دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۴
ظهر و نيمه شب
001869.jpg
علي اصغر محمدي- امين ابراهيم افروزي
حتماً تا به حال به ساعت هاي الكترونيكي توجه كرده ايد. در اين گونه ساعت ها دو نوع نمايش وقت وجود دارد. در نوع اول اوقات شبانه روز به ۲۴ قسمت تقسيم شده و به ترتيب از ۱ تا ۲۴ بيان مي شود. اما در حالت دوم، شبانه روز به دو دوازده ساعت تقسيم شده، قسمتي را با m.a بخشي را با m.p نمايش مي دهند.
m.a و m.p چه معنايي دارند؟
m.a به معني قبل از ظهر است(ante meridian) كه معمولاً در هنگام صبح استفاده مي شود و m.p نيز به معني بعدازظهر است(post meridian) و اكثراً در ساعات عصر مورد استفاده قرار مي گيرد.
حال ببينيم وقتي مي گوييم «ساعت m.a ۴۶: ۲ و يا m.p ۵۱: ۳ است» دقيقاً به چه معني است؟
- چرخش زمين به دور خود، شبانه روز را پديد مي آورد. بنابر اين قسمتي از زمين كه رو به خورشيد است در روز و نيمه ديگر در شب به سر مي برد.
در گذشته، ساعت را در روز از محل قرارگيري خورشيد در آسمان تشخيص مي دادند. اگر هنگامي كه خورشيد در بالاترين نقطه خود قرار دارد، از شمال به جنوب زمين يك خط فرضي در آسمان بكشيم، به آن خط نصف النهار(meridian) مي گويند. اين لغت از واژه لاتين meridies به معني وسط روز گرفته شده است.
وقتي خورشيد در شرق نصف النهار قرار داشته باشد، قبل از ظهر و هنگامي كه از آن عبور كند، بعد از ظهر ناميده مي شود. نامگذاري m.a و m.p نيز به همين سبب است. بنابر اين هر گاه مي خواهيم ساعت بين ۰۰:۱۲ ظهر تا ۰۰:۱۲ شب را بيان كنيم بايد از اصطلاح m.p و هر گاه مي خواهيم ساعات بين ۰۰:۱۲ شب تا ۰۰:۱۲ ظهر را بگوييم از اصطلاح m.a استفاده كنيم.
نكته مهم اين است كه ساعت ۰۰:۱۲ نه در بخش m.a قرار مي گيرد، نه در بخش m.p پس به ساعت ۱۲:۰۰ ظهر بايد همان كلمه ظهر و به ساعت ۰۰:۱۲ شب لغت  نيمه شب را اطلاق كنيم.
متأسفانه در ساعت هاي الكترونيكي جديد هنگامي كه تايمر از ۱۱:۵۹ m.a به ۰۰:۱۲ تغيير مي كند آن را با m.p نمايش مي دهد، كه البته اين كار اشتباه است. ۰۰:۱۲. m.p به معني ۱۲ ساعت بعدازظهر است كه به معني نيمه شب است.
برخي افراد معتقدند كه هم ۰۰:۱۲.m.a و هم ۰۰:۱۲. m.p به معني نيمه شب است. زيرا تنها در آن موقع است كه ۱۲ ساعت از ظهر گذشته و در عين حال ۱۲ ساعت قبل از ظهر روز بعد است!
چرا ۰۰:۱۲. m.p را به معناي ظهر قرارداد نمي كنيم؟
چنين قراردادي به همان راحتي است كه مثلاً گربه را طوطي بناميم.
در اين حالت قطعاً با حرف ما گربه، طوطي نخواهد شد، مشكل از تعريف است. در گذشته نيز هر از گاهي چنين قراردادهاي بي منطقي مقرر مي گشت كه به سرعت منسوخ مي شد.
براي مثال در كتاب «نكات مضحك درباره مردم اينديانا آمريكا» مي خوانيم كه: «شايد يكي از غير عادي ترين قراردادها در مجمع عمومي ايالت اينديانا مربوط به سال ۱۸۹۷ باشد كه تصميم گرفته شد مقدار عدد پي در رياضيات از عدد تقريبي ۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵ ۳‎/به عدد ۳/۲ تغيير يابد. اين قرارداد در مجلس سناي آمريكا رد شد.»
- پس چه كار كنيم؟
ساده است، براي بيان وسط روز از اصطلاح ظهر و يا ۱۲ ظهر ( noon ۰۰ ۱۲:) و نيز براي بيان وسط شب از اصطلاح نيمه شب و يا ۱۲ نيمه شب (۱۲: 00 midnight) استفاده كنيم. اين كار براي اولين بار در سال ۱۱۴۰ پس از ميلاد انجام شد.
براي درك مشكل ايجاد شده به خاطر به كار نبردن اين ايده، مي توانيد به برنامه مؤسسات مسافرتي نگاهي بياندازيد. در اين برنامه ها هرگز ساعت ۰۰:۱۲نخواهيد ديد! در تمام آنها سفرهايي كه در ساعت ۰۰ :۱۲انجام مي گيرند، يك دقيقه زودتر و يا ديرتر به صورت ۵۹ :۱۱و يا ۰۱:۱۲ بيان مي شوند. اين كار به خاطر آن است كه قرارداد خاصي در اين مورد وجود ندارد و بيان ساعت ۰۰: ۱۲ ممكن است هر مسافري را به اشتباه بياندازد.
روزانه تابلوهاي هشداردهنده خياباني بيشتري در جاي جاي كشور آمريكا مشاهده مي شود كه براي پرهيز از رخداد اشتباه عبارت ۰۰:۱۲بدين صورت اصلاح مي گردد.
البته هر كدام از ما مي توانيم از اولين كساني باشيم كه با بيان ظهر و يا نيمه شب از رخداد اين اشتباه در برنامه خود جلوگيري كنيم.

چهارمين همايش ملي _ دانشجويي مهندسي نفت در اهواز برگزار مي شود
001875.jpg
چهارمين همايش ملي _ دانشجويي مهندسي نفت با هدف معرفي رشته هاي مهندسي نفت، نوآوري و تازه هاي اين رشته، بررسي فناوري روز دنيا در زمينه صنايع بالادستي نفت و تلاش در جهت انتقال و بومي سازي آنها و ايجاد ارتباطي پويا بين دانشگاه و صنعت، از ۱۵ تا ۱۷ آذر ماه امسال در دانشكده مهندسي نفت اهواز برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر روزبهاني، رئيس چهارمين همايش ملي _ دانشجويي مهندسي نفت با اعلام اين خبر گفت: با توجه به رشد و توسعه فناوري و تكنولوژي در صنايع نفت و نقش مهم حياتي اين صنعت در دنياي امروز به عنوان تأمين كننده مهم ترين منبع انرژي در جهان، دستيابي به آخرين فناوري در زمينه هاي گوناگون صنايع بالادستي نفت امري ضروري است.
وي افزود: از آنجا كه برگزاري سمينارها و همايش هاي علمي در رسيدن به اين اهداف از جايگاه ويژه اي برخوردار است، از اين رو دانشجويان دانشگاه صنعت نفت اقدام به برگزاري اين همايش كرده اند.
معاون پژوهشي دانشگاه صنعت نفت با اشاره به محورهاي اين همايش، از مهندسي مخازن، مهندسي بهره برداري، مهندسي حفاري و مهندسي اكتشاف، به عنوان محورهاي اصلي نام برد و گفت: كاربرد IT در صنعت نفت، مديريت در صنايع بالادستي نفت، انواع قراردادهاي نفتي، اقتصاد نفت، ارزيابي اقتصادي پروژه هاي نفتي، انتقال تكنولوژي، بازار نفت و مديريت مخزن، از محورهاي عمومي و مرتبط چهارمين همايش ملي _ دانشجويي مهندسي نفت است.
دكتر روزبهاني، مهندسي بازرسي و فني و مهندسي حفاظت محيط زيست را از ديگر محورهاي اصلي اين همايش اعلام كرد و گفت: علاقه مندان به اين همايش مي توانند به نشاني www.4pesc.com و يا info@4pesc.com مراجعه كنند.
وي در پايان اظهار داشت: همزمان با اين همايش، نمايشگاهي نيز در زمينه مهندسي نفت و مهندسي بازرسي فني و حفاظت محيط زيست، برگزار مي شود. همچنين كارگاه هاي تخصصي در زمينه  رشته هاي مهندسي نفت، بازرسي فني و HSE، توسط متخصصان داخلي و خارجي داير خواهد شد.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش بين المللي تحصيل از راه دور و تحصيل مشاركتي
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۴ ژانويه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: مالزي/ كوالالامپور
۳- مسئولين برگزاري: موسسه توسعه تحصيلات (InEd) مالزي، دانشگاه تكنولوژي ماراي مالزي(uiTM) با مشاركت بيش از ۵۰ دانشگاه از سراسر جهان
۴- پست الكترونيكي:
hadariah@Salam.uitm.edu.my
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.ined.uitm.edu.my/dcel2006.htm
۶- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو در زمينه تحصيلات به ويژه شيوه هاي نوي آن برگزار خواهد شد. در اين همايش درباره آموزش از راه دور، آموزش مشاركتي، بررسي آموزش ابتدايي تا مقاطع عالي، منابع توسعه انساني، آموزش بزرگسالان، آموزش پيشرفته و استانداردهاي آن، تحصيلات تكميلي، مديريت آموزش و... بحث و گفت وگو مي شود.
همايش رياضيات (Aplimat)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۰-۷ فوريه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: جمهوري اسلوواك/ براتيسلاوا
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۰ اكتبر ۲۰۰۵
۴- پست الكترونيكي:
aplimat@sjf.stuba.sk
۵- صفحه الكترونيكي:
http:///www.aplimat.com
۶- نيم نگاه: همايش رياضيات با هدف بحث و گفت وگو در زمينه؛ شيوه هاي آماري در تكنولوژي و علوم اقتصادي، معادلات ديفرانسيل و يافته هاي جديد درباره آن، رياضيات در محاسبات مالي و آماري، روش هاي جديد در فراگيري علم رياضي، نياز مهندسان براي تسلط به علوم رياضي در طراحي نرم افزارها، طرح ها و نمودارهاي رياضي، رياضيات جديد و يافته هاي اين علم، علم رياضيات و كاربرد آن در علم زمين شناسي برگزار مي شود.
اولين همايش بين المللي علوم زيستي- زيست شناسي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۴ دسامبر ۲۰۰۵
(۲۴-۲۳ آذر ۸۴)
۲- مكان برگزاري: ايران/ كرج
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۸ اكتبر ۲۰۰۵ (۱۶ مهر ۸۴)
۴- پست الكترونيكي:
info@bioscicongress.com
۵- صفحه الكترونيكي:
http://bioscicongress.com/
۶- نيم نگاه: همايش بين المللي علوم زيستي
- زيست شناسي به سرپرستي مركز علوم زيستي ايران به منظور ارائه آخرين يافته هاي علم زيست شناسي و پژوهش ها و پيشرفت هاي انجام شده در زمينه علم زيست شناسي در ايران، برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

دانش آموزان ايراني در سواد خواندن رتبه ۳۲ را ميان ۳۵ كشور جهان كسب كردند
در حالي كه بر اساس پژوهشهاي كارشناسان تقويت زبان آموزي، غني سازي مهارتهاي خواندن و توجه ويژه به درك مطلب در نظامهاي آموزشي جهان از ابتداي سالهاي تحصيل خاص، در دوره قبل از دبستان با جديت دنبال مي شود، ايران در مطالعه بين المللي پيشرفته سواد خواندن «پرلز» از بين ۳۵ كشور جهان در رتبه ۳۲ قرار گرفت.
در مطالعه تطبيقي بين المللي پيشرفت سواد خواندن «پرلز» كه ۳۵ كشور جهان ميزان سواد دانش آموزان ۹ ساله يعني پايه چهارم خود را مورد ارزيابي پيشرفت تحصيلي (IEA) قرار داده اند، عملكرد دانش آموزان ايراني در مقايسه با ساير كشورهاي شركت كننده به طور معناداري پايين تر از ميانگين بين المللي ۵۰۰ است.
در شرايطي كه به گفته كارشناسان مهارت در خواندن از مهمترين نيازهاي يادگيري دانش آموزان در زندگي امروز بوده و توانايي درك مطلب، تفسير و استنتاج از متون درسي و غيردرسي، دانش آموزان را با افكار و اطلاعات جديدي آشنا مي كند تا راه «بهتر انديشيدن» و «بهتر زيستن» را بياموزند، تنها يك درصد دانش آموزان ايراني پايه چهارم شركت كننده در آزمون بين المللي پيشرفت سواد خواندن «پرلز» موفق به رسيدن به نقطه معيار ۱۰ درصد ممتاز كه ۱۰ درصد بالايي دانش آموزان در سطح بين المللي نمره اي بالاتر از آن كسب كردند، شده اند.

انتشار تازه ترين شماره عصر تبليغات و بازاريابي
001872.jpg
پنجمين شماره ماهنامه عصر تبليغات و بازاريابي براي مديران تصميم ساز، متخصصان تبليغات و بازاريابي، مديران روابط عمومي و شركتهاي تبليغاتي و علاقه مندان به رونق كسب و كار انتشار يافت.
در اين شماره، اين مطالب را مي خوانيم: زندگي نامه پدر بازاريابي نوين، از روشهاي بازاريابي و تبليغات در هوندا، بازاريابي تلفني و عصر تبليغات و بازاريابي، تازه ترين خبرهاي تبليغاتي و بازاريابي جهان، معرفي كتابهاي متعدد در زمينه روشهاي فروش و معرفي ۱۲۴ شركت تبليغاتي.
عصر تبليغات و بازاريابي، نشريه اي است تمام رنگي و با كاغذ گلاسه، در۱۰۰ صفحه و با قيمت دو هزار تومان كه خوانندگان را با حرفه پردرآمد و پولساز تبليغات و بازاريابي آشنا مي كند.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |