دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۴
نگاهي به فعاليت هسته اي هند
001878.jpg
رامتين راوندي
در بين كشورهايي كه رأي مخالف به فعاليت هسته اي ايران دادند يكي از گزينه ها هند مي باشد كه جاي تعجب دارد زيرا هند را مي توان يكي از دموكرات ترين كشورهاي دنيا و در عين حال مستقل و با روابط اقتصادي مناسب با ايران به حساب آورد. حال چگونه آنها تصميم مي گيرند به ايران كه كشوري مانند هند در حال توسعه مي باشد در زمينه فعاليت هسته اي رأي مخالف دهند و حتي منافع اقتصادي خود را در اين زمينه در مقابل كشوري ثروتمند مانند ايران از دست بدهند. براي آن كه خوانندگان با فعاليت هاي هسته اي صلح آميز اين كشور آشنا شوند به آمار و ارقام منتشر شده توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي (IAEA) گذري مختصر انداخته مي شود.
اگر نگاهي گذرا به فعاليت هسته اي كشورهاي آسيايي شود علاوه بر ژاپن، كره جنوبي، كره شمالي و چين كشور پهناور هند نيز در اين زمينه فعاليت زيادي را از چند سال پيش آغاز نموده است به طوري كه سعي دارد در اين زمينه به پيشرفت هاي قابل قبولي دست يابد. هند با يك ميليارد جمعيت، اقتصاد نه چندان مطلوب و طيف فرهنگي مختلف و منابع نه چندان غني زيرزميني به اين نتيجه رسيده است كه بايد در يك سري از فن آوري هاي حساس و پيچيده حرفي براي گفتن داشته باشد تا بتواند در دنياي پرشتاب و همچنين بي هدف و منطق امروز كه جز در جهت تحصيل سرمايه و قدرت چيز ديگري را دنبال نمي كند رقابتي پاياپاي با ديگر كشورها داشته باشد. البته لازم به ذكر مي باشد كه هند علاوه بر فعاليت صلح آميز هسته اي در زمينه تسليحات هسته اي هم فعاليت مي كند و در اين زمينه با پاكستان (دارنده تسليحات هسته اي) مناقشات و رقابتي تنگاتنگ دارد.در حال حاضر هند ۱۵ نيروگاه هسته اي در حال بهره برداري جهت توليد برق دارد كه دوتاي آنها از نوع BWR (۱) كه ظرفيت كل الكتريكي آنها روي هم ۳۲۰ مگاوات الكتريكي مي باشد. سيزده تاي ديگر از نوع نيروگاه هاي آب سنگين (PHWR)(۲) با مدل راكتور Candu مي باشد كه ظرفيت كل الكتريكي آنها ۲۹۴۰ مگاوات الكتريكي مي باشد. البته اين توان هاي الكتريكي توليدشده ظرفيت فعلي آنها مي باشد در حالي كه در ابتدا ظرفيت توان الكتريكي توليد شده توسط نيروگاه هاي BWR هند، ۴۲۰ مگاوات الكتريكي و توسط نيروگاه هاي آب سنگين آنها ۳۱۵۵ مگاوات الكتريكي بود.
001914.jpg
در حال حاضر ۸ نيروگاه در هند در حال ساخت مي باشد كه در آينده نزديك جهت توليد برق مورد استفاده قرار خواهد گرفت كه يكي از آنها از نوع راكتورهاي سريع زاينده (FBR)(۳)، توان الكتريكي ۵۰۰ مگاوات مي باشد. پنج تاي ديگر در حال ساخت از نوع راكتورهاي آب سنگين (PHWR) بوده كه توان كل الكتريكي توليدشده توسط آنها ۱۹۷۰ مگاوات مي باشد. همچنين هند دو نيروگاه آب سبك از نوع VVER با ظرفيت توليد الكتريكي ۲۰۰۰ مگاوات در دست ساخت دارد. با توجه به توضيح مختصر فوق توان الكتريكي توليد شده توسط نيروگاه هاي در حال ساخت در هند ۴۴۸۰ مگاوات خواهد بود.
001920.jpg
001917.jpg
علاوه بر فعاليت هاي فوق، برنامه ساخت دو نيروگاه ديگر آب سنگين با ظرفيت الكتريكي كل ۱۰۰۰ مگاوات نيز قطعي شده است كه به زودي برنامه اجرايي ساخت آنها شروع خواهد شد. تمام فعاليت هاي گفته شده در فوق فقط در زمينه راكتورهاي توليد برق كشور هند مي باشد در حالي كه اين كشور داراي راكتورهاي تحقيقاتي و تأسيسات عظيمي هم در زمينه توليد آب سنگين مي باشد به طوري كه تحقيقات فراواني در اين زمينه در آنجا در حال انجام است و يا قبلاً صورت پذيرفته است. لازم به ذكر مي باشد كه هندي ها در زمينه توليد آب سنگين به تجربيات مفيد و با ارزشي دست يافته اند به طوري كه آب سنگين مورد نياز راكتورهاي هسته اي هند در داخل كشور هند توليد مي شود چون كه اين كشور داراي معادن اورانيوم است و اكثر راكتورهاي قدرت آن از نوع آب سنگين بوده و نيازي به غني سازي اورانيوم ندارد؛ به طوري كه با توجه به توليد آب سنگين در داخل هند، اين كشور در زمينه تهيه سوخت مورد نياز جهت راكتورهاي آب سنگين خود مشكلي ندارد و در اين زمينه خودكفا است. البته هندي ها در زمينه ساخت تسليحات هسته اي و آزمايش آنها نيز تجربه دارند و در اين زمينه از كمك كشورهاي خارجي بهره مند بوده اند به طوري كه در حال حاضر يك كشور مطرح در زمينه هاي مختلف تكنولوژي هسته اي مي باشند. حال براي اين كه كمي تخصصي تر به موضوع تكنولوژي هسته اي هند نگاه انداخته شود و آمار و ارقام حس ملموس تري به خواننده القا نمايد جداولي با جزئيات بيشتر ارائه مي گردد تا كساني كه اين مسائل را به صورت تخصصي دنبال مي كنند به دانسته هاي خود بيشتر اضافه كنند. البته آمار ذيل فقط در مورد راكتورهاي قدرت است كه جهت توليد برق مورد استفاده قرار مي گيرد و فعاليت هاي ديگر آنها در اين مقوله نمي گنجد.با توجه به جداول فوق و فعاليت هاي تحقيقاتي بسيار ديگر به همراه راكتورهاي تحقيقاتي در زمينه هاي مختلف صنعتي، كشاورزي، راديوايزوتوپ ها و ... به روشني ديده مي شود كه هند برنامه هاي وسيعي از چند دهه پيش براي پيشبرد تكنولوژي هسته اي تدارك ديده است و به خوبي نيز از فوايد اين تكنولوژي آگاه است.هند كه يك كشور در حال توسعه است خوب مي داند كه براي عبور از اين گذرگاه پرپيچ و خم و تبديل شدن به يك كشور قدرتمند در زمينه صنعتي و اقتصادي بايد به يك سري فناوري هاي روز از جمله نانوتكنولوژي، تكنولوژي هسته اي، بيوتكنولوژي، هوافضا و تكنولوژي اطلاعات (IT) دست يابد در غير اين صورت مانند دست و پازدن در يك باتلاق است كه هرچه بيشتر تلاش كند بيشتر فرو مي رود!
001923.jpg
با توجه به توضيحات فوق اين پرسش باقي مي ماند كه چرا هند در شوراي حكام به ضرر ايران رأي داد؛ در حالي كه به خوبي از وضعيت ايران و اشتياق اين كشور در جهت نيل به استفاده از تكنولوژي صلح آميز هسته اي آگاه است؟
001881.jpg
پي نوشت ها:
۱- راكتور آب جوشانBoiling Water Reactor
۲- راكتور آب سنگين تحت فشار Pressure Heavy Water Reactor
۳- راكتور سريع زاينده Fast Breeder Reactor

اقتصاد انرژي
توليد روزانه ۱۲۵ميليون مترمكعب گاز در پارس جنوبي
روزانه  ۱۲۵ميليون  مترمكعب  گاز طبيعي  در فازهاي  نخست  تا پنجم  طرح  توسعه ميدان  گازي  پارس  جنوبي  توليد مي شود.همچنين  از اين  فازها در هر روز ۲۰۰ هزار بشكه  مايعات  گازي  و هزار تن گوگرد توليد مي شود.
به گزارش شركت نفت و گاز پارس از اين  پنج  فاز همچنين  تاكنون  ۱۲۱ ميليون  و ۱۹۱ هزار بشكه  مايعات  گازي از طريق  پايانه  صادراتي  پارس  صادر شده  است .
از پنج  فاز در حال  بهره برداري  منطقه  ويژه  اقتصادي  پارس  ۷۴ ميليارد و۳۳۴ ميليون  مترمكعب  گاز طبيعي  توليد شده  كه  بعد از انجام  مراحل  مختلف تصفيه  براي  مصرف  به  شبكه  سراسري  گاز كشور تزريق  شده  است .
از اين  فازها ۳۴۵ هزار تن  گوگرد نيز توليد و طي  ۲۱ مرحله  بارگيري  و به خارج  از كشور صادر شده  است .
درآمد ناشي  از توليد هر يك  از فازهاي  پالايشگاهي  گاز در پارس  جنوبي سالانه  يك  ميليارد و ۳۰۰ ميليون  دلار است .
فازهاي  شش ، هفت  و هشت  طرح  توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  با ميانگين  ۸۰درصد پيشرفت  در تابستان  سال  ۱۳۸۵ به  بهره  برداري  مي رسد.
پارس  جنوبي  در جنوب  استان  بوشهر بزرگترين  كانون  اقتصادي  و صنعتي  ايران است  كه  به  گفته  كارشناسان  در افزايش  توليد ناخالص  ملي  نقش  تعيين كننده اي  دارد.
همكاري ژاپن و هند در زمينه انرژي
شوئيچي  ناكاگاوا وزير اقتصاد، تجارت  و صنعت  ژاپن  و ماني  شانكار آيار وزير نفت  و گاز طبيعي  هند با امضاي  توافق نامه اي توافق  كردند تا دو كشور در زمينه  انرژي  با يكديگر همكاري  كنند.
به  گزارش  روزنامه  اقتصادي  نيهون  كيزاي  اين  براي  نخستين بار است  كه ژاپن  با هند درزمينه  همكاري  درخصوص  انرژي  توافق نامه  امضا مي كند.
در بيانيه اي  كه  دراين  زمينه  منتشر شده ، آمده است  كه  بر پايه  اين  توافق نامه  شركت هاي  ژاپني  در اكتشافات  و به بهره برداري  رساندن  منابع  انرژي  در هند مشاركت  مي كنند.
برپايه  اين  بيانيه ، در اين  توافق  نامه  قيد شده  است  كه  ژاپن  در زمينه ايجاد سيستم  ذخيره سازي  نفت  خام  در هند با دهلي  نو همكاري  خواهدكرد.
همكاري  ميان  ژاپن  و هند در زمينه  به  بهره برداري  رساندن  منابع  نفتي  درخاورميانه ، كانادا، استراليا، روسيه  و ديگر مناطق  هم  از ديگر متون  اين توافق  نامه  مي باشد.
در اين  توافق نامه  همچنين  همكاري  در زمينه  انتقال  فناوري هاي  مربوط به صرفه جويي  در مصرف  انرژي  از ژاپن  به  هند هم  گنجانده  شده  است .
مسير خط لوله كركوك تغيير مي كند
برهم  صالح  وزير طرح  و عمران  عراق  و حلمي گولر وزير انرژي  و منابع طبيعي  تركيه  درمورد همكاريهاي  دو كشور در زمينه  انرژيهاي  نفت ، گاز وبرق  و بسترسازي  براي  توسعه  اين  همكاريها گفتگو كردند.
وزيران  تركيه  و عراق  پس  از اين  ديدار در گفت  و گو با خبرنگاران  جزئيات توافق هاي دو كشور را تشريح كردند.
گولر گفت : مسائل  خط لوله  نفتي  كركوك  عراق  به  يومورتاليك  تركيه  دركناره  درياي  مديترانه ، موضوع  استخراج  گاز طبيعي  عراق  و صدور آن ، افزايش صادرات  برق  تركيه  به  عراق  با بهينه سازي  خطوط انتقال  انرژي ، گشايش  دومين مرز گمركي  بين  دو كشور و راههاي  افزايش  حجم  مبادلات  بازرگاني  از رقم  دوميليارد دلار به  ۸ ميليارد دلار در گفتگو با صالح  بررسي  شد.
وزير انرژي  و منابع  طبيعي  تركيه ، تغيير بخشي  از مسير خط لوله  نفتي كركوك  در مناطقي  كه  با مشكلات  شديد امنيتي  روبرو خواهد بود را موضوع  ديگرگفتگوي  خود با برهم  صالح  دانست .
وزير طرح  و عمران  عراق  نيز گفتگوهاي  خود را با گولر مثبت  ارزيابي كرد و گفت : تركيه  همسايه  و شريك  تجاري  مهمي براي  عراق  است  و بغداد خواستار توسعه  هرچه  بيشتر روابط با آنكاراست .
برهم  صالح  با تأكيد براهميت  بخش  انرژي  براي  عراق  از سرمايه گذاران تركيه  براي  سرمايه گذاري  در عراق  دعوت  كرد.

سايه روشن اقتصاد
رقابتي ترين كشورهاي جهان
سازمان  اقتصاد جهاني  در گزارشي ، كشورهاي  اسكانديناوي  را رقابتي ترين كشورهاي  جهان  از نظر اقتصادي  اعلام  كرد.
در اين  گزارش  آمده  است : فنلاند در ميان ده  كشوري  كه  رقابتي ترين  اقتصاد را دارا هستند، در رتبه  نخست  قرار دارد و سوئد و دانمارك  هم  بعد از آمريكا به  ترتيب  رتبه هاي  سوم  و چهارم  را به خود اختصاص  داده اند.
سازمان  اقتصاد جهاني ، محيط هاي  سالم  اقتصاد كلان  و نهادهاي  عمومي شفاف  و كار آمد را از علل  اصلي  رقابتي  بودن  بالاي  كشورهاي  اسكانديناوي  در حوزه اقتصاد دانست .
اين  درحالي  است  كه  براساس  جديدترين  بررسي ها، رتبه  كشورهاي  بزرگ  اروپايي در زمينه  اقتصاد،تنزل  يافته  است .
براساس  گزارش  سازمان  اقتصاد  جهاني ، انگليس  و آلمان  كه  دو اقتصاد بزرگ اروپا به  شمار مي روند، نتوانسته اند در ميان  ده  كشور نخست  داراي  اقتصاد رقابتي  بالا قرار گيرند به  طوري  كه  انگليس  در رتبه  سيزدهم  و آلمان  با دو رتبه  تنزل  در رده  پانزدهم  قرار دارد.فرانسه  نيز از رتبه  بيست  و هفتم به  رتبه  سي ام  و اسپانيا و بلژيك  با شش  رتبه  سقوط در مكانهاي  بيست  و نهم و سي  و يكم  ايستادند.
ايتاليا و يونان  هم  در اين  رده  بندي  در ميان  كشورهايي  از قاره  اروپا قرار گرفته اند كه  بدترين  عملكرد اقتصادي  را داشته اند.
فنلاند در پنج  سال  گذشته  در ميان  چهار كشور اول  داراي  بهترين  اقتصادرقابتي  قرار گرفته  است .
رشد اقتصادي منطقه يورو در سال آينده كاهش مي يابد
كارشناسان صندوق  بين المللي  پول  پيش بيني  كردند رشد اقتصادي منطقه  يورو در سال  دو هزار و شش  از آنچه  كه  پيشتر انتظار مي رفت  پايين ترباشد.
در گزارشي كه از سوي صندوق بين المللي پول منتشر شده تأكيد شده است، چنانچه  اقتصاد منطقه  يورو دوباره ضعيف  شود بانك  مركزي  اروپا ناچار مي شود خود را براي  كاهش  ميزان  بهره بانكي  آماده  كند.
انتظار مي رود رشد اقتصادي  منطقه  يورو در سال  دوهزارو پنج  با توجه  به  پيش  بيني  يك  مميز شش  درصد به  يك  مميز دودرصد برسد.
رشد اقتصادي  منطقه  يورو در سال  ۲۰۰۶  نيز حدود يك  مميز هشت  دهم درصد يعني  پنج  دهم  درصد كمتر از پيش  بيني  قبلي  برآورد شده  است .
به  گفته  صندوق  بين المللي  پول ، تقاضاي  ضعيف  داخلي ، نبود اصلاح  ساختاري و بالا رفتن  كسري  مالي  از علل  ضعف  رشد اقتصادي  منطقه  يورو بشمار مي روند.
همچنين  بر اساس  پيش  بيني هاي  صورت  گرفته  گفته  مي شود اقتصاد دنيا، امسال و سال  آينده  ميلادي ، چهار مميز سه  دهم  درصد رشد يابد كه  به  گفته كارشناسان  اقتصادي ، اين  ميزان  از ميانگين  سه  مميز نه  درصدي  دهه  گذشته بيشتر است .
اگر چه  تورم  در سراسر دنيا به  علت هزينه هاي  انرژي  كمي افزايش  يافته  است  اما در حد ميانه  باقي  خواهد ماند.
همايش  جهاني  اقتصاد اسلامي  در مالزي 
همايش  جهاني  اقتصاد اسلامي  با هدف  گفت وگو درخصوص  چالش ها وفرصت هاي  جاري  در جهان  اسلام  از روز شنبه  در پتالينگ  جايا از شهرك هاي  اقماري مالزي  گشايش  يافت .موسسه  راهبردي  و رهبري  آسيا در بيانيه اي  عنوان  اين  همايش  را اتحاد تازه  براي توسعه  و پيشبرد كه زمان  برگزاري  آن اول  تا ۳ اكتبر ( ۹ تا ۱۱مهر) است اعلام  كرد.
در بيانيه  موسسه  راهبردي  و رهبري  آسيا، همچنين  از همايش  جهاني  اقتصاداسلامي به  عنوان  ارايه كننده  سكويي  مهم  براي  ائتلاف  مثبت  و سالم  ميان  دولت ها و رهبران  تجاري  كشورهاي  عضو و غير عضو سازمان  كنفرانس  اسلامي با هدف توسعه  منافع  جامعه  مسلمين  جهان ، نام  برده  شده  است .بر اين  اساس  علاوه  بر موضوعات  تجاري  و اقتصادي  مسايلي  از قبيل  علوم  وفناوري  شامل  احياي  دانش  در جهان  اسلام ، همكاري هاي  اقتصادي  و چگونگي بكارگيري  از منابع  نفتي  براي  توسعه  اقتصادي  نيز طي  همايش  آتي  جهاني اقتصاد اسلامي مورد بحث  و تبادل  نظر قرار خواهد گرفت .بر اساس  اين  بيانيه  حدود ۵۰۰ تن  شامل  مقامات  دولتي ، رهبران  تجاري ، دانشگاهيان  و كارشناسان  حوزه  اقتصادي -تجاري  كشورهاي  عضو و غيرعضو سازمان كنفرانس  اسلامي در همايش  جهاني  سال  جاري  اقتصاد جهاني  شركت  مي كنند.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |