سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۶ - Oct 4, 2005
با بهره برداري از بخش غربي بزرگراه شهيد همت ميسر شد
از سولقان تا شيان، بدون چراغ قرمز
دكتر قاليباف: حجم مشكلات متراكم و مسائل شهر تهران
نيازمند مديريتي خلاق ،همراه با اقدامات جهشي است
003771.jpg
003774.jpg
003720.jpg
گروه شهري: دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران صبح ديروز طي مراسمي با حضور در غرب تهران مسير ۲۰۵۰ متري ادامه بزرگراه شهيد همت حدفاصل سولقان تا پل كن را افتتاح كرد.
به گزارش خبرنگار ما احداث اين مسير براي شهرداري تهران حدود ۳۶ ميليارد تومان هزينه دربرداشت كه ۲۱ ميليارد تومان براي آزادسازي مجموعا ۱۷۱ هزار مترمربع املاك واقع بر سر راه اين طرح و ۵ ميليارد تومان هم به منظور اجراي عمليات راه سازي در طول ۲ سال گذشته هزينه شده است.
بنابراين گزارش، اين قسمت از ادامه بزرگراه شهيد همت شامل دو باند به هم چسبيده با عرض كل ۴۲ متر و ۸ خط عبور (چهار خط عبور در باند رفت و چهار خط عبور در باند برگشت) به انضمام يك دستگاه پل بتني روگذر ۷۶ متري در مسير محور خيابان احمد كاشاني است كه اين پل روگذر نيز ظرف يك ماه آينده آماده بهره برداري عموم خواهد بود. دكتر قاليباف شهردار تهران در مراسم بهره برداري از ادامه بزرگراه همت حدفاصل سولقان تا پل كن طي سخناني بر ضرورت شتاب بخشيدن به فعاليت هاي شهرداري تهران در دو حوزه فرهنگ شهرنشيني و فرهنگ بهره برداري صحيح از امكانات و سرمايه هاي مادي و انساني تأكيد كرد و گفت: شاخص هاي آماري نشان مي دهد كه تاكنون نسبت به بهره برداري و نگهداري و حفظ سرمايه هاي اجتماعي، اقتصادي و نعمات در اختيارمان كم توجهي و يا بي توجهي كرده ايم.
شهردار تهران در همين راستا خواستار ارتقاء فرهنگ شهرنشيني به همت مردم و به ويژه نخبگان جامعه شد و بر ضرورت شتاب گرفتن كارها در حوزه هاي عمران و آباداني و رفاه و آسايش شهروندان تأكيد كرد.
به گفته قاليباف حجم انباشت مشكلات و مسائل شهر تهران به گونه اي است كه براي حل آن نيازمند مديريتي خلاق توأم با اقدامات جهشي هستيم. وي در اين راستا به نمونه اي اشاره كرده و گفت: چنانچه امروز شهرداري تهران با همه ظرفيت هاي مالي و توان فني مهندسي و حتي تلاش مضاعف موفق به احداث سالي ۱۵ پل غيرهم سطح در بزرگراه ها شود خواهد توانست ظرف ۲۰ سال آينده تعداد ۳۰۰ پلي را كه امروز براي بزرگراه ها طراحي شده به اتمام برساند اين در حالي است كه سرعت رشد مشكلات و مسائل نشان از عدم همخواني با حجم اقدامات در حوزه عمران شهري دارد.
وي در اين باره تحول چشمگير در حل مشكلات شهر را نيازمند تغيير رويكردها، ساختارها و ديدگاه ها در حوزه مديريت شهري، اقتصاد شهري، كارآمدي و كارآفريني در سايه انديشه خلاق نخبگان جامعه و عموم مردم دانست.
قاليباف همچنين همراهي دولت جديد با شهرداري تهران به عنوان يك حكومت محلي و نهاد مدني را فرصتي طلايي براي رونق و شتاب گرفتن فعاليت هاي عمراني، خدماتي، فرهنگي و... در شهر دانست و بر ضرورت تحقق مديريت واحد شهري و واگذاري اختيارات ويژه از سوي دولت به مديريت شهري براي حل معضل ترافيك تهران تأكيد كرد.
قاليباف اظهار داشت، مديريت شهري تنها در صورت برخورداري از اختيارات ملي در حوزه آموزش فرهنگ ترافيك، خارج كردن خودروهاي فرسوده، ساماندهي مصرف سوخت، پرداخت عوارض، حمل و نقل عمومي، پليس و... مي تواند بخش قابل توجهي از نابساماني هاي ترافيك تهران را حل و فصل نمايد در غير اين صورت يعني نبود يك مديريت واحد در سطح ملي از نظر من معضل ترافيك همچنان لاينحل باقي خواهد ماند.
قاليباف در پايان مراسم بهره برداري از ادامه بزرگراه شهيد همت با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به روند ادامه و يا توقف برنامه ملاقات هاي مردمي كه هر هفته از يك منطقه توسط دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور در زمان تصدي پست مديريت شهرصورت مي گرفت گفت: من به اين نوع مديريت خيلي اعتقادي ندارم. البته معتقدم در نظام جمهوري اسلامي يك مدير حتما بايد اين فرصت را در اختيار مردم قرار دهد كه بتوانند از نزديك و در قالب ارتباط چهره به چهره مشكلات و مسائل خود را با مسئولان در ميان بگذارند اما مهم تر از آن اصلاح سيستم شهرداري است به طوري كه اجازه ندهيم با انباشته شدن نارضايتي ها بر روي هم مردم را به اين اميد بگذاريم كه حل مشكل شان تنها در صورت ملاقات با بالاترين مقام يك مجموعه ميسر است.
وي ادامه داد: بايد حل مشكلات مردم به طور سيستماتيك و در اسرع وقت صورت پذيرد. مهندس محمد علي آبادي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني كه تا زمان روي كار آمدن فرد جديد همچنان وظايف معاون فني عمراني شهرداري تهران را برعهده دارد نيز در اين مراسم گفت: آنچه امروز مورد بهره برداري قرار گرفته تنها بخشي از پروژه ۸۵ كيلومتري رينگ اطراف تهران است. وي گفت: اين رينگ علاوه بر اين كه از ۹ ورودي نظير قم، ساوه، كرج و شمال و... قابل دسترسي و توزيع كننده ترافيك به داخل شهر تهران است، كليه بزرگراه هاي شمالي _ جنوبي و شرقي _ غربي تهران را تا سال ۸۵ به يكديگر متصل خواهد كرد.
علي آبادي خبر داد: ظرف سه ماه آينده بزرگراه سرخه حصار به طول ۹ كيلومتر آماده افتتاح خواهد بود.وي همچنين افزود: رينگ ۸۵ كيلومتري اطراف تهران نيازمند ۲۶ پل غيرهم سطح است كه در تقاطع آزادگان، ميدان جهاد، فدائيان اسلام، شهرزاد، هجرت، كلاهدوز، بزرگراه امام علي و... اين پل ها در دست اجراست و تا پايان سال آينده نيز به اتمام خواهد رسيد.
خبرنگار ما همچنين به نقل از مهندس هادياني مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران مي نويسد: بزرگراه همت بخش اصلي از محور شرقي _ غربي ۷۶ متري عباس آباد است كه به لحاظ اهميت و تأثيرگذاري در ترافيك تهران بدون شك در رتبه اول در ميان بزرگراه هاي تهران قرار دارد.
وي مجموع اين بزرگراه به همراه بزرگراه زين الدين كه در امتداد آن قرار دارد را ۳/۴۵ كيلومتر و بلندترين مسير شرقي _ غربي تهران ذكر كرد كه از منتهي اليه غربي در منطقه ۲۲ شروع و پس از عبور از مناطق ۵ ۲، ۳، و ۴ در منتهي اليه شرق تهران يعني ابتداي جاده دماوند پايان مي يابد .به گفته هادياني،اجراي اين بخش از بزرگراه همت (حدفاصل خيابان شهران تا دهكده المپيك) به لحاظ برقراري ارتباط مناطق غربي تهران با مركز شهر، كاهش بار ترافيكي بزرگراه هاي ايران پارس، آيت الله كاشاني و حكيم و ايجاد سهولت در تردد و دسترسي به مناطق محلي غرب تهران داراي اهميت ويژه اي است.

ساختمان نيمه كاره
003732.jpg
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از ارسال لايحه زيباسازي ساختمانهاي متروكه به شوراي شهر خبر داد.ابوالقاسم وحدتي اصل با اشاره به وجود ۷۰۰ ساختمان نيمه كاره و رها شده در سطح شهر تهران، گفت: اغلب اين ساختمانها پاتوق افراد اراذل و اوباش بوده و از همين رو شب هنگام به اماكن نامطمئن براي شهروندان بدل مي شود.وي از وجود خلاء قانوني براي رسيدگي به وضعيت اين قبيل ساختمانها خبر داد و افزود: بر اساس ماده ،۱۱۰ شهرداري موظف است نسبت به املاك رها شده در سطح شهر اقدام كند اما مشكلي به نام تصرف عدواني موجب مي شود كه اجراي اين قانون با مشكل حقوقي مواجه شود.

عدم قبولي ۸۶ درصد خودروها
003723.jpg
براساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودرو طي هفته گذشته هشت هزار و ۹۴۹ خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كرده و ۵۰ درصد ظرفيت مراكز در هفته گذشته فعال بوده است.در اين مدت مركز معاينه فني بيهقي با ۲۵۲۸ مراجعه خودرو، نيايش با ،۱۵۶۸ سراج با ۱۵۳۵ ، الغدير با ۱۱۲۹ مراجعه (۵۶ درصد ظرفيت پر)، آبشناسان با ۱۱۰۴ مراجعه (۴۷ درصد ظرفيت پر) و شكوفه با ۱۰۸۵ مراجعه خودرو (۴۶ درصد ظرفيت پر) به ترتيب بيشترين مراجعات را از سوي شهروندان تهراني داشته اند.بر اين اساس ۸۶ درصد علل مردودي خودروها در هفته اول مهرماه به دليل توليد بيش از حد گازهاي آلاينده، ۳۵ درصد عيوب ظاهري، ۲۰ درصد عيوب محورها، ۱۵ درصد عيوب ترمزها و ۱۰ درصد عيوب كمك فنرها بوده است .

نامگذاري يك بزرگراه به نام اولين شهيد نيروي انتظامي
003726.jpg
همزمان با هفته نيروي انتظامي يك بزرگراه جديدالاحداث در محدوده شهرداري منطقه ۱۱ به نام اولين شهيد شهرباني سابق (نيروي انتظامي) نامگذاري شد.
اين بزرگراه در حدفاصل ميدان حق شناس، انتهاي جنوبي بزرگراه نواب تا تقاطع بزرگراه شهيد تندگويان و در شرق فرودگاه قلعه مرغي واقع است و پيش از اين به نام بلوار قلعه مرغي نامگذاري شده بود و بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران و همزمان با هفته نيروي انتظامي به نام شهيد غلامحسين يارجاني اولين شهيد شهرباني سابق ( نيروي انتظامي )، نامگذاري گرديد.

طرح جامع مسكن تا ۴ ماه ديگر ارايه مي شود
گروه شهري: طرح جامع مسكن تا چهار ماه ديگر به تصويب هيات دولت مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمد سعيدي كيا، وزير مسكن و شهرسازي افزود: هيچ دستگاه خاصي متولي بخش مسكن نيست بلكه اين بخش فرادستگاهي است و مثل بسياري از بخش هاي ديگر ساير دستگاه ها ازنظر اجتماعي، اقتصادي، اداري و اجرايي در آن نقش دارند. زيرا اين كار از عهده يك دستگاه فراتر است.
وي وزارت مسكن و شهرسازي را مسئول سياستگذاري در بخش مسكن دانست و خاطرنشان ساخت: مهم ترين وظيفه اين وزارتخانه در بخش مسكن سياستگذاري، برنامه ريزي و بسترسازي لازم براي هماهنگي ميان دستگاه هاي مختلفي است كه در بخش مسكن نقش دارند و به طور كلي هماهنگي درجهت سياست هاي كلان دولت در بخش مسكن به عهده اين وزارتخانه است.
سعيدي كيا در خصوص طرح جامع مسكن تصريح كرد: آنچه درباره طرح جامع در اين همايش از سوي كارشناسان و متخصصان مطرح گرديد در پاره اي موارد حرف هايي نو و در مواردي نيز با سياست هاي وزارت مسكن در تضاد بود با اين همه پشتوانه نظري برنامه هاي كاربردي است كه قرار است در صحنه عملي بشود و بايد همه دست اندركاران، نهادها و متخصصان در اين كار مشاركت كنند.وي با اشاره به وقت اندك گفت: براساس برنامه هاي ازپيش تعيين شده ما مكلفيم تا آخر سال طرح جامع مسكن را به تصويب دولت برسانيم و براي اين كار بيش از ۴ ماه وقت نداريم؛ از اين رو، بايد به صورت فشرده و منسجم كار را به جلو ببريم و به پايان برسانيم.

احتمال تشديد معضل كارتن خواب ها در زمستان امسال
003729.jpg
گروه شهري: رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: درصورت عدم تخصيص اعتبارات لازم، معضل كارتن خواب ها زمستان امسال تشديد خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، رسول خادم ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي با اشاره به وظايف سازمان ها و دستگاه هاي متولي ساماندهي بي خانمان ها و متكديان خواستار جدي گرفتن وظايف مصوب شوراي عالي اداري از سوي وزارتخانه هاي رفاه و كشور و تخصيص اعتبارات لازم در رابطه با ساماندهي بي خانمان ها شد.
وي گفت: با اينكه ساماندهي بيش از ۷۰ درصد بي خانمان ها و كارتن خواب هايي كه از سطح شهر تهران جمع آوري و دسته بندي مي شوند به عهده بهزيستي است ولي هنوز اعتبارات لازم به بهزيستي اختصاص داده نشده است.
وي بي بضاعتي، فقر، اعتياد و برخي ديگر از آسيب هاي اجتماعي را عامل حضور بي خانمان ها در سطح معابر دانست و گفت: باتوجه به اين موضوع، زمستان امسال نيز بايد منتظر حضور اين قبيل افراد در سطح شهر بود كه البته زندگي شان در معرض خطر قرار خواهد داشت.
خادم افزود: دولت بايد با جديت و توجه ويژه موضوع تخصيص اعتبارات و رسيدگي به بي خانمان هاي تهران در فصل زمستان را در دستور كار خود قرار دهد و دستگاه هاي مربوطه را هرچه سريعتر تقويت و تجهيز كند.
وي گفت: درحال حاضر دستگاه هاي ذي ربط به دليل عدم پيش بيني اعتبارات قادر به پاسخگويي به همه اين افراد نيستند.خادم افزود: شوراي شهر و شهرداري تهران به نوبه خود بحث گرمخانه ها را پيگيري مي كند و با جانمايي مناسب قصد دارد دو يا سه نقطه ديگر را به احداث گرمخانه ها اختصاص دهد.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر درعين حال گفت: وظيفه شهرداري تنها جمع آوري متكديان با كمك نيروي انتظامي است ولي در بودجه امسال شهرداري، ۲ ميليارد تومان براي آسيب  هاي اجتماعي اختصاص داده شده است.
خادم از كارتن خواب ها و بي خانمان ها، متكديان مستحق و متكديان غيرمستحق و درراه ماندگان به عنوان چهار گروه مخاطب اين بحث ياد كرد و گفت: سال گذشته يك هزار و ۳۰۱ نفر در مركز نگهداري از متكديان اسلامشهر جمع آوري شدند كه براساس طبقه بندي صورت گرفته يك هزار و ۶۱ نفر از آنها به دستگاه هاي متولي تحويل شده اند.
خادم افزود: درحال حاضر ۲۴۰ نفر در مركز نگهداري اسلامشهر به سر مي برند كه از اين تعداد ۲۰۷ نفر نيازمند حمايت هاي بهزيستي هستند.
وي گفت: تعدادي از افراد جمع آوري شده نيز مبتلا به بيماري هايي چون ايدز و هپاتيت هستند كه بايد وزارت بهداشت آنها را تحويل بگيرد ولي به دليل عدم وجود اعتبارات لازم اين روال به كندي صورت مي گيرد.
خادم گفت: ۸۰ درصد بيمارستان هاي تهران دولتي است ولي اعتبارات مشخصي براي اين بيمارستان ها به منظور تحويل مددجويان ساماندهي شده وجود ندارد.
خادم گفت: شهرداري و ساير دستگاه هاي اجرايي آماده اند تا روال مبتني بر جمع آوري متكديان را ادامه دهند ولي درحال حاضر جاي خالي دستگاه هاي فرادستي مانند وزارت رفاه و وزارت كشور به چشم مي خورد.
به گفته وي، مشكل اصلي در بحث ساماندهي متكديان و كارتن خواب ها ساماندهي است كه سازمان بهزيستي مهمترين آن است ولي بهزيستي به دليل نبود اعتبارات لازم توان ساماندهي اين عده را ندارد.

مشاركت مردمي شرط موفقيت فعاليت هاي فرهنگي است
معاون فرهنگي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان تهران گفت: اجراي برنامه هاي فرهنگي تنها با حمايت يك يا چند نهاد نتيجه نمي دهد بلكه مشاركت مردمي شرط موفقيت اين برنامه هاست.
كياپاشا افزود: اگر يك انسجام دقيق و همكاري نزديك بين تمام نهادهاي فرهنگي و ستادهاي امر به معروف و نهي از منكر انجام شود مي تواند ثمرات پرباري به همراه داشته باشد.
وي با بيان اين كه دستگاه ها و نهادهادي ديگر نيز بايد در توسعه فضاهاي معنوي و فرهنگي در كلانشهر تهران همكاري داشته باشند همكاري تنگاتنگ رسانه هاي جمعي و مطبوعات را در برگزاري اين همايش مثبت ارزيابي كرد.
وي گفت: در ارتباط با كارهاي فرهنگي به گونه اي برنامه ريزي شده كه كارها به طور مستمر انجام شود زيرا كارها زماني نتيجه مي دهد كه پيوسته باشد.
معاون فرهنگي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان تهران با اشاره به راه اندازي فضاهاي آموزشي و تفريحي بيشتر براي جوانان و نوجوانان مانند كلاس هاي اسب سواري، تيراندازي و فوتبال در پاركها تصريح كرد: از اين كلاسها و فضاها مي توان علاوه بر ورزش براي پرورش روح و فكر جوانان نيز استفاده كرد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |