شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۳ - Oct 1, 2005
راه چمني: بانك نيكوكاري با تسهيلات بانكي
ويژه احداث مي شود
گروه اجتماعي: همايش سراسري بررسي نحوه تقويت و گسترش فعاليت هاي خيرخواهانه و توانمندسازي خانه هاي خيرين استان ها در عرصه بهزيستي برگزار شد.
به گزارش ايسنا، دكتر محمد رضا راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي كشور در اين همايش با اشاره به استراتژي مهم سازمان اعم از سلامت همگاني، مشاركت ملي و رفاه اجتماعي گفت: مشاركت عمومي در زمينه فعاليت هاي سازمان بهزيستي اهميت بسياري دارد، لذا اين سازمان تاكنون ۷۰ درصد تصدي هاي خود را به بخش خصوصي اعم از افراد حقيقي و حقوقي و مؤسسات خيريه واگذار كرده است و ضمن ارائه تسهيلات و پرداخت يارانه، بر فعاليت آنها نظارت مي كند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به طرق جلب مشاركتهاي مردمي در اين سازمان، از طرح كانونهاي همياران خدمات بهزيستي در مساجد براي جلب كمكهاي خيرين به نفع مستضعفان همان منطقه خبر داد و گفت: با راه اندازي اين كانونها امكان شناسايي نيازمندان منطقه اعم از ايتام، سالمندان، معلولان و افراد در معرض آسيب فراهم شده است تا بهزيستي با كمك خيرين اقدام به حل مشكلات كند.
وي خاطرنشان كرد: هم اكنون اداره ۱۵۰ مركز و نگهداري ۵۵ هزار معلول، سالمند و بيمار رواني مزمن بر عهده مراكز غيردولتي است.
راه چمني با بيان اين كه صدور پروانه و موافقت اصولي فعاليت مؤسسات خيريه، به معناي دخالت دولت نيست، گفت: مؤسسات خيريه با دريافت موافقت اصولي از سازمان بهزيستي در واقع شناسنامه دار شده و از تسهيلاتي كه دولت براي مؤسسات خيريه پيش بيني مي كند، از جمله يارانه مراكز نگهداري معلولان، سالمندان و بيماران رواني مزمن، تسهيلات اعتباري احداث، خريد و تجهيز ساختمان مورد نياز، معافيت هاي مالياتي مراكز نگهداري و غيره برخوردار مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: اگر جايگاه قانوني خانه خيرين در كشور مشخص شود، امكان واگذاري مجوز صدور پروانه و موافقت اصولي فعاليت مؤسسات خيريه به خانه هاي خيرين سراسر كشور وجود دارد.
رئيس سازمان بهزيستي زمينه هاي فعاليت خيرين را بسيار فراوان دانست و گفت: احداث مهمانسرا در مراكز استان ها و شهرستان هاي كشور به منظور اقامت مسافران نيازمند و احداث خوابگاه هاي دانشجويي از جمله زمينه هاي فعاليت خيرخواهانه اي است كه خانه خيرين كشور به عنوان منتخبين مؤسسات خيريه مي توانند، زمينه هاي لازم اجراء آنها را فراهم كرده و دولت نيز به منظور جلوگيري از بروز تخلف و سلب اعتماد مردم و خيرين بر فعاليت اين مؤسسات نظارت هاي لازم را اعمال كند.
راه چمني اعلام كرد: اخيراً بخشنامه اي به استان ها ابلاغ شده كه مهمانسراهايي تحت عنوان مهمانسراي نيازمندان و در راه ماندگان براي حل مشكل افرادي كه به علت مشكلات درماني و... به شهرهاي بزرگ آمده اند، ايجاد شود.
وي تأكيد كرد: بر اساس اساسنامه خانه خيرين ايران امكان ايجاد بانك نيكوكاري با هدف ارائه تسهيلات متفاوت از ساير بانك ها فراهم شده كه بايد با صدور آيين نامه ها و دستورالعمل هاي لازم، زمينه هاي اجرايي ايجاد مفاد اين اساسنامه را فراهم كرد.
به گزارش ايسنا، يكي از مهمترين اهدافي كه اين همايش دنبال مي كرد، تدوين لايحه يا طرح قانوني نحوه حمايت از مؤسسات خيريه كشور بود كه به اين منظور در كارگاهي با حضور نمايندگان خانه خيرين استان ها و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مشكلات مؤسسات خيريه به بحث و بررسي گذاشته شد.نداشتن تخصص و بي اطلاعي از اصول راه اندازي مؤسسات خيريه، نگريستن برخي از جوانان به تأسيس مؤسسات خيريه به عنوان منبع درآمدي و كاريابي براي خود و ديگران، موازي كاري و نبود تقسيم بندي مناسب حوزه هاي فعاليت مؤسسات خيريه از جمله مشكلات مؤسسات خيريه عنوان شد.
همچنين تخريب مؤسسات خيريه با زمينه فعاليت مشابه به دليل وجود رقابت در يك منطقه، كاهش اعتماد عمومي نسبت به مؤسسات خيريه به دليل نبود شفافيت لازم در نحوه عملكرد و هزينه كرد وجوه كمكهاي خيرين، از جمله موانع بر سر راه توسعه مؤسسات خيريه بيان شد.
گفتني است كمبود اعتبارات براي هزينه هاي جاري مؤسسات خيريه، دريافت عوارض گمركي از كالاهاي اهدايي خارج از كشور و لزوم پرداخت حق بيمه تأمين اجتماعي براي كاركنان و جريمه ديركرد پرداخت حق بيمه از ديگر مشكلات مؤسسات بوده كه مقرر شد در لايحه يا طرح قانوني كه به منظور مشخص شدن نحوه حمايت از مؤسسات خيريه كشور تدوين مي شود اين نكات لحاظ شود.
بنابراين گزارش، مقرر شد پيشنهادات نمايندگان خانه خيرين سراسر كشور به منظور حمايت از مؤسسات خيريه و رفع موانع گسترش آنها و مشخص شدن جايگاه قانوني خانه خيرين ايران، به صورت پيش نويس لايحه اي به وزارت رفاه تقديم و يا در قالب طرحي در مجلس مطرح شود.
گفتني است همچنين در اين همايش در كارگاهي ديگر نحوه توانمندسازي موسسات خيريه بررسي شد كه اعضاي گروه در بررسي شيوه هاي كاري موسسات خيريه به اين نتيجه رسيدند كه در شرايط كنوني نمي توان شيوه كاري واحدي براي موسسات خيريه مطرح كرد ولي مي توان از تجربيات موفق و اطلاعات آنها استفاده كرد.
همچنين پيشنهاد شد به منظور پشتيباني مالي از مؤسسات خيريه با هدف توانمندسازي آنها از امكانات، تجهيزات، پرسنل و فضاي مازاد مراكز دولتي استفاده كرد.
اين گزارش حاكي است، در كارگاهي نحوه تامين منابع مالي موسسات و ترغيب فرهنگ نيكوكاري، ايجاد سايت اختصاصي اينترنتي خانه خيرين به صورت جامع براي جذب كمك هاي جهاني و مردمي و تلاش در جهت معافيت مؤسسات خيريه از ماليات به در آمد پيشنهاد شد.
همچنين در كارگاه ديگر نيز نحوه ارتباط و تعامل خانه خيرين با موسسات خيريه به بحث و بررسي گذاشته شد.

تغيير مدير عامل خبرگزاري ايسنا
مديرعامل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در نامه اي به رسانه ها با اشاره به خداحافظي خود از اين خبرگزاري و سفر به خارج از كشور براي ادامه تحصيل، از همه حمايت ها و همراهي هايي كه منجر به اعتماد و اهتمام نخبگان و اصحاب رسانه و مطبوعات به ايسنا شده است، تقدير كرد.
به گزارش فارس ابوالفضل فاتح در اين نامه كه در آستانه سفر وي به كشور انگلستان براي ادامه تحصيل در رشته دكتراي ارتباطات خطاب به مدير عامل خبرگزاري فارس نگاشته شده با بيان اينكه در سايه لطف و عنايت بي بديل خداوند، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با ابتكار جهاد دانشگاهي و به همت جمعي از جوانان پاك طينت، خلاق و بي ادعاي اين ديار آغازگر دوراني جديد در رسانه هاي ايران شد، افزوده است: خداوند بزرگ را شاكرم كه جوانان دانشجوي مومن، آزاديخواه و عدالت طلب سرود حريت و صداقت را در قالب خبر زمزمه كردند و با ترسيم دقيق واقعيت ها، صيانت از دين و ميهن و تمهيد اصلاح امور كشور را وجهه همت خود قرار دادند.فاتح در ادامه نامه خود افزوده است: خداوند بزرگ را شاكرم كه اين خبرگزاري در مدت زمان كوتاه فعاليت، مورد اعتماد و اهتمام نظام، مردم، نخبگان و اصحاب رسانه و مطبوعات قرار گرفت و در بستر همين صميمت و اعتماد كم نظير، رشد و بالندگي يافت.
مديرعامل خبرگزاري ايسنا افزود: با اميد به شكل گيري ايران به روايت ايران و جهان به روايت ايران اينك كه براي ادامه تحصيل در آستانه وداع با اين شجره طيبه هستم، از همه حمايت ها و همراهي هاي بي دريغ و فراوان سپاسگزاري كرده و با اعلام نياز اين سرمايه ملي (ايسنا) به حمايت هاي گسترده و بيشتر، با كسب اجازه از محضر آن شخصيت گرانقدر، سردبيران، دبيران و خبرنگاران ارجمندتان مرخص مي شوم.
«لازم به ذكر است كه با خداحافظي فاتح، مهدي نادعلي مديركل اخبار سياسي اين خبرگزاري، به عنوان سرپرست ايسنا انتخاب شده و مديرعامل اين رسانه نيز به زودي انتخاب خواهد شد.خبرگزاري فارس براي اين مدير كوشاي رسانه اي كشور و خبرگزاري دانشجويان ايران در ادامه مسير فعاليت خود آرزوي موفقيت دارد.

آموزش ۱۰ ميليون نفر براي پيشگيري از اعتياد
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تا كنون ۱۰ ميليون نفر از اقشار مختلف جامعه از طريق اداره كل امور فرهنگي و پيگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر ،آشنايي با مهارت هاي زندگي و پيشگيري از مصرف مواد مخدر را آموزش ديده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر خداحسين مالكي در حاشيه بازديد از جشنواره فرهنگي ورزش، گردش و نشاط با بيان اين مطلب افزود: در برنامه ريزي كلان براي پيشگيري از گرايش و مصرف مواد مخدر در بين آحاد جامعه اصل را بر آموزش قرار نهاده ايم و نگاه جدي به امر فرهنگي و پيشگيري از استراتژي هاي برتر اين ستاد است.
وي با اشاره به كثرت جمعيت جوان كشور افزود: بايد در راستاي اقدامات آموزشي جهت آگاه سازي نسل جوان گام هاي جدي برداشته شود ،همچنين با برنامه ريزي براي غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بااطلاع رساني مناسب، سطح آگاهي اجتماعي را هرچه بيشتر نسبت به مضرات مصرف مواد مخدر بالا ببريم.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: علاوه بر فقر نشاط و شادي، فقر اقتصادي و بيكاري از جمله عوامل موثر در ايجاد افسردگي و سرخوردگي و گرايش به مصرف و فروش مواد مخدر بين افراد مختلف محسوب مي شود كه براي ريشه كن نمودن مقوله مواد مخدر در جامعه بايد علاوه بر آگاه سازي اجتماعي، توان اقتصادي مردم را نيز افزايش داد.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس:
پرداخت پاداش بازنشستگان تامين اجتماعي
نيازمند مصوبه دولت نيست
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: پرداخت پاداش بازنشستگان تامين اجتماعي نيازي به مصوبه دولت ندارد و بايد شركتها از طريق بودجه خود نسبت به تامين اعتبار لازم اقدام كنند.در حالي كه مدير كل امور اجتماعي سازمان مديريت چندي پيش اعلام كرده بود پرداخت پاداش پايان خدمت كارگران بازنشسته سازمان تامين اجتماعي منوط به مصوبه دولت است اما موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون اجتماعي مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، افزود: شركت يا موسساتي كه متعلق به سازمان تامين اجتماعي هستند موظفند نسبت به پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان خود اقدام نمايند و دولت در اين خصوص وظيفه اي ندارد.
وي افزود: با توجه به اينكه شركتها بايد نسبت به پرداخت پاداش پايان خدمت كارگران خود اقدام نمايند بنابراين دولت وظيفه اي در ارتباط با تامين اعتبار پاداش بازنشستگان اين شركتها ندارد.
ثروتي در ادامه گفت: در صورتي كه شركتها و موسسات در پرداخت پاداش پايان خدمت كارگران بازنشسته خود با كمبود اعتبار مواجه شدند مي توانند در بودجه ساليانه خود اين موضوع را مطرح نمايند تا از سوي دولت كمكي نسبت به پرداخت پاداش بازنشستگان صورت گيرد.وي تصريح كرد: موضوع پرداخت پاداش كارگران بازنشسته سازمان تامين اجتماعي مدتها است كه مطرح بوده و با توجه به مشكلات مالي كه اكثر اين قشر با آن مواجه اند، بنابراين بايد شركتها موظف شوند در زمان كوتاهي نسبت به پرداخت پاداش بازنشستگان خود اقدام نمايند.عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در صورتي كه بنا باشد پرداخت پاداش بازنشستگان منوط به مصوبه دولت باشد به طور حتم اين امر مدتها به طول خواهد انجاميد.

شركت ۲۵ كشور اسلامي و اروپايي در نمايشگاه قرآن كريم
گروه اجتماعي: محصولات قرآني ۲۵ كشور اسلامي و اروپايي در سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم به نمايش در مي آيد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش خارجي اين نمايشگاه، صدها محصول قرآني در رشته هاي مختلف فرهنگي، هنري شامل كريستال، فلز، سراميك پارچه و چوب از كشورهاي مختلف به نمايش در مي آيد.
مراكش، لبنان، سوريه، مصر، اندونزي، چين، ژاپن، تايلند، تايوان، عربستان سعودي، مالزي، امارات متحده عربي، پاكستان و كشورهاي اروپايي مانند اسپانيا، آلمان و ايتاليا از جمله كشورهاي شركت كننده در سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم هستند.در بخش داخلي اين نمايشگاه نيز آثار و محصولات فرهنگي و هنري قرآني استان هاي مختلف كشور به نمايش گذاشته مي شوند.

خاتمي: قصد ندارم رهبري جبهه اصلاحات را برعهده بگيرم
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در حاشيه مراسم اولين سالگرد مرحوم آيت الله عبايي خراساني در مورد سير پرونده هسته اي ايران اظهار داشت: «اميدوارم سير پرونده به نفع ايران و ملت ايران ادامه داشته باشد و در نهايت حق ملت ايران تامين شود و با درايت اين مساله را طي كنيم به طوري كه هم حقمان را بگيريم و هم اينكه مشكلي پيش نيايد.»خاتمي همچنين در مورد بنياد باران گفت: «اين بنياد ثبت شده و انشاءالله به زودي تا وقتي كه مقدمات آن تكميل شود توضيحات كاملي را در ارتباط با فعاليت هاي اين بنياد ارائه خواهم كرد.» وي در مورد حضور خود در جلسات جبهه اصلاحات و نقشي كه مي تواند در اين جبهه ايفا كند اظهار داشت: «قصد داريم كه با گروه هاي ۱۸گانه دوم خرداد بنشينيم و مشكلات آنها را بررسي كنيم و ببينيم كه چه امكاناتي در اختيار داريم و مقتضيات زمان كنوني را مورد بررسي قرار دهيم و اينكه در آينده بايد چه كاري انجام دهيم.» وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما مي خواهيد رهبري جبهه اصلاحات را به عهده بگيريد؟ گفت: «نه. قصد ندارم چنين كاري انجام دهم.»

رضا خاتمي در سمت دبيركلي مشاركت ابقا شد
گروه سياسي: هشتمين كنگره حزب مشاركت ايران محمدرضا خاتمي را در سمت دبيركلي اين حزب ابقا كرد. به گزارش خبرنگار ما، سالن دشت بهشت در نزديكي زندان اوين پنجشنبه گذشته شاهد برپايي هشتمين كنگره حزب مشاركت ايران اسلامي بود.
در آغازحسين كاشفي معاون دبيركل و رئيس هشتمين كنگره حزب مشاركت بعداز ارائه گزارشي جلسات كنگره را با حضور ۱۶۷ نفر (دوسوم اعضا) داراي رسميت خواند و از هيأت رئيسه سني خواست تا با حضور در جايگاه، جلسه را آغاز كنند. سپس نوبت به نطق دبيركل در خصوص آخرين مواضع حزب مشاركت راجع به مهمترين مسائل روز رسيد. خاتمي سخنانش را با اشاره به فرارسيدن ماه مبارك رمضان آغاز كرد و اين ماه را فرصتي مناسب براي خالي كردن شانه ها از وزر و وبال كژيها  و ناراستي ها دانست.
خاتمي در ادامه به ويژگي هاي هشت سال عمر اصلاحات پرداخت و تغيير گفتمان محافظه كاران براي تقليد از رفتار و گفتمان اصلاحات را يكي از توفيقات اين هشت سال عنوان كرد. دبيركل حزب مشاركت مرگ دوران اصلاحات را رد كرد و گفت: در روند اصلاح طلبي، ما به اين نكته مهم واقف شده ايم كه عليرغم همه ضعف هايي كه در جريان اصلاحات وجود داشته و دارد مهمترين ايراد، ضعف سازماندهي است. جبهه مشاركت ايران اسلامي با درك روابط اجتماعي و توازن قواي سياسي و تحولات بين  المللي از ابتدا، حركت خود را براساس دو شعار «ايران براي همه ايرانيان» و «معنويت، عدالت و آزادي» بنا نهاده و تلاش كرده است همواره در اين راه به پيش برود. ما معتقديم شعار ايران براي همه ايرانيان همچنان مي تواند ضامن وحدت ملي، مصونيت كشور از خطرات داخلي و خارجي، همبستگي همه ايرانيان و مبناي دمكراسي در درون كشور باشد. ايراد بزرگ بر اصلاح طلبان شايد اين باشد كه به اين شعار آن گونه كه بايد عمل نكردند پس از پايان نطق دبيركل، جلسات داخلي حزب براي تعيين مسئولان حزب به صورت غيرعلني تشكيل شد. استعفاي دبيركل جبهه مشاركت در جلسه عصر پنجشنبه هفتمين كنگره جبهه مشاركت بررسي شد و در نهايت با ۱۳۱ راي مخالف و ۳۹ راي موافق به تصويب نرسيد.طبق اساسنامه جبهه مشاركت، محمدرضا خاتمي حداقل تا يك سال ديگر، يعني كنگره نهم جبهه مشاركت كه دوباره در آن بحث تعيين دبيركل و اعضاي شوراي مركزي مطرح مي شود، دبيركل جبهه مشاركت خواهد ماند.

«اعتماد ملي» به مديرمسئولي حق شناس منتشر مي شود
ايسنا: سخنگوي حزب اعتماد ملي با اشاره به جلسه هيأت مؤسسان اين حزب، تصويب ۶۰ ماده اساسنامه اين حزب را از دستور كارهاي اين جلسه عنوان كرد و گفت: يكي از مهمترين مواد اين اساسنامه تشكيل شوراهاي مركزي در كشور و در استانهاي مختلف بود كه تعداد اعضاي شوراي مركزي در كشور ۳۱ نفر و ۷ نفر نيز به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب خواهند شد. همچنين در هر استاني ۷ الي ۹ نفر به عنوان عضو اصلي شوراي مركزي و ۳ نفر به عنوان عضو علي البدل تعيين خواهند شد.گرامي مقدم درباره تلويزيون ماهواره اي نيز گفت: «تلويزيون كروبي در بزرگترين شب سال يعني شب يلدا پخش خود را با نام شبكه«صبا»آغاز خواهد كرد.»به گفته گرامي مقدم تعداد ساعت برنامه اين شبكه در ۲۴ ساعت، سه ساعت خواهد بود كه چهار بار در شبانه روز تكرار خواهد شد.وي با بيان اين نكته كه مركز پخش و توليد برنامه ها در آينده اعلام خواهد شد، به بحث انتشار روزنامه حزب اعتماد ملي اشاره كرد و گفت: «اين روزنامه با عنوان روزنامه اعتماد ملي با مديرمسؤولي محمدجواد حق شناس در زماني كه بعدا اعلام خواهد شد كار خود را شروع خواهد كرد.»

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |