سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۶ - Oct 4, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): كسي كه بذر دشمني و عداوت در دل مردم بكارد، سرانجام، كشته خود را درو خواهد كرد.
اصول كافي ، ج،۲ ص ۳۰۲
امروز با حافظ
كه چنان زو شده ام بي سر و سامان كه مپرس
دارم از زلف سياهش گله چندان كه مپرس
كه چنانم من ازين كرده پشيمان كه مپرس
كس به اميد وفا ترك دل و دين مكناد
دبير كميته علمي نهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس:
۳۵۰ عنوان از ۴۰هزار كتاب منتشرشده ،
سهم ادبيات دفاع مقدس است
فارس: محمدرضا سنگري گفت: حدود ۳۵۰ عنوان كتاب مرتبط با دفاع مقدس به دبيرخانه ارسال شده و اين آثار در مقايسه با ۴۰ هزار عنوان كتاب به چاپ رسيده در سال ۱۳۸۳ بسيار كم است.
نشست خبري نهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس با حضور محمدرضا سنگري، دبير كميته علمي جشنواره و علي رستمي، مدير انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برگزار شد.
سنگري دبير كميته علمي با عنوان اين مطلب كه وقوع هر حادثه  بزرگ و انقلابي در كشور با ادبيات و هنر ويژه همراه است، گفت: زماني ارزش هاي ما از بينش و تفكر سرچشمه گرفت و زماني نيز تفكرات و بينش ها نمودهاي ارزشمندي براي مردم شدند.در حال حاضر نيز دوره خلق نمادها به پايان رسيده و بايد به خلق آثار بپردازيم.
وي با بيان اين نكته كه هر حادثه اي بزرگتر باشد، خلق آثار نيز بزرگتر است، بيان داشت: در سطح توليد و آفرينش آثار مرتبط با دفاع مقدس قرار گرفته ايم و در اين دوره از جشنواره كتاب سال نيز درصدد معرفي يك اثر شاخص نيستيم بلكه مي خواهيم فضاها و راه هاي بهتر را براي خلق آثار مرتبط با دفاع مقدس ايجاد كنيم.
سنگري در ادامه به آثار رسيده به دبيرخانه كتاب سال اشاره كرد و گفت:حدود ۳۵۰ عنوان كتاب مرتبط با دفاع مقدس به دبيرخانه ارسال شده و اين آثار در مقايسه با ۴۰ هزار عنوان كتاب به چاپ رسيده در سال ۱۳۸۳ بسيار كم است.
دبير كميته علمي به كيفيت آثار ارائه شده در اين دوره از جشنواره اشاره كرد و بيان داشت: بخش خاطره از غني ترين بخش ها بود كه بيشترين آثار را داشت. اما در بخش كودك و نوجوان و شعر، فقر اثر داشتيم و با وجود آن كه ادبيات و داستان دفاع مقدس مهم و ضروري است، آثار كمي به دبيرخانه ارسال شده است.وي ادامه داد: تلاش جدي در شكوفايي ادبيات دفاع مقدس نداشتيم و جشنواره چندين سال برگزار شد اما نتوانستيم آثار را بين المللي كرده و در سطح جهان معرفي كنيم. در اين دوره ها آثار خوبي در حوزه دفاع مقدس در ايران مطرح شد اما هيچگاه از سوي مسئولان اجرايي به جهان معرفي نشد.
سنگري در ادامه به ناشران فعال در جشنواره امسال اشاره كرد و اظهار داشت: در اين دوره از جشنواره استان تهران با ۱۸۶ عنوان، استان بوشهر با ۴۵ عنوان و نشر شاهد با ۴۱ عنوان كتاب از ناشران فعال در عرصه دفاع مقدس بودند.
علي رستمي، مدير انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس درباره جزئيات مراسم نهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس گفت: اين مراسم همزمان روز كتاب و كتاب خواني (۲۴ آبان ماه) در مجتمع سيد الشهدا برگزار مي شود.
در مراسم امسال نيز معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت فرهنگي و پژوهشي بنياد شهيد نيز همكاري دارند.

فيلمبرداري «عصر جمعه» به نيمه رسيد
فيلمبرداري فيلم سينمايي «عصر جمعه» به كارگرداني مونا زندي به نيمه رسيد.
به گزارش ايسنا، اين فيلم درباره  زندگي زن جواني به نام سوگند است كه در ارتباط با پسر ۱۵ ساله اش دچار مسايل و مشكلاتي مي شود اما خواهرش...
تدوين اين فيلم همزمان با فيلمبرداري توسط سپيده عبدالوهاب در حال انجام است و در آن بازيگراني چون رويا نونهالي،  هانيه توسلي، مهرداد صديقيان و رامين راستاد به ايفاي نقش مي پردازند.
ديگر عوامل اين فيلم كه در تهران فيلمبرداري آن ادامه دارد عبارتند از: فيلمبردار: حسين جعفريان، صدابردار:  بهروز معاونيان،  طراح گريم: مهرداد ميركياني، طراح صحنه: ژيلا مهرجويي، تهيه كننده: جهانگير كوثري، سرمايه گذار: غلامرضا شاكري،  كارگهي و كوثري.
لازم به ذكر است مونازندي پيش از اين به عنوان دستيار رخشان بني اعتماد با وي همكاري داشت و چندين فيلم كوتاه و مستند را در كارنامه هنري خود دارد.

توسط انجمن شاعران پارسي گوي جهان
جايزه جهاني كتاب سال شعر فارسي اعطا مي شود
مهر: از امسال جايزه جهاني كتاب سال شعر فارسي، توسط انجمن شاعران پارسي گوي جهان اعطا مي شود.
دكتر سيدعلي موسوي گرمارودي افزود: انجمن شاعران پارسي گوي جهان قصد دارد، با تاسيس جايزه كتاب سال شعر فارسي در جهان، هرساله به بهترين كتاب شعر فارسي كه در كشورهاي فارسي زبان منتشر شده است جايزه اي اعطاء كند.
رئيس انجمن شاعران پارسي گوي جهان در ادامه افزود: اين جايزه امسال در اواخر آذرماه براي نخستين بار اعطاء خواهد شد.
دكتر خدايار، از اعضاي اين انجمن درباره نحوه اعطاي اين جايزه به مهر گفت: به ابتكار انجمن شاعران پارسي گوي جهان قرار است هرسال به بهترين كتاب سال در حوزه شعر جايزه اي اعطاء كند و اين جايزه به هر كتاب شعري كه توسط شاعري غير ايراني سروده شده باشد اهدا خواهد شد.
وي افزود: اين جايزه اختصاص به كشور خاصي ندارد و اگر شاعري در كشوري غير فارسي زبان هم كتابي به فارسي منتشر كرده باشد مي تواند اثرش را در اين داوري شركت دهد.
دكتر خدايار درباره نحوه انتخاب آثار دراين جايزه، به مهر گفت: اين جايزه در دو مرحله داوري مي شود؛ در مرحله اول آثار شاعران كشور هاي افغانستان، تاجيكستان و ازبكستان، توسط داوران اين كشورها بررسي شده و سه كتاب را به داوران انجمن معرفي مي كنند و در مرحله دوم سه كتاب از اين سه كشور توسط داوران انجمن بررسي مي شود و به كتاب برتر جايزه اهدا مي شود.

مشاركت نهادهاي دولتي در ساماندهي گلزار شهدا
علاوه بر اعتبارات مصوب بنياد شهيد و امور ايثارگران، نزديك به ۳۵ ميليارد ريال از اعتبارات سازمان مديريت، استانداري ها، شهرداري ها و اداره هاي استاني سراسر كشور به منظور ساماندهي گلزار شهداي سراسر كشور اختصاص داده شد.
مهندس بوربور، معاون عمران و مسكن بنياد با اعلام اين مطلب افزود: به دنبال پيشنهاد معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، هيات دولت و بر اساس مصوبه هيات دولت، كارگروههايي با عضويت رؤسا و مديران نهادها و سازمان هاي مختلف اداري در سطح استان ها تشكيل شد.
وي ادامه داد: مصوبات اين كارگروهها در قالب كميته هاي تخصصي مطالعات، عمران، معماري، طراحي و برنامه ريزي امورفرهنگي، امور زيربنايي، مركز مطالعات و برنامه ريزي و همچنين كارگروه هاي فرعي در سطح شهرستان ها به رياست فرمانداران، علاوه بر جلب مشاركت هاي مالي اداره ها و نهادهاي دولتي و مردمي، امكان استفاده از ظرفيت هاي گوناگون سازمان ها و نهادهاي مختلف را در پي داشته است.
معاون عمران و مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به اقدامات صورت گرفته و در حال انجام از سوي استانداري ها، سازمان مديريت و برنامه ريزي، شهرداري ها، دهياري ها، اداره هاي كل راه و ترابري، اداره هاي آب، برق، مخابرات و گاز در اين زمينه اظهار داشت: تاكنون از بودجه استانداري هاي اصفهان، خراسان رضوي، سمنان و قم به منظور ساماندهي گلزارهاي شهري و روستايي و اتمام پروژه نيمه تمام اين اماكن استفاده شده است.
وي افزود: شهرداري هاي چند استان نيز، بودجه مورد نظر براي اجراي پروژه هاي گلزارهاي شهدا، مشاركت مالي در اتمام پروژه هاي نيمه تمام، آسفالت محوطه و مسير گلزارهاي شهدا، تامين روشنايي محوطه گلزارها، احداث يادمان در محل ترور شهداي ترور و ارائه خدمات مشاوره فني در تهيه طرح هاي ساماندهي را تامين كرده اند.

زهرا رهنورد:
هنر مدرن با مشاركت بيننده معنا مي يابد
مهر: امروز نقاشي، يك نياز ثانوي براي مخاطب به شمار مي رود.
شايد به اين دليل كه وسع مالي مخاطب عام براي خريد يك اثر نقاشي كافي نيست.
دكتر زهرا رهنورد - نقاش و رئيس دانشگاه الزهرا - به مناسبت برگزاري نمايشگاهي از آثارش در گالري كمال الدين بهزاد، با اعلام اين مطلب گفت: تاثيرات بصري مي تواند نقش مثبتي بر مخاطبي كه بيننده اثر است، داشته باشد.
تمام آثار من در اين نمايشگاه عنوان مند هستند، ولي من به شخصه به تاثير بصري اعتقاد فراوان داشته ام.به اين معني كه تاثيراتي كه يك اثر هنري مي تواند در مخاطب داشته باشد، برايم مهم تر است.
دكتر رهنورد در پاسخ به اين سئوال كه چرا در بيشتر آثار من، نوعي جنبه هاي زنانگي به چشم مي خورد، گفت: به اين خاطر كه من يك زن هستم و القاء چنين حسي به اثر هنري، كاملا طبيعي است.
من به عنوان يك زن يك خودآگاهي نسبت به درونم دارم و سعي مي كنم اين خودآگاهي را به اثر منتقل كنم.همان طور كه مي دانيد، زن همواره منشاء بالندگي بوده است.
البته در كنار اين تعبير من هميشه به اين معتقد بوده ام كه زن ومرد هر دو مكمل يكديگر هستند و به مثابه دوبال پروازمي مانند.
دكتر زهرا رهنورد اضافه كرد: از نظر من، مخاطب وقتي براي تماشاي يك اثر هنري مي آيد، از درك وشعور خيلي خوبي برخوردار است.
البته درباره هنر مدرن، برداشت هاي مخاطب اندكي متفاوت تر است.
دليلش هم اين است كه هنرمدرن هرگز تعريف ومعناي فيكس و جامعي نداشته است.
اما مخاطب را وادار مي كند تا ذهن خود را براي كاويدن اثر فعال تر كند تا بتواند درك مطلوبتري نسبت به اثر از خود نشان دهد.

برترين نقاش شبيه ساز هلند در وين
ايسنا: هلند براي اولين بار به ارائه نمايشگاهي از آثار فرانس ون ميريس (۱۶۸۱ - ۱۶۳۵) برترين نقاش شبيه ساز هلند پرداخته است.
فرانس ون ميريس، در دوران خود شاهزاده شاگردانش خوانده مي شد.
وي از ايتاليا براي كشيدن يك سري تابلوها سفارش مي گرفت و لئوپولد از وي تقاضا مي كرد نقاش دربار وين شود.
اين نمايشگاه به ارائه ۴۰ تابلوي نقاشي و تعدادي طرح از اين نقاش پرداخته است.
فرانس ون ميريس مي توانست هر ماده اي را در نقاشي هايش شبيه سازي كند: شيشه و فلز، ساتن يا مخمل.

محمدعلي بهمني ديگر در هيچ مسابقه شعري
داوري نخواهد كرد
ايسنا: محمدعلي بهمني تصميم دارد كه در هيچ داوري شعر ديگري شركت نكند.اين شاعر كه اخيرا در داوري جشنواره مهر ۴ شركت داشته با اعلام اين مطلب افزود: در ماه گذشته چهار داوري را پشت سرگذاشته ام كه خيلي دلخواه من نبوده است. اين كار بسيار مشكل است؛ زيرا شعرهاي قوي نزديك به هم و شعرهاي ضعيف به هم نزديك هستند. با اين احوال چطور در داوري مي توان انصاف داشت؟ به اين دليل از دوستان خواهش كرده ام كه در داوري هاي بعدي مرا شركت ندهند.
وي افزود: شعرهايي كه اينك سروده مي شود، آن قدر خوب هستند كه نمي توان به يكي امتياز بيشتر و به يكي امتياز كمتر داد. اين مساله روح را آزار مي دهد كه ۳ نفر را خوشحال و ۳۰ نفر را ناراحت كنيم.
بهمني تصريح كرد:  با توجه به اين اوضاع حاضر نيستم كه در مسابقه ديگري داوري اشعار را برعهده بگيرم.
داوري هاي كنگره  شعر و قصه  جوان بندرعباس و شب هاي شهريور از جمله داوري هاي اين شاعر معاصر است.

برگي از تاريخ
درگذشت دكتر مرتضي اسعدي (مؤلف و محقق)
دكتر مرتضي خلج اسعدي در سال ۱۳۳۱.ش در تهران به دنيا آمد و پس از اخذ مدرك كارشناسي ارشد رشته مطالعات بين المللي از دانشگاه تهران، به كار تحقيق و ترجمه پرداخت. او همراه با كميته تأليف و ترجمه ستاد انقلاب فرهنگي به تأليف و تدوين دايره المعارفي در معرفي كشورهاي مسلمان پرداخت. استاد خلج اسعدي علاوه بر فعاليت در تدوين دايره المعارف جهان اسلام، در بسياري از زمينه هاي ديگر همچون مقاله نويسي و ويرايش فعاليت مي كرد. مرتضي خلج اسعدي پس از پايان دوره دكتراي تاريخ و تمدن ملل مسلمان، به تدريس در دانشگاه تهران پرداخت. انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در مرداد ۱۳۷۵.ش در مراسمي از فعاليت هاي فرهنگي استاد خلج اسعدي قدرداني كرد. نگارش بيش از يكصد مقاله براي دايره المعارف تشيع و دانشنامه جهان اسلام و مجلات نشر دانش، معارف حكمت، كيهان فرهنگي و آينه پژوهش، از ديگر خدمات علمي اين محقق و مترجم معاصر مي باشد. همچنين كتب بيت المقدس، جنگ هاي صليبي، ايران، اسلام و تجدد و... ازجمله آثار اوست. مرتضي خلج اسعدي در ۴۴سالگي به جهت ابتلاء به سرطان خون درگذشت.

كوتاه از هفت هنر
تشكيل كميته كارشناسي اكران در معاونت سينمايي
در پي اعتراضاتي كه در طي روزها و ماههاي گذشته از سوي هنرمندان و دست اندركاران سينماي ايران درخصوص شيوه اكران مطرح شد، كميته كارشناسي اكران در معاونت سينمايي تشكيل شد.به گزارش ايسنا، اين كميته كار خود را براي بررسي دقيق اكران آغاز كرده است.بر اساس همين گزارش، قرار است كميته مذكور با دريافت نظرات تهيه كنندگان، سينما داران، فيلمسازان و اعضاي شوراي صنفي نمايش و صاحبنظران ضمن مطالعه و بررسي  شيوه اكران و پخش فيلم در كشورهاي صاحب سينما ،نحوه اكران و پخش سينماي ايران را بررسي و گزارش دهند، تا ضمن ارائه پيشنهاد مناسب كه عملياتي باشد به تصميم و تصويب برسد وساز و كارهاي مناسبت تر از وضعيت موجود را كه مورد انتظار است تعريف و جهت اجرا به معاونت سينمايي و شوراي صنفي نمايش پيشنهاد كند.براساس همين گزارش همچنين نوع و نحوه اكران سينماي كودك و مخاطب خاص نيز در دستور كار اين كميته قرار دارد.
پايان نخستين جشنواره توليدات تلويزيوني نيويورك
جشنواره توليدات تلويزيوني نيويورك با معرفي برترين هاي خود امشب (سوم اكتبر) به كار خود پايان داد.به گزارش ايسنا، اين جشنواره كه براي نخستين بار امسال برگزار شد، اين امكان را در اختيار برنامه سازان تلويزيوني قرار مي دهد تا با ارسال آثاري كه در آن به عنوان تهيه كننده، كارگردان يا فيلمنامه نويس حضور دارند، در بخش مسابقه شركت كرده و آثار خود را در معرض ديد مديران شبكه هاي تلويزيوني قرار دهند.بدين ترتيب برنامه هايي كه از لحاظ كيفي در سطح بالايي قرار دارند، توسط شبكه هاي ماهواره اي و كابلي خريداري شده و پخش خواهد شد.جشواره توليدات تلويزيوني نيويورك كه از اين پس به صورت سالانه برگزار مي شود، با هدف ايجاد رقابت ميان برنامه هايي كه توسط تهيه كنندگان خصوصي توليد شده اند، برپا مي شود و بيش از هرچيز به عنوان بازاري براي ارائه و فروش توليدات تلويزيوني مطرح است.
جشن سه سالگي شبكه آموزش سيما
شبكه  آموزش سيما ۱۲ مهر ماه ۱۳۸۱ تاسيس شد و سه سال از فعاليت خود را پشت سر مي گذارد.به گزارش ايسنا، هدف از تاسيس شبكه آموزش تهيه، توليد، پخش و توزيع برنامه هاي آموزشي و كمك  آموزشي به منظور پشتيباني، گسترش و تعميم آموزش بر اساس نيازهاي واقعي جامعه براي اعتلاي آگاهيهاي علمي،  فرهنگي، هنري و مذهبي كليه اقشار جامعه است.جهان امروز جهان پيشرفتهاي گوناگون در عرصه فناوري و استفاده از آن در حوز ه هاي مختلف از جمله حوزه آموزش و مسائل آموزشي است.
قصه ظهر جمعه با صداي نشيبا
تهيه كننده «قصه ظهر جمعه» گفت: اين برنامه از هفته آينده با اجرا و گويندگي مريم نشيبا پخش مي شود.به گفته رضوان موسوي نشيبا قبلا كار داستان گويي براي بچه ها را در راديو اجرا كرده و در اين زمينه توانايي دارد.وي با اشاره به صداي مناسب سرشار براي قصه ظهر جمعه،  مشغله كاري را از دلايل همكاري نكردن وي با اين برنامه عنوان كرد. وي افزود: در اين برنامه معمولا يك سري افسانه هاي كهن، گاهي اوقات داستان هاي معاصر از زندگي معاصر شهري و روستايي و گاهي داستانهاي خارجي انتخاب مي شود.
زندگي شهيد چمران در شبكه اول سيما
كار تحقيقاتي مجموعه شهيد چمران به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا ادامه دارد.
به گفته مهدي كريمي  مجري طرح اين مجموعه تحقيقات گسترده را از ابتداي تيرماه آغاز شده كه بدون وقفه ادامه دارد كه بعد از يك سال در صورت مثبت بودن نتيجه تحقيقات، توليد را شروع مي كنيم.وي افزود: جلسات و مصاحبه هايي را با افراد مختلف داريم كه با حضور و نظارت مستقيم خود آقاي حاتمي كيا انجام مي شود.
اين مجموعه كه به ابعاد علمي، مبارزه، زندگي شخصي شهيد چمران خواهد پرداخت در گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما توسط حبيب  الله كاسه ساز تهيه مي شود.
گشايش دو جشنواره سينمايي
دوجشنواره فيلم هاي سينمايي «پورتلند» (porthand) و فستيوال فيلم هاي كوتاه «چلو تروديس» (chhoteudis) به ترتيب از ۳۰ سپتامبر و سوم اكتبر (۱۱ مهرماه) گشايش يافته اند.بنا به گزارش ايسنا، جشنواره «پورتلند» به آدرس اينترنتي: www.plgff.org مي باشد.اين رويداد هنري در ناحيه اي واقع در شمال ايالت وسترن هم مرز با كشور كانادا در جريان است.جشنواره فيلم «پورتلند» به عنوان ويتريني از آثار بصري قابل توجه حدود ۴۵ اثر از فيلمسازان مطرح جهان را به روي پرده مي فرستد و سه جايزه بهترين فيلم، بهترين كارگرداني و بهترين اثر به انتخاب تماشاگران را به آثار برگزيده اعطا مي كند.همچنين جشنواره فيلم هاي كوتاه چلوتروديس به شكل رقابتي برگزار مي شود و چون تشكيلات آن به صورت غير انتفاعي اداره مي شود با حمايت موسسه فيلم شهر بوستون فعاليت مي كند.
نمايشنامه خواني در خانه تئاتر آغاز شد
جلسات نمايشنامه خواني خانه تئاتر با اجراي نمايشنامه «شاهزاده عاشق» نوشته و كار سوسن رحيمي آغاز مي شود.به دنبال افزايش تقاضاهاي شركت كنندگان در جلسات نمايشنامه خواني، كانون نمايشنامه نويسان خانه تئاتر با موافقت هيأت مديره اين انجمن مقرر كرد گروه هايي كه تمايل به شركت در اين جلسات دارند مي توانند نمايشنامه هاي نوشته شده يا ترجمه شده خود را در سالن اجتماعات خانه تئاتر روخواني كنند.به گزارش ايسنا، ابتدا قرار بود اين دوره با روخواني نمايشنامه اركستر به كارگرداني رضا شيرمرز آغاز شود اما به دليل مشغله اعضاي كانون در ارتباط با جشن ادبيات نمايشي، روخواني اين نمايشنامه منتفي و به تاريخ ديگري، موكول شد.نمايشنامه «شاهزاده عاشق» پيش از اين در بخش نمايشنامه خواني بيست وسومين جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمد.علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين برنامه ساعت ۳۰/۱۸روز شنبه  ۱۶مهرماه به خانه تئاتر واقع در خيابان برادران مظفر، نبش كوچه ماه، ساختمان آفتاب، طبقه دوم مراجعه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
متولد چهارشنبه
يك ساله شده بود. كوچك تر از آن بود كه كسي را بكشد اما من نحيف تر از آن بودم كه در برابرش مقاومت كنم. وقتي فرشته رفت او متولد شد. در دوري و نااميدي بزرگ شد.
بالاخره به او گفتم كه وقتش رسيده. مي ترسيد، اما من قبلا همه چيز را برايش توضيح داده بودم حتي اين كه بايد تا ده و چهل دقيقه صبر كنيم. خودم هم نمي دانم چگونه او را راضي كردم در اين چهارشنبه سرد بالاي اين ساختمان بلند بيايد. ساعتم را نگاه كردم. فقط وقت داشتم به چهارشنبه ها و ساعت ده و چهل دقيقه كه فرشته از من جدا مي شد و به دانشكده مي رفت فكر كنم. يك سال از آخرين چهارشنبه مي گذشت.
هيرسا هربد

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي گروهي نابينايان / تا ۲۳ مهر / خيابان نجات اللهي، نبش ورشو، پلاك ،۳۶ مركز سازمانهاي غيردولتي ورشو / تلفن: ۴-۸۸۹۱۱۶۱۱
* نگارخانه سوره: نمايشگاه طرح و كاريكاتور خليج هميشه فارس / از ۱۲ مهر / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۶۴۱۸۸۲۳
* گالري ماه: نمايشگاه نقاشي جواد عظيمي و ثاره ابوعلي / ۲۲ مهر تا سوم آبان / خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹ / تلفن: ۲۲۰۴۵۸۷۹
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي جلال الدين سلطان كاشفي / ۸ تا ۱۳ مهر / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه خاك: پرفورمنس (هنر اجرايي) «عبور از حس» محمد باقر ضيائي / ۱۲ ، ۱۳ و ۱۵ مهر / خيابان شريعتي، دو راهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا.

گل و گياه
آنمون ستاره اي بنفش
003756.jpg
نام علمي: Anemone blanda violet star
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است غده دار و خزان پذير كه برگهاي تخم مرغي و پهن آن داراي سه لوب با دندانه هاي عميق هستند. در فصل بهار هر ساقه يك گل بنفش رنگ با گلبرگهاي باريك توليد مي كند. حداكثر بلندي ۱۵ و گستردگي آن به ۲۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان پرنور، خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم غده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |