سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۴
۱۰ روش براي مخالفت نكردن كودكان
001926.jpg
رزيتا شاهرخ
با استفاده از روش هاي ساده و سرگرم كننده مي توانيد كودك لجباز را آرام كرده و براي دقايقي او را مجبور به همكاري با خود كنيد.
در نظر بگيريد مي خواهيد دندان هاي فرزندان را مسواك بزنيد، دهانش را باز نمي كند. در موقع ناخن گرفتن، او خيلي تكان مي خورد. اگر كودكتان پارك را ترك نكند، شما دير به محل كارتان مي رسيد ولي او همچنان از تاب بازي دست بر نمي دارد. معمولاً كودكان ۴-۳ ساله، ساز ناسازگاري مي زنند، خصوصاً زماني كه والدينشان به طور جدي كاري را از آنها مي خواهند، مخالفت مي كنند. علت مخالفت آنها بيشتر براي نشان دادن استقلال و بي نياز بودن آنها به ديگران است و حرف زدن در اين مورد با آنها بي فايده است.
بهترين روش براي مطيع كردن كودكان بدون فرياد زدن يا تهديد كردن چيست؟
با كمي خلاقيت و حوصله، مي توانيد حواس فرزندتان را به كار مورد نظر جلب نماييد. هنگامي كه قرار است پزشك آمپولي را به كودكتان تزريق كند، يا مجبور هستيد براي مدت طولاني در صف خريد فروشگاه منتظر بمانيد با به كارگيري روش هاي زير مي توانيد فكر او را به جاي ديگري مشغول كنيد.
۱- او را بخندانيد.خنداندن كودكان بهترين راه براي مسواك زدن يا دارو دادن به آنها است.وقتي كه آنها مي خندند، نه تنها فكرشان به جاي ديگري مشغول نيست بلكه دهانشان نيز كاملاً باز است. سعي كنيد با گفتن جوك هاي بامزه و شكلك درآوردن فرزندانتان را بخندانيد.
۲- خاطرات دوران كودكي خود را تعريف كنيد. بهترين روش براي سرگرم كردن فرزندانتان در مواقع ضروري داستان گفتن است، حتي اگر داستان ساختگي باشد. به عنوان مثال: اگر در رستوران بوديد و او در جاي خود آرام و قرار نداشت، بگوييد: «عزيزم تو مي داني، وقتي كه مامان، بچه بود، او هرگز روي صندلي رستوران آرام نمي نشست، تا اين كه يك روز ...» در عين حال شما نيز مي توانيد قدرت تخيل خود را امتحان كنيد. با گفتن داستان هاي طولاني، مي توانيد زمان بيشتري فرزندتان را سرگرم كنيد.
۳- آهنگين و موزون صحبت كنيد. معمولاً وقت خوابيدن بهترين زمان براي پشت گوش انداختن خيلي چيزها است، با لحني موزون مي توانيد فرزندتان را به مسواك زدن و لباس خواب پوشيدن تشويق كنيد. همچنين مي توانيد زمان آواز خواندن يك يا دو كلمه را اشتباه تلفظ كنيد. با اين كار حواس فرزندتان به اشتباه شما بيشتر از مسواك زدن جلب مي شود.
۴- او را به رقابت در انجام يك كار خاص تشويق كنيد. اگر فرزندتان بايد كلاه سرش كند و دستكش بپوشد و آنها را زير ميز آشپزخانه پنهان مي كند بگوييد: «چرا روي سر مامان كلاه نمي گذاري و من هم آن يكي كلاه را سرت كنم.» با اين كار با او در يك مسابقه شركت كرده ايد كه «چه كسي مي تواند زودتر كلاه سرش كند؟ شرط مي بندم كه برنده مي شوم!»
۵- با تصوراتتان، حواس كودكان را پرت كنيد. با صبر و حوصله و خلاقيت مي توان كارهايي كه به تحرك كمتري نياز دارد مانند اندازه گيري درجه حرارت بدن را راحت تر انجام داد. هنگامي كه از دماسنج استفاده مي كنيد، بگوييد:«الآن يك فرشته كوچك اينجاست. مي داني او چه كار مي كند؟» به همين صورت مكالمه را براي چند ثانيه يا چند دقيقه كه لازم است او را آرام بنشيند ادامه دهيد، «فرشته كوچك يك پشتك زد. واي چقدر جالب! الان او جلوي ما ايستاده!»
۶- تغيير صدا دهيد. براي كودكان داستان هاي جالب با تغيير دادن صدايتان تعريف كنيد مانند، صحبت كردن پيرزن بي دندان، صحبت كردن با گويش هاي مختلف، حرف زدن بچه گانه و يا هر تقليد صدايي كه مي توانيد انجام دهيد. به او بگوييد «آيا مي تواني شعر» يك توپ دارم، قل قليه «را مانند آقا خرگوشه از حفظ بخواني؟» با اين كار به راحتي مي توان كودكان را در اتاق انتظار پزشك آرام نگاه داشت (اگر چه در بسياري از مطب ها، تصاوير زيبا و جالب وجود دارد.)
۷- لحظات شيرين را يادآوري كنيد. هنگامي كه ناخن پاي فرزندتان به لبه فرش گير مي كند و لازم است كه شما آن را بگيريد براي مخالفت نكردن او با اين كار، در مورد موضوع يا ماجراي جالبي كه قبلا ً اتفاق افتاده و مورد علاقه او است، صحبت كنيد. مثلاً: «يادت مي آيد روزي كه با پدرت پارك رفتي و به مرغابي هاي داخل درياچه غذا دادي؟ مرغابي ها خيلي زياد بودند. يك، دو، سه، چهار، پنج، بله پنج تا مرغابي. چگونه به آنها غذا دادي؟» وقتي كه ناخن  او را مي گيريد همه جزئيات را براي او تعريف كنيد و سعي كنيد در ِيادآوري مطالبي كه فراموش كرده ايد،از او كمك بگيريد.
۸- رازي را به او بگوييد.اگر تا ۱۵ دقيقه ديگه وقت دكتر داريد و فرزندتان سوار ماشين نمي شود، خم شده و در گوش او بگوييد:«من يك راز خيلي مهمي را مي خواهم به تو بگويم. مي خواهي آن را بشنوي؟» وقتي كه با سر «بله» گفت او را بغل كنيد و چيزهاي جالب و شيريني را در گوشش بگوييد، سپس با سرعت او را در صندلي ماشين قرار دهيد.
۹- روي نكات مثبت تأكيد بيشتري كنيد. آيا فرزندتان از دست شستن قبل از شام يا شامپو زدن متنفر است؟ تعريف و تمجيد كردن از يك مدل قديمي ترفند خوبي است. بگوييد: «هر وقت كه سرت را با شامپو مي شويي، موهايت بسيار زيبا و براق به نظر مي رسند، همچنين بوي بسيار خوبي هم مي دهند.» در همين زمان مقداري شامپو كف دستتان ريخته و آرام آرام آن را روي سر فرزندتان بريزيد.
۱۰- او را غلغلك دهيد. اگر با به كار بستن تمام اين كارها شكست خورديد و به بن بست رسيديد، سعي كنيد او را غلغلك دهيد. اين كار سريع، راحت و نشاط آور است. قبل از اين كه متوجه شويد، فرزندتان لباسش را پوشيده و يا دستش را شسته، و ممكن است شما از قهقهه زدن او ناراحت شويد ولي فراموش نكنيد خودتان اين كار را انجام داده ايد.
چند لحظه ژست بگير!
نگرانيد كه چگونه مي توانيد از فرزندتان در يك آتليه عكاسي، عكس بگيريد، براي راحتي كار از اين سه روش استفاده كنيد.
با او مجسمه بازي كنيد. در طول مسير براي فرزندتان شرح دهيد كه هر دوي ما بازي مي كنيم، وقتي كه او را روي صندلي آتليه مي نشيند، شما كنار دوربين بايستيد. در همين زمان بگوييد: «ايست، بي حركت» كسي برنده است كه موقع عكس گرفتن اصلاً تكان نخورد- بي حركت، فقط كمي لبخند.
به او جايزه دهيد. بگوييد كه اگر هنگام عكس گرفتن تكان نخورد، آقاي عكاس به او جايزه مي دهد و بعد از عكس گرفتن به او جايزه دهيد تا هديه اش را باز كند.
اجازه دهيد عروسكش را همراه خود بياورد. بگوييد اگر بچه خوبي باشد و آرام بنشيند مي تواند با عروسك مورد علاقه خود عكس بگيرد.

سايه روشن
نيازهاي رواني سالمندان پاسخ داده نمي شود
001929.jpg
جمعيت ۴ ميليوني سالمندان بالاي  ۶۰ سال كشور درحالي از ۳۶ سال گذشته تا كنون ، ۳۶/۲ برابر شده و اين تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ ميليون نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۲۶ ميليون نفر افزايش خواهد يافت كه در حال حاضر تغييرات اجتماعي و اقتصادي متعدد در بين گروه هاي سني، به شدت برالگوي توزيع منابع تاثيرگذار خواهد بود.
به گزارش ايسنا،طبق آخرين آمار، نسبت سرباري پيري در جامعه ايران به تدريج افزايش يافته و در مقابل نسبت سرباري جواني كاهش خواهد يافت؛ اين درحاليست كه كاهش فوق، براي متعادل كردن هزينه هاي افزايش يافته كافي نيست ، زيرا بررسي اختلالات شايع سالمندان حكايت از الگوي مزمن بيماري هايي دارد كه نيازمند خدمات توانبخشي و مراقبت هاي طولاني مدت و پرهزينه است. لذا هزينه  حمايت از افراد سالمند بيشتر از هزينه حمايت از گروه سني جوان است.
بر اين اساس اگر هم اكنون برنامه ريزي صحيحي براي بهبود وضعيت سالمندان كشور نشود، در آينده با چالش  جدي روبه رو خواهيم بود.
اين درحاليست كه پيري و سالمندي به خودي خود و به خصوص در صورت بي توجهي به روش هاي مناسب زندگي براي كاهش اختلالات و عوارض دوران سالمندي هزينه هاي مادي و معنوي بسياري را بر افراد و جامعه وارد مي كند.
چنانچه به گفته دكتر محمدرضا راه چمني، رييس سازمان بهزيستي كشور، ۶۳ درصد بيماري هاي قلبي و عروقي و ۳۰ درصد معلوليت ها در دوران سالمندي بروز پيدا مي كند. همچنين ۲۵ درصد سالمندان از اختلالات رواني و يك سوم زنان سالمند از اختلالات عضلاتي و يك چهارم سالمندان از شكستگي هاي استخواني به خصوص شكستگي لگن، رنج مي برند كه بسياري از اين اختلالات ريشه در شيوه زندگي در دوران پيش از سالمندي  دارد.
به اعتقاد وي آموزش سالمندان و خانواده ها نسبت به مختصات دوران سالمندي، توجه به مسائل توانبخشي، درماني و اقتصادي سالمندان از اقدامات پيشگيرانه در جهت كاهش عوارض سالمندي است.
دكتر دلاور، مديركل اداره سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي نيز سبك و روش ناصحيح زندگي در كشور را عاملي مي داند كه بر اثر آن افراد در كشور ما حدود ۱۵ سال زودتر از سن تقريبي پير مي شوند.
وي با تاكيد بر آموزش سالمندان براي گذران بهتر اين دوران گفت: تاكنون بيش از ۱۰۰ هزار جلد كتاب خودآموز براي زندگي با آسايش و توانايي بيشتر به صورت رايگان بين سالمندان توزيع شده است كه البته نسبت به حجم زياد سالمندان در كشور كافي نيست.
تربيت نيروي انساني كارآمد براي ارائه خدمات مرتبط با سلامت سالمندان براي كليه رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي و به ويژه تربيت متخصص طب سالمندي اهميت بسياري دارد كه در اين راستا ۱۸۰ پزشك عمومي در كشور آموزش هاي طب سالمندي را گذرانده اند و كلينيك هاي طب سالمندي (كلينيك درمان و توانبخشي) در تعدادي از استانهاي بزرگ براي كمك به ساماندهي سالمندان كشور در سال جاري راه اندازي مي شود.
براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ۲۰ تا ۲۵ درصد سالمندان در طول يك سال به حوادثي مبتلا مي شوند كه نياز به درمان دارد؛ همچنين زنان سالمند بيش از مردان گرفتار حوادثي از اين دست مي شوند.
طبق آخرين گزارشها از وضعيت سالمندان كشور، مهمترين حوادثي كه اين گروه به آن دچار مي شوند به ترتيب فراواني، سقوط در همان سطح
(۱۱ تا ۱۷درصد)، سقوط از يك سطح به سطح ديگر (۴ تا ۷درصد)، مسموميت هاي دارويي و غذايي (۴ تا ۵درصد)، حوادث ترافيكي (۱ تا ۲ درصد) در زنان شهري و روستاييان و ۲۰درصد در مردان شهري، سوختگي (۲/۰ تا ۲درصد)، مسموميت (نفت سم و گاز كمتر از يك درصد) است.
درحالي كه بيماريهاي قلبي عروقي مهمترين دليل بستري شدن سالمندان شهرنشين و سالمندان روستايي بيشتر به علت بيماريهاي چشمي در بيمارستان بستري مي شوند، بر اساس آخرين مصوبات كميته درمان و توانبخشي شوراي ملي سالمندان، شبكه جامع خدمت رساني و درماني سالمندي در سه سطح، با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طراحي خواهد شد.
دكتر توكلي، سرپرست دبيرخانه شوراي ملي سالمندان در اين زمينه خاطرنشان مي كند:  با ايجاد اين شبكه امكان شناسايي و برنامه ريزي و لحاظ سياست هاي مقابله اي و پيشگيرانه انواع بيماري هاي جسمي و روحي و رواني سالمندان در تمامي سطوح تعريف شده فراهم مي شود.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |