قرارداد احداث ۳۱ هزار واحد مسكوني با وزارت مسكن منعقد شده كه در ۴ يا پنج مدل مختلف خواهد بود.بوربور، ادغام سه نهاد بنياد شهيد، رسيدگي به امور جانبازان و آزادگان را از مشكلات دروني بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد و گفت: ما براي اين كه اين سه نهاد را صاحب مسكن كنيم، آموزش نديده ايم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |