يكشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۴
چالش هاي پيش روي وزير مسكن براي نيل به برنامه هاي اعلام شده
وزير مسكن مصمم است
001833.jpg
افروز پورهاشمي
اشاره: درست در روزهاي پاياني وزارت علي  عبدالعلي زاده، مسكن بار ديگر وعده داد كه تمام ايرانيان تا ۴ سال آينده صاحب خانه مي شوند. اين در حالي است كه بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، كشور نيازمند ۷ ميليون و ۸۰۰ هزار واحد مسكوني است كه البته بايد اذعان كرد اين عدد تنها ميزان تقاضاي مؤثر مسكن است.
محمد سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي در دولت نهم به فاصله ۲۲ روز پس از اين اظهارنظر عبدالعلي زاده، به صراحت اعلام كرد كه همه نمي توانند صاحب خانه ملكي شوند و عده اي بايد مستاجر باشند درست مانند رويه اجرايي تمام دنيا.
ظاهراً وزير جديد كه با كسب ۲۲۲ رأي بالاترين رأي اعتماد در مجلس هفتم را عايد خود كرد از همان ابتداي فعاليت به يك چيز پاي بند است، اعلام اخبار قابل تحقق نه صرفاً اميدواركننده.
عبدالعلي زاده ۸ سال پيش هنگام تحويل گرفتن وزارت مسكن وعده داد كه اگر بتوانيم هزينه مسكن را در سبد خانوار به ۳۰ درصد رسانده و زمان جستجو براي يافتن مسكن را به ۳ هفته كاهش دهيم هنگام خداحافظي مي توانيم بگوييم موفق شديم.
به نظر مي رسد وي عملاً نتوانست در دوره فعاليت خود به آنچه وعده داده بود عمل كند و فقط در جلسه توديع خود اذعان كرد كه امروز زيرساخت ها براي توليد يك ميليون مسكن در برنامه  چهارم فراهم شده است، چرا كه ساخت مسكن از ۴۰۰ هزار واحد در سال ۷۶ هم اكنون به ۷۳۰ هزار واحد رسيده است. عبدالعلي زاده در همين جلسه اظهار اميدواري كرد كه برادرش سعيدي كيا بتواند از اين دستاورد بهره برد.
وزير جديد وزارت مسكن هم هر چند كه در جلسه معارفه خود گفت راه عبدالعلي زاده را ادامه مي دهد، اما با توجه به ديدگاه هاي وي كه در برنامه هايش مطرح شد به وضوح تفاوت نگرش او با وزير پيشين را مي توان درك كرد.

وزير مسكن و شهرسازي در شرايطي پست وزارتي را تحويل گرفت كه كلان شهري چون تهران با ازدياد بيش از حد جمعيتي ناشي از مهاجرت بي رويه، ترافيك سرسام آور و حتي شهرسازي نامناسب كه روند آن كماكان ادامه دارد روبه رو است.
اين در حالي است كه سعيدي كيا خواهان شهري با آرامش، بدون ترافيك و با حداقل دغدغه است.
وي مي خواهد به سيماي شهر و روستا هويت بخشد هويتي توأم با معماري ايراني و اسلامي، اما به راستي تحقق اين خواسته با حضور مهندسان ساختمان با ايده ها و نقشه هاي مختلف به نحوي كه در هر گوشه تهران يك سبك ساخت و ساز را مي توان ديد، شدني است.
از مهم ترين عناوين برنامه هاي وزير جديد مي توان به نوسازي اداري براي كارآمد كردن و افزايش بهره وري، ايجاد انگيزه و نشاط در خدمت رساني و تعامل با دستگاه هاي ذي ربط اشاره كرد.
سعيدي كيا بر اين باور است كه وجود يك تعامل خوب ميان ۳ پايه اصلي در ساخت و ساز غيردولتي(وزارت مسكن، شهرداري ونظام مهندسي) مي تواند منجر به شكل گيري كار به نحو مطلوب شود.
خوشبختانه وي  تك رو نيست و به خوبي مي داند وزارت مسكن به تنهايي نمي تواند در راستاي ارتقاي كيفيت ساخت و ساز و صرفه جويي انرژي گام بردارد. به همين دليل نيز خواهان توسعه نظام مهندسي و بكارگيري تمامي تشكل ها در اين عرصه  است.
ضريب تراكم خانوار در مسكن هم اكنون ۱/۱۲درصد است. در چنين شرايطي وزير جديد مي خواهد ضريب فوق را در پايان برنامه چهارم توسعه به ۱/۱ درصد تقليل دهد. براي نيل به اين مهم بايد توليد ساليانه مسكن از ۷۳۰ هزار واحد به يك ميليون واحد افزايش يابد. به همين دليل است كه وي در برنامه هاي خود به صراحت از انبوه سازي نه از انبوه سازان حمايت كرد. وي معتقد است تك سازي كشور را به نتيجه نمي رساند، لذا وزارت مسكن از تشكل ها و شركت هايي كه توانايي ساخت انبوه داشته باشند حمايت خواهد كرد. در اين راستا سعيدي كيا به زودي لايحه قانون انبوه سازان را تدوين و تقديم مجلس مي كند.
ساخت بيش از ۴ ميليون واحد مسكوني طي ۸ سال گذشته
طي ۸ سال گذشته يك ميليون و ۹۲ هزار و ۲۰۶ ميليارد ريال در بخش مسكن سرمايه گذاري شده است كه حاصل آن ساخت ۴ ميليون و ۵۵۴ هزار واحد مسكوني بود كه ۳ ميليون و ۱۲۸ هزار واحد آن در شهرها ساخته شدند.
در اين ميان سال ۱۳۸۰ بيشترين ميزان سرمايه گذاري در اين بخش را به خود اختصاص داده است، سرمايه گذاري بالغ بر ۷۲۹ هزار و ۲۲۷ ميليارد ريال.
طبق آمار موجود سهم ساختمان هاي ۳ طبقه و بيشتر شهري (انبوه سازي) از ۵/۱۹درصد در سال ۷۶ به ۵/۴۴درصد در سال گذشته افزايش يافته است. بر اساس برنامه سوم توسعه پيش بيني شده بود ۳ ميليون و ۱۱۴ هزار واحد مسكوني در سراسر كشور احداث شود كه اين رقم تا پايان سال برنامه (سال گذشته) با افزايش ۱۳۱ هزار واحد مسكوني، به ۳ ميليون و ۲۴۵ هزار واحد بالغ شد.سهم مناطق شهري از اين تعداد ۲۱۶ هزار و مناطق روستايي ۹۵۴ هزار واحد مسكوني بوده است.
اين در حالي است كه از سال هاي پاياني برنامه دوم توسعه كه ساخت واحدهاي اجاره به شرط تمليك در كشور آغاز شد، تاكنون ۵۰ هزار واحد مسكوني احداث شده است كه اين واحدها به صورت آپارتمان هاي ۴ طبقه و در قالب مجتمع هاي مسكوني ۲۰ تا يك هزار واحدي با ميانگين زيربناي مفيد ۵۰ مترمربع ساخته شده است.
آمارهاي وزارت مسكن حاكي است از مجموع واگذاري هاي انجام شده واحدهاي اجاره به شرط تمليك به اشخاص حقيقي، ۵۹ درصد به زوج هاي جوان۱۰،درصد به زنان سرپرست خانوار و ۳۱درصد به ساير اقشار كم درآمد واگذار شده است.
همچنين از۵۰ هزار واحد ساخته شده ۲۶ هزار و ۵۹۳ واحد آن به افراد حقيقي اختصاص يافته است.
برنامه وزير جديد براي كمك به
اقشار كم درآمد فاقد مسكن
دولت در راستاي حمايت از اقشار كم درآمد تصميم گرفته است كه دوسوم نرخ سود تسهيلات بانكي را به صورت يارانه به بخش مسكن بپردازد.
اين در حالي است كه دولت گذشته با ارائه يك لايحه دوفوريتي براي پرداخت اين يارانه تلاش كرد اما به دليل منطبق نبودن اين لايحه با بودجه سال ۸۴ ، لايحه مذكور در مجلس طرح نشد.
وزير جديد مسكن تصميم دارد از لايحه فوق رفع مشكل كرده و آن را به دولت ارائه كند.
بر اساس اين برنامه كه جزو برنامه هاي كوتاه مدت وزارت مسكن است، بخشي از اجاره بهاي خانوارهاي كم درآمد به صورت بن هاي دولتي تأمين خواهد شد. مثلا افرادي كه توان خريداري خانه ندارند و نمي توانند كل اجاره بهاي يك واحد مسكوني را هم پرداخت كنند، دولت ۵۰ درصد مبلغ اجاره را از محل يارانه به صورت بن اجاره در اختيار مالك قرار مي دهد. هرچند كه بنا به گفته وزير مسكن اين طرح فعلاً در حد يك ايده است كه بايد مراحل اجرايي آن طي شده و مصوبات مربوط به آن اخذ شود، اما عدم اجراي موفق طرح اعطاي بن گردشگري در برخي ادارات، خاطره چنان خوبي از اين روش حمايتي در اذهان بجا نگذاشته است.چنانچه بر اساس طرح فوق مشخص نشد اين بن توسط چه اداراتي و چه افرادي اعطا گرديد و آيا افرادي كه از آن استفاده كرده اند رضايت داشتند يا نه؟
اعطاي بن گردشگري در بعد كوچك اجرا شد كه در برابر مسكن كه بعد وسيعي را دربرمي گيرد موفق نبود. از آنجايي كه مسكن يك نياز حياتي است مسلماً اعطاي بن براي آن شرايط را صدچندان دشوار مي كند. اين كه واقعاً بن فوق بايد به چه افرادي تعلق گيرد و آيا مرجعي براي رسيدگي بر صحت و سقم اظهار نظر درخواست كنندگان وجود خواهد داشت؟ و نهايتاً اين كه آيا دولت توان اعطاي يارانه در اين عرصه به اين همه متقاضيان اجاره مسكن را دارد؟
وزير مسكن نيز خود بر اين امر واقف است، چنانچه اعلام كرده در شناسايي اقشار مورد هدف در شهرها مشكل وجود دارد.
001836.jpg
آمارهاي وزارت مسكن حاكي است از مجموع واگذاري هاي انجام شده واحدهاي اجاره به شرط تمليك به اشخاص حقيقي، ۵۹ درصد به زوج هاي جوان۱۰،درصد به زنان سرپرست خانوار و ۳۱درصد به ساير اقشار كم درآمد واگذار شده است.همچنين از۵۰ هزار واحد ساخته شده ۲۶ هزار و ۵۹۳ واحد آن به افراد حقيقي اختصاص يافته است
مقاوم سازي واحدها، با چندميليون تومان اعتبار؟
يكي از ديگر برنامه هاي وزير جديد مقاوم سازي ۵۰۰ هزار واحد مسكوني در برابر حوادث غيرمترقبه از طريق تشويق مالكان است. اين در حالي است كه هنوز مشخص نيست از چه محلي تسهيلات لازم و با چه ميزاني كارمزد و مدت بازپرداخت به متقاضيان مقاوم سازي اعطا خواهد شد؟
هم اكنون بانك هاي دولتي در قبال تعميرات واحدهاي مسكوني حداكثر تا سقف ۲ ميليون تومان وام اعطا مي كنند؛ وامي كه با تصويب طرح يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي احتمالاً در ميزان درصد كارمزد دچار تغيير خواهد شد. متقاضيان براي اخذ اين وام بايستي مراحل قانوني از قبيل ارائه آخرين فيش حقوقي، معرفي ضامن و ... را طي كنند كه همين كاغذبازي ها باعث كاهش تمايل متقاضيان به اخذ اين وام شده است.
مسلماً اگر قرار باشد وام مقاوم سازي نيز با اين شيوه اعطا گردد با استقبال مردم مواجه نخواهد شد. از طرف ديگر بانك ها نيز ناچارند براي كسب اطمينان از بازپرداخت وام سختگيري هايي انجام دهند. بايد ديد وزير جديد مسكن و شهرسازي چه راهكاري را در اين عرصه ارائه خواهد داد. راهكاري كه هم باعث جذب متقاضيان براي اخذ وام فوق شود و هم باعث جلب اعتماد بانك ها گردد.
سرمايه گذاري ۳ درصدي دولت در بخش مسكن
با وجود اين كه رفع معضل مسكن يكي از مهم ترين اهداف و دغدغه هاي دولت چه در شرايط كنوني و چه در آينده است، اما سهم سرمايه گذاري دولت در اين بخش تنها ۳درصد است.
اين موضوع يكي از موارد مدنظر وزير جديد مسكن و شهرسازي است به نحوي كه وي به صراحت خواستار افزايش اين سهم از سوي دولت شد.
سعيدي كيا معقتد است در كنار اين اقدام براي افزايش توليد مسكن بايد از ظرفيت هاي تخصصي بخش خصوصي و نظام مهندسي كشور با توسعه نظام مهندسي و بكارگيري همه تشكل ها استفاده شود.
وي كه در بنياد مسكن نيز همواره شعار «نمي سازيم يا خوب مي سازيم» را مطرح مي كرد اين بار نيز با اعلام همين شعار تأكيد مي كند كه وزارت مسكن به تنهايي نمي تواند همه وظايف را در بخش مسكن انجام دهد.
وي در برنامه هاي خود تدوين نظام اطلاعاتي بازار مسكن از طريق ساماندهي بنگاه هاي معاملات ملكي و به كارگيري نظرات كارشناسان در ارتقاء و تكميل طرح جامع مسكن را از اقدامات فوري در اين بخش مي داند. اين در حالي است كه بر اساس طرحي كه اخيراً از سوي مسئولان اتحاديه املاك عنوان شده است قرار است به زودي تمامي آژانس هاي املاك داراي شناسنامه كامل فعاليتي شوند. مسلماً اجراي اين طرح در كنار آنچه به طور كامل مدنظر وزير جديد وزارت مسكن است مي تواند كارساز باشد.
جلوگيري از توسعه شهرها
سعيدي كيا در پرونده برنامه كوتاه مدت خود جلوگيري از توسعه بي رويه شهرها را مدنظر دارد. معضلي كه طي چند سال اخير ادامه داشته و روز به روز با افزايش مهاجرت به شهرها و حاشيه نشيني بر وسعت شهرها افزوده، كه به تناسب آن بر مشكلات شهري نيز افزوده شده است.
اجراي اين ايده مسلماً به جز صرف هزينه هاي مالي، نيازمند ترغيب روستائيان به حضور در روستاها و بهسازي فوري بافت هاي فرسوده براي پرهيز از تخريب اراضي كشاورزي و باغ هاست.
به نظر مي رسد وزير جديد مسكن و شهرسازي راهكارهاي بسيار خوبي براي كاهش نسبي مشكل مسكن، مقاوم سازي واحدها و شهرسازي ايده آل (براي آنچه از اين پس ساخته خواهد شد) دارد، اما به راستي آيا منابع لازم براي تأمين اعتبارات مورد نياز در دسترس وي قرار خواهد گرفت؟ آيا هماهنگي و تعاملي كه مدنظر سعيدي كياست در بين نهادهاي ذي ربط وجود خواهد داشت؟ اموري كه تاكنون به علت نبود آنها حل مشكل مسكن ناكام مانده است. مسلماً وجود ابزار و حضور مديران قوي در كنار يكديگر بهترين راهكار براي نيل به خواسته ها و برنامه هايي است كه مطرح شده و خواهند شد.

كاهش بي سابقه رشد اقتصادي انگليس
رشد اقتصادي  انگليس  در يكسال  منتهي  به  پايان  سه  ماهه  دوم  سال  جاري ميلادي  ۵/۱درصد اعلام  شد.
اين  ميزان  كمترين  نرخ  رشد ثبت  شده  در ۱۲ سال گذشته  است .
جديدترين  گزارش  رسمي اداره  ملي  آمار انگليس  حاكيست  كه  در سه  ماهه  دوم سال  ۲۰۰۵ توليد ناخالص  ملي  انگليس  در مقايسه  با سه  ماهه  قبل  از آن نيم درصد رشد داشته  است .
اين  اداره  پيشتر در برآوردهاي  مقدماتي  خود رشد اقتصادي  سالانه  تا پايان سه  ماهه  دوم  سال  ميلادي  جاري  را ۸/۱درصد برآورد كرده  بود.
براساس  اين  گزارش ، كاهش  توليد صنايع  كارخانه اي  انگليس  از جمله  عوامل اصلي  كم شدن  رشد اقتصادي  اين  كشور در سه  ماهه  دوم  سال  جاري  اعلام  شده  است .
اين  گزارش  تا مقطع  قبل  از بمب  گذاريهاي  لندن  در هفتم  ژوييه  ( ۱۶ تير) را دربرمي گيرد و انتظار مي رود در پي  وقوع  سلسه  بمب گذاريهاي  لندن  آثار كاهشي  رشد اقتصادي  در انگليس  بيشتر مشهود شود.
وزير دارايي  انگليس  روز دوشنبه  در سخنراني  خود در همايش  سالانه  حزب كارگر پذيرفت  كه  اقتصاد انگليس  روزهاي  بدي  را سپري  مي كند.
گوردون  براون  مسئوليت  وضع  نامطلوب  اقتصادي  در انگليس  را به  گردن افزايش  قيمت  نفت  و كاهش  رشد اقتصادي  در دنيا انداخت  و گفت : هيچ  اقتصادداني قادر نيست  همه  مولفه هاي  بين المللي  موثر بر اقتصاد داخلي  را به  طور كامل پيش بيني  كند.
به  گفته  براون ، انگليس  نمي تواند رشد پيش  بيني  شده  به  ميزان  سه  تا ۵/۳درصد را در سال  مالي  جاري  به  دست  آورد.
پيش بيني  چنين  رشدي  از ابتدا مورد انتقاد صندوق  بين المللي  پول  قرارگرفت  ولي  با توجه  به  اين  كه  در هنگام  عرضه  بودجه  جاري  موضوع  انتخابات  سراسري  در انگليس  مطرح  بود وزير دارايي  بر صحت  دستيابي  به  اين  ميزان  از رشد تأكيد ورزيد تا كارنامه  اقتصادي  خود وحزبش  را همچنان  درخشان  نشان  دهد.
كاهش  رشد اقتصادي  و دست  نيافتن  دولت  به  رشد پيش بيني  شده  به  معناي كمبود درآمدهاي  مالياتي  دولت  است  و در نتيجه  لندن  را با انتخاب  جديدي براي  جبران  اين  كمبود روبرو خواهد كرد.اما دولت  انگليس  پيشاپيش  خود را براي  يك  كسري بودجه  بزرگ  در سال  جاري مالي  آماده  كرده  است .
افزايش  كسر بودجه ، لندن  را رودرروي  اتحاديه  اروپا قرار مي دهد زيرا اين  اتحاديه  ضريب  مشخصي  از نسبت  كسر بودجه  به  توليد ناخالص  ملي  را براي اعضا تعيين  كرده  است .
گزارش  قبلي  اداره  ملي  آمار انگليس  نشان  مي داد مجموعه  استقراض  بانكي دولت  كارگري  انگليس  در سال  مالي  جاري  (يكساله  منتهي  به  اوايل  فروردين ۱۳۸۵) به  ۳۶ ميليارد و ۷۰۰ ميليون  پوند مي رسد.
اين  رقم  نسبت  استقراض  بانكي  سالانه  به  توليد ناخالص  ملي  در اين  كشور رابه  ۱/۳ درصد مي رساند كه  يك دهم  درصد فراتر از حد تعيين  شده  توسط اتحاديه است .
سرجمع  بدهي  دولت  انگليس  به  بانك  مركزي  اين  كشور در سال  گذشته  براي نخستين  بار از سال  ۱۹۹۷ با افزايش  همراه  بود ولي  سهم  اين  ارقام  پايين تراز محدوده  تعيين  شده  بود و در حد ۸/۴۰درصد ايستاد.
دولت  كارگري  در سال  ۱۹۹۷ با شكست  سنگيني  كه  بر حزب  محافظه كار تحميل كرد قدرت  را در بريتانيا به  دست  گرفت  و درحال  حاضر حكومت  خود را براي سومين  دوره  پياپي  ادامه  مي دهد.
تا هنگام  بروز جنگ  با عراق  عملكردهاي  مثبت  اقتصادي  اين  دولت  يكي  ازنقاط قوت  آن محسوب  مي شد ولي  از دو سال  پيش  شواهدي  از بروز نقصان  در سياستهاي  مالي  اين  دولت  پديدار شد و آثار آن در افزايش  سطح  استقراض  بانكي نمود يافت .

اقتصاد انرژي
افزايش هزينه هاي جاري و عمراني كشور
طي پنج ماهه اول سال ۸۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل ، هزينه  هاي جاري ۷/۲۵ درصد و هزينه هاي عمراني ۴۵درصد افزايش يافت.
پرداختهاي خزانه بابت اعتبارات هزينه ( جاري) دستگاه هاي مركزي و محلي (استاني)  و همچنين رديفهاي متفرقه منظور در جداول قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور در پنج ماهه اول سال جاري بالغ بر مبلغ ۱۲۳۳۰۱ ميليارد ريال بوده است.
رقم مزبور معادل ۱/۱۱۶ درصد ۱۲/۵ اعتبارات مصوب مي باشد، مبلغ يادشده صرفنظر از چگونگي و تركيب اقلام منظور در قوانين بودجه مربوط در مقايسه با سال ۱۳۸۳ در حدود ۷/۲۵درصد افزايش دارد. اين گزارش درباره اعتبارات تملك دارائي هاي سرمايه اي (عمراني) حاكي است، پرداختهاي خزانه داري كل كشور در پنج ماهه اول سال جاري بابت اعتبارات تملك دارائيهاي سرمايه اي منظور در جداول قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مبلغ ۲۶۸۱۷ ميليارد ريال بوده است. اين رقم معادل ۵۷ درصد ۱۲/۵ اعتبارات مصوب مربوط مي باشد، مبلغ يادشده در مقايسه با پرداختهاي خزانه داري كل كشور در مدت مشابه سال ۱۳۸۳ در حدود ۴۵درصد افزايش دارد.
پرداختهاي خزانه داري كل كشور در پنج ماهه اول سال ۱۳۸۴ بابت اعتبارات تملك دارائيهاي مالي مبلغ ۲۱۷ميلياردريال بوده است.طبق دفاتر كل خزانه موجودي تنخواه گردان خزانه معين استانها جهت تامين و پرداخت اعتبارات هزينه ( جاري) و تملك دارائي هاي سرمايه اي(طرح هاي عمراني) در پايان مرداد ماه ۱۳۸۴ مبلغ ۱۴۸۲ميليارد ريال بوده است. حساب يادشده در پايان مرداد ماه سال ۱۳۸۳ مبلغ ۲۵۳۴ ميليارد ريال موجودي داشته است.
شركتهاي دولتي صرفه جويي نكردند
فارس: در قانون بودجه سال جاري دولت موظف شده است از محل صرفه جويي و كاهش در هزينه هاي غيرعملياتي شركتهاي دولتي ۴۰۰۰۰ ميليارد ريال كاهش پديد آورد. مقررات يادشده تاكنون اجرايي نشده است.در سال ۱۳۸۴ به ترتيب مقرر در حكم بند (ر) تبصره يك قانون بودجه سال جاري دولت موظف شده است از محل صرفه جويي و كاهش در هزينه هاي غيرعملياتي شركتهاي دولتي نسبت به اصلاح بودجه آنها به نحوي اقدام نمايد كه مبلغ ۱۰۰۰۰ ميليارد ريال در مجموع ماليات  بر عملكرد آنها افزايش يابد (مبلغ ۴۰۰۰۰ ميليارد ريال كاهش در هزينه هاي غيرعملياتي شركتهاي دولتي)، مقررات حكم يادشده تاكنون اجرايي نشده و به شركتهاي دولتي و سازمان امور مالياتي كشور، حسب مورد، براي پرداخت و وصول مبالغ مربوط ابلاغ نشده است. بنا بر گزارشهاي مالي دولت، با توجه به ماهيت و تركيب و ميزان هزينه هاي مذكور، تصور نمي رود مبلغ ماليات يادشده در سال جاري قابل حصول باشد،چنانچه مبلغ مذكور در محاسبه ماليات بر شركتهاي دولتي و به طور كلي اشخاص حقوقي منظور نگردد. عملكرد ماليات اشخاص حقوقي و شركتهاي دولتي در مقايسه با ۱۲/۵ ارقام مصوبه به ترتيب در حدود ۱/۱۰۱ و ۶/۱۰۶درصد تحقق يافته است. وصولي مالياتهاي مستقيم در پنج ماهه اول سال ۱۳۸۴ بالغ بر مبلغ ۲۸۷۵۱ ميليارد ريال بوده است.رقم مذكور صرفنظر از تركيب اقلام تشكيل دهنده آن در مقايسه با مبالغ وصول شده در مدت مشابه سال ۱۳۸۳ در حدود ۲/۷۶ درصد افزايش دارد. مبلغ يادشده در مقايسه با ۱۲/۵ رقم پيش بيني شده در جداول قانون بودجه سال جاري نيز در حدود ۷/۸۴ درصد تحقق يافته است، نسبت وصولي مالياتهاي مستقيم در پنج ماهه اول سال ۱۳۸۴ به كل مالياتها در حدود ۹/۶۴درصد مي باشد، اين نسبت در سال ۱۳۸۳در حدود ۷/۵۶ درصد بوده است.نسبت يادشده با توجه به ارقام منظور در قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور در حدود ۶/۶۲ درصد مي باشد. وصول ماليات بر شركتها (شامل ماليات عملكرد اشخاص حقوقي دولتي و غيردولتي و علي الحساب ماليات عملكرد سال ۱۳۸۴ شركتهاي دولتي موضوع بندهاي (ت) و (ر) تبصره يك قانون بودجه سال جاري، مبلغي در حدود ۲۰۹۹۸ ميليارد ريال بوده است كه در مقايسه با مبالغ وصولي در مدت مشابه سال قبل در حدود ۴/۱۱۲ درصد افزايش دارد. مبلغ مذكور در مقايسه با ۱۲/۵ رقم پيش بيني شده در بودجه مصوب در حدود ۲/۸۴ درصد تحقق يافته است، وصولي ماليات بر شركتهاي دولتي (بدون احتساب ماليات علي الحساب شركت ملي نفت ايران) و غيردولتي در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۴/۹۹ و ۱۹درصد افزايش دارد. عملكرد ماليات بر شركتهاي دولتي بدون احتساب ماليات علي الحساب شركت ملي نفت ايران و ماليات موضوع بند (ر) تبصره يك قانون بودجه سال جاري و غيردولتي در مقايسه با ۱۲/۵ رقم پيش بيني شده در بودجه مصوب به ترتيب ۳/۱۱۵ و ۴/۹۲درصد تحقق يافته است.افزايش قدر مطلق اين بخش از مالياتها در سال ۱۳۸۴ نسبت به عملكرد سال ۱۳۸۳ صرفنظر از رشد قابل ملاحظه  ماليات ساير شركتهاي دولتي (با ۴/۹۹درصد رشد نسبت به سال قبل)، مربوط به علي الحساب ماليات عملكرد شركت ملي نفت ايران مي باشد. رقم مصوب در سال جاري مبلغ ۱۸۱۲۵ ميليارد ريال و رقم مصوب سال ۱۳۸۳ مبلغ ۱۵۸۹ميليارد ريال مي باشد كه ماهانه بر اساس مفاد بند (ت) تبصره يك قانون بودجه سال جاري معادل ۱۲/۱ رقم مصوب از محل صادرات نفت خام وصول مي گردد.وصولي ماليات بر درآمد (شامل مالياتهاي حقوق، مشاغل، مستغلات و متفرقه) مبلغي در حدود ۶۱۳۶ ميليارد ريال بوده است كه در مقايسه با مبالغ وصولي در مدت مشابه سال قبل در حدود ۳/۲۶درصد افزايش داشته است، مبلغ مذكور در مقايسه با رقم پيش بيني شده در بودجه مصوب در حدود ۲/۱۰۰درصد تحقق يافته است.وصولي ماليات حقوق و مشاغل در مقايسه با وصولي مدت مشابه در سال قبل به ترتيب ۷/۳۵ و ۵/۱۴درصد افزايش داشته است، ضمنا عملكرد مالياتهاي حقوق، مشاغل و مستغلات در مقايسه با ۱۲/۵ ارقام مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور به ترتيب در حدود ۷/۱۱۹ ، ۶/۸۶ و ۱/۸۶ درصد تحقق يافته است.وصولي ماليات بر ثروت (شامل مالياتهاي ارث، نقل و انتقال و سرقفلي، سالانه املاك، حق تمبر چك، برات، سفته و ساير اقلام) مبلغي در حدود ۱۶۱۸ ميليارد ريال بوده است كه در مقايسه با مبالغ وصولي در مدت مشابه سال قبل در حدود ۱/۳ درصد افزايش دارد. مبلغ مذكور در مقايسه با ۱۲/۵ رقم پيش بيني شده در بودجه مصوب در حدود ۸/۵۵ درصد تحقق يافته است.علت عدم تحقق اين بخش از مالياتها در مقايسه با ارقام مصوب مربوط به عملكرد مالياتهاي نقل و انتقال املاك، سرقفلي و سهام مي باشد. در بندهاي (ر) و (ز) تبصره يك لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور احكامي براي تحقق درآمدهاي مالياتي يادشده و اصلاح نصاب هاي مربوط در قانون مالياتهاي مستقيم پيش بيني شده بود، ليكن بندهاي مذكور در مجلس شوراي اسلامي مورد تصويب قرار نگرفت و به علاوه متناسب با آن ارقام منظور شده در لايحه بودجه يادشده مورد اصلاح و تعديل واقع نشد، لذا ارقام منظور شده در قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مربوط به درآمدهاي مالياتي مذكور قابل تحقق نخواهند بود.عملكرد چهارماهه اول سال جاري مالياتهاي نقل و انتقال سرقفلي، سهام و املاك در مقايسه با ۱۲/۵ رقم مصوب به ترتيب ۸/۴۸ ، ۴/۳۶ و ۶/۳۵ درصد تحقق يافته است. در صورتيكه مجموعه مالياتهاي يادشده در مقايسه با عملكرد پنج ماهه سال ۸۳ در حدود ۷/۷درصد افزايش دارد.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |