شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۵ - Oct 15, 2005
مقام معظم رهبري:
پيشرفت فناوري بدون وجود
مراكز فعال تحقيقاتي امكان ندارد
004866.jpg
ايسنا: استادان و اعضاي هيأتهاي علمي دانشگاهها عصر روز پنج شنبه ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف با رهبر معظم انقلاب در ميان گذاشتند.
از جمله محورهاي مهمي كه استادان دانشگاهها مطرح كردند مي توان به اين مسائل اشاره كرد: توجه به تحقيقات نظام يافته دانشگاهي به عنوان پايه توسعه ي ملي پايدار، افزايش كمي و كيفي حضور انديشمندان ايراني در مراكز و محافل علمي بين المللي رسيدگي به مسائل صنفي و آموزشي دانشجويان، تخصيص اعتبارات و بودجه لازم دانشگاهها و مراكز آموزش عالي، خودكفايي كشور در بخش درمان، لزوم اصلاح تعرفه هاي پزشكي، انتقاد از كمبود بودجه بيمارستانها و مراكز پزشكي و تأثير منفي اين مشكل بر ارائه خدمات درماني به مردم، ضرورت پرهيز از افراط و تفريط در تدوين و اجراي سياستهاي فرهنگي دانشگاهها، ايجاد رشته هاي كاربردي جديد، ارزيابي واقع بينانه فعاليتهاي دانشگاههاي علوم پزشكي در شوراهاي تخصصي مستقل، تقويت علوم انساني، توجه بيشتر به شأن و منزلت نخبگان و فراهم آوردن امكانات لازم براي آنها به عنوان راه اصلي مقابله با مهاجرت نخبگان و اصلاح نظام پذيرش دانشجو.
پس از سخنان ۱۴ نفر از استادان دانشگاهها كه يك ساعت و ۵۰ دقيقه به طول انجاميد حضرت آيت الله خامنه اي با استقبال از ديدگاههاي اساتيد، گفتند: من هم مانند شما معتقدم رشد علمي اساس پيشرفت كشور است و تنها علم و تحقيق است كه مي تواند زيرساخت انساني را به عنوان مهمترين زيرساخت كشور، اصلاح كند و بسازد.
ايشان با اشاره به تلاش غربي ها براي استفاده انحصاري از علم و در نتيجه سلطه سياسي و اقتصادي بر كشورهاي جهان افزودند: خوشبختانه پس از انقلاب دو نوع آگاهي در ايران به وجود آمده كه مانع از تحقق اين هدف آنهاست؛ اول اينكه ملت ايران توانايي و استعداد ذاتي خودش را باور كرده و دوم اينكه مردم درك كرده اند كه قدرتهاي سلطه طلب در پي سيطره بر ايران عزيز هستند و به همين خاطر ( سلطه گران) با پيشرفت علمي كشور ما به شدت مخالفند؛ اما ما اميدواريم با توجه به اين آگاهي ها، ايران به پيشرفتهاي عظيم علمي دست پيدا كند.
رهبر انقلاب افزودند: واقعيات نشان مي دهد استعداد وافر و جوشان ايراني ها اگر وارد ميدان علم بشود، علم را از انحصار غربي ها خارج مي كند و اين مسأله به خصوص با توجه به عدالت خواهي، و ظلم ستيزي نظام جمهوري اسلامي مي تواند خطر بزرگي براي جهان سلطه باشد.
ابتكار و نوآوري، پرهيز از تقليد، شكستن مرزهاي فعلي علم و فتح مناطق ناگشوده دانش از جمله روشها و راههايي بود كه حضرت آيت الله خامنه اي براي پيشرفت بيشتر كشور به نخبگان و فرزانگان دانشگاهي توصيه كردند.
برخي از استادان دانشگاهها در سخنان خود از لزوم توجه كامل به تحقيقات صحبت كرده بودند كه حضرت آيت الله خامنه اي با تأييد اين موضوع، به مسئولان آموزش عالي گفتند بدانيد كه پيشرفت علم و فناوري بدون وجود مراكز فعال تحقيقاتي امكان ندارد؛ بنابراين مراكز تحقيقاتي را كاملا تقويت كنيد.

دبير شوراي  عالي امنيت ملي در گفت وگو با همشهري اعلام كرد:
مصونيت بخشي به جاي نگاه امنيتي
نخبگان بايد براي تدوين دكترين امنيت ملي دعوت شوند
دكتر علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هفته گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف ضمن اعلام عزم اين شورا براي تدوين استراتژي امنيت ملي كشور از نخبگان دعوت كرد تا در روند تدوين اين سند ملي مشاركت كنند. همشهري براي بررسي ديدگاه هاي دبير جديد شوراي عالي امنيت ملي درخصوص مفهوم امنيت و نيز الزامات تدوين استراتژي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران با وي گفت وگويي كرده است كه مي خوانيد:
* اينكه گفته ايد شوراي عالي امنيت ملي بايد نگاه مصونيت بخش داشته باشد، به چه معناست؟
«باري بوزان» كه يكي از نظريه پردازان معاصر در حوزه مسائل امنيتي است حرف جالبي دارد. او مي گويد اين غلط است كه به هر چيز مهر امنيتي بزنيم و اين كار را خصلت دولت هاي ضعيف مي داند. استدلال بوزان بيشتر حول اين محور مي چرخد كه اگرچه ظاهراً با امنيتي خواندن يا امنيتي كردن يك موضوع، دولت حس مي كند كه راحت تر مي تواند آن را كنترل كند، اما در عالم واقع اينطور نيست.
تا به  حال، شوراي عالي امنيت ملي مرجع رسيدگي به موضوعات حساس و حاد امنيتي بوده است، چه داخلي و چه خارجي. مثلاً موضوعي مانند ناآرامي ها يا فرار سرمايه به كشورهاي همسايه يا فناوري هسته اي كه از حالت عادي خارج مي شود يعني از حالتي كه يك دستگاه بايد عهده دار آن باشد يا چند دستگاه با هماهنگي همديگر عهده دار آن باشند، خارج مي شود و وارد فازي مي شود كه حياتي، بحراني، حاد و امنيتي است، لذا شوراي عالي امنيت ملي مرجع رسيدگي به آن مي شود. اما در كنار اين وظيفه، اين شورا كاركرد و وظيفه ديگري دارد كه به كاركرد آن در قانون اساسي نزديكتر است. اگر ما دكترين امنيت ملي داشته باشيم مي توانيم موضوعات مهم و چالش هاي حساس آينده را از حالا رصد كنيم و خيلي پيشتر از آن كه وارد فاز امنيتي شود با مصونيت زايي و هزينه كمتر آن  را مهار كنيم.
اين بدان معناست كه وقتي مي گوييم امنيت، همه وجوه آن را ديده باشيم ،از امنيت دفاعي و سياسي گرفته تا امنيت اقتصادي و رواني. ما در تدوين استراتژي امنيت ملي كشورمان قاعدتاً بايد نگاهي عام داشته باشيم، ضمن آن كه به طور جدي نخبگان را در سير اين تدوين دخالت بدهيم تا اولاً راهبرد تدوين شده جامع تر و دقيق تر باشد و از اين حيث كم بنيه و نحيف نباشد و ثانياً نخبگان با درگير شدن در موضوعات حساس كشور با ظرايفي كه ممكن است خودش را در تئوري نشان ندهد آشنا مي شوند و لذا اظهارنظرهاي انتزاعي نمي كنند.
*آيا اين استراتژي بايد متكي به واقعيت ها و ظرفيت هاي ژئوپلتيكي خودمان باشد؟
بله، البته من نظر شما را اينجوري تكميل كنم كه از دل ظرفيت هاي ژئواستراتژيك درآمده باشد. حتماً مي دانيد دوره ژئوپلتيك تمام شده يا لااقل ديگر سياست صرفاً از جغرافيا و فرصت هاي جغرافيايي خط نمي گيرد بلكه با ظهور ژئواكونومي، ژئوكالچر و زنجيره اي از اين پيشوندهاي «ژئو» ، اقتصاد و فرهنگ و ساير وجوه تشكيل دهنده قدرت ملي نيز بر سياست بازيگران و روابط بين الملل مؤثر هستند.من قبلاً هم عرض كرده بودم كه ما بايد به قدرت ژئواستراتژيك تبديل شويم يعني مجموعه ظرفيت ها و قابليت هاي خودمان را در تمامي عرصه ها كه البته جغرافيا و جمعيت و عوامل ژئوپليتيكي فقط يكي از آنهاست فهرست كنيم و از توانمندي هاي خودمان در مواجهه با ساير بازيگران بين المللي استفاده كنيم.
*ساير عوامل محيطي چطور؟
وقتي مي گوييم تدوين استراتژي يعني توجه به خط توليد اين تدوين، از شناخت محيط ملي و بين المللي يا داخلي و خارجي و تنظيم جداول SWOT بگيريد تا وزن دهي به اولويت ها و تقسيم كار براي دستگاه ها، اين يك چارچوب علمي دارد.
* شما فكر مي كنيد اگر استراتژي داشته باشيم مشكلات ناهماهنگي دستگاه ها واقعاً حل مي شود؟
تا حد زيادي بله، الان نگاه منفعت ملي كه ربط مستقيم به امنيت ملي دارد بر بخش هاي ما حاكم نيست. مثلاً يك بخش مي آيد و براي تقويت صنعت ساختمان كشور و كنترل قيمت مسكن اعلام مي كند «صادرات سيمان، ممنوع» ظاهر خوبي هم دارد. استدلال اين است كه چون با صادرات سيمان باقيمانده، توليد داخل، تكافوي نياز را نمي دهد، قيمت سيمان بالا رفته و اگر جلوي صادرات را بگيريم، بخش مسكن رونق مي گيرد.اما اين تصميم تأثيرات ديگري هم دارد. اصولاً صادرات هر محصولي و وارد كردن همان محصول، في نفسه چرخش اقتصادي ايجاد مي كند و اشتغال زاست حداقل در بخش خدمات، هر چند در بخش توليد هم تا حدي اشتغال زاست و براي كشوري كه متغير بحراني آن، بيكاري است اهميت حياتي و امنيتي دارد.از طرف ديگر وقتي كشور همسايه ما يعني عراق نياز به سيمان دارد و ساير رقباي اقتصادي ما يعني مصر و تركيه به دليل ناامني جاده ها امكان صادرات ندارند چرا اين فرصت را از دست بدهيم؟ عراق براي ما اهميت استراتژيك دارد و هرچه بتوانيم ارتباط خودمان را در حوزه هاي مختلف وثيق تر بكنيم به افزايش حوزه نفوذ منجر مي شود و اين تقويت امنيت ملي و منطقه اي است.علاوه بر اين، چنين تصميمي مخاطرات ديگري هم دارد. در شرايطي كه تبليغ مي شود دولت جديد مخالف بخش خصوصي است جلوي صادرات كارخانه هايي كه خصوصي هستند را گرفتن يعني نادانسته پالس دادن و تقويت همان انگاره و ذهنيت غلط و اين به فرار سرمايه منجر مي شود.از اين مثالها تا دلتان بخواهد هست. اما حرف من اين است كه اگر تصميمات در قالب راهبرد كلي منفعت ملي و امنيت ملي ديده شود و مديران ديد استراتژيك داشته باشند و مفاهيم امنيت ملي را بشناسند خيلي از اين مشكلات را نخواهيم داشت.
* چگونه مي خواهيد از نخبگان استفاده كنيد؟
باور كنيد بسياري از موضوعات كه جنبه ملي پيدا مي كنند يا حتي اگر ملي نباشند ولي مشاركت نخبگان را همراه داشته باشند با قدرت بيشتري حمل مي شود. من يكي از اين مصاديق را همين پرونده هسته اي مي دانم. الان اين ماجرا جنبه حيثيتي پيدا كرده، چيزي شبيه نهضت ملي شدن صنعت نفت در دهه ۳۰. تا قبل از جنگ جهاني دوم، منظور از قدرت يك كشور، قدرت نظامي آن بود. يعني توان نظامي كه خودش تركيبي از تعداد نيروهاي نظامي، ادوات آنها بود در كناره بهره گيري از واقعيت هاي ژئوپلتيكي، قدرت يك كشور را مي ساخت، بعدها وجوه ديگري به اين قدرت اضافه شد و جهان دارد به سمتي مي رود كه قدرت اقتصادي و قدرت علمي حرف اول را بزند نه ضرورتاً قدرت نظامي، مردم ما مي دانند كه تنها چند كشور معدود به جايگاه علمي و فني غني سازي اورانيوم رسيده اند و طبيعي است ملت ايران از اين كه كشورشان به عضويت اين باشگاه دربيايد خرسند و مسرور خواهند بود.قاعدتاً نخبگان اين اهميت يعني قدرت علمي را بهتر و عميق تر متوجه مي شوند و در انتقال اين مفهوم به افكار عمومي مؤثرند؛ ضمن آن كه فشار به دولتمردان براي كوتاه نيامدن از اين اعتبار در مذاكرات بين لملل مؤثر هستند و ضمناً خودشان مي توانند و بايد در مسير تصميم گيري ها قرار گيرند و ما مشاركت فعال آنها را جلب كنيم.
الان همه معاونت هاي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي موظف شده اند حلقه هاي نخبگان در حيطه هاي تخصصي تشكيل بدهند تا مواردي كه در دستور قرار مي گيرد غناي بيشتري پيدا كند. ما نبايد با زدن مهر طبقه بندي محرمانه، كشور را از نظر نخبگان محروم كنيم.

در ميان تدابير شديد امنيتي
همه پرسي قانون اساسي عراق امروز برگزار مي شود
۱۵ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شركت در اين رفراندوم هستند
004791.jpg
گروه سياسي: پيش نويس قانون اساسي عراق امروز براي تعيين تكليف نهايي به راي گذاشته مي شود.در اين انتخابات از مجموع ۲۶ ميليون جمعيت عراق، ۱۵ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شركت در رفراندوم قانون اساسي هستند.
بنابر قانون چنانچه از مجموع راي دهندگان امروز در سه استان از مجموع استانهاي عراق، كمتر از دوسوم جمعيت به اين قانون راي منفي دهند، قانون اساسي تصويب نخواهد شد.
شيعيان و كردهاي عراق از موافقان سرسخت اين پيش نويس بوده و طي هفته هاي گذشته مردم را به شركت در انتخابات و راي مثبت بدان تشويق كرده اند؛ از جمله آيت الله سيستاني شركت عموم مردم عراق دراين همه پرسي را واجب اعلام كرد.
اما اهل تسنن عراق با اين قانون مخالف اند. اين مخالفت ها بدانجا كشيد كه دو روز پيش مجمع ملي عراق در جلسه اي فوق العاده اصلاحاتي در پيش نويس به وجود آورد. شبكه فدراليسم، عدم تاكيد قطعي بر عربي بودن عراق و نيز موضوع ممنوعيت فعاليت سياسي و حضور در اركان اساسي حكومت از سوي اعضاي سابق حزب بعث عراق از جمله نگراني ها و دلايل مخالفت سني هاي عراق است؛ چرا كه اكثريت چهره هاي شاخص اهل تسنن عراق در رژيم گذشته از اعضاي حزب بعث بودند.
با تغييرات مذكور كه در قالب متمم هايي به پيش نويس قانون اساسي اضافه شد و نيز تاكيدي ديگر
در يكي از متمم ها كه امكان بازنگري در قانون اساسي را پس از تصويب آن و تشكيل مجلس مهيا مي سازد، تعدادي از چهره هاي شاخص اهل تسنن همچون غازي الياور رئيس جمهور دوران حكومت انتقالي عراق و حزب اسلامي عراق به عنوان بزرگترين حزب  اعراب اهل سنت خواهان شركت مردم در انتخابات و راي مثبت بدان شدند. اين موضوع با واكنش  سني هاي افراطي مواجه شد و طي چند روز گذشته حملات مسلحانه متعددي به دفاتر اين حزب و اماكن وابسته بدان صورت گرفت.
در حال حاضر از جمله مخالفان سرسخت قانون اساسي عراق حزب علماي مسلمانان عراق است كه گفته مي شود نفوذ قابل توجهي بر روي شبه نظاميان مسلح عراقي نيز دارد. به غير از اين تشكيلات مي توان به تعدادي از تشكل هاي تركمن عراق و نيز القاعده عراق به رهبري زرقاوي اشاره كرد. اين گروه تروريستي راي دهندگان را به قتل و ترور تهديد كرده است.
از همين روي طي سه روز گذشته تدابير شديد امنيتي در سراسر عراق به اجرا گذاشته شده است از جمله ۴ روز تعطيلي عمومي در عراق و ممنوعيت حمل هر نوع سلاح و حتي مسافرت ها در امروز از جمله اين اقدامات است.
براي برقراري امنيت در روز انتخابات ۶۰ هزار نيروي پليس و نيروهاي نظامي وابسته به گارد ملي در نقاط مختلف عراق مستقر شده اند و نيروهاي نظامي آمريكايي نيز كار پشتيباني از اين نيروها را بر عهده دارند. به نظر مي رسد عليرغم مخالفت هاي موجود، قانون اساسي عراق راي مثبت را كسب كند چرا كه بيشتر مخالفان اهل تسنن عراق اين انتخابات را تحريم خواهند كرد كه اين اقدام تاثيري در سرنوشت قانون اساسي ندارد بلكه براي ردشدن قانون مذكور بايد ناراضي ها شركت كرده و راي منفي دهند.
ديروز همچنين در تداوم خشونت ها در عراق، طي انفجار يك بمب در بغداد دو كودك و پدرشان زخمي شدند. در بعقوبه نيز حمله مسلحانه شبه نظاميان در نزديكي يك حوزه راي گيري منجر به قتل يك پليس و زخمي شدن ۵ تن ديگر شد.
بر اثر انفجار بمب در كركوك نيز ۵ عراقي كشته شدند.

واكنش قوه قضائيه به قطعنامه پارلمان اروپا
ايرنا: سخنگوي  قوه  قضاييه  با اشاره  به  قطعنامه  پارلمان  اروپا درباره  وضعيت  حقوق  بشر در ايران ، گفت : اين  قطعنامه  همان  سناريوي  هميشگي  است  و صدور اين  نوع  قطعنامه ها، چيز جديدي  نيست  كه  جاي  تعجب  داشته  باشد.
پارلمان  اروپا روز پنج شنبه  در قطعنامه اي ، جمهوري  اسلامي ايران  را به  خاطر آنچه  كه  نقض  حقوق  بشر خوانده ، محكوم  كرده است .
در اين  قطعنامه  ايران  از جمله  به  اعدام  افراد زير ۱۸ سال  و رعايت  نكردن  حقوق  قوميت ها و اقليت ها متهم  شده است .
پارلمان  اروپا در اين  قطعنامه  همچنين  خواستار آزادي  زندانيان  سياسي - مطبوعاتي  از جمله  اكبر گنجي  شده است .
جمال  كريمي راد روز جمعه  در واكنش  به  اين  قطعنامه  به  ايرنا گفت : اقدام  پارلمان  اروپا در صدور اين  قطعنامه  در پي  اقدامات  كانادا و برخي  كشورهاي  ديگر در مجامع  مختلف  بين المللي  براي  فشار بر ايران  صورت  مي گيرد.
وي  افزود: متاسفانه  امروزه  حقوق  بشر به  اهرم  سياسي  براي  فشار به  كشورهاي  مستقل  تبديل  شده است .
سخنگوي  قوه  قضائيه ، اقدامات  ضد حقوق  بشري  آمريكا و برخي  كشورهاي  اروپايي  را در عراق ، افغانستان  و فلسطين ، يادآور شد و گفت : اين  در حالي است  كه  آنها كشوري  را زير سوال  مي برند كه  نظامش  براي  حمايت  و نجات  بشريت  تشكيل  شده است .
وي  در عين  حال  تأكيد كرد: ما بايد تلاش  كنيم  كه  با وجود اين  ناملايمات و نابرابري ها، از ايده  اوليه  نظام  اسلامي  هيچگاه  عقب نشيني  نكنيم  و سعي كنيم  به  معناي  واقعي  از حقوق  واقعي  انسان ها دفاع  نماييم .كريمي راد با بيان  اينكه  طي  دو سال  گذشته  بحث  حقوق  بشر در ايران  از سوي  مراجع  بين المللي  چندان  مطرح  نبوده است ، همزماني  طرح  اين  موضوع  با مسئله  انرژي  هسته اي  كشورمان  را فشار مضاعف  به  ايران  ارزيابي  كرد.
سخنگوي  قوه  قضاييه  مباحث  مطروحه  در قطعنامه  پارلمان  اروپا را موارد كهنه  و از رده  خارج  شده  توصيف  كرد و گفت :با وجود اينكه  طرح  اين  مسايل  تاكنون  براي  آنان  نتيجه اي  هم  نداشته است  اما هر ازچندگاه  به  عنوان  بهانه  و ابزاري  عليه  كشورمان  استفاده  مي شود.
وي  درباره  ادعاي  اعدام  افراد زير ۱۸ سال  كه  در اين  قطعنامه  بدان  اشاره  شده است ، گفت : مقامات  جمهوري  اسلامي ايران  در برابر اين  اتهام  بارها اعلام  كرده اند كه  اين  اقدام  در عمل  انجام  نمي شود و اگر موردي  سراغ  دارند، ارايه  كنند.وي  تأكيد كرد: به  ضرس  قاطع  مي گويم  رويه  عملي  در كشورمان  اين  است  كه اعدام  افراد زير ۱۸ سال  وجود نداشته  باشد و در خصوص  قصاص  افراد زير ۱۸سال  كه  حق الناس  است  تلاش  بر اين  بوده  كه  به  رضايت  منجر شود.وزير دادگستري  درباره  وضعيت  حقوق  قوميت ها و اقليت ها در كشورمان  نيز گفت : حقوق  اقليت ها، هم  در قانون  اساسي  ما و هم  دين  رسمي پذيرفته  شده  و مراعات  مي شود.
وي  با استناد به  اصل  ۱۴ قانون  اساسي  گفت : اين  اصل  همه  مسلمانان  را موظف  كرده  است  كه  با افراد غيرمسلمان  صرف  نظر از هر ديني  كه دارند، با اخلاق  پسنديده  برخورد كنند و نظام  هم  از اين  افراد حمايت  مي كند.وي  از جامعه  ايران  به عنوان  يك  ملت  يكدست  و يكپارچه  ياد كرد كه  با وجود زبان ها و گويش هاي  مختلف ، تفاوتي  بين  آنها وجود ندارد.سخنگوي  قوه  قضاييه  با اشاره  به  شكست  طرح  دشمنان  درباره  دامن زدن  به  اختلاف  قومي و نژادي  در ابتداي  پيروزي  انقلاب  اسلامي ، گفت : دشمنان  در يكسال  اخير هم  تلاش  كردند باز هم  از اين  حربه  كهنه  استفاده  كنند.كريمي راد سپس  به  حضور نمايندگان  اقليت ها در مجلس  شوراي  اسلامي  اشاره كرد و گفت :هيچ  تفاوتي  بين  اين  نمايندگان  با ديگر نمايندگان  وجود ندارد و همه  در تصميم گيري  مشترك  عمل  مي كنند.
وي  درباره  يكي  از محورهاي  قطعنامه  پارلمان  اروپا يعني  تأكيد بر آزادي  زندانيان  از جمله  اكبر گنجي  گفت :گنجي  سال  آخر محكوميت  خود را سپري  مي كند و با وي  نهايت  مساعدت  انجام  شد و مثل  ساير مددجويان  همه  مراحل دادرسي  درباره  پرونده  وي  رعايت  گرديد.

توكلي:
نشست هاي مشترك مجلس و دولت
تسهيل كننده اعمال قدرت هاي قانوني است
فارس: نايب رئيس فراكسيون اكثريت مجلس گفت: نشست هاي مشترك دولت و مجلس مي تواند تسهيل كننده اعمال قدرت هاي قانوني باشد؛ هرچند كه در اين گونه جلسات حاشيه بيش از متن ارزش و قيمت دارد.
احمد توكلي با اشاره به برگزاري اولين نشست مشترك مجلس هفتم با دولت نهم گفت: اين سنت حسنه اي است كه از سال هاي پيش رايج بوده كه اعضاي دولت و نمايندگان سالي يكي دو بار دور هم جمع شده و مواضع خود را پيرامون مسايل مختلف در يك فضاي غيررسمي و راحت خطاب به هم تكرار مِي كردند و اين بار نيز به همان شكل برگزار شد.
نماينده مردم تهران گفت: اين نشست نيز حواشي و متن هايي داشت كه تفاهمات بين دولت و مجلس را بيشتر از گذشته به دليل همسويي با يكديگر ايجاد خواهد كرد.
توكلي اضافه كرد: نمايندگان در نشست مذكور تذكراتي را به دولت دادند و يكي از نمايندگان از دولت خواست تا لايحه خدمات مديريت كشوري را پس بگيرد؛ زيرا يكي از لوايحي است كه در آخر مدت دولت گذشته با عجله و ديدگاه هاي متناسب آن زمان نوشته شده و شايد در مجلس سر و سامان درستي پيدا نكند.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس تأكيد كرد: اين نشست ها در آينده ادامه پيدا خواهد كرد و البته ضرورت برگزاري بيش از دوبار آن در اين سطح وجود ندارد اما اين مناسبات مي تواند تسهيل كننده اعمال قدرت هاي قانوني باشد.

انتظامي سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي شد
گروه سياسي: حسين انتظامي با حكم دكتر علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي به سمت سخنگوي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي منصوب شد.
حسين انتظامي پيش از اين، مديرمسئول جام جم بود. دكتر لاريجاني همچنين از خدمات علي آقامحمدي دبير كميته اطلاع رساني دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي كه وظيفه سخنگويي را هم برعهده داشت، تقدير كرد و وي را به سمت مشاور دبير شوراي عالي امنيت ملي منصوب كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
بايد راه رخنه دشمنان اسلام را در صفوف مسلمانان بست
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با اعضاي شوراي عالي موسسه شيعه شناسي، با تأكيد بر لزوم وحدت همه فرق اسلامي گفت: بايد با تأكيد بر مشتركات، راه رخنه دشمنان اسلام را در صفوف مسلمانان بست.
هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين ديدار، مطالعات شيعه شناسي را بسيار مهم دانست و گفت: هنوز بسياري از زواياي مهم زندگي و مكتب اهل بيت و ائمه معصومين شناخته شده نيست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در دوران مبارزه به همراه گروهي از مبارزان يك كار اساسي درباره  ماهيت سياسي شيعه و زندگاني سياسي امامت شيعه شروع كرده بوديم كه هنوز جاي بحث و مطالعه و تحقيق دارد.
وي، تاريخ تشيع را سرشار از قيام هاي مقدس دانست و گفت: بايد ابعاد تمام قيام ها مانند قيام امام حسين (ع) براي انسان سازي بازگو شود.
 هاشمي رفسنجاني، تشيع را مذهبي معتدل و مصداق كامل امت وسط خواند و گفت: بايد با رعايت اعتدال نسبت به حقوق بر حق شيعيان تلاش كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اجتهاد پويا را يكي از امتيازات اسلام دانست و گفت: فقهاي اسلامي با درك صحيح شرايط زماني و مكاني بيش از پيش به اين اصل مترقي توجه كنند.
تأكيد خطيب جمعه تهران بر حق ايران در داشتن فناوري هسته اي
ايرنا: امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته بر حق ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي تأكيد كرد.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان كرد: نظام جمهوري اسلامي نمي تواند از اين حق بگذرد و براساس مصلحت ها و آنچه مصلحت ايجاب مي كند اين حق را احقاق مي كند، ذره اي كوتاه آمدن از اين حق مسئوليت سنگيني در آينده براي ما در پي خواهد داشت.
وي با اشاره به مصاحبه هفته گذشته سه سفير اروپايي درمورد فعاليتهاي هسته اي ايران و بيان اينكه ايران نيازي به چرخه سوخت براي تامين برق مورد نياز خود ندارد، گفت: مطرح كردن اين سخنان بسيار ظالمانه و بدور از انصاف است.
خطيب جمعه تهران، خاطرنشان كرد: سفراي سه كشور اروپايي در سخنان خود گفته اند، ايران مي تواند نيازهاي خود را از طريق كشورهاي ديگر تامين كند و نيازي به توليد در داخل ندارد، درحالي كه استقلال و عزت كشور مطرح است و چرا بايد ايران خود را محتاج ديگران كند.
وي خاطرنشان كرد: اگر ما خود را محتاج آنها كرديم و نيازهايمان را از طريق كشورهاي ديگر تامين نموديم و فردا آنها به دلايل مختلف اين انرژي را به ما ندادند، ما چه مي توانيم بكنيم.
وزير كشور: تحقق وعده ها نيازمند تلاش مضاعف است
ايرنا: وزير كشور گفت: تحقق وعده ها و پيام هاي داده شده و پاسخگويي به مطالبات و خواسته هاي جامعه، نيازمند تلاش مضاعف و كاري عظيم است.
پورمحمدي، در مراسم معارفه ي استاندار جديد زنجان، با تأكيد بر اينكه برغم تلاشهاي زياد هنوز راههاي نارفته و مطالبات بي پاسخ فراواني در جامعه وجود دارد، افزود: بايد براي تحقق مطالبات مردم حركت بزرگي صورت گيرد.
وي بااشاره به مطالبات و توقعات فراوان مردم و كمبودها و كاستي هاي موجود گفت: مردم زباني دارند كه آن را در شرايط خاص خود بكار مي برند و يكي از اين شرايط انتخابات است.
وزير كشور افزود: مردم مطالبات و انتظارات خود را در انتخابات اعلام و ابراز كردند، ما بايد به اين مطالبات و خواسته ها معتقد باشيم و با تمام توان براي تحقق آن تلاش كنيم.
پورمحمدي درپايان ازخدمات جعفر رحمانزاده استاندار قبلي زنجان قدرداني و قوام نوذري را بعنوان استاندار جديد اين استان معرفي كرد.

واكنش اروپا به پيشنهاد ايران
براي آغاز بدون پيش شرط مذاكرات هسته اي
گروه سياسي: پس از آن كه تهران سه شنبه شب اعلام كرد حاضر به ازسرگيري بدون پيش شرط مذاكرات هسته اي است پارلمان اروپا روز پنجشنبه ضمن صدور قطعنامه درمورد ايران از مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي حمايت كرد. هرچند اين قطعنامه از ايران خواست تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي را به صورت كامل به حال تعليق درآورد و به اين ترتيب تلويحا بر شروط پيشين طرف اروپايي براي آغاز مذاكرات صحه گذاشت. اين قطعنامه كه با ۴۹۹ رأي موافق، ۴۳ مخالف و ۸۹ ممتنع به تصويب رسيد بر حق ايران براي توسعه برنامه صلح آميز هسته اي تأكيد شده است.
به گزارش ايسنا، پارلمان اروپا از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواست تا از قابليت هاي كنترل و بازرسي كه در اختيار دارد، استفاده كند و نيز از ايران خواست مذاكرات هسته اي با سه كشور اروپايي را از سربگيرد. اين نهاد اروپايي هم چنين از دولت آمريكا خواست با ارائه تضمين هاي امنيتي به ايران از اين مذاكرات حمايت كند و اعلام كرد، از اظهارات جك استرا، وزير امور خارجه انگليس مبني بر اين كه آمريكا و اروپا هيچ كدام اقدام نظامي عليه ايران را در نظر نمي گيرند، استقبال كرد.نمايندگان پارلمان اروپا در قطعنامه اعمال استانداردهاي دوگانه در برابر كشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي و فاقد اين سلاح ها را محكوم كردند و حق ايران را براي توسعه برنامه هسته اي جهت استفاده غيرنظامي و صلح آميز به رسميت شناختند.
در عين حال در اين قطعنامه با طرح اين كه با اين حال ايران بايد تمامي فعاليت هاي خود را در بخش مربوط به غني سازي اورانيوم به طور كامل به حال تعليق درآورد ادعا شده است: چرا كه آژانس بين المللي انرژي اتمي به وضوح اعلام كرده، هيچ اطميناني وجود ندارد كه برنامه هسته اي ايران فقط داراي اهداف صلح آميز باشد.اين پارلمان هم چنين از ايران خواست تا در ساخت رآكتور تحقيقاتي آب سنگين تجديدنظر كند.
نمايندگان پارلمان اروپا از ايران خواستند تا به طور كامل با بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند و يادآوري كردند كه اين كشور معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي را به امضا رسانده است كه به آژانس اجازه مي دهد اين مساله را كه امضاءكنندگان به شروط آن پايبندند يا خير، راستي آزمايي كند.
رايزني هاي آمريكا درباره ايران
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه ايالات متحده نيز روز پنجشنبه رايزني هاي اين كشور براي اعمال فشار بر ايران را جدي تر كرد. او پس از اتمام سفر خود به آسياي ميانه در اقدامي پيش بيني نشده به مسكو رفت تا از طريق همكاري هاي روسيه از ايران بخواهد با تعليق فعاليت هاي هسته اي اصفهان به ميز مذاكره با اروپا برگردد. لاوروف وزير امور خارجه روسيه پيش از سفر رايس به اين كشور احتمال پيوستن كشورش به مذاكرات هسته اي ايران و اروپا را رد كرد .وي همچنين در گفت وگوي تلفني با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان اعلام كرد مسكو آماده مساعدت به ازسرگيري مذاكرات بين ايران و سه كشور اروپايي است.رايس در ادامه رايزني هاي ديپلماتيك خود به فرانسه نيز سفر كرد. او از ايران خواست تا مذاكره با اتحاديه اروپا را براي آنچه وي جلوگيري از ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مي خواند ازسربگيرد. وي مدعي شد ايراني ها نياز به بازسازي اعتماد بين المللي دارند تا نشان دهند براي ساخت سلاح هسته اي تلاش نمي كنند. فيليپ دوست بلازي همتاي فرانسوي رايس هم در اين خصوص تأكيد كرد كه جامعه بين المللي بايد همچنان اعتقاد داشته باشد كه امكان مذاكره با ايران وجود دارد. رايس در ادامه سفرهاي ديپلماتيك خود به زودي به لندن سفر مي كند تا در آنجا نيز موضوع مذاكرات هسته اي اروپا و ايران را مورد بررسي قرار دهد.
پاسخ لاريجاني
دكتر علي لاريجاني دبير شورايعالي امنيت ملي تأكيد كرد: هم اكنون نيز ايران براي مذاكره با اروپا مشكلي ندارد، مشروط به اينكه اروپا نيز منطق ايران را درك كند و به دنبال حل يك طرفه مسائل نباشد.لاريجاني در گفت وگو با فارس تصريح كرد: عده اي به گونه اي وانمود مي كنند كه گويا ايران مذاكرات را متوقف كرده يا مخالف مذاكره است، در حالي كه توقف مذاكرات از سوي اروپايي ها بود و قاعدتاً آنها بايد به مذاكرات برگردند كه براساس بيانيه اتحاديه اروپا احساس مي شود به مسير مذاكره علاقه مند هستند.وي همچنين ضمن تأكيد مجدد بر آمادگي ايران براي مذاكره با سه كشور اروپايي گفت: البته همانطور كه بارها اعلام كرده ايم اين مذاكره بايد بدون پيش شرط از سوي اروپا باشد و با هدف حل واقعي مشكل در چارچوب معاهدات بين المللي و نه پاك كردن صورت مساله.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |