سر صحنه شام عروسي اصلي ترين چيزي كه به چشم مي خورد، گريم هاي متفاوت بازيگران آشناست
عكس ها:احمد احمدي
كيان محمدي
يكي از خيابان هاي فرعي شهرك غرب؛ فرعي تر از آنكه بتوان در يك گشت زني ساده پيدايش كرد. در واقع با آدرس مشخص هم، پيدا كردن يكي از اصلي ترين لوكيشن هاي فيلم شام عروسي كار ساده اي نيست. از ميان كوچه هاي پرشمار، سرانجام سينه موبيل گروه است كه به كمك مي آيد و نور غيرعادي داخل كه بخشي از كوچه را روشن كرده است. اين خانه همان جايي ست كه قرار است مجلس عروسي در آن برپا شود؛ مهمترين بخش فيلمنامه اي كه اين روزها ابراهيم وحيدزاده آن را مقابل دوربين برده است.
دو طبقه متفاوت
از در كه وارد مي شوي، چهره هاي آشنا و ناآشنا گوشه و كنار صحنه ديده مي شوند، اما به روال هر فيلمي كه كيوان مقدم طراح صحنه و لباسش است، او و گروهش پر جنب و جوش تر از ديگران حضور دارند. هنوز گروه به برداشت اول هم نرسيده اند. خانه ويلايي درنظرگرفته شده براي فيلمبرداري، به دو بخش مجزا تقسيم شده است. در پايين گروه بازيگران كه قرار است ميهمانان عروسي باشند، نشسته اند و البته هر چند دقيقه يك بار، يكي - دو نفري هم به جمعشان افزوده مي شود و در بالا، كنار ميزي كه از پايين هم ديده مي شود، ابراهيم وحيدزاده به همراه گروه كارگرداني روي دكوپاژ صحنه كار مي كنند. پشت آنها هم در اتاق، نور از روي آينه بازتاب دارد؛ اين يعني اتاق گريم و لباس هم همان بالا پشت سر گروه كارگرداني ست.
دستياران مقدم تعدادي آهن ربا تهيه كرده اند. كنجكاوي كه مي كنم، مي فهمم كه قرار است اين آهن رباها براي وصل كردن تزئينات به ماشين عروس مورد استفاده قرار گيرد. يك ابتكار براي سريع تر برگزار كردن مراحل آماده سازي صحنه. اين، همه كار گروه طراحي صحنه نيست؛ آنها به صندوقي نياز دارند تا در گوشه اي از صحنه وسايلي از آن بيرون آورده شود؛ صندوقي قديمي. و وقتي صندوق آماده شده توسط مقدم بازبيني مي شود، گويا همه چيز تفاوت هاي عمده اي با آنچه او مي خواهد دارد. دوباره توضيح مي دهد و كار از نو آغاز مي شود.
پشت سر گروه طراحي، بازيگران نشسته اند؛ بازيگران نقش هاي فرعي تر كه گويا نياز چنداني به گريم ندارند. وقتي مي پرسم، مي گويند بازيگران اصلي در اتاق گريم هستند. همه در حال گپ زدن و خوردن شيريني و ميوه هستند به شكلي كه نمي توان واقعا تفاوتي ميان اين بخش از صحنه با يك مجلس عروسي گذاشت.
سينماي پرمخاطب
ابراهيم وحيدزاده مثل هميشه آرام است. اين آرامش او را در اين سالها بارها سرصحنه هر فيلمش ديده ام و هر بار نتوانسته ام باور كنم كه او به عنوان يك كارگردان آثار كمدي در سينماي ايران فعال است. با اين همه وحيدزاده اين سالها با وحيدزاده چند سال قبل يك تفاوت عمده دارد؛ او پذيرفته كه سينماي مورد علاقه اش ميان مخاطبان طرفدار چنداني ندارد و براي همين به كمدي عامه پسند تري روي آورده است و شام عروسي، پس از فيلم پرفروش معادله، دومين گام او در اين مسير است. وقتي با خود او اين مسئله را در ميان مي گذارم، مي گويد: بالاخره آدم پس از سالها مي فهمد كه بايد تا حدي از ايده آل هايش پايين بيايد و به سينماي پرمخاطب تر فكر كند. با اين حال از شام عروسي راضي هستم. فيلمنامه اي كه پيمان معادي نوشته، قصه جذابي دارد و كار هم تا اينجا خيلي خوب پيش رفته...
از وحيدزاده درباره روند كار تاكنون هم مي پرسم. مي گويد: تا آخر هفته كارمان در خانه تمام مي شود و بعد به سراغ صحنه هاي خارجي مي رويم. هر چند اين صحنه ها فينال فيلم است و سپس بازمي گرديم تا نيمه اول فيلمنامه را فيلمبرداري كنيم .
ابراهيم وحيد زاده در سال 1323 در مشهد متولد شده و كارگرداني سينما را در دانشكده هنرهاي دراماتيك خوانده است. در سال 1346 دستيار كارگردان فيلم شوهر آهو خانم بوده و تا پيش از انقلاب، فيلم هاي كوتاه تضاد ، شمعداني و چشم ها را كارگرداني كرده است. او در سال 1365، فيلم پرمخاطب و پرطرفدار تحفه ها را نوشته و كارگرداني كرده، سال 1371 فيلم سينمايي مجسمه و سال 1381 فيلم سينمايي عشق فيلم را ساخته است. بعد از فيلم معادله كه وحيد زاده در سال 82 ساخته، حالا دارد شام عروسي را كارگرداني مي كند.
وحيدزاده اين سالها با وحيدزاده چند سال قبل يك تفاوت عمده دارد؛ او پذيرفته كه سينماي مورد علاقه اش ميان مخاطبان طرفدار چنداني ندارد و براي همين به كمدي عامه پسند تري روي آورده است
گريم هاي سنگين
امين حيايي كه پايين مي آيد، واقعا قابل شناسايي نيست، يعني اگر قبلا تست گريمش را نديده باشي، نمي تواني بفهمي كه اين مرد ميانسال همان امين حيايي سرحال فيلم هايي ست كه اين روزها روي پرده سينماهاست. حيايي با يك سبيل جوگندمي و موهايي كه از كناره ها ريخته و سفيد است، نقش پدري را بازي مي كند كه مي خواهد براي فرزندش يك مراسم آبرومند عروسي برپا كند. نقش زن اين كاراكتر را هم در فيلم نيكي كريمي برعهده دارد كه او پذيرفته با گريمي در همين حد سنگين مقابل دوربين برود، هر چند در شبي كه سرصحنه رفته ام، كريمي بازي ندارد و قرار است صحنه هاي حضور پدر در كنار ميهمان ها و دم در گرفته شود.
حالا كه به زمان برداشت صحنه نزديك مي شويم، چهره هاي آشناي ديگري را هم مي بينيم. محمد رضا هدايتي كه هنوز بازي اش در مجموعه مهران مديري آغاز نشده، با يك گريم متفاوت گوشه اي ايستاده و در كنارش هم ارژنگ اميرفضلي ست كه به نسبت ديگران گريم و پوشش ساده تري دارد و به خودش شبيه تر از ديگران است. گپ هاي دوستانه و خنده هاي مداوم وقتي فيلمبرداري از نيمه گذشته باشد، يك معني مي دهد؛ اينكه همه چيز رو به راه و طبق روال برنامه ريزي شده است.
فيلمبرداري در نيمه شب
خب، بالاخره زمان به برداشت اول مي رسد. كنار در ابراهيم وحيدزاده در كنار داريوش عياري زاويه را انتخاب مي كنند. شرح صحنه به اين شكل است كه حيايي بايد ميهمانان عروسي را كه با شوق فراوان مي خواهند به او تبريك بگويند، به آرامش فرا خواند و آنها را داخل خانه بفرستد. برداشت اول مورد رضايت وحيدزاده نيست. ميهمان ها دقيقا درك نكرده اند كه چه كاري بايد انجام دهند و همين، باعث مي شود كه كار به برداشت دو و سه كشيده شود، وقتي وحيدزاده با بزرگترها و حيايي با بچه ها صحبت مي كند، كار كمي بيشتر روي روال مي افتد. ورود ميهمانان اول با سه برداشت به پايان مي رسد و در يك ساعت بعدي، سه پلان ديگر كه حال و هوايي مشابه دارد، گرفته مي شود. اين يعني كار شبانه گروه، سرعتي بيش از حد گرفته است.ساعت حدود 2 نيمه شب است و خيابان هاي خلوت شهرك، خلوت تر از هر زمان ديگري شده، تنها خانه اي كه زندگي بشدت در آن جريان دارد، همين لوكيشن گروه فيلمبرداري شام عروسي است و همه با انرژي كارشان را پي مي گيرند. برداشت پلان چهارم آن شب آغاز شده است. وحيدزاده مي گويد: حركت و امين حيايي با حركات سر و صورت سعي مي كند بلند حرف نزند. اين شايد تجربه اي متفاوت براي همه آنهايي باشد كه سالهاست، سعي دارند خنده را به لب مخاطبان سينماي ايران بنشانند.
به جاي مقدمه
در آخرين روزهاي تابستان امسال، گروه فيلمبرداري شام عروسي آخرين روزهاي كار در لوكيشن داخلي شان را مي گذراندند. گزارشي كه مي خوانيد حاصل حضوري دو - سه ساعته در يك نيمه شب سر صحنه فيلمبرداري گروه بود. آن زمان حدود نيمي از فيلمبرداري گذشته بود و گروه آماده مي شد تا كار در لوكيشن هاي خارجي را آغاز كند. حال در اواخر مهرماه تقريبا 15 - 10 روز تا پايان فيلمبرداري باقيمانده و 85 درصد از كار گرفته شده است. تدوين فيلم را هم پس از پايان فيلمبرداري، حسن ايوبي آغاز خواهد كرد. از عواملي كه در اين پروژه با وحيدزاده همكاري كرده اند، مي توان به داريوش عياري
( مدير فيلمبرداري) اصغر شاهوردي( صدابردار)، مهري شيرازي(طراح گريم) و كيوان مقدم (طراح صحنه و لباس) اشاره كرد. امين حيايي، نيكي كريمي، سيروس ابراهيم زاده، مارال فرجاد، پويا اميني، ارژنگ اميرفضلي و محمد رضا هدايتي هم بازيگران شام عروسي هستند.