چگونه با كودكان صحبت كنيم؟
|
|
سن يك سالگي، سني است كه كودك شما زبان باز مي كند. راهكارهاي ساده اي در جهت تقويت مهارت هاي گفتاري كودكان وجود دارد كه در اين جا به تعدادي از آنها اشاره شده است.
نقطه عطف دوران كودكي فرزندتان زماني است كه او اولين كلمه را بر زبان مي آورد و اين زمان دوست داشتني در آلبوم كودكتان ثبت شده و جزء يكي از خاطرات فراموش نشدني زندگي تان به حساب مي آيد و اما گاهي ممكن است حرف نزدن كودكان نوپا باعث نگراني والدين شود. به عقيده يكي از متخصصين: «بسياري از والدين ابراز نگراني مي كنند كه آيا پيشرفت زباني فرزندانشان معمولي به نظر مي رسد! در حالي كه بيشتر اوقات اضطراب آنها بيهوده و بي اساس است.»
به طور طبيعي، زمان زبان باز كردن در كودكان بسيار متفاوت است. بيشتر كودكان- حتي آنهايي كه به طور ذاتي ساكت هستند- بالاخره در اين محدوده زماني زبان باز مي كنند. در حالي كه تعدادي از بچه هاي ۱۲ ماهه چند كلمه ساده (مانند: مامان، بابا، بالا و دد) كه كلماتي مشترك در بين اكثر بچه ها است مي توانند بگويند، اما كودكاني هم هستند كه تا سن ۱۵ تا ۱۸ ماهگي نمي توانند صحبت كنند. به نظر دكتر رسكورلا: كودكان بين ۱۳ تا ۱۸ ماهگي اولين كلمه را مي گويند.
هنگامي كه كودكان به سن ۲ سالگي مي رسند، در حدود ۷۰ درصد آنها ۵۰ تا ۲۵۰ كلمه را بر زبان مي آورند (كه معمولاً كلماتي مانند اسم ها، فعل ها و صفات هستند) و همچنين مي توانند كلمات را كنار يكديگر قرار دهند و جملات دو يا سه كلمه اي بسازند (مانند: شير مي خوام، هاپو بازي كنيم). به ندرت هم كودكاني هستند كه بتوانند جملات پيچيده تري بگويند مثل: «بابا كي مي ياد به خونه تا باهاش توپ بازي كنم؟»
تعداد قابل ملاحظه اي از كودكان- در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد- در اين سن از لحاظ گفتاري از ديگران عقب تر هستند. اگر كودك شما در ۲ سالگي كمتر از ۵۰ كلمه مي گويد و يا نمي تواند جملات دو كلمه اي بسازد، از جمله كودكاني است كه دير به حرف مي افتد. به عقيده دكتر رسكورلا: دير به حرف افتادن كودكان زنگ خطري به حساب نمي آيد- ولي بخصوص در مورد بچه هاي ۵ ساله بهتر است كه موضوع را با پزشك كودك در ميان بگذاريد.
نگران كننده تر از همه عقب ماندگي در مورد فهميدن گفتار و يا آن چه كه فرزندتان درك مي كند، مي باشد. يكي از كارشناسان مي گويد: «بيشتر كودكان يك ساله مي توانند دستورات ساده را عمل كنند- به عنوان نمونه: كفشت را پيدا كن. اگر فرزند ۱۸ ماهه شما به نظر مي رسد كه بعضي چيزها را نمي فهمد، بهتر است كه با دكتر او مشورت كنيد.»
اگر حرف هاي كودك شما براي همگان غير از شما نامفهوم است، اصلاً نگران نشويد. يكي از متخصصان با مطالعه بين بچه هاي ۱۸ ماهه برآورد كرده است كه تنها ۲۵ درصد از آنچه كه فرزندتان مي گويد، مي تواند براي ديگران قابل درك باشد. (در مقابل نيز شما فقط ۹۵ درصد از صحبت هاي او را متوجه مي شويد). در آخر دكتر رسكورلا اضافه مي كند: «توانايي صحبت كردن در ميان كودكان متفاوت است، تا ۳ سالگي نگران حرف زدن فرزند خود نباشيد.»
بايد ها و نبايدها
اگر كودك شما مي گويد:
* آبه- آبه
من دستشويي رفته باشم
به آب ميوه اشاره مي كند
با حركات سر و صورت به حيوانات پشمالو اشاره مي كند
شما نگوئيد:
* آبه مي خواي
نه، رفته باشي، نيست. من رفتم
من به تو چيزي نمي دم مگر اين كه آب ميوه بگي.
آيا خرگوش صورتي خودت را مي خواي؟
شما بگوئيد:
* آب مي خواهي
بله، شما دستشويي رفتيد
آب ميوه، تو آب ميوه مي خواهي
آيا خرگوش صورتي خودت را مي خواهي يا خرس آبي ات؟
كمك به شكوفايي گفتار در كودكان
والدين در پيشرفت زباني كودكانشان نقش كليدي دارند. دكتر استيو برمن، متخصص در پيشرفت هاي زباني و استاد دانشگاه در آمريكا مي گويد: «تحقيقات نشان داده كه در پيشرفت زبان دو بخش حياتي حائز اهميت است: تعداد كلماتي كه كودك مي شنود و دوم مقدار كمكي كه از ديگران مي گيرد. با تشويق و صحبت كردن بيشتر شما با كودكتان، دايره لغات او گسترش مي يابد.» در اين جا به برخي از روش هايي كه نقش اساسي در مكالمه كودك دارد، مي پردازيم:
بلند و رسا صحبت كنيد. به عقيده يكي از كارشناسان: «هر كاري كه كودك شما انجام مي دهد از لباس پوشيدن گرفته تا خوابيدن، فرصت خوبي براي استفاده از كلمات است.» يك داستان دنباله دار، همراهي كردن با اشاره- «لباست اين جاست، سرت را بالا كن» - لغات جديدي را در ذهن او مي سازد و همچنين نشان مي دهد كه هر چيزي، اسمي دارد.
با آهنگ و موزون صحبت كنيد. از زماني كه كودكان قبل از حرف زدن با دانش حركات آشنا مي شوند صحبت كردن به صورت آهنگين و با حركات دست بازي كردن براي آنها بسيار سودمند و مفيد است، مانند: با دست مثل عنكبوت راه رفتن يا حركات دايره وار چرخ هاي اتوبوس. كلپرلژنژ كارشناس كودكان زير سه سال مي گويد: «معمولاً بچه ها بيشتر كلماتي را كه به آساني در ترانه ها مي شنوند را به خاطر مي سپارند.»
كلمات را يكي يكي اضافه كنيد. دكتر رسكورلا مي گويد: «وقتي كه فرزند نوپاي شما بعضي چيزها را خود به خود مي گويد، آن لغت را به كلمات ديگرش اضافه كنيد» . به عنوان نمونه، اگر او «توپ» مي گويد به او بگوئيد: «توپ قرمز» يا «توپ بزرگ» - اين راهكار نه تنها دامنه لغات او را افزايش مي دهد بلكه به او ياد مي دهد كه كلمات را تركيب كند.
با اسم كلمات بازي كنيد. كودك شما بايد بداند كه هر چيزي اسمي دارد و همچنين مي تواند با استفاده از همين اسامي ارتباط برقرار كند. كتاب هاي مصور براي نشان دادن و ناميدن اسامي بسيار مفيد است. كودك از سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگي، به اسم هاي ساده متكي است. در ۱۵ تا ۱۹ ماهگي كلماتي مانند فعل: دويدن، خوردن يا نشستن يا صفاتي مثل بنفش، كوچك و سرد به لغات او افزوده مي شود.
پيش از درخواست او پاسخ ندهيد (مثل تيري كه از تفنگ رها شود). به فرزندتان اجازه دهيد تا نيازهايش را قبل از اين كه شما بپرسيد، بيان كند. اگر اغلب پس از بيدار شدن از خواب تشنه است، فوراً براي او آب نياوريد. بلكه در عوض اجازه دهيد تا او از شما بخواهد، سپس بگوئيد: «تشنه هستي! الان برايت كمي آب مي آورم.»
تمرين كنيد و باز هم تمرين و تمرين. به فرزندتان اجازه دهيد تا در هر فرصت مناسب از مهارت هاي زباني اش، بخصوص با هم سن و سال هايش استفاده كند. به عقيده يكي از كارشناسان: «وقتي كه كودك شما مي بيند كه بچه هاي ديگر صحبت مي كنند، او نيز براي حرف زدن با ديگران تشويق مي شود.» بعضي از كارشناسان گفتاري معتقدند كه استفاده از پستانك، شيشه شير و ليوان هاي دردار كه باعث مكيدن به مدت طولاني مي شوند، باعث نوك زباني بچه ها شده و ممكن است حروف «س» و «ز» را ناجور تلفظ كنند.
تحمل كنيد و صبور باشيد. يكي از متخصصين مي گويد: «زماني كه كودكان دنبال كلماتي هستند كه مي خواهند بيان كنند، فرصت دهيد، اگرچه معمولاً براي والدين خسته كننده است.» همچنين از پريدن بين حرف هاي كودكان جهت كامل كردن جملاتشان خودداري كنيد. با اين كار به آنها فرصت مي دهيد تا از كلمات ذهني خود استفاده كنند و شما توانايي هاي آنها را باور خواهيد كرد و اين راه بهترين تشويق و ترغيب در همه مراحل است.
نويسنده: گيني گروز - ترجمه: رزيتا شاهرخ
|