سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۲
شب هاي قدر در تئاتر شهر
برخي از نمايش هاي مجموعه تئاتر شهر، با توافق اعضاي گروه در ساعات پس از اذان و افطار به اجرا در مي آيند
003303.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
سياوش بختياري
بيشتر مراكز فرهنگي در ماه رمضان برنامه هاي ويژه اي دارند. برخلاف سالهاي گذشته، چند فيلم سينمايي جديد كه احتمالا مخاطب زيادي هم داشته باشند نيز در اين ماه اكران خواهند شد. سالن هاي تئاتر تهران نيز برنامه هاي ويژه اي در اين روزها دارند.
مجموعه تئاتر شهر در روزهاي آغازين ماه مبارك رمضان ميزبان دو نمايش جديد است. ايكارو نوشته و كار بهروز غريب پور از اين هفته در تالار چهارسو به روي صحنه مي رود.اين نمايش درباره زندگي يك كارگردان شهير روسي ست. در اين نمايش بازيگراني چون سياوش تهمورث، محمدحاتمي، نسيم ادبي، محمد ساربان و ديدار رزاقي بازي مي كنند. در تالار كوچك نيز نمايش خانه كاغذي نوشته نرگس اميني به كارگرداني هومن برق نورد به روي صحنه مي رود. اين تالار تا هفته گذشته ميزبان نمايش مده آ به كارگرداني گلچهره سجاديه بود. خانه كاغذي درباره گفت وگوي ذهني فردي با نامزدش است كه در اين ميان اتفاقات ديگري رخ مي دهد و... .
اما تالار اصلي همچنان پذيراي نمايش پنجره ها نوشته و كار فرهاد آئيش است؛ نمايشي كه اجراي آن تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت و از 5آبان نيز اين تالار پذيراي نمايش ملودي شهرباراني نوشته اكبر رادي به كارگرداني هادي مرزبان خواهد بود.تالار سنگلج نيز از اين هفته به استقبال نمايش فتح نامه به كارگرداني علي اكبر ارومي مي رود. اين نمايش نيز ساعت 19 در اين تالار اجرا مي شود. در تالار هنر نيز اين روزها نمايش گلهاي آوازه خوان به كارگرداني نازآفرين سهامي اجرا مي شود. اين نمايش نيز از ساعت 17:45 در اين تالار روي صحنه مي رود.
اداره تئاتر نيز از اين هفته پذيراي چهار نمايش از دهمين جشنواره استاني تهران مي شود.
نمايش هاي بم E.G و فرياد بي صدا اين هفته در ساعت هاي 19:17 در خانه نمايش به روي صحنه مي روندو دو نمايش هزار و يك شب و من او نيز هفته آينده در اين سالن اجرا مي شوند.
بمE.G نوشته سيد محمد نصر و به كارگرداني محمدحسين مجدزاده است كه براساس داستاني واقعي نوشته شده.
اين نمايش كه از ساعت۱۹ فردا در خانه نمايش به روي صحنه مي رود، داستان دختر كوچكي ست كه بعد از زلزله به همراه عروسكش زيرآوار دفن شده است.
در اين نمايش بازيگراني چون سعيده خوشخويي، الهام طاهري، محمدحسين مجدزاده،ستوده حيدري، نگار مجرد و صبا اكبري بازي مي كنند. طراحي صحنه نمايش نيز توسط نويد سيمبر و ماكان كوچكي انجام گرفته و موسيقي آن توسط امير قرباني نيا ساخته شده است.
همچنين نمايش فرياد بي صدا نوشته وكار مشترك عدليه عطايي اسدزاده و بابك روشن است. اين نمايش در دو پرده نوشته شده كه پرده اول آن، داستان بازداشتگاه اسراي جنگ است و پرده دوم آن، مربوطه به قسمت هايي از شاهنامه مي شود. در اين نمايش نيز سعيد احمدپور، علي شاطراني، محمدرضا محمدي و سيد ميلاد شهره و گروهي از هنروران نقش آفريني مي كنند. طراحي صحنه نمايش را نيز سمانه جاوند انجام داده و موسيقي آن را امير آستاركي ساخته است. بعد از اتمام اين دو نمايش، از هفته آينده نمايش هاي هزار و يك شب به كارگرداني ندا ثابتي و من او به كارگرداني ايرج كله چاهي بزودي به روي صحنه مي روند.
اما در كنار اين مراسم ويژه، دو تالار تئاتر تهران در ماه رمضان تعطيل مي شوند. علي آينه ساز، مدير تالار وحدت از تعطيلي اين مركز به علت تعميرات خبر داد و گفت: در سالهاي گذشته همزمان با ماه مبارك رمضان در اين تالار نمايشگاه قرآن يا نمايشگاه هاي ديگري برگزار مي شد، اما امسال به دليل اينكه تجهيزات تالار در بخش صدا و نور نياز به تعمير داشت و اين تالار در طول سال، تعطيلاتي به جز اين ايام ندارد، اقدام به انجام تعميرات در اين زمان كرديم. او افزود: اگر پيشنهادي مبني بر برگزاري نمايشگاه داشتيم، مي توانستيم در محوطه بيروني تالار آن را برگزار كنيم، اما امسال از سوي هيچ نهاد و سازماني چنين پيشنهادي نداشتيم. از سوي ديگر تالار مولوي نيز در ايام مبارك رمضان تعطيل است.
مهدي مكاري، مدير تالار مولوي با اشاره به كمبود بودجه اين تالار گفت: بودجه و امكانات اين تالار به اندازه اي نيست كه بتوانيم براي برگزاري مراسم در ايام خاص برنامه ريزي كنيم. من اين ماه را ماه جشن براي مسلمانان مي دانم و به جز سوگواري اين ماه، لزومي نمي بينم كه همانند ماه محرم نمايش هاي خاصي در اين تالار به اجرا درآيد. او افزود: از سوي ديگر در ماه رمضان تماشاگران كمتري از نمايش ها ديدن مي كنند و طبيعي ست كه بيشتر افراد ترجيح مي دهند در هنگام افطار در منزل باشند و از برنامه هاي تلويزيوني استفاده كنند، ما اگر مي خواستيم در تالار مولوي برنامه خاص اين ايام داشته باشيم، بايد براي تماشاگران مراسم پذيرايي در هنگام افطار نيز ترتيب مي داديم كه با بودجه اندكي كه در اختيار داريم اين كار عملي نبود. تالار مولوي در زمان مراسم سوگواري و شب هاي قدر تعطيل است و فكر نمي كنم در روزهاي ديگر ماه رمضان اجراي تئاتر معضلي را ايجاد كند، به جز اين دو تالار، بقيه تالارهاي شهر تهران برنامه هاي ويژه اي براي رمضان دارند. حسين پارسايي، دبير تئاتر شهر از برگزاري مراسم مخصوص شب هاي قدر در اين مجموعه خبر داد و گفت: امسال همزمان با شب هاي قدر در مجموعه تئاتر شهر مراسمي تحت عنوان شب هاي قدر تئاترشهر برگزار خواهد شد. همچنين به مناسبت
فرا رسيدن ايام سوگواري شهادت مولاي متقيان، از 30 مهر تا 4 آبان ماه نخبگان تعزيه ايران در فضاي باز مجموعه
تئاتر شهر، مجلس تعزيه در همين رابطه برپا مي كنند. برخي از نمايش هاي مجموعه تئاتر شهرنيز با توافق اعضاي گروه در ساعات پس از اذان و افطار به اجرا در مي آيند.
يك اتفاق تازه
در تحولي تازه در تئاتر كشور، كانون كارگردانان و نمايشنامه نويسان خانه تئاتر تصميم گرفته است فعاليت چشمگيرتري در مسائل مربوط به اين هنر داشته باشد.
اين كانون با نگارش نامه اي، پيشنهادات خود درباره سياست هاي كلان مركز هنرهاي نمايشي را به وزير ارشاد ارائه خواهد كرد. اين نامه ابتدا در شوراي هماهنگي خانه تئاتر بررسي و بعد از تصويب هيات مديره به وزارت ارشاد ارائه مي شود.
بهزاد فراهاني، بازيگر با سابقه تئاتر و سخنگوي هيات مديره كانون نمايشنامه نويسان در اين مورد گفت: اهم پيشنهادات مطرح شده در اين نامه، قرارداد تيپ  پيشنهادي خانه تئاتر، دخالت مستقيم در تقسيم عادلانه سالن ها، سرمايه گذاري بخش خصوصي در تئاتر و... است كه بايد مورد تصويب هيات مديره مركزي قرار گيرد.
فراهاني افزود: ما اين پيشنهادات را به رئيس آينده مركز هنرهاي نمايشي اعلام مي كنيم و اميدواريم كه مورد توجه قرار گيرد.
ازسوي ديگر سهراب سليمي، رئيس هيات مديره كانون كارگردانان خانه تئاتر با اشاره به نقش موثر خانه تئاتر در تصميم گيري هاي تئاتري گفت: زمان آن است كه به طور مستقيم در قبال رياست آينده مركز و نيز برنامه هاي او موضع گيري كرده و به همين دليل راهكارها و سياست هاي پيشنهادي خود را به عنوان خانه تئاتر ارائه مي كنيم و در صورتي كه به اين پيشنهادات اهميتي داده نشود، ناچاريم راه ديگري در پيش بگيريم.
سليمي افزود: تلاش مي كنيم تا از وزير ارشاد دعوت كنيم تا براي شركت در نشست كارشناسي تئاتر در خانه تئاتر حضور يابند و اميدواريم با حضور ايشان به نتايج مثبتي برسيم.
كانون كارگردانان خانه تئاتر چندي پيش در جلسات مشتركي كه با شوراي تئاتر شهر برگزار كرد، موفق شد پيشنهادات خود را مبني بر افزايش تعداد گروه هايي كه در 6 ماهه دوم سال نوبت اجرا دارند، مطرح و راهكارهاي عملي اين پيشنهادات را بررسي كند كه با موافقت كارگردان هاي اين نمايش ها مقرر شد تعداد اجراها كم و تعداد گروه ها افزايش يابد.

بيش از 14 هزار نفر پنجره ها را ديدند
مجموعه تئاتر شهر طي روزهاي اخير 15هزار و 609 تماشاگر داشته كه بيش از 14 هزار نفر آنها از نمايش پنجره ها نوشته و كار فرهاد آئيش ديدن كرده اند. اين نمايش بعد از 36 اجرا در تالار اصلي - با ظرفيت 579 نفر - توانست 14هزار و 47 تماشاگر را روانه اين تالار كند، ضمن اينكه قيمت بليت اين نمايش 4 هزار تومان است. نمايش مده آ به كارگرداني گلچهره سجاديه بعد از 15 اجرا در تالار
۸۰ نفره كوچك و با 619 تماشاگر به كار خود پايان داد. اما نمايش سه خواهر به كارگرداني محمود رضا رحيمي كه در تالار نو - با ظرفيت 50 تماشاگر - اجرا مي شود، بعد از 11 اجرا توانسته 419 تماشاگر را جذب اين تالار كند. تكيه ملت نوشته و كار حسين كياني بعد از 6 اجرا، 374 تماشاگر را روانه تالار سايه كرده است. لازم به ذكر است كه همزمان با اجراي اين نمايش، صندلي هاي تالار سايه تغيير كرد و به شكل صندلي هاي مجزا درآمد، به طوري كه ظرفيت اين تالار هم اكنون به 120 تماشاگر به شكل ثابت رسيده است. شب مويه ها به كارگرداني كورش زارعي نيز با پشت سرگذاشتن 16 اجرا، 150 تماشاگر را جذب تالار قشقايي - با ظرفيت 150 تماشاگر - كرده است.

نگاه
موسيقي ايران در كتابخانه بريتانيا
ميترا اسدنيا: كتابخانه بريتانيا براي اجراي طرح حمايت و گردآوري اسناد و مدارك فرهنگي در آرشيوهاي درخطر، مجموعه اي نفيس از موسيقي ملل اسلامي و ايراني گردآورده است.كتابخانه بريتانيا در راستاي اجراي طرح حمايت و گردآوري اسناد و مدارك فرهنگي در آرشيوهاي در خطر از طريق رديابي، جست وجو و تحقيقات ميداني در زمينه موسيقي شناسي و ضبط كنسرت هاي موسيقي در كشورهاي اسلامي، مجموعه اي نفيس از موسيقي ملل اسلامي و ايراني را گردآورده است.
آرشيو موسيقي دنياي اسلام در كتابخانه بريتانيا در معرفي آثار شاخص موسيقي خود و از طريق سايت اينترنتي خود  اعلام كرد: بيش از 100 مجموعه در آرشيو اين كتابخانه وجود دارد كه عمدتا در بردارنده قطعات متنوعي از موسيقي ايراني ست .
بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوي مسئولان كتابخانه بريتانيا، اين آرشيو يكي از بزرگترين گنجينه هاي صوتي جهان است كه در سال 1955 با نام موسسه اصوات ضبط شده بريتانيا كار خود را آغاز كرد. اين موسسه از سال 1983 به عنوان بخشي از كتابخانه بريتانيا به اين مجموعه پيوسته است. اين آرشيو صوتي هم اكنون در بردارنده بيش از يك ميليون ديسك و 185 هزار نوار و ديگر مواد صوتي و تصويري ست. اصوات ضبط شده در اين مجموعه نه تنها اصوات موسيقي، بلكه انواع مختلف درام، نمايش، متون ادبي، سخنراني شخصيت هاي تاريخي يا تاريخ شفاهي و مانند آن است كه از سراسر جهان گردآمده.
از نظر قدمت آثار نيز اين مجموعه از سيلندرهاي صوتي ساخته شده در قرن 19 تا جديدترين تجهيرات كامپيوتري همانند CD و DVD را دربر مي گيرد .
اين كتابخانه همچنين نسخه هاي كپي از تمام مواد ضبط شده كه در بريتانيا منتشر مي شود، اعم از نسخه هاي تجاري و مواد صوتي موجود در رسانه هاي گروهي و همچنين آرشيوهاي خصوصي تهيه كرده است. هم اكنون مجموعه اي درحدود 5/2 ميليون مجموعه صوتي در اين كتابخانه فراهم شده كه روزانه بازشنوايي، بررسي،  تكميل و به روز مي شود. اين بخش از كتابخانه بريتانيا همچنين داراي امكانات پژوهشي مختلفي در زمينه هاي موسيقي ست كه شامل انواع كتاب، مجله و ژورنال براي متخصصان و پژوهشگران است كه در مقالات متعدد به جنبه هاي مختلف موسيقي در مجموعه هاي ضبط شده مي پردازد.
اين آرشيو همچنين امكانات تهيه كپي براي تمام كاربران اعم از موسسات آكادميك، موسسات تجاري و افراد متفرقه را فراهم مي كند و كاربران را قادر مي سازد از طريق پست، فكس و اينترنت اطلاعات لازم را به طور رايگان به دست آورند.
بنابر اطلاعات اعلام شده از سوي مسئولان اين كتابخانه، هم اكنون در حدود 24 نوار كاست از موسيقي هاي ضبط شده در كنسرت كويين اليزابت هاوس با عنوان فستيوال موسيقي جهان اسلام به اين آرشيو اهدا شده است. اين مجموعه در سال 1976 ضبط شده و دربردارنده قطعاتي از موسيقي كشورهاي خاورميانه است.
علاوه بر مجموعه نسخه هاي متنوع موسيقي اسلامي و كشورهاي خاورميانه، اين كتابخانه داراي مجموعه هاي حفاظت شده اي ست كه به موسيقي ايراني اختصاص دارد. اين مجموعه متشكل از 20 نوار صوتي ست كه به صورت ميداني و به طور مستقيم و حين اجراي اين قطعات در ايران ضبط و گرد آوري شده است. اين مجموعه در واقع ماحاصل يكي از برنامه هاي تحقيقاتي دانشگاه كمبريج است كه در سال 1969 انجام گرفته. هدف اصلي اين هيات پژوهشي ضبط نمونه هايي از موسيقي زنان در كشور ايران و  افغانستان به منظور انجام تحقيقات ميكروتونال در زمينه تراش عود (عودسازي) و ضبط و گردآوري موسيقي ايراني در پيوند با مضامين و موضوعات حماسي، همچنين اصوات مرتبط با قنات يا سيستم كانال هاي آبياري سنتي در ايران بوده است. از ديگر مجموعه موسيقي هاي ايراني در اين آرشيو صوتي همچنين دو نوار از آوازها و سرودهاي ايراني ست كه طي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ضبط شده است.
علاوه بر اين، مجموعه اي ديگر شامل 30 نوار از قطعات موسيقي ايراني نيز در اين آرشيو وجود دارد كه توسط لادن نوشين متخصص موسيقي قومي، شناسايي و ضبط و گردآوري شده است. لادن نوشين از جمله متخصصان موسيقي قومي در كالج گلد اسميت دانشگاه لندن است.
همچنين مجموعه اي از نوارهاي مادر در آرشيو اين كتابخانه موجود است كه به صورت شعر همراه با موسيقي ضبط شده و حدود 50 نوار از موسيقي و شعر كشورهاي مختلف از جزاير بريتانيا گرفته تا اتيوپي را در خود دارد. اين مجموعه، قطعاتي از موسيقي ايران را نيز شامل مي شود.
محفاظت از پرده سينما در مقابل فيلمبرداري پنهاني
سيستم ليزري جلوگيري از فيلمبرداري پنهاني از پرده سينما، با هدف ممانعت از ضبط و تكثير غيرمجاز فيلم هاي سينمايي به همت دو مبتكر جوان ايراني طراحي و ساخته شد.
امير ابراهيمي، عضو جامعه مخترعان و مبتكران و از طراحان اين سيستم با اشاره به خسارت هاي سنگيني كه هر ساله به دليل تكثير غيرمجاز آثار سينمايي در داخل و خارج كشور به تهيه كنندگان اين فيلم ها وارد مي شود، گفت: با استفاده از اين سيستم ليزري كه به عنوان اختراع  به ثبت رسيده است، پرده هاي سينما در مقابل هر گونه تصوير برداري و فيلمبرداري غيرمجاز توسط انواع دوربين ها محافظت مي شوند.
او اضافه كرد: اين سيستم با بهره گيري از دستگاهي ويژه شامل ده ها منبع پرتو دهي ليزري كه در ديوارهاي سينما در مجاورت پرده نصب مي شود، كار مي كند. پرتوهاي ليزر متصاعد شده از اين دستگاه كه با چشم غيرمسلح قابل تشخيص نيست، همانند پرده اي محافظ در مقابل پرده سينما قرار مي گيرد، بدون اينكه كوچكترين مزاحمت يا اختلالي در ديد تماشاگران ايجاد كند. با اين حال وجود اين پرده مجازي باعث مي شود كه دوربين هاي فيلمبرداري نتوانند از پرده سينما تصوير برداري كنند و تنها چيزي كه از تصوير برداري غيرمجاز عايد سودجويان مي شود، تصويري از يك پرده سفيد است.

ما...خدا و اهل بيت
بگو مگوي عاشقانه
سيد محمد سادات اخوي
يك
استفاده از واژه هاي بيگانه (در حالي كه معادل پارسي هم دارند)، براي آدم، حس خوبي مي آورد. گوينده احساس مي كند از ديگران يك سروگردن بالاتر است. مخاطبان ساده نيز در موضعي قرار مي گيرند كه ناخودآگاه به گوينده احترام مي گذارند. گوينده  اي كه فقط در يك مسئله به صورت ريشه دار، كار كرده باشد دانا ست، اما گوينده اي كه از مسائل گوناگون باخبر است، آگاه است.
من هم مانند شما فكر مي كردم آدم آگاه، اقيانوسي نيم متري است و در هيچ چيز، هيچ جايگاه ويژه ا ي ندارد، اما وقتي بيش تر فكر كردم، به اين نتيجه رسيدم كه آدم آگاه، مي تواند مسائل را از چند زاويه ببيند و مقايسه كند. معلوم است كه تحليل و نتيجه  اي كه چنين آدمي مي گيرد، به حقيقت نزديك تر است... اما به اين هم معتقد م كه خوب است آدم آگاه، دست كم در يك موضوع، ماهر باشد؛ عالِم ، چنين آدمي است.
حالا به اين فكر كنيم كه گويند گان و خوانند گان مذهبي يك دهه  اخير، تا چه اندازه آگاه  اند... ما شنوند گان چه؟...
دو
ده سال پيش، به خاطر دغدغه هاي دروني ام، تكيه كردم به داشته هاي فكري و ديداري و سلسله مقاله هايي را نوشتم با عنوان برمنبر يادآوران ... با اين هدف كه تلنگري به خودم و ديگراني كه گاهي دلي يا حرفه  اي براي اهل بيت، زمزمه هاي آهنگين مي كنند، بزنم. واكنش ها آن قدر متفاوت بود كه تعجب كردم؛ يا ناسزا مي گفتند، يا تشويق محض مي كردند. تهمت ها هم كه بمانند. نمي توانستم حرف ها را پس بگيرم، چون به آنها معتقد و رسيده بودم. فقط سرم را پايين انداختم و صبورانه دل به زمان سپردم. حالا در مداحي، به همان جايي رسيده ايم كه پيش بيني كرده بودم. آن قدر عنان همه چيز از كف همه رفته، كه از گوشه و كنار، حرف هاي گوناگوني گفته مي شود و مداحان و گويند گان زحمت كشيده، معترض شده اند. حالا، بناي تكرار آن حرف ها را ندارم؛ كه خوانند گان مذهبي، فقط بخش كوچكي از مخاطبان اين نوشته اند. اين جا، براي گفتن حرفي تازه مناسب است و مي خواهم كمي از مغز مشكل بنويسم.
سه
آدم هاي تازه وارد، اصرار مي كنند كه همه شهيدان، از ابتدا، برگزيده و يكسره اهل عبادت هاي ويژه بوده اند، اما من، فكر مي كنم شرف آن بزرگواران به رشدي بود كه در ميدان به دست آوردند... و البته برخي هم از برگزيد گان بودند. دوست شهيدي داشتم كه ابتدا براي گريز از تحصيل به جبهه رفت، اما اكسير حال و هواي آن جا و آدم هايي كه ديد، چنان تغييرش داد كه با شتاب برگشت، كتاب هايش را برد و پيش از امتحان هاي (به قول آن وقت ما ) ثلث سوم، بهترين نمره ها را در امتحان هاي ماهانه گرفت و شهيد شد؛ هم به دانايي رسيده بود و هم از راز شهادت آگاه شده بود، اما دوستان همان شهيد... بايد مي آمديد و نمره هاي آخر سالشان را مي ديديد!... البته بخشي از اين موضوع هم برمي گردد به بدي نظام آموزشي ما كه مانند نخ تسبيح، در همه سالها جاري ست. مي خواهم تاكيد كنم كه همه  مشكل ما در كم محتوايي برخي از محفل هاي ديني يا آدم هاي ديني، گويند گان يا خوانند گان مذهبي نيست؛ بخش مهمي از آن به شنوندگان برمي گردد كه به دريافت لقمه  حاضر ، عادت كرده اند. نمي خوانيم، نمي دانيم و حتا خوب هم نمي شنويم .
چهار
وقتي در مقام مدافع قرار مي گيريم، شنيدن، يادمان مي رود. با اين تصور كه تمام حق ، پيش ماست؛ يكريز، حرف مي زنيم و نمي گذاريم مفاهيم، خوب بر جانمان بنشينند. آدم هايي كه به تقليد معتقدند و آدم هايي كه معتقدند روزگار نو، عصر اجتهاد است، هر دو براي دفاع، فقط جبهه مي گيرند. دست آخر، همين نگاه سبب مي شود هم تقليد و هم اجتهاد، گم بشوند. آدم هاي معتقد به تقليد، آن قدر تاكيد مي كنند كه ناخواسته به نفي اجتهاد مي رسند و يادشان مي رود كه بناي اسلام بر تقليد نيست و از اول، قرار بوده كه مسلمانان، اهل پژوهش، فكر و مطالعه باشند و خودشان به مفاهيم برسند و بفهمند. اين جور آدم ها، اهل يكريز دعا خواندن مي شوند، اما معناي هيچ كدام از دعاها و ذكرها را نمي فهمند؛ فقط تكرار مي كنند.... در اجراي آداب هم چنان وسواسي به خرج مي دهند كه شبيه ماشين هاي برنامه ريزي شده مي شوند و يادشان مي رود كه عبادت، براي رسيدن است، نه درجا زدن. گروه دوم همچنان بر اجتهاد تاكيد مي كنند كه ناخودآگاه، به قول مرحوم جلال آل احمد، دچار هُرهُري مذهبي مي شوند و براي هيچ چيز، هيچ قاعده  اي را نمي پذيرند. در يك دوره از زندگي شان، باورهايشان را چنان محكم مي گيرند كه نمي شود بحثي كوچك با آنها كرد و در فصل بعد، همه چيز را نِسبي مي بينند و معتقد مي  شوند كه هر چيز با آن آدم مفروض اش بررسي مي شود. اين طوري، همه چيز، گاهي خوب است و گاهي بد. هيچ وقت، تكليف آدم با هيچ چيز روشن نيست. يعني هر كس، هر جور كه از احكام و آيه ها برداشت مي كند، درست است. خيلي مدرن و جالب است، اما كمي كه فكر مي كنيم و عقل مان را قاضي مي كنيم، نمي توانيم باور كنيم كه دو نفر، درست عكس هم برداشت كنند و هر دو هم درست بگويند؛ مانند اين كه بگوييم ماست، هم سياه است و هم سفيد. تندروي و كندروي، فقط جوهر مفهوم ها و اعتقادها را نابود مي كنند.
پنج
در ميان ما، آدم هايي هستند كه هر جا مي روند، محترم و بالانشين اند. يا (متاسفانه) پول دارند، يا يكريز مي خوانند و مي نويسند و براي فهم هر چيز، حسابي پژوهش مي كنند. بعضي ها هم در نگاه همه، سطحي و دست پايين به حساب مي آيند؛ پول كه ندارند... مطالعه و سواد هم ندارند، خيال هم ندارند كه داشته باشند(اين اش غيرطبيعي است). در برخي از دعاها، امام بزرگواري كه دعا را به زبان آورده است، با خدا بگو- مگويي عاشقانه مي كند. مانند حضرت امير(ع) در دعاي كميل(كه از خضر نبي است)... و اينكه خطاب به خدا فرموده است: اگر مرا به آتش بسپاري، از ميان شعله ها سراغ محبت و بخشش ات را مي گيرم... . دعاي ابوحمزه (كه آموخته امام زين العابدين(ع) به ابوحمزه ي ثمالي است) نيز از همين دست دعاهاست. در بخشي از اين دعا، گوينده، خطاب به خداوند مي گويد: مي دانم چرا آدمي كم اهميت و سطحي شده ام... چون هر چه منتظر شدي، مرا در ميان آدم هاي عالم نديدي و به حال خودم رهايم كردي... . شايد براي همين، شيخ بزرگوار صدوق ، از پيامبر اكرم(ص) نقل كرده كه بالاترين عبادت در شب قدر، بحث و گفت وگوي معرفت شناسانه است.

فرهنگسراها
فرهنگسراي سالمند: نمايشگاه آثار طراحي، نقاشي و گرافيكي در نگارخانه آبي برپاست. در اين نمايشگاه تعداد 40 اثر هنري از خانم معصومه كدخدا در سبك ها و موضوعات مختلف به نمايش گذاشته شده است.
آثار نقاشي با تكنيك آبرنگ، رنگ روغن و آثار طراحي با تكنيك سياه قلم و كنته و همچنين آثار گرافيكي با موضوعات طبيعت و كودكان در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
اين نمايشگاه با هدف حمايت از هنرمندان و آشنايي با رشته هاي مختلف هنري از 17/7/84تا 28/7/84 در نگارخانه آبي داير است و علاقه مندان جهت بازديد مي توانند همه روزه از ساعت 18 9 به نشاني: ميدان امام حسين (ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.
همچنين جلسات ختم و تفسير قرآن ويژه بانوان در فرهنگسراي سالمند برگزار مي شود.
در اين جلسات كه با هدف توسعه فرهنگ تفسير و نشر مفاهيم و معاني قرآني در جامعه برگزار مي شود، با حضور مفسر قرآن هر روز يك جزء از قرآن خوانده مي شود و سپس به تفسير آيات آن جزء مي پردازند. جلسات ختم و تفسير قرآن به صورت رايگان از ساعت 9:30 الي 12 در مسجد سيد الشهدا برگزار مي شود.
فرهنگسراي اقوام: مراسم پرفيض ختم قرآن كريم برگزار مي شود. اين مراسم همه روز ساعت 9 تا 11 صبح در نمازخانه فرهنگسرا و ساعت 12:30 در دارالقرآن بهاران برگزار مي شود.
فرهنگسراي هنر: بازار هنر هر روز برپا مي شود. در اين بازار كالاهاي ارائه شده به صورت دست ساز و خانگي است. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد و خريد از اين بازار در ايام ياد شده از ساعت 9 الي 21 به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند.
فرهنگسراي بانو: دوره هاي آموزش قرآن در ماه مبارك رمضان برگزار مي شود. دوره هاي تفسير قرآن، تجويد، روخواني، روان خواني، فصيح خواني، زبان آموزي قرآن، كليدهاي فهم قرآني و ... در ايام ماه مبارك رمضان براي علاقه مندان برگزار مي شود.
دوره هاي تفسير قرآن نيز همه روزه به صورت رايگان براي بانوان روزه دار در اين ايام داير است.
همچنين  نمايشگاه نقاشي ايرج خان باباپور و معصومه صيقلاني تا 23 مهر ماه در نگارخانه فرهنگسراي بانو داير است.
در اين نمايشگاه كه نور، سايه، حركت نام دارد، 20اثر در ابعاد مختلف با تكنيك رنگ روغن و سبك رئال و سورئال ارائه شده است.
معصومه صيقلاني نقاشي را نزد استاد خود ايرج خان باباپور آموزش ديده و اين نمايشگاه هشتمين كار مشترك اين هنرمندان است. ايرج خان باباپور، فوق ليسانس هنرهاي زيبا در خصوص كارهايشان مي گويد: ما در اين نمايشگاه تابلوها را بدون قاب در معرض نمايش قرار داده ايم، به اين دليل كه بازديدكنندگان فقط تحت تاثير زيبايي اثر قرار گيرند نه قاب و موارد حاشيه اي آن .
علاقه مندان جهت بازديد مي توانند طي روزهاي ذكر شده از ساعت 10 صبح الي 19 به نشاني خيابان وليعصر(ع)، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كنند.
خانه فرهنگ خزانه: ويژه برنامه هاي تلاوت نور، محفل انس با قرآن، دوره هاي مختلف آموزش قرآن، نمايشگاه قرآني و طرح قرآن سنجي برگزار مي شود.
تلاوت نور همه روزه از ساعت 15 الي 16، محفل انس با قرآن 27 مهر ساعت 10 تا 12 و آموزش قرآن روزهاي زوج از ساعت 10 تا 11 و نيز نمايشگاه قرآني  چشم از ديدگاه قرآن و اهل بيت (ع) تا 20 مهرماه برپا مي شود. علاقه مندان مي توانند براي بهره مندي از ويژه  برنامه هاي ياد شده به اين مركز واقع در خزانه بخارايي، فلكه اول عباسي، خيابان شهيد پرستويي، پلاك 133 مراجعه و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 2 55312921 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي هنر: كانون ادبي فرهنگسراي هنر با آغاز فصل پاييز، اقدام به برگزاري كارگاه داستان نويسي كرده است.در اين دوره كه به صورت جمعي و كارگاهي زيرنظر احمدشاكري (نويسنده و منتقد) برگزار مي شود، به نقد و بررسي داستان هاي هنرآموزان پرداخته خواهد شد.
علاقه مندان به شركت در اين دوره از كلاس ها مي توانند جهت ثبت نام، به واحد آموزش فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند.
خانه فرهنگ امامزاده يحيي: اين خانه فرهنگ به مناسبت ترم پاييز اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشكي كرده است. اين دوره ها به صورت تئوري، عملي، بيمارستاني، تكميلي و با اعطاي گواهينامه معتبر از موسسه آموزشي شهر و انجمن پرستاران براي بانوان برگزار مي شود.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 33553228 33508668 تماس يا به نشاني خيابان ري، آبشار غربي، كوچه هداوندي مراجعه كنند.
خانه فرهنگ نصر: اين خانه فرهنگ اقدام به برگزاري كلاس هاي آموزشي به صورت رايگان كرده است. اين دوره ها شامل آموزش روزنامه نگاري، نويسندگي، عكاسي حرفه اي و عكاسي خبري است. علاقه مندان براي ثبت نام در اين كلاس ها مي توانند به نشاني كوي نصر، خيابان چهارم، خانه فرهنگ نصر مراجعه كنند.
تلفن: 88271820
خانه فرهنگ ميدان 16: كارگاه آموزشي نگهداري گل و گياهان آپارتماني به منظور ترويج فضاي سبز به صورت رايگان در خانه فرهنگ ميدان 16 براي عموم برگزار مي شود. سيد رسول سمائي، مدير خانه فرهنگ ميدان 16 ضمن بيان مطلب فوق گفت: به دليل موقعيت خاص شهر تهران، نگهداري از گياهان و داشتن يك فضاي سبز در خانه ضرورت دارد.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 77819130 تماس يا به نشاني ميدان رسالت، خيابان  شهيد آيت الله مدني، بعد از تقاطع گلبرگ مراجعه كنند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |