سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۶ - Oct 4, 2005
جايزه نوبل پزشكي امسال:
اهدا مي شود به عامل زخم معده
گروه دانش و فناوري ـ شيدا عظيمي، مريم جعفراقدمي: با شروع اعلام جوايز نوبل 2005، باري مارشال و رابين وارن به طور مشترك برنده نوبل پزشكي شدند. اين خبر، ظهر ديروز اعلام شد و اين دو پزشك و دانشمند استراليايي به خاطر كشف باكتري هليكوباكتر پيلوري و نقش آن در بيماري هاي التهاب و زخم معده، برنده نوبل 2005 شدند.
آن ها كشف كردند كه التهاب معده درست مانند زخم معده يا اثني عشر (زخم دستگاه گوارش) توسط باكتري H.pylori ايجاد مي شود.
رابين وارن پاتولوژيست استراليايي، باكتري خميده كوچكي را در 50 درصد از بيماران مبتلا به زخم معده مشاهده كرد كه در قسمت پايين معده جمع شده بود. او مشاهدة مهمي را انجام داد كه طبق آن، علائم التهاب هميشه در مخاط معده، نزديك به جايي كه باكتري مشاهده شده بود، وجود داشت.
باري مارشال، عضو جوان كلينيكي در استراليا بود كه به يافته هاي وارن علاقه مند شد و با همكاري يكديگر، مطالعه اي را بر روي بافت معده 100بيمار شروع كردند. بعد از تلاش هاي بسيار، مارشال موفق به كشت يك نوع باكتري ناشناخته از دورن اين بافت ها شد (كه بعدها با نام هليكوباكتر پيلوري شناخته شد). آن ها دريافتند كه اين باكتري تقريبا در تمام بيماران دچار التهاب معدوي كه زخم معده يا زخم اثني عشر دارند، وجود دارد. بر مبناي اين نتايج، حدس زدند كه هليكوباكتر در تشخيص اين بيماري ها نقش اساسي دارد.
كار اين دو نفر نشان داد كه حتي اگر بيماري هاي گوارشي بتوانند با جلوگيري از توليد اسيد معده بهبود يابند، به طور متناوب عود مي كنند، زيرا باكتري و التهاب مزمن معده همچنان باقي است. مارشال و وارن در مطالعات درماني نشان داده  اند كه تنها اگر اين باكتري داخلي معده ريشه كن شود، بيماران مي توانند از بيماري هاي گوارشي علاج يابند. با كمك مطالعات وارن و مارشال، بيماري هاي گوارشي، ديگر مزمن و قابل بازگشت نخواهند بود و با استفاده از آنتي بيوتيك ها و داروهاي ضد اسيد معده قابل درمان هستند.
هليكوباكتر و زخم معده
هليكوباكتر پيلوري، باكتري خميده  شكلي است كه در معده جمع مي شود و ايجاد زخم معده مي كند. ابتلا به اين باكتري معمولا در سنين كودكي اتفاق مي افتد و در اكثر موارد تا آخر عمر در معده فرد آلوده باقي مي ماند. عفونت معمولا در قسمت هاي پاييني معده آغاز مي شود. معمولا وجود هليكوباكتر پيلوري در معده با زخم معده نيز همراه است.
شدت و وخامت بيماري ناشي از اين باكتري، به محل جمع شدن آن در معده بستگي دارد. در بسياري از موارد، عفونت بدون علامت است و هيچ گونه علامت خاصي از بيماري و عفونت مشاهده نمي شود. بيشتر اين زخم ها در ناحيه اثني عشر نيز مشاهده مي شوند و زخم در اين ناحيه معمول تر است. مطالعات نشان مي دهند كه وجود زخم معده ناشي از H.pylori باعث افزايش توليد اسيد در قسمت بالايي معده كه سالم و فاقد زخم است مي شود. اين مسأله موجب افزايش احتمال ايجاد زخم در ناحيه اثني عشر مي شود.
در بسياري موارد H.pylori باعث ايجاد زخم در جدار معده نيز مي شود كه مي تواند موجب سرطان معده شود. (سرطان معده دومين سرطان باعث مرگ و مير در دنيا است.)
التهاب مخاط معده يكي از عوامل افزايش دهنده نوع خوش خيم سرطان معده است. در شرايطي كه معده به H.pylori آلوده است، شرايط برگشت پذيري براي ايجاد تومور پديد مي آيد و اين باكتري با تغيير شرايط معده به برگشت كمك مي كند.
تنها ميزبان H.pylori انسان است و اين باكتري با شرايط معده انسان كاملا سازگار است. باكتري در مقابل شرايط محيطي رفتار بسيار متغيري از خود نشان مي دهد و در بسياري از خصوصيات، نظير چسبيدن به مخاط معده و ايجاد التهاب مي تواند متفاوت عمل كند. در عين حال، ميزبان هم از نظر خصوصيات ژنتيكي، بسيار متفاوت است و اين تفاوت مي تواند در نوع عفونت ايجاد شده توسط اين باكتري مؤثر باشد.
ابتلا به اين باكتري توسط واكنش هاي ايمونولوژيك و يا تست تنفسي كه آنزيم هاي توليد شده توسط باكتري از طريق آن شناسايي مي شود، مشخص مي شوند. درمان عفونت ناشي از اين باكتري توسط آنتي بيوتيك ها بايد به صورت محدود صورت گيرد. زيرا مواردي از مقاومت به آنتي بيوتيك گزارش شده است و درمان آنتي بيوتيكي در افراد سالم بايد با توجه به گزارش زخم معده يا اثني عشر صورت گيرد.

سازوكار تأثير هليكوباكتر پيلوري
003684.jpg
با كشف اين باكتري و مقابله با آن زخم معده و ساير بيماري هاي مزمن گوارشي ديگر عود نخواهند كرد
۳ـ التهاب معده ممكن است باعث زخم معده يا اثني عشر شود كه موجب خونريزي نيز خواهد شد
معرفي برندگان نوبل پزشكي 2005
003690.jpg
ج. رابين وارن (چپ)
متولد۱۱ ژوئن 1937ـ استراليا
دكترا از دانشگاه آدلايد
عضو گروه هماتولوژي و پاتولوژي باليني، مؤسسه علوم پزشكي و دامپزشكي آدلايد
باري ج. مارشال (راست)
متولد۳۰ سپتامبر 1951 ـ استراليا
دكترا از دانشگاه استرالياي غربي
استاد پزشكي دانشگاه ويرجينيا


جشن 7 سالگي Google
003687.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي دينان: ابرموتور جست وجوي اينترنتي جهان، گوگل، 7ساله شد. سايت گوگل اكنون پراستفاده  ترين موتور جست وجوي جهان است و روز به روز بر امكانات و قابليت هايش مي افزايد.
با خدمات اين سايت مي توان عبارت ها، جمله ها، عكس ها، خبرها، گروه ها، وبلاگ ها، بازارهاي محلي و جهاني و دانشگاه ها را جست وجو كرد، SMS فرستاد و كتب مختلف را ديد. علاوه بر اين، گوگل قابليت هايي نظير مركز Download دارد كه مي توان نرم افزارهاي توليدي كاربردي شركت Google را از آن جا گرفت. از جمله معروف ترين اين نرم افزارها
Google talk، Picasa، Notifier، Gmail، Toolbar Google Google DeskTop است. Messenger جديد اين شركت،
Google Talk كه اخيرا فعاليت خود را آغاز كرده، دارد تمام Messenger هاي معروف نظير yahoo و MSN را كنار مي زند.
شركت Google جدي ترين رقيب شركت مايكروسافت است و انتظار مي رود به زودي نرم افزارهاي جديدي را به بازار ارائه دهد.

هشدار! حملات متقلبانه به نام فيفا
گروه دانش و فناوري- محمد كرباسي: فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) در مورد حملات اينترنتي متقلبانه با نام اين فدراسيون هشدار داد. به گفته مسؤولان اين فدراسيون، شركت هايي نامه هاي الكترونيكي جعلي اي با نام فيفا مي فرستند و در نامه به گيرنده مي گويند كه در يك بخت آزمايي برنده شده است و بايد اطلاعات حساب بانكي اش را بدهد تا پول را به حسابش بريزند. نامه، گيرنده را به صفحه هايي هدايت مي كند كه اطلاعات شخصي حسابش را از او مي گيرند و بعد حسابش را خالي مي كنند. به گفته فيفا، اين شركت ها گاه، خود را از حاميان مالي جام جهاني فوتبال 2006 معرفي مي كنند. مقر بعضي از اين شركت ها در آفريقاي جنوبي، اسپانيا و انگليس است.
منبع: خبرگزاري فرانسه

نمايشگاه بازي هاي رايانه اي
مؤسسه سراج، وابسته به سازمان ملي جوانان، اولين نمايشگاه تخصصي بازي هاي رايانه اي را در كشور برگزار مي كند. هدف اين نمايشگاه بومي كردن بازي هاي رايانه اي و فراهم كردن بازي هاي سالم و فرهنگ ساز براي نوجوانان و جوانان است.
اين نمايشگاه در تالار وزارت كشور، در ميدان فاطمي از تاريخ سه شنبه 12 الي شنبه 16 مهرماه همزمان با روز جهاني كودك برگزار مي شود. در اين نمايشگاه فعالان بازي هاي رايانه اي از جمله مجله ها، نشريه هاي الكترونيكي، بازي  سازها و واردكننده هاي بازي شركت مي كنند. برنامه هايي از جمله نشست هاي علمي نيز در حاشيه نمايشگاه برگزار مي شود. اين نشست ها در قالب كارگاه هاي آموزشي رايگان است كه هر كس مي تواند از آن ها استفاده كند. در اين كارگاه ها روان شناسان، مهندسان نرم افزار و ديگر صاحب نظران سخنراني مي كنند. در قسمتي ديگر از نمايشگاه نيز كليپ پخش مي شود. بازديد از نمايشگاه براي عموم آزاد است.

موسيقي در راه درمان
گروه دانش و فناوري- سيدمحمد ابوترابي: موسيقي هاي ملايم و آرام بخش عملكرد قلب را بهتر مي كنند. دانشمندان انگليسي و ايتاليايي اثر انواع متفاوت سبك هاي موسيقي موجود، از موسيقي كلاسيك تا تكنو، را روي افراد مختلف با هم مقايسه كردند و دريافتند شنيدن يا نواختن يك قطعه موسيقي ملايم مي تواند عملكرد قلب را بسيار بهتر كند.
دانشمندان دانشگاه هاي آكسفورد انگلستان و پاوياي ايتاليا در تحقيق خود تأثير قطعات موسيقي كوتاهي از سبك هاي راگا، كلاسيك ملايم، موسيقي 12 تن ملايم، رپ، تكنو و كلاسيك تند را بر تعداد تنفس، تعداد ضربان قلب و فشارخون بررسي كرده اند. البته نيمي از كساني كه در اين تحقيق شركت كردند، خود 7 سال نوازنده بوده اند. محققان دريافتند قطعات موسيقي اي كه ريتم تندتر يا پيچيده تري داشته باشند، تعداد تنفس و ضربان قلب فرد شنونده را بالا مي برند. همچنين صرف نظر از سبك موسيقي، چه موسيقي كلاسيك و چه آهنگ تكنو، ريتم تند يك قطعه موسيقي كار قلب و سيستم گردش خون را بيشتر مي كند. در عوض قطعات موسيقي ملايم تر و آرام بخش تر تعداد تنفس و ضربان قلب را كم مي كنند. در بين سبك هاي موسيقي نيز از همه بيشتر موسيقي راگا كار قلب و ضربان آن را كم مي كند. دكتر پيتر اسلايت، استاد دانشگاه آكسفورد و رئيس تيم انگليسي اين تحقيق، در اين باره مي گويد: انتخاب يك قطعه موسيقي مناسب مي تواند باعث القاي آرامش شود و نيز مي تواند براي بهبود بيماري هاي قلب و عروق مؤثر باشد. قبلا تحقيقات متعدد ديگري ثابت كرده بودند موسيقي اضطراب را متوقف مي كند، كارايي ورزشكاران را بالا مي برد، تحرك بيماران فلج و حتي توليد شير گاو را را بيش تر مي كند.
منبع: بي بي سي

در آسمان
تمام آن چه مي خواهيد در مورد ديدن هلال امشب بدانيد
در جست وجوي آن ماه قشنگ
003681.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: امشب بسياري از مردم هم مانند گروه هاي مجهز نجومي، هلال شب اول ماه مبارك رمضان را جست وجو مي كنند. ديدن هلال ضعيفي مثل هلال امشب سخت است. مشخص بودن شكل و موقعيت هلال، به شما كمك مي كند هلال را درست رصد كنيد.
هلال چه شكلي است؟
هلال امشب، بسيار نازك است. شكل يك داس، كه سطح محدب آن رو به خورشيد است. امتداد خطي كه دو سر هلال را به هم وصل مي كند، با افق زاويه 60 درجه مي سازد.
هلال كجاي آسمان است؟
بهترين نشانه پيدا كردن محل هلال، محل غروب خورشيد است. مستطيلي را فرض كنيد كه رأس پايين ـ راست آن، محل غروب خورشيد است. طول اين مستطيل 12 درجه و ارتفاع آن 6 درجه است. ماه حتما درون اين مستطيل خواهد بود و مسير حركتش هم تقريبا روي قطر اين مستطيل است.
چگونه اين زاويه ها را بسنجيم؟
بهترين ابزار، استفاده از يك زاويه سنج يا ابزار درجه بندي شده است. اما دست خودتان هم ابزار خوبي است. دستتان را موازي افق و عمود بر بدن بكشيد. شست شما در اين حالت 10 درجه را مي پوشاند. اگر در همين حالت دست را باز كنيد، پهناي انگشت سبابه، يك درجه را مي پوشاند.
هلال چه مدت در آسمان حضور دارد؟
در بهترين نقاط ايران، ارتفاع هلال 6 درجه خواهد بود و پس از غروب خورشيد فقط 32 دقيقه در آسمان مي ماند. در ساير نقاط ايران، زمان مكث ماه از 10 دقيقه كمتر است. پس اين زمان حداكثر تا 10 دقيقه بعد از اذان مغرب در مناطق شمالي و پانزده دقيقه پس از اذان مغرب در مناطق جنوبي، طول خواهد كشيد و اين حداكثر زماني است كه مي توان هلال را جست وجو كرد.
با چه ابزاري رصد كنيم؟
هلال امشب را در پهنه ايران فقط با ابزارهاي اپتيكي قوي مي توان ديد. در مناطق جنوبي و جنوب غربي، شايد بتوان با كمك يك دوربين دو چشمي 60*۲۰ هم هلال را ديد؛ اما در مناطق مركزي، بين شيراز تا قم، ابزارهاي قوي تر چون دوربين دو چشمي 120*،۲۰ تلسكوپ 8 اينچي، دوربين دو چشمي۱۵۰*۴۰ و ابزارهاي قوي تري از اين ها لازم است. در مناطق شمالي تر احتمال ديدن هلال با ابزارهاي قوي تر هم ضعيف است.
چه منطقه اي براي رصد هلال مناسب است؟
هرچه به مناطق مرتفع تر برويد بهتر است. در ارتفاع بالاتر، هم افق بازتر است و هم خورشيد و ماه ديرتر غروب مي كنند. از سوي ديگر، لايه غبار هم بخش كمتري از افق غربي را مي پوشاند و در محدوده حضور ماه، آسمان بهتر است. يك لايه غبار براي پنهان شدن ماه از ديد دوربين كافي است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |