شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۳ - Oct 1, 2005
يافته هاي تازه دربارة چگونگي تشخيص اجسام به وسيله مغز
همينه، خودشه!
وقتي صحنه جلوي چشم راشلوغ مي كنيم واكنش مغز طبق الگوي شخصي تغيير مي كند
003438.jpg
گروه دانش و فناوري ـ احسان لطفي: مغز انسان در پردازش پيام ها و اطلاعات تصويري، عملكرد عجيب و گاه شگفت آوري دارد. وقتي به مهماني وارد مي شويم، فقط با يك نگاه، چهره يك همكلاس قديمي را بين آن همه مهمان تشخيص مي دهيم، اما در عين حال براي پيدا كردن ماشين  مان بين اتوموبيل هاي پاركينگ يا دوستمان در ميان جمعيت پياده رو، به زمان بيشتري احتياج داريم. براي اين كه بفهميم مغز چطور چيزها را در صحنه هاي شلوغ تشخيص مي دهد، اول بايد درك كنيم كه مغز چگونه اطلاعات ورودي را فيلتر و طبقه بندي مي كند. اما پيچيدگي اين فرايندها باعث شده كه تا به حال چيز زيادي درباره نحوه پردازش نگاه ها و برداشت هاي كوتاه و سريع چشم از صحنه هاي نه چندان شلوغ هم دستگيرمان نشود. حتي صحنه اي كه بيشتر از دو سه چيز چشمگير در آن نيست.
***
محققان موسسه تحقيقات مغز «مك گاورن» در دانشگاه MIT، ادعا مي كنند كه چيزهاي تازه اي درباره اين فرايندها فهميده اند؛ اين كه مغز چطور در يك لحظه چندين جسم حاضر در يك صحنه را پردازش مي كند و اطلاعات تصويري به دست آمده را چگونه به روشي سيستماتيك براي تفسير در سطوح بالاتر مغز، طبقه بندي مي كند. جيمز دي كارلو، رئيس تيم تحقيقاتي در اين باره مي گويد: «مغز ما آن قدر اشيا را سريع و آسان تشخيص مي دهد كه هيچ وقت به چـگــــونگي آن فكر نمي كنيم. اما اين  مسأله بسيار پيچيده اي است كه بايد قبل از ساخت سيستم هاي بينايي مصنوعي، جوابي برايش پيدا كرد. يك روبات مي تواند مثلا تشخيص يك كليد تك و تنها را ياد بگيرد، اما اگر كليد را كنار يك كيف پول بگذاريد، در تشخيص اش دچار مشكل خواهد شد.»
براي فهم مسأله، گروه دي كارلو، فعاليت  مغز را در شرايطي با شلوغي كنترل شده بررسي كردند. در مرحله اول آن ها تصاويري شامل يك تا سه جسم را به چند ميمون نشان دادند. مدت زمان نمايش هر تصوير، آن قدر كوتاه بود كه ميمون ها نمي توانستند به تك  تك اجسام، جداگانه توجه كنند. در اين ميان، محققان با استفاده از ميكروالكترودها، واكنش عصبي 104 نورون در بخشي از قشر بينايي مغز اين جانوران را اندازه گرفتند.
دانشمندان مي دانند كه هر كدام از اين نورون ها، به بعضي از اجسام بيشتر از بقيه واكنش نشان مي دهند و به همين دليل، اين بخش از مغز، به عنوان مسؤول پردازش و تشخيص بصري شناخته مي شود.
مثلا يك نورون ممكن است به ديده شدن يك كليد شديدا واكنش نشان بدهد، اما هيچ توجهي به كيف پول نكند. حالا سؤال اين است كه پاسخ همين نورون به حضور كليد و كيف پول در كنار هم چگونه خواهد بود؟ اطلاعات قبلي ما مي گفت كه وجود كيف، واكنش نورون را كمي ضعيف تر مي كند و مثل يك نويز تصادفي روي پالس آزاد شده اثر مي گذارد، اما تحقيقات تيم مك گاورن نشان داده كه فرايند كمي با حساب و كتاب تر است. دي كارلو مي گويد: «زياد شدن اشيا يك صحنه، البته واكنش اين نورون ها را تغيير مي دهد، اما اين تغيير از يك قانون سيستماتيك تبعيت مي كند. پاسخ نورون به 2 جسم كنار هم، دقيقا ميانگين پاسخش به تك تك آن هاست و اين قانون براي 3 جسم هم برقرار است.»
اين يعني شلوغ كردن صحنه جلوي چشم، واكنش مغز به تك  تك اشيا را به طور تصادفي تار و مبهم نمي كند، بلكه به صورتي كاملا پيش بيني شدني، آن را تغيير مي دهد. با اين قانون بخش بينايي مي تواند اطلاعات ورودي را طوري پردازش كند كه سطوح بالاتر مغز بتوانند به سادگي آن ها را تفسير و از آن ها براي تشخيص سريع اجسام تصوير با يك نگاه استفاده كنند. دي كارلو مي گويد كه روش ميانگين گيري، مطمئنا محدوديت هايي هم دارد: «وقتي صحنه شلوغ تر مي شود، مغز بايد از روش هاي كمك پردازشي ديگري مثل توجه و حركت چشم استفاده كند. اما قابليت هاي مغز تا قبل از اين مراحل، اصلا كم نيست.»
web.mit.edu

كشف تپه هاي غول آساي جديد در مريخ
003444.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام  زاده: دانشمندان همواره مشتاق اين موضوع بوده اند كه در مورد سيارات اطراف زمين اطلاعات بيشتري به دست آورند و در اين راه دست به انجام مطالعات فراواني زده اند و از جمله آن ها فرستادن مدارگرد گلوبال سارويور مي باشد. 9 سال پيش اين مدارگرد به سمت سياره مريخ فرستاده شد تا در مورد اين سياره اطلاعات جامع و كامل تري به دست آورند. اخيرا دانشمندان تغييرات شگفت انگيزي را مشاهده نموده اند. تصاويري كه اين مدارگرد از مريخ به زمين مخابره كرده است، حاكي از اين مطلب است كه مريخ بيشتر از آن چه كه قبلا در مورد آن تصور مي شد در حال فعاليت است. اين مدارگرد در نهمين سال گردش خود به دور مريخ بتازگي دو توده غول آسا در تپه هاي شني يافته كه ظاهرا در سال 2002 ميلادي از وجودشان خبري نبود. به اعتقاد دانشمندان احتمالا اين تنديس هاي عظيم شني محصول انجماد اكسيدكربن به جاي مانده از شن هاي تبخيري مي باشد. بدين معني كه تركيب گاز سيالي موجب رهايي شن هاي آزاد مريخي مي گردد.
منبع: اسكاي اند تلسكوپ

سيگار و سرطان ريه
003441.jpg
گروه دانش فناوري ـ مريم افضلي: محققان نروژي مي گويند حتي مصرف روزانه 1 تا 4 سيگار خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را 3 برابر مي كند. اين محققان ميزان سلامت و مرگ 43 هزار زن و مرد را از اواسط دهه 1970 تا سال 2002 بررسي كردند و طبق آمار به دست آمده افرادي كه بين 1 تا 4 سيگار در روز مصرف مي كردند 3 برابر افرادي كه هرگز سيگار استفاده نكردند براثر بيماري هاي قلبي و سرطان ريه جان باختند. مرگ زنان سيگاري بر اثر سرطان ريه 5 برابر و مرگ مردان سيگاري 3 برابر غير سيگاري ها بود. البته عده اي از محققان معتقدند به علت كم بودن تعداد افرادي كه بررسي شده اند نمي توان اين آمار را دقيق دانست.
اما با مطالعه و بررسي اين تحقيقات مي توان گفت احتمال مرگ براثر هر نوع بيماري در افراد سيگاري حداقل 5/1 برابر غيرسيگاري ها است. و افزايش احتمال مرگ با افزايش تعداد سيگارهاي مصرف شده در روز ارتباط مستقيم دارد. اين نشان مي دهد احتمال مرگ بر اثر بيماري هاي قلبي و عروقي در ميان زنان و مردان 7 درصد و احتمال ابتلا به سرطان ريه در ميان زنان 47 درصد بيشتر است.
دكتر آماندا سندفورد مي گويد: به هرحال مصرف سيگار مضر است و بايد اين ابهام را كه مصرف روزانه تعداد كمي سيگار خطري ندارد را برطرف كرد. تنها راه محافظت افراد سيگاري از بيماري هاي قلبي، سرطان و بيماري هاي كشنده ديگر اين است كه براي هميشه سيگار را ترك كنند.
منبع: بي بي سي

حمايت اينتل و مايكروسافت از HD DVD
003435.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد كرباسي: رقابت شركت ها براي عرضه نسل جديد DVD با موضع گيري دو شركت اينتل و مايكروسافت وارد مرحله جديدي شده است. دو شركت مايكروسافت و اينتل اعلام كردند كه از فناوري HDDVD به عنوان نسل بعدي DVD حمايت خواهند كرد. اين حمايت نشان مي دهد كه ويندوز ويستا تنها كار با اين نوع ديسك را پشتيباني خواهد كرد. پيش از اين دو شركت توشيبا و سوني رقابت اصلي را براي عرضه نسل بعدي DVD انجام مي دادند. در حالي كه توشيبا با همكاري NEC از فناوري HD DVD حمايت مي كردند، شركت سوني بر روي ديسك هايي با فناوري Blue Ray پافشاري مي كرد.
ريچارد دورتي، مدير بخش رسانه مايكروسافت در اين باره مي گويد:« ما بايد تكليف كاربران را با معرفي يك فناوري مشخص مي كرديم. به نظر ما ديسك هايHD DVD مزيت هاي بسياري نسبت به ديسك هايي با فناوري Blue Ray دارند و ما آن را ترجيح مي دهيم.»
به گفته كارشناسان، حمايت مايكروسافت و اينتل تاثير بسزايي در استقبال مردم از نسل جديد DVD خواهد داشت. ديسك هاي HD DVD قرار است اوايل سال 2006 با سه ظرفيت 15، 30 و 45 گيگابايت وارد بازار شود. اين در حالي است كه در حال حاضر DVDهاي معمولي 7/4 گيگابايت ظرفيت ذخيره اطلاعات دارند.
منبع: ZD Net

«اسك جيويز» تغيير نام مي دهد
شركت «اسك جيويز» قصد دارد در آينده نزديك نام و نماد قديمي خود را تغيير دهد. به گفته «بري دايلر» مديرعامل اين شركت، مسؤولان اين شركت تصميم گرفته اند تا ديگر از نماد پيشخدمتي به نام جيويز و نام او استفاده نكنند. «جيويز» در اصل نام يك شخصيت داستان هاي كمدي نويسنده اي به نام «پي جي وادن هاوس» است كه در اين داستان ها وي پيشخدمت يك رستوران بوده كه با برخورداري از دانش و مهارت هاي فراوان به كمك اطرافيان خود مي پردازد.
«اسك جيويز» سال هاست كه نامش در فهرست پنج موتور جست وجوي محبوب اينترنت قرار دارد. به كمك امكانات ارائه شده از سوي موتور جست وجوي «اسك جيويز»، كاربران مي توانند صفحات اينترنتي را به سادگي در «فولدر» مورد نظر خود ذخيره كرده و ميان فولدرهاي مختلف حاوي صفحات اينترنتي از قبل ذخيره شده، به گشت و گذار بپردازند.
به علاوه، كاربران «اسك جيويز» قادرند تنها بخش هاي مورد نظر از يك وب سايت و همچنين لينك هاي اينترنتي مورد نظر خود را براي بازديد در آينده، ذخيره كنند.
آمارها نشان مي دهد در حال حاضر 47 درصد كاربران اينترنت از موتور جست وجوي گوگل۲۲، درصد از ياهو۱۲، درصد از MSN،س۵درصد از AOL و 2 درصد از موتور جست وجوي اسك جيويز استفاده مي كنند.
منبع: ايرنا

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |