شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۳ - Oct 1, 2005
به مناسبت روز ملي آتش نشاني انجام شد
تجليل شهردار از آتش نشانان برجسته تهران
گروه شهري: توسعه و تقويت آموزش، به روز شدن تجهيزات آتش نشاني، تقويت بنيه مالي و استفاده از تكنولوژي روز براي امداد آتش نشاني از برنامه هاي شهرداري است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر قاليباف، شهردار تهران، پنج شنبه گذشته پس از ۲ ساعت بازديد از تجهيزات آتش نشاني و گفت وگو با مسئولان بخش هاي مختلف اين سازمان گفت: نامگذاري يكي از روزها به نام آتش نشاني و ايمني در كشور نشانگر اهميت اين سازمان و جايگاه آن است هر چند كه اين روز مظلومانه برگزار شود.
وي كه در جمع آتش نشانان سخن مي گفت، افزود: اين اولين سازمان از مجموعه سازمان هاي شهرداري است كه پس از بر عهده گرفتن مسئوليت جديد از نزديك از آن بازديد و با كاركنان آن ديدار مي كنم و اين رخداد را به فال نيك مي گيرم.
دكتر قاليباف كه به مناسبت روز ايمني و آتش نشاني در جمع آتش نشانان حضور يافته بود خطاب به آنان تصريح كرد: كساني كه مسئوليت تأمين امنيت و ايمني شهروندان را بر دوش دارند و از جان و مال آنها حمايت و مراقبت مي كنند بايد بيش از اين مورد توجه قرار گيرند و اين برعهده رسانه ها و شهرداري است كه با نگاه ويژه، جايگاه منزلت آتش نشانان را آن گونه كه شايسته آنهاست در منظر شهروندان ترسيم نمايند و ضرورت ايمني و نقش آتش نشاني را در افكار عمومي تبيين كنند.
شهردار تهران از حاكم بودن روح واحد بر سازمان آتش نشاني و انسجام دروني و حميت كاركنان اين سازمان تقدير كرد و افزود: نظم و انضباط و اخلاص دو مقوله تفكيك ناپذير براي خدمت رساني در اين سازمان است كه بايد سرلوحه همه همكاران اين سازمان قرار گيرد.
مهندس محمد جواد محمدي زاده نيز در آخرين روز همكاري خود با شهرداري تهران، در جمع آتش نشانان گفت: يكي از وظايف ذاتي و مهم و اصلي ترين وظيفه شهرداري اطفاي حريق و صيانت از جان مردم است كه سازمان آتش نشاني مسئوليت آن را بر عهده دارد.
وي با اشاره به اينكه سازمان آتش نشاني در شمار واحدهايي است كه كمترين شكايات را در پرونده خود دارند، افزود: همه كارها و اموري كه شهرداري متولي آن مي باشد مهم و اساسي است اما لازمه امنيت و تأمين ايمني و حفاظت از جان مردم در مقابل آتش، غيرت و حميت خاصي مي طلبد كه خوشبختانه چنين روحيه اي در ميان كاركنان آتش نشاني موج مي زند.
به گفته محمدي زاده، توسعه فضاهاي فيزيكي، تأمين تجهيزات، افزايش سطح توانايي ها و آموزش نيروي انساني، و ارتقاي كيفيت فعاليت هاي مورد نظر در حوزه آتش نشاني، از جمله برنامه هايي است كه در اين سازمان با موفقيت اجرا شده، ضمن آن كه در سال جاري بالاترين رشد اعتباري در بين سازمان هاي وابسته به شهرداري به اين سازمان اختصاص يافته است.وي در پايان از غيرت، جوانمردي و اهتمام خاص كاركنان آتش نشاني به عنوان رمز توفيق آنان ياد كرد و براي آتش نشانان آرزوي توفيق نمود.گفتني است در پايان اين مراسم ضمن تجليل از شهداي اين سازمان به آتش نشانان برجسته جوايزي اهدا گرديد.

مدارس فرسوده در منطقه يازده
معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه يازده تهران گفت: بافت فرسوده مدارس اين منطقه نزديك به ۷۵ درصد است.
مسعود عامري با بيان اينكه اقدامات ستاد مهر براي رفع مشكلات مدارس منطقه مقطعي و ناچيز است افزود: براي ايجاد محيطي آرام و پرنشاط براي تحصيل دانش آموزان بايد بسياري از مدارس اين منطقه تخريب و نوسازي شود.

پاكسازي كوههاي شمال تهران از زباله انجام شد
003405.jpg
گروه شهري: به مناسبت چهارم مهرماه، روز حفاظت و پاكسازي كوهستان، روز جمعه هشتم مهر ماه (ديروز)، شماري از تشكل هاي زيست محيطي با كمك شهرداري ها، دفتر مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست و اداره كل ترويج و مشاركت هاي مردمي سازمان جنگل ها و مراتع، به پاكسازي كوهها و روددره هاي شمال تهران پرداختند. گروههاي داوطلب در مسيرهاي كوه، همچنين به انجام فعاليت هاي تبليغاتي در خصوص نقش و اهميت كوهستان در زندگي و ضرورت پاك نگاهداشتن اين مكان هاي از آلودگي مبادرت نمودند. روز جمعه اول مهر ماه نيز، توسط شماري از تشكل هاي زيست محيطي و سازمانهاي دولتي برنامه پاكسازي كوهها در تهران برگزار گرديد. به گفته حسين عبيري هماهنگ كننده برنامه هاي اين روز، ديروز در فعاليت هاي پاكسازي كوههاي شمال تهران جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست، انجمن كوهنوردان ايران، جبهه سبز، شبكه تشكل هاي زيست محيطي تهران، شماري از باشگاههاي كوهنوردي در پاكسازي ارتفاعات ولنجك و دركه واقع در شمال تهران شركت داشتند. انجمن كوهنوردان ايران به همين مناسبت از راهيان كوه دعوت كرده است كه هنگام كوهنوردي كيسه براي بازگرداندن زباله همراه داشته باشند، از آسيب رساني به فضاي سبز طبيعي كوهستان بپرهيزند و از بردن وسايلي مثل بطري هاي نوشابه، وسايل الكترونيكي كه نياز به باطري دارند (مثل ضبط صوت) خودداري كنند و حتي المقدور از مسيرهاي پاكوب عمومي عبور نمايند.
كوهنوردان و علاقه مندان به محيط زيست، خواستار آن شده اند كه براي جلوگيري از آلودگي روزافزون كوههاي شمال تهران دولت توليد كنندگان اقلام يك بار مصرف به ويژه بطري هاي PET را ملزم به جمع آوري و بازيافت اين اقلام نمايد.

نقش يك كشتارگاه سنتي در آلودگي نهرهاي شرق تهران
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان دامپزشكي استان تهران گفت: از مجموع ۵۱ كشتارگاه طيور در استان تهران تنها كشتارگاه سنتي تهران با وجود اخطارها و حكم هاي متعدد قضايي روزانه ۶۰ هزار ليتر خونابه در تهرانپارس سپس به سرخه حصار جاري مي كند. حسين ابوالحسني گفت: با وجود آن كه طي ۶ سال گذشته بيش از ۱۲ حكم براي توقيف فعاليتهاي غيربهداشتي اين كشتارگاه از سوي مراجع قضايي صادر شده ولي در عرض چند دقيقه حكم صادره باطل شده است و تاكنون موفق به تبديل سيستم اين كشتارگاه از سنتي به صنعتي نشده ايم.وي ورود دام زنده به استان و عرضه آن در سطح شهرها مخصوصا شهر تهران را معضلي جدي دانست و افزود: با وجود آن كه نامه هاي متعددي به مسئولان قضايي از جمله دري نجف آبادي، دادستان كل كشور، مروي معاون قوه قضائيه وعليزاده رئيس كل دادگستري استان از سوي استاندار تهران ارسال شده اما تاكنون به نتيجه اي نرسيده ايم.

تشديد آلودگي هواي تهران در هفته اول مهر
حل معضل آلودگي هواي پايتخت نيازمند برنامه هاي ملي است
003408.jpg
گروه شهري: در نخستين هفته مهرماه، وضعيت ترافيك شهري و برنامه هايي كه سازمان هاي مسئول براي متعادل سازي آمد و شد خودروها در شهر تهران به اجرا گذاشته اند در مركز توجه شهروندان قرار داشت، اما به همراه ترافيك معضل آلودگي هواي پايتخت اين روزها، بيش از ماه هاي سپري شده تابستان خودنمايي مي كند. به گفته كارشناسان، به علت فزوني تعداد و رفت و آمد خودروها بر ظرفيت خيابان ها و معابر شهري، آلودگي هوا در تهران هر سال بغرنج تر مي شود و ظاهرا تنها راه برون رفت از اين بحران كه سلامتي همه شهروندان را در معرض خطر جدي قرارداده است، به كارگرفتن تدبيرهايي در سطح ملي است و اين هدف زماني برآورده مي شود كه دستگاه هاي ذي ربط فارغ از بخشي نگري، در سطح ملي و با مشاركت و همكاري تنگاتنگ براي نجات تهران اقدام كنند.
به گزارش شركت كنترل كيفيت هوا، در هفته اول مهرماه، در طي چند روز پي درپي هواي تهران در وضعيت ناسالم قرارداشت و اين روند همچنان ادامه دارد. آلودگي هواي شهر تهران نه تنها در فضاهاي باز بلكه در مكان هاي بسته نيز ميزان آلايندگي را افزايش مي دهد.
سازمان بهشت زهراي تهران براي سومين بار به هنگام اعلام آمار مرگ و ميرهاي يك ماهه در تهران، ايست قلبي را مهم ترين عامل فوت شهروندان تهراني اعلام كرده است. پزشكان متخصص قلب و عروق پيش از اين هشدار داده بودند كه افزايش آ لودگي هوا، مي تواند خطر فزاينده اي را متوجه بيماران قلبي و ريوي كند. به همين دليل افزايش فوت شهروندان براثر آلودگي هوا ، به اصطلاح مرگ خاموش ناميده مي شود كه هر سال، عده زيادي از مردم شهرها ازجمله كلان شهر تهران را از زندگي محروم مي سازد.
خودروها در تهران همچنان عامل بيش از ۷۰ درصد آلودگي هواي اين شهر مي باشند و نقش خودروهاي فرسوده در ايجاد اين آلودگي بيشتر است. تمهيداتي كه تاكنون سازمان حفاظت محيط زيست، راهنمايي و رانندگي و صنايع خودروسازي براي اجراي اساسي طرح خروج خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل تهران به كار گرفته اند، به دليل برخي بخشي نگري ها، هنوز آنچنان كه بايد به نتيجه قطعي منجر نشده است، زيرا خروج خودروها بسيار كند صورت مي گيرد و هنوز امكانات بازيافت خودروهاي فرسوده، بسيار محدود مي باشد.
در تازه ترين بررسي ها درخصوص تاثير آلودگي هوا بر زندگي انسان، گروهي از پژوهشگران آمريكايي، اعلام كرده اند كه آلودگي هوا به ويژه ذرات معلق موجود در هوا، منجر به كاهش وزن جنين در رحم زنان باردار مي شود.
اين مواد كه تركيبات اصلي آنها شامل اسيدها، فلزات و مواد آلي است، علاوه بر نوزادان بر سلامتي مادران نيز تاثيرات ناگواري دارند.

معاونين و مديران جديد شهرداري اين هفته معرفي مي شوند
003411.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: بنا به اظهارات دكتر قاليباف، معاونين و مديران جديد شهرداري تهران در هفته جاري معرفي مي شوند.
زمان ماندن يا رفتن مديران فعلي شهرداري در اين نهاد بزرگ اين هفته به پايان مي رسد و شهردار جديد مي تواند به چيدمان مديران همگراي خود بپردازد و بدين ترتيب تغيير و تحول گسترده در مديريت شهري در هفته جاري روي مي دهد.
دكتر محمدباقر قاليباف پس از دريافت حكم خود از وزير كشور، رسماً شهردار تهران شد و متعاقب آن در ساعت ۶ صبح يكي از روزهاي هفته گذشته در جلسه اي با مديران و معاونين فعلي شهرداري، فرصتي را براي ماندن يا رفتن آنان از مجموعه بزرگ شهرداري تعيين كرد كه فرصت تعيين شده، اين هفته به پايان مي رسد.
در اين فرصت، شماري از معاونين شهرداري از بدنه مديريت شهرداري جدا شده و در عرصه ديگري به فعاليت مشغول شدند. دكتر سعيدلو پس از عدم كسب راي اعتماد، معاون اجرايي رئيس جمهور شد و هاشمي نيز به نهاد رياست جمهوري رفت. مهندس محمدجواد محمدي زاده- معاون خدمات شهري با تاييد و تصويب هيات دولت به استانداري خراسان رضوي منصوب شد.
اسفنديار رحيم مشايي به سمت معاون رئيس جمهوري و رياست سازمان جهانگردي و ميراث فرهنگي تعيين شد و علي آبادي به سازمان تربيت بدني رفت. حميد بهبهاني نيز كه دوربرگردانها را از خود به يادگار گذاشت، استعفا داد و گفته مي شود كه مهندس پردلي- معاون شهرسازي و معماري نيز در ماه گذشته درخواست بازنشستگي كرده است.
با خروج اين عده از مديريت شهرداري، بازار شايعات تعيين مديران جديد به شدت داغ شد اما دكتر قاليباف با رد هرگونه انتخاب معاونين جديد اعلام كرد كه انتخاب معاونين را با رايزني شوراي شهر انجام خواهد داد.
همچنين به گزارش ايرنا، محمدباقر قاليباف روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي سازمان آتش نشاني تهران بار ديگر با تاكيد به اينكه هنوز معاوني برنگزيده است، افزود: مهلت داده شده به مديران شهرداري درخصوص تصميم گيري براي رفتن و يا ماندن هفته آينده به پايان مي رسد.مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پيشتر گفته بود كه به جز يك معاون، ساير معاونين فعلي شهرداري تهران از اين نهاد منفك و به دولت و يا دستگاههاي ديگر خواهند رفت.

طرحهاي تفصيلي شهرها
003402.jpg
معاون  عمراني  وزير كشور گفت  بيشتر طرحهاي  تفصيلي  و جامع  شهرهاي  كشور به  علت  كمبود اعتبارات  شهرداريها قابليت  اجرا ندارند. محمدحسين  مقيمي افزود اجرا نشدن  اين  طرحها موجب  نگراني شهرداران  و مشكلاتي  براي  ساكنان  شهرهاي  كشور شده  است .وي  توجه  دولت  و مجلس  را براي  تامين  اعتبارات  اجرايي  اين  گونه  طرحها ضروري  دانست  و گفت  توانمندي  مالي  شهرداريها موجب  توسعه  خدمات  شهري  مي شود .گفتني  است  طرحهاي  تفصيلي  و جامع  شهرها در وزارتخانه  هاي  كشور و مسكن تهيه  و تصويب  مي شود و بيش  از۹۵۰ شهرداري  در شهرهاي  كشور فعاليت  مي كنند كه  براي  آنها طرحهاي  تفصيلي  و جامع  تهيه  شده  است  .

نخاله هاي ساختماني در گود كهريزك
003399.jpg
زمين سبز ايران: بعد از گود آبعلي، كهريزك مهم ترين مركز دفع نخاله هاي ساختماني در كشور است.
اين گود در تيرماه سال ۸۳ داراي بيشترين درصد تخليه خاك و نخاله و بهمن ماه داراي كمترين درصد تخليه خاك و نخاله بوده است.از ۷ ميليون تن خاك و نخاله دفع شده در تهران در طي سال گذشته ۸۸ درصد آن در گود آبعلي و مابقي در مركز كهريزك دفع شده است.براساس اين گزارش تنها ۱۱ درصد از نخاله هاي ساختماني در تهران بازيافت مي شوند كه اين مقدار بسيار ناچيز است درحالي كه در كشورهاي پيشرفته اين رقم به ۹۵ درصد مي رسد.

افتتاح ۱۰ پروژه عمراني در شمال غرب تهران
003396.jpg
به  مناسبت  هفته  دفاع  مقدس ، ۱۰ طرح  عمراني  در منطقه  ۲۲ شهرداري  تهران به  بهره برداري  رسيد.
به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  منطقه  ،۲۲ بخشي  از اين طرح ها شامل  راه اندازي  پايگاه  هلال احمر، مرمت  و بهسازي  مدارس ، پارك  ابريشم و فضاي  سبز شهرك  لاله  است .همچنين يك بازار روزعرضه ميوه و تره بار افتتاح شد.
علي  محمد شاعري  شهردار منطقه  ۲۲ در مراسم  افتتاح  اين  طرح ها گفت : سال  گذشته  ۵۰ طرح  در اين  منطقه  افتتاح  شد كه  با برنامه ريزي هاي  انجام  شده ، گشايش  ۷۰ طرح  كه  در منطقه  وعده  داده  شده  بود، بزودي  محقق  مي شود.

قاليباف:
تركيب جديد مديران شهرداري تهران
اين هفته تعيين مي شود
شهردار تهران از آتش نشانان برجسته تجليل كرد
003483.jpg
دكتر محمدباقر قاليباف اعلام كرد تركيب جديد معاونين و مديران كلانشهر تهران در هفته جاري اعلام مي شود. شهردار تهران در جلسه اي خطاب به مديران شهرداري اعلام كرد درخصوص ماندن يا رفتن از نهاد شهرداري تصميم گيري كنند.
تاكنون شماري از معاونين شهرداري براي ادامه خدمت از شهرداري تهران خارج شدند. با رفتن شماري از معاونين به نهاد رياست جمهوري، هيات دولت و دستگاه هاي اجرايي، چند پست معاونت ازجمله مالي - اداري، فرهنگي و اجتماعي، خدمات شهري و فضاي سبز، امور مناطق و فني و عمراني خالي شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |