يكشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۴
بررسي رقابتهاي جام جهاني نوجوانان
شگفتي در چمن مصنوعي
002151.jpg
امير بهادري نژاد
در نخستين ساعات روز دوشنبه هفته گذشته، رقابتهاي جام جهاني نوجوانان كه با حضور بازيكنان زير ۱۷ سال برگزار مي شد با قهرماني تيم مكزيك به پايان رسيد. در بازي پاياني اين رقابتها تيم مكزيك با پيروزي سه بر صفر مقابل برزيل براي اولين بار قهرمان اين رقابتها شد. در حقيقت اين براي دومين بار بود كه تيم برزيل در بازي پاياني رقابتهاي جام جهاني نوجوانان شكست مي خورد. نخستين باري كه تيم برزيل در فينال طعم شكست را چشيده بود مربوط به سال ۱۹۹۵ مي شد كه مقابل غنا تسليم شد. به هر حال سحرگاه روز دوشنبه گذشته بيش از ۴۰ هزار نفر در ورزشگاه ملي پرو گرد هم آمدند تا شاهد سي و دومين و آخرين بازي جام جهاني نوجوانان باشند كه اين افراد از حضور در ورزشگاه پشيمان نشدند چون دو تيم برزيل و مكزيك برگزار كننده يك فينال رويايي بودند.
به هر حال بازي فينال اين رقابتها با سرعت بسيار بالايي آغاز شد و در حاليكه همگان برزيل را به عنوان قهرمان معرفي مي كردند اما مكزيك توسط كارلوس ولا در دقيقه ۳۱ به گل رسيد و جالب اينكه اين بازيكن پيش از بازي قول داده بود كه به دليل مصادف شدن سالگرد تولد پدرش با روز برگزاري فينال حتما در اين مسابقه گل خواهد زد و از قضا اين كار را هم انجام داد. البته نبايد فراموش كرد كه مصدوميت اندرسون (بازيكن تيم برزيل كه به عنوان بهترين بازيكن جام برگزيده شده بود) و خروج وي از زمين در دقيقه ۱۵ بازي، لطمه جبران ناپذير روحي به اين تيم وارد كرد و برزيلي ها نتوانستند شوك از دست دادن وي را تا پايان بازي هضم كنند و دو گل ديگر دريافت كردند و اينگونه مدافع عنوان قهرماني جام را دو دستي تقديم مكزيك كرد.
اظهارات برنده ها و بازنده ها
پس از قهرماني مكزيك، خسوس راميرز مربي اين تيم گفت: اگر به نتيجه توجه كنيم تصور مي شود كه به راحتي در فينال پيروز شديم در صورتي كه اينچنين نبود. به هر حال خود من هم تصور نمي كردم كه بتوانيم با سه گل برزيل را شكست بدهيم. از اينكه قهرمان اين تورنمنت شده ايم بسيار خوشحال هستم، به ويژه براي بازيكنانم، چون آنها اتحاد خاصي با يكديگر داشتند و در حقيقت عامل اصلي قهرماني تيم ما همين اتحاد بازيكنان بود. فراموش نكنيد كه تيم مكزيك با اين قهرماني كار بزرگي را در فوتبال جهان انجام داد است.
برگ تازه تاريخ
از سوي ديگر كارلوس ولا زننده اولين گل مكزيك در بازي فينال گفت: از اينكه توانستيم قهرمان شويم و برگي تازه به كتاب تاريخ فوتبال جهان اضافه كنيم احساس غرور مي كنم. البته هرگز تصور نمي كردم كه بتوانيم با سه گل برزيل را شكست بدهيم. اما راز قهرماني تيم ما كار گروهي بود كه از مدتها پيش در كنار يكديگر بازي مي كرديم.
تغيير تاريخ
بهترين بازيكن تيم مكزيك در اين دوره از رقابتها جيوواني دوس سانتوز بود كه پس از قهرماني تيمش از شادي در پوست خود نمي گنجيد. وي گفت: اين قهرماني تاريخ فوتبال مكزيك را تغيير خواهد داد و به همين دليل امروز را بهترين روز زندگي عمر خود مي دانم.
همچنين واكنش پاتريسيو آراخو كاپيتان تيم مكزيك در نوع خود جالب و بسيار احساسي بود. وي گفت: كمتر بازيكني در طول تاريخ افتخار بالابردن جام قهرماني نصيبش مي شود و از اينكه اين افتخار نصيب من شده به خود مي بالم.
پذيرش واقعيت ها
اما واكنش مربي تيم نايب قهرمان. نلسون رودريگوئز گفت: مكزيك در نيمه اول بسيار خوب بازي كرد و دو گل به ثمر رساند، اما در نيمه دوم ما تيم برتر ميدان بوديم با اين حال نتوانستيم گلي به ثمر برسانيم. من به بازيكنان خود تبريك مي گويم چون تورنمنت بسيار خوبي را پشت سر گذاشتيم و بايد واقعيت هاي فوتبال را پذيرفت. ما براي قهرمان شدن بسيار تلاش كرديم اما هميشه تلاش كردن ضامن قهرماني نيست.
تكرار فينال اروپا
اما ديدار رده بندي اين رقابتها نيز از جذابيت خاصي برخوردار بود، چون دو تيم هلند و تركيه كه برگزاركننده بازي پاياني رقابتهاي نوجوانان اروپا بودند اين بار بازي رده بندي رقابتهاي نوجوانان جهان را برگزار مي كردند.
مربي تيم هلند براي اينكه روحيه بازيكنانش را بالا ببرد پيش از اين مسابقه فيلم بازي پاياني رقابتهاي اروپايي را به آنها نشان داد كه در آن بازي تيم هلند با نتيجه دو بر صفر شكست خورده بود. در حقيقت اين تدبير مربي موثر واقع شد و در نهايت هلند موفق شد دو بر يك حريف را شكست بدهد و به عنوان سومي دست يابد.
برترين هاي جام
در هر مسابقه  جهاني كه تحت نظارت فيفا انجام مي شود جوايز مختلفي در اختيار شركت كنندگان قرار مي گيرد. در اين دوره از بازيها مانند دوره هاي قبل، جايزه كفش طلايي به بهترين گلزن كه كارلوس ولا از مكزيك بود تعلق گرفت كه ۵ گل به ثمر رساند. جالب اينكه ۶ بازيكن ديگر همگي ۴ گل به ثمر رسانده بودند و به همين دليل فيفا مجبور شد براي تعيين جايزه كفش نقره اي و برنز، تعداد پاس گل اين بازيكنان و مدت زماني را كه در زمين حضور داشتند لحاظ بكند.
در بخش ديگر جايزه ها، توپ طلايي به بهترين بازيكن جام رسيد كه اين گزينش را روزنامه نگاران با آراي خود انجام دادند. همچنين جايزه بازي جوانمردانه به تيم كره شمالي رسيد.
002154.jpg
توپ نقره اي:جيوواني دوس سانتوز ( مكزيك)
وي كه پسر زي زينهو مهاجم معروف فوتبال برزيل مي باشد و در تيم بارسلوناي اسپانيا عضويت دارد يك رونالدينيوي چپ پا به شمار مي آيد كه با دريبل ها و حركات پا به توپ خود در پرو همه را شگفت زده كرد. اين بازيكن در بازي مقابل اروگوئه سازنده هر دوگل تيم مكزيك بود كه مربي تيم اروگوئه پس از اين بازي گفت: وجود بازيكني مانند دوس سانتوز باعث تفاوت مكزيك با ساير تيم ها شده است. در فوتبال نوجوانان بازيكني مانند سانتوز مي تواند براي يك تيم تعيين كننده باشد و تمام معادلات را برهم بزند.او در مرحله نيمه نهايي مقابل هلند و در بازي پاياني برابر برزيل قدرت واقعي خود را به رخ حريفان كشيد.
توپ برنز: نوري شاهين (تركيه)
جوانترين بازيكن تاريخ بوندسليگا در شرايطي وارد پرو شد كه همگان انتظارات بالايي از او داشتند. اين بازيكن جوان نه تنها زير اين فشارها له نشد بلكه با مديريت خود ريتم حركات هجومي تيم تركيه را به حريفان ديكته كرد. با توجه به اينكه بازيكن شماره ۱۰ تيم تركيه از ديد بالا، قدرت دريبل زني مناسب و استارتهاي انفجاري برخوردار است پيش بيني مي شود كه در فوتبال آلمان به يك بازيكن موفق تبديل بشود.
كفش طلايي: كارلوس ولا ( مكزيك) با ۵ گل
شم بالاي گلزني بازيكن شماره ۹ تيم ملي فوتبال مكزيك باعث شد تا اينكه بسياري از كارشناسان شيفته بازي او شوند. او كه رونالدو را الگوي خود مي داند با به ثمر رساندن اين ۵ گل عنوان بهترين گلزن تاريخ فوتبال مكزيك را در رده نوجوانان به خود اختصاص داد. ظاهرا گلزني در خانواده اين بازيكن موروثي است چون برادر بزرگتر وي يكي از بهترين گلزنان ليگ مكزيك به شمار مي آيد.
كفش نقره اي: نوري شاهين (تركيه) با ۴ گل و دو پاس گل
اين بازيكن كه پيشتر برنده جايزه توپ برنز شده بود جايزه كفش نقره اي را نيز به خود اختصاص داد تا اينكه كلكسيون افتخاراتش را در سطح نوجوانان جهان كامل بكند.
كفش برنز: توفيق كوزه (تركيه) با ۴ گل و دو پاس گل
مهاجم تيم باير لوركوزن آلمان قابليت تبديل شدن به مهاجم اول تيم ملي تركيه را دارا مي باشد.پس از پايان اين تورنمنت فاتح تريم مربي تيم ملي تركيه اعلام كرد كه او را در آينده اي نزديك به تيم ملي اين كشور دعوت خواهد كرد.
كنفرانس مطبوعاتي رئيس و دبيركل فيفا
در پايان رقابتهاي نوجوانان جهان سپ بلاتر رئيس و اورس لينسي دبير كل فيفا در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كردند و در مورد مسائل مختلف به اظهار نظر پرداختند. نظرات آنها را با هم مي خوانيم:
سخنان سپ بلاتر در
جام جهاني نوجوانان
من از نحوه برگزاري رقابتهاي جام جهاني نوجوانان رضايت كامل دارم و از مقامات كشور پرو و ۱۶ تيم شركت كننده كه فوتبال مدرن و تماشاگرپسند را به نمايش گذاشتند تشكر مي كنم. ما در اين مسابقات به اين واقعيت رسيديم كه امروزه در فوتبال جهان تيم ضعيف وجود ندارد و اين نتيجه ۲۵ سال توسعه فوتبال در سطح جهان است.
چمن مصنوعي
اين براي اولين بار بود كه كليه مسابقات يك تورنمنت بين المللي روي چمن هاي مصنوعي انجام مي شد و حتي يك مورد شكايت هم دريافت نكرديم. پس دليلي ندارد كه اين تجربه موفق را متوقف كنيم. البته بايد در نظر داشت كه فوتبال جهان به چمن هاي مصنوعي با كيفيت بسيار بالا نياز دارد.
002160.jpg
مشاركت فيفا با يونيسف
ما با همكاري يونيسف پروژه اي را آغاز كرده ايم كه هدف از اجراي اين پروژه بهبود كيفيت زندگي كودكان از طريق فوتبال است. فوتبال اميد مردم به زندگي را افزايش مي دهد.
تكنولوژي جديد
نتايج استفاده آزمايشي از توپ هوشمند رضايتبخش بوده است و از اين توپ ها در رقابتهاي جام باشگاههاي جهان نيز استفاده خواهيم كرد.
نمايش تيم هاي آمريكاي جنوبي
با آنكه تيم هاي آمريكاي جنوبي به موفقت هاي بزرگي در رقابتهاي جام كنفدراسيونها، جام جهاني جوانان و نوجوانان دست يافته اند اما كار آنها براي حضور در فينال هاي آينده دشوار خواهد شد. من در جام كنفدراسيونها بازي برزيل با ژاپن را از نزديك تماشا كردم كه برزيل تنها چند سانتيمتر با حذف شدن فاصله داشت.
نقل و انتقالات بازيكنان
فيفا معتقد است كه بازيكنان زير ۱۸ سال نبايد خريد و فروش بشوند. اما برخي از باشگاهها به اين موضوع اهميتي نمي دهند و مشكل اصلي ما با دلالان بازيكن است. به همين دليل در اجلاس مراكش يك گروه كاري براي حل كردن اين مشكل را تشكيل داديم.
نظرات دبيركل فيفا درباره
فساد در فوتبال
در هر ساعت از روز يك مسابقه فوتبال در جهان در حال برگزاري است و به همين دليل احتمال وقوع فساد وجود دارد. ما در يك جهان ايده آل زندگي نمي كنيم اما بايد براي برطرف كردن اين مشكل تلاش كنيم. فلسفه فيفا حفاظت از زيبايي فوتبال است.
تقويم بين المللي فيفا
هر روز بر تعداد تورنمنت ها افزوده مي شود و به همين دليل بازيكنان درگير بازيهاي بيشتري هستند.به هر حال وظيفه فيفا به عنوان مرجع تصميم گيري در فوتبال جهان حفاظت از سلامت بازيكنان مي باشد. البته در بسياري از مواقع باشگاهها حاضر به آزادكردن بازيكنان خود براي بازيهاي ملي نمي شوند به همين دليل تقويم فيفا را تدوين كرده ايم.
سطح كيفي مسابقات
به گفته اعضاي گروه مطالعات فيفا آنها تاكنون مسابقات فوتبال نوجوانان جهان را تا اين حد باكيفيت نديده بودند. به همين دليل فاصله تيم ها از لحاظ فني با يكديگر بسيار كم شده و قرار است دوره بعدي با شركت ۲۴ تيم برگزار شود.
پيشرفت هاي تكنولوژي
هدف از استفاده از تكنولوژي مدرن كمك به داوران است و آخرين فردي كه تصميم مي گيرد كماكان داوربازي خواهد بود. البته بايد توجه داشت كه استفاده از تكنولوژي نبايد باعث توقف بازي بشود به همين دليل بايد با صرف مبالغ كلان به يك تكنولوژي بسيار دقيق دسترسي داشت تا داوران بتوانند بدون اينكه وقفه اي در جريان بازي بوجود بيايد از آن استفاده بكنند.
002163.jpg
آينده فوتبال آسيا در رقابتهاي جهاني
رقابتهاي فوتبال جام جهاني نوجوانان جهان در شرايطي در كشور پرو به پايان رسيد كه از همان زمان كنفدراسيونهاي مختلف تلاش هاي خود را جهت افزايش سهميه قاره شان در دوره بعدي اين رقابتها آغاز كردند. در آخرين دوره اين بازيها كه هفته گذشته به پايان رسيد قاره آسيا صاحب سه نماينده بود كه كشورهاي كره شمالي، قطر و چين اين سه تيم را تشكيل مي دادند. در اين بازيها دو تيم چين و به ويژه كره شمالي نمايش خوبي از خود ارائه دادند و تنها تيم قطر به عنوان نماينده سوم آسيا در اين بازيها نمره مردودي گرفت. چين كه با تيم هاي كاستاريكا، پرو و غنا همگروه بود، در مرحله مقدماتي با كاستاريكا و غنا مساوي كرد و پرو را شكست داد و به عنوان تيم دوم گروه اول به مرحله يك چهارم پاياني راه يافت. در اين مرحله چين به مانع تركيه برخورد كرد و ۵ بر يك شكست خورد.
اما تيم كره شمالي كه در واقع تيم شگفتي ساز اين بازيها بود در گروه سوم دو بر سه از آمريكا شكست خورد اما در عوض سه بر صفر ساحل عاج را شكست داد و از ايتاليا يك امتياز گرفت و تيم دوم گروه شد. در مرحله يك چهارم پاياني بازي كره و برزيل كه مدافع عنوان قهرماني بود در وقت معمول با نتيجه مساوي يك بر يك به پايان رسيد و در وقت اضافي تيم برزيل به سختي توانست كره را شكست بدهد و در نهايت تيم قطر با قبول سه شكست از تيم هاي گامبيا، هلند و برزيل در همان مرحله اول چمدانهايش را بست و به خانه بازگشت. همانگونه كه قبلا به آن اشاره شد با توجه با بالابودن سطح كيفي اين مسابقات و رقابت نزديك تيم ها با يكديگر كميته مطالعات فيفا پيشنهاد داده تا دوره بعدي اين بازيها بجاي ۱۶ تيم با حضور ۲۴ تيم برگزار شود. در حقيقت همين موضوع باعث شده تا كنفدراسيونها از هم اكنون لابي هاي خود را براي افزايش سهميه شان  آغاز بكنند. در صورتي كه اين افزايش عملي بشود احتمالا يك تا دو سهميه به آسيا تعلق خواهد گرفت.
اين تغيير نگرش فيفا نسبت به نحوه برگزاري رقابتهاي نوجوانان جهان مي تواند خبر بسيار خوبي براي تيم نوجوانان ايران باشد كه مدتي است حركت خود را با محمد احمدزاده آغاز كرده است. تيم نوجوانان ايران سالهاست كه در سطح آسيا مقامي را كسب نكرده و اسير مشكلات و بحرانهاي داخلي مانند صغر سن بازيكنان بوده است. به هر حال حركت رو به جلوي تيم كره شمالي در پرو و بازيهاي متهورانه اين تيم در برابر تيم هاي قدرتمند فوتبال جهان هشداري براي فوتبال ايران بود تا اين كه بيش از اين از قافله پرشتاب فوتبال پايه در سطح آسيا و جهان عقب نماند. فراموش نكنيم تيم كره شمالي در شرايطي به اين موفقيت دست مي يابد كه اين كشور در تحريم به سر مي برد و امكانات ورزشي آن قابل مقايسه با امكانات ورزشي ايران نيست. تيم هاي پايه ايران اگر خود را باز نيابند شايد تا چند سال ديگر همين تيم كره شمالي نيز براي تيم بزرگسالان ما دردسرساز شود.
002157.jpg
توپ طلايي: اندرسون (برزيل)
هنگامي كه مدافع عنوان قهرماني پس از شكست در بازي اول خود در برابر گامبيا در آستانه حذف از اين رقابتها قرار گرفته بود اندرسون در بازي بعدي مقابل هلند وارد عمل شد و هر آنچه خواست بر سر خط دفاعي تيم هلند آورد. البته اين پايان ماجرا نبود، چون در مرحله يك چهارم پاياني نيز تيم كره شمالي را آزار داد و در بازي كلاسيك مرحله نيمه نهايي در برابر تركيه كه با نتيجه ۴ بر ۳ به پايان رسيد نقش كليدي ايفا كرد. متاسفانه در دقيقه ۱۵ بازي فينال وي مصدوم و از زمين خارج شد. بدون وي تيم برزيل در بازي پاياني به يك تيم معمولي تبديل شده بود.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |