دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۴
گفتگو با «يوتسا ست كوويچ» سر مربي تيم واليبال جوانان ايران
تضمين المپيكي شدن واليبال ايران
ايراني ها در برخي فاكتورها از روس ها و برزيلي ها هم بهترند
001890.jpg
علي شاكري
بعد از اتمام رقابت هاي واليبال جوانان جهان و بلافاصله با شروع شدن بازيهاي نوجوانان جهان در الجزاير و مرخصي چند هفته اي «ست كوويچ» سر مربي تيم جوانان ايران به بلگراد فرصتي دست نداد تا پيرامون آن بازيها و همچنين تجربيات دو ساله او در ايران با او به گفتگو بنشينيم. او يكي از سه مربي خارجي طرف قرارداد با فدراسيون واليبال ايران است كه چهار ماه به پايان قراردادش باقي است. اينكه آيا فدراسيون واليبال قرار داد او را دوباره تمديد خواهد كرد يا خير، هنوز هيچ چيز معلوم نيست. او با وجود پيشينه قوي تر نسبت به «بوگانيكف» و «پارك كي ون» تا قبل از اعزام تيم جوانان ايران به مسابقات جهاني هند موقعيتي متزلزل و مبهم داشت تا جايي كه صحبت از خلع يد و سپردن مسئوليت آن تيم به يك مربي سرشناس ايراني هم به گوش رسيد.
درخشش تيم جوانان و كسب عنوان پنجم جهان كه بهترين مقام تيم ايران در ۵ دوره گذشته بود و از همه مهم تر پيروزي بر آمريكا و شكست دادن كره جنوبي و صربستان و بازيهاي نزديك در مقابل قدرت هاي تراز اول جهان برزيل و هلند باعث تغيير ديدگاه مسئولان واليبال شد تا جايي كه يزداني خرم در پايان همان بازيها اعلام داشت كه «ست كوويچ» در ايران ماندني است. البته اين مربي كه براي دومين سال سكان هدايت برق را بر عهده دارد در حين گفتگو تمايل قلبي اش را براي ادامه كار در ايران پنهان نمي دارد و مي گويد: «خوشحالم كه ثابت كردم يك مربي مسئوليت پذير هستم و بايد ديد مسئولان واليبال ايران، سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك كارم را چگونه ارزيابي كرده اند.»
«ست كوويچ» در عصر يكي از روزهاي اولين ماه پائيز در معيت دكتر نفرزاده مدير فني باشگاه برق و سرپرست سابق تيم جوانان ايران كه به نوعي بهترين دوست او نيز در كشورمان محسوب مي شود ساعاتي را ميهمان گروه ورزش همشهري بود. در دو ساعتي كه با او بوديم از هردري سخن گفتيم، اما حيف كه در پيش بودن بازي تداركاتي برق با ذوب آهن باعث شد تا نتوانيم همه جواب خود را از او بگيريم. ماحصل اين گفتگو را مي خوانيد.

* «يوتسا» در كدام قسمت از يوگسلاوي و چه سالي به دنيا آمد؟
- آن موقع شهرهاي بزرگ زاگرب، بلگراد و سارايوو بودند كه الان هر كدام مركز يك كشور جديد محسوب مي شوند. من در شهري كوچك به نام «اسمرره» در ۴۰ كيلومتري بلگراد به دنيا آمدم و سال تولدم ۱۹۵۷ است.
* سوابق بازي باشگاهي و ملي؟
- عضو باشگاه پارتيزان بلگراد بودم، تيمي كه همواره جزو ۴ تيم برتر مسابقات باشگاهي بود. سالها در تيم ملي بازي كردم كه تعداد بازيهاي ملي من ۴۹ بازي بود.
* دوران درخشان واليبال صربستان و مونته نگرو؟
- دوران درخشش واليبال صربستان و مونته نگرو، از سال ۹۵ به بعد بود. كسب مدال طلاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني، مدال برنز ۱۹۹۶ آتلانتا، چندين مقام سوم و دومي در ليگ جهاني، قهرماني و نايب قهرماني اروپا در همين سال ها بدست آمد.
* در كداميك از اين مقام ها شما حضور داشتي؟
- خوشحالم كه در برجسته ترين اين عناوين به عنوان يكي از اعضاي كادر فني و دستيار اول «گائيج» نقشي ناچيز داشتم. از برنز المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا گرفته تا مدال طلاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني.
* گائيج الان كجاست؟
- گائيج دو سالي است كه هدايت تيم ملي روسيه را بدست گرفته است، ايوانف كه هم بدنساز تيم ملي بود و يكسال هم او را با خود به تيم جوانان ايران و برق آوردم با اوست.
* دوست نداري كه با رفتن به روسيه جمع آنان را كامل كني؟
- ما بعد از تيم ملي هر كدام راه خود را انتخاب كرديم. گائيج با رفتن به روسيه راه آساني را انتخاب كرد و من هم تقديرم راه سخت تري بود.
* آيا از كار خود در ايران ناراضي هستي؟
- هرگز، اتفاقا خيلي هم كار و شاگردانم را دوست دارم. من عاشق كارم هستم و خستگي هم نمي شناسم و فكر مي كنم در اين دو سال ثابت كرده باشم كه يك مربي مسئوليت پذير هستم.
* چه شناختي قبل از آمدن به ايران از واليبال آن داشتي؟
- شناخت من از واليبال ايران به حضور تيم شما در مسابقات قهرماني جهان سال ۱۹۷۰ صوفيه باز مي گردد. در آن سال تيم ايران ۳ بر ۲ به يوگسلاوي سابق باخت، اما بسياري از بازماندگان تيم آن دوره كشورم همواره از واليبال ايران در آن بازيها به نيكي ياد مي كردند.
* غير از اين موضوع چه دلايل ديگري دخيل بود؟
- شناخت تاريخي. تحصيلات من در جغرافيا بود و در زمينه تاريخ هم مطالعات زيادي در مورد ايران قديم و پيروزي انقلاب اسلامي از منظر سياسي داشته ام. جالب است بدانيد تا حدودي با موقعيت اقتصادي كشور شما هم آشنا بودم.
* تفاوت واليبال دهه هفتاد با امروز؟
- همانند همه ورزش ها واليبال هم تغييرات و پيشرفت هاي بسياري داشت. در نحوه تمرينات، برگزاري مسابقات، سيستم ها و تاكتيك واليبال كاملا نسبت به گذشته خود متحول شده است. فيزيك و قد دو فاكتور اساسي واليبال امروز را تشكيل مي دهند.
* با اين حساب رشد واليبال در كشورهاي آمريكاي جنوبي مثل برزيل و آرژانتين را در مقايسه با كشورهاي منطقه بالكان به لحاظ ژنتيكي چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- آنها خيلي در اين زمينه كار كرده اند به خصوص برزيل كه در تاريخ واليبال پس از روسيه بهترين كارنامه را دارد. آنها از نظر قدي نيز خود را به استانداردهاي روز رسانده اند و با تحقيق و پژوهش و حضور مستمر در ليگ  جهاني بدل به قدرت هاي بزرگ در جهان شده اند.
001884.jpg
* در حال حاضر كدام كشورها الگوي شما در واليبال هستند؟
- در واليبال روز دنيا برزيل و صربستان الگوهاي خوب براي كشورهاي در حال رشد محسوب مي شوند. البته فراموش نكنيم روسيه همچنان سرآمد واليبال دنيا به لحاظ كارهاي پايه اي و تكنيك است و برزيل هم به لحاظ سيستم و سياست گذاري يا همان تاكتيك جانشين چكسلواكي سابق شده است.
* شما از كدام اصول پيروي مي كنيد؟
- من از اصول روز و رايج در واليبال دنيا پيروي مي كنم. در تيم من آمادگي جسماني و بعد رواني الويت هاي اول و دوم را تشكيل مي دهند.
* با معيارهاي تعريف شده بالا واليبال ايران چه جايگاهي دارد؟
- بازيكنان ايراني از نظر فيزيك، فيزيولوژي و آناتومي بهترين شرايط را براي پرواز و جهاني شدن دارند. آنها استقامت زيادي نيز از نظر رواني براي كار كردن دارند. اين دو فاكتور اين توانايي را به هر مربي مي دهد تا هر سيستم دلخواهي را بتواند بكار گيرد. بازيكنان ايراني هيچ كم و كسري نسبت به بازيكنان روسي، صرب، ايتاليا و برزيل ندارند و در برخي از فاكتورها حتي از آنان جلوترند.
* تجربه دوساله شما با واليبال ايران چه مي گويد؟
- آنچه در اين دو سال دستگيرم شد اين كه بازيكنان ايراني قابليت بالايي دارند و توانايي رسيدن به بالاترين سطح اين رشته دور از انتظار نيست. اگر برنامه ريزي و سازماندهي به خوبي صورت گيرد با يك برنامه ريزي ۶ساله تضمين مي دهم كه شما مي توانيد با آماده كردن تيمي در سطح بازيهاي المپيك همه را از قدرت و توانايي جوانان خود شگفت زده كنيد.
* آيا فدراسيون دست شما را در بكارگيري و اجراي شيوه خاص خودت در تيم جوانان باز گذاشته بود؟
- در مجموع بله، من به خوبي مي دانم براي آماده سازي تيم تحت اختيارم براي حضور در هر رويداد چگونه عمل كنم. سياست كاري خودم را دارم، سيستم هاي كاري ديگران را هم مي شناسم. در زمان هاي مختلف با اندكي تفاوت كه بين برنامه هاي من و فدراسيون وجود داشت توانستم كارم را پيش ببرم.
* پس اختلافي وجود نداشته است؟
- اختلاف سليقه كه امري طبيعي است، از نظر شيوه كاري هميشه اين مشكلات وجود دارد كه با همفكري و تفاهم دوسويه تأثير منفي برجا نگذاشت. يزداني خرم آدم باهوشي است و به لحاظ مديريتي با شيوه هاي خاص خود همواره فعاليت هر مربي را به خوبي مورد سنجش و ارزيابي قرار مي دهد.
* آيا شما فكر مي كنيد به لحاظ نتيجه گيري كارنامه موفقي از خود طي ۱۸ ماه حضور برجا گذاشته اي؟
- من در يك برنامه دو ساله با فدراسيون قرار بود تيم جوانان را براي مسابقات قهرماني آسيا و قهرماني جهان آماده كنم. در آسيا نايب قهرمان شديم، در جهان هم با يك پله صعود نسبت به دوره هاي قبلي پنجم شديم. حالا اين مسئولان واليبال هستند كه بايد كارم را به لحاظ نتيجه گيري ارزيابي كنند، هرچند كه خودم اعتقاد دارم بازيكنان خوب را براي آينده واليبال ايران تربيت كردم. انگيزه هاي زيادي نيز براي ادامه همكاري دارم. توانايي زيادي داشته و دارم كه مي توانم همچنان به واليبال ايران كمك كنم. مطمئن هستم يزداني خرم به كارم اعتماد دارد و فكر مي كنم نتايج بدست آمده قابل قبول بود.
* از كداميك از بازيكنانت در دو سال اخير رضايت داري؟
- همه آنهايي كه با من چه در مسابقات قهرماني آسيا و چه در مسابقات جهاني كار كرده اند، بازيكناني ارزشمند بوده اند. سعيد معروف مي تواند يكي از بهترين هاي پست خود در جهان شود. آرش صادقياني، سيدمحمد موسوي، حمزه زريني، منصور زادون و مهدي رنجبر آينده درخشاني دارند. عليزاده، محمدنژاد و عادل غلامي هم به بازيكنان قابل توجهي تبديل خواهند شد.
* نظرت پيرامون ناكامي تيم ملي بزرگسالان ايران در آسيا چيست؟
- من نظري ندارم، نمي دانم آنها چه وضعيتي داشته اند و هدف فدراسيون از اين بازيها چه بود. در ورزش هر نتيجه اي قابل پيش بيني است.
* در صورت تمديد قرارداد اگر سرمربيگري تيم بزرگسالان به شما پيشنهاد شود مي پذيريد؟
- من يك مربي حرفه اي ام، پس از پايان كارم بايد ديد چه نتيجه و تأثيري از خود برجاي گذاشته ام. مهم براي من آن است كه آموخته هايم را به بازيكنان منتقل كنم و از آنان بهترين بسازم.
* در ايران همه از تعويض هاي عجيب و غريب شما صحبت مي كنند؟
- عيب من آن است كه به شيوه خودم كار مي كنم. من آنچه انجام مي دهم متأثر از تمرينات است. به اين نوع تعويض ها اعتقاد دارم شايد هم خيلي از اين روش من خوششان نيايد. براي من عجيب است يك نفر در ايران در مورد چگونگي آماده سازي و تمرينات تيم از من نمي پرسد، اما هميشه حواشي بر متن سنگيني مي كند. به نظر من در زمان مسابقه كوچ كردن يك شوخي خنده دار است، هر مربي بايد آنچه كه مي خواهد در طول تمرينات انجام دهد و به هنگام مسابقه دست در جيب فقط به آنچه كه به شاگردانش آموخته نگاه كند.
* در ايران و كشورهايي مثل ما، همه چشم به دنبال نتيجه دارند، برايشان چندان مهم نيست كه مربي به هنگام تمرينات و اردوي آماده سازي چه شيوه اي را به كار بسته است؟
- اين مشكل بزرگي براي ورزش شماست، شما رسانه ها بايد مردم را آگاه كنيد و از حساسيت ها بكاهيد. نتيجه گرايي در ورزش ريسك خطرناكي است.
* برگرديم به واليبال ايران، چرا در ميان تيم هاي باشگاهي برق را انتخاب كرديد؟
- همكاري با دكتر نفرزاده در تيم جوانان و حضورش در اين تيم به همراه جمعي از شاگردان ملي پوش من در برق باعث شد كه اين تيم را انتخاب كنم. با نفرزاده ارتباط خوبي در زمينه كاري دارم و وجود ديدگاه نزديك در موارد مختلف از جمله دلايلي بود كه مرا به اين تيم وصل كرد. در باشگاه برق وظايف تعريف شده است، فلاحت كار مديرعامل باشگاه هيچگاه بدليل شكست ها مرا مورد بازخواست قرار نداد و من همواره پاسخگوي روند حركتي تيم به مديرفني باشگاه بوده ام. در تيم جوانان هيچ كاري را بدون هماهنگي با يزداني خرم انجام نمي دهم و در تيم برق هم همه كارها با هماهنگي بين مديرعامل، دكتر نفرزاده و من انجام مي شود.
* نظرت پيرامون ليگ برتر واليبال اين فصل؟
- نزديكي تيم هاي مدعي كه تعدادشان نيمي از تيم هاي شركت كننده اين فصل را دربرمي گيرد، باعث مي شود تا يكي از قوي ترين دوره هاي ليگ برتر ايران را شاهد باشيم.
* تفاوت برق امسال با پارسال؟
- حفظ بافت اصلي تيم و با تجربه تر شدن جوانهايي مثل محمد محمدكاظم، منصور زادون، مجتبي عطار، رضا خداپرست و... افزودن يك ليدر قوي به نام عباس قاسميان به تيم. اميدوارم كه امسال بتوانيم در جمع چهار تيم اول قرار بگيريم.
* پارسال كه چهارم شديد، اين فصل با سرمايه گذاري صورت گرفته همه از برق توقع مقام و قهرماني دارند؟
- واقع بين باشيم و يك نگاه به تيم هايي چون پيكان،  صنام، پگاه، آذرپيام و پتروشيمي بياندازيد و آن وقت ببينيد حرف بي ربطي مي زنم. البته ما در اين فصل يكي از مدعيان قهرماني خواهيم بود و ليكن پيش بيني نتيجه كار بسيار سختي است.
* يك گروهي شدن تيم ها را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- يك گروهي شدن ليگ برتر را خيلي دوست دارم امامن دوست داشتم پايان اين مرحله ۱۴ تيمي، يك دوره بازي هم به شكل پلي آف انجام مي شد.
* وقتي كه بازيها دوره اي است دليلي ندارد پلي آف هم برگزار شود، ضمن آن كه ما از نظر زمان هم دچار مشكليم؟
- من حاضرم مسئوليت برنامه ريزي مسابقات را بر عهده بگيرم و طوري برنامه ريزي كنم كه هم بازيهاي ۲۶ هفته انجام شود و هم بازيهاي پلي آف.
در ايتاليا ۱۸ تيم ۳۴ هفته بازي مي كنند و اين در حالي است كه تيم ملي اين كشور درگير ليگ جهاني، قهرماني اروپا و ساير مسابقات هم هستند.
آنها حتي زمان بازيها را با تاريخ و ذكر ساعت از ماه ها پيش در اختيار تيم ها قرار مي دهند.
* وقتي كه برايش توضيح مي دهيم كه ما ،هم مشكل ترانسپورت داريم و هم مشكل سالن در شهرستان ها «ست كوويچ» باز هم سر حرفش مي ايستد و مي گويد «مي شود بهتر از اين ها برنامه ريزي كرد.»
* رقباي برق مي گويند اين تيم در دريافت مشكل خواهد داشت، نظر شما چيست؟
- برق از هر نظر مشكل دارد! هيچ اشكالي ندارد ، رقبا بهتر است مشكلات خود را رفع و رجوع كنند، پايان بازيها ثابت خواهد كرد كه كدام تيم بهتر و سنجيده تر بسته شد.
* مشكل پاسور دوم را چگونه حل كرده اي؟
- ما دو پاسور در حد هم با دو سبك مختلف مي خواستيم كه پس از رفتن مهدوي، «سينوويچ» را آورديم. فكر مي كنم با بودن او و پرويز پزشكي مشكلي نداشته باشيم.
* در شكست يك تيم آيا بايد به سراغ سرمربي رفت؟
- خير، اگر به هنگام پيروزي چنين عمل شود، عيبي ندارد كه در شكست ها هم يقه او را بگيرند. هميشه برعكس است به هنگام شكست هركس خود را به نوعي كنار مي كشد ودر پيروزي همواره هزاران شريك پيدا مي شود.

ست كوويچ با گذشته اي درخشان
001887.jpg
واليبال ايران در عمر ۸۵ ساله اش مربيان خارجي بسياري از كشورهاي معمولي تا كشورهاي پيشرفته در اين ورزش رابه خود ديده است. از سردار نصرالله پاكستاني كه هم دستي در مربيگري و داوري داشت تا پروفسور «ايم» از جمهوري چك، «كورودا» و «ماتسوموتو» از ژاپن، «پارك سونگ سو» و «پاركي كي ون» از كره جنوبي تا «ايوان بوگانيكف» از لتوني كه هر كدام از آنان در برهه اي از تاريخ تأثير خاص خود را بر واليبال ايران بر جا گذاشته اند.
البته بودند مربياني از ساير مناطق جهان كه عمر حضور آنان چندان دوامي پيدا نكرد. در ميان اين مربيان پروفسور «ايم» تا رياست كميته مربيان فدراسيون جهاني واليبال هم ارتقاء يافت.
هر كدام از آنان برجستگي خاصي داشتند كه موجبات جذبشان در ايران شد، اما با نگاهي به سوابق اين مربيان هيچكدام با تيم هايشان به اندازه «ست كوويچ» كارنامه پرباري نداشته اند، «ست كوويچ» درست پس از جدايي از تيم ملي صربستان و مونته نگرو كه به همراه «گائيج» و «ايوانف» توانستند درخشانترين دوره واليبال اين كشور را در اروپا و جهان ترسيم كنند به ايران آمد.
«گائيج» روانه روسيه شد تا روس ها براي نخستين بار همانند انگليسي ها در فوتبال با آن پيشينه درخشان عنان تيمشان را بدست به يك مربي خارجي بسپارند و ايوانف همراه با «ست كوويچ» به تهران آمد.
تقدير چنين بود كه ايوانف پس از يكسال با قبول واقع نشدن كارش در تيم جوانان و برق به «گائيج» پيوست و «ست كوويچ» در تهران تنها ماند. در اين فصل با پيوستن «كركوويچ» و يك بازيكن جوان به نام «سينوويچ» به تيم برق سر مربي اهل صربستان همانند پارسال احساس تنهايي نخواهد كرد.
خيلي ها را اعتقاد بر اين است كه «ست كوويچ» يك تمرين دهنده عالي است و در كوچ دچار نقايصي است، اما او در مسابقات قهرماني جهان در هند در هدايت تيم ايران در مقابل رقبا خوب عمل كرد و در چند مورد حتي مورد تحسين مربيان ساير تيم ها نيز واقع شد.
«ست كوويچ» امسال با برق بهتر مي تواند پاسخ منتقدانش را بدهد و شايد هم فدراسيون واليبال بي جهت نبود كه همه  گونه همكاري و مساعدت را با باشگاه برق در دوباره به خدمت گرفتن او انجام داد.
بدون شك حضور موفق او با برق در ليگ برتر نقشي تعيين كننده در ابقايش در ايران خواهد داشت.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |