پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴
ليگ برتر فوتبال ايران
پاس درصدر
002640.jpg
جهانگير كوثري
بدنه تيم ملي را تا بازيهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان چگونه بايد تقويت كرد؟ آمادگي بازيكنان، تمرين مقررات و آشنايي با اصول فوتبال امروز را چگونه بايد حفظ كرد؟ آيا براي اين اهداف مصداقي بهتر از ليگ برتر فوتبال وجود دارد؟
تداوم و استمرار در ليگ، بدون خدشه هاي نابكارانه اي كه گاه بر پيكر ليگ وارد مي شود، مي تواند تيم ملي ما را تا جام جهاني بيمه كند. اگر ليگ كه فرايندهاي بسيار دارد، سير طبيعي خود را طي كندآن زمان، تيم ملي فوتبال نيز به دستاوردهاي بسيار مثبت و مهمي خواهد رسيد. ليگ را در قالب طبيعي خود آزاد بگذاريم تا از گزند چالش هاي موجود فدراسيون فوتبال و رسانه  هاي مختلف در امان بماند و توان خود را صرف اين مسائل نكند. تيم ملي ايران زماني در جام جهاني نتيجه خواهد گرفت كه ليگ ما تداوم داشته باشد. تا سال آينده كه مسابقات جام جهاني آغاز مي شود، اتفاقات بسياري خواهد افتاد و در دل همين ليگ پديده هايي ظهور خواهند كرد و بسياري از واقعيت ها در جاي خود قرار خواهند گرفت. امروز ليگ وارد هفته هشتم مي شود.
هشت هفته پرنوسان و پرحادثه براي تيم هايي كه قدمت حضورو قهرماني دارند و خيل عظيم تماشاگران هميشه در سوي آنهاست. ناديده گرفتن بسياري از اصول حرفه اي در فوتبال عامل اصلي ضربه خوردن بوده است،  درواقع ناآگاهي از چهارچوب فوتبال حرفه اي، تيم هاي پرسپوليس و تا حدودي استقلال را به نقطه لرزش و خط منقطع رسانده است.اين هفته تكليف پرسپوليس روشن خواهد شد؟ به نظر مي رسد كه دوباره نيمه هاي تجربه شده نتوانند پرسپوليس را از اين مهلكه نجات دهند. درد پرسپوليس را بايد تشخيص داد. امروز سازمان تربيت بدني بيشترين نقش را در ساختار تيم ملي خواهد داشت اگر مشكل پرسپوليس و استقلال را حل كند.
سرمايه هاي خرج شده در فوتبال حرفه اي ما بايد جواب دهد. چرا پاس اين همه مخارج را متحمل مي شود تا يكي از بزرگترين مربيان جهان را به تيم خود بياورد. آنها زودتر از بقيه فوتبال حرفه اي را شناخته اند و خيلي زود خود را باآن وفق داده اند. اين را آينده خواهد گفت.

تعريف سايپا از بازي با صباباتري
امروز صباباتري ميزبان سايپا خوش درخشيده است. سايپا فوتبال را خوب بازي مي كند. درس فوتبال را بازيكنان اين تيم خوب آموخته اند و ذوالفقارنسب به اندازه اي دانش فوتبال دارد كه بتواند بعد از يك آرامش نسبي از سايپا تيمي بسازد كه شش گل به برق بزند.
سايپا با يك امتياز كمتر نسبت به استقلال در رده پنجم قرار دارد. مكان آبرومندي كه حفظ كردنش جزو برنامه هاي سايپاست. نيروي جوان سايپا در داخل ميدان به نوعي با خواسته هاي تاكتيكي ذوالفقارنسب گره خورده است. حريف صباباتري است كه تنها يك دوره كوتاه با مجيد جلالي به سكون و آرامش رسيد و توانست دو موفقيت بزرگ بدست آورد. حالا بارها بر دوش علي دايي است تا مهره هاي شناخته شده تيمش را يكپارچه كند. صباباتري در خط دفاع خود بايد براي عباسفرد و بوستاني برنامه جداگانه اي داشته باشد، يزداني، شجاعي و صادقي خوب مي دانند مهاجمان جوان خود را چگونه درون محوطه جريمه حريف پا به توپ كنند. دفاع محكم سايپا نيز مي داند در مقابل دايي از چه شيوه هايي بهره جويد تا يوسفي دروازه بان آماده آنها دچار مشكل نشود. اين بازي براي سايپا تعريف زيبايي دارد. صبا براي كندن از رده يازدهم بايد اين بازي را ببرد تا هواي پاك بالاي جدول را استشمام كند.
برق، پرسپوليس و...
دو تيم شش امتيازي رده هاي سيزدهم و چهاردهم به دنبال تيره روزي هاي هفته گذشته به يكديگر رسيده اند. نقطه تلاقي در ورزشگاه حافظيه شيراز. خشم برق از شش گل خورده در مقابل سايپا، بحرانهاي پرسپوليس در بازيهاي اخير و قرار گرفتن روي لبه تيغ تغيير و تحول، از اين بازي به تماشاگر چه خواهد داد.
پرسپوليس قدرت بلامنازع فوتبال ايران در سه دهه گذشته با پروين به مقطعي رسيده است كه حتي آتوريته او نيز قادر نيست تيم را از حالت بسته روحي و رواني خارج كند وگرنه پرسپوليس مهره هاي كمي ندارد. انصاريان، رهبري فرد، اسدي، باقري، كاويانپور، معدنچي، نوري، كاظميان، اردلان، عليزاده، انتظاري و... بازيكنان كوچكي نيستند، به نظر مي رسد درد پرسپوليس بالاتر از اين حرفها باشدو بالاخره روزي بايد اين مشكل قديمي و درد كهنه به طرز واقعي حل و فصل شود.
امروز هم پرسپوليس با دردسرهاي خود به حافظيه مي رود و ابهاماتي كه شايد روي كليت تيم تأثير بگذارد و برق نيز در آستانه تصميمات مهم است تا شايد ايوانكوويچ را رها كند. اين بازي براي پرسپوليس و برق حكم يك جنگ گلادياتوري را دارد كه در آن رحم معنايي ندارد. بقا حرف اول اين دو رقيب در ميدان حافظيه شيراز است.
پاس در صدر با اهواز
پاس صدرنشين در ورزشگاه اختصاصي خود به ديدار استقلال اهواز مي رود. پاس دوست ندارد آن بالابالاهاي جدول را ديگر از دست بدهد. آنها ديگر اشتباه بازي با العين را مرتكب نخواهند شد و با تدبير بيشتر قصد دارند تا پايان فصل در رأس فوتبال كشور باقي بمانند. حريف استقلال اهواز است باخودبزرگ بيني ها و پتانسيل مثبتي كه هميشه بيرون ريخته نمي شود. اگر اين «آدريانو» بازيها را جدي بگيرد، قادر است به تنهايي استقلال اهواز را به پيروزي برساند. قد كشيده، فيزيك مناسب، بازي هوايي خوب، ضربه هاي چپ و راست وآگاهي از بازي گروهي از او مهره اي ساخته كه در ليگ ما كمتر مثل او سراغ داريم. اما انگيزه او در بازي كم است. آدريانو و فريدون فضلي مي توانند هر خط دفاعي را از هم بپاشند، اما چرا اينگونه نمي شود. پاس هم با اين دو مهاجم آرامش نخواهد داشت.
در آنسو مهاجمان پاس در آمادگي خوبي به سر مي برند.
برهاني شرايط آرماني دارد و در كنارش ميداودي فوتبال نويي را بازي مي كند. پاس با پشتوانه فكري دنيزلي مي تواند يك قطب فوتبال ايران باشد.
ذوب آهن در پرش دوباره
اصفهاني ها در بالاي جدول از يكديگر جدا نمي شوند. دوستداران فوتبال اصفهان با يكي از اين دو تيم به خواسته هاي خود مي رسند. اگر ذوب آهن نبرد، سپاهان، استقلال را از پاي در مي آورد و اگر سپاهان ببازد ذوب آهن به صدر مي رود. اين هفته نيز اصفهان با ذوب آهن ميزبان شموشك است تا در صورت توقف پاس و سپاهان دوباره به صدر جدول برود. ذوب آهن هفته پيش تا مرز شكست از پرسپوليس پيش رفت اما رجب زاده آنها را نجات داد. خط دفاع مطمئن ذوب آهن با صالحي نژاد، عزيززاده، حيدري و استراتولات خوب هماهنگ شده اند. زارعي، بهادران و اشجاري نيز ميانه ميدان را از آن خود كرده اند، رضا عزيزي در پشت دو مهاجم خود رجب زاده و داسيلوا نقش تعيين كننده اي دارد، اين تركيب جزو آرماني ترين نفرات يك مربي است. شموشك كه شكست از فولاد را هنوز باور نكرده است به اصفهان مي رود تا از اين ميدان امتياز بگيرد.
اگر علي آذري مرد اول شموشك بازي را در اختيار گيرد، شموشك به هدف خود خواهد رسيد. رحيمي، استواري و جبارپور قدر فرصت ها را بايد بهتر بدانند تا بهمن فروتن مربي شموشك فرصت رسيدن به خط مياني و دفاع را داشته باشد، اين شموشك مي تواند در هر ميداني شگفتي بيافريند، اگر بازيكنان خواسته هاي فروتن را پياده كنند.
002637.jpg
سپاهان در انزلي مه آلود
ملوان زخمي از شكست هفته پيش در مقابل راه آهن در خانه خود تمام تله ها را بكار انداخته است تا سپاهان را كه استقلال را از صدر بزير كشيده به زانو درآورد. چرا تيم ايراندوست در بازيهاي خود ريتم يكدست و تداوم ندارد؟ شايد ملواني ها در خانه خود راحت تر فوتبال بازي مي كنند. بازي با سپاهان مي تواند ملوان را به حالت مثبت برگرداند تا با پيروزي در اين بازي بر نظريه هاي منفي جواب بدهد. سپاهان نيز راحت از اين بازي نخواهد گذشت. جعفرپور، بزيك و محمدپور مي توانند خط دفاعي را بهم بريزند. عقيلي، بنگر، منصوري و مجيدي نيز در خط دفاع به اتفاق آرمناك جاي هيچگونه ترديدي باقي نمي گذارند. رجيو، نوري و رمضاني نيز در اختيار تاوارس هستند تا سپاهان دوباره جان بگيرد. در اين بازي هر تيم قدرت بيشتري داشته باشد پيروز خواهد شد. ملوان يا سپاهان؟
راه آهن در مشهد
راه آهن پس از پيروزي شيرين در مقابل ملوان و كسب سه امتياز به مشهد مي رود تا در مقابل تيم انتهايي جدول ابومسلم بازي كند. اين بازي در اين شرايط به سود راه آهن نخواهد بود، ابومسلم براي كندن از ته جدول به اين پيروزي نياز دارد تا جان تازه بگيرد. راه آهن نيز دوست ندارد ميانه جدول را از دست بدهد و به همين دليل با تمام نفرات خود به مشهد مي رود تا سه امتياز ديگر بر امتيازات خود بيفزايد. اين بازي را مربيان از روي نيمكت خواهند برد.
فولاد در خانه
پيروزي عالي فولادي ها در نوشهر راه را براي رسيدن به بالاي جدول هموار كرد. ملادن فرانچيچ با هوشمندي جاي خالي مبعلي را پر كرد و با درايت بر شموشك پيروز شد تا به رده هفتم بيايد. شهيد قندي نيز با شكست هفته پيش در مقابل پاس بايد فولاد هم امتيازي خود را ببرد تا يكي و دو پله بالاتر قرار گيرد. گده و پورحيدري براي گرفتن امتياز به آبادان رفته اند، اين بازي براي شهيد قندي انگيزه بيشتري به وجود آورده است تا همنشين بزرگان بالاي جدول شود. اگر رود ريگوسيلوا، كارلوس سانتوز در اندازه هاي خود باشند، شهيد قندي مي تواند با دست پر از آبادان بازگردد.
استقلال از بحران پرهيز مي كند
استقلال تلاش مي كند با پرهيز از بحران، بازيهاي خود را دنبال كند. اين همه بازيكن مستعد بايد بيشتر و بهتر از اينها جواب دهند. به خط دفاع، مياني و حمله استقلال و نيمكت آماده آن نظر بياندازيد تا مطمئن شويد اين استقلال بايد قهرمان ليگ شود. شكست در مقابل سپاهان دلايل خود را داشت، اما فردا در آزادي همه هستند و همه چيز رو به راهه و استقلال مي تواند با عبور از فجر به صدر و صدرنشيني نزديك شود و شايد هم به تنهايي در صدر بنشيند. فجر در كنار ابومسلم روزگار خوشي ندارد. پنج امتياز ذخيره خوبي نيست. آنها مي آيند كه از استقلال امتياز بگيرند. اين بازي در سرنوشت استقلال و حديث هاي پشت آن بي تاثير نخواهد بود.
برنامه بازيهاي هفته هشتم
امروز:
* صبا باتري _ سايپا ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه درخشان.
* برق _ پرسپوليس ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه حافظيه.
فردا:
* پاس _ استقلال اهواز ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه دستگردي
* ذوب آهن _ شموشك ساعت ۱۵/۱۹ فولادشهر
* ملوان _ سپاهان ساعت ۱۵/۱۹ تختي انزلي
* ابومسلم _ راه آهن ساعت ۱۵/۱۹ تختي مشهد
* فولاد _ شهيد قندي ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه تختي آبادان
* استقلال _ فجر سپاسي ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه آزادي

قوانين عليه دروازه بانان
پتر فرزند چك
002631.jpg
مريم دري منش
وقتي كلوديو رانيه ري قبل از ترك چلسي ۱/۷ ميليون پوند به تيم رن بابت خريد دروازه بان ۱۹۸ سانتي آنها پرداخت همه به اين فكر مي كردند كه آيا بهتر نبود اين مبلغ در جاي بهتري هزينه شود؟ آن زمان هواداران باوفاي كينگزرود دليلي براي استخدام او نمي ديدند، چراكه كارلو كوديچني قابل اطمينان را در اختيار داشتند.پتر چك متولد ۲۰/۵/۱۹۸۲ با تسلطش به محوطه جريمه و بازي مطمئنش تبديل به يكي از بهترين دروازه بانان اروپا شده است. وقتي در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ با مبلغ ۰۰۰/۷۰۰ يورو به اسپارتاپراگ پيوست توجه همگان را به سوي خود جلب نمود و پس از چهار بازي توانست جاي خود را درون دروازه تيم ثابت كند و در ليگ جمهوري چك با ۸۵۵ دقيقه گل نخوردن، ركورد جديدي را به ثبت رساند. حتي در جام قهرمانان اروپا در مقابل بايرن مونيخ، مدافع عنوان قهرماني هم گلي دريافت نكرد. پس از گذشت تنها يك فصل، در سال ۲۰۰۲ با پنج ميليون يورو به رن فرانسه رفت و با اين تيم تا رده نهم جدول پيش رفت و تنها پنج ديدار را در اين فصل از دست داد. در ژانويه ۲۰۰۴ تيم چلسي با ۳/۱۰ ميليون يورو وي را به خدمت گرفت و با او قراردادي پنج ساله را در لندن به امضاء رساند.
وي در فصل ۲۰۰۱ درمجموع در ۱۱۲۰ دقيقه متوالي دروازه اش را بسته نگه داشت و او را پتركيه ناميدند. وقتي در سال ۲۰۰۲ به همراه تيم زير ۲۱ سال جمهوري چك قهرمان اروپا شد، توانست به تيم ملي بزرگسالان كشورش راه پيدا كرده و اولين بار در مقابل قبرس براي تيمش به ميدان برود. وي كه در آن تورنمنت ۲۰ سال سن داشت در ديدار نهايي مقابل فرانسه مقتدر گلي دريافت نكرد و در ضربات پنالتي، دو پنالتي حريف را مهار كرد. در مقدماتي جام ملت هاي ۲۰۰۴ اروپا نيز كار خود را به خوبي انجام داد و توانست به همراه تيم چك از سد هلند بگذرد و درنهايت به نيمه نهايي جام برسد و بلافاصله در تيم منتخب آن جام نيز برگزيده شد.

* چه چيز باعث شد كه چلسي را انتخاب كني؟
- هميشه دلم مي خواست در انگليس بازي كنم، به همين علت وقتي چلسي كه يكي از بهترين باشگاه هاي اين كشور است و احتمال قهرماني در جام هاي متعددي را داشته و داراي قابليت هاي بالايي است و نيز هواداران و حاميان زيادي هم دارد به من پيشنهاد داد، تصميم گيري برايم بسيار آسان بود.
* آيا واقعا شخص اول و نفر اصلي تيم مربي تان خوزه مورينيو است؟
- من اينطور فكر مي كنم، چون وقتي او به اينجا آمد فرهنگ و شيوه جديدي از فوتبال را ارائه داد و بازيكنان جديدي آورد و توانست فاتح دو عنوان قهرماني شود.
* طي فصل گذشته كداميك از هم تيمي هايتان بيشتر رشد و پيشرفت داشته است؟
- پاسخ اين سئوال برايم سخت است. به هر حال چند نفري بودند كه سال گذشته كم بازي كردند اما امسال بازي هاي درخشاني را به نمايش گذاشتند، مثل جو كول. اگر بايد يكي را انتخاب كنم وي را نام مي برم.
* فصل قبل پنالتي هاي زيادي را مهار كردي. آيا فكر مي كني هيجان تو هنگام گرفتن پنالتي به اندازه هيجاني است كه يك پنالتي زن از گل كردن پنالتي به دست مي آورد؟
- اين مسئله به روحيه مربوط مي شود. اگر پنالتي زن عصبي باشد پنالتي را از دست مي دهد اما اگر بتواند خونسردي خود را حفظ كند گل خواهد زد چون مهار پنالتي خيلي سخت است. فكر مي كنم برتري با پنالتي زن است. من تا حالا در هيچ بازي مهمي پنالتي نزده ام اما اگر روزي اين اتفاق بيافتد، فكر مي كنم بتوانم از پس فشارها برآمده و توپ را تبديل به گل كنم.
* آيا به دليل اين كه شماره يك تيم بوده و از حمايت كوديچيني هم برخوردار هستي خودت را تحت فشار حس نمي كني؟
- فكر مي كنم دروازه بان در هر تيم و در هر مسابقه تحت فشار است حتي اگر در ليگ دسته دوم بازي كند. من هم از ۱۷ سالگي كه اولين قرارداد حرفه اي ام را امضا كردم به اين فشار عادت كرده ام. اين مسائل براي من مشكلي ايجاد نمي كند.
* اگر در يك فينال بزرگ بازي كني و بازي به ضربات پنالتي بكشد آيا داوطلب زدن پنالتي مي شوي؟
- اگر لازم باشد. هميشه پنج نفر را براي اين كار انتخاب مي كنند بنابراين اگر چهار بازيكن انتخاب شوند و هيچ كس ديگري نخواهد پنجمين نفر باشد و به من پيشنهاد بدهند قبول مي كنم. چراكه نه؟ فقط دو احتمال وجود دارد، يا پنالتي را گل مي كني و يا نمي كني. اگر گل نكني، باز هم آخرين كسي نيستي كه پنالتي را خراب كرده. بنابراين تصميم ساده ايست. اگر كسي از من بخواهد پنالتي بزنم من هم مي زنم. آيا گل مي شود يا نه؟ نمي دانم. اگر آرام و خونسرد باشي مي تواني توپ را در كنج بالاي دروازه جاي دهي، اما در آن لحظه و تحت فشار، چه كسي مي داند كه چه مي شود؟ بايد صبر كرد و ديد.
* وقتي در فينال ليگ برتر ديدي كه جرزي دودك دست ها و پاهايش را تكان مي داد، آيا به نظرت كارش عادلانه آمد؟
- قوانين زيادي عليه دروازه بان ها وجود دارد، اما او از حد خود فراتر نرفت. او از خط عبور نكرد، قانون اصلي اين است، بايد روي خط باشي و او هم روي خط دروازه بود، بنابراين مي توانست هر كاري كه مي خواهد بكند. مطمئن نيستم كه اين تاكتيك خوبي است اما درنهايت برد با او بود.
* ليورپول در مرحله نيمه نهايي جام باشگاه هاي اروپا شما را از دور خارج كرد، نظرت راجع به فينال آنها در مقابل ميلان چيست؟
- در پايان نيمه اول فكر كردم همه چيز تمام شده و وقتي بازي برگشت و آنها قهرمان شدند خيلي تعجب كردم. البته در انتهاي بازي، پنالتي ها نقش اساسي و زيادي داشت، اما آنها تا آخر پيش رفتند و شايستگي پيروزي را داشتند.
* آيا تا به حال شده به ليست بازيكناني كه قبلا لباس تو را پوشيده اند نگاه كرده و آنها را با خودت مقايسه كني؟
- بازي بعضي از دروازه بان هاي قبل از خودم را ديده ام. همچنين يك ليست ۱۰۰ نفري از بازيكنان برتر چلسي در قرن اخير هست، اما تعداد كمي از آنها را هم مي شناسم. وقتي جوانتر بودم چلسي در برابر يك تيم از چك در جام يوفا بازي كرد و ديميتري خارين درون دروازه بود، براي همين او را به ياد مي آوردم. البته ادي گوي را هم كه مدت مديدي در باشگاه بود مي شناسم، همينطور كارلو كوديچيني.
* براي تو شخصا چشمگيرترين بخش فصل چه بود؟
- مسابقه دور دوم قهرماني باشگاه هاي اروپا در برابر بارسلونا در زمين حريف، ديدار خارق العاده اي بود. به خصوص كه در ديدار رفت ۲-۱ باخته بوديم. اما در پايان و درمجموع ۵-۴ به پيروزي رسيديم.
و دومين بخش چشمگير و مهم مسابقه برابر بولتون بود چون در آن بازي به قهرماني رسيديم. بهترين حسن، جشن كسب اولين عنوان قهرماني است.
* آيا كاپيتان تيم، جان تري به همان خوبي كه همه مي گويند است؟
- او رهبر است. در تمام طول فصل زيرك بوده و يكي از بزرگترين اميدهاي انگليس در تمامي زمان هاست.
* آيا او ۳۰ ميليون پوند ارزش دارد؟
- تصور مي كنم نمي توان قيمتي روي او گذاشت چراكه از نظر من در حال حاضر بسيار باارزش است.
* در بين كاركنان استمفوردبريج، بامزه ترين فرد كيست؟
- قطعا بيلي مك كولو ماساژور تيم. او خيلي بامزه است. قبل از هر بازي و هنگام شام قبل از مسابقات براي سرگرمي ما جوك مي گويد.
* آيا هيچ وقت رؤياي بازي در پست ديگري را داشته اي؟
- ابتدا در منطقه حمله و مياني بازي مي كردم و واقعا از آن لذت مي بردم، اما مصدوم شدم و بعد از آن سر از دروازه درآوردم. گل زدن حس جالبي در انسان ايجاد مي كند و مسلما باعث لذت من هم مي شد. هرگز نمي توانم تصور كنم كه كاري را انجام دهم كه ديويد جيمز در آخرين روز فصل كرد و به خط حمله رفت. حتي آخرين بار ذخيره روي نيمكت چلسي هم در خط مياني بيشتراز من كاربرد دارد، بنابراين هرگز اين كار را نمي كنم.
* آيا به خاطر اين همه پولي كه درمي آوري احساس گناه مي كني؟
- من در خانواده ثروتمندي بزرگ نشدم، بنابراين براي پول ارزش قائلم چراكه بعضي از افراد وقتي پول زيادي را در زمان كوتاهي به دست مي آورند به خود مغرور مي شوند. به عقيده من براي انسان مهم ترين چيز در دنيا احترام است.
* در حال حاضر دروازه بان هاي مورد علاقه تو چه كساني هستند؟
- بوفون، دروازه بان يوونتوس هنوز هم بهترين است، بعد از آن كاسياس، دروازه بان رئال مادريد، ديدا هميشه در ميلان خوب بازي مي كند و كان (دروازه بان بايرن) هميشه جزو پنج نفر اول است. بوفون مايه اعتماد خط دفاعي تيم است. همه اشتباه مي كنند اما او هرگز بازي بدي از خود ارائه نمي دهد.
* آيا به غير از فوتبال به ورزش ديگري هم علاقه داري؟
- قبلا كه در فرانسه بازي مي كردم، راگبي تماشا مي كردم. يك مسابقه كريكت هم ديده ام اما خسته كننده و خيلي طولاني است.
* چه چيزي باعث شد تا چلسي در ليگ برتر قهرمان شود؟
- اگر تيمي دائما خوب بازي كند مي تواند قهرمان شود. فكر مي كنم در فصل گذشته همين موضوع باعث برتري ما نسبت به آرسنال بود. بازي در ليگ برتر با بازي در ليگ قهرمانان متفاوت است. فصل گذشته ليورپول بازي هاي يكساني از خود به نمايش نگذاشت. در بعضي از مسابقات فوق العاده بود، اما در برخي ديگر هم به دليل ضعيف بازي كردن شكست خورد.

پتر چك در يك نگاه
سنگربانان افسانه اي
002634.jpg
اگر چه دروازه بانان آخرين اميد تيم در سنگر سخت دروازه  شناخته شده اند، اما هرگز در تاريخ به اندازه مهاجمان گلزن محبوبيت و مشهوريت نداشته اند. طي يك قرن گذشته تنها لئو ياشين مرد افسانه اي اتحاد جماهير شوروي سابق كه به نام مرد عنكبوتي معروف بود توانست به عنوان مرد فوتبال جهان و اروپا انتخاب و در رقابت با گلزنهاي دهه شصت بر قله فوتبال اروپا بايستد. او حتي شوروي را قهرمان اروپا كرد و سپس به دليل قطع شدن پايش در بستر بيماري افتاد و رفت. پس از او گوردن بنكس انگليسي و سپ ماير آلماني توانستند به درجه اي از اشتهار برسند و از اين پست در عرصه هاي مختلف دفاع كنند. پيتر اشمايكل دانماركي نيز در يك دهه پيش با دانمارك و منچستر يونايتد تا دامنه هاي قله افتخار آمد، اما هرگز به شهرت و محبوبيت ياشين نرسيد. امروز هم دروازه بانان بزرگي در اين سو و آن سوي قاره ها درخشيده اند. شايد بوفون ايتاليايي يا ديداي برزيلي از همه برتر باشند، اما در اين وانفساي دروازه باني يك جوان از جمهوري چك چهره نموده است. پتر چك جوان سنگربان بزرگ چلسي و جمهوري چك شده است . يادمان باشد كه چكسلواكي سابق و چك امروزي بهترين دروازه بانان را معرفي كردند. در دهه شصت شورايف و در دهه هفتاد ونسل امروز پتر چك كه به سوي افتخارات دروازه بانان بزرگ شرق مي رود. پتر چك قصد دارد با چلسي افتخارات رويايي خود را به دست آورد و در اروپا جام اين قاره را لمس كند. آيا آرزوهاي چك به حقيقت خواهد پيوست.
بازي هاي باشگاهي
فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ رن فرانسه ۳۷ بازي
فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ رن فرانسه ۳۳ بازي
فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ چلسي انگليس ۳۵ بازي
فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ چلسي انگليس ۷ بازي
مجموعا ۱۱۲ بازي
بازي هاي ملي
سال ۲۰۰۱ جمهوري چك ۱۰ بازي زير ۲۱ سال
سال ۲۰۰۲ جمهوري چك ۲ بازي بزرگسالان
سال ۲۰۰۳ جمهوري چك ۵ بازي بزرگسالان
سال ۲۰۰۴ جمهوري چك ۸ بازي بزرگسالان
سال ۲۰۰۵ جمهوري چك ۷ بازي بزرگسالان
مجموعا ۳۲ بازي ملي

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |