سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۴
نقدي بر پيكارهاي كشتي قهرماني جهان در مجارستان
غافل مانده ايم
002247.jpg
محمدرضا منصوريان
در كنار رود زيباي دانوب و شهر دو ميليوني اما آرام بوداپست و به قول ساكنان اين شهر بوداپشت در كشور مجارستان پيكارهاي كشتي آزاد و فرنگي قهرماني جهان در فاصله روزهاي ۲۶ سپتامبر تا دوم اكتبر سال ۲۰۰۵ ميلادي برگزار شد كه در كشتي آزاد روس ها و در كشتي فرنگي مجارها به مقام قهرماني رسيدند. كشتي گيران كشورمان نيز با تركيبي كامل در هر دو رشته آزاد و فرنگي در اين دوره شركت داشتند كه در كشتي آزاد با تنها مدال برنز مراد محمدي در وزن ۶۰ كيلوگرم به مقام ششم تيمي و در كشتي فرنگي با مدال هاي حميد سوريان و علي اشكاني در اوزان ۵۵ و ۶۰ كيلوگرم به مقام دهم دست يافتند. اين ناكامي درحالي براي كشتي ما شكل گرفت كه تيم كشتي آزاد ايران در آخرين دوره مسابقه هاي جهاني به مقام سوم دنيا دست يافته بود. براي كشتي ايران در اين ميدان همه چيز همان گونه كه پيش بيني هم مي شد به آخر رسيد. چراكه استقبال كم نظير و خيره كننده قهرمانان ريز و درشت كشتي دنيا از يك سو در كنار فرمول ها و روش هاي كهنه اي كه هنوز هم در كشتي خود آنها را دنبال مي كنيم نمي توانست ما را اميدوار به موفقيت بهتري در اين ميدان جهاني كند. امروز ورزش كشتي دنيا نظير بسياري ديگر از رشته هاي ورزشي تا به آن اندازه پيشرفت كرده است كه ما هرگز نمي توانيم يكشبه ره صدساله را طي كنيم و زودهنگام به مقصود برسيم. به عنوان مثال در بوداپست ديديم كه هنوز هم بزرگ ترين ايراد كشتي گيران ايراني كمبود سرعت در نزد آنان است، چيزي كه امروز سلاح برنده هر كشتي گير شرقي و غربي است.
اين درست است كه در ظاهر ضعف و قدرت كمتر قهرمانان خودي دليل اين عقب نشيني است، ولي اگر امروز به جايي رسيده ايم كه جايگاه كشتي مان تا به اين اندازه در جهان متزلزل شده است دليل و واقعيت بزرگتر آن را بايستي در وجود مربيان و مديران كشتي جست وجو كرد. مديران و مربياني كه متأسفانه كمبودها و اشكالات را كمتر مي بينند و با غفلت فراوان نمي خواهند به اين باور برسند كه امروز در مسير رشد و ترقي كشتي لنگي هاي فراواني داريم و مادام كه وضع اين گونه باشد، هيچ تضميني براي بهتر شدن و پيشرفت وجود ندارد.
از نقطه نظر ديگر بايد بپذيريم كه اگر در مقابل هزينه سنگيني كه متحمل مي شويم چيزي به دست نياوريم مقابل ملت مسئول هستيم. چراكه نبايد از حسن نيت مردمي كه عاشقانه قهرمانان بزرگ وطن خويش را تشويق مي كنند و صميمانه ورزش كشتي را مورد حمايت قرار مي دهند سوءاستفاده كرد.
002250.jpg
نمايش متفاوت كوچولوها
در اولين وزن آزاد و فرنگي نمايندگان كشتي ايران در مسابقه هاي جهاني بوداپست دو چهره متفاوت از خود به نمايش گذاشتند. تقي داداشي نماينده ۵۵ كيلويي ما در كشتي آزاد كارنامه بسيار ضعيفي از خود ارائه كرد و درنهايت هم به مقام سيزدهم رسيد! درحالي كه در كشتي فرنگي و در همين وزن حميد سوريان تنها چهره طلايي ما در اين مسابقات بود. داداشي به دليل آن كه كيلوهاي اضافي فراواني را كم كرده بود تا خود را به سر وزن برساند، ابداً قادر به انجام كشتي آن هم ۶ مسابقه در يك روز نبود و از تحليل قواي جسماني به شدت رنج مي برد و به همين دليل به راحتي مغلوب حريفان خود از بلغارستان و مولداوي شد. اين كه هنوز هم كشتي گيران ما با همان روش هاي قديمي در فاصله ۲۴ يا ۴۸ ساعت ۵ يا ۶ كيلو از وزن بدن خود را كم مي كنند، عملي است كه كشتي گيران خوب دنيا ديگر آن را انجام نمي دهند.
از سوي ديگر حميد سوريان قهرمان طلايي ما در كشتي فرنگي كه با انگيزه فراواني در مسابقه هاي جهاني حاضر شده بود اوج كارايي خود را در مبارزه با لازاروريواس كوبايي نشان داد، همان كشتي گيري كه يكي دو بار حسن رنگرز ديگر قهرمان خوب ما در اين وزن را ناكام گذاشته بود. سوريان ريواس را (۲-۹) شكست داد تا نشان دهد كه شايستگي كسب مدال طلا را دارد. قهرمان جوان ما در مرحله نيمه نهايي هم اوج توانايي و قدرت خود را نشان داد.يرمك كوككف قزاق هم دراين مرحله اسير كنده كشي و بارانداز كم نقص سوريان شد تا با قبول شكست (۰-۸) حريف ايراني خود را به فينال جهاني بفرستد.
در مسابقه فينال هم يون چول پارك كره اي هيچ چاره اي جز تسليم شدن مقابل حريف ايراني خود نداشت و درنهايت حميد سوريان با پيروزي (۴-۶) در اين مسابقه مدال طلاي جهان در وزن ۵۵ كيلوگرم را به گردن آويخت. بعد از مدال طلاي محسن سوريان در مسابقه هاي اميدهاي جهان امروز برادر كوچكترش حميد، شادي تازه اي را به اين خانواده قهرمان بخشيده است.
نمايش راضي كننده ۶۰ كيلويي ها
يك مدال نقره و يك مدال برنز ره آورد كشتي گيران ۶۰ كيلويي ايران در كشتي فرنگي و آزاد جهاني بود. علي اشكاني در كشتي فرنگي تا مسابقه فينال خيلي خوب پيش آمد. او با پيروزي مقابل كشتي گيران ارمنستان، گرجستان، آمريكا و روماني به ديدار نهايي اين وزن رسيد، اما در فينال زورش به آرمن نازاريان قهرمان صاحب نام و دارنده ۸ مدال طلاي جهان و المپيك از بلغارستان نرسيد. او به نازاريان باخت و نقره جهان را گرفت، اما در آخرين سال هاي قهرماني اش اعتبار و عزت كشتي فرنگي ايران را افزايش داد و قطعاً جواناني كه در اين وزن به دنبال اشكاني چشم به پيراهن تيم ملي دارند مي توانند او را سرلوحه مقاومت و پايمردي قرار دهند.
مراد محمدي نماينده ۶۰ كيلويي ما در كشتي آزاد درحقيقت تنها چهره     يكه تاز اين رشته در بوداپست بود. او تنها مدال برنز تيم ايران را به دست آورد و تا حدودي موقعيت خود در سطح بين المللي را افزايش داد. او درجمع بزرگان اين وزن تنها مقابل يك حريف كوبايي كم آورد كه آن هم قابل پيش بيني بود. ياند رو كوئين تاناي كوبايي كه در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن مسعود مصطفي جوكار را ناكام كرده بود در مجارستان هم سند ناكامي ديگر قهرمان ايراني را رقم زد. مراد كشتي ايران تلاش فراواني براي پيروزي بر كوئين تانا از خود نشان داد، اما زورش به او نرسيد. محمدي آنقدر اين كوبايي را خسته كرد تا او در فينال به دودايف روسي ببازد و مدال طلاي جهان را از دست بدهد.كشتي گير خوب ما در همين مسابقات در يك كشتي جانانه مقابل چهره سرشناس كشتي اوكراين و جهان واسيلي فدروشين پيروز شد تا براي مسابقات آتي خود در ديگر صحنه هاي بين المللي حريفي مطرح براي كشتي گيران دنيا در وزن ۶۰ كيلوگرم باشد.
نشانه هاي روشن غفلت
قصه حضور مردان كشتي ايران در سه وزن ۶۶ ، ۷۴ و ۸۴ كيلوگرم نشانه هاي واقعي غفلت و ناآگاهي هاي ما از موقعيت و ارزيابي واقعي و دقيق حريفانمان در صحنه هاي جهاني است. در كشتي فرنگي مهدي توكلي، مهدي محمدي و قاسم رضايي ۳ نماينده ما بودند. توكلي به ساموئلسون سوئدي باخت و اوت شد و محمدي هم مقابل سامور گاچف روسي هيچ حرفي براي گفتن نداشت و تسليم شد و عجيب تر اينكه قاسم رضايي هم مقابل حريف ژاپني خود شكست خورد.
اما در كشتي آزاد سه كشتي گير اعزامي ايران در مقابله با ۳ چهره نامدار كشتي دنيا شكست خوردند كه اگر با هدايت درست و آگاهي كامل خود و مربيانشان به روي تشك مي رفتند مي توانستند بازنده نباشند. مسعود واحدي در وزن ۶۶ كيلوگرم در جدال با سرافيم بارزاكوف بلغاري با آن كه به خوبي مي دانست اين كشتي گير كهنه كار به خوبي فن سروته يكي را شگرد دارد باز هم بارها زير گرفت و حريف را در موقعيت اجراي اين فن قرار داد! او درحقيقت به شيوه غلط خودش باخت، نه بارزاكوف.
در وزن ۷۴ كيلوگرم مهدي حاجي زاده به خوبي مي دانست كه اصلي ترين رقيبانش در بوداپست سايتيف روسي و ويليامز آمريكايي هستند. وضعيت قرعه و جدول به گونه اي درآمد كه او در مرحله نيمه نهايي رودرروي سايتيف ايستاد و با كول انداز و كنده كشي حريف روسي آنچنان پا درهوا شد تا با قبول شكست (۳-۱۱) تمام اعتبار كشتي خود را از دست دهد.
فريدون قنبري هم در وزن ۸۴ كيلوگرم در كشتي با ساجيداوف روسي درحقيقت قرباني ضعف تهاجمي خود، قضاوت ناعادلانه داوران و عملكرد ضعيف نمايندگان كشتي ايران در جمع مردان عاليرتبه فيلا شد. قنبري اگر به باور بهتري از قدرت خود در اين كشتي مي رسيد مي توانست مقابل ساجيداوف بازنده نباشد.
002253.jpg
كارنامه ضعيف در سنگين وزن
در ميان ۴ كشتي گير سنگين وزن كشتي ايران در اوزان ۹۶ و ۱۲۰ كيلوگرم جداي از اميرعباس مرادي گنجي در وزن ۹۶ كيلوگرم كشتي آزاد كه با بدشانسي در پي دو پيروزي با پارگي رباط زانو روبه رو و ناچار به ترك رقابت ها شد، هيچكدام كارنامه قابل قبولي در مسابقه هاي جهاني مجارستان نداشتند. رضا زيدوند ۹۶ كيلويي فرنگي ما كه در اين ميدان جانشين مسعود هاشم زاده نفر چهارم المپيك شده بود مجموعاً در مجارستان دو بار به ميدان آمد كه بار اول حريف گرجي خود را آن هم در شرايط تساوي (۲-۲) برد و سپس مقابل تيلوخوف روسي مغلوب شد و از ميدان رقابت ها خارج گرديد. مهدي شربياني هم در وزن ۱۲۰ كيلوگرم فرنگي وضعيت بهتري از زيدوند نداشت. شربياني در كمال بدشانسي در همان دور نخست برابر گئورگي شورتسمايا نايب قهرمان المپيك آتلانتا از قزاقستان قرار گرفت و (۱-۶) باخت. البته زماني كه در تايم دوم دو كشتي گير به تساوي (۱-۱) رسيدند متوجه شديم كه چگونه از توان واقعي مردان كشتي خود غافل مانده ايم. شربياني ها اگر در كشتي ايران به خودباوري لازم برسند و درست هدايت شوند، به راحتي مي توانند سكوهاي جهاني را فتح كنند.
فردين معصومي جانشين عليرضا رضايي نايب قهرمان المپيك در وزن ۱۲۰ كيلوگرم كشتي آزاد در مسابقه هاي جهاني بوداپست جمعا ۳ بار به روي تشك آمد كه در دورهاي اول و دوم كشتي گيران ايتاليا و مغولستان را به راحتي شكست داد و در كشتي سوم به دليل عدم دقت لازم مقابل كورماگمدوف روسي شكست خورد و در رده هشتم قرار گرفت. تأسف ما زماني از شكست (۱-۲) معصومي مقابل كورماگمدوف بيشتر شد كه در ادامه ديدارهاي اين وزن كشتي گير متوسطي همچون آيدين پولاتچي ترك كه به عليرضا رضايي در جريان رقابت هاي ليگ كشتي در ايران باخته بود به مقام قهرماني جهان رسيد.

از نگاه ديگر
مجاري هاي يزدي
002256.jpg
در اواخر قرن نهم ميلادي قومي به رهبري آرپاد (قهرمان ملي مجارستان) از كوه هاي اورال در روسيه به طرف مجارستان فعلي سرازير شدند و در اين منطقه سكني گزيدند. نژاد اين گروه بيشتر اسلاو و ژرمن بودند. با حمله قوم مغول به اين منطقه دسته اي از تيره مغول ها هم در آنجا ماندند و به همين دليل است كه مجارها و فنلادي ها تنها نژادهايي هستند كه منشاء آنها با ساير اروپايي ها متفاوت است.
آنچه كه از دل تاريخ به دست مي آيد اين است كه در قرن سيزدهم مجارستان نيز مثل اكثر نواحي اروپاي شرقي مورد هجوم مغول ها قرار گرفته است. با كشتار وسيعي كه در اين سرزمين توسط قوم مغول انجام مي شود بسياري از مناطق اين سرزمين خالي از سكنه مي شود و بعد از آن كه آخرين پادشاه سلسله آرپاد حكومتش در مجارستان به پايان مي رسد شارل اول بر تخت پادشاهي در اين كشور جلوس مي كند. شارل اول با تقويت سياست خارجي خود به ايجاد عمران و آبادي در مجارستان مي پردازد و ازجمله با درخواست از حكومت پادشاهي ايران خواستار حضور گروهي از ايرانيان براي زندگي در اين كشور مي شود.
اخبار صحيحي از چگونگي اين درخواست و نحوه عمل آن در دست نيست، اما با تمهيداتي كه برقرار مي شود گروهي از ايرانيان از منطقه يزد كنوني رهسپار مجارستان شده و در آنجا ساكن مي شوند. با حضور اين عده از ايرانيان كه آمار اوليه آن نيز در دست نيست، منطقه اي كه امروز آن را در كشور مجارستان با نام «يسپرين» مي شناسند رونق مي گيرد و اين خود رابطه عميق دوستي ميان ايرانيان و مجارها را مستحكم تر مي سازد. منطقه «يسپرين» حدوداً در ۶۰ كيلومتري شهر بوداپست قرار دارد و به گفته ريش سفيدان و افراد قديمي تر اين منطقه بسياري از ساكنان اين شهر در سال هاي دهه هشتم و نهم قرن هفدهم بر اثر شورش هايي كه در مجارستان صورت گرفته است كشته شده اند و به همين دليل آثار بسيار كمي از حضور اوليه يزدي ها در اين منطقه باقي مانده است. اما نكته قابل توجه اينجاست كه تاريخ شناسان و فرهنگ شناسان مجاري در آثار به جاي مانده از خود بارها و بارها به اين نكته اشاره كرده اند كه عظمت كنوني «يسپرين» مديون ساكنان اوليه آن يعني يزدي ها است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |