سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۴
پاول ندود:
جام قهرمانان اروپا را نشانه گرفته ايم
001944.jpg
جهانگير كوثري
دوندگي هاي پي در پي، پاسهاي دقيق و تمام كنندگي فوق العاده از او يك هافبك تمام عيار و شناخته شده در سطح دنيا ساخته است. او در وطن خود متهم به تاثير منفي در تيمها مي كردند اما نمي دانستند كه به چه بازيكن بزرگي تبديل خواهد شد. رسانه ها و هواداران هنوز هم دست از سرزنش كردن او بخاطر عدم حضور چك در جام جهاني ۲۰۰۲ برنداشتند.
استعدادهاي او تا جايي رسيد كه در سال ۲۰۰۳ در ميان بزرگترين بازيكنان جهان او به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد و به همراه فرانچسكو توتي، مشتركا به عنوان مرد سال فوتبال ايتاليا نيز انتخاب شد.
بعد از آنكه به اسپارتاپراگ كمك كرد تا به سه عنوان دست پيدا كند، در سال ۱۹۹۶ به لاتزيو پيوست و به زودي محبوب هواداران شد و به همراه لاتزيو قهرمان ايتاليا، قهرمان سوپر جام اروپا، جام برندگان جام و جام حذفي ايتاليا شد و به ستاره اي جهاني تبديل شد. در سال ۲۰۰۱ و در اوج دوران بازيگري اي با مبلغ ۴۹ ميليون پوند به تيم مشهور يوونتوس تورين پيوست تا در عين ناباوري جانشين زين الدين زيدان بزرگ شود كه به رئال ملحق شده بود. او با خصوصيات فوق العاده مثل قدرت شوتزني بالا، تكلهاي فوق العاده و ديد و دوندگي فراوان، بهترين بازيهاي خود را در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ انجام داد. در زير مصاحبه اخير وي با مجله ورد ساكر را مرور مي كنيم.

* چه اهدافي را در فصل جديد دنبال مي كنيد؟
- شخصا دوست دارم كه بهترين بازي خود را ارائه كنم. بايد واقع بين باشم و درك كنم كه ديگر جوان نيستم و دوست دارم كه آخرين سال بازي ام بهترين سال نيز باشد. بازي كردن در باشگاهي مثل يوونتوس بسيار دشوار است و شما براي فتح تمامي جامهايي كه در آن بازي مي كنيد تلاش كنيد. اين درست است كه فصل گذشته ما موفق شديم باز هم اسكودتو را فتح كنيم اما هواداران جام باشگاهها را مي خواهند. فتح اين جام تا اندازه اي نيز به شانس بستگي دارد اما اين جاميست كه برترين تيمهاي اروپا خواهان آن هستند.
* چه تيمي رقيب اصلي شما در سري A به شمار مي رود؟
- ميلاني ها تيم بسيار قدرتمندي هستند و در طول تابستان با تمرينات مداوم، قويتر نيز شده اند، اما ما كاري به اين مساله كه رقيب اصلي ما كيست نداريم زيرا سرنوشت ما تنها در دستان خود ماست. اگر ما امتياز از دست ندهيم فاتح ليگ خواهيم شد.
* چه اتفاقي براي نماينده ايتاليا در فينال گذشته ليگ قهرمانان افتاد؟
- بازي فوق العاده اي بود. از آن دسته بازيهايي كه هرگز تكرار نخواهد شد. در نيمه نخست ميلاني ها برتر از ليورپول بودند اما در نيمه دوم ليورپول انسجام فوق العاده تيمي خود را نشان داد و در پايان نيز شايستگي فتح جام را داشت، در حقيقت حق به حق دار رسيد.
* نظرت راجع به استيون جرارد؟!
- او بازيكن خارق العاده اي است. تمامي باشگاههاي متمول دنيا خواهان به خدمت گرفتن چنين بازيكني هستند و به امثال او نياز دارند. ممكن است شما بازيكناني با توانائي گلزني يا گلسازي در اختيار داشته باشيد اما اگر موتور تيم درست كار نكند هيچ كاري نتيجه نخواهد داشت. از نظر من او يكي از برترين بازيكنان دنياست.
* اخيرا پاتريك ويه را به يوونتوس پيوسته، نظرت چيست؟
- او موتور تيم ماست. قبلا ادگار داويدز اين نقش را در تيم به عهده داشت. پاتريك استانداردهاي لازم براي بازي در پست هافبك را دارد و در طول پنج سال گذشته اين موضوع را ثابت كرده است. وقتي او و زيدان در كنار هم براي فرانسه بازي مي كنند به اعتقاد من بهترين تركيب دو هافبك مياني در دنيا را تشكيل مي دهند كه بي نظير است. در حال حاضر كه ما پاتريك را در اختيار داريم شانس بردن يك جام اروپايي نيز براي تيم ما وجود دارد.
001941.jpg
* از ماندن ترزه گه در يووه و عدم پيوستنش به چلسي خوشحالي؟
- بسيار خوشحالم كه او به هيچ باشگاه ديگري نپيوست. من با او بسيار صحبت كردم و او شخصا اصلا علاقه اي به ترك باشگاه نداشت. ما قصد نداريم كه بهترين بازيكنان تيم مان را بفروشيم و به نظر من ديويد يكي از خطرناكترين مهاجمان دنياست.
* بوفون با ۳۲ ميليون پوند به يوونتوس ملحق شد. او چقدر خوب است؟
- او بهترين دروازه بان جهان است، به همين سادگي. او در طول بازيها كارهاي فوق العاده اي انجام مي دهد. او قدرت بدني فوق العاده اي دارد كه در تمرينات كاملا مشخص است.
* چه تيمهايي در جام جهاني بخت اصلي به شمار مي روند؟
- مجبورم از برزيل نام ببرم. به نظر مي رسد آنها در جام جهاني شكست ناپذير هستند و بدون هيچ هراسي بازي مي كنند. آنها فقط حمله مي كنند، حمله، حمله حمله، تا همه از بازي آنها لذت ببرند.
* با حضور رونالدو آدريانو در نوك حمله و رونالدينيو و كاكا پشت سر آنها چه دفاعي مي تواند با آنها مقابله كند؟
- سئوال خوبيست. وقتي در اين باره فكر مي كنم واقعا باور نكردني است. آنها چهار تن از بهترين بازيكنان دنيا هستند. نمي شود با ذهنيت از پيش مشخص شده با آنها روبرو شد زيرا نمي توان فهميد كه آنها قصد دارند چه كار بكنند.
* اما به نظر شما برزيل در دفاع ضعف ندارد؟
- فكر نمي كنم كه بتوان گفت آنها ضعيف هستند، بهتر است بگوييم كه خط دفاعي، نقطه قوت تيم آنها نيست. فكر مي كنم براي شكست برزيلي ها بايد مثل آنها بازي كرد. آنها با ذهنيت اينكه توان به ثمر رساندن گلهاي بيشتري از حريف دارند بازي مي كنند.
* شانس انگلستان چقدر است؟
- در حال حاضر آنها تيم جالبي در اختيار دارند. سالهاست كه چنين تيمي نداشته اند. آنها معمولا بخت اول هيچ جامي محسوب نمي شوند اما هميشه پتانسيل اين كار را در اختيار دارند. با وجود لمپاردو جرارد در ميانه ميدان شكست آنها بسيار سخت است.
* چه بازيكناني در جام جهاني خواهند درخشيد؟
- فكر مي كنم رونالدينيو و هانري دو بخت اصلي باشند. اما بايد بازيهاي فرناندو تورس و كريستيانو رونالدو را نيز زير نظر داشت. آنها دو تن از برترين بازيكنان جوان دنيا هستند.
001953.jpg
نام كامل: پاول ندود
تاريخ تولد: سي ام آگوست ۱۹۷۲
محل تولد: شب، جمهوري چك
قد: ۱۷۷ سانتي متر
وزن: ۷۰ كيلوگرم
باشگاه ها: دوكلاپراگ، اسپارتاپراگ، لاتزيو، يوونتوس
نخستين بازي ملي: نوامبر ۱۹۹۲ برابر روماني
بازي ملي: ۸۱ بازي و ۱۸ گل
افتخارات:
جام برندگان جام اروپا (۱۹۹۹)، سوپرجام اروپا (۱۹۹۹)، قهرماني ليگ چك (،۹۵ ۹۴ و ۱۹۹۳)، جام حذفي چك (۹۶)، جام حذفي ايتاليا (۲۰۰۰ و ۱۹۹۸) سوپر جام ايتاليا (،۲۰۰۳ ۲۰۰۲ و ۲۰۰۰ و ۱۹۹۸) سري آ (،۲۰۰۵ ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ و ۲۰۰۰) بازيكن سال چك (،۲۰۰۳ ۲۰۰۲ و ،۲۰۰۱ ۲۰۰۰ و ۱۹۹۸) بازيكن سال اروپا (۲۰۰۳)، بازيكن سال سري آ (۲۰۰۳)
001974.jpg


جنگ كلمات
فوتبال مكزيك در هراس
001947.jpg
پس از آنكه مكزيك دو بر صفر كاستاريكا را مغلوب كرد و به جام جهاني صعود كرد، ريكاردو لاولپه اظهار كرد كه اميدوار است بعد از اين موفقيت منتقدانش كمي به اين تيم و دست اندركارانش فرصت استراحت بدهند. كمتر كسي فكر مي كرد كه مكزيك با اين سرمربي بتواند به راحتي به جام جهاني صعود كند. در دوازده ماه گذشته مكزيك موفق شده تا آرژانتين را با نتيجه دو بر صفر (كوپا آمريكا) مغلوب كند و نيز بهترين تيم جهان در ساليان اخير يعني برزيل را در جام كنفدراسيونها با شايستگي شكست داد. عملكرد اين تيم نيز در ميان تيمهاي كونكاكاف خيره كننده بوده و اعداد و ارقام خود نشانگر همه اين مسائل است. مكزيك در چهارده مسابقه، سيزده پيروزي و تنها يك تساوي كسب كرد تا بدون شكست به جام جهاني آلمان راه پيدا كند، اما هيچ كدام از اين موفقيت ها باعث نشده تا منتقدان دست از سر اين تيم بردارند و جالب اينكه ارتش منتقدين توسط هوگو سانچز بازيكن سرشناس و اسبق تيم ملي مكزيك و رئال مادريد رهبري مي شوند. چندي پيش سانچز به عنوان برترين بازيكن تاريخ فوتبال اين كشور برگزيده شد و هم اكنون در كسوت مربيگري تيم پوماس اونام موفق به فتح دو جام شده است. سانچز از دهه هشتاد و از زماني كه هر دوي آنها هم بازي بودند روابط خوبي با لاولپه نداشته و از هر فرصتي براي انتقاد از او استفاده مي كند و آخرين انتقاداتش بر مي گردد به آخرين باخت مكزيك برابر كلمبيا در مرحله يك چهارم نهايي گلدكاپ در ماه جولاي. پس از آن باخت، سانچز در يك اظهار نظر اذعان كرد كه وقت آن رسيده تا جانشين مناسبي براي لاولپه در نظر گرفته شود. وي افزود كه اميدوار است كه مقامات ترديد نداشته و تصميم درست يعني همان تغيير مربي تيم ملي را انجام دهند. به نظر او فرصت باقي مانده تا جام جهاني حتي براي تغيير مربي كافيست و نيز مي تواند به تيم انگيزه و انسجام كافي را براي جام جهاني به ارمغان بياورد. بسياري از روزنامه ها لاولپه را اخراج شده فرض كردند و به محض اينكه بازيكني از ليست تيم خارج مي شد دامنه انتقادات شديدتر مي شد و بالاخره بعضي بازيكنان زبان باز كردند: اين تيم ملي مكزيك است نه تيم ملي دوستان لاولپه و غيرمكزيكي ها (اشاره به بازيكن برزيلي الاصل مكزيك آنتونيو نلسون). بوفو افزود: اگر نگاهي به فرصت هاي گلي كه او از دست مي دهد بيندازيم متوجه مي شويم كه اصلا تأثيرگذار نيست يا حداقل نه به اندازه من.
تمامي تيم با كل توان بهترين نمايش خود را براي ارتقاء سطح تيم ملي مكزيك انجام دادند اگر چه از پاسخ به انتقادهاي سانچز سخت در هراس بودند زيرا احترام فراواني براي او قائل هستند و دليل دوم اينكه شايد در آينده اي نزديك او به عنوان سرمربي جديد تيم ملي مكزيك برگزيده شود. رافائل ماركز يكي از بازيكنان ثابت تيم مي گويد كه از انتقادات خسته شده و خاوير بورگتي نيز كه با سي وشش گل به عنوان برترين گلزن تاريخ اين كشور دست پيدا كرده نيز در اين مورد گفته:«در ابتدا از انتقادات ناراحت مي شوم اما حالا به اين صحبتها مي خندم.»
001950.jpg
دفاع لاولپه
لاولپه در دفاع از عملكرد خود در طول سه سال اخير اذعان كرده كه موفق شده تا چهره هاي با استعداد جواني را براي تيم ملي كشف كند مانند كارلوس سالسيدو، گونزالس پينه دا، ماريو مندز، لوئيز پرز و فرانسيسكو فونسه كا. لاولپه افزود: تيم مانند سه سال قبل نيست و تغييرات زيادي كرده است. عملكرد ما در جام كنفدراسيونها فوق العاده بود، بخصوص آنكه اين جام در اروپا برگزار مي شد زيرا در آنجا همه مسائل را خوب درك مي كنند و همه چيز را زير نظر دارند. مشكل اين است كه مكزيك كشور سختي است و مردم سرسختي نيز دارد.

رينات داسايف، دروازه بان افسانه اي در ايران
مسئولان فدراسيون فوتبال بالاخره براي تيم اميد كشورمان برنامه اي طراحي كرده اند كه اميدواريم به زودي مربيان اين تيم شناخته و معرفي شوند. با وجود محمود ياوري مربي قديمي فوتبال كشورمان و يكي از بازيكنان بزرگ دهه چهل تيم پاس و مربي موفق سال هاي دهه پنجاه و شصت تا حدودي چرخ هاي تيم اميد به حركت درآمده است،اما هنوز هيچ نوع برنامه و فعاليتي از جانب كميته ملي المپيك ديده نشده است. انگار دبيركل ملي المپيك بر وظايف خود در اين زمينه آگاه نيست و متوجه نيست چه ضربه هايي را فوتبال ما از نداشتن يك تيم منظم در رده اميدها خورده  است. به گفته محمود ياوري شايد رينات داسايف يكي از بزرگترين دروازه بانان بزرگ اتحاد جماهير شوروي سابق و جهان براي رهبري بخشي از تيم اميد به ايران بيايد. رينات ۴۸ ساله تا جام جهاني ۱۹۸۴ و جام ملت هاي ۱۹۸۸ در تيم ملي شوروي باقي ماند و سپس جزو اولين دسته بازيكناني بود كه به اسپانيا كوچ كرد و در همان سال بهترين دروازه بان جهان لقب گرفت و با باشگاه سويل يكبار ديگر درخشيد. منتقدان جهان او را با ياشين دروازه بان افسانه اي شوروي مقايسه مي كنند. او يكي از بااخلاق ترين و منظم ترين بازيكنان فوتبال جهان بود.
رينات داسايف اولين بار در سال ۱۹۷۹ در مقابل تيم آلمان شرقي درون دروازه تيم شوروي ايستاد. او دو سال بهترين مرد فوتبال شوروي انتخاب شد. داسايف در جام هاي جهاني ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ از دروازه شوروي دفاع كرد. آمدن او براي دروازه بانان ما يك فرصت است تا از تجربيات او بهره گيرند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |