سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۲
دردسرهاي ثابت نگه داشتن قيمت نوبر ماه رمضان
تلخكامي شيريني فروشان
003321.jpg
اين روزها شيريني هاي رنگ و وارنگ قنادي ها، ديگر نمي توانند توجه مشتري ها را به خود جلب كنند.
زولبيا و باميه - شيريني هاي پرطرفدار ماه رمضان- گوي سبقت را از شيريني هاي ديگر ربوده اند.
پرطرفدار بودن زولبيا و باميه، كار را به جايي رسانده كه هر سال كمي قبل از آغاز ماه رمضان اظهار نظرهاي مختلفي در مورد نرخ مصوب اين شيريني به گوش مي خورد.
اهميت زولبيا و باميه در اين ماه همپايه اهميت گوشت، مرغ، برنج و...سايراقلام ضروري ست.
اما حكايت زولبيا و باميه امسال جدا از سالهاي گذشته بود. اصغر جعفري - رئيس اتحاديه قنادان تهران - كمي پيش از آغاز اين ماه اعلام كرد كه قيمت بدون سود زولبيا و باميه درجه يك امسال يكهزار و 540 تومان است، اما به دليل بالا بودن اين قيمت، اتحاديه با وجود گران شدن مواد اوليه مورد نياز قنادان، نرخ زولبيا و باميه درجه يك را يكهزار و 400 تومان، درجه 2 را يكهزار و 200 و درجه 3 را يكهزار و 100 تومان تعيين كرد، اما اين درحالي ست كه قيمت يك كارتن تخم مرغ 5/11 كيلويي از 5 هزار و 800 تومان در سال گذشته به 11 هزار تومان در سال جاري رسيده؛ يعني قيمت تخم مرغ افزايش صد درصدي داشته است.
از سوي ديگر قيمت يك كيسه آرد قنادي نيز به 900 تومان افزايش يافته است. كيسه هاي 40 كيلويي آرد قنادي بدون يارانه است و هزينه هاي حمل و نقل نيز به آن اضافه شده و به 8 هزار تومان رسيده. قيمت شكر نيز در سال گذشته كيلويي 363 تومان بود كه امسال به كيلويي 446 تومان رسيده است.
يك حلب روغن 16 كيلويي مخصوص قنادي نيز امسال بين 12 هزار و 400 تا 13 هزار تومان قيمت دارد.
از طرفي سال گذشته كارخانه هاي توليد روغن اقدام به توليد روغن مخصوص قنادي كرده اند. قيمت يك حلب 17 كيلويي روغن نيز نسبت به سال گذشته رشد 35 درصدي داشته است.
در اين ميان رشد 20 درصدي قيمت شكر و ساير مواد اوليه تهيه زولبيا و باميه كه در بالا شمرده شد، باعث شده كه قيمت تمام شده زولبيا و باميه امسال براي صنف قنادان 30 تا 40 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشد، اما امسال قنادان بر اساس نرخ مصوب موظفند زولبيا و باميه درجه يك را كيلويي يكهزار و 400 تومان به دست مشتري برسانند.
با يك حساب سرانگشتي مشخص مي شود كه قنادان، امسال با فروش زولبيا و باميه نه تنها به هيچ سودي نرسيده، بلكه متضرر هم مي شوند.
سال گذشته نيز شيريني فروشان با وعده دريافت شكر يارانه  اي، مجبور به فروش زولبيا و باميه ارزان تر از قيمت تمام شده به مشتري شدند. اين وعده ها امسال نيز ادامه پيدا كرد، اما خبرها حكايت از آن دارد كه تا يك روز مانده به آغاز ماه مبارك رمضان اين شكرها هنوز به دست قنادها نرسيده بود.
از آنجايي كه اتحاديه قنادان تمايل چنداني به ارائه اطلاعات در اين زمينه ندارد، مي توان حدس زد كه امسال نيز اين شكرها به دست قنادي ها نرسيده و آنها باز هم متضرر شده اند.
اما علي موحد - دبير انجمن صنفي صنايع بيسكوئيت، شيريني و شكلات - نرخ مصوب امسال را كه كمتر از 10 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته، منصفانه مي داند. موحد معتقد است قيمت شكر در يك مقطع زماني افزايش بي رويه پيدا كرد، اما با اقدام خوب وزارت بازرگاني و تزريق شكر به بازار، قيمت آن متعادل شد.
از سوي ديگر توليد شكر داخلي نيز از اوايل فصل پاييز آغاز شده و بنا به گفته موحد، قيمت مصوب دولت براي شكر داخلي نسبت به پارسال افزايش نداشته، پس با اين حساب قيمت مصوب زولبيا و باميه نبايد تفاوت چنداني با سال گذشته داشته باشد و اين افزايش 10 درصدي قيمت نيز مربوط به نيروي كار، اجاره محل و ... است.
منصفانه بودن قيمت زولبيا و باميه اي كه به دست مشتري مي رسد، مهم است و مهمتر از آن، اين است كه قناد و شيريني پز مجبور نشوند شيريني را با كيفيت پايين تر از حد معمول به دست مشتري بدهند، تا با اين كار خسارتي را كه از بابت پايين بودن نرخ مصوب اين شيريني به دست آمده، جبران كنند.
تكرار يك ماجرا
هرسال ازچندروزشايد هم چند ماه پيش ازشروع ماه مبارك رمضان ،قنادهاي سراسر كشور تكاپوي شان رابراي مهيا كردن زولبياوباميه هموطنان مان آغاز مي كنند.
انگار ماه روزه شروعش راقبل ازهمه به صنف شيريني پزان خبر مي دهد وقنادهاظرف هاي بزرگ زولـــبيا وباميه پزي را ازپستو درمي آورند وشوق وذوقشان چندبرابر مي شود.
بحث توزيع شكر آنهم به شكل عادلانه ميان قنادان نقل همه محافلي ست كه به زولبياوباميه مربوط مي شود .هرچند هرسال قول وقرارهاي بيشماري به مردم مي دهند اماهرسال شيريني پزان ناچارند، بخش بزرگي از اين تعهد رابدوش بگيرند.
امسال هم براساس سنت هرساله ماجراي شكر براي تهيه زولبياوباميه ماه رمضان داغ شد تايك شب قبل ازماه مبارك هنوز كشمكش شيرين شكر ميان صنف از يك سووعاملان پخت وتوزيع ازسوي ديگر به قوت خود باقي بود. برخي رسانه هاباتهيه گزارش هاي كوتاه خبري سعي كردندمسوولان رابه حل هرچه سريع تر اين مشكل وادارند.
براساس برخي خبرهاهنوزسهميه شكرسال گذشته حل نشده است .بااين همه قنادهاسال گذشته ازتهيه وطبخ شيريني افطار دريغ نكردند.
امسال هم اولين سفره افطار كه گشوده شد، جاي زولبيا وباميه خالي نماند، شايد يكي از لذت بخش ترين خوراكي هاي ماه مبارك زولبياوباميه باشد؛ شيرين خاصي كه هميشه ماراياد ماه عبادت وميهماني خدا مي اندازد و بنابراين چيزي بيشتر از يك شيريني ساده است.

هفت حوض، مركزي براي خريد در شرق پايتخت
003249.jpg
ميدان نبوت(هفت حوض) را مي توان قلب تپنده محله نارمك تهران به حساب آورد. شهرت اين ميدان به جايي رسيده كه از ديگر نقاط تهران براي گشت وگذار و همچنين خريد پوشاك پذيراي مردم محله هاي تهران شده است.
اين ميدان نسبتا بزرگ در شمال شرق تهران و از لحاظ مناطق شهرداري داخل منطقه 8 قرار دارد و البته ديوار به ديوار منطقه 4شهرداري نيز محسوب مي شود. اين ميدان كه در محله نارمك قراردارد، بين دو خيابان شهيد آيت و جانبازان (گلبرگ) واقع شده است. وجه تسميه اين ميدان به خاطر آب نماهاي بزرگ و كوچكي ست كه از شمال به جنوب آن قرار گرفته اند كه ظاهرا هفت عدد هستند و به همين دليل اين ميدان را هفت حوض مي نامند. اين ميدان كه بيشتر به يك پارك كوچك شبيه است در طول روز و بيشتر غروب، پذيراي اهالي محل و ديگراني ست كه براي گذراندن ساعاتي در فضاي سبز به خيابان آمده اند. وجود نيمكت هاي مناسب و همچنين روشنايي خوب ميدان، اين امكان را به خانواده ها مي دهند تا براي استراحت و گردشي كوچك آن را انتخاب كنند؛ البته به دليل ماهيت ميداني اين پارك كوچك كه ميان خيابان محاصره شده، سر و صداي ماشين ها جزو لاينفك خصوصيات اين ميدان شده است.
در ضلع شرقي هفت حوض مسجد النبي نارمك قرار دارد كه بين تهراني ها شناخته شده است و يكي از مكان هايي ست كه در روزهايي مانند جشن عاطفه ها، جشن نيكوكاري و روزهاي اخذ راي، پذيراي واحدهاي سيار صدا و سيما شده و از آنجا گزارش هاي مختلفي براي مردم پخش مي شود. ناحيه انتظامي شرق يا همان كلانتري 127 نارمك نيز در كنار مسجد النبي قرار دارد. از ديگر مراكز دولتي واقع در اين ميدان، شهرداري منطقه 8 است. يكي از اندك پل هاي عابر پياده مجهز به پله برقي نيز در اين ميدان و روي خيابان جانبازان قرار دارد. البته معروفيت اين ميدان تنها به خاطر مواردي كه گفته شد نيست. اين محل يكي از مراكز بزرگ خريد پوشاك در شرق تهران است.
البته غير از بوتيك هاي لباس فروشي، مغازه هاي لوازم خانگي و همچنين اغذيه فروشي هاي رنگارنگ نيز در اين محله شرقي ديده مي شوند، اما اكثريت با فروشندگان پوشاك است . اين منطقه اقتصادي از چهارراه سرسبز كه از تقاطع بزرگراه رسالت و خيابان شهيد آيت تشكيل شده، شروع و به خود ميدان ختم مي شود. انواع و اقسام مغازه ها و پاساژها در حد فاصل اين دو محل يعني قسمت شمالي خيابان آيت قرار دارند. پياده رو مجاور اين خيابان به وسيله باغچه هاي شمشادكاري شده به دو قسمت طولي تقسيم شده است.
شايد اين تقسيم پياده رو زياد ضروري به نظر نرسد، اما كسي كه هنگام غروب گذرش به اين مكان افتاده باشد، مي بيند كه عبور از پياده رو سمت راست به دليل حضور بي شمار افرادي كه در حال گذر هستند و البته مي خواهند ويترين مغازه ها را نيز از نظر دور ندارند، كار بسيار مشكلي ست و براي كسي كه عجله دارد، گذشتن از پياده رو سمت چپ كه مجاور خيابان است به دليل خلوت بودن، بسيار آسان؛ البته ازدحام مردم و شلوغي اين مكان، نشان آن نيست كه تمامي افراد مراجعه كننده به اين مكان مشتري و خريدار هستند، بلكه برعكس، اكثر قريب به اتفاق آنها جهت گردش و گذراندن اوقات فراغت خود هفت حوض را انتخاب كرده اند.
تماشاي ويترين هاي رنگارنگ البسه از آخرين مدهاي موجود، خالي از لطف نيست. كساني هم كه براي خريد به اين مكان مي آيند نه به خاطر قيمت مناسب اجناس كه بيشتر به علت تنوع موجود و باز بودن دستشان جهت انتخاب هاي متعدد، اين مركز خريد را انتخاب كرده اند و الا قيمت هاي اجناس عرضه شده در اين مركز خريد بزرگ تقريبا بالاست. يكي ديگر از جاذبه هاي اين محل وجود دستفروش هايي ست كه ساعاتي قبل از غروب بساطشان را كنار پياده رو پهن مي كنند و البته مشتريان خودشان را هم دارند. در بساط اين فروشنده هاي خياباني هرچيزي را مي توان جست وجو كرد و تنوع اين عرضه بالاست.
يكي از مواقعي كه وجود اين دستفروش ها نمود بيشتري دارد روزهاي پايان سال و نزديك به عيد نوروز است. به جرات مي توان گفت در اين مواقع تعداد دستفروش ها چندين و چند برابر مغازه هاي موجود است به طوري كه كل پياده روها به اشغال اين فروشنده ها در مي آيد و زمين با اجناسشان فرش مي شود. قيمت ها هم آنقدر مناسب هست كه توجه مشتريان را به خود جلب كند. بوتيك دارها هم با همه زرق و برق مغازه هايشان و مانكن هاي خوش پوششان اين استقبال را شاهدند و البته اعتراض هم نمي كنند، چه، همين دستفروش ها يكي از عوامل جذب مردم به محله هفت حوض هستند و عاملي براي رونق آن به حساب مي آيند. اغذيه فروش هاي اين محل هم روزگار بدي ندارند، چون مردم از هرچه بگذرند از خوراكي هاي خوشمزه نمي گذرند و اگر اين تفرج با خريد جنسي همراه نباشد، مي تواند با خوردن يك اغذيه سرد يا گرم مطبوع تر شود. در حال حاضر مدتي ست كه به علت عمليات ساخت مترو شرق تهران، چهارراه سرسبز بسته شده و به همين دليل رفت وآمد اتومبيل ها در حد فاصل چهارراه تا ميدان هفت حوض بسيار كم شده است، اما با اين وجودهفت حوض هنوز رونق خود را حفظ كرده است. اگر ميدان تجريش را در شمال و مركز خريد گلستان را در غرب، از مراكز بزرگ خريد به حساب آوريم بي شك ميدان هفت حوض نارمك بزرگترين مركز خريد شرق تهران به شمار مي رود.

آگاهي
مديريت صحيح سازمان
003291.jpg
پــايــــه و اسـاس يك سازمان اداري، وظايفي ست كه به وسيله اعضاي آن انجام ميگيرد. اين وظايف بايد متناسب با يكديگر و داراي هماهنگي در جهت رسيدن به اهداف سازمان باشد. بنابراين، تجزيه و تحليل و شناخت مشاغل در سازمان، بخش مهمي از وظايف مديريت منابع انساني محسوب ميشود.تجزيه و تحليل شغل، فرآيندي ست كه از راه آن، ماهيت و ويژگيهاي هر يك از مشاغل، در سازمان بررسي شده و اطلاعات كافي در باره آنها جمعآوري و گزارش ميشود. با تجزيه و تحليل شغل معلوم ميشود كه هر شغل چه وظايفي را شامل ميشود و براي احراز و انجام شايسته آن، چه مهارتها، دانشها و تواناييهايي لازم است. در حال حاضر، روش بهخصوصي كه به طور يكسان براي تجزيه و تحليل همه مشاغل در هر شرايطي مناسب بوده و از پايايي و رواني لازم نيز برخوردار باشد، وجود ندارد. برخي از صاحبنظران معتقدند كه تركيبي از روشهاي گوناگون، موثرتر از به كارگيري هر يك از آنها بتنهايي ست و هيچيك از روشها به طور جداگانه بر ديگر روشها برتري ندارد.
تنظيم شرح شغل و شرايط احراز شغل
در شرح شغل، وظايف، مسئوليت ها و شرايط كلي كار به طور خلاصه بيان ميشود. شرايط احراز شغل نيز شرح حداقل شرايطي ست كه متصدي شغل بايد داشته باشد تا بتواند با موفقيت از عهده كار برآيد. به بيان ديگر، دانش، مهارتها و تواناييهايي كه براي انجام موفق و موثر شغل ضروري ست، در فرم شرايط احراز منعكس ميشود و انتظار ميرود كسي كه داراي آن شرايط است، كار را بهتر از كسي كه فاقد آنهاست، انجام دهد.تنظيم شرايط احراز شغل، نقش مهمي در فرآيند انتخاب افراد ايفا ميكند و با استفاده از آن ميتوان فردي را انتخاب و استخدام كرد كه بيشترين شايستگي را براي تصدي شغل مورد نظر داشته باشد. در واقع، منظور از انتخاب درست در مديريت منابع انساني، اين است كه شاغل (با توجه به مشخصاتي كه در شرايط احراز شغل درج شده) و شغل (آن طور كه در شرح شغل آمده است) با هم تناسب داشته باشند. در شرح شغل، عناويني مانند: عنوان شغل، محل شغل، خلاصهاي از شغل، وظايف شغل، رئيس يا زيردستان، شرايط شغل و خطرهاي موجود در شغل ميآيد. در شرايط احراز شغل، عناويني مانند: تحصيلات، تجربيات، دورههاي تخصصي، قدرت قضاوت، ابتكار، توان تصميمگيري، مهارتهاي جسمي، مهارت در انتقال مفاهيم، ويژگيهاي روحي و رواني و نياز به استفاده بيش از اندازه از يكي از حواس پنجگانه، مانند چشم، ميآيد.
كاربرد تجزيه و تحليل شغل
اطلاعاتي كه از تجزيه و تحليل شغل به دست ميآيد، در امور گوناگون مربوط به مديريت منابع انساني، مورد استفاده قرار ميگيرد كه مهمترين آنها عبارتند از: كارمنديابي، انتخاب و انتصاب، ايمني، ارزيابي عملكرد، حقوق و دستمزد، طراحي شغل، برنامهريزي نيروي انساني و تحقيق و پژوهش و تنظيم قوانين و مقررات استخدامي.
مشكلات تجزيه و تحليل شغل
ممكن است در نتيجه تجزيه و تحليل شغل، تصوير مبهمي از شغل ارائه شود. اين احتمال، همواره حتي هنگامي كه تجزيه و تحليل بههنگام صورت گرفته باشد نيز وجود دارد. علت اين است كه افراد مختلف از ديدگاههاي مختلف به يك شغل نگاه ميكنند و برداشتهاي متفاوتي دارند. از اين رو، ممكن است كارشناسان و تحليلگران، آمار، ارقام و اطلاعات به دست آمده را به صورتهاي گوناگون تفسير كنند. اين مشكل، تنها به تجزيه و تحليل مشاغل محدود نميشود، بلكه در هر فرآيندي كه انسان به عنوان عامل، در آن دخالت داشته باشد، وجود دارد.
طراحي شغل
براي طراحي مشاغل، روش واحدي كه همواره بتوان از آن استفاده كرد، وجود ندارد و در شرايط و موقعيتهاي گوناگون، طرحها و الگوهاي متفاوتي به كار برده ميشود؛ ولي معمولا از چهار روش، بيشتر استفاده ميشود: روش مديريت علمي، روش انگيزش، روش سيستمي و روش مبتني بر ويژگيهاي عامل انساني.
۱ - روش مديريت علمي
رايجترين شيوه براي طراحي شغل، روش مديريت علمي ست كه تيلور آن را پيشنهاد كرده است. او معتقد بود كه تقسيم كار (بر اساس تخصص) بايد مبناي طراحي مشاغل قرار گيرد.
در اين نظريه، بهترين طرح براي هر شغل، آن است كه حركات اضافي براي انجام دادن آن را حذف كرده باشد. او نكات زير را مورد توجه قرار ميداد:
شغل بايد به وظايف و مسئوليت ها محدود شود كه ميتوان به بهترين وجه از عهده آنها بر آمد.
شاغل بايد فنون و مهارتهاي خاص هر شغل را آموخته باشد.
ابزار و وسايل كار بايد در دسترس كاركنان قرار داده شود، به گونهاي كه از تعداد حركات غيرضروري كاسته شود.
۲ - روش انگيزش
بر اساس اين روش، مشاغل بايد به گونهاي طراحي شوند كه باعث رضايت كاركنان و ايجاد انگيزه در آنان شود. روش انگيزش بر اساس نظريههاي زير پيشنهاد شده است:
نظريه دو عاملي هرزبرگ (غني سازي شغل)
بنابراين نظريه، بدون اينكه تغييري در محتواي شغل داده شود، كاركنان، مسئول برنامهريزي براي كار خويش و نظارت بر فرآيند كار ميشوند و در نتيجه، مسئوليت  آنان در برابر كار، مشخصتر ميشود.

نگاه
بازيافت فلزات
ممانعت كشورهاي آسياي مركزي و عراق از صادرات آهن قراضه خود به كشورهاي ديگر تاثير منفي بر صنعت فولاد كشور خواهد داشت.
اين كشورها به منظور تبديل قراضه موجود در كشورشان به فولاد و كسب ارزش افزوده بيشتر، اقدام به ممانعت از صادرات قراضه كرده اند.
نياز سالانه فولاد مباركه به قراضه 400 هزار تن است و 100 هزار تن از اين نياز از طريق واردات تامين مي شود كه بيشترين حجم آن از عراق و كشورهاي آسياي مركزي تامين مي شود كه در حال حاضر عراق به منظور توليد فولاد طي سالهاي آينده، صادرات قراضه را ممنوع كرده است. صادرات قراضه از كشور طي روزهاي آخر دولت پيشين، توسط وزارت بازرگاني آزاد اعلام شد و عراق با وجود اينكه به جز كارخانه كوچك بصره، كارخانه فولادسازي ديگري ندارد، ولي صادرات قراضه خود را ممنوع كرده و اين در حالي ست كه در ايران با وجود ظرفيت بالاي توليد فولاد، صادرات قراضه آزاد است. آزادسازي صادرات قراضه نوعي حراج منابع ملي محسوب مي شود و درحالي كه امكان تبديل آن به ورق هاي فولادي و ايجاد ارزش افزوده بيشتر فراهم است، صادرات آن آزاد اعلام شده است.
قيمت قراضه صادراتي حدود 20 درصد بالاتر از قيمت داخلي آن است. با آزادي صادرات اين ماده اوليه، فولادسازان بايد قراضه موردنياز را 50 درصد بالاتر از قيمت هاي فعلي داخلي خريداري كنند.
در خصوص توليد فولاد مورد نياز در ساخت تجهيزات صنعت نفت بايستي يادآور شد كه در فولاد مباركه لوله هاي ATI موردنياز صنعت نفت توليد مي شود، ولي تمركز، بيشتر بر توليد محصولات مورد نياز صنايع خودروسازي، قطعه سازي و سنگين - كه حجم مصرف شان بالاست - است.
تا به حال ميزان تقاضاي كمي براي توليد فولاد موردنياز تجهيزات نفتي داشته ايم و به همين دليل خيلي در زمينه توليد اين تجهيزات سرمايه گذاري نكرده ايم.
سال گذشته حدود يك ميليون تن فولاد صادر كرده ايم كه حتي يك كيلوگرم آن نيز برگشت داده نشد و خبر بازگشت 40 هزار تن فولاد نيز بدون اطلاع و از قول اتحاديه توليدكنندگان لوله و پروفيل مخابره شده است.
در گذشته برخي واحدهاي صنعتي با استفاده از رانت، فولاد موردنياز را با قيمتي پايين خريداري مي كردند و در حال حاضر كه قيمت ها آزاد و شناور شده، امكان استفاده از آن رانت را ندارند و دلخوري انجمن لوله و پروفيل نيز به همين دليل است.
صادرات يك ميليون تني فولاد مباركه طي سال گذشته مناسب ارزيابي شده و از اين مقدار 500هزار تن آن به كشورهاي اروپايي صادر شده كه اين نشان دهنده كيفيت مطلوب محصولات است.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |