شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۵ - Oct 15, 2005
دعاي روز يازدهم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُِمَّ حَبِِِِِِّب اِلَيَّ فيه الاحسانَ وَ كَرّه الَيَّ فيهِ الفُسُوقَ والعصيان و حرّم عَلَيَّ فيه السَّخَطَ وَالنّيرانَ بعَونكَ ياغِياثَ المُستَغيثينَ.
اي خدا در اين روز احسان و نيكويي را محبوب من و فسق و معاصي را ناپسند من قرار ده و در اين روز خشم و آتش قهرت را به من حرام گردان به ياري خود اي فرياد رس فريادخواهان.
امروز با حافظ
ز خوبي روي خوبت خوبتر باد
جمالت آفتاب هر نظر باد
دل شاهان عالم زير پر باد
هماي زلف شاهين شهپرت را
طي مراسمي با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي
برگزيدگان دومين جشنواره قصه هاي قرآني معرفي شدند
فارس: طي مراسمي در سالن اجلاس سران، برگزيدگان دومين جشنواره قصه هاي قرآني در دو بخش بزرگسال و كودك و نوجوان معرفي شدند.
بعد از پايان بيست  و دومين مسابقات قرآني در سالن اجلاس سران، مراسم معرفي برگزيدگان دومين جشنواره قصه هاي قرآني آغاز شد. در ابتداي مراسم محسن پرويز به عنوان دبير جشنواره درباره روند برگزاري اين دوره گفت: هيات داوران دومين جشنواره انتخاب كتاب سال «قصه هاي قرآني، پيامبران، ائمه (ع) و صحابه» ، پس از بررسي مجموعه كتاب هاي پژوهشي مربوط به سال هاي پس از انقلاب (تا سال ۱۳۸۴)، داستان و رمان بزرگسال (منتشر شده در سالهاي ۱۳۷۴ و ۱۳۸۴) دست به گزينش آثار برتر زد.
وي با بيان اين مطلب كه انتخاب و معرفي يك اثر به معناي ناديده گرفتن نكات مثبت ساير آثار يا نفي ارزش هاي آنها نيست، افزود: چه بسا انتخاب اثر برتر در يك رشته از بين ده ها كتاب ارزشمند و قابل تامل منتشر شده، بسيار دشوار و طاقت فرسا باشد.
البته جاي خوشحالي است كه در بسياري از رشته ها در مقايسه با آثار مورد بررسي در جشنواره اول رشد چشمگيري دركيفيت  كتاب ها به چشم مي خورد.
در پايان اين مراسم نويسندگان در سه گروه كودك و نوجوان، بزرگسال و تحقيق و پژوهش جوايز خود را از رئيس مجلس شوراي اسلامي دريافت كردند.

رقابت ۲۰ فيلم در جشنواره دفاع مقدس
دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس كه از يكم تا چهارم آذر ماه برگزار مي شود، بستر رقابت تنگاتنگ تصويرسازان حماسه دفاع مقدس و نامداران سينماي جنگ است.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر «مهر» ، دهها تن از فيلمسازان و سينماگران شاخص سينماي كشور ، دردهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس به رقابت با يكديگر مي پردازند.
برپايه اين خبر به نقل از امور رسانه اي دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس ، احمد رضا درويش، با فيلم سينمايي دوئل ، رسول ملاقلي پور، با فيلم مزرعه پدري و رخشان بني اعتماد، با فيلم گيلانه، در بخش فيلم هاي سينمايي جشنواره با يكديگر به رقابت مي پردازند. اين در حالي است كه بيش از بيست عنوان فيلم سينمايي نيز، تاكنون، حضورشان در جشنواره قطعي شده است.

پس از چند روز كشمكش
نوبل ادبيات به «هارولد پينتر» انگليسي رسيد
گروه ادب وهنر: «هارولد پينتر» نمايشنامه نويس انگليسي، از سوي بنياد نوبل در سوئد به عنوان برنده نوبل ادبيات در سال ۲۰۰۵ معرفي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، اين نمايشنامه نويس بريتانيايي در اوج شگفتي برنده جايزه نوبل ادبيات سال ۲۰۰۵ شد.«پينتر» ۷۵ سال دارد و در لندن زندگي مي كند.وي فرزند يك خياط يهودي است و مهم ترين كتاب هايش «اتاق» ، «جشن تولد» «روزگار گذشته» ، «بازگشت به خانه» و «تك  گويي» نام دارد.
براي دهه هاي متمادي جايزه نوبل ادبي به نويسندگان رمان و شعرا اختصاص يافته است ولي به اعتقاد برخي از صاحبنظران اين عرصه، اكنون زمان آن فرا رسيده است كه اين جايزه به ژانرهاي متفاوتي تعلق گيرد به عنوان مثال نويسنده اي كه آثارش آميخته اي از ژانرهاي داستاني و غير داستاني باشد.پينتر - ۷۵ ساله- در طول حرفه چندكاربردي و خلاق خود نمايشنامه ها و فيلم  نامه هاي متعددي نوشته كه همه آنها بر روي صحنه تئاتر و پرده سينما رفته و جوايزي را در سطح اروپا دريافت كرده اند.آثار وي از نثر بسيار قوي اي برخوردار است؛ تا جايي كه براي ايجاد حس ناامني در خوانندگان از مكث ها ،استفاده هنرمندانه مي كرد و پاره اي لغات را حذف مي كرد.
پينتر در نمايشنامه هاي جشن تولد، ناكجا آباد ، بازگشت به خانه  بدون استفاده از سبك گفتاري راحت، ديالوگ هاي شخصيت هايش را طوري تنظيم كرده بود كه شخصيت ها حرف ديگري را قطع مي كنند و به نوعي راه درك را متوقف مي كنند.
وي از زبان براي نشان دادن عدم ارتباط و عدم درك استفاده مي كرد.
پينتر يك نويسنده سياسي بود كه با جنگ عراق، دولت انگليس تحت نخست وزيري توني بلر و هر آنچه كه به عنوان امپرياليسم آمريكايي زورگو در خاورميانه و سراسر جهان مفهوم دارد، علنا مخالفت مي كرد.
آخرين شعر وي با عنوان روابط ويژه به ائتلاف بين آمريكا و انگليس اشاره مي كند كه با انفجار بمب ها و فجايعي هم چون زندان ابوغريب از بين رفته است.آكادمي سوئد امسال جوايز خود را به افرادي با شاخصه هاي سياسي اعطا كرده است.
اين دومين جايزه در يك هفته است كه به فردي اعطا مي شود كه با دولت بوش بر سر جنگ عراق مخالف است.
در روز هفت اكتبر نيز جايزه صلح نوبل به آژانس بين المللي انرژي اتمي و رئيس آن محمد البرادعي اعطا شد.

فرصت دوستي
تمرين يك مهارت بزرگ
اميرالمومنين علي عليه السلام مي فرمايد:خشم و غضب آتشي برافروخته است. هركه عصبانيت خود را كنترل كند اين آتش را خاموش كرده و هركه عصبانيت خود را مهار نكند و اين آتش را شعله ور سازد خودش اولين كسي است كه در آن مي سوزد.
***
نزديكترين راه شيطان به دل انسان غضب و خشم است.
آن وقت كه آتش كينه و ناراحتي در وجود آدمي زبانه مي كشد و عصبانيت شخص اوج مي گيرد ديگر به هيچ چيزي جز نابودي طرف مقابل خود نمي انديشد.آنجاست كه يك لحظه اشتباه يك عمر پشيماني را به دنبال مي آورد و سودي هم ندارد.
چه بسيار قتل ها و جنايت هاي وحشتناك و حادثه هاي خطرناك كه به خاطر يك لحظه عصبانيت به وجود آمده اند.انسان مؤمن كسي است كه بتواند در اوج عصبانيت و خشم خود را كنترل كند و عقل خود را به كار اندازد و بر غضب خود غلبه نمايد.
ماه مبارك رمضان فرصت تمرين اين مهارت آسماني و بزرگ است.
هريك از ما بارها در زندگي خود اشتباهات جبران نشدني و عظيمي را مرتكب شده ايم و سالها بر آن حسرت خورده ايم فقط به خاطر اين كه چند دقيقه يا چند ثانيه نتوانسته ايم جلوي عصبانيت خود را بگيريم و به دنبال آن از دست و زبان و بيان و قلم خود جز پشيماني حاصلي نداشته ايم.اينك فرصتي داريم تا در پرتو عنايات خداوند و ياري توفيق او بردباري و فروبردن خشم را تمرين كنيم. فرصتي داريم تا اندكي بيانديشيم. فرصتي داريم تا كمي به سعادت و مصلحت خودمان فكر كنيم. راستي، تا حالا چقدر به خير و خوشبختي خودمان ضربه زده ايم، فقط به خاطر همين عصبانيت؟

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نواي قرآن آرامش روحي مي دهد
شنيدن صداي قرآن به آرامش روحي كمك مي كند.
براساس پژوهش جديد جمعي از محققان در آمريكا، گوش دادن به صوت قرآني كه با ترتيل خوانده شده است، تغييرات فيزيولوژيك غيرارادي در دستگاه عصبي ايجاد مي كند كه موجب از ميان رفتن حالت هاي روحي نامتعادل همانند اضطراب مي شود. در اين آزمايش كه به كمك دستگاه هاي الكترونيكي كنترل كننده مغز انجام شد، فركانس موجهاي مغزي هنگام شنيدن ترتيل قرآن از ۱۳-۱۲ موج در ثانيه كه مربوط به حالت هوشياري است به ۸ تا ۱۰ موج در ثانيه كه مربوط به حالت آرامش عميق روحي است، كاهش يافت. به گفته اين محققان، افرادي كه با زبان عربي نيز آشنايي ندارند، آرامش و شادي دروني را هنگام شنيدن قرآن احساس مي كنند.
ورزش زورخانه اي  در اروپا گسترش مي يابد
ميراث خبر: ايرانيان مقيم هلند براي توسعه ورزش باستاني در آمستردام كليسايي را به زورخانه تبديل مي كنند.«ابوالفضل شهبازي» كه چندي است براي توسعه ورزش زورخانه اي در هلند به سر مي برد و توانسته اين ورزش را در هلند ثبت كند قصد دارد يكي از كليسا هاي قديمي شهر آمستردام هلند را به زورخانه و محلي براي تمرين ورزش باستاني  تبديل كند. وي هم چنين به دنبال تكميل تيمي براي حضور در نخستين جشنواره ورزش هاي باستاني است كه اواخر آبان در شهر كاشان برگزار مي شود.امير حسيني، دبير كل فدراسيون بين المللي ورزش هاي زورخانه اي در اين باره مي گويد: «شهبازي كه خود از پيشكسوتان زورخانه است براي اهالي هلند و ايرانيان مقيم اين كشور آموزش ورزش باستاني را دنبال مي كند.»به گفته وي، اين ورزشكاران چون مكان مناسبي را براي انجام فعاليت هاي باستاني نداشتند تصميم به تبديل يك كليساي قديمي به زورخانه گرفته اند.علاوه بر هلند كشورهايي همچون دانمارك، آلمان، ليتواني، انگلستان، يونان، تركيه  و قبرس شمالي هم در اروپا به اين ورزش مي پردازند.
مهر سرشار مادري بچه ميمون را كچل كرد
بچه ميموني كه به تازگي در يكي از باغ وحش هاي بريتانيا به دنيا آمده، كنجكاوي بازديدكنندگان را برانگيخته است. موهاي رجي، نوعي بوزينه شمال آفريقا در اثر ليس هاي مهرآميز اما زائد مادر ريخته است. رجي سه هفته قبل در باغ وحش پينتون در ناحيه دوون در حالي به دنيا آمد كه سرش مو داشت. يك سخنگوي باغ وحش گفت: اكثر آنها پرمو دنيا مي آيند و پرمو باقي مي مانند، اما در اين مورد مادر زيادي هيجان  نشان داده است.فيل نولينگ افزود: موهاي رجي مجددا رشد مي كند اما در حال حاضر مايه كنجكاوي شده است. مقامات باغ وحش اخيرا به فكر افتاده اند شايد بد نباشد اسم رجي را عوض كنند. نام او اصلا از رجي كري، گانگستر بدنام دهه ،۱۹۶۰ گرفته شده بود اما مسئولان باغ وحش اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه اين حيوان با آن كله صورتي درخشان بيشتر به گلوم از شخصيت هاي ارباب حلقه ها شباهت دارد. باغ وحش  پينتون ۶۰ عدد از اين ميمون ها كه اصلا اهل شمال شرقي آفريقا هستند دارد. مصري هاي باستان اين ميمون ها را مقدس مي شمردند.

آغاز  جشنواره فيلم وين با سينماي ايران
چهل  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  وين  با شركت  ۲۹۱ فيلم از ۴۹ كشور جهان  از جمله  جمهوري  اسلامي ايران  از روز جمعه  به  مدت  دو هفته در وين  پايتخت  اتريش  آغاز شد.حضور يك  صد فيلم  از جمله  ۵۰ فيلم  مستند، در برنامه  اصلي  اين  جشنواره قابل  توجه  است .اين  جشنواره  همانند سال هاي  پيشين  با استقبال  فراوان  مواجه  و تمامي بليطهاي  بسياري  از فيلم هاي  جشنواره  پيش  فروش  شده  است .در جشنواره  امسال  فيلم  مستند دف  به  كارگرداني  بهمن  قبادي  ازايران  نيز حضور دارد.

راديو فرهنگ، سبك هاي ادبي را بررسي مي كند
شور و شيرين، برنامه اي از گروه فرهنگ شبكه راديويي جوان است كه در هر برنامه خود به ضرب المثل هاي ايراني مي پردازد.
به گزارش ايسنا، اين برنامه كه به صورت تركيبي و نمايشي است در هر قسمت با مسائل روزمره يك خانواده همراه است و به سراغ يك ضرب المثل قديمي مي رود و آنها را ريشه يابي مي كند.شور و شيرين به سردبيري و نويسندگي طاهره رمضانعلي پور و تهيه كنندگي زهرا عبدالله زاده پخش مي شود.اين برنامه جمعه ساعت ۲۱ و ۱۵ دقيقه پخش مي شود.
بررسي سبك هاي ادبي در فونت مشكي برنامه ديگري از گروه فرهنگ شبكه جوان است كه به موضوع كتاب و كتابخواني اختصاص دارد.موضوع مورد بحث اين هفته برنامه به سبك هاي ادبي اختصاص دارد.همچنين گفتگوي يك جوان جستجوگر و تشنه اطلاعات با صاحب كتابفروشي به صورت نمايشي پخش مي شود.فونت مشكي شنبه اين هفته نمونه اي از سبك هاي دوره كلاسيسيسم و رمانتيسم را معرفي مي كند.

بزرگان هنر براي باغ هنر بم گردهم مي آيند
در يك برنامه گسترده كه قرار است عوايد آن براي تكميل طرح باغ هنر بم، هزينه شود، هنرمندان بزرگ ايران در تالار بزرگ كشور جمع مي شوند و به مدت ده شب برنامه هاي مختلفي اجرا مي كنند.ايرانيوز ضمن اعلام اين خبر اشاره اي به تاريخ دقيق اين برنامه ها نكرد، اما نوشت كه چهره هايي چون شجريان، عليزاده، ناظري، ذوالفنون و نيز هنرمندان شاخص سينما و تئاتر و ... در اين برنامه مشاركت دارند.

كوتاه از هفت هنر
جشنواره ادبيات آسيا در سئول
ميراث خبر: در جشنواره ادبيات آسيا در سئول كه به جلوه هاي مختلف فرهنگ آسيايي مي پردازد، خوانندگان معروف ويتنام، مغولستان، فيليپين، اندونزي و ديگر كشورهاي آسيايي مشهورترين اشعار ادبيات آسيايي را مي خوانند.
جشنواره ادبيات آسيا از روز شنبه تا دوشنبه اين هفته در سئول برگزار مي شود. در اين جشنواره كه به جلوه هاي مختلف فرهنگ آسيايي مي پردازد، مشهورترين اشعار ادبيات آسيايي با موسيقي مربوط به فرهنگ ملي هر كشور تلفيق مي شود و خوانندگان معروفي از سراسر آسيا اين اشعار را اجرا مي كنند. اين خوانندگان از كشورهايي چون ويتنام، مغولستان، فيليپين، اندونزي و ديگر كشورهاي آسيايي به كره دعوت شده اند.
اشعار هر كشور به زبان رسمي همان كشور اجرا مي شود.
جي.كي.رولينگ جايزه ادبيات عامه پسند را برد
سايت كتاب: جي.كي.رولينگ، جان استوارت و استفان كينگ به عنوان برندگان اولين دوره جايزه كويلز شناخته شدند.جايزه كتاب عامه پسند و بهترين كتاب كودك سال به خاطر كتاب هري پاتر و شاهزاده ناتني به جي.كي.رولينگ نويسنده سري كتاب هاي پرفروش هري پاتر اهدا شد.رولينگ در سخنراني خود در اين باره گفت: «شما يك مادر بي خواب را خوشحال كرديد!» او مادر يك دختر بچه است.كتاب آمريكا نوشته جان استوارت توانست جايزه بهترين كتاب طنز و بهترين كتاب صوتي را از آن خود كند.جايزه بهترين كتاب درباره ورزش نيز به طور مشترك به استفان كينگ و جان استوارت به خاطر كتاب با ايمان اهدا شد.جايزه كويلز در ۱۹ گروه اهدا مي شود، بعضي از اين گروه ها عبارت است از: كتاب هاي تاريخي، عامه پسند، ورزشي، آشپزي و بازرگاني.
آشنايي كودكان با مفاهيم ديني در ماه مبارك رمضان
همزمان با ايام ماه مبارك رمضان و با هدف مهرورزي و توجه كودكان به پرستش خداي يگانه از طريق مشاهده زيبايي هاي اطراف گروهي از كودكان كلاس اولي به همراه مديران و معلمانشان در پارك ملت حضور يافتند وبا قصه گويي و شعرخواني عموفردوس با مفاهيم ديني و اخلاقي آشنا شدند.گردش در طبيعت عنوان يكي از نگاره هاي اول دبستان است، گفتني است نگاره ها همان «لوحه هاي» سابق اول دبستان هستند كه در كتاب جديد درسي با توجه به برنامه هاي جديد نظام آموزش و پرورش و تغيير اساسي در شكل و رنگ و حجم «نگاره» نامگذاري شده است.لازم به ذكر است اين مراسم به همت فردوس حاجيان نويسنده كتابهاي جديد «بخوانيم، بنويسيم» و معلم شهرك الفبا برگزار شد.
گيلانه در جشنواره بانوان ژاپن
فيلم ايراني «گيلانه» به كارگرداني رخشان بني اعتماد در هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم بانوان در ژاپن بر روي پرده مي رود.اين جشنواره به گونه كلي ويژه فيلم هايي است كه از سوي كارگردان هاي زن ساخته شده اند.
تمديد مهلت جشنواره مبارزه با ايدز
ستاد برگزاري جشنواره ملي سينمايي و تلويزيوني مبارزه با ايدز اعلام كرد مهلت ارسال آثار به دبيرخانه اين جشنواره تا ۳۰ مهر تمديد شد.علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا ۳۰ مهر به نشاني، تهران، الهيه، خيابان خزر، بن بست سعيد، پلاك ۶۰ ارسال كنند.
تدوين اساسنامه موسسه بين المللي تئاتر
دكتر «محمدرضا خاكي» پژوهشگر و عضو هيات تدوينگر اساسنامه موسسه بين المللي تئاتر در ايران از پايان يافتن مراحل تدوين اين اساسنامه خبر داد.يكي از مهم ترين مواردي كه مي بايست هيات مديره مركزي ايران به آن رسيدگي كند بودجه و مكان استقرار اين موسسه بين المللي و غيردولتي در ايران است.

برگي از تاريخ
عمليات كلاسيك دزفول توسط ارتش جمهوري اسلامي
ارتش عراق از همان روزهاي نخست تجاوز، سعي در تصرف پايگاه مهم وحدتي (پايگاه هوايي) دزفول داشت كه با مقابله نيروهاي مردمي، آرزوهايش به يأس مبدل شد و براي تلافي شكست هاي خود در جبهه هاي دزفول، اين شهر را زير آتش توپخانه خود گرفت. از اين رو، براي دور كردن آتش دشمن از شهر و در امان ماندن پايگاه نيروي هوايي، طرح حمله اي به صورت كلاسيك توسط نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران ريخته شد كه اين حمله در روز ۲۳ مهر ۱۳۵۹ ، در غرب دزفول انجام شد. اين عمليات علي رغم فداكاري و جانبازي نيروهاي اسلامي، به دليل عدم پشتيباني و شناسايي دقيق منطقه، به عقب نشيني قواي خودي منجر گشت ولي سربازان اسلام را به فكر عمليات هاي بعدي انداخت تا دشمن متجاوز را از خاك ميهن اسلامي عقب برانند.
شهادت پنجمين شهيد محراب
آيت الله عطاء الله اشرفي اصفهاني در سال ۱۲۸۳ ش در خميني شهر (سده) اصفهان به دنيا آمد و پس از تحصيل مقدمات در زادگاهش و اصفهان به قم عزيمت نمود. وي در آنجا از محضر استاداني چون حضرات آيات عبد الكريم حائري يزدي، سيد محمد حجت كوه كمره اي، سيد صد رالدين صدر، سيد محمد تقي خوانساري و امام خميني (ره) بهره مند گرديد و به اجتهاد رسيد. اين عالم رباني در سال ۱۳۳۵ حسب الامر آيت الله بروجردي به كرمانشاه مهاجرت كرد و در حوزه جديد التأسيس آن به تدريس معارف اسلامي پرداخت. آيت الله اشرفي پس از قيام مردمي ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و به تبعيت از امام خميني (ره) مبارزات خود را در منطقه غرب كشور آغاز كرد و با نشر اعلاميه و نوار سخنراني، زمينه گسترش قيام را فراهم آورد. اين عالم مجاهد در هدايت مردم و روشنگري عليه رژيم طاغوت نقش مهمي ايفا كرد و رهبري نهضت را در منطقه غرب ايران بر عهده گرفت. وي پس از پيروزي انقلاب به نمايندگي امام (ره) و امامت جمعه كرمانشاه منصوب شد و به امور شرعي، اجتماعي و فرهنگي مردم همت گماشت. ايشان همچنين با آغاز جنگ تحميلي، علي رغم كهولت سن، مسافت طولاني و راه هاي صعب العبور راه به عشق ديدار دلاور مردان جبهه توحيد مي پيمود و حضور ايشان، سبب دلگرمي رزمندگان مي گرديد. آيت الله اشرفي در طول دوران نمايندگي حضرت امام در استان كرمانشاه دو بار مورد سوءقصد قرار گرفت و سرانجام در روز جمعه ۲۳ مهر ۱۳۶۱ شمسي پس از هشتاد سال جهاد، تقوا، پرهيزگاري و خدمت، در محراب عبادت نماز جمعه به دست منافقين كور دل به شهادت رسيد. پيكر مطهر اين عالم مجاهد پس از تشييع باشكوه در كرمانشاه و خميني شهر، در گلزار شهداي تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.
آغاز هفته جهاني نابينايان
در راستاي توجه به ايمني نابينايان و رعايت حقوق اجتماعي آنان در سال ۱۹۵۰ م برابر با ۱۳۲۸ ش، سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد، يونسكو و شوراي جهاني نابينايان در جلسه اي مشترك، قانون عصاي سفيد را بررسي و تصويب كردند و روز ۱۵ اكتبر برابر با ۲۳ مهر را به عنوان روز جهاني عصاي سفيد يا روز جهاني نابينايان اعلام نمودند. قانون عصاي سفيد، تصويري جديد از نابينايان را در جامعه ترسيم مي كند و از افراد نابينا مي خواهد كه به منظور حمايت از منافع خود از تمام مفاد اين قانون مطلع باشند. داشتن حق استفاده از كليه امكانات رفاهي معمول در جامعه براي نابينايان؛ توجه رانندگان وسايل نقليه به هنگام عبور و مرور نابينايان؛ تشويق نابينايان توسط دولت جهت مشاركت در امور دولتي و اشتغال؛ بزرگداشت نابينايان جامعه و بزرگداشت اين روز توسط دولت و مردم؛ از جمله مواد قانون عصاي سفيد مي باشد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اذان
بدجوري عطش داشت. چند بار هوس كرد از آب خنك، آب سردكن آبي بنوشد، اما هربار صدايي از درونش او را نهيب مي زد، تا اذان مغرب چيزي نمانده بود، اما هوس نوشيدن يك جرعه آب حسابي او را وسوسه مي كرد.
لب هاي خشك شده را كنار لوله عرق كرده آب سردكن گذاشت، خنكايي وجودش را فراگرفت، آرام آرام لب هايش را به سوي قطرات آب سر داد، ناگهان با صداي زوزه اي پرت شد. درد تمام وجودش را گرفته بود. شبح آدم هايي دور و برش را گرفته بودند آرام آرام چشمهايش را باز كرد. موتورسواري آن سوتر از درد ناله مي كرد. مردي از ميان جمعيت آب قندي را به او داد. صداي اذان از دوردست شنيده مي شد.
محمد اميري

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
پنستمون
004776.jpg
نام علمي: Penstemon Hidcote Pink'
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياهي است با گل هاي لوله اي و آويخته به رنگ صورتي كه سطح داخلي آن كمرنگ تر و داراي رگه هاي قرمز بوده و در فصل تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند. جهت كاشت در حاشيه ها (به صورت گروهي) مناسب بوده و دوره گلدهي آن طولاني است.
نيازها: مكان گرم و آفتابي، خاك  حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد، حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم يا نيمه رسيده از ساقه هايي كه گل توليد نمي كنند در اواسط تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |