شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۵ - Oct 15, 2005
معابر ويژه نابينايان در كرج احداث مي شود
مدير بهزيستي كرج از اجراي طرح معابر ويژه روشندلان در اين شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري مهر در كرج، مجتبي بابايي راد در آيين گراميداشت روزجهاني نابينايان و كم بينايان در مركز توانبخشي بهزيستي كرج، گفت: بهزيستي كرج به رغم تمام كمبودها درصدد است تا امكانات لازم براي زندگي و آموزش نابينايان در سطح شهرستان را فراهم نمايد.
وي افزود: در همين راستا، با همكاري فرمانداري و شهرداري كرج طرح ايجاد معابر ويژه روشندلان براي آمد و شد آسان آنان در اين شهرستان را به اجرا درآورده ايم و اميدواريم به زودي عملياتي شود.
بابايي راد خاطرنشان كرد: روشندلان كرجي با وجود مشكلات متعدد در عرصه هاي مختلف هنري و اجتماعي موفقيت هاي درخور توجهي كسب كرده اند و با بهره گيري از هوش سرشار و اراده ذاتي خود ثابت كرده اند كه براي غلبه بر مشكلات توانمند و قوي هستند.
مدير بهزيستي كرج، عمده مشكل نابينايان شهرستان را كمبود فرصتهاي شغلي و امكانات ويژه دانست و اظهار داشت: بهزيستي كرج در تلاش است تا با فراهم كردن امكانات آموزشي مسير توانمند كردن روشندلان شهرستان را بيش از پيش هموار نمايد.
شايان ذكر است، در آيين گراميداشت روز روشندلان به تعدادي از نابينايان و كم بينايان شهرستان كرج كه در زمينه راهيابي به دانشگاه، مسابقات علمي و فرهنگي و ازدواج موفقيت كسب كرده اند، جوايزي اهدا شد.

اختصاص ۱۰ ميليارد تومان
براي بهداشت دهان و دندان كودكان
004824.jpg
گروه اجتماعي: اختصاص يك ميليارد تومان به هزينه هاي دارو و درمان خارج از تعهد سازمان تامين اجتماعي، آغاز توزيع داروي بيماران خاص با كارت هوشمند از اول آذرماه، اختصاص اعتبار ۴۰ ميليون توماني كاهش فقر به ۴ استان كشور و همچنين اختصاص ۱۰ ميليارد تومان به بهداشت دهان و دندان كودكان ۶ تا ۱۲ ساله از جمله خبرهايي است كه مسئولان سازمان بيمه خدمات درماني و وزارت رفاه در حاشيه ديدار مردمي با بيمه شدگان سازمان «بيمه خدمات درماني» به خبرنگاران گفتند.
بودجه اي براي بهداشت دهان ۶ تا ۱۲ ساله ها
به گزارش ايسنا داود مددي سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي با اعلام خبر اختصاص ۱۰ ميليارد تومان اعتبار از سوي مجلس براي بهداشت دهان و دندان كودكان ۶ تا ۱۲ ساله گفت: ۵ ميليارد تومان از اين اعتبار به منظور تامين هزينه پيشگيري از بيماري هاي دهان و دندان كودكان در اختيار وزارت بهداشت و ۵ ميليارد تومان آن براي تامين هزينه هاي خدمات پزشكي اين گروه سني در اختيار وزارت رفاه قرار گرفت.
وي تصريح كرد: آئين نامه ارائه خدمات بهداشتي و درماني دهان و دندان كودكان ۶ تا ۱۲ سال در وزارت رفاه تهيه شده و در نوبت رسيدگي هيات وزيران قرار دارد تا به محض تصويب به مرحله اجرا گذاشته شود.
وي در ادامه افزود:  طي كمتر از دو ماه آينده اين طرح در مدارس كشور شروع و هر سال سن آن، افزايش داده مي شود كه در واقع در اين طرح مسايل پيشگيري و مداوا لحاظ شده است.
سال ،۸۵ سال فقرزدايي
مددي درادامه از اجرايي شدن سند فقرزدايي در سال ۸۵ خبر داد و گفت: در حال حاضر در حال پيش بيني بودجه هاي اجراي اين سند براي كاهش فقر در كشور هستيم كه اين موضوع از جمله موضوعاتي است كه در دستور كار تنظيم بودجه وزارتخانه قرار دارد كه با تخصيص اعتبارات لازم آن، عملياتي مي شود.
وي در خصوص بودجه اجراي اين طرح اظهار داشت: براي اجراي پايلوت سند كاهش فقر، براي سال جاري ۴۰ ميليارد تومان پيش بيني شده كه در چهار استان خراسان شمالي، كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان اجرا مي شود. سند فقرزدايي چهار هدف آموزش، تغذيه، مسكن و سلامت را مدنظر دارد.
همچنين به گزارش فارس سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي در خصوص اهداف برنامه هزاره سوم توسعه سازمان ملل كه در آن آمده، تعداد فقراي جهان تا ۱۰ سال آينده بايد به نصف برسد، گفت: در اين اهداف، مبناي فقر را درآمد روزانه يك دلار عنوان كرده اند كه در ايران روزانه معادل ۱۹۴ تومان مي شود و كشور ايران از اين نظر بالاتر از اين رقم است و اگر تحت اين شرايط هم افرادي وجود داشته باشند اكثرا يا تماماً تحت پوشش سازمانهاي حمايتي يا مردم خير قرار دارند.
مددي در خصوص اظهارات وزير بهداشت و درمان مبني بر اينكه ۲۰ ميليون ايراني تحت پوشش هيچ نوع بيمه اي نيستند تصريح كرد: در حال حاضر ۳۹ ميليون و يكصد هزار نفر تحت پوشش بيمه خدمات درماني هستند كه ۶ ميليون و ۲۵۰ هزار نفر آنها فقط از كاركنان دولت هستند و ۲۷ ميليون نفر تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي و ۲۳ ميليون روستايي نيز هستند كه آمار وزير بهداشت مربوط به سال ۸۰ بوده است.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۰ ميليون دفترچه بيمه روستايي صادر شده كه امسال به ۱۹ ميليون روستايي دفترچه بيمه داده مي شود و در حال حاضر ۱۸ ميليون نفر به منظور اينكه هم پوشاني در بانك اطلاعاتي از بين رفته و تمام اين افراد داراي شماره ملي شوند،ثبت نام مجدد شده اند و براي ۸ ميليون نفر روستايي دفترچه صادر شده و در حال حاضر ۴ ميليون نفر دفترچه بيمه به دستشان رسيده است.
اختصاص ۱ميليارد تومان
براي بخش درمان و دارو
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني نيز در اين ديدار به خبرنگاران اعلام كرد: امسال با موافقت وزارت رفاه مقرر شد در مجموع ۴۰۰ ميليون تومان در بخش درمان و ۶۰۰ ميليون تومان در بخش دارو به منظور پرداخت هزينه هاي خارج از تعهد سازمان به بيمه شدگان كمك شود.
سيد ابوالقاسم موسوي افزود: سال گذشته ۱۵۰ ميليون تومان از طريق شوراي فني سازمان بيمه خدمات درماني براي پرداخت هزينه هاي خارج از تعهد سازمان به بيمه شدگان اختصاص يافت. وي مهمترين مشكل بيمه شدگان اين سازمان را پرداخت هزينه  درمان در مراكز غير طرف قرارداد دانست و افزود: علي رغم الزام قانوني تمامي مراكز درمان خصوصي براي عقد قرارداد با سازمان بيمه خدمات درماني، بسياري از اين مراكز از عقد قرارداد با سازمان سرباز مي زنند. علت اصلي اجتناب مراكز درماني خصوصي نسبت به عقد قرارداد با سازمان بيمه خدمات درماني تعرفه هاي پايين درمان مصوب دولت در مقابل تعرفه هاي بخش خصوصي مصوب سازمان نظام پزشكي است.
به گزارش ايسنا موسوي با اشاره به اين كه هم اكنون به دليل تعرفه هاي مختلف درمان، پرداخت مردم از جيب به ۶۰ درصد در مقابل پرداختي ۴۰ درصدي سازمان هاي بيمه گر رسيده است، افزود: در حال حاضر بخش خصوصي براساس تعرفه  مصوب نظام پزشكي عمل مي كند و در مقابل از آنجايي كه سازمان هاي بيمه گر موظف به اجراي تعرفه هاي دولتي درمان مصوب هيات وزيران هستند عملا پرداختي مردم از جيب افزايش يافته است.
تصويب طرح صندوق بيماران صعب العلاج
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني با اشاره به تهيه پيش نويس صندوق بيمه بيماران صعب العلاج گفت: در حال حاضر تنها بيماران هموفيلي ، دياليزي و تالاسمي به عنوان بيمار خاص شناخته مي شوند؛ در صورتي كه بسياري از بيماران مانند بيماران MS، سرطاني ، رواني و ديابتي نيازمند كمك و امداد دولت هستند؛ لذا به منظور كمك به اين افراد، پيشنهادي مبني بر تشكيل صندوق بيماران صعب العلاج ارائه شده است. درايران تعداد افراد بيماران خاص كه شامل بيماران كليوي، تالاسمي و هموفيلي مي شود حدود ۳۷ هزار نفر است كه دولت براي دارو و تجهيزات درماني بيماران سرطاني و خاص سوبسيدهاي مختلفي را اختصاص مي دهد، اما به فرد مصرف كننده نمي رسد و بيشتر از آن عمدتا به شركت ها اختصاص مي يابد و از طرفي بسياري از بيماران رها هستند مثل سرطاني ها، ام اسي ها، رواني ها، ديابتي ها و ... كه نياز به امداد و كمك دارند، كه بدين منظور صندوقي  براي تجميع يارانه ها در آن براي اين دسته از افراد تشكيل مي شود.
اصلي ترين مشكل بيمه شدگان
سرپرست وزارت رفاه اصلي ترين مشكل مراجعه كنندگان را مراجعه افراد به بيمارستانهاي غيرطرف قرارداد عنوان كرد و به فارس گفت: متاسفانه پزشكان بيماران را به بيمارستانهايي كه خودشان با آنها طرف قرارداد هستند راهنمايي مي كنند كه اين موضوع براي بيمه شدگان مشكل ساز شده است چون طبق مصوبه شوراي عالي بيمه، سازمان خدمات درماني وجوه مراجعه افراد به هر بيمارستاني را نمي تواند بپردازد و بايد وجوه بيمارستان طرف قرارداد را بپردازد. بيمارستانهاي طرف قرارداد سازمان الزاماً دولتي نيستند و بيمه شدگان مي توانند به بخش خصوصي طرف قرارداد سازمان بيمه اي مراجعه كنند.

در جشن گلريزان ۱۵۰۰ زنداني نيازمند آزاد شدند
گروه اجتماعي: امسال، در جشن گلريزان خيرين پرداخت ۷۵۰ ميليون تومان را براي آزادي زندانيان نيازمند تعهد كردند.
اسدالله جولايي، رئيس ستاد ديه، گفت: ميزان تعهد خيرين در جشن گلريزان امسال در مقايسه با سال قبل، دوبرابر شده و صددرصد افزايش يافته است.
با ميزان تعهد خيريه در جشن گلريزان سال جاري، مي توان حدود ۱۵۰۰ زنداني نيازمند را آزاد كرد.
جولايي با تاكيد بر اين كه جلب رضايت طلبكاران به عنوان يكي از راه هاي اصلي براي آزادي زندانيان نيازمند دنبال مي شود، به ايلنا گفت: در سال گذشته، از ۲۲ ميليارد تومان بدهكاري زندانيان مبلغ ۶ ميليارد تومان توسط طلبكاران بخشيده شد.
سيد اسدالله جولايي افزود: كمك ستاد ديه در صورتي خواهد بود كه فرد فاقد هر نوع سابقه محكوميت و كيفري و به فساد اخلاق و فسق و فجور مشهور نبوده و اعتياد به مواد مخدر و داروهاي روان گردان نداشته و هيچ گونه امكان و درآمد مالي نيز ندارد.
همچنين به گزارش مهر مديرعامل ستاد ديه با اشاره به اين مطلب كه بيش از ۹۰ درصد زندانيان جرايم غيرعمدي، محكوم به پرداخت ديه در زندانهاي كشور افرادي هستند كه خودرو آنان هنگام تصادف فاقد بيمه نامه بوده است، تصريح كرد: اين ستاد با پيگيري هاي خود موجبات تصويب يك لايحه و يك مصوبه را در هيات دولت فراهم نمود كه اميدواريم به تصويب مجلس شوراي اسلامي نيز برسد.
دكتر پرويز افشار مدير كل بهداشت و درمان سازمان زندانها نيز در مورد سلامت جسمي و روحي زندانيان محكوم به ديه گفت: با توجه به اينكه افرادي كه به دليل حادثه اي خاص مجبور به پرداخت ديه سنگين مي شوند، به صورت ذاتي خلافكار نيستند بنابراين محيط زندان براي آنان و همچنين فكر خانواده و فرزندان براي آنان آزاردهنده مي شود و همين امر باعث مي شود در مدت زمان كوتاهي دچار ناراحتي هاي روحي و رواني شوند.

جزئيات گزارش ستاد مفاسد اقتصادي
به مقام معظم رهبري اعلام شد
ايسنا: سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با اشاره به قسمت هايي از گزارش ارائه شده از سوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به مقام معظم رهبري، خبر داد كه وزارت اطلاعات طي ۳ سال، ۱۴۸۲ پرونده تخلف را مورد بررسي قرار داده كه ۸۵۰ پرونده به محاكم قضايي ارسال، ۱۱۰۰ نفر دستگير، ۲۴۰۰ نفر احضار و از ۶۵۰۰ نفر نيز جهت مصاحبه دعوت شد.
ايزدپناه همچنين اعلام كرد كه موضوع ايجاد زمينه هاي خروج سرمايه ايرانيان به دبي به عنوان يكي از مصاديق فساد اقتصادي است كه وزارت اطلاعات در اين راستا تلاش كرده است تا بسترهاي اين اقدام از ميان برود. همچنين بر اثر اقدامات وزارت اطلاعات و همكاري با قوه  قضاييه درمبارزه با پديده زمين خواري، حدود ۶۳۰۰ ميليارد ريال به بيت المال بازگشت داده شد.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: وزارت اطلاعات با بهره گيري از روش هاي جديد همانند تقويت وظايف پيشگيرانه و بازدارنده در مبارزه با مفاسد، نقش مناسبي در روند ريشه كن سازي مفاسد ايفا كرده است.
وي از شناسايي و وصول ۵۰۰ ميليارد ريال درآمد مالياتي جديد با اقدام وزارت اطلاعات خبر داد و گفت: اين ميزان درآمد همكاري وزارت اطلاعات و سازمان مالياتي كشور از افرادي كه قصد فرار از ماليات را داشتند، گرفته شده است.
ايزدپناه، كنترل و نظارت بر قراردادهاي خارجي و طرح هاي مهم كشور را از ديگر حوزه هاي مهم و مورد توجه وزارت اطلاعات خواند و تصريح كرد: از جمله مشكلات بزرگ كه باعث عدم اجراي صحيح پروژه هاي عمراني و طرح هاي اقتصادي در كشور مي شد ضعف بنيه علمي و عملي شركت هاي پيمانكار بود.
وي افزود: با پيگيري وزارت اطلاعات مشخص شد كه برخي از اين شركت ها از لحاظ صلاحيت فني در مرتبه اي پايين تر از رتبه اعطايي از سوي سازمان مديريت قرار دارند.
ايزدپناه متذكر شد: براساس اعلام گزارش وزارت اطلاعات در اين راستا ۱۱۰ شركت شناسايي شدند كه با جعل صورت وضعيت، قراردادهاي پيمانكاري و مدرك تحصيلي و با همكاري برخي كارشناسان سازمان مديريت رتبه هاي غيرواقعي كسب و به فعاليت هاي مهم مشغول بودند.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درباره اقدامات نيروي انتظامي گفت: براساس اعلام گزارش نيروي انتظامي اين مجموعه از تشكيل بيش از ۷۰ هزار پرونده قاچاق كالا با ارزشي بالغ بر دو تريليون و ۶۲۵ ميليارد ريال خبرداده است.
ايزدپناه درباره اهم فعاليت هاي بخش عملياتي ناجا براي شناسايي مفسدان اقتصادي نيزمستند به گزارش نيروي انتظامي گفت: پرونده اختلاس ۱۴۰ ميليارد ريالي شركت بين المللي توحيد، پرونده قاچاق ۱۳۳ دستگاه بنز با رقمي بالغ بر ۴۱ ميليارد ريال و پرونده جعل چك هاي سپهر بانك صادرات به ارزش ۱۰ ميليارد ريال از جمله اقدامات در نيروي انتظامي براي شناسايي مفسدان اقتصادي بوده است كه با همكاري دستگاه قضايي پيگيري شده است.
ايزدپناه همچنين به عملكرد سازمان بازرسي كل كشور براي مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و گفت: سازمان بازرسي در گزارش خود به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، تحول در نظام برنامه ريزي سازمان، شناسايي بيش از ۵۰ نقطه آسيب زا، افزايش اقدامات نظارتي سازمان و گسترش حيطه بازرسي هاي سازمان را از جمله اقدامات خود براي مبارزه با مفاسد اقتصادي اعلام كرده است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به گزارش ارائه شده از سوي سازمان بازرسي كل كشور درباره بازرسي هاي اين سازمان از مجموعه هاي چون بانك ها، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، نهادهاي انقلاب اسلامي صنعت نفت و معدن اشاره كرد و گفت: درگزارش ارائه شده از سوي سازمان بازرسي كل كشور در قسمت بانك ها موضوعاتي چون بررسي فرآيند فروش ارز از مجاري غيرقانوني توسط بانك مركزي و پيامدهاي آن، نحوه فروش اوراق قرضه ارزي در اروپا و تخصيص ارز ۱۷۵ تومان براي تحويل خودرو پژو پرشيا به قيمت ۲۸ميليون ريال به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مورد توجه قرار گرفته است. در گزارش ارائه شده از سوي سازمان بازرسي كل كشور به كشف و انعكاس سوءجريان مالي و فساد اقتصادي بالغ بر ۷۰۰ ميليارد ريال در نهادهاي انقلاب اسلامي اشاره شده است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با استناد به گزارش ارائه شده از سوي سازمان بازرسي كل كشور به تخلفات صورت گرفته در صنعت نفت و معدن اشاره كرد و در مورد گزارش فعاليت هاي ديوان محاسبات گفت: بر اساس اعلام ديوان محاسبات، اين نهاد نظارتي در فاصله سال هاي ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ با رسيدگي به تخلفات دستگاه هاي دولتي مجموعاً بيش از ۵۸ ميليارد ريال وصول و به خزانه دولت واريز كرده است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي افزود: اين سازمان همچنين با اقدام نظارتي گسترده طي همين مدت نزديك به ۶۴ ميليارد ريال از اعتبارات مصرف نشده سازمان ها را به خزانه بازگردانده است.
ايزدپناه با اشاره به عملكرد وزارت اقتصاد و امور دارايي، وزارت بازرگاني، سازمان حسابرسي در باره موارد تخلف در سازمان امور مالياتي نيز تصريح كرد: وزارت امور اقتصادي و دارايي اخذ رشوه در مرحله تشخيص ماليات را پذيرفته و آن را به دليل پايين بودن انگيزه كاركنان سازمان جهت ارائه مناسب خدمات و جلب رضايت مردم به دليل پايين بودن حقوق و نيز كمبود آموزش نيروها دانسته است.
ايزدپناه درخصوص تلاش هاي قوه قضاييه در خصوص تخلفات اقتصادي تصريح كرد: اقدامات قوه قضاييه هم گسترده بوده است و هم بسيار لازم است به صورت عاجل با همكاري ضابطان قوه، گزارش مستقل براي مردم ارائه شود و بخش هاي مختلف دستگاه قضايي علاوه بر آن كه در مراحل پيشگيري و كشف تخلفات همكاري داشته اند ، در رسيدگي به تخلف هاي اعلام شده توسط نهادها پيگير بوده است.

لايحه جامع احياي شوراهاي حل اختلاف تدوين شد
واحد مركزي خبر: معاون  اول  قوه  قضائيه  گفت: با تدوين  لايحه  جامع  احياي  شوراهاي  حل  اختلاف صلاحيت  جايگاه  و ابهامات  حقوقي  اين  شوراها مشخص  شده  است .
حجت  الاسلام  رئيسي  در مراسم معرفي  مدير كل  جديد دادگستري  استان  خراسان  رضوي  و دادستان  عمومي و انقلاب مشهد افزود: با تصويب  اين  لايحه  در مجلس  شوراي  اسلامي ، فعاليت  شوراهاي حل  اختلاف  در مسير صحيح  خود كه ايجاد صلح  و سازش  در دعاوي  خانوادگي  و مالي است  قرار مي گيرد.
  رئيسي  با اشاره  به  اينكه  هم  اكنون ۲۰ هزار شوراي  حل  اختلاف  در كشور فعال  است  افزود: يكي از مشكلات  شوراي  حل  اختلاف  آشنايي  كم  اعضاي شوراهاي حل  اختلاف  با قوانين  حقوقي  است  كه  در معاونت  آموزش  قوه قضائيه  براي  آموزش آنان  برنامه ريزي  شده  است .در اين  مراسم  حجت الاسلام  شريفي  به  عنوان  مديركل  جديد دادگستري  خراسان  رضوي  و اسماعيلي  به  عنوان  دادستان  عمومي و انقلاب  مشهد معرفي  و از خدمات  بختياري  مديركل  سابق  دادگستري  خراسان  رضوي  كه به  عنوان  استاندار جديد استان  اصفهان  منصوب  شده  است ، قدرداني  شد.

موارد ابتلا به سل در كشور به مرز ۱۰ هزار نفر رسيد
ايسنا: رئيس اداره سل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شمار مبتلايان به سل در كشور را ۹۹۷۵ نفر اعلام و تأكيد كرد: سل از اولويت هاي نظام سلامت كشور است.
مهشيد ناصحي با بيان اين كه از اين تعداد مبتلا در كشور ۵۱ درصد زنان هستند، همچنين تصريح كرد: ۱۷ درصد مبتلايان را بيماران افغاني تشكيل مي دهند.وي در ادامه با اعلام اين كه بيشترين ميزان بروز سل مربوط به جمعيت ۶۵ سال به بالاست، تأكيد كرد: اين شاخص حاكي از موفقيت كشور در كنترل سل است؛ همچنين به دليل جوان بودن جمعيت ايران هنوز نيمي از موارد سل را جمعيت ۱۵ تا ۴۵ سال تشكيل مي دهد بنابراين سل همچنان يك اولويت بهداشتي كشور است.رئيس اداره سل وزارت بهداشت در ادامه تأكيد كرد: ۲ استان سيستان و بلوچستان و گلستان بيشترين موارد بروز سل ريوي كشور را دارند.رئيس اداره سل وزارت بهداشت افزود: بيماران مبتلا به ايدز به دليل ضعف دستگاه ايمني بيشتر از ساير افراد به سل دچار مي شوند و بسياري از آنان به علت سل جان خود را از دست مي دهند .

امتحانات كاردانش،كشوري و تحت نظارت
سازمان فني و حرفه اي برگزار مي شود
004830.jpg
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر آموزش و پرورش كاردانش با اعلام ابلاغ دستورالعمل ضوابط جديد سنجش و ارزشيابي مهارت شغلي دانش آموزان كاردانش به استانها گفت: دانش آموزان كاردانش در صورت عدم كسب حدنصاب نمره در امتحانات سه بخشي، حتي در صورت قبولي، بايد مجدداً در هر سه بخش امتحان دهند.
مهندس چهاربند در گفت وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه بر اساس ضوابط جديد ارزشيابي دانش آموزان كاردانش آزمونهاي پاياني استاندارد مهارتي دانش آموزان به سه بخش نظري، عملي و مشاهده اي تقسيم مي شود، تصريح كرد: استانها از سال تحصيلي جديد موظف به رعايت ضوابط فوق در امتحانات دانش آموزان كاردانش شدند.
وي با اعلام اين كه از اين پس امتحانات كاردانش متمركز شده و اعتبار آن استاندارد مي شود، گفت: بر اين اساس چنانچه دانش آموزان در يكي از بخشهاي نظري، عملي و مشاهده اي حدنصاب نمره لازم را كسب نكنند، بايد مجدداً در امتحان تمامي بخشها شركت كنند.
به گفته چهاربند با هماهنگي سازمان آموزش فني و حرفه اي كل كشور، نحوه برگزاري امتحانات، محتواي آنها و تاريخ و محل برگزاري به صورت كشوري و تحت نظارت اين سازمان برگزار خواهد شد.
وي با اشاره به ابلاغ طرح اعتبار بخشي براي استاندارد كردن آموزش رشته هاي برق ساختمان، جوشكاري برق و آرگون و تعمير موتور خودرو به استانها به ايسنا گفت: در اين زمينه آموزش و بازآموزي نيروي انساني و استانداردسازي فضا و تجهيزات كارگاهي، هماهنگي آزمونهاي عملي و تئوري پايان و شرايط كارورزي بهبود مي يابد.
مديركل دفتر آموزش و پرورش كاردانش با اعلام افزايش ۲۸ هنرستان مشاركتي با پتروشيمي به ۶۰ هنرستان در سال جاري براي آموزش رشته هاي مرتبط با صنايع پتروشيمي ادامه داد: بعلاوه هنرستانهاي مشاركتي با ايران خودرو در سال جاري از ۵ به ۱۲ هنرستان افزايش يافته، لذا امسال هنرستان ايران خودرو با ۴۰۰ نفر افزايش، ۷۰۰ هنرجو مي پذيرد.
وي در پايان تصريح كرد: همچنين امسال ظرفيت پذيرش هنرجو و هنرستانهاي صنايع پتروشيمي از يكهزار و ۲۰۰ نفر سال گذشته به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر افزايش يافته است.

طرح جديد مبارزه با مفاسد اجتماعي در كشور اجرا مي شود
ايسنا: فرمانده نيروي انتظامي از اجراي طرح جديد مبارزه با مفاسد اجتماعي در كشور خبر داد.
سردار اسماعيل احمدي مقدم در مراسم صبحگاه يگان هاي نيروي انتظامي آذربايجان شرقي، بهبود و ارتقاء ضريب امنيت اجتماعي و ايجاد آرامش براي مردم را از اهداف عمده اجراي طرح جديد مبارزه با مفاسد اجتماعي برشمرد و اعلام كرد: در اين طرح با جرايمي همچون قمه كشي، زورگيري، مفاسد اجتماعي و جرايم مالي سازمان يافته برخورد مي شود.
وي با اشاره به وجود شبكه هاي سازمان يافته فساد در قالب توزيع انواع مشروبات الكلي، راه اندازي  پارتي ها، توزيع و پخش انواع سي دي هاي مبتذل و وجود شبكه هاي فساد اخلاقي تصريح كرد: نتايج بررسي ها از فعاليت اين شبكه ها حاكيست، اقدامات اعضاي آنها كه عمدتا عليه جوانان صورت مي گيرد، برنامه ريزي شده است.

انتخاب قاضي مسئول رسيدگي به شكايات مردم از دولت
ايسنا: مراحل اوليه تنظيم لايحه تبيين اختيارات وزير دادگستري طي شده و سعي بر اين است لايحه مناسبي تنظيم و ارائه شود.جمال كريمي راد وزير دادگستري با اعلام اين خبر همچنين گفت: پيرو تصويب نظام نامه رسيدگي به شكايت هاي مردمي در هيات دولت، در وزارت دادگستري يكي از قضات را مسئول رسيدگي به شكايات مردم كرديم و اجراي اين نظام نامه در وزارت دادگستري آغاز شده است.

ابتلاي سالانه ۳۴ هزار نفر در كشور به سرطان
بر اثر استفاده از سم كشاورزي
004827.jpg
واحد مركزي خبر: بر اثر استفاده  از سموم  و كودهاي  شيميايي  در زمينهاي  كشاورزي  سالانه  ۳۴هزار نفر در كشور به  انواع  سرطان  مبتلا مي شوند.دكتر دانيالي  كارشناس  و محقق  مركزتحقيقات  آب و خاك  كشور با اعلام  اين  خبردرهمايش  آشنايي  با فوايد بيوتكنولوژي  گفت:  سموم  و كودهاي  شيميايي درابتداي  روند تشكيل  گياه  تا مرحله بهره دهي  به  شكلهاي  مختلف  وارد گياه  و در نهايت  از طريق  محصول توليدي  وارد بدن  انسان  مي شود.وي  افزود: پيامدهاي  بسيار زيان  آور و خطرناك  سموم  و كودهاي  شيميايي در محيط زيست  و سلامت  انسان  باعث  شده  است  كه  مراكز تحقيقات  دنيا موضوع را به  دقت  بررسي  كنند و استفاده  از كودها و سموم  بيولوژيك  دربخش  كشاورزي  را جايگزين  سموم  و كودهاي  شيميايي  و يا استفاده از آنها را بهينه سازي كنند.

روزه گرفتن باعث تنظيم متابوليسم بدن مي شود
ايسنا: روزه موجب كاهش اضطراب و اختلال در فكر مي شود و ضمن جلوگيري از افزايش ضربان قلب، ميزان ورود مواد سمي به بدن را نيز كاهش مي دهد.روزه گرفتن با حذف يك وعده غذايي روزانه افراد در ماه مبارك منجر به كمتر غذا خوردن شده و موجب تعديل و تنظيم متابوليسم بدن مي شود.حذف يك وعده غذايي بهترين دستورالعمل براي تعديل وزن افراد چاق است. افراد مي توانند در اين ماه كالري دريافتي خود را كاهش دهند تا تغييرات مطلوب در حفظ سلامتي به دست آيد و افرادي كه چاق بوده يا داراي افزايش وزن هستند در طول اين ماه مبارك مي توانند مقداري از وزن خود را كاهش دهند.

غذاهاي شور ابتلا به سرطان معده را ۲ برابر مي كند
ايسنا: خوردن مداوم غذاهاي شور ممكن است خطر ابتلا به سرطان معده را دو برابر كند. تحقيقات درباره عادت غذايي، آشاميدني و سيگار كشيدن كه طي ۱۱ سال روي ۴۰ هزار نفر در ژاپن انجام شد،  باعث شده است كه شركت هاي توليد كننده مواد غذايي در انگليس به شدت از مقدار نمك غذاهاي خود كم كنند.افزايش سرطان مربوط به كساني است كه روزي ۱۲ تا ۱۵ گرم نمك مي خورند.سرطان معده چهارمين سرطان رايج در جهان است.

در ماه رمضان؛به خانواده هاي تحت پوشش
بهزيستي كالاهاي اساسي عرضه مي شود
ايلنا: در ماه رمضان؛ به خانواده  هاي تحت پوشش بهزيستي كالاهاي اساسي عرضه مي  شود.پرويز زارعي، مديركل دفتر زنان و خانواده بهزيستي گفت: به هر فرد نيازمند تحت پوشش بهزيستي، ۱۰ كيلو برنج، ۵/۴ كيلو روغن و ۶ كيلو قند و شكر عرضه مي  شود.وي افزود: ميزان اين اقلام بسيار بيشتر است كه بقيه آن تا آخر سال توزيع مي  شود. امسال اقلام پرداختي به خانواده  هاي تحت پوشش ۴۰ درصد افزايش يافته است. سازمان بهزيستي، به ۸۲ هزار و ۲۰۰ نفر از نيازمندان كالاهاي اساسي عرضه مي  كند.وي، با اشاره به دو مرحله  اي بودن پرداخت كالاها به خانواده  هاي نيازمند گفت: امسال اقلام پرداختي به صورت دو مرحله  اي و با فاصله توزيع مي  شود. كالاهايي مثل پنير و غيره نيز عرضه مي  شود.

از خريد پسته هاي تازه با پوسته هاي
سياه رنگ خودداري كنيد
ايلنا: پسته هاي تازه اي كه در سطح گسترده عرضه مي شوند، در صورت نگهداري در شرايط معمولي به سرعت در معرض آلودگي هاي قارچي و سموم مترشحه از آن قرار دارند.وزارت بهداشت به شهروندان توصيه كرد از خريد و مصرف پسته هايي كه پوسته خارجي آنها سياه رنگ شده و به تدريج به عمق پسته نيز نفوذ مي كند به طور جدي خودداري كنند.پسته تازه مصرفي در منازل نيز در صورتي كه بيش از مقدار مصرف روزانه است، بايد در فريزر نگهداري شود.

اولين دادگاه مطبوعات با هيأت منصفه
جديد فردا برگزار مي شود
ايسنا: پس از انجام مراسم تحليف اعضاي هيأت منصفه، اولين دادگاه رسيدگي به پرونده هاي مطبوعاتي يكشنبه به رياست قاضي صارمي و دو قاضي مستشار برگزار مي شود.روز يكشنبه ۲۴ مهرماه اولين دادگاه رسيدگي به پرونده هاي مطبوعاتي به صورت علني برگزار مي شود و در اين جلسه مراسم تحليف اعضاي هيات منصفه با دعوت از مديران مسئول روزنامه ها و مديران خبرگزاري ها انجام مي شود.در اين جلسه، به پرونده نشريه هاي «فيلم و سينما» ، «انديشه فردا» و «دنياي تصوير» رسيدگي مي شود.

شنيدن صداي قرآن به آرامش روحي كمك مي كند
فارس: بر اساس پژوهش جديد محققان، شنيدن صداي قرآني كه به صورت ترتيل خوانده  شود تغييراتي را در روان انسان ايجاد مي كند كه اضطراب دروني را از بين مي برد.بر اساس يك پژوهش گوش فرادادن به صداي قرآني كه با ترتيل خوانده شده است تغييرات فيزيولوژيك غير ارادي در دستگاه عصبي ايجاد مي كند كه موجب ازميان رفتن حالت هاي روحي نامتعادل همانند اضطراب مي شود.در اين آزمايش فركانس موجهاي مغزي در هنگام گوش فرادادن به ترتيل قرآن از ۱۲-۱۳ موج در ثانيه كه مربوط به حالت هوشياري است به ۸-۱۰ موج در ثانيه كه مربوط به حالت آرامش عميق روحي است كاهش يافت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |